vineri, 26 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2360

Firmele băcăuane fac drumuri în Vrancea

    Firmele băcăuane, Spedition UMB și Tehnostrade, au câștigat, prin asocierea cu antreprenorul general SA&PE Construct Bacău, contractul de proiectare şi execuţie pentru șoseaua DJ 205B. Drumul leagă localitățile vrâncene Dumbrăveni – Gugeşti – Popeşti – Urecheşti – Budeşti – Coteşti – Blidari – Bonţeşti – Dălhăuţi – Faraoanele – Râmniceanca – Beciu – Odobeşti.

    Contractul a fost atribuit în urma licitaţiei publice care a avut drept criteriu cel mai bun raport calitate-preţ (preţul ofertei şi perioada de garanţie a lucrărilor). Perioada de garanţie acordată de constructor este de 10 ani.

    Valoarea totală a contractului este de 82.586.214 lei, cu TVA inclus (echivalentul a 17.953.524 euro), pentru execuţia lucrărilor şi organizarea de şantier, pentru serviciile de proiectare şi serviciile de asistenţă tehnică.

    Proiectul este finanţat prin Programul Operațional Regional 2014-2020, în proporţie de 85%, cu 13% din bugetul naţional şi cu 2% prin cofinanţarea locală.

    Termenul de finalizare a lucrărilor este de 32 de luni (din care 2 luni durata de proiectare).

    SMS-uri ciudate trimise în numele ANAF

      În ultimele 24 de ore, persoane necunoscute au transmis în numele Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) SMS-uri aparent inofensive, dar care ar putea ascunde o fraudă.

      ANAF avertizează că nu transmite SMS-uri contribuabililor cu privire la situația fiscală personală pentru a-i informa cu privire la situația fiscală personală. ANAF transmite SMS-uri doar de la numărul 1300 și numai la solicitarea contribuabilului, dar în care nu sunt cuprinse informații personale, sume de plată sau alte informații confidențiale.

      „Atragem atenția că ANAF nu transmite aceste mesaje, iar contribuabilii, pentru a evita o eventuală pierdere de bani, ar trebui să nu transmită vreun reply sau să acceseze linkuri indicate în mesajele text. Cu privire la situația expusă, ANAF va sesiza organele competente” – a comunicat agenția.

      Băcăuan ucis în Suedia de o bandă de adolescenți. Aceștia au înregistrat crima și au urcat filmele pe rețelele sociale

        Doi adolescenţi suedezi sunt suspectaţi de uciderea unui român fără adăpost în oraşul Huskvarna, la începutul acestei luni, procurorii urmând să ceară menţinerea în arest a unuia dintre ei, informează joi site-ul de ştiri thelocal.se.

        Românul Gheorghe Hortolomei-Lupu, în vârstă de 48 de ani, cunoscut drept ‘Gică’, a fost găsit mort într-un parc din Huskvarna, lângă Jönköping.

        În urma autopsiei, poliţia a deschis după o săptămână o anchetă pentru omor. Imagini video cu adolescenţii bătându-l şi hărţuindu-l pe bărbat au circulat pe reţelele sociale.

        La începutul acestei săptămâni, poliţia a arestat un suedez de 16 ani, rezident în Huskvarna. Procurorii urmează să ceară menţinerea în arest a adolescentului. Avocatul tânărului spune că acesta neagă acuzaţiile.

        Celălalt adolescent este şi el suspect de uciderea bărbatului, dar este prea tânăr pentru a răspunde penal.

        Alţi doi băieţi, ce au tot sub 15 ani, au fost la rândul lor interogaţi de poliţie. Ei sunt suspectaţi că au agresat sau hărţuit victima înainte de decesul acesteia, a relatat presa suedeză.

        Conform Expressen, adolescentul de 16 ani şi unul dintre cei sub 15 ani sunt suspecţi de crimă. Ceilalţi 2 sunt suspectaţi doar că au participat la agresiune. Poliţia din Jonkoping a confirmat că are deja o listă de suspecţi, dar nu a furnizat detalii.

        Publicaţia suedeză Aftonbladet citează surse care spun că românul a intrat de multă vreme în vizorul tinerilor agresori. A început să fie hărţuit de câteva luni. Adolescenţii obişnuiau să arunce cu pietre şi mere în cerşetor, iar în ultimele săptămâni deveniseră şi mai agresivi, începând să-l lovească, susţin sursele citate.

        ‘Avem o idee despre ceea ce s-a întâmplat’, a declarat detectivul de poliţie Stefan Sundling la postul SVT.

        Procurorii suedezi spun că înregistrările video filmate de adolescenţii acuzaţi de crimă reprezintă acum probe. Ei au făcut apel populaţiei ca, în cazul în care mai există şi alte filmări, să le furnizeze, pentru a fi folosite în anchetă.

        Anul trecut, un caz similar s-a înregistrat şi în Marea Britanie. Răzvan Sârbu, un român de 21 de ani care dormea într-un parc, a fost ucis în bătaie de 4 adolescenţi. Tinerii criminali au fost prinşi, judecaţi şi condamnaţi la închisoare.

        Românul sosise în Suedia în urmă cu circa patru ani, din judeţul Bacău, potrivit celor care l-au cunoscut.

        A muncit în zona Jönköping-Huskvarna la cules de fructe, după care a devenit colector de sticle şi cerşetor. A fost implicat în eforturile unui grup local pentru ajutorarea altor migranţi europeni în Suedia, dar sănătatea i s-a deteriorat grav în ultimele luni.

        Prietenii săi şi l-au amintit în această săptămână ca un om ‘prietenos, recunoscător şi de treabă’, mai scrie site-ul citat

        „Mausoleul din Târgu Ocna”

          Munții care străjuiesc Valea Oituzului au devenit martorii bătăliilor crâncene ale celei de-a treia mari confruntări de pe frontul românesc – luptele de la Oituz, purtate de ostașii Armatei a II-a Române; la Coșna și Cireșoaia, pe dealul „Sticlăriei”, vârful „Ungureanu”, Măgura Cașinului, rezistența trupelor române, contraatacurile nestăvilite, au produs pierderi ireparabile în dispozitivul advers, zădărnicind orice încercare a Puterilor Centrale de a-și deschide drum prin trecătoarea Oituz; și aici s-a înstăpânit deviza eroică, precum un jurământ, „Pe aici nu se trece”! Profesor Radu Alin (din Târgu Ocna) despre operațiile militare ale anului 1916, marile campanii ale anului 1917 și eroismul unor ostași)

          Fragment al filmului „Mausoeul din Târgu Ocna”/proiectul „Mausoleele României”, inițiat și realizat de Nicolae Tomescu – sub forma unui produs multimedia, inclusiv (sau mai ales) a documentarelor VIDEO care reunesc imagini despre monumentele funerare din întreaga Românie…

