sâmbătă, 20 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2292

Implicare și dăruire la realizarea unui spectacol reușit

    ”Balul Bobocilor este pentru fiecare generație în parte un eveniment unic, o tradiție care generează repetiții nesfârșite, lacrimi de tristețe și de fericire dar produce și o energie adolescentină, emoții, bucurii și satisfacții!” Cu aceste cuvinte au deschis prezentatorii Carmen Matache și Florin Serian Concursul ”Miss & Mister Boboc al Liceului ”Nadia Comăneci” din Onești, ce a fost găzduit de Casa de Cultură a Sindicatelor din localitate..Astfel, în lupta pentru obținerea mult – râvnitelor trofee au concurat șase liceeni și șase liceene de la clasele a IX a Liceului cu Program Sportiv (LPS) ”Nadia Comăneci”. Ei au susținut un număr de patru probe (ținuta de zi, ținuta de seară, proba de dans și cea prin care au dovedit că au aptitudini artistice). Tema acestui concurs a fost una inedită – ” Travel around the world” (”Călătorește în întreaga lume”), astfel că și decorul a fost unul inspirat, cu mai multe valize și geamantane de o parte și de alta a scenei. Evoluția concurenților a fost atent urmărită de un juriu în care alături de Adrian Andreș (fost elev la LPS ”Nadia Comăneci”, acum sponsor principal al concursului) s-au aflat profesorii Sorina Elena Ganea (director), Cătălin Bucur (director adjunct), Emil Ganea și Cristina Ladaru. De asemenea, din juriu au făcut parte elevele Ludmila Dulgheru, Ana Maria Budău și Veronica Mănăilă (președintă a Consiliului Elevilor).

    Dacă la prima probă publicul prezent în număr foarte mare la Casa de Cultură a Sindicatelor din Onești a putut să cunoască toți cei 12 concurenți, proba de dans a fost una deosebită prin faptul că a adus ”o descătușare a energiilor”. Concurenții s-au lăsat purtați de pașii de dans ale ritmurilor …indiene, americane dar și ale celor din Turcia, Italia, Spania și nu în ultimul rând a muzicii populare românești, pentru care au dovedit că au o mare prețuire. În pregătirea participării la cea de-a treia probă a concursului, scena oneșteană a fost luată cu asalt de majoretele de la Liceul cu Program Sportiv ”Nadia Comăneci”, de Ludmila Dulgheru (care a prezentat un aplaudat moment de gimnastică artistică) și de formația de dans modern ”Felix” (de la Clubul Copiilor Onești – structură a Palatului Copiilor din Bacău).

    ”Proba de talent” a adus o dezvăluire a preocupărilor artistice ale concurenților, ei întrecându-se în prezentarea unor momente teatrale, de dans și de pantomimă. Astfel, în timp ce concurenta Denisa Neculai a intrat pe scenă în pași de dans, Ovidiu Irisciuc a ales să interpreteze împreună cu doi colegi ai săi o scenetă ”Ardeleanul și ungurul” iar Vasile Mușat a fost la înălțime cu un moment de pantomimă. Nici la această probă nu au lipsit lucrurile pentru care cei aflați în concurs au o mare pasiune (pentru gimnastica ritmică a optat Ioana Oprea, Cristiana Gabriela Sandea și Delia Elena Pîrvu pentru cântecul și dansul popular românesc iar Luca Drăgan… pentru fotbal!). Un moment artistic inedit a prezentat concurenta Andreea Scutari, ea a îndreptat un gând ”pentru părinții care ne așteaptă să nu uităm nicicând să ne întoarcem acasă” iar Radu Rîpanu a pus în scenă cu mult umor sceneta ”Un martor mincinos” (care a amintit de marele actor de comedie Puiu Călinescu). Ca un fapt ce a ieșit în evidență și a fost mai mult decât remarcabil notăm prezența alături de mai mulți concurenți la această probă a uneia dintre cele mai bune eleve a Liceului cu Program Sportiv ”Nadia Comăneci”, Ștefania Orzu, ce a susținut momente de gimnastică ritmică și a intrat în scenă și la aplaudate momente de dans.

    Desfășurarea probei ”Ținuta de seară”, cu eleganță, frumusețe și rafinament a mărit nerăbdarea în așteptarea festivității de premiere a concurenților. După ce invitatul special al serii El Nino (ce a realizat mai multe melodii și videoclipuri de succes) a susținut un recital, a fost anunțată și deliberarea juriului. Miss & Mister Eleganță au fost desemnați Delia Elena Pârvu și Radu Rîpanu, Ioana Oprea și Ștefan Chirnoagă au fost Miss & Mister Originalitate iar Denisa Neculai și Lucian Tatu – Miss & Mister Originalitate. Pe podiumul de premiere au urcat concurenții Cristiana Gabriela Sandea, Luca Drăgan (locul 3), Mihaela Carol și Ovidiu Irisciuc – locul 2 în timp ce Andreea Scutari a fost câștigătoarea titlului Miss Boboc iar Vasile Mușat a fost desemnat Mister Boboc la ediția din acest an a concursului organizat de Liceul cu Program Sportiv ”Nadia Comăneci” din Onești. Este de evidențiat faptul că acest concurs a fost pregătit timp de opt săptămâni de către profesorii Andreea Calapod (consilier educativ) , Ana Maria Dogaru și Nicoleta Neaga, Cristina Stoica și-a oferit tot sprijinul în realizarea decorului scenei,ele contribuind împreună cu un întreg ”staff”a elevilor la reușita acestuia.

    România Mare din urna de la Alba Iulia

    O inițiativă de excepție a Asociației Naționale Cultul Eroilor „Regina Maria” a readus România Mare la Alba Iulia. Pământ prelevat de pe 19 câmpuri de luptă și cimitire ale eroilor români căzuți în Primul Război Mondial din Bucovina de Nord, din Basarabia, din Cadrilater și din toate provinciile românești reunite în 1918 a fost depus în Urna Marii Uniri din Sala de Onoare a Catedralei Încoronării din Alba Iulia.

    Acolo se află și pământul prelevat din Cimitirul Eroilor de la Oituz, de pe mormântul locotenentului erou Nicolae Macarie de la Poiana Sărată, precum și de lângă Monumentul Eroilor de pe Muntele Măgura și de pe câmpul de luptă de la Cireșoaia.

    Am văzut cum rând pe rând săculeții albi cu pământ au fost depuși de tineri militari în urnă. Săculeți albi, în care puteai bănui că se află câte o fărâmă din sufletul neamului românesc tânjind de atâta vreme după ceea ce acum o sută de ani s-a numit România Mare. O Românie ale cărei hotare le vedem astăzi numai pe hărțile vechi. Acele hotare se regăsesc, acum, și în Urna Marii Uniri depusă la Alba Iulia, oraș care redevine, astfel, capitala României Mari.
    Între aceste hotare un punct central este Bacăul. Orașul și județul.

    Nu doar pentru că, geografic, se află pe harta țării, ci mai ales pentru că aici s-au dat unele dintre bătăliile hotărâtoare ale Primului Război Mondial, dar și pentru că Bacăul a fost legat acum o sută de ani de Blaj prin zborul istoric al unui avion care a adus pe Câmpia Libertății mesajul de încurajare al Armatei Române.

    Un nou mesaj, la Centenar, va ajunge din nou de la Bacău la Blaj, pe 20 noiembrie, din partea noastră, a celor care astăzi sărbătorim Centenarul Marii Uniri. Pentru că România Mare se află și în urnele vii ale inimilor care ne bat în piept.

    Cine mai beneficiază de lapte praf, de la… stat?

      Se mai dă lapte praf gratuit de la stat? Cine mai beneficiază de acest ajutor? Sunt întrebări pe care le-am tot auzit, în ultimele zile, de la mame care au copii mici și care habar nu au că pot obține lapte praf pentru bebeluși prin Direcția de Sănătate Publică (DSP). E drept că munții de cutii care existau odată în depozitul instituției au cam dispărut, iar numărul beneficiarilor este din ce în ce mai mic, dar încă se mai dă lapte praf gratuit! Cui și cum? Am aflat tot de la reprezentanții DSP Bacău.

      Laptele praf care se acordă de la stat se află în depozitul Direcției de Sănătate Publică Bacău. În primele 9 luni ale acestui an au fost 302 beneficiari, în scădere față de anii trecuți, în aceeași perioadă, respectiv 411 beneficiari în 2014, în 2015 – 487 beneficiari, în 2016 – 664 de beneficiari și în 2017 – 796 de beneficiari. Această catagrafiere a copiilor beneficiari este realizată de medicii de familie, iar în funcție de aceștia, DSP Bacău solicită Ministerului Sănătății cantitatea de lapte praf necesară județului nostru.

      „Conform legilor în vigoare, acordarea gratuită de lapte praf pentru copiii cu vârste cuprinse între 0 – 12 luni, care nu beneficiază de lapte matern, se eliberează pe bază de prescripție medicală eliberată de medicul de familie. Doar acesta este cel care stabilește încadrarea copilului în unul din criteriile de acordare a laptelui praf conform programului național.”
      Cons. sup. Anda Dumitrescu, DSP Bacău

      Au dreptul la acest ajutor:

      • bebelușii cu mame care prezintă contraindicații ale alăptării (boli grave: TBC pulmonar activ, neoplazii, cașexie, septicemie, boli psihice grave, epilepsie, eclampsie, scleroză în plăci, insuficiență renală, hepatică sau cardiacă, diabet zaharat decompensat, tireotoxicoză, mamă infectată cu HIV, tratamente cu citostatice, diazepine, anticonvulsivante, anticoagulante, radioizotopi, consum de droguri sau dependență de alcool, tutun care determină intoxicații ale copilului;

      • copii sănătoși la care se constată o creștere nesatisfăcătoare (sub limita inferioară a normalului vârstei), datorită absenței laptelui matern. Decizia privind acordarea laptelui praf se ia numai dacă este îndeplinită una dintre următoarele condiții – copilul nu a recuperat greutatea de la naștere după două săptămâni de viață; copilul cu vârsta cuprinsă între 0 – 8 luni crește în greutate cu mai puțin de 500 g/lună; copilul cu vârsta mai mare de 8 luni crește în greutate cu mai puțin de 250 g/lună;

      • copil adoptat sau aflat în familie de plasament

      • copil cu mamă decedată.

