De 30 de ani clamăm şi reclamăm aflarea adevărului despre morţii şi răniţii din decembrie 1989. De 30 de ani vrem să ştim cine a tras cu puşca, tunul, pistolul în timpul Revoluţiei. Mai vrem să ştin cine au fost – dacă au fost – teroriştii, cine a comandat măcelurile din Timişoara, Cluj, Bucucreşti. Mai vrem – întreg poporul strigă -, să ştim clar, să se scrie şi să se hotărăscă în Parlament, dacă a fost Revoluţie sau Lovitură de Stat. Şi mai sunt multe de aflat, pentru a fi cu adevărat liberi.
Libertatea s-a proclamat şi înscris pe stindardul Revoluţiei, însă este lipsită de fundament, fără Adevăr. „Dosarul Revoluţiei” este plimbat ca Sfintele Moaşte de la o instanţă la alta, în funcţie de cine este la Putere, în timp părinţii plâng pe morminte, din fiecare lacrimă ţâşneşte întrebarea: Cine a tras? Revoluţionari de mucava s-au căţărat în funcţii publice şi beneficiază de indemnizaţii grase. Au învins profitorii. Răniţii din Revoluţie îşi caută drepturile prin tribunale, în timp ce instituţiile statului, unele asociaţii nu se mai opresc din „naşterea” pe bandă rulantă de alţi revoluţionari!
În judeţe, numărul acestora creşte exponenţial cu trecerea timpului, multele asociaţii ale revoluţionarilor şi luptătorilor anticomunişti se încurcă în evidenţe şi se încaieră pentru întâietate. Am vrut zilele acestea să aflu de la surse autorizate cine sunt revoluţionarii băcăuani, cu certificate, fără certificate, să spunem lumii cine sunt cei ce au făcut, ce privilegii şi drepturi au. De ce să nu ştim? Nu am aflat şi nici nu vom afla, fiecare are listele lui, oamenii lui. Din colecţiile publice lipsesc ziarele din acele zile. Cine a avut interesul să le confişte? Memoria selectează preferenţial. La ultima activitate de comemorare a Eroilor Revoluţiei de la Muzeul de Istorie au venit doar cinci revoluţionari. Mai grav, un lider al revoluţionarilor din Bacău îşi manifesta îndoiala că vom afla vreodată adevărul despre Revoluţia română. Trist. Ne mulţumim doar să aprindem o lumânare în memoria lor. Atât mai putem face, în timp ce părinţii eroilor martiri băcăuani nu mai au nici puterea de a primi mulţumirile noastre pentru jertfa copiilor lor, preferând singurătatea crucilor din cimitire.
Mi-au rămas în minte cuvintele fostului premier chinez Chou En-lai care, întrebat ce părere are despre Revoluţia Franceză de la 1789, a răspuns scurt, de parcă timpul este singura dimensiune: Este prea devreme să mă pronunţ.
A trecut un sfert de secol de când activați în România, timp în care ați agregat în jurul dumneavoastră o mare echipă, o mare familie. Astăzi, când spunem Andre Muit, spunem „Betania” și invers.
Da, o mare echipă, e adevărat și acesta e lucrul cel mai important, echipa!
Începând din februarie 1990, ați venit de mai multe ori cu ajutoare, în 1994 ați început activitățile sociale, iar în 1995 Asociația „Betania” a dobândit personalitate juridică. Erați singur sau aveați pe cineva lângă dumneavoastră?
Am venit singur, dar pe parcurs l-am întâlnit pe Adrian Indreas, care lucra la departamentul Integrare Europeană al Prefecturii și răspundea de avizele pentru fundațiile care veneau în România. Cu el am început „Betania” și de atunci lucrăm împreună.
Nu e dificil? Vii singur într-o țară străină și vrei să înființezi o asociație, dar nu cunoști pe nimeni, nu cunoști limba, legislația, nu ai spațiu…
Este, dar trebuie văzute lucrurile în contextul de atunci. Aveam 23 de ani, o vârstă la care ești de neoprit, ai energie, ai motivație! În al doilea rând, proiectul inițial a fost pe trei ani și gândeam într-un mod idealist: am venit să ajut!
Andre Muit cu ambasadorul Olandei Stella Ronner – Grubacic
Era un plan pe trei ani și până la urmă s-au făcut 25. Ce au însemnat acești 25 de ani?
