duminică, 14 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2144

Căderi de stânci pe DN 12B, lânga Târgu Ocna

    Căderi de stânci de pe versanți înregistrate în această dimineață pe DN 12B, extravilan Tg. Ocna, județul Bacău.

    Momentan, circulația se desfășoară normal, în urma intervenției echipelor DRDP Iaşi.

    A început concursul de off-road de la Slănic-Moldova

      Circa 70 de echipaje s-au aliniat vineri, 24 mai, la startul primei etape a Campionatului Național de Off-Road, care se desfășoară în stațiunea Slănic-Moldova în perioada 23 – 26 mai și dotat cu Trofeul ,,Dacii Liberi”.

      Concursul, structurat pe șase clase și derulat în două zile de ,,Trophy”, o probă superspecială ,,Trial” și proba specială ,,Noaptea Nemirei”, s-a anunțat unul extrem de disputat, iar traseele pregătite de organizatori au avut toate ingredientele unei competiții pline de suspans: văi abrupte, zone pietruite, drumuri forestiere, urcări și coborâri spectaculoase.

      N-au lipsit nici micile probleme tehnice legate de starea mașinilor, orientarea în teren sau îndemânarea piloților, rezolvate însă cu brio până la trecerea liniei de finiș.

      Vom reveni.

      Romulus-Dan Busnea

      Comunicat de presă

        Moineștiul și Dărmăneștiul au pierdut toate procesele în instanță pe tema deșeurilor.

        Discuții și soluții la masa rotundă și nicidecum războaiele din care plătește cetățeanul din Moinești și Dărmănești.

        Ați pierdut toate procesele derulate pe tema deșeurilor în detrimentul sănătății publice și a bugetelor publice care vor trebui să suporte toate cheltuielile SUPLIMENTARE generate de abordările nerealiste pe acest subiect.

        Disconfortul creat oamenilor de criza deșeurilor în cele două comunități, la care se adaugă penalitățile, comisioanele cu executorul judecătoresc, cheltuielile de judecată și cheltuielile cu avocații au fost plătite din bani publici.

        Vă solicităm să renunțați la toate discursurile politicianiste și să treceți la treabă pentru creșterea calității serviciilor publice în Moinești și Dărmănești!

        Sorin BRAȘOVEANU,
        Președinte Consiliul Județean Bacău

        Copilul minune al pianisticii românești cântă la Onești

          Eva Garet, considerată „copilul minune al pianisticii românești” după succese impresionante pe scene importante și la competiții de mare valoare, va susține la Biblioteca Municipală „Radu Rosetti” din Onești, joi, 30 mai, de la ora 18,00, un recital inclus în Turneul „Citadele Muzicale”, ediția a VIII-a. Evenimentul este organizat de Asociația Pro Valores, împreună cu Primăria Onești și cu Biblioteca Rosetti.

          La numai 13 ani, Eva Garet face un adevărat maraton pianistic, prezentând un program deosebit de dificil, dar și de atrăgător, alcătuit din opusuri de: Bach, Haydn, Liszt, Dohnanyi, Ceaikovski, Scriabin și Enescu.

          Eva Garet studiază pianul de la vârsta de 5 ani și este eleva profesoarei Mihaela Zamfirescu, în clasa a VI-a la Colegiul Național de Muzică „George Enescu”. A câștigat premii la numeroase competiții din România, iar la numai 10 ani a devenit cea mai tânără câștigătoare a trofeului „Lira de Aur”, competiție a tinerilor muzicieni sub 18 ani. În 2017 a câștigat trofeul „Dinu Lipatti” al concursului „Drumul spre celebritate”, iar un an mai târziu singurul premiu I la primul concurs internațional „Mihaela Ursuleasa”, premiul întâi la „1st Ricard Viñes Piano Kids and Youth” din Spania, și a devenit primul pianist român laureat la „Ettlingen International Piano Competition” din Germania.

          De curând a obținut Mențiunea de onoare câștigată la categoria pian a dificilului Concurs Internațional Concertino Praga.
          Toate spectacolele din Turneului „Citadele muzicale”, ediția a VIII-a, sunt caritabile, fondurile fiind destinate campaniei „Viitorul artei”, având ca scop sprijinirea tinerilor muzicieni foarte valoroși.

          Intrarea la concertul de la Onești este liberă, în limita locurilor disponibile.

          Intervenții la inundațiile de la Lespezi-Gârleni

            Precipitațiile torențiale căzute în timp scurt în seara zilei de vineri, 24 mai, au produs inundarea a circa 30 de gospodării și 15 case în satul lespezi, din comuna Gârleni.

            Sistemul de Gospodărire a Apelor (SGA) Bacău a deplasat în zonă șase angajați, o autoutilitară și o pompă de mare putere.

            De asemenea, directorul SGA Bacau, Eugen Spătaru, s-a deplasat l locul calamității pentru a coordona acțiunile de îndepărtare a efectelor inundațiilor, care au loc în strânsă colaborare cu Inspectoratul pentru Situații de Urgență Bacau și cu Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Gârleni.

            Aniversare cu apoftegme… editoriale

            Părintele arhimandrit Emilian Panait a sărbătorit, recent, nouă decenii de viață. Fiu al unei familii cu 11 copii, fost elev al Arsenalului Marinei Regale, închinoviat frate la Mănăstirea Bogdana-Bacău (1949), elev al Seminarului Monahal de la Mănăstirea Neamț, paracliser la Catedrala Episcopală Roman, viețuitor al Mănăstirii Nechit, hirotonit diacon (1958) și preot (1958), hirotesit duhovnic (1958), a fost numit preot paroh la Bălăneasa-Bacău (1958). În 1961 a căzut sub incidența Decretului 410/1959, document de tristă amintire pentru monahism. Preot slujitor și duhovnic la Agapia, preot paroh la Măldărăști-Bacău, student la Facultatea de Teologie București (1975-1979), preot slujitor și duhovnic la Mănăstirea Sihastru (Vrancea), Mare eclesiarh și duhovnic al Mănăstirii „Sfinții Apostoli Petru și Pavel” din Huși…În 1988 este hirotesit protosinghel, la Mănăstirea Runc-Buhuși. Inițiază și gestionează admirabil, începând cu septembrie 1991, lucrările de construcție ale ansamblului monahal de călugărițe Mănăstirea Ciolpani-Buhuși. În ziua de 15 august 1993 primește rangul de arhimandrit, cu prilejul târnosirii Paraclisului „Adormirea Maicii Domnului”, din incinta Mănăstirii Ciolpani. În 1995 i se încredințează lucrările de construcție la Mănăstirea „Buna Vestire” din Tisa Silvestri, în 21 septembrie 1997 organizează târnosirea bisericii cu hramul „Sf. Mare Mucenic Emilian de la Durostorum”, din incinta Mănăstirii Ciolpani. A coordonat lucrările de restaurare a bisericuței din lemn „Sf. Ierarh Nicolae”, Ciolpani (2001-2002).Preot slujitor la mănăstirile Ciolpani, Runc și Tisa, a adus la Mănăstirea Ciolpani sfinte moaște ale Sf. Mc. Emilian de Durostorum (Silistra), Sf. Cuv. Teodosie cel Mare și Grigorie Decapolitul, ale Sf. Mc. Filofteia și Chiriachi… O viață închinată exemplar Credinței…

            Monahiile din obștea Mănăstirii Ciolpani – sub îndrumarea Maicii starețe, stavrofora Lucia Chirvase – i-au întâmpinat aniversarea cu un gest superb, editând (Editura Filocalia, 2019), cu binecuvântarea Î.P.S. Părinte Ioachim, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului, „Cuminecare din Cuvânt. Apoftegme” (248 pagini), un prim volum care cuprinde o parte dintre învățăturile Părintelui Emilian extrase din predicile, cuvântările ocazionale și conferințele sale duhovnicești. „Părintele Emilian Panait, scrie I.P.S. Ioachim în «Argument», întâiul duhovnic și ctitor înnoitor al mănăstirii Ciolpani, face parte din generația marilor duhovnici trimiși de Dumnezeu acestui neam în timpuri neprielnice pentru ortodoxia românească a ultimelor decenii din mileniul al doilea și începutul celui de-al treilea”. I.P.S. Părinte Ioachim continuă: „Părintele Emilian așteaptă […] să fie slobozit în pace, pentru că a văzut lumina cea adevărată… pe acest pământ. Dorește acum să se întâlnească cu Cel pe care l-a propovăduit […] Părintele Emilian, biofizic, mai este încă printre noi. Dintele nemilos al vremii și suferințele provocate de diferite maladii i-au șubrezit mădularele trupului trecător, însă pe chipul lui iconic se întrezărește deja instalată acea teofanie permanentă, așa cum s-a văzut adeseori pe chipurile părinților filocalici, care se apropiau de marea înserare.”
            Ion Fercu

            ”Cel mai bun fasonator mecanic”

              Ocolului Silvic Fântânele din cadrul Direcției Silvice Bacău a găzduit etapa județeană a Concursului profesional ”Cel mai bun fasonator mecanic”.

              Concurenții s-au întrecut în mai multe probe de îndemânare, precum montarea unui lanț și întoarcerea lamei, tăierea combinată și de precizie sau proba de curățat.

              Câștigătorul etapei județene va reprezenta Direcția Silvică Bacău la etapa națională, organizată luna viitoare de colegii noștri de la Direcția Silvică Alba.

              Concursului profesional ”Cel mai bun fasonator mecanic” este organizat annual de Regia Națională a Pădurilor – Romsilva și Federația Sindicatelor din Silvicultură ”Silva”.

              Competiția derulată la nivel local, județean și national, contribuie la creșterea aptitudinilor profesionale și la îmbunătățirea securității în muncă.

              Credit: Marius Iftime, Directia Silvica Bacau

              Peste 1500 de dansatori sportivi vin în acest weekend în Bacău

                Intrat cu succes în circuitul competițional internațional în urmă cu doi ani, concursul internațional de dans sportiv Bacau Dance Open revine în Bacău.

                Astfel, în perioada 24-26 mai, Centrul de Afaceri și Expoziții din Bacău devine polul dansului sportiv în România, un eveniment care reunește la start peste 1500 de sportivi din Israel, Austria, Ungaria, Germania, Bulgaria, Spania, Statele Unite ale Americii, Rusia, Cipru, Belgia, Italia, Moldova, Ucraina și România.

                Prima zi este dedicată concursului pe formații care se va desfășura pe mai multe secțiuni și categorii de vârstă de la 4-7 ani și până la adulți cu tâmple albe, aceștia provenind din Bacău, Adjud, Buhuși, Onești, Comănești, Piatra Neamț și Târgu Neamț.

                Sâmbătă și duminică vor avea loc competițiile naționale și cele internaționale cu licență WDSF în care vor evolua cei mai buni sportivi români ai momentului, precum și sportivi internaționali din Top 20 mondial. Între aceștia îi menționăm pe reprezentanții României la concursul WDSF Adulți Latin, perechea Ștefan Grigore-Laura Filipescu, care sunt pe locul 14 mondial și care se vor duela în ring pentru locul I.

                Bacau Dance Open are și în acest an premii generoase pentru categoriile de adulți standard și latin cu licențe WDSF, acestea fiind de 600 de euro pentru locul I, 400 de euro locul II, 200 de euro locul III și câte 100 de euro pentru perechile calificate în finale.