          Radio Iasi Romania

          „Cel mai bine mă simt acolo unde există pericolul intelectual”

          Cristian Lupes / FOTO Petru Ivu

          Festivalul „Enescu – Orfeul Moldav”, aflat la ediţia a XXXIX, a debutat joi, 30 august, de la ora 18.30, în Sala ATENEU, cu un concert susţinut de orchestra Filarmonicii „Mihail Jora”, sub bagheta maestrului Petre Sbârcea, personalitate reprezentativă a vieţii muzicale româneşti şi artei dirijorale. Solistul serii, Mihai Ungureanu – pianist remarcabil, a interpretat Dansuri româneşti pentru pian şi orchestră, de Dinu Lipatti. Ca în fiecare an, după concertul inaugural, Festivalul continuă la Tescani, loc de poveste, de creaţie şi cultură, unde George Enescu a trăit şi a compus mai multe din celebrele sale lucrări, printre care şi Oedip. Invitat pentru primul concert de la Tescani este tânărul dirijor Cristian Lupeş, împreună cu orchestra sa „Bucharest Festival Orchestra”. Înainte de concert, dirijorul a avut amabilitatea de a ne acorda un interviu.

          – Sunt încă sub impresia concertului susţinut în Piaţa Tricolorului din Bacău, din cadrul „Serilor Diasporei”. A fost minunat. Aceeaşi prezenţă fermecătoare, aceeaşi dezinvoltură şi comunicare cu publicul, apreciate de-a lungul anilor. Dirijorul Cristian Lupeş este cunoscut băcăuanilor, de la pupitrul Orchestrei Filarmonicii „Mihail Jora”, din unele concerte ale Grupului Archaeus, dar și de la cursurile de masterclass de la Tescani. Care au fost impresiile, cum vi s-a părut publicul băcăuan?

          – Le mulțumesc tuturor celor prezenți la concert, pentru căldura și implicarea cu care ne-au primit. Au dat impresia că au simțit efortul organizatoric al celor implicați. Reprezentanții Consiliului Județean, fiind foarte încântați de concertul din 24 august, au promis că în viitor vor susține și promova astfel de manifestări. Eu sunt dator să mulțumesc organizatorilor de anul acesta, Filarmonica Mihail Jora, prin Directorul Pavel Ionescu și celor apropiați din instituție, care l-au sprijinit.
          A fost o seară în care publicul s-a identificat cu aventurile semi-copilărești ale personajelor imaginare din scenariul ce lega întreg conceptul spectacolului. Am scris această povestioară aparent infantilă, într-o dimineață, răspunzând astfel rugăminții domnului director Pavel Ionescu de a lega desfășurarea muzicală. M-am gândit la nevoia de a îi apropia pe copii de fenomenul muzical simfonic și, în același timp, am încercat să improvizez o fabulă în care Irinuca (de altfel numele real al solistei) reprezintă himera după care tot alergăm prin Europa, dar visăm frecvent la muzica „locului” în care ne-am născut. Așadar Zdreanță, poate cel mai celebru cățel al literaturii noastre, a fost un pretext arghezian prin care, cu umor și detașare infantilă, ne scriem un jurnal de călătorie iluzoriu.

          „Instrumentul meu preferat este orchestra”

          – Puţină lume ştie că sunteţi oneştean, că aţi urmat, mai întâi Fizică- Chimie, la Babeş-Bolyai, apoi Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti. Ce amintiri mai aveţi din Oneşti şi de ce Fizică – Chimie. Cum aţi optat pentru muzică, decizie care v-a marcat apoi viaţa, cariera?

          – Acum cred că se știe deja că rădăcinile mele vin din Onești – Bacău. Adevărul este însă că parcursul meu profesional – muzical nu este chiar așa de contrastant cum ar putea părea. I-aş spune mai degrabă gravitațional-eliptic. Într-adevăr, am făcut când eram mic cibernetică, informatică, am ajuns la Fizică-Chimie, la Cluj și București, ca apoi să urmez Universitatea de Muzica din Capitală, cursuri de master la Viena și specializări ca asistent dirijor, în perioada doctoratului la Bamberg, Geneva, Zurich, Lausanne, Amsterdam și Berlin. De curând, am continuat aceste călătorii de studiu la Stockholm. Dar aceste hobby-uri realiste au fost întotdeauna acompaniate sau captive interesului meu profund şi „psihotic” pentru muzică. M-au fascinat dirijorii de când m-am născut, iar la vârsta de 3 ani îi răspundeam deja cu argumente Doctorului Speranţia (din celebra familie) că instrumentul meu preferat este orchestra. Am trăit într-un mediu muzical – aproape adiabatic – mama fiind profesoară de muzică în şcoală, acasă și, mai cu seamă, fiind un dirijor de cor foarte talentat și cu multe realizări remarcabile. Nu cred în transmiterea genei artistice (așa că mă deranjează concerte de tipul „Familii de muzicieni”) dar sunt convins de influența pe care o are mediul asupra unui om inteligent, dispus să învețe din scoală și mai ales de pe lângă ea. Eu am avut noroc din multe puncte de vedere.

          – Doar parcurgând biografia muzicală a tânărului şi talentatului muzician, dirijor, profesor şi conducător de orchestre ai în faţă un om deosebit, cu calităţi care l-au propulsat în elita şi pe marile scene ale muzicii contemporane. Mulţi aspiră să atingă Everestul, puţini sunt aleşii. Care au fost momentele definitorii ale carierei dumneavoastră?

          – Cred că incursiunile în sălile de concert, de la vârste foarte mici (3 ani), vizitele la festivalul de la Tescani, emisiunile în care-l vedem pe Bernstein, Karajan, Kleiber etc. Apoi o hipersenzitivitate care m-a făcut foarte emotiv dar atent la felul în care îmi analizez lucrările, primul concert din 2003, întâlnirea cu Cristian Mandeal și Seiji Ozawa, al doilea concert, ultimul concert și apoi dialogul cu profesorul meu de doctorat, Liviu Dănceanu, încurajările, când a fost cazul, sau criticile, altă dată… toate acestea ne formează. Uneori insuccesul unui moment poate fi o lecție și o trambulină grozavă pentru un succes viitor. Și aceste momente ne marchează, dar sunt prea mândru ca să vorbesc despre asta. Dar ați punctat excelent. Imersia intelectuală în zona muzicii contemporane este unul dintre lucrurile care m-au ajutat enorm. Cred că această preocupare îmi poate păstra vitalitatea de a continua să caut și să studiez ceva nou. Mi-e teamă de conformisme, rutină, de drumuri prea bătătorite. Prefer să asfaltez eu și prefer să fie autostrăzi muzicale.