Știți, e foarte greu de răspuns. Pentru asociație au fost 25 de ani intenși în care am organizat, am activat și eu zic că am lăsat ceva în urmă pentru multă vreme de acum încolo. Eu așa cred. Se spune că e important ce lași în urma ta. Dacă aș trage linie acum – dar nu trag! – aș putea spune că am lăsat deja ceva în urma mea. Și voi mai lăsa. S-au schimbat lucrurile foarte mult în acești ani. Eram pionier în tot ce porneam atunci. Centre de zi pentru copiii cu dizabilități nu prea erau, un centru pentru copiii abuzați nu era deloc, pentru terapia copiilor cu autism nu erau cunoștințe, trebuia să aduc de afară… S-au construit de la zero foarte multe proiecte.
Exista un program sau fiecare nou proiect pornea de la nevoile pe care le descopereați?
De la nevoi porneam și trebuie spus că noi am lucrat în colaborare cu autoritățile locale de la bun început, nu neapărat pentru susținere și sprijin financiar, ci tocmai pentru a identifica mult mai bine nevoile.
„Nu suntem salvatori, suntem aici ca să ajutăm”
Mulți beneficiari văd în dumneavoastră salvatorul lor. Vă simțiți un salvator?
Nu, în niciun caz! Nu suntem salvatori. Eu văd altfel lucrurile: fiecare poate ajunge într-o situație dificilă din punct de vedere al sănătății, mai ales în România, și e nevoie câteodată de un sprijin ca să poți să mergi mai departe. E posibil să fi salvat pe anumiți oameni, dar salvator e prea mult spus.
Andre Muit cu echipa de la Ferma Betinne Vaslui
Unii au ajuns la dumneavoastră în situații limită…
Da, am avut și cazuri de acest fel. În principal, oamenii vin la noi pentru servicii pe care nu le găsesc în altă parte, cum sunt cele pentru copiii cu autism. Dar noi suntem aici pentru ei, pentru integrarea lor.
Vreți să spuneți că nu e ceva special, că asta e normalitatea? O normalitate pe care ați construit-o?
Asta da, cu asta pot să fiu de acord. E o normalitate pe care am construit-o în toate aspectele ei: atitudinea comunității față de beneficiari, față de părinții copiilor cu dizabilități, atitudinea angajaților față beneficiari, responsabilitatea, punctualitatea, curățenia la locul de muncă și altele.
Să facem un scurt istoric al asociației deoarece, de-a lungul timpului, a evoluat.
Primul a fost înființat Centrul de zi pentru copiii cu dizabilități, apoi Centrul Lalelelor pentru copilul abuzat și neglijat, Centrul de Integrare a Tinerilor, în Bacău și București, Centrul Delfinul pentru copiii cu autism, întâi în Bacău, apoi și în Roman, Centrul de recuperare, cu bazin pentru hidroterapie, Centrul Multifuncțional, Centrul de zi pentru adulții cu dizabilități, iar din 2018 avem și ferma de capre din județul Vaslui, în care lucrează 12 tineri cu dizabilități mintale.
Andre Muit cu echipa si beneficiarii fermei
Era vorba, la început, să o faceți în Bacău. Ați renunțat?
Nu am renunțat deloc, numai că s-a ivit o oportunitate în județul Vaslui. Voi face o fermă și în Bacău. Am bani pentru teren și o voi face. Revenind, am închis Centrul Lalelelor din cauză că nu mai erau bani în 2012, imediat după criză, și s-au redus subvențiile din Olanda. Beneficiarii au fost preluați de DGASPC și s-a transformat într-un hostel. Banii încasați de la clienți sunt investiți în proiectele noastre, la fel ca cei obținuți din vânzarea produselor fermei de capre. Centrul pentru copii s-a transformat, treptat, în Centrul de zi pentru adulții cu dizabilități. La aceste servicii se adaugă 40 de laboratoare dotate, 10 dispensare construite, 3 școli construite, dar și altele renovate.
Sunteți și președintele Federației Organizațiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale (FONSS). Înseamnă altceva, e o altfel de muncă?
Într-adevăr, e cu totul altceva. Suntem 37 de organizații membre, care încearcă să găsească tot felul de soluții în probleme legate de legislație, finanțare corectă, drepturile persoanelor cu dizabilități etc. E o formă foarte interesantă: eu, din Bacău, sunt președintele, avem un director executiv în București, iar sediul este în Iași. E o echipă foarte frumoasă și foarte dinamică.
Știu că imediat după preluarea funcției ați vizitat toate organizațiile din FONSS…
M-am dus la fiecare pentru că am considerat că nu pot fi președintele unei federații dacă nu cunosc din teren ce probleme au membrii și cu ce activități se ocupă. Mandatul meu presupune și apropierea membrilor pentru că fiecare are expertiză, dar și foarte multe probleme, majoritatea legate de stabilitatea financiară. Mai apar probleme privind acreditarea sau relația cu autoritățile, care se pot rezolva.