                „În primul rând mă bucur că dansul sportiv a rămas în Bacău pentru că acest oraș a avut mai multe cluburi și a rămas doar unul singur, dar care face treabă foarte bună. Din acest punct de vedere pot să spun că Bacăul s-a întărit, ca număr de membri și calitate a dansului sportiv. Cât despre Bacau Dance Open, este de apreciat că aici se reușește organizarea unui eveniment de asemenea anvergură în care sunt deopotrivă implicate și Primăria și Consiliul Județean, ceea ce e de lăudat, pentru că sunt din ce în ce mai puține autorități care se implică în asemenea evenimente. Se anunță o competiție bună, frumoasă, cu un număr impresionant de participanți și cu arbitri de talie internațională, cu alte cuvinte, succesul competiției este garantat”, a declarat Cristian Parnescu, vicepreședintele Federației Române de Dans Sportiv, arbitru la Bacau Dance Open, ediția a III-a.

                Ca noutate, ediția din acest an a Bacau Dance Open va avea și un ambasador, acesta fiind multiplul campion de K1 Ionuț Iftimoaie, recunoscut pe plan mondial ca un exemplu de fair-play.


                „Lucrul cel mai important pentru noi este că acest eveniment se întâmplă în Bacău. Eu iubesc sportul și, indiferent de disciplină, vreau să mă implic. Mă simt onorat să fiu ambasadorul acestei competiții pentru că promovăm un sport frumos și un mod de viață sănătos. Este clar că, atât copiii cât și adulții, avem nevoie de mișcare. Dansul sportiv înseamnă artă iar eu am cochetat cu așa ceva atunci când am fost la prima ediție a emisiunii «Dansez pentru tine». Atunci am muncit așa de mult că am făcut febră la mușchi pe care nu aveam habar că îi am. E mult de muncă și nu ai cum să nu-i admiri pe cei care practică acest sport.”
                Ionuț Iftimoaie, ambasadorul Bacau Dance Open, ediția a III-a

                Concursul internațional de dans sportiv Bacau Dance Open 2019 va fi jurizat de 14 arbitri străini pentru competițiile cu licență WDSF și de alți 21 de arbitri români pentru concursurile naționale.
                Programul competiției poate fi consultat pe bacaudanceopen.com și pe site-ul federației de specialitate dancesport.ro.

                Bacau Dance Open este organizat de Clubul de Dans Sportiv Adamas Bacău în parteneriat cu Consiliul Județean Bacău, Primăria Municipiului Bacău, Direcția Județeană pentru Sport și Tineret Bacău, sub egida Federației Române de Dans Sportiv și a federației internaționale de specialitate, World Dance Sport Federation.

                Bacăul va fi reprezentat în competițiile oficiale de 70 de sportivi, aceștia concurând pe mai multe clase valorice și pe mai multe categorii de vârstă. Ca și la edițiile trecute, este de așteptat ca sportivii băcăuani să obțină mai multe titluri, așteptările venind de la o serie de sportivi care au confirmat în ultima perioadă, vârful de lance băcăuan fiind constituit din perechea Sabin Buzdugan-Rebeca Tomiță, proaspeți Campioni Naționali de 10 Dansuri la categoria de vârstă 10-11 ani și vicecampioni naționali la Standard la aceeași categorie de vârstă.

                Surprizele pot fi nenumărate în ringul de dans pentru că dansatorii sportivi băcăuani sunt într-un vârf de formă. Și dacă am pomenit de surprize, trebuie subliniat și faptul că publicul va fi răsfățat nu doar cu dans sportiv la înalt nivel, ci și cu momente speciale care vor avea loc în galele programate sâmbătă și duminică de la orele 19.00.

                Attitude Ballet Festival

                Attitude Ballet Festival – Bacău 2019, este un proiect al Asociației culturale “Reverence” în parteneriat cu: Inspectoratul Şcolar Judeţean Bacău, Colegiul Național de Artă George Apostu” Centrul Internațional de cultură „George Apostu”, Bacău.

                “Attitude Ballet Competition” – Bacău 2019, promovează tinerele talente din domeniul coregrafic, elevii care doresc să facă performanță, să se afirme pe scenă, să-și pună în valoare competențele artistice specifice următoarelor secțiuni: Dans Clasic, Dans Modern / Contemporan, Dans de caracter, Show Revue, Musical theatre/Producții, Dans popular românesc.

                Participă elevi din 15 școli reprezentative din: Bacău, Botoșani, București, Cluj Napoca, Galaţi, Sibiu, Iași, din Moldova, Ukraina, Italia.

                Juriul este alcătuit din:

                Președinte: Ileana Iliescu – artistă emerită, coregraf al Operei Naționale Iași
                Membrii: Eugenia Moroșanu – coregraf, director F.R.A.D Italia
                Eugen Garneț – coregraf, director Liceul de Coregrafie din Chișinău
                Ovidiu Dragoman – director, Teatrul de Balet Sibiu
                Marco Palamone – solist, Teatrul de balet Sibiu
                Severin Brunhuber – balerin, Opera de Stat Munchen – Germania.

                Publicul este invitat gratuit la Teatrul de vară “Radu Beligan”, unde prin
                grija Primariei Bacău, evenimentul se va desfășura începând de vineri 24 mai până duminică 26 mai, orele 15,00.