      Laptele praf este distribuit de DSP către autoritățile administrative locale, iar cutiile se ridică în baza rețetelor emise de medicii de familie, lunar. Conform ordinului 377/30.03.2017, pentru anii 2017 și 2018, costul mediu/beneficiar este de 155 lei.

      Workshop interactiv la Direcția de Asistență Socială Bacău

        Timp de două ore, vineri, 16 noiembrie 2018, la sediul Direcției de Asistență Socială (DAS), din cadrul Primăriei municipiului Bacău, s-a desfășurat un interesant și util workshop interactiv, moderat de către Mihaela Tabără, de la instituția amintită.

        Cum era de așteptat, acțiunea a avut ca temă: „Serviciile sociale-realități și perspective” și a reunit participanți de la Colegiul Fizioterapeuților Bacău (3 persoane), DAS Bacău, Colegiul Național „Mihai Eminescu” (5 elevi), Școala Sanitară Postliceală „Sanity” (5 elevi) și Universitatea „Vasile Alecsandri” (5 studenți). În plus, de la fiecare instituție de învățământ a fost prezent câte un profesor coordonator.

        Participanții au fost împărțiți pe echipe care și-au stabilit specialiștii și modul de intervenție în cadrul dezbaterii care a avut ca obiect asistența socială a persoanelor vârstnice. Mai exact, au fost constituite 5 ateliere de lucru. Două au fost pe centrul de zi și, respectiv, rezidențial din sistemul public. Celelalte trei au lucrat ca un centru de zi, unul rezidențial și o echipă mobilă, din sistemul privat de asistență socială.

        Toate echipele au analizat câte un studiu de caz specific, după care au prezentat rezultatele, concluziile și recomandările. Workshop-ul derulat la sfârșitul săptămânii trecute este a doua activitate dintr-o suită de evenimente inițiate și organizate de către conducerea DAS Bacău (director Carmen Fifirig) sub genericul „Tinerețe fără bătrânețe”.

        Final de proiecte la „Șafran” și deschiderea altor două

          Şcoala Gimnazială „Dr. Alexandru Safran” Bacău a încheiat proiectele Erasmus Plus KA219 „Knowing you, knowing me” și Erasmus Plus KA1 „Profesioniști în educație pentru o școală a viitorului” (declarat de Agenția Națională drept cel mai bun proiect KA1 al României), dar, totodată, a lansat și alte două noi proiecte, respectiv Erasmus Plus KA1 „Competente europene pentru profesori de succes’’ și Erasmus Plus KA 229 „Open a door to digital word: web 2.0 tools”. Momentul a fost marcat printr-o conferință, intitulată sugestiv „Erasmus plus, punct și de la capăt”, care s-a desfășurat în parteneriat cu Centrul de Informare Europe Direct Bacău.

          Au fost prezenți reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean Bacău (prof.dr. Oana Bărbuț, inspector Limba și Literatura Română, prof. Iulian Vrînceanu, inspector Educație Fizică), din partea Palatului Copiilor (prof.dr. Nela Dumea, director), din partea Sindicatului Liber din Învățământ (prof. George Purcaru, președinte filiala Bacău și prim vice-preşedinte la nivel național), de la Direcția Județeană de Sport și Tineret Bacău (prof. Georgel Cojocaru, director), precum și directori și profesori din școlile băcăuane, alături de un număr mare de părinți și elevi.

          Pe parcursul evenimentului, elevii au prezentat momente artistice, dansuri și cântece, iar majoretele au fost cele care au încheiat această manifestare plină de emoție și bucurie.

          „Această conferință a încheiat seria acțiunilor derulate de școala noastră sub egida «România 100» și «Șafran, 50 de ani de existență». Ne bucurăm să avem un moment de bilanț aniversar, să atragem în acești doi ani școlari aproape 100.000 euro pentru școala noastră și să împărtășim și comunității educaționale băcăune bucuria noastră! Erasmus Plus schimbă vieți! A schimbat și viața școlii noastre!”
          prof. dr. Mihaela Cojocaru, coordonatoarea proiectelor Erasmus Plus

          Luigi Andronic: „Pianul este cel mai complex instrument muzical”

          M-am uitat, din întâmplare pe organigrama Filarmonicii „Mihail Jora” şi am văzut că, pe lângă instrumentişti, există şi un post de acordor piane. Ştiam că filarmonica are două piane profesionale şi m-am întrebat de ce-i nevoie de un acordor pentru doar două piane, în condiţiile în care, aveam să aflu, toţi ceilalţi instrumentişti îşi acordează singur instrumentele. Pe Luigi Andronic îl cunoşteam de mulţi ani, însă habar nu aveam că ele este acordorul, maestrul coardelor, îmblânzitorul sunetelor. Viaţa i-a oferit şi bune şi mai puţin bune, însă le-a înfruntat pe toate. A avut şi un pic de noroc, un român, un bun român stabilit în Elveţia, l-a chemat la Lausanne pe banii lui pentru a învăţa să acordeze piane, o meserie rară, astfel că Luigi Andronic este, astăzi, singurul acordor profesionist din Bacău şi din această parte de ţară. Un om medest, un profesionist, care ascultă zilnic pianul Steinway, iar când nu sună bine, se apucă de meşterit prin cele peste 200 de coarde şi ciocănele pentru a-l aduce la parametrii stabiliţi de celebra fabrică de piane. De ce are nevoie? De ureche muzicală, de pasiune şi dragoste pentru meseria pe care i-a dat-o Dumnezeu.

          „Am făcut liceul de muzică în Bucureşti, la clasa de violoncel, un instrument care mi-a plăcut de mic, însă, din cauza unui accident de maşină (mi-am rupt mâna şi au intervenit şi alte complicaţii) nu am mai putut continua, astfel că nu am mai mers la Conservator. Însă nu am vrut să mă rup total de muzică şi am mai cântat trei ani la Ansamblul «Doina» al Armatei, după care am rămas angajat la Liceul de Muzică «Dinu Lipatti», unde reparam instrumente. Vremurile şi timpul m-au adus iar în Bacău, unde făcusem clasele I-III, şi am fost angajat la Filarmonica «Mihail Jora». Era anul 2000, iată au trecut 18 ani.

          Norocul s-a chemat Dan Poenaru

          Aici am avut norocul să cunosc un român, un mare român, un pianist stabilit în Elveţia, care a avut un concert în Bacău. Îl cheamă Dan Poenaru. M-a văzut că mă chinuiam cu pianul, chiar el urma să cânte, mi-am cerut scuze, că eu acum învăţ să-l acordez, i-am spus. Pianul este un instrument extrem de complex, cu peste 200 de coarde, pe care trebuie să le faci să sune curat, să poată fi acompaniat de orchestră. Tot cu ajutorul lui Dan Poenaru, Filarmonica are unul dintre cele mai bune piane din lume, marca Steinway. M-a văzut, am mai vorbit, a plecat şi, după două săptămâni, m-a chemat la Lausanne, în Elveţia, m-a dus la o şcoală de pian, de construcţie şi de reparaţie, pentru a învăţa acordajul. Timp de o lună am fost forţat să învăţ tot ce se învaţă, de regulă, în patru ani de şcoală, deoarece nu puteam să rămân mai mult de o lună, aveam viză de turist. Domnul Dan Poenaru a făcut Conservatorul în Bucureşti, a plecat prin anii ’70 şi acum este profesor de pian în Lausanne. Dumnealui mi-a plătit toate cheltuielile, transport, şcoală, inclusiv masă şi cazare, acasă la el. Un om extraordinar, cum rar mai întâlneşti astăzi. Eu am avut avantajul că ştiam muzică, a fost mult mai uşor, se poate şi fără să ştii muzică, însă, cum vă spuneam, ar dura cam patru ani. Am revenit în ţară şi sunt, de atunci, singurul acordor de piane din Bacău şi această parte de ţară. Să ştiţi că nu toate filarmonicile au acordori profesionişti, în România nu este şi nici nu cred că vom avea vreodată o asemenea şcoală. Am avut o fabrică de instrumente foarte bună, DOINA, făcea şi pianine, era cotată ca una dintre cele mai bune din Europa, însă s-a închis, s-a distrus, şi odată cu ea au dispărut şi meseriaşii. Ca să înveţi aşa ceva trebuie şcoală, nu poţi să înveţi de pe internet, de pe youtube, din ce îţi povesteşte unul sau altul.

          Clima şi pianistul dezacordează pianul

          Este o meserie foarte căutată, foarte rară, însă practicată, din păcate, şi de neprofesionişti. Filarmonica din Bacău are două piane, cel de care v-am spus, mândria noastră, şi un altul, marca Yamaha, sunt şi concerte compuse pentru două piane. Poate mă întrebaţi de se «strică» pianul. Sunt mai mulţi factori care influenţează sunetul. Coardele sunt prinse cu nişte cuie într-un căluş din lemn, iar dacă nu ai temperatura constantă, lemnul lucrează. Într-un pian ca al nostru sunt câteva mii de tone forţă pe toate coardele. Închipuiţi-vă că, la o schimbare de temperatură, rece-cald, cald-rece, lemnul şi cuiele lucrează şi cedează la un moment dat. Şi atunci intervine mâna omului, a acordorului. O importanţă majoră o mai are şi pianistul, modul lui de a cânta, sunt unii care cântă în mare forţă, sunt şi pianişti care parcă mângâie clapele, e adevărat că sunt şi piese care cer o asemenea abordare, însă depinde şi de temperamentul solistului, sunt situaţii când trebuie să acordez pianul la pauză, aşa de tare se dezacordează. Au fost şi cazuri, e adevărat mai rare, când s-au rupt coardele în timpul concertului. E o situaţie jenantă, neplăcută, însă intru la pauză pentru a-l acorda provizoriu, pentru a finaliza ceea ce are de interpretat în acel concert. Cam astea ar fi cauzele dezacordării unui pian.