          „Întâlnirea cu Liviu Dănceanu rămâne epocală”

          – A fost şi întâlnirea cu extraordinarul muzician Liviu Dănceanu, băcăuan dacă avem în vedere că Romanul a făcut parte din fosta Regiune Bacău. Cum s-a produs? Ce a reprezentat pentru evoluţia dvs. profesională, pentru muzica contemporană, pe care mulţi ani a promovat-o, inclusiv prin Festivalul din Bacău?

          – Întâlnirea cu Liviu Dănceanu rămâne epocală, chiar dacă poate părea banală. Auzisem de Compozitorul Dănceanu și de Archaeus, formația lui, iar în anul I de Conservator așteptam să intre legenda vie la curs și să ne predea Istoria Muzicii. Forța intelectuală, erudiția și, în același timp, firescul cu care aborda vocabularul neologico-muzical îmi aminteau de prețiozitatea lui Patapievici, dar căldura umană a lui Dănceanu reușea să ne farmece pe toți din clasă. Au urmat anii de studiu în care am asistat la cursuri de compoziție, estetică, i-am citit inițial Eseurile Implozive etc… până când m-am hotărât să urmez Doctoratul sperând astfel în dialoguri mult mai frecvente și direcționate cu compozitorul, fără să mă gândesc prea mult la diploma aferentă. L-am convins greu să-mi fie coordonator, încă mai aveam de șlefuit propria gândire muzicală, dar argumentul hotărâtor l-am găsit în tabăra de creație de la Arcuş, prin care a trecut câteva ore împreună cu soția lui, Rodica, după o sumedenie de insistențe telefonice. Am avut câteva zile să-i pregătesc “întâmpinarea” și, surescitat de viitorul eveniment, am scris câteva pagini de început de cvartet de coarde. L-am așteptat compunându-i ceva. A fost foarte impresionat și tușat, mi-a oferit cadou ultima carte scrisă și a plecat spunându-mi că mă primește ca doctorand. Am fost foarte fericit, am sărbătorit acea veste.
          Acum mi-e dor de el, după ce a plecat dintre noi, în octombrie anul trecut, dar mi-a lăsat multe teme până la o viitoare celestă întâlnire. Coordonez artistic “Zilele Muzicii Contemporane” din Bacău, primul festival de profil din țară, pe care l-a fondat împreună cu Ovidiu Bălan, Pavel Ionescu, Dorin Gliga și Dorel Baicu – care i s-a alăturat de curând. Voi introduce în fondul arhivistic al Universității Naționale de Muzică București toate compozițiile lui Dănceanu. Împreună cu Rodica Dănceanu vom organiza, la Ateneul Român din București, un concert Dănceanu, în 31 octombrie a.c. și multe altele.

          – Pe 31 august, sunteţi, împreună cu “Bucharest Festival Orchestra”, la Tescani, invitat la Festivalul „Enescu Orfeul Moldav”, aflat la cea de-a XXXIX-a ediţie.
          De altfel, concertul face parte din Turneul Naţional 100 x Enescu, organizat şi susţinut de dumneavoastră. Vorbiţi-ne, vă rog, despre ideea acestui inedit turneu, despre muzica pe care o abordaţi şi despre obiectivul major care stă la baza proiectului „100 x Enescu”.

          FOTO Petru Ivu

          – Acum 100 de ani, Enescu avea 37 de ani și ajunsese la a 5-a ediție a Premiului Național de Compoziție „George Enescu” pe care îl inițiase. Își propusese să stimuleze creația muzicală academică (simfonică, polifonică etc.) de tip european. Propunerea lui vizionară pornea din observarea atentă a vremurilor sale. Compozitorii de atunci erau atrași de stilurile facile, populare, de operetă, vodevil, romanțe. României îi lipsea creația autentică și profundă. Prin acest premiu, Enescu încerca să direcționeze compozitorii vremii să se dezvolte obligatoriu spre Vest. Își propusese ca, din punct de vedere muzical, România să intre în Europa și a reușit. A organizat acest Premiu timp de peste 30 de ani, finanțându-l cu o surprinzătoare inteligență antreprenorială. În urma turneelor naționale în care se prezenta ca violonist și compozitor, vărsa sumele strânse din bilete într-un cont bancar iar dobânda anuală, care devenea o sumă generoasă, se transforma în premiul râvnit de tinerii compozitori ai vremii. Prin Turneul național “100 x Enescu”, încercăm să refacem centenarul traseu național al tânărului de 37 ani care, într-o Românie incipientă, creiona vizionar nevoile culturale, artistice și muzicale de care țara avea nevoie în suta de ani ce avea să urmeze.

          Aflat sub semnul energiei, vigorii şi sensibilităţii marelui compozitor, Turneul naţional 100 x Enescu se desfăşoară în perioada 31 august – 8 noiembrie, la Tescani (31.08), Satu Mare (23.09), Oradea (24.09), Cluj-Napoca (25.09), Craiova (24.10), Sibiu (27.10), Oneşti (28.10) şi Bucureşti (23.10 şi 08.11).

          Ne vom reaminti de câștigătorii acestui demers salvator al națiunii române muzicale, interpretând lucrări de mare impact. Vom beneficia astfel de judecata lui Enescu, având în repertoriul turneului lucrări compuse de laureații acestui mare premiu centenar sau compuse de către elevii acestora. Acest demers a fost piatra de temelie a Școlii Românești de Compoziție: Andricu, profesorul lui Ștefan Niculescu, Cuclin, Jora, Silvestri, Lipatti etc.
          Altă premisă centenară este reprezentată de interpretarea unei lucrări de Enescu și, dintre toate, am ales Octuorul.

          FOTO Petru Ivu

          Octuorul de coarde este o lucrare viguroasă fizic, energică emoțional și sinceră intelectual – aceasta este doar o descriere palidă a lucrării compuse de Enescu la vârsta de 19 ani. A scris partitura la Viena, în pauzele turneelor și concertelor susținute. Avem de-a face cu lucrarea unui tânăr cu deprinderi bartókiene, care încă mai poartă semnele cicatrizate ale lui Wagner. Compoziția este formată din 4 părți: 1. Très modéré; 2. Très fougueux; 3. Lentement; 4. Mouvement de valse bien rythmée. Structura sistemului intern de operare a lucrării este politematică − însumează 12 teme −, dacă le adunăm de-a valma pe cele principale și secundare. Cele patru părți interferează simbiotic într-un ecosistem bazat pe o strategie dramaturgică extrem de coerentă.