                CONVOCARE

                  PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  Nr.5458 din 24.05.2019
                  CONVOCARE
                  În baza dispoziţiilor art.39 alin.1 din Legea Administraţiei Publice Locale nr.215 din 2001,
                  republicată, ulterior modificată şi completată,
                  CONVOC
                  Consiliul Local al Municipiului Bacău în şedinţă ordinară pentru data de 30.05.2019 ora 10,00, la
                  Centrul de Afaceri şi Expoziţii Bacău, şedinţa având următoarea ordine de zi:
                  1. Proiect de hotărâre privind aprobarea premierii unor sportivi de la Clubul Sportiv Știința Bacău
                  și a antrenorilor acestora pentru performanțe naționale și internaționale deosebite obținute în anul
                  competițional 2018 – 2019
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  2. Proiect de hotărâre privind mandatarea împuterniciţilor Municipiului Bacău în Adunarea
                  Generală a Acţionarilor Societăţii de Servicii Publice Municipale Bacău SA în vederea aprobării
                  Situaţiilor financiare aferente anului 2018
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  3. Proiect de hotărâre privind aprobarea documentaţiei tehnico-economice faza Proiect Tehnic la
                  obiectivul de investiții „Rezerva de apă a municipiului Bacău”
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  4. Proiect de hotărâre privind aprobarea documentaţiei tehnico-economice faza SF pentru
                  obiectivul de investitii “CONSTRUIRE CORP NOU SI MODERNIZARE CLADIRE
                  EXISTENTA GRADINITA NR.18, MUNICIPIUL BACAU, STRADA GHEORGHE
                  VRÂNCEANU NR. 40”
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  5. Proiect de hotărâre privind asigurarea finanţării pentru categoriile de cheltuieli care nu se
                  finanţează de la bugetul de stat prin Programul naţional de dezvoltare locală, pentru obiectivul de
                  investiţii „REZERVA DE APĂ A MUNICIPIULUI BACĂU”
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  6. Proiect de hotărâre privind aprobarea documentaţiei tehnico-economice faza SF pentru
                  obiectivul de investitii ,,Locuințe sociale strada Izvoare – rețele de apă, canalizare și refacere drum
                  acces”
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  7. Proiect de hotărâre privind modificarea HCL nr. 159/ 2012 prin care s-a aprobat contractarea
                  unei/ unor finanţări rambursabile interne/ externe în valoare de pana la 60.000.000 lei (sau
                  echivalentul în euro) pentru asigurarea resurselor financiare necesare finalizării unor obiective de
                  investiţii de interes public local
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  8. Proiect de hotărâre privind încetarea mandatului de Viceprimar al Municipiului Bacău a
                  domnului Ștefan Daniel Dragoș.
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU și Consilierii
                  Locali: Ciocodei Mihaela, Luca Vasile, Șova- Gâțu Laur, Dragomir Doina, Dinu Ioana –
                  Raluca, Breahnă – Pravăț Ionela – Cristina, Botoi Romică, Stan Gabriel, Dănilă Gheorghe,
                  Pricopoaea Enula
                  9. Proiect de hotărâre privind alegerea celui de- al doilea Viceprimar al Municipiului Bacău.
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  10. Proiect de hotărâre privind finanțarea proiectului ”Costești – 445 de ani de tradiții românești ”
                  propus de satul Costești din Republica Moldova, în baza acordului de cooperare aprobat prin HCL
                  nr. 174/ 2016
                  Iniţiator – DL. SCRIPĂȚ CONSTANTIN – VICEPRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  11. Proiect de hotărâre privind asocierea municipiului Bacău cu Asociația S.C.E.N.A. din Bacău în
                  vederea realizării în comun a evenimentului ”Food Fest – Festival” în perioada 30 mai – 02 iunie
                  2019
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  12. Proiect de hotărâre privind asocierea municipiului Bacău cu Palatul Copiilor Bacău, Asociația
                  Așchiuță Bacău și Colegiul Național de Artă ”George Apostu” Bacău, în vederea realizării în
                  comun a evenimentelor ce vor marca Ziua Copilului, ce se vor desfăşura în perioada 29 mai – 1
                  iunie 2019 la Bacău
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  13. Proiect de hotărâre privind acordarea unui premiu în valoare de 5000 lei doamnei Ungureanu
                  Anica, care a împlinit vârsta de 100 de ani
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  14. Proiect de hotărâre privind aprobarea cotizaţiei pentru anul 2019 aferentă fiecărui membru al
                  Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară pentru Salubrizare, Bacău- ADIS
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  15. Proiect de hotărâre privind modificarea anexei nr. 2 la HCL nr. 29/10.02.2014, prin care s-au
                  aprobat funcţiile publice, organigrama, numărul de personal şi statul de funcţii pentru aparatul de
                  specialitate al Primarului Municipiului Bacau si al serviciilor publice de specialitate ale Consiliului
                  Local al Municipiului Bacau, cu modificarile ulterioare
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  16. Proiect de hotărâre privind modificarea anexei nr. 2 la HCL nr. 142/19.04.2019 privind
                  aprobarea Organigramei și a Statului de Funcţii, ale Poliției Locale a Municipiului Bacău
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  17. Proiect de hotărâre privind aprobarea Statului de funcţii al Direcției de Asistență Socială a
                  Municipiului Bacău, începând cu data de 01.06.2019
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  18. Proiect de hotărâre privind aprobarea Protocolului ce urmează a se încheia în vederea executării
                  contractului de delegare prin concesiune a gestiunii serviciului de operare a instalaţiilor de deşeuri
                  în Judeţul Bacău
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  19. Proiect de hotărâre privind închirierea unor suprafețe de teren aflate în Oborul Șerbănești, din
                  Bacău, str. Trecătoarea Tecuciului, nr. 1, prin licitaţie publică deschisă, organizată în condiţiile
                  legii
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  20. Proiect de hotărâre privind închirierea unor spații și a unei suprafețe de teren aflate în incinta
                  halei Pieţei Centrale, din Bacău, str. Pieţei, nr. 1, prin licitaţie publică deschisă, organizată în
                  condiţiile legii
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  21. Proiect de hotărâre privind închirierea a două amplasamente aflate pe terasa de flori a Pieţei
                  Centrale, din Bacău, str. Pieţei, nr. 1, prin licitaţie publică deschisă, organizată în condiţiile legii
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  22. Proiect de hotărâre privind închirierea unui teren, situat în parcarea Vivariu a Pieței Centrale
                  din Bacău, str. Pieței nr.1, prin licitaţie publică deschisă organizată în condițiile legii
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  23. Proiect de hotărâre privind închirierea unor spații de depozitare aflate la subsolul Pieţei
                  Centrale, din Bacău, str. Pieţei, nr. 1, prin licitaţie publică deschisă, organizată în condiţiile legii
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  24. Proiect de hotărâre privind închirierea unor parcele de teren, aparţinând domeniului public al
                  municipiului Bacău, situate în incinta Bazarului Milcov, str.Milcov nr.93-95, prin licitaţie publică
                  deschisă, organizată în condiţiile legii
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  25. Proiect de hotărâre privind modificarea și completarea HCL nr. 22/ 2018 prin care s-a însușit
                  inventarul bunurilor care alcătuiesc domeniul public al municipiului Bacău
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  26. Proiect de hotărâre privind abrogarea HCL nr. 379/ 2018 prin care s-au acordat, cu titlu gratuit,
                  pe o perioadă de 10 ani, două birouri din cadrul Centrului de Marketing din Bacău, Calea dr.
                  Alexandru Șafran, nr. 145, către Parohia Sfinții Voievozi Săvinești, jud. Neamț
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  27. Proiect de hotărâre privind transmiterea cotei de ½ din dreptul de concesiune prevazut in
                  Contractele de Concesionare nr. 69178/17.08.2015 si 69179/17.08.2015, de la S.C. RUSTRANS
                  S.R.L., la dl. Luncanu Mihai-Cătălin
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  28. Proiect de hotărâre privind transmiterea dreptului de concesiune prevazut in Contractul de
                  Concesionare nr. 69102 din 05.06.2018 de la d-na Ladaru Elvira-Gabriela, la d-nii Şufariu Gigi-
                  Eusebiu si Şufariu Maria
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  29. Proiect de hotărâre privind transmiterea dreptului de concesiune prevazut in Contractul de
                  Concesionare nr. 69237/03.09.2013, de la d-na Cojocaru-Scatula Olimpia-Gabriela, la dl. Turcu
                  Vasile
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  30. Proiect de hotărâre privind transmiterea dreptului de concesiune prevazut in Contractul de
                  Concesionare nr. 3088/21.02.2005, de la dl. Todirică Costel, la d-na Aramă Georgeta
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  31. Proiect de hotărâre privind transmiterea dreptului de concesiune prevazut in Contractul de
                  Concesionare nr. 10017/25.03.2002, de la S.C. INFO CONT SERV S.R.L. la d-na Dumitru
                  Emilia, căsătorită cu Dumitru Gheorghe
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  32. Proiect de hotărâre privind aprobarea prelungirii duratei prevazuta in Contractul de concesionare
                  nr. 17783 din 31.05.2002, incheiat intre Municipiul Bacau si BANCA TRANSILVANIA S.A. –
                  SUCURSALA BACAU pentru terenul in suprafata de 260,00 m.p., proprietate privata a
                  Municipiului Bacau, str. 9 Mai, nr. 33, poz. II (evazat)
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  33. Proiect de hotărâre privind aprobarea prelungirii duratei prevazuta in Contractul de concesionare
                  nr. 68756 din 11.04.2011, asa cum a fost modificat prin Actele Aditionale nr. 69308/12.10.2017 si
                  69302/27.07.2018, incheiat intre Municipiul Bacau si D-NA CÂRNU MONICA-TEREZIALYANA,
                  reprezentant legal al C.M.I. DR. CÂRNU MONICA-TEREZIA-LYANA pentru spatiul
                  cu destinatia cabinet medical si a terenului aferent din Municipiul Bacau, str. Bicaz, nr. 7 – 9
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  34. Proiect de hotărâre privind aprobarea reinnoirii contractului de concesionare nr.
                  16274/30.12.1993, asa cum a fost modificat prin Actele Aditionale nr. 26965/20.10.1998, nr.
                  69061/23.05.2016 si nr. 69808/06.12.2018, incheiat intre Municipiul Bacau si Banca Comerciala
                  Romana S.A. pentru suprafata de 2.526,00 m.p. teren, proprietate privata a Municipiului Bacau,
                  situat in intravilanul Municipiului Bacau, str. 9 Mai, nr. 11
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  35. Proiect de hotărâre privind aprobarea PLANULUI URBANISTIC ZONAL intocmit
                  pentru realizarea lucrarilor de CONSTRUIRE LOCUINTA INDIVIDUALA, STR. SOIMULUI,
                  NR. 1 din Municipiul Bacau, obiectiv ce se va realiza pe teren proprietate privata
                  BENEFICIARI: PALADE BOGDAN si PALADE ROXANA-MIHAELA
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  36. Proiect de hotărâre privind aprobarea PLANULUI URBANISTIC DE DETALIU intocmit
                  pentru CONSTRUIRE SPATIU COMERCIAL SI LOCUINTE COLECTIVE P + 4E, STR.
                  CORNISA BISTRITEI, NR. 21 E si AMENAJARE PARCARE, STR. PICTOR ION
                  ANDREESCU, din municipiul Bacau, obiective ce se vor realiza pe teren proprietate particulara
                  BENEFICIARI: NISTOR GABRIEL-CONSTANTIN, NISTOR ADY si I.I. PAL LILIANA, din
                  Bacau
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  COSMIN NECULA
                  A.M./Ds.I-A-2/Ex.1
                  37. Proiect de hotărâre privind modificarea și completarea HCL nr.348/2007 privind aprobarea
                  Regulamentelor de Organizare și Funcționare a Pieței Centrale, Pieței Sud, Pieței de Gross și
                  Bazarului Milcov din municipiul Bacău
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  38. Proiect de hotărâre privind aprobarea aprobarea dreptului de uz si servitute către DELGAZ
                  GRID SA asupra unor suprafeţe de teren situate în Bacău
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  39. Proiect de hotărâre privind aprobarea contului de execuţie al bugetului local pe anul 2018, al
                  Consiliului Local al Municipiului Bacău
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  40. Proiect de hotărâre privind aprobarea Programului anual al finanţărilor nerambursabile de la
                  bugetul local al Consiliului Local al Municipiului Bacău, pentru activităţi nonprofit de interes
                  general, aferent anului 2019
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  41. Proiect de hotărâre privind aprobarea Bugetului de Venituri şi Cheltuieli pe 2019 al Societăţii
                  Thermoenergy Group SA Bacău și mandatarea împuterniciților Municipiului Bacău în Adunarea
                  Generală a Acționarilor în vederea aprobării acestuia
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  42. Proiect de hotărâre privind mandatarea împuterniciţilor Municipiului Bacau în Adunarea
                  Generală a Acţionarilor Societăţii Thermoenergy Group SA Bacău în vederea aprobării Situaţiilor
                  financiare aferente anului 2018
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  43. Proiect de hotărâre privind aprobarea normativului de cheltuieli, respectiv numărul maxim de
                  autoturisme necesar desfășurării activităților specifice Societății Thermoenergy Group SA Bacău
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  44. Proiect de hotărâre privind alegerea “Preşedintelui de şedinţă” al Consiliului Local al
                  Municipiului Bacău pentru şedinţele din lunile IUNIE – IULIE 2019.
                  Iniţiator – DL. COSMIN NECULA – PRIMARUL MUNICIPIULUI BACĂU
                  45. Diverse.

                  COMUNICAT DE PRESĂ

                  Primăria Bacău
                  Primăria Bacău

                  În contextul informațiilor false diseminate în spațiul public de consilierul local C. Ghingheș, îndeosebi prin intermediul rețelelor sociale, aducem la cunoștința opiniei publice următoarele:

                  1. În cadrul Primăriei Bacău funcționează, potrivit dispozițiilor legale în vigoare, Comisia de avizare a manifestațiilor publice, constituită conform Legii nr. 60/1991 și Legii nr. 31/2004.
                  Din Comisie fac parte reprezentanți ai Primăriei, precum și ai instituțiilor de asigurare a ordinii publice pe raza teritorial-administrativă a Mun. Bacău (Poliția Locală, Jandarmeria, Poliția Municipiului).
                  Nu primarul decide cu privire la avizarea sau neavizarea unui eveniment public în oraș, ci Comisia de specialitate din cadrul UAT Mun. Bacău.
                  Conform Procesului Verbal nr. 69/24.05.2019, Comisia sus-menționată NU a avizat favorabil desfășurarea unei adunări publice sub forma unei plimbări a bicicliștilor, sub egida „Pedalez și votez”, din motive ce contravin Legii nr. 33/2007, art. 35, alin. 1 și art. 53, lit. „t”.

                  2. În conformitate cu temeiurile legale sus-indicate, „Campania electorală începe cu 30 de zile înainte de ziua de referință și se încheie în dimineața zilei de sâmbătă care precedă zilei de referință, la ora 7.00” și constituite contravenție „continuarea propagandei electorale după încheierea acesteia (n.n. – a campaniei electorale)”.

                  3. În mod fals, consilierul C. Ghingheș invocă în ieșirile sale publice sprijinul Biroului de Informare a Parlamentului European în România, fără ca în cadrul Comisiei sus-menționate să fi prezentat un înscris din care să reiasă ipoteticul sprijin al Biroului amintit.

                  4. Facem precizarea că C. Ghingheș este consilier local în cadrul CL Bacău, poziție politică din care și-a manifestat în repetate rânduri opțiunile politice privitoare la alegerile europarlamentare din 26 mai 2019, dată la care consilierul local ar fi dorit să organizeze evenimentul cu conținut electoral amintit anterior (fapt ce contravine prevederilor legale inechivoce expuse mai sus).

                  5. Menționăm, de asemenea, că în România există persoane publice care au primit condamnări penale definitive în contextul nerespectării legislației electorale și a continuării propagandei electorale după data de încheiere a campaniei, prin lansarea de îndemnuri mobilizatoare la vot. Pe această cale, dorim să preîntâmpinăm orice posibilă alunecare de la prevederile legale în vigoare, cu consecințe dintre cele mai negative pentru cei implicați (avizatori/participanți).

                  6. Centrul Municipiului Bacău este închis circulației auto, pe parcursul week-end-ului, doar pentru desfășurarea de activități recreative, culturale și artistice, nu pentru evenimente electorale care ar putea perturba ordinea publică în chiar ziua votului. Considerăm că, din considerație pentru băcăuani, caracterul recreativ și artistic al activităților desfășurate atunci când centrul orașului este închis trebuie respectat întocmai.

                  7. Primarul Municipiului Bacău apreciază că băcăuanii trebuie să iasă la vot și sunt liberi să voteze după cum le dictează conștiința. Pentru exercitarea acestui drept constituțional nu este nevoie ca ei să pedaleze pentru imaginea consilierului C. Ghingheș. Votul se exercită în cabina de vot, nu pe bicicletă așa cum încearcă să ne convingă, din pure rațiuni de imagine, consilierul C. Ghingheș.

                  SERVICIUL CABINET PRIMAR

                  „Sănătate prin educație”

                    Pentru al șaselea an consecutiv, Bacăul găzduiește, în aceste zile, o manifestare medicală de elită, o întâlnire fericită între sistemul de educație și cel medical. Este vorba despre Simpozionul național cu participare internațională intitulat „Sănătate prin educație”, devenit deja tradiție. Organizarea aparține Asociației pentru Promovarea Învățământului European Bacău, condusă de conf. univ. dr. Lăcrămioara Mocanu – președinte, și Școlii Sanitare Postliceale „Sanity” Bacău – director prof. Adina Albu. Evenimentul are loc în zilele de 23, 24 și 25 mai, la sediul din strada Mihai Eminescu 33 Bacău și reprezintă, ca de obicei, o reuniune consistentă, axată pe expuneri științifice ale multor personalități din viața medicală și educație.