          Dacă n-ai ureche muzicală, te laşi de meserie

          Un acordor simte, dacă a mai făcut şi muzică, cum este cazul meu, când un pian trebuie să intre la acordat. Îţi trebuie ureche muzicală, nu ai ureche muzicală, te apuci de orice altceva, dar nu de acordat piane. Acum au apărut şi instrumente electronice profesionale de acordaj, chiar şi eu am unul cumpărat de instituţie, însă se foloseşte, în general, la schimbarea anotimpurilor, de la iarnă la primăvară, de la primăvară-vară. La o anumită frecvenţă, la o anumită tonalitate, fără acest aparat, nu poţi face un acordaj bun la noi în ţară, deoarece alte ţări folosesc alt sistem, dar, după concertele săptămânale acordajul îl faci cu urechea, cu urechea muzicală. Toţi ceilalţi instrumentişti îşi acordează singuri instrumentele, toţi, în afară de pianişti. După concert, după repetiţii, dar obligatoriu înainte de concert, pianul trebuie acordat, adus la tonalitatea care să fie egală cu orchestra. Noi, europenii, est europenii, folosim o frecvenţă, se numeşte 4-4-2, în alte ţări, cum este Franţa, urcă frecvenţa, urcă pianul mult mai sus. Şi aici este un risc, deoarece se pot rupe corzile, ele sunt foarte tensionate şi când loveşte ciocănelul, coarda se poate rupe.

          Băcăuanii şi-au vândut pianele

          Mai sunt şi pianinele, mult mai mici, cu diferenţa că la pian, mecanismul este orizontal, iar la pianine, este vertical, construcţia este foarte asemănătoare. Mai sunt cele electronice, care nu au nevoie de acordaj, cred că doar un electronist o poate face. Foarte mulţi au făcut greşeala de a renunţa la pian şi au cumpărat pian electric sau orgă şi nenorocesc copiii. Una este să cânţi la un pian clasic şi alta la o orgă, care este pentru cu totul altceva, dar nu pentru muzică simfonică. Pentru a înţelege cât este de complicat un pian, trebuie să ştiţi că pentru fiecare sunet sunt trei coarde, pentru fiecare clapă, sunt trei coarde, care trebuie să sune la fel. Un acordaj durează 2,3,4 ore. Când mă mai cheamă câte o persoană să-i acordez pianul şi vede cât durează, are impresia că aşa vreau eu, nu că atât efectiv durează. Unii înţeleg, alţii, nu, se gândesc numai la bani. În Bacău au fost foarte multe piane, însă au dispărut, le-au vândut, le-au înstrăinat, în favoarea orgilor sau a pianelor electrice, una că sunt mai uşor de întreţinut, de reparat, deoarece la noi, în România, nu găseşti absolut nicio piesă pentru pian, toate trebuie aduse din import, iar când îi spui unui om că îl costă 1000-2000 de euro o piesă, face ochii mari. Le şi spun, dacă nu ai bani pentru reparaţii, pentru înlocuire a unei piese, atunci îl ţii ca mobilă! Acum 10 -15 ani nu făceam faţă solicitărilor, acum, dacă mai acordez unul – două piane pe an, la particulari, toţi şi-au cumpărat piane electrice.
          Cine mă întreabă, le spun să nu facă această greşeală, mai ales dacă au copii la liceul de muzică. Unii au posibilitate, alţii nu au. Un pian folosit de un copil, are nevoie de 3 – 4 acordaje pe an. Viaţa unui pian depinde de cum îl foloseşti şi cum îl întreţii. Anii trec, am şi eu o vârstă, însă nu am găsit un amator, un băiat care să fie interesat să înveţe această meserie.

          Bacăul are o orchestră simfonică de mare valoare

          Meseria asta nici nu este prea bănoasă, iar tinerii vor bani mulţi şi repede. Şi, mai e ceva, nu o să vedeţi un artist de muzică clasică milionar, foarte rar, în schimb, alţii care practică alt gen de muzică, poate să acumuleze repede mulţi bani. Nu dau eu exemple, le ştie toată lumea. Să ştiţi că eu, pe lângă faptul că sunt pe post de acordor piane, în Filarmonică fac şi altceva, fac ce trebuie şi când trebuie, şi nu numai eu: toţi. Suntem, avem cea mai bună orchestră din ţară, sunt concursuri în ţară şi în străinătate care sunt ţinute de orchestra noastră, aici vin să cânte solişti de mare valoare, vin pentru că în Bacău este o orchestră foarte bună, cu instrumentişti valoroşi şi dirijori permanenţi bine cotaţi la nivel naţional şi internaţional. Şi eu am noroc că lucrez într-o asemenea orchestră, într-un asemenea colectiv. Suntem instituţie bugetară, de cultură, şi nu se aruncă cu banii, fiecare leu este chibzuit şi valorificat judicios. Arta se face din plăcere, cu talent, dar şi cu mulţi bani.

          În muzică înveţi toată viaţa

          În muzică trebuie să munceşti toată viaţa, nu-i ca la orice altă meserie, ai fost tânăr, ai studiat şi gata, mergi cu ce ai învăţat. Nu, în muzică trebuie să studiezi, să înveţi toată viaţa, în momentul când ai încetat să înveţi, ai terminat, o pui jos. Muzica nu are vârstă pentru muncă, ai 25, 30, 50, 60 de ani, trebuie să munceşti la fel, în momentul când nu ai mai perseverat, se uită colegul la tine, te aude, te vede că ai început să cânţi fals. Meseria asta a mea este în pericol, în foarte mare pericol, nu avem şcoli, nu sunt bani pentru a trimite afară tineri pentru a învăţa, cum am avut eu noroc, numărul pianelor a scăzut, mai sunt doar la filarmonici. Nici meseriaşi nu mai sunt, îi numeri pe degete în toată ţara. Nu am mai putut continua la violoncel, care mi-a plăcut foarte mult, mai ales că am avut un profesor foarte bun, de talie internaţională, profesorul Marin Cazacu, care a pregătit mulţi tineri, l-am iubit foarte mult, însă mi-a rămas de la el tenacitatea, dragostea de instrument, de muzică, de aceea sunt mereu lângă piane, le ascult, le aduc la tonalitatea normală, le îngrijesc, astfel ca pianistul, când apasă pe clape să cânte perfect. El are ştiinţa muzicii, talent, îndemânare, prezenţă scenică, eu îi dau pianului vigoare, prospeţime, acurateţe. Mereu, în fiecare zi, la fiecare concert, trebuie să fie ca nou. Asta am învăţat, asta fac şi mă mândresc cu meseria mea şi am s-o fac cât mă ajută urechile. În muzică trebuie să ai ureche muzicală şi…sănătoasă.”

          Pantofiorii colorați ai domnului Juncker

          Când autoritățile din Prefectura Gifu au vrut să-i premieze pe părinții lui Mitsue Suzuki pentru vârsta înaintată la care au ajuns – 112 ani, tatăl și 110 ani, mama – au avut surpriza să constate că ambii erau morți din anii ’60 iar fiica lor, acum în vârstă de 86 de ani, nu le declarase moartea pentru a le încasa, în continuare, pensia: peste 50 de milioane de yeni sau 420.000 de dolari.

          Cazul nu este izolat, fapt care a determinat autoritățile nipone să declanșeze o anchetă la nivel național în urmă cu câțiva ani. În același timp, situația contrazice două mituri fundamentale despre japonezi: cel al longevității și cel al corectitudinii.

          Aparent, fără nici o legătură, criza de „sciatică” de care a suferit Jean-Claude Juncker la ultima conferință de presă, când a venit încălțat cu pantofi de culori diferite, pune încă o cărămidă în zidul celor care spun că președintele Comisiei Europene are probleme serioase dacă nu cu alcoolul, atunci cu boli care pun serioase probleme capacității sale de a conduce o uniune formată din 28 de state.

          Capacitatea lui Juncker de a discerne ar putea să fi murit de mulți ani dar el este ținut artificial în funcție pentru a i se încasa pensia. Evident, „pensia”, în cazul de față, reprezintă Puterea. Jean-Claude Juncker ar putea să fie ținut în vitrină doar pentru ca actuală Comisie Europeană să-și termine mandatul fără scandal pentru a-și putea impune politicile.

          E doar o presupunere, însă, la câte episoade am văzut cu așa-zisele crize de sciatică ale domnului Juncker, e absolut necesar un control medical serios și absolut independent care să ne spună dacă omul care conduce Uniunea Europeană, care are în mâini destinele a sute de milioane de oameni mai are capacitate de discernământ.

          Problema este că, dintre cei care ar putea să ceară acest lucru, nimeni nu are interesul să o facă atâta vreme cât politicile Comisiei Europene merg în sensul dorit de ei. Iar cei care o fac, nu au puterea necesară să obțină acest lucru. Și pe urmă ne întrebăm de ce situația UE devine tot mai proastă și dăm vină pentru asta pe „propaganda rusească”…

          Prima înfrângere

          Aerostar Bacău și-a întrerupt seria pozitivă care dura de cinci etape. Sâmbătă, la Clinceni, în runda a 17-a a ligii secunde, „aviatorii” au pierdut primul meci cu Florin Bratu pe bancă: 1-2 în fața gazdelor de la Academica. Totul s-a decis într-o repriză, prima. Academica a deschis scorul în min. 28, prin Nicola, care a reluat în plasă un balon respins de Potcoavă, băcăuanii au egalat după patru minute prin Căinari, pentru ca în min. 40, Șut să finalizeze cu…șut și gol o acțiune personală a lui Barbu.

          În partea a doua, Aerostar a avut mai multe șanse de egalare, cea mai mare aparținându-i lui Vraciu, care a nimerit transversala. Paradoxul este că, deși învinsă, Aerostar a mai urcat un loc în clasament, ajungând pe poziția a 14-a. Explicația? Eșecul suferit cu 5-0, la Constanța, în fața Farului, a „paradit” golaverajul Luceafărului Oradea, nevoită să coboare sub Aerostar în clasament. Runda viitoare, penultima a turului, programează un nou examen dificil pentru oamenii lui Florin Bratu. De data aceasta acasă, în compania echipei de pe locul 3, Sportul Snagov.

