"Orasul european" nu vrea pe bicicleta
Consilierii locali au aprobat, la ultima sedinta a CL, un program vizand diminuarea poluarii prin realizarea unor investitii "eco". Proiectul prevede, intre altele, realizarea unor piste pentru ciclisti. Pentru ca tabloul promisiunilor sa fie complet, edilii au decretat ca vor amenaja si faleza Bistritei, in dimensiune de 3 hectare. Asta, in timp ce proiectul pentru modernizarea Insulei de Agrement zace in sertarele Agentiei de Dezvoltare Nord-Est.
Bacaul ar putea sa se mandreasca in cativa ani cu piste pentru biciclisti, desi in multe orase ale tarii acestea au fost introduse cu mult timp in urma. Aceasta idee a fost prinsa intr-un proiect pe care alesii locali l-au aprobat in ultima sedinta de Consiliu Local, stransi fiind cu usa de catre Agentia pentru Protectia Mediului. Judetul Bacau face parte dintr-un grup de 11 judete, care pana la sfarsitul lunii trebuie sa adopte un plan privind imbunatatirea calitatii aerului, in conformitate cu cerintelor UE. Programul de ameliorare a calitatii aerului cu care au venit edilii se rezuma la bune intentii. Printre acestea si realizarea unor piste pentru biciclisti. Pistele, in valoare de aproximativ 1 miliard de lei vechi, ar trebui amenajate pe pasajul Margineni, Calea Moinesti si strada Mioritei. Pentru administratia locala acest proiect nu reprezinta o noutate. In 2008, consilierii locali ai PSD au venit cu un proiect ce avea drept scop amenajarea unor trasee pentru ciclisti pe trotuarele ce marginesc strada Stefan cel Mare. Proiectul a fost "confiscat" de conducerea municipalitatii care insa l-a trecut pe linie moarta timp de doi ani, pentru a-l scoate in lume abia acum. Roxana Mironescu, viceprimar al Bacaului, a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca amenajarea de piste destinate ciclistilor a fost intarziata din lipsa de fonduri. “Cu certitudine pot sa va spun ca amenajarea acestor piste inseamna o investitie destul de consistenta, dar si o modificare adusa la infrastructura de transport urban. Investitia era mai ampla. Am putut sa o includem acum, tocmai pentru ca am putut sa accesam fonduri europene. La momentul lui 2008 nu aveam destula finantare pe proiectul respectiv”, a declarat Mironescu. Desi consilierii locali au aprobat la ultima sedinta un proiect vizand amenajarea de piste, bacauanii vor fi nevoiti, cel mai probabil, sa traga bicicletele pe dreapta. Lucrarile nu vor incepe pana nu se vor termina cele de la pasajul subteran, un alt proiect de infrastructura, ce da mari batai de cap locuitorilor. “Amandoua caile duc spre cartiere locuite si nu ne permitem sa sistam fluxul de circulatie”, a apreciat Mironescu. Din momentul demararii lucrarilor, municipalitatea are la dispozitie doi ani pentru a finaliza totul. Desi in marile orase din ce in ce mai multi oameni renunta la masina pentru a merge cu bicicleta, bacauanii nici daca ar vrea, nu ar avea unde.
Cum au facut altii?
In iulie 2008, in Bucuresti a fost dat in folosinta primul centru pentru inchiriat biciclete. Centrul este realizarea comuna a Asociatiei MaiMultVerde si a unui concern financiar-bancar. Parcul velo, dat in folosinta la 1 august 2008, contine 100 de biciclete. Tarifele practicate sunt de 100 RON/an sau 50 RON pentru elevi, studenti si pensionari. Pentru inchirierea cu ora, pretul este de 2 RON sau 1 RON tarif redus. Mai mult, la finalul aceluiasi an o firma din domeniul petrolului a inaugurat in Capitala un circuit pentru biciclete, in cartierul Bucurestii Noi. Pista are 1,7 kilometri lungime. Proiectul a fost criticat de o parte a activistilor ecologisti pentru ca, afirma acestia, grupul petrolier nu s-a tinut de promisiune pana la capat, ci doar a vopsit dungi galbene pe asfalt.
Trotuarele, vai de steaua lor!
Cand ies pe strada, bacauanii trebuie sa fie atenti pe unde calca, pentru ca oricand pot nimeri peste o “capcana”. In zona de sud a Bacaului nici nu mai poate fi vorba de trotuare. Locuitorii care au case pe Calea Republicii sunt nemultumiti de faptul ca, desi apartin de municipiul Bacau si platesc impozite la fel de mari ca cei din centrul orasului, nu dispun de trotuare, ci de “poteci”, cum le numesc ei. Nici in zonele centrale caile pietonale nu sunt mai bune. Daca nu sunt gropi, sunt balti si daca nu sunt balti, sunt canale neacoperite. “Eu abia merg cu carutul copilului. E plin de gauri. Pe anumite trotuare poti circula, pe altele nu”, a spus Elena Umbrarescu. Marcela Dospinescu sta de peste zece ani in Italia. “Vai de mine! Am ramas socata cand am vazut atata mizerie si trotuarele astea ruinate. Nu sunt ingrijite din cauza ca nu este o organizare buna in Bacau. Trebuie sa fie cineva care sa ia situatia in mana si sa vina cu solutii”, ne-a spus aceasta.
Lipsa banilor, eterna scuza
Desi stiu ca problema trotuarelor din municipiul Bacau este una stringenta, reprezentantii primariei recunosc faptul ca pana acum aceasta nu a reprezentat o prioritate pentru conducerea municipalitatii. “Pana acum, in municipiul Bacau, prioritatea maxima a fost refacerea carosabilului. Trotuarele, nu ca nu reprezinta o prioritate; avem semnale ca produc discomfort, insa in functie de bugetul pe care l-am avut alocat pentru aceasta problema, deocamdata ne orientam spre locurile unde nu exista trotuare”, a declarat Roxana Mironescu, viceprimar. Mai mult, municipalitatea da vina pe criza financiara. “Este un an de criza. Noi avem un buget diminuat cu 22% la capitolul servicii. Cred ca anul acesta, reparatiile la trotuare vor avea de asteptat”, a precizat Mironescu. In zonele de periferie ale Bacaului, trotuarele nu au mai fost de mult timp reabilitate. “Nu s-a facut nimic de calitate in Bacau. Nu se respecta un program, se lucreaza anapoda, fara sa se dea importanta calitatii lucrarilor. Mi s-a intamplat de multe ori sa circul pe strada si nu pe trotuar, din cauza gropilor, baltilor si a masinilor parcate aiurea”, ne-a zis Ghita Pagu.
Dupa ninsorile din aceasta iarna, sute de bucati de gresie au fost luate o data cu zapada, iar acum centrul orasului arata ca o adevarata tabla de sah, pe care nimeni nu are de gand sa o repare.