                    Parteneri în organizare sunt Colegiul de Medicină din Bălți – Republica Moldova, KBS Pflegeteam Sabine Marx Gmsl+, din Osterhorn – Germania, APM Medical Germania, Universitatea Danubius din Galați, Inspectoratul Școlar Județean Bacău, Școala Sanitară Postliceală „Sanity” Comănești, Școala Sanitară Postliceală „Ana Aslan – Sanity” Onești, Școala Sanitară Postliceală „Grigore Ghica-Vodă” Iași, precum și Serviciul Județean de Ambulanță Bacău.
                    Manifestarea se adresează elevilor din învățământul liceal și postliceal, dar și cadrelor didactice îndrumătoare, precum și partenerilor educaționali – psihologi, medici, asistenți sociali, asistenți medicali, farmaciști, kinetoterapeuți.

                    Secțiuni pentru medici, profesori, elevi și asistenți

                    Simpozionul este organizat pe mai multe. Medicii invitați la eveniment vor prezenta lucrări sub genericul „Tendințe moderne în abordarea pluridisciplinară a pacienților cu afecțiuni cronice”.
                    Sesiunea de comunicări pentru profesori, elevi și asistenți medicali va aborda tematici și exemple de bună practică din diferite domenii ce țin de relații sănătoase la locul de muncă, formarea asistentului medical din îngrijirile paliative, chimia sănătății, plantele medicinale, aliatul sănătății și al frumuseții, nitrații și nitriții din farmacie și alte teme de larg interes.

                    Deschiderea oficială a Simpozionului național cu participare internațională intitulat „Sănătate prin educație”, la care au participat inclusiv autoritățile locale și județene, a avut loc joi, 23 mai, de la ora 15.00, în amfiteatrul Școlii Sanitare Postliceale „Sanity”.

                    Invitați de valoare

                    Școala „Sanity” este deosebit de onorată de prezența la acest eveniment de înaltă ținută a prof.univ. dr. Diana Bulgaru Iliescu – medic primar legist, directorul Institutului de Medicină Legală Iași (care a venit în Bacău cu un grup de medici și asistenți de la IML Iași), a prof. ing. dr. Romița Lupașcu – evaluator ARACIP, a prof. Edmond Ciumașu – directorul general al Școlii Sanitare din Iași (cel care este considerat „nașul” autorizării Școlii Sanitare Postliceale „Sanity”), dar și a prof. univ. dr. Adrian Cotîrleț – managerul Spitalului Municipal de Urgență Moinești, dr. Carmen Mariana Popa – medic de familie, dr. Dana Mateiciuc – medic primar medicină legală Bacău, dr. Codrin Rebeleanu – medic legist, dr. Aura Crețu – directorul Serviciului Județean de Ambulanță Bacău, dr. Vasile Palade – medic primar chirurgie, dr. Cecilia Lucaci – medic primar Direcția de Sănătate Publică, dr. Aura Copceag – medic specialist igienă, dr. Raluca Ioana Dinu – medic primar pneumolog și directorul medical al Spitalului Județean de Urgență Bacău, precum și alți medici reputați care prezintă lucrări de excepție pentru îndeplinirea obiectivului vizat al simpozionului.

                    Alți invitați sunt reprezentanți de la Inspectoratul Școlar Județean Bacău, dar participă și manageri de spitale și clinici băcăuane, însoțiți de cadre medicale de conducere și nu numai din: Spitalul Județean de Urgență Bacău, Spitalul de Pneumoftiziologie Bacău, Spitalul de boli cronice „Ileana Cezarina”, Clinica „Palade”, Clinica GTL, Spitalul Municipal de Urgență Moinești, Spitalul Orășenesc Buhuși, Spitalul Municipal Onești și Spitalul Orășenesc „Ioan Lascăr” Comănești, unde elevii „Sanity” fac stagii de practică, iar unii dintre absolvenți sunt deja și angajați. Alături de eveniment sunt și primăriile din Bacău, Onești, Moinești, Comănești.

                    Obiectivele simpozionului

                    Organizatorii simpozionului motivează necesitatea unei asemenea manifestări prin faptul că păstrarea sănătății și lupta cu bolile trebuie să fie o preocupare constantă a fiecăruia dintre noi. „Ținând cont că în ultima vreme ne confruntăm cu creșterea frecvenței unor boli grave – cancerul, bolile de nutriție, tabagismul, alcoolismul, bolile cardiovasculare – se impune apariția unei medicine moderne, bazată mai mult pe intervențiile preventive și care se adresează omului sănătos. Ne propunem ca prin acest proiect educativ să informăm la nivel elementar ceea ce trebuie făcut pentru prevenirea și combaterea bolilor, pentru o viață îndelungată și activă. Dorim să formăm în rândul elevilor atitudini pe care aceștia să le concretizeze într-un stil de viață sănătos”, spun organizatorii evenimentului.

                    Printre obiectivele manifestării se numără promovarea educației pentru sănătate prin valorificarea experienței didactice și împărtășirea exemplelor de bună practică, stimularea relațiilor de colaborare între partenerii implicați în vederea formării unei atitudini pozitive față de educația pentru sănătate, perfecționarea participanților, valorificarea activității de cercetare prin publicare.

                    După cele două zile de comunicări științifice, întregul eveniment se va încheia sâmbătă, 25 mai, cu defilarea prin centrul Bacăului a celor 250 de absolvenți, de la toate cele trei specializări, ai Școlilor Sanitare Postliceale „Sanity”, de la ora 10.00, urmată de Festivitatea de absolvire a Promoției 2019, la Centru de formare „Sanity”, iar seara, de la ora 18.00, va avea loc Balul „Sanity” 2019, unde vor participa inclusiv invitații parteneri ai Simpozionului național 2019.
                    În paralel, este organizată și o expoziție de fotografie cu premii, coordonată de prof. Adina Albu, directorul Școlii Sanitare Postliceale „Sanity”.

                    „Toate lucrările și comunicările prezentate în aceste simpozioane, pe care le organizăm de câțiva ani buni, sunt publicate în volumul «Sănătate prin educație», editat anual sub egida asociației pe care o conduc, la editura noastră Stagiara. Este un ghid de bune practici pentru toate școlile postliceale sanitare din județ și nu numai.
                    Suntem o școală europeană de învățământ de nivel academic, cu elevi olimpici naționali la diferite concursuri de specialitate, în special pe nursing, o școală care oferă burse de merit și sociale, o școală, cum ne place să spunem, fără șomeri, o școală care de 7 ani, de când s-a înființat, a schimbat lucruri, dar și destine. Anul viitor îmi doresc ca la acest Simpozion național să mai vin cu o noutate: o întâlnire a absolvenților, având în vedere că anul acesta deja avem a patra generație de absolvenți.”
                    conf. univ. dr. Lăcrămioara Mocanu, președinte Asociația pentru Promovarea Învățământului European Bacău


                    Țările U.E. – o șansă importantă pentru viitorii asistenți medicali

                    Asociația pentru Promovarea Învățământului European împlinește 12 ani de activitate în Bacău și, alături de instituțiile educaționale pe care le patronează, s-a impus pe un loc de cinste datorită calității actului didactic.


                    Școala Sanitară Postliceală „Sanity” Bacău este acreditată de către Ministerul Educației Naționale și derulează cursuri de pregătire pentru formarea și informarea elevilor la specializările asistent medical generalist, asistent medical de farmacie, asistent medical balneofiziokinetoterapie și de recuperare medicală. Aici învață circa 1.000 de elevi sub îndrumarea a 96 de profesori, 75% dintre ei cu toate gradele didactice din învățământ, cu definitivat admis și titulari ai școlii.
                    Una dintre facilitățile importante pe care instituția o oferă este posibilitatea angajării peste hotare, urmare a colaborării pe care o are cu partenerii internaționali din Germania, Irlanda, Anglia, Belgia și Republica Moldova.
                    Reprezentanții instituțiilor medicale din aceste țări sunt determinați să recruteze personal calificat din România de la Școala Sanitară Postliceală „Sanity”, partener de încredere, unde sunt apreciate departamentul de conducere profesionist, cadrele didactice dedicate, precum şi elevii prietenoşi și motivaţi.

                    Minutul de lectură la școala „Octavian Voicu” Bacău

                      All-focus

                      Este al treilea an consecutiv în care Școala Gimnazială ”Octavian Voicu” Bacău beneficiază de un microgrant din partea UNICEF – Reprezentanța pentru România, pentru implementarea activităților privind reducerea absenteismului și prevenirea abandonului școlar în cadrul Proiectului ”Incluziune socială prin servicii integrate la nivel comunitar, componenta Dezvoltarea de capacități și sprijin pentru școli selectate”.

                      Tema centrală a activităților propuse la Concursul de proiecte de anul acesta a fost cooperarea preșcolari-elevi-părinți pentru dezoltarea competențelor de lectură sub genericul ”Minutul de lectură”. În fapt au fost mai multe minute de lectură, „asezonate” cu emoție și ochi curioși, mari și mici întrucât părinții preșcolarilor au citit în fața celor 16 preșcolari din grupa mare B și celor 20 de elevi din clasa a V – a A creațiile micuților publicate în cartea electronică „Cuvânt, copil, carte”: povestea „Lăpticuț” compusă de Endre Borto a fost citită de mama lui, Otilia, iar poezia „Iarna” compusă de Sofia Bibire a fost citită de mama ei, Andreea. Totodată, Sofia și Andreea Bibire au citit/recitat în lanț poezia „ O inimă din flori ” compusă de Maria Dărăban. Copiii din clasa a V- a A au ales timp de o săptămână printr-un eficient brainstorming cele mai potrivite povești pentru urechiuțe-mici-și-ochiuți-curioși.

                      Astfel, „Coliba iepurașului” și „Povestea puișorului îngâmfat au fost lecturate în fragmente mici de toți elevii școlari. Valoarea terapeutică a poveștilor a fost evidențiată de participanți printr-o discuție liberă. În centrul activității de astăzi s-a aflat povestea „Omida mâncăcioasă” citită de elevul Robert Lache și ilustrată în același timp de Sofia Bibire și eleva Alexandra Dinu. Libertatea de a compune spațiul foii a fost dublată de creativitatea fiecărei fetițe și de originalitate interpretării mesajului ascultat.


                      Gazdă minunată ne-a fost și de data aceasta bibliotecara școlii, doamna Gabriela Popazu, care a deschis deopotrivă celor mici și celor mari, ușa către fascinanta lume a lecturii, într-un minunat decor, Biblioteca ”Constantin Țacu”, pentru care trebuie să mulțumim de asemeni UNICEF România, amenajarea acesteia făcându-se prin intermediul grantului din anul școlar anterior.
                      Petrecerea timpului împreună copil-părinte oferă siguranță și stabilitate emoțională. Pentru fiecare copil care lecturează/citește/ascultă o poveste valențele acestui timp special petrecut împreună cu familia sunt: încredere, conectare, validare, empatie, înţelegere, sentimentul că sunt valoros şi contez, ataşament. Nevoia de siguranţă şi de afecţiune (sunt important, contez, sunt valoros, sunt iubit), nevoia de recunoaştere şi de acceptare (sunt suficient de bun), nevoi ale exprimării de sine şi de identitate (cine sunt, ce pot să fac) — toate acestea se împlinesc atunci când îi oferim timp şi atenţie copilului nostru.
                      Toți participanții au fost recompensați cu dulciuri și aplauze.
                      „S-au citit povești, s-au ilustrat povești, s-au unit voci și s-au deschis inimi… A fost emoționant!… Mulțumim părinților care au acceptat provocarea noastră! Cărțile sunt hrana sufletului! Iar poveștile ne țin aproape de vârsta inocenței!…” au spus la unison coordonatoarele activității prof. Adriana Vrabie și prof. Nicoleta-Luminița Gora.