          La Clinceni, „aviatorii” au evoluat în formula: Potcoavă- Ardei, Al. Ichim, A. Mutu, Chirilescu- Căinari (min. 77 Fl. Istrate), Adăscăliței (min. 63 A. Pavel), Chirilă, Hurdubei (min. 46 Gavrilă)- Vraciu, Buhăcianu.

          Brăila a spart gheața

          Rezultatele etapei a 17-a: Farul Constanța – Luceafărul Oradea 5-0, Dacia Unirea Brăila- Daco-Getica București 2-1, Ripensia Timișoara – CS Mioveni 1-1, Academica Clinceni – Aerostar Bacău 2-1, CS Balotești – ASU Politehnica Timișoara 1-0, Pandurii Tg. Jiu – ACS Energeticianul 2-0, Metaloglobus București – Chindia Târgoviște 0-0, ACS Poli Timișoara – Petrolul Ploiești – 0-1, Sportul Snagov – „U” Cluj 0-0. Meciul UTA Arad – FC Argeș s-a jucat ieri.

          Clasament

          1. Chindia Târgoviște 17 12 3 2 36-17 39p.
          2. Petrolul Ploiești 17 12 2 3 34-14 38p.
          3. Sportul Snagov 17 11 4 2 28-13 37p.
          4. Academica Clinceni 17 12 0 5 35-12 36p.
          5. Universitatea Cluj 17 10 4 3 38-13 34p.
          6. CS Mioveni 17 10 3 4 30-12 33p.
          7. FC Argeș 16 9 5 2 30-12 32p.
          8. Pandurii Tg. Jiu 17 7 3 7 31-24 24p.
          9. ACS Energeticianul 17 7 3 7 25-21 24p.
          10. UTA Arad 16 7 2 7 25-23 23p.
          11. Daco-Getica București 17 5 6 6 27-27 21p.
          12. Metaloglobus București 17 6 3 8 14-30 21p.
          13. ASU Politehnica Timiș. 17 6 2 9 15-20 20p.
          14. Aerostar Bacău 17 5 3 9 22-33 18p.
          15. Luceafărul Oradea 17 5 3 9 21-35 18p.
          16. Farul Constanța 17 5 1 11 26-37 16p.
          17. Ripensia Timișoara 17 3 6 8 19-30 15p.
          18. CS Balotești 17 4 2 11 15-35 14p.
          19. Dacia Unirea Brăila 17 1 5 11 16-50 8p.
          20. ACS Poli Timișoara 17 1 2 14 13-42 5p.

          Programul etapei viitoare

          Joi, 22 noiembrie, ora 19.30: Petrolul Ploiești – UTA Arad
          Vineri, 23 noiembrie, ora 17.00: CS Mioveni – ACS Poli Timișoara. Ora 17.30: FC Argeș – Academica Clinceni.
          Sâmbătă, 24 noiembrie, ora 11.00: Energeticianul – Metaloglobus București, ASU Politehnica Timișoara – Pandurii Tg. Jiu, Aerostar Bacău – Sportul Snagov, Daco-Getica București – Ripensia Timișoara. Ora 12.00: Luceafărul Oradea – Chindia Târgoviște. Ora 13.00: Farul Constanța- Dacia Unirea Brăila.
          Duminică, 25 noiembrie, ora 15.30: „U” Cluj- CS Balotești.

          Duș rece

          Uneori, dușurile reci sunt neplăcute și în miezul unei călduroase zile de vară. Darmite în prag de iarnă, într-o Sală a Sporturilor primitoare ca un frigider, cu ocazia unui meci pe care toată lumea îl așteaptă să-l câștigi! Sâmbătă, voleibalistele Științei Bacău au congelat speranțele propriilor fani, încasând a doua înfrângere pe teren propriu în actuala ediție a Diviziei A1.

          Dar dacă eșecul cu CSM București, din runda a treia, era previzibil, cel de sâmbătă, suferit în fața timișorencelor de la Agroland, a venit ca un neașteptat duș rece. Neașteptat, dar explicabil prin evoluția gazdelor. Științei i-a lipsit și mâna, și mintea, și inima. Pe scurt, a jucat prost. Agroland Timișoara, în schimb, a făcut furori. Oaspetele au servit ca la carte, au luptat eroic pentru fiecare minge și au avut în franțuzoaica Maeva Orle o adevărată mașină de puncte: 27!

          În astfel de condiții, au existat puține speranțe pentru Știința. Gazdele au creat ceva iluzii atunci când s-au apropiat de la 9-18 la 15-19 în primul set și la 16-18 în actul secund. Deznodământul a fost mereu același. Când și-a simțit adversara în ceafă, Timișoara s-a adunat și s-a desprins în câștigătoare: 25-18 în actul de debut și 25-12 în al doilea. Setul al treilea părea să aducă o schimbare de macaz.

          Deși a alternat așii (Faleș, Sipoș) cu serviciile greșite (Fales, Sipoș, Koleva și Rogojinaru), Știința a lăsat impresia că este mult mai stăpână pe sine. Și că poate face față inclusiv momentelor dificile, cum a fost acela când Timișoara a întors de la 0-3 la 4-3. Știința s-a impus cu 25-20 și părea că a revenit în meci.

          Nici vorbă! Următorul set s-a dovedit și ultimul. A înregistrat cea mai mare diferență a zilei, 11 puncte, permițând astfel Timișoarei să se impună la scor de trei puncte: 3-1. Un duș rece pentru Știința, care se pregătește acum pentru cea mai dificilă deplasare a turului: sâmbătă, la Blaj.
          Știința: Kapelovies (Guncheva), Rogojinaru 11 (Filipaș 1), Cazacu 7, Otasevic 10, Faleș 8 (Lupu, Sipoș 1), Koleav 10, Monova- libero (Ciucu- libero).

          Celelalte rezultate ale etapei a cincea: Dinamo București – CSM București 0-3, CSM Târgoviște – „U” Cluj 3-0, CSM Lugoj – Belor Galați 3-0. Partida Alba Blaj – CSM Târgoviște se va miercuri, pe 21 noiembrie. Etapa viitoare (24 noiembrie): „U ” Clu j- CSM București, Belor Galați – Dinamo, Agroland Timișoara – CSM Lugoj, Alba Blaj – Știința Bacău. CSM Târgoviște stă.

          Grapă: „Am jucat prost”

          Antrenorul Științei, Florin Grapă, a considerat meritată victoria Timișoarei: „Adversarele sunt de felicitat. Adevărul este că noi am jucat prost. Poate că n-am pregătit bine acest meci, dar nici nu pot rezolva problema preluării din serviciu într-o săptămână. De altfel, orice echipă care dă bine cu serviciul- și Timișoara a dat- ne pune probleme. Când am făcut 2-1, m-am gândit că poate pe timișorence nu le mai ține cureaua și că vom întoarce rezultatul. N-a fost așa”.

          500 de băcăuani și-au testat gratuit glicemia

            Circa 500 de băcăuani au beneficiat, la sfârșitul săptămânii trecute, de un screening gratuit pentru verificarea și depistarea unei posibile glicemii crescute. Acțiunea a fost organizată de Lions Club Sf. Gheorghe, în colaborare cu Lions Club Sanity Bacău, la Arena Mall. A

            cest gen de screening face parte dintr-un proiect al Lions Clubs International dedicat recentei „Zilei Mondiale de Luptă Împotriva Diabetului”, dar care se desfășoară și în întreg Districtul 124 România al organizației mondiale, în circa 30 de orașe.

            „Noi – ne-a declarat Ionuț Nemțeanu, președintele în exercițiu al Lions Club Sf. Gheorghe – am oferit un screening gratuit pentru verificarea și depistarea unor posibile glicemii crescute. Iar dacă au apărut probleme i-am îndrumat la un consult specializat. Controlul s-a făcut cu aparatură de depistare specifică, printr-o sponsorizare de la Ropharma.

            Astfel a putut oferi un screening de 500 de teste pentru tot atâtea persoane prezente în Arena Mall din Bacău, cu titlu gratuit”. Tema pentru Ziua Mondială a Diabetului 2018 și 2019 este „Familia și Diabetul”, o campanie menită să atragă atenția asupra efectelor acestei afecțiuni grave în rândul copiilor și al tinerilor.

            Pentru că această afecțiune nu prezintă simptome clare, este descoperită doar la un control amănunțit, motiv pentru care testarea este extrem de importantă.

            În România există aproximativ 2 milioane de persoane care suferă de această boală cronică, iar în județul Bacău, peste 25.000. La nivel mondial numărul bolnavilor a crescut considerabil în ultimii 30 de ani la peste 366 de milioane, iar alte 280 de milioane sunt predispuse la îmbolnăvire.

            Cum ne poate influența șahul modul de gândire

              Jocul de șah a fost dintotdeauna sinonim cu o gândire logică, cu planificarea de strategii pentru a câștiga în fața adversarului. Povestea sa începe undeva în jurul anului 600 d.Hr. în India. Pe atunci se numea chaturanga și se traducea prin “cele patru divizii ale armatei”: divizia de elefanți, cea de luptă, infanteria și cavaleria. Ele au fost transpuse în jocul pe care îl știm cu toții în patru mari clase: cai, ture, nebuni și pioni.

              Însă șahul a devenit un joc al nobilimii odată cu preluarea lui de către persani, iar expresia care desemnează finalul partidei “șah mat” se traduce din persană ca “regele este neajutorat”. De-a lungul timpului însă, regulile au mai fost modificate, iar varianta pe care o știm cu toții în prezent datează din secolul al XV-lea.

              Un alt element de inovație asupra aspectului jocului vine în anul 1125 când un preot a inventat tabla de joc ce se pliază în două (variantă adoptată până în zilele noastre). Pentru că la vremea respectivă biserica interzicea cu desăvârșire șahul, preotul a venit cu ideea îndoirii tablei astfel încât să aibă aspectul a două cărți suprapuse.

              Pe măsură ce șahul a început să devină din ce în ce mai popular, oamenii l-au folosit drept metaforă pentru a descrie viața de zi cu zi. Astfel pionilor li s-a atribuit cea mai importantă funcție în joc, asemenea oamenilor obișnuiți care prin simplitatea și prin numărul mare, pot produce cel mai mare impact asupra societății.