Mass-media a urnit și a unit
Din perspectiva cadrului legislativ și a relației cu autoritățile, s-a mai schimbat ceva?
S-a mai schimbat și trebuie să recunosc că în Bacău avem, totuși, o situație atipică. Cu toate problemele care sunt și pe care nu le neg, există o deschidere pe care în alte județe nu o găsești. Faptul că și Consiliul Local, și Consiliul Județean finanțează serviciile sociale încă din 2005 e o realizare și o deschidere. În alte orașe, nu s-a întâmplat niciodată sau prea puțin. Un rol foarte important l-a avut Deșteptarea și presa băcăuană în general pentru că, mai ales la început, a mediatizat cam toate acțiunile pe care le-am avut. Ziariștii au fost prezenți la toate deschiderile, la toate momentele importante ale asociației. Un prilej de apropiere au fost, bineînțeles, „Premiile Presei Băcăuane”, pe care le-am organizat vreo 6-7 ani. Mass-media i-a ajutat pe oameni să înțeleagă ce înseamnă serviciile sociale, care e rolul Asociației „Betania”, ce trebuie făcut, dar a prezentat și poziții critice privind atitudinea față de persoanele cu dizabilități.
Andre Muit si directorul Camerei de Comert Romana Olandeze Maurits Dohmen
Putem spune că mass-media a urnit lucrurile?
A urnit și a unit și chiar am rezolvat niște cazuri împreună. De foarte multe ori, oamenii veneau la „Deșteptarea” și după aceea se găseau soluții. Unele cazuri erau de-a dreptul disperate!
Între timp, oamenii au învățat să vină direct la dumneavoastră. Și asta e o schimbare.
Da, sigur. O altă schimbare majoră s-a produs în privința voluntariatului. În 1995, parcă era ceva SF când vorbeam despre voluntariat. Noi am dat un exemplu când am construit școli și dispensare cu voluntari din Olanda, studenți sau pensionari, dar încet-încet au venit și voluntari băcăuani către noi. De asemenea, mediul economic, a cărui implicare era foarte redusă la început, e din ce în ce mai activ. Vorbesc de sponsorizări, dar și de colaborare; se poate mult mai bine, e adevărat, dar e o schimbare. La început nu era nimic, acum există!
La ce dimensiune a ajuns echipa Asociației „Betania” în acest moment?
Avem 70 de angajați în Bacău, Roman și București, din care cinci sunt coordonatori ai serviciilor specifice.
Andre Muit, cu echipa FONSS
Majoritatea sunt băcăuani. Dumneavoastră vă simțiți băcăuan acum?
Eu, da! Nu sunt și cetățean de onoare al municipiului Bacău? Până la urmă, dacă fac un calcul, am trăit mai mult în România decât în Olanda. Am 48 de ani, din care pe ultimii 25 i-am trăit aici. E absolut firesc să mă simt băcăuan, să mă simt român!
Clienții Delgaz Grid din județul Bacău care doresc să sesizeze avarii în sistemul de distribuție al energiei electrice au la dispoziție, începând din această lună, o alternativă în mediul online, mult mai rapidă și mai simplă.
Ei pot accesa site-ul delgaz.ro, secțiunea energie electrică/ rețeaua de distribuție a energie electrice/ anunță deranjamente,unde după introducerea datelor privind localizarea deranjamentului (județ, localitate, stradă, codul locului de consum, număr de telefon) vor primi un număr de înregistrare a sesizării.
Această procedură are o durată de aproximativ un minut și reprezintă o alternativă la Call Center-ul Delgaz Grid, care poate fi apelat la numărul de telefon 0800.800.929.
De asemenea, în secțiunea energie electrică/ informații utile/ întreruperi programate pot fi obținute informații legate de lucrările dintr-o localitate, străzile pe care se desfășoară aceste intervenții și intervalul orar estimat pentru finalizarea lor. Totodată, consumatorii se pot abona pentru primirea informațiilor pe e-mail despre întreruperile de energie ce îi pot afecta.
Zilele trecute, Casa Județeană de Pensii (CJP) Bacău a rămas și fără singurul informatician pe care îl mai avea, după ce, anterior, altul a plecat să se angajeze în mediul privat. Așadar, cele două posturi de informatician din schema de personal a instituției sunt libere. Pentru ocuparea celui vacantat mai demult, conducerea CJP Bacău a organizat de două ori concurs, dar de fiecare dată nu s-a prezentat nimeni, după care postul a fost blocat de la Centru, așa cum este și acum cel de-al doilea. Lipsa unui informatician provoacă mari probleme instituției, știut fiind faptul că toate calculele de pensii sunt făcute prin aplicații (programe) informatice, și nu manual, ca acum 30 de ani.