                      Petru Vutcărău, regizorul spectacolului ”Gaițele”: ”Teatru ar trebui să facă doar cei care nu pot trăi fără teatru”

                      Teatrul Municipal ”Bacovia” vă invită duminică, 26 mai, ora 19.00, la spectacolul ”Gaițele”, de Alexandru Kirițescu, în regia lui Petru Vutcărău, regizor artistic și fondator al Teatrului Național ”Eugen Ionesco”, din Chișinău. Premiera spectacolului a avut loc pe data de 14 aprilie 2019, la 20 de ani de la ultima montare a celebrei comedii, pe scena băcăuană. Din interviul care urmează, realizat înainte de premieră, veți afla care este perspectiva regizorului basarabean asupra teatrului, secrete din culisele creării spectacolului ”Gaițele”, de ce anume ai nevoie ca să reușești în viața profesională sau care a fost prima întâlnire dintre Petru Vutcărău și Teatrul Municipal ”Bacovia”. Sublinierile din text marchează accente puse de intervievat asupra unor cuvinte/idei.

                      -Ce înseamnă pentru regizorul Petru Vutcărău ”Gaițele”? E un simplu titlu, un simplu spectacol sau un tip de mentalitate, care nu s-a schimbat de zeci de ani încoace?
                      -În primul rând, e o poveste. Pe care majoritatea consumatorilor de teatru, majorittea oamenilor intelectuali o cunosc, din auzite, din văzute, din povestite, o știu. Deci este, în primul rând, o poveste, cu un subiect foarte interesant, cu o lume care te atrage, îți captează atenția; ceea ce se întâmplă acolo, ca subiect, ca poveste, este foarte interesant. Este și comic, este și dramatic, este și tragic. Povestea conține în sine o multitudine de elemente pe care noi le trăim în viața de zi cu zi, ne confruntăm cu ele, noi, ca oameni. De aceea venim noi la teatru, să vedem povestea, să vedem niște oameni, aflați în anumite situații de viață, care-și spun niște vorbe, care au niște probleme, Și aceste probleme din piesa respectivă, ”Gaițele”, sunt foarte actuale. Din păcate, ele au fost, sunt și vor rămâne actuale, omenirea nu se va debarasa de ele, de aceste – nici nu știu cum să le zic, neajunsuri ar fi puțin spus – păcate, mai degrabă.

                      Aș vrea ca publicul, urmărind această poveste, să înțeleagă că nu se poate trăi fără dragoste, nu poți fi fericit fără să iubești, fără să fii bun; nu poți, oricât de mulți bani ai avea, oricât de bogat ai fi, și oricât de luxoasă ți-ar fi viața ta, oricât te-ai scălda în belșug, averi, confort s.a.m.d. oricum rămâi nefericit, dacă inima-ți devine de piatră, dacă ești hain la suflet, și invidios, și răutăcios. Asta se întâmplă, din păcate, contrastul acesta izbitor. Asta m-a atras pe mine, în primul rând, la această piesă: contrastul izbitor dintre această lume frumoasă, lume prosperă, luminoasă din epoca aceea – care cred că era epoca de aur a României – înfloritoare, așa o văd. Eu nu cunosc România foarte bine, în amănunt, situația politică și economică din acea vreme, dar știu un lucru: că România nu s-a îmbogățit pe contul altor țări, n-a cotropit, n-a avut colonii, cum au avut majoritatea țărilor din Europa, care acum se dau tari, și și-au construit economiile și prosperitatea pe spatele multor nenorociți, din colonii. România n-a făcut așa ceva, pe alte căi a mers, nu intru în detalii, dar cert este că era o Românie înfloritoare, cu lume bună, dar alături de ei, o lume nenorocită, nefericită, rea, rea.

                      -Din câte am văzut, spectacolul realizat împreună cu actorii băcăuani este construit în notă clasică. Care este relația dumneavoastră interioară cu clasicul și cu modernul în teatrul contemporan? De ce ați optat pentru această formulă clasică în montarea textului ”Gaițele”?
                      -Eu cred că în primul rând trebuie respectat autorul și atunci când autorul își lasă în piesa lui o amprentă foarte consistentă, expresivă, puternică, e păcat să o distrugi, s-o transformi în altceva, ori la Kirițescu eu simt un parfum al epocii atât de important, atât de pregnant, încât m-am speriat gândidu-mă că la un moment dat aș fi putut încerca să-l modernizăm, deși nu exclud că alți regizori ar putea să îmbine și parfumul lui Kirițescu, dacă l-ar simți, și ceva expresivitate modernă, în același spectacol. În al doilea rând, relațiile dintre personaje, situațiile, relațiile din piesă sunt de așa natură, atât de vii, atât de bine conturate, încât mi-a fost frică, recunosc, că aș putea să le distrug venind cu niște modernizări, cu niște viziuni moderne, într-o aducere la zi, cu un decor și cu niște costume office, cu personaje tertipuri, cu apucăturile și cu mentalitatea de azi. NU, nu, nu! Sunt atât de frumoase, atât de bine creionate, pictate, chiar așa spune, personajele lui Kirițescu, încât ar fi păcat. E ca o acuarelă. Și nu pot să afirm acum că această acuarelă pe care o simt la Kirițescu reușim 100 la sută s-o transpunem în scenă, s-o materializăm prin
                      mijloace scenice, pentru că – vorbeam chiar și cu actorii, că mi-aș fi dorit enorm de mult… vedeam acest spectacol într-o cheie cinematografică, cu lux de amănunte, cu elemente de epocă, până la cel mai mic nasture, șiret, lornion, manșetă, mănușă, ac de cravată, totul, totul să corespundă epocii, încât publicul să vadă epoca lui Kirițescu, cea a unei Românii interbelice, frumoase, prospere, înfloritoare, bogate, cu lume bună, cu multă artă, și în interiorul ei, niște oameni mizerabili, care se sfâșie, care sunt urâcioși și care nu fac decât să se tortureze zi de zi. Motivul? Nu știu. Probabil că din cauza luxului în care trăiesc uită să se iubească.

                      -Piesa “Gaițele” este o comedie, așa o intitulează autorul Alexandru Kirițescu. Dumnevostră ați ales să o păstrați astfel sau să accentuați notele dramatice?
                      -NU mi-ar plăcea să fie o comedie, și nici n-am citit-o ca pe-o comedie. Chiar dacă și eu pe alocuri am zâmbit, nu asta m-a atras. E multă dramă. multă suferință, multă cruzime, în spectacol, în piesă, între oameni, e multă durere și nenorocire, nefericire. N-o văd ca pe-o comedie, deși pe la început actorii, o parte dintre ei, aveau tendința asta să ducă spectacolul spre comedie, spre vodevil, spre grotesc. Am zis: ”Nu, nu, nu! Vă rog frumos, uitați asta, nu vreau ca lumea doar să râdă la acest spectacol. Va râde la replici. Sunt replici foarte comice, scrise de autor. E suficient. Noi să ne axăm pe partea dramatică din spectacol. din piesă, relațiile astea dure care duc oamenii la nefericire, la conflicte. Eu nu vreau comedie, dar nu știu dacă asta o să iasă, pentru că actorii chiar și până acum au tendința asta să găsească în fel și chip mijloace prin care să facă publicul să râdă. Or, vreau să exclud cu duritate această tendință – tai în ”carne vie”, nu!, nu! nu!, nu este vorba de „Chirița” lui Alecsandri, nu este vorba de alte comedii clasice pe care le cunoaștem. E o dramă, e o tragedie, mai degrebă.

                      -De ce ați optat pentru un personaj în travesti pentru rolul Anetei Duduleanu, interpretată în spectacolul dumneavoastră de actorul Florn Zăncescu? Și de ce doar pentru ea și nu pentru toate ”Gaițele”?
                      -Pe Aneta Duduleanu o vedeam așa, puțin bărbată, autoritară, o femeie puternică. La o vârstă înaintată, chiar, ea a reușit să-și păstreze în familie tronul de dictator atoateștiutor, de cap, Dumnezeu, al familiei. Nimeni nu face nimic fără știrea ei, fără acordul ei, fără indicațiile ei. Dacă ea interzice ceva, cei care încearcă să o înfrunte sunt pedepsiți, sunt taxați, sunt puși la loc. Deci o femeie pe care o vedeam mai degrabă bărbat, o femeie care de fapt este nefericită, după mine, din cauză că și-a pierdut din feminitate, din tandrețe. Ea a uitat ce înseamnă să fie mamă, copiii nu-i mai sunt dragi, ea nu-i mai iubește, trăirile, stările, emoțiile ei de mamă s-au pietrificat cumva, au înghețat; e rece la suferința fiicei care traversează o perioadă foarte complicată în viața ei și maică’sa nu e în stare să discute cu propriul copil, ca s-o ajute să iasă din starea asta. A orbit, a surzit, ea este surdă la strigătele de disperare ale Margaretei, ea este oarbă la suferința ei, la durerea ei, ea nu vede. Și e păcat, păcat, pentru că până la urmă ea rămâne fără acest copil, fără Margareta. Nu știu în ce măsură suferința ei, după Margareta, este chiar autentică sau este mimată. Aici îmi vin greu să spun, nu știu.

                      -V-am urmărit la repetiții și din indicațiile pe care le-ați oferit actorilor am înțeles că este foarte important pentru dumneavoastră firescul, în teatru. Dacă așa cum există o școală Stanislavski, Grotowski sau Peter Brook, ar exista o școală Petru Vutcărău, care ar fi principiile de bază pe care această școală de teatru le-ar transmite, prin care v-ați îndruma elevii spre meseria asta, actoria?
                      -Școală? Hmm… În primul rând aș încerca să-i fac să înțeleagă cât de important este, atât în viață, dar mai ales în artă, să fii sincer, să înțeleagă fiecare ce înseamnă să fii sincer, pentru că a fi sincer implică un curaj, trebuie să fii și curajos. În foarte multe situații, noi ezităm sau ocolim să fim sinceri, din cauza mai multor frici, angoase, temeri s.a.m.d. Deci, repet, dacă, printr-o
                      minune, s-ar întâmpla să fie o Școală Petru Vutcărău, sinceritatea ar fi în capul mesei și actorul ar fi mesagerul, ar fi Dumnezeul, nu știu… Preotul Adevărului… sub diverse forme, pentru că sinceritatea, firescul, adevărul, în artă, au o varietate
                      imensă de exprimare, forme pe care noi nici nu le bănuim, care zac în om… Cum să spui adevărul, cum să fii firesc…

                      -Ce înseamnă mai exact sinceritate în teatru?
                      -Credibilitate. Să găsești acea punte, acea undă energetică mai degrabă, prin care comunici cu spectatorul, în așa fel încât el să fie captivat de ceea ce faci și nici pentru o secundă să nu-i trezească jocul tău îndoieli că n-ai fi sincer. Comunicarea cu publicul, cu spectatorul care stă în sală și te urmărește este cea mai importantă în teatru, după mine. Cred că actorul anume de asta ar trebui să se preocupe, în primul, și-n primul, și-n primul… de o mie de ori în primul rând, de asta: de partener, și de spectator. Pentru că pentru el, pentru spectator, se face totul.