          Octuorul tânărului Enescu poate fi văzut ca o piesă de teatru, în care 12 personaje sunt jucate de către 8 actori. Toată lumea renunță la cuvinte, dar strategiile dramaturgice se păstrează. Se pare că autorul îi permite masculului alfa, cu care debutează la unison piesa, să se dezvolte și apoi să tot interacționeze cu al doilea ceva mai discret, mai șovăielnic din pricina tehnicii în canon în care este expus. Urmează o serie de portretizări şi acțiuni dinamice, aproape cinematografice.
          Voi strica surpriza intenționat, spunându-vă că autorul a anticipat oarecum emanciparea feminină și curentele din jurul acesteia, propunându-ne în partea a 3-a – Lentement – o temă lirică, gingașă, frumoasă și feminină. Coliziunea ideatică a celor 12 teme/personaje apare în ultima parte, generând o furtună în care ideile sunt fisurate, apoi se sparg, ajungând să fie pulverizate. Dintre rămășițele în derivă se recompune personajul feminin amintit ca fiind „personajul câștigător”, reprezentat de un val care curăță întreg câmpul de luptă.

          Director artistic şi dirijor al “Bucharest Festival Orchestra”, Cristian Lupeş a obişnuit deja publicul cu apariţiile sale electrizante, atât la pupitrul marilor orchestre româneşti – printre care Camerata Regală, Camerata Dorin Teodorescu, Orchestra Naţională Radio etc., cât şi al celor din străinătate – Île-de-France, Paris, Berna-Elveţia, Bamberg-Germania, Skopje-Macedonia, Grosseto şi San Remo, Italia, dar şi în cadrul unor manifestări artistice multimedia, pe care le concepe managerial şi artistic.

           

          Concertul de la Sala Radio cu Filarmonica băcăuană a fost o ascensiune spre Everest

          – O ultimă întrebare: Călătoria muzicală la care aţi invitat băcăuanii, cu ocazia „Serilor Diasporei”, a fost una de excepţie, un dar făcut băcăuanilor de pretutindeni. Unde se simte muzicianul, dirijorul Cristian Lupeş cel mai bine, atunci când deschide partiturile şi ridică bagheta?

          – Am sugerat deja, mai devreme, că cel mai bine mă simt acolo unde există pericolul intelectual. În muzica contemporană găsim toate „lighioanele” care ar putea să ne rănească sau amețească, așa că influența acestor muzici noi se simte în orice abordare muzicală a mea și cred că nu numai muzicală.
          Stimate domnule Gheorghe Bălţătescu, răspunsurile mele par marcate de o nevoie de adrenalină muzicală?
          Nu vreau să mai generalizez, dar Concertul pe care anul trecut l-am susținut împreună cu Filarmonica “Mihail Jora”, la Sala Radio din București, în cadrul Festivalului Internațional “George Enescu”, a fost într-adevăr o ascensiune spre Everest, așa cum metaforizați mai la început. Lucrări ca ale colegului meu, Mihai Măniceanu, apoi Nigel Hess, Adrian Iorgulescu și Detlev Glanert ne-au solicitat la maximum pe toți cei de pe scenă. Împreună cu orchestra Filarmonicii din Bacău, am demonstrat o mare forță muzicală, dar mai ales am mai urcat o treaptă în dezvoltarea noastră individuală și de grup. Cred că astfel de evenimente artistice au și rolul de a suda și maturiza caracterul artistic al colectivului, pe lângă propunerile intelectuale și estetice îndreptate către public. Acest tip de experiențe le caut când deschid partitura.

          Invenţia care a schimbat lumea, dar o şi distruge

          De mai bine de 50 de ani industria polimerilor a intrat în viaţa noastră şi a adus cu ea cuvinte noi: polistiren, polietilenă, clorura de polivinil, poliamide, PET etc.

          Plasticul a fost introdus în toate societăţile industrializate sau agricole, a devenit un fenomen care nu s-a mai întâlnit până acum în istoria omenirii. S-a dezvoltat în proporţii inimaginabile, ajungându-se până acolo încât istoricii s-au văzut nevoiţi să denumească acuala epocă, ca epoca plasticului.

          Evoluţia a fost rapidă, în nici 100 de ani, în care includem şi anii de cercetare (s-au acordat şi două Premii Nobel pentru descoperiri succesive în domeniu), am fost pur şi simplu invadaţi, acoperiţi, sufocaţi de plastic. În 1941 se descoperă PET-ul, care a invadat pământul, prinzându-ne nepregătiţi, după consum, nu ştim ce să facem cu el. Cea mai facilă şi inconştientă decizie este aruncarea în râuri, pâraie, lacuri, mări, oceane, păduri, pe stradă, în timp ce industria de reciclare este la început, costisitoare şi incomodă.

          Poluarea cu plastice a luat proporţii cataclismice, cu toate că s-au elaborat programe educaţionale, discipline de studiu, ecologia se predă în şcoli, s-au înfiinţat milioane de ong-uri, milioane de oameni sunt antrenaţi în acţiuni de strângere a deşeurilor. Rezultatul este aproape zero, deoarece doi încarcă, zece descarcă.

          Unde vom ajunge? Ce planetă lăsăm copiilor şi nepoţilor? Mă emoţionează unele acţiuni locale, la care participă 100 de voluntari, care adună 50 de saci de pet-uri într-o zi, imediat însă, alţi 100 de saci sunt aruncaţi în natură. N-ar fi mai simplu, mai ecologic, să ducem fiecare ambalaj în locul destinat pentru colectare? Bunicii noştri ne-au lăsat o planetă cât de cât curată. În memoria lor, din dragoste faţă de urmaşi, putem să păstrăm Terra curată. Este spre binele şi sănătatea tuturor.

          Pagina 1

            Legea Pensiilor, dezbătută cu Secretarul de Stat Rîndunică

              Adrian Rîndunică, secretar de stat în Ministerul Muncii, s-a întâlnit joi, la Ateneu, cu liderii organizațiilor de sindicat și de pensionari pentru a dezbate Legea Pensiilor. Alături de el au stat Valentin Ivancea, subprefectul județului, senatorul Dragoș Benea, liderul PSD, Silviu Pravăț, vicepreședintele CJ, deputații Elena Hărătău și Ionel Floroiu.

              „Este prima oară când are loc o astfel de dezbatere, în cadrul căreia pensionarii sunt întrebați ce părere au și ce modificări doresc să fie făcute”, a spus secretarul de stat, apoi a prezentat proiectul, folosindu-se și de simulări.

              „Nu dau nume de partide ca să nu se spună că politizez, dar este cert că noi am fost întotdeauna alături de această categorie”, a spus Dragoș Benea, adăugând că tocmai din acest motiv a fost organizată dezbaterea pe Legea Pensiilor. Primii care și-au prezentat amendamentele au fost dindicaliștii.