Înainte, mai simplu și mai avantajos pentru pensionar
Acum 30 de ani, calculul pensiei era simplu. Potrivit Legii 3/1977, care a supraviețuit și după Revoluția din decembrie 1989, timp de peste 10 ani (până la 1 aprilie 2001), deci cel mai longeviv act normativ din domeniu, baza de calcul, la stabilirea pensiei, a fost media retribuțiilor (salariilor) tarifare lunare din 5 ani lucrați consecutiv, la alegere, din ultimii 10 ani de activitate. Deci solicitantul avea posibilitatea să-și aleagă anii cu salariile cele mai mari. Pensia integrală pentru munca depusă (minimum 30 ani bărbații, 25 ani femeile) și limită de vârstă (62 ani, respectiv 57 ani) se determina ca procente din salariul tarifar de încadrare din perioada aleasă, procente diferențiate pe tranșe de retribuție și grupe de muncă. În cele ce urmează, prezentăm câteva exemple. Astfel, până în 1989, pentru grupa I (condiții deosebit de grele, speciale, după legislația actuală), la un salariu de 1.201-1.600 lei, pensia a fost de 1.020 lei. Cei care au avut un salariu de 2.001-2.500 lei au primit o pensie de 1.500 lei, iar cei care au beneficiat de o retribuție de peste 4.000 lei au avut o pensie de 2.400 lei. Procentul pornea de la 85 la sută din retribuție și scădea până la 58 la sută, pe măsură ce salariul era mai mare. Pentru grupa a II-a procentul a fost de 56-80, cel mai mare fiind aplicat salariului cel mai mic. Cei care au lucrat în condiții normale de muncă (grupa a III-a) cel puțin 30 ani, bărbații, respectiv minimum 25 ani, femeile, au avut o pensie de 54-75 la sută din salariul tarifar. Dacă o persoană, cu vechimea integrală în grupa a III-a a avut salariul cel mai mic, respectiv de până în 1.200 lei, i s-a aplicat cel mai mare procent, adică de 75 la sută din retribuție. Pentru următoarea tranșă de retribuție, adică de 1.201-1.600 lei, procentul a fost de 70 la sută, pensia fiind de 900 lei. La un salariu de peste 4.000 lei în grupa a III-a, pensia a fost de 2.240 lei, deci reprezenta 54 la sută din retribuție. Pentru grupele I și a II-a de muncă, vechimea în acestea trebuia să fie de minimum 20 ani, respectiv 25 ani, ca să se acorde pensia integrală. Persoanele care aveau o vechime mai mică, au beneficiat de un spor proporțional cu timpul efectiv lucrat.
Acum, îți prinzi urechile!
În momentul de față, potrivit Legii 263/2010, în vigoare, calculul pensiei este mult mai complicat și stufos, deloc accesibil muritorului de rând. Mai întâi se ia în considerare toată perioada lucrată (contributivă) și pentru fiecare an de contribuție de asigurări sociale se calculează un punctaj. Cuantumul pensiei se determină prin înmulțirea punctajului mediu anual realizat de fiecare asigurat cu valoarea punctului de pensie, care mai tot timpul a fost mică, în ultima vreme crescând mai mult. Punctajul mediu anual se calculează prin împărțirea numărului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale ale asiguratului cu numărul de ani corespunzător stagiului complet de cotizare (vechimea integrală, 35 ani, bărbații, 31,2 luni, acum, femeile). Punctajul anual se determină prin împărțirea la 12 a sumei punctajelor lunare realizate în anul calendaristic respectiv.
Punctajul lunar se calculează prin raportarea câștigului salarial brut/solda brută sau, după caz, a sumei asigurate la câștigul salarial mediu brut pe țară, din luna respectivă. Persoanele care au lucrat în grupa I sau în condiții speciale beneficiază de majorarea punctajelor lunare, din perioadele respective, cu 50 la sută. Cele care au muncit în grupa a II-a sau în condiții deosebite primesc o majorare de 25 la sută.
Toate aceste calcule complicate sunt realizate printr-o aplicație informatică. Așa cum și celelalte operațiuni curente care se fac la CJP Bacău sunt computerizate, ceea ce impune, evident, încadrarea urgent măcar a unui informatician.
Ansamblul Folcloric Profesionist „Busuiocul”, în parteneriat cu Consiliul Judeţean şi Primăria Municipiului Bacău, organizează duminică, 22 decembrie 2019, ora 14.00, la Teatrul de Vară „Radu Beligan”, o nouă întâlnire cu publicul băcăuan iubitor al tradiţiilor populare şi al folclorului autentic.