                      -De ce pentru el? Ce vrem să-i facem lui, spectatorului, cu teatrul?
                      -Nu vrem să-i facem nimic. Trebuie să-i satisfacem niște așteptări. El vine la teatru în așteptarea a ceva. Dacă vine la o comedie, vrea să se amuze, să se distreze, să se relaxeze; dacă vine la o dramă psihologică, ar vrea să cadă pe gânduri, să trăiască, dacă vine la o melodramă, ar vrea să se emoționeze, să-și trezească niște sentimente, amintiri, dar în toate cazurile cred că-și dorește să se recunoască, să se identifice cu anumite personaje, cu anumite situații din scenă, și, în felul acesta, să-și revadă și propria viață, propriul trecut și,k poate, cine știe, să găsească un răspuns la problemele, întrebările cu care se confruntă azi, acum, și să-i fie mai ușor în viață, nu știu. N-aș pretinde că teatrul trebuie să fie o școală, Doamne ferește, nu! Asta cred, atăt, asta cred că ne e misiunea, ca spectatorul, ieșind din sală, să nu iasă dezamăgit, să nu-i pară rău că a pierdut o seară, că a pierdut timp, de bani nu mai vorbesc, ci de timpul pe care l-ai pierdut stând în sală.

                      -Ați vorbit de actor ca profet, ca model, sunteți un Stanislavskian în convingere sau în metodă?
                      -N-aș putea afirma că sunt un Stanislavskian deși principiile de bază ale acestei școli, ale acestui sistem pe care l-a inventat Stanislvaski îmi sunt apropiate și încerc să le respect, pentru că eu am făcut o altă școală decât cea a lui Stanislavski, am făcut Școala Superioară de Teatru “Boris Șciukin”, care este pe lângă Teatrul “Vahtangov”, care este o altă ramură a acestei școli Stanislavski, Vahtangov fiind inițial un elev de-al lui Stanislavski, care școală se axa mai mult pe expresivitate, fără să nege, în același timp, trăirea, gândul, emoția, starea, deci îmbinarea acestor două mijloace de expresie scenică, actoricească, expresivitatea vocală, corporală, mimica, plastica s.a.m.d. plus trăirea, emoția, gândul. Or la Stanislavski partea expresivă era ușor lăsată pe planul doi.

                      -Ați lucrat în foarte multe teatre, și din țară și din străinătate. Care este diferența specifică a Teatrului Municipal ”Bacovia”, în această lume a teatrului?
                      -Mi-e greu să spun… Specificul? Nu știu… În primul rând, faptul că orașul Bacău a păstrat această instituție. Nu știu cât de greu a fost sau cât de ușor ca să nu dispară, nu știu în ce măsură pentru Bacău este important să aibă un teatru, nu știu în ce măsură ei, locuitorii acestui oraș, se mândresc, pentru că eu cred că ar fi cazul să fie mândri de Teatrul ”Bacovia”, în primul rând pentru că acesta există și că funcționează, că trăiește. În al doilea rând, am văzut în trupa teatrului mulți tineri, tineri pe care i-am văzut și în spectacole și mi-am dat seama că sunt foarte buni, foarte talentați, cu un potențial foarte, foarte puternic, foarte viu. Cred că este în primul rând meritul doamnei manager, doamna Judeu (Eliza Noemi Judeu, n.m), care a reușit să-i convingă. În ziua de astăzi este foarte greu să reușești să convingi un actor să vină într-un teatru din provincie, toți vor în orașele mari, în capitală, unde este mai multă forfotă, vânzoleală și posibilități de a te afirma ca actor. De aceea cred că următorul pas al doamnei manager ar fi să găsească modalități de a-i convinge să rămână în continuare iar trupa, care este deja aici la ea acasă, să-i primească cu brațele deschise – probabil că a și făcut-o deja – și să nu-i decepționeze, să nu le creeze situații care i-ar face să plece.

                      -Ce a fost cel mai greu și cel mai frumos în realizarea acestei producții, ”Gaițele”, pentru dumneavoastră, ca regizor al ei? Dacă ar fi să vorbim cu onestitate.
                      -Cel mai greu a fost – și nu doar aici, de fiecare dată acest greu se repetă, oriunde-aș monta, că-i în țară, că-i în străinătate – să ajungem la un moment dat – eu, ca regizor, împreună cu trupa de actori distribuită în spectacol – pe aceeași lungime de undă și să construim împreună spetacolul, să nu avem divergențe în ceea ce privește viziunea spectacolului, să reușesc eu să-i conving că ideile mele, propunerile mele să fie acceptate, să îi conving că sunt interesante, că am putea construi un spectacol interesant pentru public, și eu să găsesc acea răbdare, acel compromis ca să accept și propunerile lor, viziunile lor. Deseori situații de genul acesta degenerează în conflicte, în războaie, scandaluri, certuri, nervi s.a.m.d. și eu mă bucur de faptul că lucrul acesta nu s-a întâmplat aici. Deci a fost greu, a fost partea cea mai grea, și în acelați timp a fost cea mai plăcută și care m-a bucurat cel mai mult pe mine. Nu am avut niciun scandal, nicio ceartă, nicio supărare – nu vreau să spun că am lucrat ca în sânul lui Dumnezeu, ne-am confruntat cu diverse greutăți, cu probleme, dar am reușit, și de-o parte, și de alta, să le depășim.

                      -La ce probleme faceți referire?
                      -Diferite, legate și de interpretare, cu actorii, legate și de producție, pentru că teatrul nu este totuși foarte bogat, or, ceea ce ziceam anterior, că mi-aș fi dorit un spectacol în care epoca să fie la ea acasă, publicul spectator să intre în sală și să vadă România interbelică, să vadă lumea lui Kirițescu, așa cum o vedea el cu ochii lui. Ei, pentru asta e nevoie de un buget foarte consistent, foarte mare, pe care teatrul nu-l are din păcate, și eu înțeleg lucrul acesta. Deci și aici au fost probleme, de fapt nu atât eu le-am avut, cât le-a avut doamna scenografă, Rodica Porumbel, care este o scenografă foarte talentată, după mine, cu multe spectacole realizate, și cu o experiență de teatru care merită luată în seamă, și chiar eu învăț multe lucruri de la ea.

                      -Cum ați ajuns să colaborați cu doamna Rodica Porumbel, să faceți echipă pentru acest spectacol?
                      -Noi am mai lucrat cu doamna Porumbel la un spectacol, cu mulți, mulți ani în urmă, ea de fapt a fost într-un fel o nașă a Teatrului ”Eugen Ionescu”, pentru că la primul spectacol al acestui teatru, ”Cântăreața cheală”, pe care l-am făcut în 1990, costumele le-a făcut doamna Porumbel. Deci ne cunoaștem de ceva timp.

                      -Ce anume admirați la ea din punct de vedere profesional?
                      -Principialitatea, meticulozitatea, tenacitatea ei – ea nu cedează, dacă trebuie să fie într-un fel, mort, copt, așa trebuie să fie. Și eu asta respect în teatru. În teatru nu există ”nu se poate”, există ”nu vreau”. Chiar dacă nu e exact ceea ce-și dorește scenograful, există o multitudine de variante, de propuneri, care pot fi cât mai aproape de ceea ce vede scenograful, se pot găsi soluții o mulțime. Și respect la doamna Porumbel că nu renunță; nu renunță, pentru că ea, în primul rând, ține foarte mult la autor, respectă viziunea regizorală și încearcă să adapteze. A lucrat foarte mult, a prezentat sute, nu exagerez, sute de schițe pentru costume, la un moment dat mă zăpăcisem deja, nu mai știam ce costum al cui e (râde, n.m.).

                      -La un moment dat se vorbea că sunt 33 de costume…
                      -Am impresia că mai multe, nu știu, nu le-am numărat, dar cred că-s mai multe (râde n.m.). Până la urmă, am stat și am discutat fiecare costum în parte, discuții, propuneri, analize, variante, și ceea ce se va întâmpla în scenă e rezultatul unei munci serioase, zic eu, și interesante. Mie, ca regizor, mi se pare foarte interesant să lucrez cu scenografi cu experiență, cu cei care au gust, au rafinament, au simțul scenei, simțul personajului, al costumului, al epocii, cu scenografi foarte atenți la detalii. Ea este foarte atentă la detalii și asta respect eu, detaliul pentru ea contează foarte mult. fiecare ceașcă, fiecare linguriță din scenă (râde, n.m.). Pentru mine, ca regizor, nu este la fel de important, dar ea mă convinge că este. ”Nu, măi, nu înțelegi, că… în primul rân, lingurița asta este prea mică, nu se vede din sală, apoi nu se îmbină cu nuanța tapetului, a mobilei…”… lucruri la care eu, ca regizor, nu m-aș fi gândit în veci, de aceea mă bucur că am lucrat împreună și îi sunt recunoscător pentru multe lecții pe care mi le-a dat, fără să știe, fără să vrea.

                      -La ediția din 2007 a Galei Star, cum se numea pe atunci Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice, organizat de Teatrul Municial ”Bacovia”, Marele Premiu era câștigat de spectacolul dumneavoastră, ”Femeile lui Picasso. Olga”, în interpretarea actriței Yumiko Tsuji. A fost aceea prima dumneavoastră prezență în Teatrul Municipal ”Bacovia”?
                      -Da, da, e un spectacol pe care l-am făcut cu o actriță din Japonia, de la Teatrul Kaze, din Tokio, care e și unicul teatru de repertoriu din Japonia – altele funcționând după un alt sistem – și Yumiko Tsuji a luat, așa cum ați spus, Marele Premiu, lucru care mă bucură, am fost chiar, apoi, la ei, la Tokio, și trofeul acestui festival stă la loc de cinste, cum intri în teatru, se mândresc cu acest premiu. Eu, fizic, n-am fost prezent atunci, în Bacău, când s-a jucat spectacolul, am mai fost în Bacău, cu mulți ani în urmă, prin ’90 – ’91, pe când nu exista Teatrul ”Eugen Ionesco”, eu fiind la Teatrul ”Luceafărul” și am jucat noi aici, pare-mi-se, ”Așteptându-l pe Godot”, în care eram și eu în scenă, ca actor.

