joi, 25 decembrie 2025

Raspunderi pentru pacienti

Noua lege a Sanatatii, care va intra in vigoare in acest an, fiind acum in stadiul de proiect, vine cu prevederi care vizeaza cazurile de malpraxis. Acestea vor putea fi solutionate si pe cale amiabila, in cel mult 30 de zile de la inregistrarea plângerii, de o comisie de mediere al carei rol este cel de aplanare a conflictelor din sistem. Doar in cazul in care comisia nu poate rezolva cazul, acesta va fi inaintat Colegiului Medicilor sau va ajunge in instanta. Pentru prima data, se prevede ca si pacientii pot fi trasi la raspundere intr-un caz de malpraxis, nu doar personalul medical, daca nu s-au prezentat la timp la medic. De altfel, in proiectul legii, la capitolul obligatii pentru asiguratii sistemului de asigurari sociale de sanatate, acestora li se impune sa se prezinte la controalele profilactice si la cele periodice stabilite prin contractul-cadru si prin contractul cu asiguratorul de sanatate. Propunerea autoritatilor a primit aprecieri diferite din partea bacauanilor. Unii dintre acestia cred ca raspunderea „pentru un act medical corect trebuie sa fie si a medicilor, dar si a pacientilor”, dupa cum ne-a declarat Marin Stefan, altii sunt de parere ca „de multe ori pacientii nu au posibilitatea de a ajunge la timp la doctor si nu ar trebui sa raspunda cu asta”, a spus si Vasile Teodorescu. In acelasi context, pacientii care depun plângere pentru malpraxis au dreptul sa intre in posesia tuturor informatiilor relevante pentru cazul lor. Furnizorii de produse si servicii medicale, sanitare si farmaceutice au obligatia de a comunica orice informatie solicitata de persoana care se considera victima unui act de malpraxis. La nivelul structurilor teritoriale ale organizatiilor profesionale de profil cu rol de reglementare a profesiilor medicale este prevazuta infiintarea unei comisii de monitorizare si competenta profesionala pentru cazurile de malpraxis.
Doina Mincu





spot_img