              Șahul se identifică adesea ca fiind o îndeletnicire a oamenilor inteligenți pentru că ajută la îmbunătățirea memoriei și la anticiparea mutărilor ambilor jucători. Fiecare mutare trebuie gândită în avans și trebuie corelată cu o eventuală deplasare pe care oponentul o poate face. Astfel, în mintea celui ce joacă se creează automat o evaluare de opțiuni și corelații care ar putea pune oponentul în dificultate și ar duce în final la câștigarea jocului.

              Că șahul a reprezentat dintotdeauna un mod de dezvoltare a gândirii logice și de plănuire de strategii diverse pentru a câștiga în fața adversarului este dovedit și prin faptul că numeroase figuri publice sau oameni de cultură au preferat acest joc. Fie că este vorba de Napoleon, Tolstoi, J.J. Rousseau, Lenin, Fidel Castro sau jucătorul semi-profesionist Leo Fernandez cu toții împărtășesc aceeași pasiune pentru șah. Nici personalitățile spațiului românesc nu s-au lăsat mai prejos și au fost fascinați de acest joc. Ba chiar Mihail Sadoveanu ajunsese să îl numească “o instituție divină” în timp ce juca ore întregi alături de scriitorul Camil Petrescu. Criticul literar Nicolae Iorga sau fostul președinte Nicolae Ceaușescu au fost de asemenea împătimiți ai sportului minții.

              În România, anul acesta se vorbea chiar despre o propunere de lege prin care elevii care au scutire pentru a participa la orele de educație fizică să practice în schimb, șahul. Acest proiect a fost propus de Ministerul Educației la îndemnul Federației Române de Șah și se pare că aproximativ 2.500 de profesori au fost deja instruiți în acest sens, iar ultimul și cel mai important pas ar fi aprobarea lui.

              Când vorbim despre șah spunem adesea că el este “sportul minții” pentru că ajută la dezvoltarea creativității și a viziunii de ansamblu a celui implicat în joc. Prin plănuirea de strategii diverse, șahul depinde și de matematică fiindcă trebuie calculate în permanență nu doar traiectoria pe care o piesă se poate mișca ci și relațiile ei cu celelalte elemente de pe tabla de joc. Urmărirea schimbului permanent între piese, pierderea unora sau câștigarea altora dezvoltă în cele din urmă autodisciplina și capacitatea de concentrare.

              Așadar nu este de mirare de ce acest sport a fost și rămâne unul dintre preferatele oamenilor de toate vârstele. Oricine poate concura împotriva unui adversar (uneori chiar împotriva lui însuși), indiferent de clasă socială, de vârstă sau de pregătire profesională. Trebuie doar să fii capabil să găsești cea mai bună – și de ce nu, și cea mai originală – metodă ce te va face ca la finalul partidei să strigi “șah mat!”

              Atenție, șoferi! Cod galben de ninsori în Moldova, începând din această seară

                Administrația Națională de Meteorologie a emis astăzi, 18 noiembrie, o avertizare Cod galben de ninsori moderate cantitativ și strat de zăpadă. Avertizarea este valabilă din această seară, începând cu ora 22, până mâine, 19 noiembrie, la aceeași oră, zonele vizate fiind Carpații Meridionali și Orientali, Munții Banatului, Moldova, estul și sudul Transilvaniei.

                Potrivit avertizării, în cursul nopții și pe parcursul zilei de luni, 19 noiembrie, temporar, va ninge în general moderat cantitativ și se va depune strat de zăpadă local mai consistent. Vor fi intervale de timp în care vântul va avea intensificări cu rafale ce vor atinge în medie 45-55 km/h, în special în sudul Moldovei (județele Galați, Vrancea, Vaslui și Bacău).

                Pe acest fond, DRDP Iași lansează un nou apel la adresa conducătorilor auto de a circula cu prudență pe drumurile naționale, cu adaptarea vitezei la condițiile de drum, precum și cu privire la obligativitatea echipării autovehiculelor pentru sezonul rece, cu montarea anvelopelor de iarnă și a altor dispozitive antiderapante, după caz.

                Totodată, facem mențiunea că DRDP Iași este pregătită să intervină pentru asigurarea unor condiții optime de circulație pe drumurile naționale. În acest sens, în bazele noastre de deszăpezire se află peste 38.000 de tone de material antiderapant (sare și clorură de calciu), fiind mobilizate totodată peste 400 de autoutilaje de deszăpezire, proprii și închiriate de la prestatorii aflați sub contract.

                Pentru informații privind starea drumurilor naționale din zona Moldovei, DRDP Iași stă la dispoziția participanților la trafic prin Dispeceratul său deschis în regim de permanență – tel. 0232/213168. Informații actualizate despre starea vremii și a carosabilului pot fi obținute și de la Dispeceratul CNAIR, la numerele de telefon 021/264.33.33; 021/9360, precum și de pe paginile noastre web, www.drdpiasi.ro, respectiv www.cnadnr.ro – DISPECERAT – Situația Drumurilor Naționale.

                Concurs Vrănceanu-Procopiu matematică și fizică – ediția a XX-a

                  Colegiul Național „Ferdinand I” a găzduit, între 16 și 18 noiembrie, concursul de matematică și fizică Vrănceanu – Procopiu, ediția a XX-a. Președintele Comisiei Centrale a fost, ca de fiecare dată, decanul Facultății de Fizică de la Universitatea „Al I Cuza” Iași, conf. univ. dr. Sebastian Popescu, iar președintele onorific, prof. univ. dr. emerit Ioan Mercheș. Din partea Ministerului Educației Naționale, membru al comisiei a fost prof. Adrian Troe.

                  Cei 20 de membri, profesori de matematică și fizică, selectați din toată țara, au elaborat subiectele de concurs.
                  Au participat 124 de elevi de nivel liceal, din 24 de județe ale țării. Concursul a constat într-o probă scrisă, derulată pe durata a 4 ore, cu 2 subiecte la matematică și 2 subiecte la fizică, cu grad ridicat de dificultate, fiind singurul concurs de acest gen.

                  „Concursul Național de matematică și fizică este un concurs unic. A reunit și la această ediție aniversară, a XX-a, unii dintre cei mai buni liceeni din țară, performeri atât la matematică, cât și la fizică. Organizatorii s-au străduit, ca de fiecare dată, să asigure condiții foarte bune pentru desfășurarea concursului, oferind tinerilor participanți o inedită experiență de învățare și o oportunitate de a se testa la începutul unui nou an competițional. Subiectele propuse au demonstrat încă o dată nivelul ridicat al matematicii și fizicii preuniversitare de performanță.

                  Mediul academic românesc din domeniul STEM, competitiv pe plan internațional, își exprimă speranța ca după terminarea studiilor liceale acești tineri valoroși să-și continue studiile în România, construindu-și astfel cariere de succes așa cum au început să o facă și colegii lor mai mari”, a declarat conf. univ. dr. Sebastian Popescu, președintele comisiei de organizare.

                  „A fost un concurs corect, derulat în condiții optime, ca în fiecare an, cu subiecte care scot în evidență capacitatea de gândire matematică și științifică a tinerilor liceeni, prin rezolvarea problemelor. Felicit comisia de organizare, atât la nivel de elaborare subiecte, cât și la nivel logistic. Experiența pe care o împărtășesc tinerii nu poate fi decât una pozitivă, de autodezvoltare, dar și de stimulare a talentului și efortului intelectual”, a susținut și inspectorul școlar de specialitate fizică, prof. Ovidiu Buhucianu.

                  Directorul Colegiului Național „Ferdinand I”, instituția gazdă, anual, a evenimentului, prof. de fizică Nicu Harasemciuc a declarat: „Acest concurs, inițiat de un grup de profesori de matematică și fizică acum 21 de ani, a devenit o tradiție la nivelul performanțelor educației. An de an antrenează sute de copii și profesorii lor în acest exercițiu de raționament științific transdisciplinar. Colegiul nostru își demonstrează încă o dată deschiderea spre promovarea excelenței în educație, prin organizarea acestui concurs în fiecare an, prin implicarea unui număr mare de cadre didactice și nedidactice în desfășurarea în condiții optime a evenimentului.”

                  În final, au fost acordate premiile I, II, III și mențiuni, la fiecare nivel de clasă, ciclu liceal, conform punctajului însumat la cele două discipline. Finanțarea premiilor este asigurată de Ministerul Educației Naționale.

                  Printre premianți (din București, Galați, Constanța, Brăila, Suceava, Iași, Sibiu, Roman, Piatra Neamț, Giurgiu, Pitești, Moreni) s-a aflat și un elev băcăuan, Ștefan Ștefănescu, de la Colegiul Național „Dimitrie Cantemir” Onești, din clasa a X-a, care a primit a doua mențiune, la nivelul său de clasă.

                  Festivalul Sarbătoarea Artelor Moderne și-a desemnat câștigătorii

                    Dans Modern - Formatia “DanceSport Dreams” de la Scoala de Dans Adamas din Buhusi

                    Asociația Culturală „Armonie și Culoare”, cu sprijinul Consililui Județean Bacău, a organizat weekendul trecut cea de-a VII-a ediție a evenimentului cultural Sărbătoarea Artelor Moderne. Festivalul s-a desfășurat pe trei mari secțiuni, muzică, dans și arte plastice și a fost găzduit Colegiul Național de Artă „George Apostu” și de Sala Ateneu.

                    La acest concurs au participat peste 500 de elevi din învățământul de masa din localitățile Iași, Botoșani, Galați, Suceava, Roman, Onești, Buhuși și Bacău.

                    După evoluția concurenților juriile de specialitate au desemnat premianții, câștigătorii trofeelor fiind reuniți într-o gală în care au arătat încă odată de ce au fost declarați cei mai buni. Câștigătorii Festivalului Sărbătoarea Artelor Moderne 2018 sunt:

                    Muzică instrumentală – Carmina Vidrașcu de la Școala „Art Work Atelier” Iași, prof. Ramona Tumurug.

                    Muzică Vocală – Emma Iona Gherganu de la Colegiul Național de Arta „G. Apostu” Bacau, prof. Andra Lungu.

                    Dans Clasic – Ansamblul „LOVE” de la Colegiul Național de Artă „G. Apostu” Bacău, prof. Simona Baicu.