                      -Care a fost contextul revenirii dumneavoastră la Teatrul Municipal ”Bacovia”, ca regizor, pentru spectacolul ”Gaițele”? Ce v-a făcut să spuneți ”da” propunerii de colaborare?
                      -În primul rând aveam timp liber, sunt sincer acum cu dumneavostră, or eu nu pot sta fără lucru foarte mult timp, și atunci când îmi apare o breșă din asta în program încep să n-am stare, să mă enervez și, practic, doamna Judeu (Eliza Noemi Judeu, managerul Teatrului Municipal ”Bacovia”, n.m.) m-a salvat și am acceptat cu mare plăcere, cu atât mai mult cu cât era vorba și de această piesă pe care eu de muuult am pus ochiul dar nicidecum nu aveam nici curaj, nu știu de ce, să mă apropii, – ori pentru că n-aveam și distribuția până la urmă – și am fost fericit că
                      lucrurie au coincis într-un anume sens, deși era vorba și de o altă propunere, pe care eu am respins-o din start – ”Zbor deasupra unui cuib de cuci” – necunoscând foarte bine trupa mi s-a părut că nu s-ar găsi distribuția pentru acel spectacol. Deci cam acesta a fost contextul, motivul: mi-am dorit să lucrez această piesă și, Pac!, a venit propunerea

                      -Sunteți fondatorul Teatrului ”Eugen Ionesco” din Chișinău. Care a fost gândul decisiv care a stat la baza creării Teatrului ”Eugen Ionesco” și, ulterior, a festivalului cu același nume? Ce v-ați dorit, de fapt? Ce a generat asta?
                      -Dorința de a ne afirma ca actori, pentru că aceste teatru a apărut pe când nu eram regizor încă și nici nu credeam că voi deveni vreodată, și cu atât mai mult nu visam, nu era în planurile mele să creez un teatru. Era o dorință foarte aprigă de a ne afirma, eu, împreună cu un grup de colegi ai mei de facultate, de la Moscova, de a ne afirma ca actori. Și negăsind în Chișinău un teatru în care am putea realiza acest lucru – eram în Teatrul ”Luceafărul” pe atunci – această discordanță dintre viziunile pe care le-aveam noi și trupa din Teatrul ”Luceafărul” la acea vreme a degenerat într-un conflict, într-un război. Și pentru a evita acest conflict, am zis că plecăm din teatru, nu vrem să revoluționăm teatrul. Am încercat timp de două stagiuni să propunem, să venim cu idei, să jucăm altfel, alte spetacole, și la un moment dat vedeam că se formează două repertorii, un repertoriu al teatrului și un repertoriu al nostru, noi fiind de fapt o trupă, o singură trupă. Și aceasta, ușor, ușor, ducea la un conflict care deja era vizibil și pentru cei din exterior. Și atunci, ne-am zis ”Nu, nu intrăm în război, plecăm”. Și asta mi-a sugerat-o chiar un critic de teatru din Chișinău, care, întâlnindu-mă pe stradă, la un moment dat mă întreabă: ”Și cum e prin Luceafărul? Cum vă simțiți voi acolo?”. Și i-am zis că nu prea ne simțim bine. și i-am povestit în câteva cuvinte. Și atunci a zis: ”Păi dacă nu vă place acolo, de ce nu plecați? Să faceți teatru cum vreți voi, cum simțiți voi.”. Țin minte ziua aceea, nu mai țin minte data, eram într-un troleibuz în Chișinău, și vorba asta mi-a picat așa,”Pac!”, în creier. Și am uitat-o, și apoi am revenit la ea. Și m-am pomenit la un moment dat că le propun colegilor mei să plecăm din Teatrul ”Luceafărul”. ”Unde?”, m-au întrebat. Zic: ”Oriunde, numai nu aici! Voi vedeți că aici nu ne așteaptă nimic bun? Și dorințele noastre, așteptările noastre sunt zadarnice”. ”Dar unde?”. Zic: ”În stradă!”. ”Și din ce-o să trăim?”. ”Din ce-o să trăiască toata lumea. N-o să mai murim de foame, că suntem în secolul XX. Murim de foame?”. Ei, s-au găsit câțiva nebuni (râde, n.m.) care au mers. Au mers, am repetat, am început să repetăm, într-adevăr, în stradă – ”Cântăreața cheală” s-a repetat un an de zile, s-a repetat în toate localurile unde se adunau artiști, oameni de artă, scriitori s.a.m.d. la o cafea, pe la toate uniunile de creație din Chișinău, în case de cultură, la Râmnicu Vâlcea (râde, n.m.)… Și tot repetam, și tot repetam, și tot repetam… Și această „Cântăreață cheală”, care e o piesă într-un act, care la lectură nu durează mai mult de 45 -50 de minute, nu mai ajungea să
                      devină spectacol, și devenise mai mult un exercițiu în sine, lucram cu meticulozitate la fiecare replică, la fiecare cuvânt. Ei bine, spectacolul nostru dura două ore, fără pauză. (râde, n.m.). Timp în care lumea se amuza până la lacrimi, râdea, deci a fost un exercițiu, o lecție bună. Așa am ajuns să ne pomenim că suntem teatru; la început, un teatru ambulant, după care, autoritățile de la Chișinău fiind cu ochii pe noi – la început erau supărați că am plecat din ”Luceafărul” și le-am stricat jucăria pe care ei și-o modelaseră inițial în mintea lor, dar văzând că e ceva de capul nostru, totuși, și văzând că ne confruntăm cu probleme de ordin existențial, material, ne-au propus să devenim teatru de stat, în ’91, în septembrie, domnul ministru Ion Ungureanu a semnat ordinul de constituire a Teatrului ”Eugen Ionesco”, teatru de stat în cadrul Ministerului Culturii, cu un sediu, cu salarii… (râde, n.m.)

                      -Și Festivalul presupun că a venit, firesc, ca un pas următor…
                      -Da, în 1994, peste câțiva ani… În Republica Moldova la acea vreme nu exista niciun festival internațional de teatru or noi deja reușisem ca teatru tânăr să participăm la mai multe festivaluri internaționale și ne-am zis: ”Băi, ce viață plictisitoare în Chișinăul ăsta la capitolul teatru! Haideți, măi, să facem și noi ceva! Haideți să organizăm noi un festival internațional de teatru!”. Suna ca o nebunie (râde, n.m.). Ministerul Culturii nici nu știa că noi pornisem un festival internațional de teatru. La prima ediție l-am consacrat dramaturgiei lui Ionesco, au venit doar piese Ionesco, am făcut și secțiune competitivă, cu juriu internațional, nu din Republica Moldova, au venit până și din Statele Unite ale Americii. A fost din România regretata Cristina Dumitrescu, critic de teatru, în fața căreia mă închinam tot timpul, care a scris foarte mult despre acest festival. și cu tot respectul îi port amintire. A fost foarte frumos la această ediție dar nu ne-a gândit că va deveni un festival tradițional, ajuns la a XIII-a ediție. Din păcate, ultima nu s-a ținut, din motive financiare, trebuia să fie în 2018. Următoarea ediție va fi în 2020.

                      -De ce ai nevoie ca să reușești și să ai succes cu două proiecte atât de îndrăznețe, înființarea unui teatru și a unui festival internațional de teatru?
                      -Tenacitate, răbdare. În primul rând, răbdare. În al doilea rând, trebuie să știi foarte exact ce vrei, să știi CE VREI. Nu știu de ce atunci când e vorba de nevoile noastre fiziologice noi știm ce vrem, pentru că organismul nostru ne dictează: VREAU SĂ MÂNÂNC, VREAU SĂ BEAU, MI-E SETE, VREAU SĂ MĂ ODIHNESC, că sunt obosit, s.a.m.d. Iar atunci când trebuie să luăm o decizie sau să conturăm exact niște scopuri în viață, niște țeluri, ne vine mai greu. Trebuie să știi foarte exact și să spui: VREAU ASTA! VREAU SĂ FAC ASTA! În al treilea rând, să știi CUM să faci. CE și CUM. Și să ai răbdare și să nu cedezi, să nu dai înapoi, chiar dacă la un moment dat ai căzut, te-ai lovit, ai dat cu capul de pâmânt și ți-ai zdrelit genunchii. Te ridici (râde, n.m.) și mergi mai departe. Dar nu cedezi, nu dai înapoi.

                      -Ce vrea, astăzi, ce mai vrea astăzi Petru Vutcărău? Profesional, chiar uman. Care sunt temele de cercetare sau cele care abia au încolțit în mintea dumneavoastră?
                      -În primul rând vreau ca la Bacău să iasă un spectacol bun. În al doilea rând, vreau să înțeleg totuși ce-i aia ”teatru”, până la urmă, pentru mine. Pentru că deocamdată, atâtea mi s-a părut că știu și cunosc din teatru și de fiecare dată ajung să-mi spun: ”Nu, stai, nu-i asta, dar nu-i asta! A, uite ce-i! Iată! Iată! Iată! Nu! Nici asta nu-i suficient!”. Teatrul este un organism atât de viu, mai viu ca noi, oamenii, mai viu decât cei care-l fac. În esența lui, cred că există un Dumnezeu al acestei arte, un zeu, o zeitate, nu știu, care ne mișcă pe noi toți, care strecoară în noi acest germene, acest microb al teatrului, fără de care omul nu mai poate trăi. N-o să uit niciodată prima lecție pe care ne-au dat-o profesorii de la Moscova, în 1980, la 1 septembrie, la primul curs. Ne-au spus să scoatem o foaie de hârtie și să scriem fiecare de ce vrea să devină actor. După care am împăturit această foaie și le-am dat-o, iar peste cinci ani, după ce am absolvit, când noi uitasem despre ele, ne-au înapoiat foile și le-am citit… Ei, și după ce am completat aceste foi la primul curs, ne-au spus așa: ”Școala Șciukin, în cinci ani, cât urmează să învățați voi, n-o să facă din voi actori. Nu va face. Noi putem doar să vă ajutăm. Va deveni actor cel care VREA să devină și căruia ajutorul nostru îi va fi de folos. Și cel mai important lucru, ne-au spus, dacă simțiți că puteți trăi fără teatru, mai bine trăiți fără teatru! Teatru ar trebui să facă doar cei care nu pot trăi fără teatru”. Deci, asta cred și eu, că teatru ar trebui să facă doar cei care nu pot trăi fără teatru, asta era școala prin care am trecut și acestea au fost lecțiile care stau la temelia carierei mele de teatru și de aceea încerc să înțeleg totuși ce-i aia ”teatru”. Asta e ca și cum ai vrea să înțelegi ce-i aia ”viață”. E același lucru. Și-i interesant.

                      Interviu realizat de Laura Huiban
                      Foto: Chromatique

                      Poveştile magice ale copilăriei cu Marian Râlea @Arena Mall

                        Ziua internațională a copilului este un prilej de sărbătoare pentru toți copiii și părinții din lume. Micuții așteaptă în fiecare an această dată cu sufletul la gură și se bucură din plin de atenția pe care o primesc pe parcursul acestei zile.

                        Sâmbătă, 01 iunie 2019, ora 11:00 în Arena Mall se va desfăşura un eveniment dedicat Zilei Copilului ce poartă numele “Poveştile magice ale copilăriei cu Marian Râlea”.

                        Cei mici vor dansa, vor cânta şi se vor juca într-un spectacol interactiv alături de magicianul Marian Râlea. Este un eveniment interactiv în care copiii devin eroi de poveste. Aceştia vor juca toate personajele principale pozitive sub îndrumarea directă a invitatului special. Spectacolul de improvizație stimulează creativitatea copiilor și le permit să treacă din postura de simplu spectator, în postura de artist.

                        În această atmosferă îşi vor face apariţia eroii din poveşti care vor oferi cadouri micuţilor de toate varstele. Poveştile amintite sunt: Capra cu trei iezi, Ursul păcălit de Vulpe, Scufiţa Roşie, Punguţa cu doi bani ş.a.
                        Copiii se pot fotografia la finalul evenimentului cu magicianul Marian Râlea şi personajele lor preferate.
                        Vă aşteptăm cu mic cu mare să sărbătorim împreună Ziua Copilului.

                        Evenimentul va avea loc în Arena Mall (zona fântânii arteziene, parter), iar participarea la eveniment este GRATUITĂ.

                        Arena Mall. Cumpărături plăcute! Amintiri plăcute!

                        Mai multe informații pe website www.arenamall.ro și în aplicația Arena Mall wifi.arenamall.ro

                        Conferința Revoluția Iubirii

                          Psihoterapeut, autor de cărți, moderator de emisiune, organizator de conferințe și promotor al autocunoașterii ca instrument esențial pentru relații funcționale, Gaspar Gyorgy revine la Bacău în conferința “Revoluția Iubirii”, organizată de Centrul Părinții spun Prezent.