              „Am o propunere pentru femeile care au 3, 4 sau 5 copii. Sigur, e bine că se reduce vârsta de pensionare dar, pe principiul contributivității, vor pierde. Prin urmare, ar trebui să li se dea o bonificație”, a spus Gh. Huluță, liderul CNSRL Frăția Bacău. Gh. Gavrilă, Sindicatul „Meridian” a spus că are 12 amendamente, între care redefinirea stagiului de cotizare, eliminarea discrepanței dintre pensia minimă și cea maximă, o nouă formulă de calcul.

              Au urmat, la cuvânt, vârstnicii. Ei au solicitat ca „noua lege să fie aplicată din 2019 deoarece în 2021 mulți dintre noi nu vom mai fi”, să fie delimitat statutul de pensionar de cel de asistat social, să dispară pensiile speciale și să fie eliminate inechitățile. Trei dintre ei s-au referit la alegeri, dar cel mai clar a fost Gh. Mocanu: „Dacă nu aplicați această lege așa cum ați promis, nu vă mai votăm în 2020. Iar dacă Iohannis n-o va promulga, nu va mai ieși președinte!”

              Adrian Rîndunică le-a spus, calm, că noua lege va fi aplicată din 2019, dar în etape. „Vă asigurăm că vom respecta toate cele patru principii – contributivitate, egalitate, imprescriptibilitate, solidaritate socială – și vom face în așa fel încât dumneavoastră, pensionarilor, să vă fie mai bine”, a declarat, în final, secretarul de stat. Toate amendamentele vor fi centralizate de Comisia de Dialog Social și înaintate Ministerului Muncii.

              Final în Tabăra pentru copii insulino-dependenți din Bacău

                Tabăra 2018 (ediția a XXV-a) pentru copii și adolescenți insulino-dependenți, organizată în Bacău, la Centrul de Cultură „G. Apostu”, de Lions Club Moldova a ajuns la final. Miercuri seara, 29 august, cei 14 copii din tabără și echipa medicală care i-a însoțit permanent timp de opt zile s-au întâlnit cu membrii ai clubului și invitații lor și chiar cu părinții copiilor, au depănat amintiri și impresii din tabără și au petrecut împreună câteva ore plăcute. Copiii au prezentat un scurt program artistic, iar organizatorii le-au oferit diplome de participare și cadouri.

                În cele opt zile de tabără, copiii au beneficiat de asistența permanentă a unei echipe medicale, din care au făcut parte medicul Gabriela Fetecău, cu o asistentă medicală, și psihologii Angela Lăcătușu și Ovidiu Băleanu. Copiii au avut un program de recreere, dar și de pregătire pentru tipul specific de viață pe care îl presupune afecțiunea medicală pe care o au. Astfel, au fost la film, la Observatorul astronomic și într-un studio foto profesional, au vizitat orașul Piatra Neamț, au urcat pe munte cu telegondola, au fost cu vaporașul pe lacul de la Bicaz, au vizitat mănăstiri, dar au fost și la piscină.

                „Noi, echipa medicală – a spus Gabriela Fetecău -, am fost la 10-11 ediții ale taberei. De fiecare dată, ca și acum, a fost practic un nou început. Acum am avut și copii micuți, care au plecat pentru prima dată de acasă, în prima lor tabără, când au stat mai multe zile fără părinții lor. Dar am făcut astfel ca lucrurile să meargă foarte bine. Nu am avut probleme medicale, programul de activități a fost minunat, iar președintele clubului Lions a fost lângă noi la toate acțiunile”.

                În tabără au venit și voluntari de la Clubul Leo al Lions Club Bacău. Iar la închiderea taberei au fost prezenți și trezorierul Districtului 124 România al Lions Club Internațional, băcăuanul Romel Guțu, dar și președintele zonal al Districtului 124, Răzvan Șendrea.

                „Administrarea medicamentului pentru copiii insulino-dependenți presupune și o educație aparte, dar și un suport emoțional, iar pentru aceasta în tabără a fost nevoie de o întreagă echipă. Acești copii trebuie să capete, însă, un grad ceva mai mare de independență în a-și duce viața. Și cred că am reușit. Au fost 14 copiii în tabără, cu vârste între 9 și 14 ani, dar lângă ei a fost și multă lume care a răspuns pozitiv la acțiunea noastră și cărora le mulțumim din suflet.”
                Ionuț Beța, președintele în exercițiu al Lions Club Moldova

                Lions Club Bacau (Moldova) adresează mulțumiri pentru sprijinul acordat în organizarea Taberei pentru copii insulino-dependenți, din 22 – 29.08.2018, următorilor:

                LIONS CLUBS INTERNATIONAL FOUNDATION
                SPITALUL JUDEȚEAN DE URGENȚĂ BACĂU
                D.G.A.S.P.C. BACĂU
                S.I.F. MOLDOVA S.A.
                ASOCIAȚIA DEDEMAN
                S.C. AEROSTAR S.A.
                S.C. AGRICOLA INTERNAȚIONAL S.A.
                S.C. ROCHE ROMÂNIA S.R.L.
                S.C. D & G GROUP S.R.L.
                S.C. RUSTRANS S.R.L.
                S.C. MARSTE S.R.L.
                S.C. DEMECO S.R.L.
                S.C.M. MAIA TEX
                S.C. VESTIMENT EVOLUTIV S.R.L.
                S.C. INAN IMPEX S.R.L.
                CHROMATIQUE STUDIO
                ARHITECTURA GUSTULUI ONEȘTI
                PESCĂRIA PEȘTIȘORUL AURIU
                S.C. FRUCTEX BACĂU S.R.L.
                S.C. EURO-ACVA

                Festivalul Geto-Dacic Tamasidava, edița a II-a, în Bacău

                  Timp de trei zile suntem invitați într-o excursie temporală. Astfel, vom fi părtași ai vremurilor în care dacii și romanii făceau legea pe aceste meleaguri.

                  După deschidera de vineri seară, când de la ora 21.00 vom lua parte la un spectacol în centrul orașului, un spectacol cu dansuri și făclii, sâmbătă și duminică, toate activitățile se vor muta în Parcul Gherăiești.

                  Acolo, vor avea loc de la miezul zilei și până spre seară, demonstrații militare, ateliere meșteșugărești, tir cu arcul, gastronomie antică, lupte de gladiatori, târg de sclavi și multe alte lucruri interesante care ne vor purta în urmă cu 2000 de ani.