Înscris în suita proiectelor culturale iniţiate de apreciatul colectiv artistic băcăuan, spectacolul „O ce veste minunată!” este un prilej fericit de a redescoperi minunatele nestemate ale folclorului muzical tradiţional tezaurizate în aproape jumătate de veac de activitate neîntreruptă a acestuia şi, totodată, de a reauzi minunatele colinde ce vestesc Naşterea Mântuitorului Iisus Hristos şi a Crăciunului.
Intrarea este liberă.
Ansamblul Artistic „Busuiocul” vă invită, de asemenea, în ziua de 27 decembrie 2019, între orele 10.00 şi 16.00, să participaţi la cea de a 55-a ediţie a Alaiului datinilor şi obiceiurilor de iarnă. În Piaţa Tricolorului vor evolua cu acest prilej, în sunetul tobelor, alămurilor şi zurgălăilor, renumite cete de capre, urşi, cerbi, mascaţi şi urători din localităţile judeţelor Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ şi Vrancea.
E de o viață în tenis. Și asta în ciuda faptului că prima dragoste a fost fotbalul, pe care l-a și practicat la piticii Ceahlăului. De la 14 la 15 ani s-a împărțit între balonul cu hexagoane și mingea de tenis, pentru ca ulterior, să se dedice în întregime sportului alb. Mai întâi ca jucător la Piatra și Petroșani, la Brașov și Hunedoara, apoi ca antrenor la SCM Bacău. Când scrii Mihai Ciuntea, citești, automat, tenis. Și mai citești: muncă, pasiune, răbdare, spirit organizatoric. Dar dacă ar trebui să alegem în mod special o etichetă, aceea ar fi „modestie”. Dovadă și faptul că acest articol a necesitat săptămâni de discuții bazate pe o serioasă muncă de convingere. „Vă mulțumesc pentru interes, dar pe mine vă rog să mă lăsați mai pe la urmă. Sunt alți oameni din sport mai importanți decât mine”, își argumenta mai mereu, refuzul, politicos, dar ferm, Mihai Ciuntea. În cele din urmă, dar nu neapărat la urmă – last, but not least cum ar spune Mc Enroe -, „(S)PORTretul săptămânii” îl are ca invitat pe coordonatorul secției de tenis a SCM Bacău, Mihai Ciuntea. Pe Mihai Octavian Ciuntea, ca să folosim numele întreg. Ready? Play!
Data și locul nașterii: 1 august 1957, Piatra Neamț.
Stare civilă: căsătorit cu Elena, doi fii: Gabriel și Lucian. „Plus doi nepoți de la Luci și de la soția sa, Roxana, un băiețel, David Mihai și o fetiță, Maria Briana și încă un nepoțel/ nepoțică pe…drum, soția lui Gabi, Betty urmând să nască în primăvară”
Principala realizare profesională: „În plan strict sportiv, faptul că toți copiii care s-au format la clubul nostru axându-se pe tenis s-au realizat în viață. Asta e o mare satisfacție. În plan organizatoric, mă bucur că ne pregătim ca în 2020 să punem în scenă a 20-a ediție a turneului internațional Cupa Municipiului Bacău, competiție care a adus în orașul nostru sportivi ajunși în TOP 100 ATP. Pe lângă Cupa Municipiului Bacău, ne mândrim că de foarte mulți ani SCM găzduiește importante turnee de juniori și seniori, cărora li s-au alăturat în anii din urmă competiții de Tenis 10 și de Veterani”.
Principalul regret profesional: „Regrete majore nu am. Poate că mi-aș fi dorit să fi avut mai mulți sportivi în Top 300, dar nu pot spune că e un regret care mă macină”.
Sportivul preferat: „Ilie Năstase. Nici nu ar putea fi altul. Când am început eu să joc tenis, el era la putere. El și Țiriac”.
Hobby: „Ori de câte ori am ceva timp liber, îmi place să grădinăresc. Mă relaxează să tund iarba, să culeg câte ceva, să mai pun un strat…”.
Mâncarea favorită: „Am de ales între tochitură și sarmale. Puneți-le pe amândouă”.
Orașul de suflet: „Sunt două. Orașul în care m-am născut și în care am locuit până la 18 ani, Piatra Neamț și orașul în care m-am stabilit de ani buni, Bacăul”.
Actorii preferați: „Având în vedere că îmi plac filmele istorice și cele de comedie, îi aleg pe Amza Pellea și pe Dem Rădulescu. Doi titani”.