                          ”În calitate de psihoterapeut de familie și cuplu, aud zi de zi nenumărate povești despre viață și majoritatea fac referire directă la relații. Dintre toate, cele mai triste sunt acelea în care iubirea este blocată și energia acesteia nu mai poate umple conexiunile dintre un părinte și copilul din viața sa ori dintre doi oameni care până de curând însemnau totul unul pentru celălalt.
                          Filmele, cărțile și psihologia bunului-simț ne spun că iubirea este menită să fie o parte plăcută a vieții și, cu toate acestea, conchidem adesea că nu există alți oameni care să fie mai răniți sau care să ne rănească mai tare decât cei cu care suntem într-o relație de parenting sau de cuplu.
                          Și atunci, apar următoarele întrebări: De ce doare iubirea? De ce este atât de greu să iubim și să ne lăsăm iubiți? De ce nu putem avea și noi o relație de cuplu sau o familie ca-n filme? La toate aceste dileme și la multe altele, vă invit să aflăm împreună răspunsul. Pe 25 mai, la Bacău, vă aștept la unul dintre cele mai de ample evenimente pe care le-am susținut până în prezent”.
                          Gáspár György

                          Sărbătoarea oamenilor buni, cu FSC

                            Lume multă, lume (cu inima) bună s-a strâns joi, de la ora 18, în Pavilionul „Levisticum”, pentru a se bucura de ediția a XVIII-a a Galei Premiilor Comunității Băcăuane, organizată de Fundația de Sprijin Comunitar (FSC).

                            La cocktailul de recepție, oameni de afaceri, demnitari, voluntari, șefi ai instituțiilor partenere și colegi din sectorul ONG au socializat, au admirat o expoziție de sculptură, au degustat vinuri alese și dulciurile realizate după retețe cunoscute în Europa, căci a fost o seară europeană. Și dress code-ul serii a fost tradițional sau modern european. Cina festivă a fost presărată cu momente speciale, care i-au ținut pe invitați „în priză”: bătălia pentru obiectele scoase la licitație, extragerea biletelor câștigătoare la tombolă, recitaluri etc.

                            Au cântat și au dansat voluntarii FSC și copiii de la „Clubul cu Lipici” din Stănișești, a fost prezentă și o trupă de dans modern, iar Valy Stoleru Band i-a încântat pe oaspeți cu muzică veche și nouă din repertoriul european.

                            Premierea celor mai implicați membri ai comunității, așteptată cu mare interes, a început cu prezentarea finaliștilor ediției a XVIII-a. La categoria „persoane fizice”, aceștia au fost George Bejan, pentru organizarea Festivalului de Teatru dedicat tinerilor, ID Fest, Daniel Zodian, pentru inițierea și eforturile personale depuse la construirea Centrului Familial Maria Bronx, și Tatiana Șoldeanu, pentru modelul de implicare oferit prin organizarea și susținerea unei serii de seminarii caritabile.

                            Sănătate, educație, împăduriri…

                            A urmat categoria „Firme și companii”, cu următorii finaliști:
                            • GAUSS OPTIC, pentru sprijinirea organizațiilor și evenimentelor din comunitate;
                            • FABRICAT ÎN BACĂU, pentru pentru proiectul Live2Lead Academy;
                            • FIALD IMOBILIARE, pentru susținerea constantă a proiectelor de interes comunitar;
                            • AUCHAN, pentru deschiderea și suportul față de comunitatea băcăuană.
                            Iată și finaliștii categoriei „Instituții și ONG-uri”:
                            • Asociația BRONX PEOPLE, pentru proiectul „Speranță pentru viață! Donează sânge!”;
                            • Fundația TERRE DES HOMMES, pentru proiectul SHINE (Suport pentru infrastructura de sănătate, educație și socială);
                            • ROTARY CLUB Bacău, pentru proiectele de împădurire, dotarea școlilor și finanțarea unei tabere;
                            • SOS SATELE COPIILOR, pentru proiectul „BurseleTalentino”.

                            Pentru „Premiul de excelență”, finaliștii sunt prof. Ion Nicuță, pentru promovarea la nivel european a folclorului și tradițiilor din satele județului Bacău, Crina Pintea, handbalistă care a plecat din comuna Stănișești și a ajuns cel mai bun pivot din Europa în 2018-2019, Gabriela Iștoc, soprana ce a dus numele Bacăului pe mari scene ale lumii, și Ada Delia Bâlc, pentru activitățile și proiectele cu rezonanță europeană realizate în cadrul DGASPC.

                            Cu mai multe detalii despre Gala Premiilor Comunității Băcăuane vom reveni în ediția de luni a ziarului „Deșteptarea”.

                            Un turneu și mai mulți câștigători

                            În 2014, Trofeul Municipiului Bacău la tenis a fost câștigat de suedezul de origine etiopiană Elias Ymer. Succesul a venit la capătul unei finale de poveste, desfășurată sub lumina reflectoarelor și întreruptă în mai multe rânduri de ploaie și de accidentări. Actualul număr 112 ATP avea doar 19 ani. Iar competiția băcăuană a fost- pentru el și pentru ceilalți semifinaliști de atunci- un adevărat maraton. O probă de voință.

                            Și un munte de răbdare. În acel iunie de acum cinci ani în care ploua precum în octombrie și era frig ca-n martie, vremea rea a dat serios peste cap programul competiției. A răvășit semifinalele și a fost la un pas de a contramanda finala. Tenacitatea gazdelor, care au reamenajat terenurile într-un timp record, a salvat turneul.

                            Cu toții au pus mâna pe găleți și pe bureți. De la oamenii de serviciu la antrenorul SCM Bacău Mihai Ciuntea, fără a-l uita pe sponsorul Cristi Lungu. „E ceva incredibil. Astăzi dimineață eram convins sută la sută că nu vom putea disputa nici semifinalele, darmite finala. Cei de aici au făcut însă adevărate minuni”, a mărturisit Ymer în momentul în care i s-a decernat trofeul: „Nu știu dacă voi mai reveni vreodată în Bacău, deși mi-ar plăcea.

                            Știu în schimb sigur că voi acest oraș păstra într-un colț al inimii mele. Și nu doar pentru faptul că am câștigat turneul. Felul în care s-au comportat oamenii de aici, de la baza sportivă, m-a cucerit definitiv. E o bază mică, dar oamenii au un suflet mare. Sper ca acest turneu să reziste cât mai mult”. Trofeul Municipiului Bacău rezistă.

                            Prin eforturile financiare ale municipalității și ale sponsorilor și prin sufletul mare al celor de la SCM. Luni va începe ediția cu numărul 19. Iar la startul său va fi prezent și câștigătorul de anul trecut, francezul Okala. Ymer nu a mai revenit. Dar, cu siguranță că atunci când aude de România, își amintește și de Bacău. De Trofeul Municipiului Bacău. Și o face cu plăcere.

                            Restricții de circulație pe podul peste Trotuș din Onești

                              De săptămâna viitoare la Onești vor apărea restricțiile de circulație pe podul de peste Râul Trotuș, a anunțat primarul municipiului, Nicolae Gnatiuc. Podul a intrat în lucrări de consolidare și renovare.
                              „În prima fază – a precizat primarul – se vor monta separatoarele de bandă din beton. O bandă va fi în lucru, iar pe cealaltă se va circula. Tot de săptămâna viitoare circulația pe pod va fi limitată ca tonaj, permise fiind autovehiculele cu până în 7,5 tone greutate. Zona va fi semaforizată, pentru toate sensurile de intrare, dinspre Adjud, dinspre Bacău sau dinspre Târgu Ocna.”

                              Restricționarea circulației pe podul de peste râul Trotuș de la Onești se instituie în baza unui aviz emis de Inspectoratul General al Poliției Române.

                              Contractul de execuție a lucrărilor de consolidare a podului a fost semnat cu societatea Confer Group în luna noiembrie 2018. Podul este deteriorat pe o bună parte a sa și se află în această stare de doi ani. Lucrarea va dura 12 luni și costă 7,4 milioane de lei, fără TVA, iar proiectul de reabilitare este finanțat prin Programul Național de Dezvoltare Locală II (PNDL II).

                              Traseele alternative pentru vehiculele cu masa mai mare de 7.5 tone pe relația Brașov – Bacău sunt Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Comănești – Moinești – Bacău; Brașov – Târgu Secuiesc – Poiana Sărată – Oituz – Târgu Ocna – Onești (Calea Slănicului) – Bacău și Brașov – Târgu Secuiesc – Poiana Sărată – Onești (Calea Mărășești) – Adjud – Bacău. Pentru traficul local al autovehiculelor cu masa mai mare de 7,5 tone se poate folosi traseul Onești – Oituz – Târgu Ocna – Onești (Calea Slănicului), lungimea acestui traseu fiind de 38 km.

                              Petru Done
                              Ion Moraru

                              Duminica a 6-a a Paştelui

                              Dacă ar fi să rezum evanghelia de astăzi într-un singur cuvânt, acela ar fi „transparență”. Și nu mă refer aici la transparența decizională, bugetară, administrativă sau economică, pentru că, fiecare persoană din acest domeniu, trebuie să urmărească dreptatea și binele comun, ci la cea creștină. Așadar, ce înseamnă pentru un creștin a fi transparent?
                              În evanghelia duminicii a VI-a din Timpul Pascal, observăm o strânsă legătură între a păzi cuvântul Domnului și iubire. Această subliniere, pe care o face Isus, are rolul de a ne arăta calea prin care îl putem iubi pe Dumnezeu, și anume, prin păzirea poruncilor.
                              Mai mult de atât, Isus atrage atenția, în a nu exista nicio discrepanță între cuvintele și faptele noastre. Concret, sunt mulți care spun: „îl iubesc pe Dumnezeu, îi păzesc poruncile, dar la biserică nu merg. Preoții cu treaba lor, eu cu a mea”. A gândi astfel, înseamnă că nu am înțeles pe deplin ce înseamnă să fii creștin autentic, să îl iubești pe Dumnezeu și pe aproape și a căuta întotdeauna pacea. Degeaba spui că îl iubești pe Dumnezeu, dacă tu acasă nu îți respecți și iubești soțul/soția, copiii, vecinii de pe scara blocului cu care ai mereu ceva de împărțit. Sau, la serviciu te comporți ca un zbir, în funcția ta de „boss”, iar în biserică stai cu mâinile împreunate, pentru a arăta cât de zelos ești. Nu acest lucru îl cere Cristos, ci transparență. Fii creștin nu doar în cuvinte, ci și în fapte. Fii creștin, nu doar în biserică, ci și acasă, la serviciu, pe stradă și în relațiile cu ceilalți. Fii transparent în cuvintele și faptele tale. Înfăptuiește dreptatea, întinde o mână celor neajutorați, exercită-ți dreptul de a vota, fii un om al păcii, trăiește iubirea creștină autentică, nu cea eronată!
                              Un lucru e clar, nerespectarea cuvintelor lui Dumnezeu, a poruncilor sale, este o expresie a lipsei de iubire față de Dumnezeu. Ne putem întreba: trăiesc eu ca un adevărat creștin? Respect poruncile și cuvântul lui Dumnezeu? Sunt transparent în cuvintele și faptele mele?

                              Pr. Galaţanu Anton, Parohia Catolică Valea Mare „Sfântul Mihail”