                    Dans Modern – Formația „DanceSport Dreams” de la Școala de Dans Adamas din Buhuși, instructor Florin Ștefănescu.
                    Arte Plastice – Matei Teleagă de la Școala Gimnazială „Spiru Haret” Bacău.

                    Agora Tinerilor Băcăuani la prima ediție

                      Federația Tinerilor din Bacău în parteneriat cu Asociația Romanian Youth Movement for Democracy Bacău, a organizat în acest weekend „Agora Tinerilor Băcăuani-Ai cuvântul!”.

                      Mai bine de 100 de tineri și-au dat întâlnire în Aula Universității „Vasile Alecsandri”, acolo unde au dat startul primului eveniment pe politici de tineret din județul Bacău. Marian Dămoc, președintele Asociației Romanian Youth Movement for Democracy Bacău, a îndeplinit rolul de gazdă și a povestit celor prezenți despre ce înseamnă Agora Tinerilor Băcăuani și a reușit să capteze atenția tuturor cu statistici relevante pentru sectorul de tineret.

                      În cadrul întâlnirii au fost invitați patru speakeri, Mara Matei, Marian Pădureț, Crisalinda Irimia și Emilian Mocanu, care și-au prezentat poveștile lor, au făcut recomandări și au vorbit despre viziunea lor asupra orașului Bacău în anul 2050.

                      Prima zi de la Agora Tinerilor Băcăuani s-a încheiat cu o seară interactivă, cea de-a doua zi fiind una plină în urma căreia participanții au dorit să afle soluții și măsuri concrete pe care le vor putea aplica pornind de la nevoile tinerilor identificate în cadrul proiectului Tineri Activi pentru Bacău.

                      De ce vedem poze cu câini chinuiți pe Facebook. Interesul ascuns al „iubitorilor de animale”

                        Periodic, pe rețelele sociale apar campanii dedicate adăposturilor canine finanțate de autorități. De cele mai multe ori, campaniile sunt atacuri violente în care administratorii adăposturilor sunt acuzați că sunt niște criminali, care nu au grijă de câini, care îi infometează pe aceștia și așa mai departe.

                        Articolele însoțite de poze sunt distribuite și redistribuite de mii de iubitori de animale, care, de foarte multe ori, însoțesc pozele cu blesteme și înjurături sau chiar chemări la acțiune și amenințări la adresa autorităților care gestionează adăposturile de câini. În multe cazuri, imagini dramatice sunt trimise organizațiilor internaționale cu rugămintea de a finanța acțiunile unor ONG-uri pentru a remedia problemele și/sau să ia atitudine împotriva celor care au determinat acele probleme.

                        „Există două feluri de ONG iști. Cei care iubesc cîinii și cei care iubesc banii”

                        Concluzia îi aparține lui Dinu Păncescu, șeful Serviciului Gestionare Cîini Fără Stăpîn din Primăria Bacău.”Cei care iubesc câinii vin cu inima deschisă, îi simți că vor să se implice, încearcă să ajute concret, cu cât pot, unii cu mai puțin, alții cu mai mult. Dar nu vin să îți demonstreze cât de pricepuți sunt ei și cât de prost ești tu, administratorul unui adăpost.

                        Te așezi la birou cu ei și treci punctual pe hîrtie ce ai nevoie în adăpost pentru a îmbunătăți viața câinilor. Din lista rezultată își aleg ceea ce pot ei rezolva. Unii aduc 2 lopeți, alții aduc zeci de cuști, fiecare după posibilități. Dar nu vin să pozeze, să filmeze ca apoi să denigreze pentru că, așa cred ei, e util. Ei vin cu rezolvări ale problemelor pe calea dialogului, într-o manieră diplomatică”, spune el.

                        Dinu Păncescu a criticat multă vreme situația de la adăpostul de câini din Bacău. În 2016 a decis să se implice mai mult și a candidat pentru funcția de șef al acestuia. De atunci lucrurile s-au schimbat mult în bine la adăpostul din Bacău: câinii au hrană suficientă, au condiții mult mai bune, au asistență medicală iar unii mai sunt și adoptați.

                        Mai mult în străinătate, pentru că bacauanii, deși se arată foarte vocali când este vorba despre situația câinilor, preferă să-și arate dragostea pentru animale prin like-uri pe Facebook. Care nu costă dar nici nu ajută cu ceva.

                        „Și uite așa am ajuns la a două categorie: ONG iștii fotografi. Sunt cei care vin agresiv, să te scoată la tablă, să îți arate ei cât de puternici sînt, se cred organ de control, comandă nervoși și bat din picior așteptând că tu să execuți. Arma lor? Un telefon mobil cu cameră și o hârtie cum că ei reprezintă un ONG, adesea neoperațional, care există strict pe hârtie și care nu derulează nici un leu prin conturi (oare de ce?). Ce să mai spun de cenzori, raportări anuale, etc? Nu au așa ceva”, spune el.

                        Dinu Păncescu spune că astfel de ONG-uri atacă acolo unde găsesc adăposturi slabe, cu oameni care nu cunosc legislația. El mai spune că reprezentanții organizațiilor pozează orice din adăpost dar postează numai aspectele negative, denaturind realitatea și manipulind opinia publică:

                        „Nu sunt obiectivi, nu încearcă să prezinte realitatea, cu rele dar și cu bune. Ei au un singur scop: să denigreze indiferent dacă trebuie să mintă, să inventeze neconformități. Orice ai face, ei sunt veșnic nemulțumiți. Dacă pe podea sunt fecale de cîine, urlă că nu se face curat. Dacă în vasele de hrănire nu e în momentul respectiv hrană, fotografiază și se isterizeaza că mor câinii de foame și nu li se dă mâncare. Dragilor, fecalele de pe pardoseală pe care le pozați, din ce sunt rezultate? Nu din hrană?! Fecalele sunt dovada că acei câini au primit hrană”.

                        Care este miza?

                        Dinu Păncescu spune că asistăm în ultima perioadă la un atac furibund din partea ONG-iștilor din a doua categorie împotriva adăposturilor de stat din țară.

                        „Miza? Preluarea administrării adăposturilor de stat de către ONG-uri. Dar nu oricum. Se dorește preluarea bugetului alocat de primării, a surselor de finanțare, pe care să le administreze ei. Un fel de «hai să vă învățăm noi să vă cheltuiți banii». Totul motivat de marea dragoste pe care o au ei pentru cîini. Dacă sunt refuzați (s-a întâmplat și în adăpostul Bacău acum 2 ani), trec la hărțuiri, amenințări, reclamații și chiar acțiuni în instanță”, spune Pancescu.

                        Din păcate, din tot acest conflict, cei care pierd sunt cîinii. De ce? Pentru că legea spune că eutanasierea este legală. Dinu Păncescu spune că dacă aceste ONG-uri vor continuă să pună presiune pe autorități fără a oferi și soluții susținute financiar, pâna și cel mai răbdător primar «tăvălit» în presă va spune „Îmi ajunge! De mâine, eutanasiem!”.

                        Care e situația la noi?

                        În adăpostul public Bacău e liniște. Există cîțiva „iubitori” din a două categorie care calcă pragul adăpostului, „în inspecție”.

                        „Dar s-au săturat și ei să scormonească poate – poate vor găși ceva scandalos, aducător de like și share pe FB, care să-i transforme în eroi naționali, salvatori cu telefonul mobil. Noi așteptăm poate postează și aspectele pozitive constatate, dacă tot le-au fotografiat. Dar degeaba, vorba unuia, „ce, eu am venit să vă fac reclamă?”. Știm, ei sînt prea mici, simple „săgeți” trimise de cei mari, din spate, că să găsească ceva scandalos”, spune Dinu Păncescu.

                        El spune ca, vineri a asistat la o situație jenantă. „În timp ce o persoană făcea o adopție și avea o discuție cu un operator de date personale, discuție care presupune confidențialitate totală, o doamnă a intrat în încăpere pe motiv că este reprezentanta unui ONG și e dreptul ei să vadă ce se intâmplă în cabinetul veterinar.

                        Unde e confidențialitatea datelor obligatorie prin lege? Discuția în care se dau date personale e strict confidențială, nu îmi dau datele personale unei persoane autorizate în prezenta unor necunoscuți. Dar așa înțeleg unii să lupte pentru drepturile ciinilor”.

                        Voie bună în standul județului la Târgul de Turism al României

                          Atracțiile turistice ale județului Bacău au fost promovate la ediția de toamnă a Târgului de Turism al României, organizat la Romexpo București între 15 -18 noiembrie. Consiliul Județean Bacău (CJ), prin intermediul Serviciului Public Județean pentru Promovarea Turismului și Coordonarea Activității de Salvamont Bacău (SPJPTCAS) a participat pentru a opta oară consecutiv la acest important eveniment, la care au fost prezente peste 140 de firme din țară și din străinătate.

                          Reprezentanții SPJPTCAS au prezentat oferta turistică a județului, atât prin materiale de promovare cât și prin contactul direct cu vizitatorii târgului. Standul a fost centrat pe oferta turistică a județului, pornind de la stațiunile balneoclimaterice și turistice, lăcașurile de cult și monumentele istorice, pârtia de schi „Nemira” și traseele montane, ariile naturale, precum și alte locuri încărcate de istorie și frumuseți naturale. Materialele de promovare puse la dispoziția vizitatorilor au fost broșuri cu destinații și activități turistice, în ediții bilingve, pliante și flyere, hărți turistice, calendare și filme cu potențialul turistic al județului Bacău.

                          La stand au fost prezenți pe toată perioada târgului și reprezentanți ai comunității locale din comuna Palanca. Ei au realizat și expus cusături și țesături n stil popular, obiecte de artă naivă și preparate tradiționale specifice zonei: păstrăv în hârzob de brad, păstrăv afumat, zacuscă de păstrăv.

                          Printre vizitatorii standului s-au numărat ministrul Turismului, Bogdan Trif, ministrul pentru Relația cu Parlamentul, Viorel Ilie, primarul comunei Palanca, Adrian Paliștan, prezentatorul TV Mircea Radu și reprezentanți ai patronatului din turism.