                  Nu vor lipsi personajele istorice, jocurile și…voia bună, ceea ce vor aduce ceva inedit pentru toți participanții, care, pe lângă relaxare și distracții vor răsfoi pagini memorabile din istoria noastră.

                  Festivalul Geto-Dacic Tamasidava este organizat de Asociația AROMAR și Asociația Culturală Geto-Dacii din Moldova, în parteneriat cu Consiliul Județean și Primăria Municipiului Bacău.

                  Ziua Limbii Române – ediţie specială (I)

                  31 August a fost decretată, în 1989, sărbătoare naţională în Republica Moldova, iar în 2013, Parlamentul României a adoptat Legea nr.53 privind instituirea Zilei Limbii Române. A fost, prin aceasta, un gest de solidaritate cu fraţii noştri de peste Prut, în condiţiile în care la acea dată (31 August 1989) „a fost recunoscută unitatea lingvistică dintre limba română şi cea moldovenească”. (Ulterior, sintagma limbă moldovenească s-a dovedit un nonsens.)

                  Două academii, o singură limbă

                  Cel mai înalt for ştiinţific şi de cultură, Academia Română (întemeiată la 1 aprilie 1866; „Fondatori: Vasile Alecsandri, C. A. Rosetti ş.a.”), a avut şi are obligaţia de a veghea asupra stării limbii române. „Perechea” ei, Academia de Ştiinţe a Moldovei (întemeiată la Chişinău în 1946), are, desigur, aceleaşi atribuţii, fiind „organul coordonator al limbii române în Republica Moldova”. În 1991, a apărut primul număr al Revistei „Limba Română”, sub egida Ministerului Ştiinţei şi Învăţământului al Republicii Moldova şi a Societăţii „Limba noastră cea română”. (Din Consiliul de redacţie făcea parte şi Mihai Drăgan.)

                  Interesant este salutul filologului romanist rus R. Budagov, membru corespondent al Academiei de Ştiinţe a U.R.S.S., profesor la Universitatea „M. Lomonosov” din Moscova, vorbind despre un „adevăr ştiinţific”: „unitatea limbii pe care o vorbesc muntenii, moldovenii, bucovinenii, oltenii, bănăţenii etc. – limba română” (LR, nr.1/1991, p. 5). (În anii ’90, aflându-mă pentru aproape o oră în redacţia revistei, i-am sugerat lui Al. Bantoş să scrie cu minusculă al doilea termen din titlul revistei.

                  „Nu, pentru că tocmai acest cuvânt ne defineşte cel mai bine”, mi-a răspuns ferm şi motivat.) Basarabenii şi l-au luat drept pavăză pe autorul poeziei devenite imnul de stat al Republicii Moldova – „Limba noastră”: „Trebuie să ştim de unde ne tragem, căci altfel sîntem nişte nenorociţi rătăciţi. Trebuie să ştim că sîntem români, strănepoţi de-ai romanilor şi fraţi cu italienii, francezii, spaniolii şi portughezii. Aceasta trebuie să le-o spunem şi copiilor, şi tuturor celor nelămuriţi. Să-i luminăm pe toţi cu lumina dreaptă!” (Alexei Mateevici, 1917; ibidem).

                  Sensuri duble, direcţie unică

                  Suntem într-o dinamică permanentă (culturală, ştiinţifică, didactică) pe relaţia România – Republica Moldova: publicaţiile circulă în ambele sensuri, dascălii de limba şi literatura română se întâlnesc şi acolo, şi aici pe aceleaşi coordonate ale păstrării tradiţiei unei exprimări corecte şi nuanţate. Ce avem de învăţat noi de la ei? Să fim mai consecvenţi cu norma lingvistică şi să nu aplecăm urechea la orice tendinţă (fie ea şi bucureşteană, sub pretextul că idiomul vorbit în Capitală este neapărat model). Ce au ei de învăţat de la noi? Printre altele, să ia în serios conceptul gramatical de pronume semiindependent. Nesocotit, poate produce confuzii grave.

                  Citim pe internet un comunicat de presă cu următoarea formulare: „[…] în contextul dezintegrării U.R.S.S. şi a mişcării de renaştere naţională […], la Chişinău are loc Marea Adunare Naţională de la 27 august 1989”. Acel „a” dinaintea „mişcării”, substitut al unui feminin, ne obligă să ne întoarcem pe enunţ şi să descoperim cel mai apropiat substantiv de acest gen: „dezintegrării”. Deducem că s-a produs… dezintegrarea „mişcării de renaştere naţională”, ceea ce este fals. Corect ar fi fost „al mişcării”, unde articolul posesiv-genitival/pronumele semiindependent „al” ţine locul substantivului neutru „contextul”.

                  Ce facem în weekend?

                  Premiere cinematografice: „Legenda lui Slender Man” ( Slender Man 2D). Genul filmului: Horror. Regia: Sylvain White.
                  „Norm de la Polul Nord 2. Cheia orașului” (Norm of the North 2 2D dubbed). Genul filmului: animație, comedie. Regia: Tim Maltby.

                  Vineri: De la ora 18.00, Club Seasons Onești, spectacol Eugen Ungureanu, DJ Lili și Romeo Ifrim. De la ora 20.00 concert Ada Milea și Bobo Burlacianu la Villa Borghese. De la ora 21.00 deschiderea Festivalului Tamasidava în centrul orașului. De la ora 22.00, party în The One cu Dj Last One.

                  Sâmbătă: Începând cu ora 10.00, manifestarea cultural-educativă „Sfântul Grai Românesc” dedicată aniversării Zilei Limbii Române și Centenarului Marii Unirii, la ora Clubul „Old Friends” din Onești. De la ora 12.00 activități Festivalul Tamasidava în Parcul Gherăiești.

                  Duminică: Ora 11.00, Teatrul Municipal Bacovia, spectacolul „Fata babei și fata moșneagului”, de Ion Creangă. Regia artistică: Valentin Dobrescu. De la ora 12.00, activități Festivalul Tamasidava în Parcul Gherăiești. De la ora 19.00 „Folk bluzuit” cu Radu Comănescu la Cafeneaua Literară din Comănești. Ora 19.00, Teatrul Municipal Bacovia, spectacolul „Procesul”, o dramatizare după romanul omonim al lui Franz Kafka. Un spectacol de Geirun Țino.

                  Sport: Sâmbătă, ora 11.00, pe stadionul Aerostar, meciul din Liga 2, etapa a V-a, dintre Aerostar Bacău și ASU Politehnica Timișoara.