Muzica preferată: „Ștefan Bănică junior”.
Vacanța perfectă: „Sper să fie cea din vara lui 2020. În iulie sunt invitat cu soția mea la Palma de Mallorca. Am mai fost în Spania, am și muncit o vreme acolo, dar vacanța asta sper să fie una perfectă”.
Nu poate trăi fără…: „tenis, fără ce altceva?”
Trei lucruri de luat pe o insulă pustie: „O busolă, să mă pot orienta, o undiță ca să-mi procur hrană și ceva cu care să aprind focul”.
Trei dorințe pe care i le-ar putea îndeplini peștișorul de aur: „Înainte de toate, sănătate pentru familie și toți cei dragi și apropiați nouă. Apoi ar fi un lucru care, zic eu, s-ar putea rezolva și fără sprijinul peștișorului: întoarcerea fiului meu Gabi din America. Și a treia dorință ar fi ca Luci și Gabi să pună pe picioare o școală de tenis, visul lor. Dacă vor avea nevoie să le dau și o mână de ajutor, nu va fi o problemă”.
Personalitatea cu care ar ieși la o cafea: „Clar, Roger Federer”.
O nebunie pe care a făcut-o sau pe care ar dori să o facă: „Aici chiar că m-ați prins în ofsaid. Nu știu să fi făcut vreo nebunie; sau poate că am uitat-o…Iar de dorit să mai fac acum una, nu-i cazul”.
Capitolul bancuri: le spune sau le ascultă? „Mai mult ascult. Din păcate, cum le ascult, cum le și uit”.
Cum se vede la 70 de ani: „Alături de copii și de nepoți. Și tot în tenis, sper. Eventual, la școala de tenis a lui Gabi și Luci. Numai sănătoși să fim cu toții”.
Divizionara C Aerostar Bacău a încheiat 2019 în forță. Pe primul loc al Seriei I, cu patru puncte avans față de ocupanta poziției secunde, Foresta Suceava și cu șase mai mult decât a treia clasată, Ceahlăul Piatra Neamț. Cifrele continuă să-i premieze pe „aviatori”, care au adunat zece victorii în primele zece etape de campionat. Astfel, echipa pregătită de Daniel Munteanu are cel mai mare număr de victorii din Seria I (13), cele mai puține remize (zero), dar și cele mai puține înfrângeri: două, la fel ca celelalte două formații de pe podium.
Totodată, Aerostar prezintă al doilea atac al campionatului (37 de goluri înscrise) și cea mai bună apărare: doar nouă goluri primite. Aflați în cursa pentru promovare, băcăuanii doresc să-și întărească lotul atât în perspectiva returului, cât și în ceea ce privește prezența în liga secundă. Prima mutare a fost deja efectuată, Aerostar asigurându-și serviciile fundașului central Andu Moisi de la Ozana Târgu Neamț. În vârstă de 23 de ani (e născut pe 12 august 1996), stoperul de 1,88 metri și-a început cariera la Poli Iași, cu care a jucat și în Liga I, iar în turul acestui sezon a fost unul dintre principalii marcatori ai Ozanei, cu patru goluri înscrise.
Pe lângă Moisi, Aerostar intenționează să mai aducă un fundaș central, un portar și un atacant. Băcăuanii își vor relua pregătirile pe 13 ianuarie, urmând ca de pe 10 februarie să plece, pentru 11 zile, într-un cantonament la Târlungeni. Campionatul Ligii a III-a se va relua pe data de 7 martie, în prima etapă din 2020 „aviatorii” urmând să primească vizita celor de la FC Botoșani 2.
Se discută foarte mult în această perioadă despre inIțiativa dvs. „O CASĂ PENTRU FIECARE TÂNĂR”. În ce constă acest proiect?Ce oferă Primăria?
Bacăul se confruntă cu o problemă importantă: prea mulți tineri pleacă din orașul nostru. Unii dintre cei rămași în Bacău se uită la București, dar și la Europa ca la posibile soluții. Prin proiectul „O CASĂ PENTRU FIECARE TÂNĂR” dorim să le oferim tinerilor cu vârsta de până la 35 de ani posibilitatea de a rămâne în Bacău, să-și întemeieze aici o familie. Să rămână acasă. În același timp, vreau să dau un semnal clar tinerilor băcăuani care au plecat în străinătate că se pot întoarce. Prin acest proiect Primăria Bacău le oferă celor care întrunesc condițiile necesare câte 300 mp de teren unde își pot contrui o casă. Sunt în total 42 de hectare de teren, situate pe strada Poligonului, care vor fi lotizate în 855 de loturi a câte 300 mp.