                          Sâmbătă, 17 noiembrie, într-o atmosferă plină de voie bună, în apropierea standului de promovare au evoluat ansamblurile folclorice „La Porțile Neamului” din comuna Palanca (fomație coordonată de Liliana Atomulese) și „Păunașii” din comuna Poduri (coordonator Ana-Alina Muncilă). Au fost prezentate momente artistice de excepție, admirate și aplaudate îndelung de publicul spectator. În spiritul Centenarului Marii Uniri, ansamblurile folclorice împreună cu vizitatorii târgului s-au prins într-o horă a unirii.

                          „Participarea județului Bacău la Târgul de Turism al României, a avut ca obiectiv creșterea vizibilității județului nostru ca destinație turistică culturală, ecleziastică, montană și de agrement. De asemenea, am urmărit promovarea artei populare tradiționale și a elementelor de folclor specifice județului. Și pentru că au căzut deja primii fulgi de nea, iar sezonul rece bate deja la ușă, vă invităm pe pârtia de schi Nemira, din stațiunea Slănic-Moldova, odată cu deschiderea sezonului de iarnă 2018 – 2019.”
                          Horia-Ionuț Olinic, director adjunct al SPJPTCAS Bacău

                          Romulus Dan Busnea, Petru Done

                          Centenarul Zborului Marii Uniri

                            Municipiului Bacău în colaborare cu Garnizoana Bacău, Consiliul Județean și Ministerul Culturii și Identității Naționale, invită băcăuanii, și nu numai, la manifestările dedicate celebrării Centenarului zborului istoric Bacău-Blaj din 23 noiembrie 1918, ce vor avea loc în Piața Tricolorului, marți, 20 noiembrie, începând cu ora 10.30.

                            Reeditarea “Zborul Marii Uniri – 23 noiembrie 1918” va fi urmată de un ceremonial militar şi religios, precum și de lucrările simpozinului „Centenarul Zborului Marii Uniri”, organizat la Complexul Muzeal „Iulian Antonescu”, de la ora 12.30.

                            „Vă invităm să ne onorați cu prezena dumneavoastră la manifestările organizate pentru celebrarea Centenarului zborului istoric Bacău-Blaj din 23 noiembrie 1918”!
                            primarul municipiului Bacău, dl. Cosmin Necula.

                            O delegație a Municipiului Bacău, condusă de către viceprimarul Bacăului, dl.Constantin Scripăț, va participa la ceremonia organizată în Blaj cu ocazia sărbătoririi “Zborului Marii Uniri”.

                            Taifas… acasă la Maria Șalaru

                            Oamenii au fost întotdeauna fascinați de semenii lor care au reușit în viață, uneori numindu-i vedete sau staruri. De cele mai multe ori aceștia le-au influențat chiar viața, servindu-le drept modele. Păstrând cumva proporțiile, astăzi vă propunem o poveste altfel cu Maria Șalaru. Băcăuanii o cunosc bine pe artistă pentru că au văzut-o în diverse spectacole folclorice sau la televizor. Alții o cunosc din postura de profesor la Școala Populară de Artă și Meserii. Ei bine, astăzi o vedem și altfel pe Maria Șalaru, chiar la ea acasă.

                            -Ne-ați primit acasă la dumneavoastră. O locuință intimă, la bloc. Probabil că mulți s-ar fi așteptat să locuiți într-o casă mult mai mare…
                            -Sunt mulți cei care se miră, mai ales colegi de-ai mei, că de ce stă Maria la demisol. Eu locuiesc aici din 2002 și mă simt foarte bine, pentru că această casă este atât de primitoare, parcă este vie și-mi spune „bine ai venit” de fiecare dată când vin acasă. Eu nu sunt omul care să pun mare preț pe clădirile imense, că tot în două camere locuiești. Depinde cu cine locuiești în casa respectivă.

                            -Acum locuiți cu un…cățel…
                            -Da. Ea este Fanny, cățelușa mea pe care am adoptat-o împreună cu actorul Radu Bogdan Ghelu. De fapt, pe Fanny am găsit-o anul trecut, de Crăciun, la Slănic Moldova, undeva în zona de sus, la izvoare. Mai precis, Bogdan a găsit-o, fiind un mare iubitor de animale. Și atunci am luat-o acasă. Când mai am spectacole și trebuie să plec de acasă o mai las la o vecină, mai are Bogdan grijă de ea, ne împărțim oarecum sarcinile. Fanny este o cățelușă foarte deșteaptă și foarte afectuoasă.

                            -Sunteți o persoană credincioasă. Observ că aveți foarte multe icoane…
                            -Într-adevăr. Am o zonă în casă în care am așezat toate icoanele mele. Unele le-am primit cadou. Aici trebuie să mă reorganizez cumva. De curând, am achiziționat câteva tablouri de la niște pictori dragi, preferata mea fiind Carmen Voisei, care mi-a făcut o surpriză. Mi-a făcut un tablou care acum este la școală (Școala Populară de Artă și Meserii-n.r.), pe care urmează să-l înrămez și să-l aduc acasă. Voi vedea cum reușesc să le pun pe toate în valoare.

                            -Am înțeles că în curând veți pleca peste hotare. Cu ce scop?
                            -Pe 20 noiembrie voi pleca pentru o săptămână la Paris, iar vizita pe Sena nu are legătură cu scena. Merg în Franța în calitate de investitor. Este vorba de compania Onelife care deține criptomoneda one-coin. Compania Onelife a fost sponsor la festivalul „Armonii în Timp” unde au acordat premii în valoare de 4.500 de euro. Nu pot să vă spun cât am investit, dar cu siguranță voi mai investi pentru că o fac pentru viitor.

                            -De aceea ați abordat și un stil de modă, oarecum parizian…
                            -E adevarat că mi-am schimbat puțin look-ul toamna aceasta. Am simțit nevoia unui alt fel de…aer. Eu de regulă nu merg cu moda, nu sunt o fashionistă convinsă. Mă îmbrac cu ce îmi stă mie bine și nu neapărat cu lucruri foarte scumpe și nu fac din asta un scop în sine: trebuie musai să-mi cumpăr ceva. Ideea mea principală este ca în urma mea să rămână ceva, iar cei care mă cunosc știu că în copiii de care mă ocup, sădesc o parte din ființa mea.

                            -Vă referiți aici la copiii de la…
                            -La elevii mei, la „bobocei”, la „floricelele” mele, de la Școala Populară de Arte, dar și în cei de la Deleni (Iași), pentru că și acolo, în satul meu natal, am creat două grupuri care au fost printre laureații festivalului „Armonii în Timp” care a avut loc de curând în Bacău.

                            -Am ajuns în zona activităților dumneavoastră. Dacă tot se apropie finalul anului, putem face un scurt bilanț al acestora?
                            -Bilanțul este pozitiv. Singurul lucru pe care îmi pare rău că nu l-am mai făcut este festivalul „Bobocel de la Bacău”, eveniment care nu a mai avut loc din motive financiare. Pur și simplu nu am mai putut. Însă a compensat cu multe alte evenimente, emisiuni de televiziune, un film realizat de o anume televiziune pe plaiurile mele natale și intitulat „Prețul succesului” în care am putut să spun tot ce este legat de profesia mea, dar și alte aspecte din viața mea. Filmul a fost deja difuzat la TvH și cred că este și pe Youtube. Pot să spun că foarte rar i se oferă unui artist spațiu în care să povestească el tot ce are de spus. Și eu am adunat destul de multe în povestea mea de…mulți ani de viață și 35 de ani de carieră!

                            -Dar există o diferență între dumneavoastră și ceilalți artiști?
                            -Mă diferentiez de ceilalți colegi ai mei artiști prin faptul că las în urma mea o zestre pe care eu am moștenit-o și la care am adăugat și creațiile mele, pe care le las pe mâini bune. Unii dintre foștii mei elevi își fac acum trupe, grupuri, alții au devenit profesori. Ei îmi duc repertoriul mai departe și cred că acesta a fost de fapt rolul meu pe Pământ. Să fiu mamă… pentru că sunt mama a trei copii, plus ceilalți elevi pe care eu îi consider copiii mei. Plus nepoții mei, pentru că sunt și bunică…

                            -Revenind la bilanțul anului 2018, a fost unul foarte bun. Putem vorbi despre un moment considerat „cel mai bun”?
                            -Cred că Balul Toamnei a fost o realizare foarte bună și frumoasă. Dacă o luăm de la începutul anului, pe 21 ianuarie am realizat Revelionul Artiștilor. Apoi Balul Primăverii la Conacul Polizu din comuna mea natală, precum și Balul Toamnei realizat de curând. Consider că în aceste trei evenimente eu am adunat și am folosit toate forțele și resursele mele. Am pus în valoare absolut tot ceea ce știu pentru că a trebuit să fiu și organizator, și scenograf, și multe alte cele. Mă bucur că la Balul Toamnei am reușit să pun în valoare romanța, un gen destul de greu și rar mediatizat.

                            -Anul acesta este unul deosebit pentru toți românii pentru că sărbătorim Centenarul. Pregătiți ceva deosebit pentru acest eveniment?
                            -Sigur că da. Lucrez. Am materiale în vedere. Este vorba de unele creații care îmi aparțin, alte materiale preluate de la alți artiști, dar care nu au fost prea mult popularizate, dar cel mai important este faptul că am găsit într-o arhivă un cântec despre Unire care nu a fost până acum orchestrat… Este pe versurile lui Gheorghe Bazavan pe care l-am găsit la Biblioteca Județeană „C. Sturza” și l-am valorificat. Practic am găsit partiturile și textul. În colaborare cu maestrul Aurel Ursinschi încercăm acum să rezolvăm orchestrația și negativul.

                            -Când ați descoperit acest cântec?
                            -S-a întâmplat chiar înainte de a pune în practică un alt proiect, al lui Radu Bogdan Ghelu, un proiect de teatru itinerant având drept temă principală România Dodoloață în care eu am jucat rolul reginei Maria. Cu alte cuvinte descoperirea cântecului a avut loc în primăvară, de când noi am început să sărbătorim Centenarul. Zi de zi, eu cânt cu copiii aceste cântece și ne pregătim. Din păcate, în Bacău nu se prefigurează anumite evenimente sau nu sunt eu invitată… Facem acest lucru pentru a insufla copiilor și tinerilor acest sentiment patriotic care nu trebuie să dispară. Chiar dacă unii pleacă în alte zări, sentimentul de patriotism nu trebuie să dispară pentru că mama noastră e România. Și nu spun cu emfază. Unii ar spune că termenul ăsta e perimat, dar nu este deloc. Dacă nu avem țară, nu avem nimic. Dacă ne desprindem de rădăcini, ne zboară vântul.