                  Etapa a II-a în Campionatul Județean

                  Lansat la sfârșitul săptămânii trecute, Campionatul județean de fotbal propune în acest weekend noi întâlniri interesante, care sigur vor aduce o ploaie de golurui. Astfel, etapa secună programează următoarele jocuri:

                  Seria Bacău, sâmbătă, 1 septembrie,:

                  CSM Bacău-AS Zorile Fărăoani (ora 11.00);
                  AS Filipești-AS Siretul Bacău (ora 11.00);
                  AS Negri-AS Voința Gârleni (ora 17.00);
                  ACS Viitorul Nicolae Bălcescu-AS Lumina Itești (ora 17.00);
                  ACS Atletico Junior Bacău-AS Biruința Letea Veche Bacău (ora 17.00);
                  AS Aripile Cleja-F.C. Dinamo Bacău (ora 17.30).

                  Seria Valea Trotușului:

                  AS Fl. Rosie Sascut-AS Magura Casin, sâmbătă ora 17.00;
                  AFCS Viitorul Curita-AS V. Oituz, sâmbătă ora 17.00;
                  AS Barsanesti-AS Viitorul Beresti Tazlau, duminică ora 11.00;
                  GLORIA ZEMEȘ-CSM Moinesti, duminică ora 11.00;
                  AS Viitorul Urechesti-CS Dofteana, duminică ora 11.00;
                  AS Vulturul Magiresti-CS UZU Darmanesti, duminică ora 11.00.

                  Aerostar, calificată în turul IV al Cupei României

                  Disputat miercuri, la Piatra Neamț, jocul dintre Ceahlăul, nou-promovată în Liga 3, și Aerostar a fost tranșat clar de jucătorii lui Cristi Popovici. Chiar dacă gazdele au deschis scorul în minutul 19 prin Cristian Copoț-Barb, băcăuanii au strând repede rândurile și au egalat în minutul 22 prin Valentin Buhăcianu.

                  Același Buhăcianu a făcut 2-1 pentru „aviatori” în minutul 36, pentru ca Vraciu să marcheze pentru 3-1, scor cu care s-a intrat la pauză. În partea a doua a meciului tot băcăuanii au fost cei care au marcat, Florin Istrate stabilind rezultatul final în minutul 79, ACSM Ceahlăul Piatra Neamț-Aerostar Bacău 1-4.

                  Aerostar Bacău: Florin Muntean – Chirilescu, Florescu, Mihăeș, Ardei – Adăscăliței, Hurdubei, Căinari, Chirilă – Vraciu, Buhăcianu.

                  Rezerve: Hărăguță – S. Ichim, D. Munteanu, Al. Roșca, Sahru, Fl. Istrate. Antrenor: Cristian Popovici.

                  Vrem o țară ca afară?

                  Răzvan Bibire

                  Noul regulament de circulație pe drumurile publice din Bacău se discută în ședința consiliului local Bacău de vineri.

                  Deși a fost publicat acum câteva săptămâni și a fost convocată și o dezbatere publică pe această tema, băcăuanii nu au fost prea interesați de subiect.

                  Abia după ce am publicat noi un articol pe această tema, a început dezbaterea – unde altundeva?! – pe Facebook. Ideea noului regulament este că se încearcă să se mai fluidizeze traficul în zona centrală a orașului, prin impunerea unor restricții de circulație și de parcare.

                  Despre ce este vorba, am scris acum câteva zile; astăzi mă voi rezumă doar să mă mai minunez încă o dată de duplicitatea românului care vrea o țară că afară dar schimbarea să nu cumva să înceapă cu el. Care vrea drumuri libere, parcări cât mai aproape de scara blocului dar nu e de acord să nu-și mai propteasca ditamai camionul sub fereastră, ocupând 3 locuri de parcare. De ce să nu mai parcheze pe trotuar?

                  „Să facă Primăria locuri de parcare și după aia să vină cu reguli din astea!” Doar că, atâta vreme cât trăim în Capitalism, Primăria nu este obligată să facă locuri de parcare pentru toate mașinile pe care și le cumpără cetățenii. În Comunism, da, administrația publică era obligată să asigure totul pentru locuitorii orașului.

                  Dar Capitalismul pe care îl tot clamăm spune că problemele sunt rezolvate de mâna invizibilă a Pieței. Ca atare, dacă e nevoie de locuri de parcare, atunci acestea trebuie create de antreprenori. Numai că românul nu vrea să plătească pentru parcare. Nu plătește el nici prin oraș, dar să mai plătească și pentru parcarea de acasă! Au fost câteva încercări în acest sens și întreprinzătorii au dat înapoi după ce și-au dat seama că nu o să aibă clienți.

                  Mi-a spus cineva că la Suceava s-a făcut o parcare supraetajată cu bani de la UE iar această a fost plină câtă vreme a fost gratuită; după ce s-a pus o taxă modică, s-a golit.

                  Pe de o parte vrem să existe lucruri ca în Capitalism, iar, pe de altă parte, vrem să fie gratuite ca în Comunism. Așa ceva nu se poate.

                  Urmărit de poliţiştii băcăuani, prins la furat în Arad

                    Poliţiştii arădeni au depistat un bărbat care figura ca fiind urmărit de poliţiştii din Bacău. La data de 27 august a.c., poliţiştii au depistat în flagrant, un bărbat de 43 de ani, în timp ce sustrăgea mai multe baterii de diferite dimensiuni, dintr-un supermarket de pe Calea Radnei din municipiu, cauzând un prejudiciu în valoare de aproximativ 1.953 de lei.

                    Prejudiciul cauzat unităţii comerciale a fost recuperat, însă poliţiştii au continuat cercetările privind săvârşirea infracţiunii de furt.

                    În urma verificărilor efectuate în bazele de date, s-a constatat că bărbatul figura ca fiind urmărit de către poliţiştii din Bacău, pe numele acestuia fiind emis un mandat de arestare în lipsă pentru săvârşirea infracţiunii de furt.

                    Pe numele bărbatului a fost întocmit un dosar de cercetare penală sub aspectul săvârşirii infracţiunii de furt, urmând a fi predat poliţiştilor băcăuani, în vederea executării mandatului.

                    Promoţia “Centenarul Marii Uniri” a părăsit băncile Şcolii Naţionale de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare

                      Joi, 30 august 2018, începând cu ora 09.00, în piaţeta oraşului staţiune Tîrgu Ocna, a avut loc festivitatea de absolvire a promoţiei 2018 – ”CENTENARUL MARII UNIRI” a Şcolii Naţionale de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Tîrgu Ocna. Cuprinşi de emoţii, în prezenţa ministrului justitiei, domnul profesor universitar doctor Tudorel Toader, a familiilor lor şi a întregii comunităţi, elevii şcolii au rostit juramântul de credinţă, asumându-şi odată cu acesta, o viaţă dedicată serviciului patriei şi ordinii de drept.