Cei interesaţi, care vor solicita teren, vor trebui să-şi facă proiectul de casă?
Am luat în calcul și acest aspect, și vom oferi gratuit 3 tipuri de proiecte de casă (parter, parter + mansardă, parter + etaj). Arhitectul șef al municipiului a elaborat aceste proiecte de casă, pe care le putem oferi celor care aplică pentru acest proiect. Tinerii trebuie să știe că nu sunt obligați să folosească proiectul pentru locuință pus la dispoziție de către Primărie. Cele trei tipuri de proiecte de casă sunt doar o facilitate pe care o oferim gratuit. Astfel, solicitantul poate folosi unul dintre aceste proiecte sau își poate elabora un proiect pe cont propriu.
Care vor fi criteriile de acordare a terenurilor?
Criteriile sunt cât se poate de clare și de transparente, pentru că ne dorim să ajungem la cât mai mulți tineri. Însă, suntem limitați de lege și condițiile principale sunt cele impuse de Legea nr. 15/2003 pentru ca un solicitant să fie eligibil.Suplimentar condițiilor impuse prin lege, Primăria Bacău a elaborat o serie de criterii ce vor oferi puncte în plus solicitanților.
De ce pot aplica doar persoane cu vârsta până în 35 de ani și de ce suprafața de teren oferită este de 300 mp?
Este important de știut că aceste condiții sunt impuse de Legea nr. 15/2003, așa cum am precizat deja, lege care reglementează sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuințe. Prin urmare, aceste condiții nu sunt facultative și trebuie respectate întocmai, atât de către Primărie, cât și de solicitanți.
În ce zonă va fi localizat noul cartier şi dacă este uşor accesibil?
Terenul pe care îl vom pune la dispoziția tinerilor, cele 42 de hectare, se află pe strada Poligonului. Acest cartier va avea toate utilitățile necesare: apă, canalizare, curent electric și infrastructura rutieră. Tot aici vom construi creșă, grădiniță și un parc.
Când se vor putea depune dosarele?
Continuarea demersurilor pentru acest proiect este condiționată de aprobarea acestuia în Consiliul Local. Ședința de Consiliu Local va avea loc luni, 23 decembrie, de la ora 17.00, la Centrul de Afaceri, astfel încât săpoată participa toți cei care vor dori, vor fi interesați de proiectul ,,O CASĂ PENTRU FIECARE TÂNĂR” .
CRITERII:
-solicitantul să aibă vârsta cuprinsă între 18 ani (împliniţi) și 35 de ani (neîmpliniţi) la data depunerii solicitării;
– solicitantul să aibă cetăţenie română şi domiciliul în municipiul Bacău;
– solicitantul şi soţul/ soţia, după caz, să nu fi avut sau să nu deţină în proprietate o locuinţă sau un teren destinat construirii unei locuinţe.
CRITERII ce vor oferi puncte în plus solicitanților:
– situația venitului;
– nivelul studiilor;
–numărul copiilor minori;
–condițiile în care locuiește în prezent;
–activitatea de voluntariat;
– vechimea cererii;
–pentru cei care doresc să se restabilească în Bacău, în prezent fiind plecați în străinătate, se vor oferi puncte suplimentare.
„Muncitorii, țăranii și intelectualii din întreaga țară celebrează, astăzi, realegerea celui mai iubit fiu al poporului pentru un nou mandat de președinte în fruntea patriei noastre. Visul de veacuri al poporului nostru s-a împlinit în aceste zile, sub înțeleapta cârmuire a neînfricatului nostru lider. Istoria începe, de astăzi, să perceapă schimbările dramatice care au loc în acest spațiu carpato-danubiano-pontic, în care partidul nostru dârz și luptător a luat puterea odată pentru totdeauna, sub conducerea demnă și fermă a genialului ctitor de țară nouă.
Este timpul ca țara întreagă să freamăte, să dezlănțuiască energiile creatoare ale unui neam care n-a fost îngenunchiat de nimeni și care își clădește, astăzi, destinul de unul singur. Dar nimic din toate acestea – o industrie capabilă să ofere țării mașini, nave, instrumente de precizie, bogății ale subsolului, o agricultură înfloritoare care să ofere recolte bogate și un sistem de educație care să pregătească viitorul nu ar fi fost posibile fără sacrificiul de o viață al președintelui nostru, omul care a înțeles că misiunea sa este să ofere țării întreaga sa energie pentru ca noi să putem avea o patrie liberă și independența, în care să trăim fără să depindem de nimeni, fără să primim ordine de la alte popoare și fără să îngenunchem în fața cuiva.