                            -Ați spus de nenumărate ori că este dificil să lucrezi cu cei mici pentru că nu de fiecare dată înțeleg textele.
                            -Sigur. Sunt cuvinte în aceste cântece pe care trebuie să le „traduc”, pentru că ei nu știu cuvinte din istorie. De exemplu „daci” în „Hora mândră a dacilor”. Ce-i drept, era o fetiță mică de vârstă, care neînțelegând textul îmi cânta „Hora mândră a dracilor”. Și atunci a trebuit să-i fac oră de istorie și să-i povestesc cine au fost dacii. Apoi, „Mihai, Cuza și Maria/ La, la, la, la, la, la/Făuritau România/La, la, la, la, la.” Le-am explicat de Cuza și Mihai, apoi m-au întrebat dacă Maria din cântec sunt eu. Și atunci trebuie să fac cu cei mici lecții de istorie. Chiar și cu cei mai mărișori, pentru că nu știu ce se mai învață la școală… Deci, scopul în sine este să-i educăm pe copii în această manieră. Sunt multe probleme în acest sens. Vedem ce se întâmplă în jurul nostru și nu știi ce și în cine să mai crezi. Practic noi sărbătorim Centenarul și, de fapt, suntem dezbinați…

                            -În același timp, presupun că vă pregătiți și pentru sărbătorile de iarnă…
                            -Desigur. Pregătim colinde, cântece de Stea, Căprița, Plugușor… Anul acesta am primit și o invitație în locația unde vom filma scene pentru obiceiurile de iarnă. Este vorba de restaurantul „Podu’ cu Lanțuri”, acolo unde vom organiza și Revelionul Artiștilor pe 20 ianuarie. Pentru acest eveniment suntem în tratative cu o televiziune și sper să vină toți artiștii băcăuani, cum au venit și la Balul Toamnei. Anton Achiței chiar m-a felicitat și vine la toate evenimentele pe care le organizez pentru că îi plac. Și asta este o garanție a calității muncii mele. Deci, mergem în paralel și cu obiceiurile de iarnă. Am foarte mulți elevi noi, bobocei, cu care trebuie să o iau de la zero. Învățăm cântecele, cuvinte, pentru că unii nici să citească nu știu. În același timp, trebuie să precizez că, în luna februarie, am filmat într-un cadru excepțional de iarnă la Casa Bunicilor din Gura Humorului cadre pentru piesa „Cerbul alb”, pe versurile maestrului Ion Ghelu Destelnica, o poezie de dragoste, o trăire care emană sentimente foarte puternice. Eu am compus muzica pentru acest cântec care a devenit videoclip, și cu scopul de a-i face o surpriză lui Radu Bogdan Ghelu și mamei lui. Videoclipul este deja pe Youtube.

                            -Ce tehnici folosiți cu cei mici?
                            -Mai nou, acum îi înregistrăm cu telefonul în clasă. Ei mai ascultă pe acasă, însă nu-i lăsăm să învețe singuri, pentru că s-ar putea să învețe greșit. Atunci ne chinuim, la orele individuale, la orele de grup…dar le place. Am copii…de peste tot și de toate vârstele. De la Berești-Tazlău, am opt copii de preoți, din Roman, de la Goioasa. Unii locuiesc aici iar alții fac naveta. Este o mare bucurie. Un preot de la Roman are toți patru copii la mine. Și așa se crează o atmosferă frumoasă, de familie…

                            -Am vorbit în linii mari despre ce a fost în 2018. Ce urmează în 2019? Aveți deja planuri?
                            -Tânjesc după un album. Am multe creații nevalorificate. Eu am creat cântece pentru copiii mei. Colaborez cu maestrul Trifan Leancă și cu Aurel Ursinschi, însă n-am avut timp să fac un album pentru mine. Cred că vreau un album cu cântece religioase, mai sobru, mai de suflet. Pe plan folcloric, dau copiilor tot ce creez. Le mai cânt și eu, cântă și ei…Dar nu mai scot albume de muzică populară pentru că se vând foarte greu. Costă foarte mult, oamenii s-au obișnuit să ia muzica de pe Youtube… Cu toate acestea, se lucrează într-un ritm susținut și sper să scot cât de curând, poate chiar de Crăciun, un nou album cu piese de sezon. Vom vedea cum vom putea să lansăm acest album. E greu și cu sălile de spectacol, dar nici timpul parcă nu ne mai ajunge.

                            -Ne-ați pomenit câte ceva dintre țintele pe plan profesional. Puteți să ne spuneți ce vă doriți pe plan personal?
                            -Pe plan personal… Orice om, mai ales o femeie își dorește să fie împlinită pe plan sentimental. Mie nu prea mi-a fost scris asta, pentru că bărbații pe care i-am întâlnit nu prea au înțeles ceea ce fac eu. Poate că au fost puțin geloși pe ceea ce fac, pe succesul meu, sau poate le era teamă sau nu ar fi vrut să stea în umbra mea. Mie mi-a plăcut să am alături un bărbat cel puțin la fel de puternic ca mine. Pot să vă spun că am fost într-un soi de relație, dar nu a avut viitor. Așa că, îmi concentrez atenția și dragostea, surplusul acesta, către nepoțelul meu, Marius Ioan, de la fiul meu. Și fiica mea are o fetiță, dar este mai departe de mine, și la propriu, și la figurat… De curând, am citit undeva că femeia după 50 de ani este debordabil de sinceră și de deschisă, și chiar nu am de ce să mă feresc. Poate că din experiența mea să învețe și tinerele, dacă sunt dispuse să învețe, deși nu prea văd… Și ca să mă explic în câteva cuvinte, cred că ceea ce ne lipsește nouă, între bărbat și femeie, este lipsa de comunicare. Când există o problemă, fiecare o trăiește în felul lui, în loc să o dezbată împreună și să găsească soluții. Și preferă să se închidă… În loc să rezolve problema, preferă să renunțe la relație. Cauzele pot fi gelozia, justificată sau nu, invidia ori orgoliul. Orgoliul nu are ce căuta într-o relație. În momentul în care ai ales pe cineva să fie jumătatea ta, cea care te completează, tu trebuie să ai grijă de acea jumătate. Să nu o rănești, să ai grijă de ea… și vorbesc și de bărbați, și de femei. Știți versul…„Iubire, bibelou de porțelan”…

                            -Să încheiem totuși într-o notă pozitivă. Un gând pentru băcăuani…
                            -Dragii mei! Eu vă doresc să rezistați, să sperați, pentru că problemele vin și pleacă. Noi rămânem români, patrioți, și să nu ne fie teamă să spunem acest cuvânt. Să ne iubim locul și pe cei de aproape, pentru că familia mare România pornește de la familie. Așa cum îți organizezi și administrezi problemele în familia ta, așa contribuim cu toții și ne putem dezvolta ca societate. Mergând mai departe, aș vrea Pace, înțelegere și oamenii să nu mai alerge așa de mult după bani. Să se bucure de prietenii din jur, de copii, de familie… Dragostea este pe primul plan pentru că „Dacă dragoste nu e, nimic nu e!”

                            Pământul din Cimitirele Băcăuane ale Eroilor a ajuns la Alba Iulia

                            FOTO: Alba24.ro

                            Pământul prelevat în această săptămână din trei Cimitire băcăuane ale Eroilor a ajuns la Alba Iulia. Urna specială cu pământ din toate provinciile istorice românești și din locurile de jertfă supremă ale ostașilor români care au căzut pentru România Întregită a fost depusă în Sala de Onoare a Catedralei Încoronării, în cadrul unei ceremonii militare și religioase. Pământul din județul Bacău a fost prelevat de la Monumentul Măgura Ocnei (Târgu Ocna), de la mormântul locotenentului erou Nicolae Macarie din curtea Bisericii neamului din Poiana Sărată și din Cimitirul Eroilor din Oituz.

                            Evenimentul a fost organizat de Asociația Națională Cultul Eroilor (ANCE)„Regina Maria”, în colaborare cu Ministerul Apărării Naționale și Patriarhia Română.

                            Ceremonialul, la care au participat reprezentanți ai autorităților județului Alba, membri ai Biroului Executiv Central al ANCE și majoritatea președinților filialelor Asociației, a fost prezentat de col. (r) Paul Valerian Timofte, vicepreședinte al ANCE și președinte al Filialei Bacău a acestei Asociații.

                            IPS Irineu, arhiepiscop de Alba Iulia, a oficiat, la deschidere, un tedeum de mulțumire închinat ostașilor români căzuți pe câmpurile de luptă pentru reîntregirea națională, iar despre importanța și semnificația evenimentului a vorbit președintele ANCE, gr. mr. (r) Visarion Neagoe. Președintele a dat citire Actului de donație a Urnei Centenarului Marii Uniri, cu pământ prelevat, act emis de ANCE „Regina Maria”. La acest act a fost anexată și lista cu câmpurile de luptă și cimitirele de unde a fost prelevat pământul, împreună cu procesele verbale de autentificare a mostrelor adunate.

                            Săculeți cu pământ din Bucovina de Nord, Basarabia și Cadrilater, din toate provinciile care s-au unit cu Regatul României. Și din câteva județe ale țării au fost depuși în urnă de elevii Colegiului Militar Național „Mihai Viteazul” din Alba Iulia, în ordinea alfabetică a județelor și provinciilor de unde au fost aduși.

                            La final, despre semnificația evenimentului au vorbit IPS Irineu și prefectul județului Alba, Dănuț Emil Hălălai. Tot la final a fost înmânată Medalia aniversară unor personalități din Alba Iulia.

                            Urna cu pământ este expusă timp de trei zile în pridvorul Catedralei, pentru a fi prezentată vizitatorilor.