                      La acest moment solemn, au fost alături de cei 284 de elevi ai şcolii şi domnul comisar şef de penitenciare Cristian Pleşa – director general adjunct al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor din România, şeful Direcţiei Generale Management instituţional din Administraţia Naţională a Penitenciarelor din Republica Moldova, directorul Academiei Administraţiei Penitenciare din Republica Cehă, domnul Frantisek VLACH, specialişti şi foşti directori din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor din România, specialişti din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor din Republica Moldova, directori ai unităţilor de penitenciare, reprezentanţii KRUS-Norvegia, reprezentanţi ai Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetarii, Tineretului şi Sportului, reprezentanţi ai instituţiilor de învăţământ liceal şi universitar, reprezentanţi ai instituţiilor din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, reprezentanţi ai autorităţilor publice locale, reprezentanţi ai organizaţiilor sindicale, precum şi 14 reprezentanţi ai promoţiei SNPAP 1998.

                      Comisarul şef de penitenciare Vasile Scutaru, director al Şcolii Naţionale de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare, a prezentat tuturor celor prezenţi promoţia ”Centenarul Marii Uniri”, formată din oameni minunaţi, curajoşi, dedicaţi, promoţie de tineri excepţionali, oameni cu suflete şi caractere frumoase, care au înţeles că profesia şi uniforma nu trebuie să însemne doar autoritate, exigenţă şi rigoare, ci trebuie să însemne şi spirit de echipă, umanism, prietenie, patriotism şi iubire de oameni, tineri foarte bine pregătiţi, care au ales o profesie deosebit de dificilă, frumoasă şi provocatoare, afirmând cu încredere şi speranţă că fac parte din generaţia de tineri români ce au capacitatea şi resursele de a duce mai departe tradiţia şi valorile neamului.

                      În mesajul său, ministrul Justitiei Tudorel Toader le-a urat tinerilor absolvenţi să aibă o carieră frumoasă, cu reuşite atât în plan profesional cât şi în plan personal, să se bucure de profesia aleasă, îndemnându-i totodată să onoreze aşteptările societăţii de la ei.

                      Festivităţile au continuat la sediul şcolii, unde ministrul Justiţiei a dezvelit placa de onoare şi a premiat şefului de promoţie, moment precedat de dezvelirea a doua plăci comemorative închinate Reginei Maria şi Regelui Ferdinand I, supranumit de istorie “Regele Marii Uniri”.

                      Aleșii se întâlnesc în ultima ședință a verii

                        Sorin Brașoveanu, președintele CJ Bacău

                        În așteptarea rectificării, Consiliul Județean a amânat ședința ordinară până în ultima zi a lunii august. Din păcate, nu a fost să fie, Iohannis refuzând să convoace CSAT.

                        Vineri, va avea loc doar o rectificare a bugetului propriu.

                        Pe ordinea de zi mai sunt 10 proiecte, între care modificarea contractului de administrare a HIT Parc, indicatorii unor obiective situate pe drumurile județene, actualizarea programului de transport și componența Colegiului director al Direcției de Asistență Socială și Protecția Copilului.

                        Ședință și la Consiliul local

                        Peste 40 de proiecte de hotărâre sunt înscrise pe ordinea de zi a ședinței Consiliului local Bacău, programată pentru vineri, 31 august.

                        Începând cu ora 9.00, consilierii municipali sunt invitați la Centrul de Afaceri și Expoziții (CAEx) pentru ședința ordinară aferentă acestei luni.

                        Pe ordinea de zi figurează, între altele, conferirea Titlului de Cetăţean de Onoare al municipiului Bacău, doamnei Florentina Neculau, pentru întreagă carieră didactică.

                        În cadrul ședinței se va mai discuta și despre stabilirea modalității de gestiune a unor activități din cadrul serviciului public de salubrizare din Municipiul Bacău, în conformitate cu Legea nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilități publice, aprobarea Regulamentului privind regimul finanțărilor acordate de la bugetul local al municipiului Bacău, pentru activitățile sportive sau noul Regulament privind regimul de acces și circulație, staționare și parcare pentru diferite categorii de vehicule rutiere în municipiul Bacău.

                        Incendiu la Comănești

                          O casă din Comănești a luat foc, ieri, din cauza unui scurt-circuit.

                          În urma incendiului au ars acoperișul casei, bunuri din două camere, adăpostul de animale și parțial acoperișul unei case învecinate.

                          Au intervenit pentru lichidarea incendiului patru autospeciale de la ISU și SVSU Dărmănești.

                          Brand local: Cârnați fără E-uri, cu aromă de prun

                          Din stradă, vezi doar un zid și o firmă: „La purcelușul vesel”. Dacă oprești mașina, simți mirosul fumului: ușor dulce, ușor iute. Parcă mai e, totuși, ceva nedefinit, o aromă care aduce aminte de sărbătorile petrecute, pe vremuri, la țară. Poarta e deschisă, așa că intrăm.

                          Aflăm din start că „Purcelușul vesel” din Negoiești-Ștefan cel Mare e brand local. „Nu producem cât se cere”, ne asigură Nicolae Giaboc, care răspunde de tot ce se întâmplă în carmangerie. Pornim pe drumul de la materia primă la bunătățile brun-roșiatice din final: șunculiță, cârnați, salam uscat, pastramă, costiță afumată.


                          „Totul e făcut din carne proaspătă pusă la maturat, fără aditivi, fără conservanți. Folosim doar piper, boia duce sau iute, sare, cimbru și usturoi adevărat, nu pastă sau fulgi de usturoi”, ne asigură Nicolae Giaboc.

                          Trecem printr-o încăpere în care înghețăm pe loc, când afară sunt 33 de grade, dar e firesc aici fiind atârnate carcasele, apoi cunoaștem o doamnă care, concentrată și răbdătoare, curăță usturoiul, vedem cum sunt preparați cârnații și pastrama, ne sunt deschise niște uși de metal dincolo de care se află preparatele atârnate la afumat, apoi descoperim și cuptorul plin de jar, din care urcă fumul în acele compartimente speciale, destinate uscării.

                          „Pentru afumat facem foc din lemn de fag bine uscat și printre bucățile de fag punem cireș pentru culoare și prun, care dă și aromă, și culoare, ne lămurește Nicolae Giaboc. Alții pun carmin pentru culoare, iar pentru aromă folosesc spray-uri cu fum.”

                          La făbricuța din Negoiești era foarte curat și miroasea tare bine. Nu am gustat din pastramă căci nu se încheiase postul, dar puteți verifica voi dacă e așa cum bănuim. Am plecat cu amintirea aromelor și bucuria că Bacăul are producători care nu ne îndoapă cu E-uri.