Aceasta este realitatea pe care trebuie să o cunoască poporul nostru greu încercat de vicisitudinile istoriei. Iar faptul că noi, astăzi, avem în fruntea noastră un OM cu atâta putere de muncă și dăruire ne determină să credem că viitorul țării este pe mâini bune. Un președinte ales de popor, din popor și pentru popor, iată ce are acum țara”.
Așa ar fi arătat, astăzi, un articol de presă dacă în 1989 nu s-ar fi produs o schimbare.
În fiecare an, jandarmii băcăuani încearcă să îl aducă pe Moş Crăciun în casele şi sufletele unor persoane aflate în situaţii dificile .
Anul acesta, ne-au inspirat două surori, care, într-un reportaj social, povesteau despre greutățile zilnice, dar și despre dorința lor de a deveni jandarmerițe .
Astăzi le-am făcut o surpriză și le-am oferit jucării, articole de îmbrăcăminte şi încălţăminte, dulciuri, fructe şi le-am încurajat să ne ceară ajutor de fiecare dată când au nevoie.
1 de 4
Le-am promis și că le vom sprijini în dorința lor de a urma o carieră în Jandarmerie .
Săptămână aceasta Inspectoratul de Poliție Județean Bacău a desfășurat activități preventive în cadrul campaniei „ Sărbători M.A.I. în siguranță”, care are ca scop creşterea gradului de informare a cetățenilor în vederea reducerii riscului de victimizare şi de implicare a acestora în activităţi infracţionale.
Campania reprezintă un parteneriat local în domeniul informării şi al prevenirii infracţionalităţii între instituţii ale Ministerului Afacerilor Interne care activează în domeniul ordinii şi siguranţei publice, respectiv Inspectoratul Judeţean de Poliţie Bacău, Inspectoratul Judeţean de Jandarmi Bacău, Gruparea de Jandarmi Mobilă „Alexandru cel Bun” Bacău, Punct de Trecere a Frontierei Aeroport “George Enescu” Bacău, Agenţia Naţională Împotriva Traficului de Persoane – Centrul Regional Bacău.
În această săptămână polițiștii au transmis informații preventive cetățenilor aflați în Aeroportul “George Enescu” Bacău, atât celor care așteptau rude sau cunoștințe, cât și celor care lucrează în strainătate și au venit acasă să-și petreacă sărbătorile împreună cu familia.
În spiritul sărbătorilor de iarnă, poliţiştii au înmânat cetățenilor pliante și informații preventive și i-au învățat cum să procedeze pentru a nu deveni victime ale infracțiunilor de furt din, buzunare, din/de auto, cerșetorie, înșelăciune sau tâlhărie.
În următoarea perioadă polițiștii vor fi prezenți în mijlocul cetățenilor de toate vârstele, pentru ca toți să petreacă vacanța în siguranță împreună cu familiile.
Ședința extraordinară de joi a Consiliului local Bacău a început cu o pauză de aproape o oră deoarece lipsea raportul uneia dintre comisii pentru primul punct de pe ordinea de zi. Iar raportul a lipsit pentru că acea comisie nu s-a întrunit deoarece au lipsit mai mulți consilieri.
S-a pus mâna pe telefoane și au fost căutați consilierii pentru a se ține o ședință a comisiei în pauza ședinței de consiliu. Fără raportul respectiv, fie și negativ, nu s-ar fi putut pune proiectul în discuție iar ședința extraordinară fusese convocată exact pentru acest punct. Este vorba de unele modificări la proiectul referitor la aprobarea participării Municipiului Bacău la Programul Termoficare și a eșalonării multianuale a implementării proiectului “Modernizarea rețelei de termoficare SACET BACĂU- Închidere inelară a magistralei SOFERT cu CORNIȘA”.
Unele modificări legislative au necesitat modificarea proiectului inițial iar neaprobarea acestor modificări în timp util ar fi putut duce la pierderea finanțării nerambursabile de peste 9 milioane de lei. Proiectul a fost aprobat fără discuții și s-a trecut la al doilea punct, cel referitor la rămânerea în vigoare a costului mediu lunar de întreținere și a contribuției lunare de întreținere datorată de persoanele vârstnice beneficiare ale Căminului pentru Persoane Vârstnice Bacău până la aprobarea noului cost de întreținere aferent anului 2020. Și acesta a fost aprobat. Unele discuții au avut loc la următorul punct, referitor la asocierea Municipiului Bacău cu Asociația ”Speranța Bunicilor”, în vederea realizării în comun a evenimentului ”Microrevelion 2020”.
Proiectul a fost aprobat, dar s-a propus, de către viceprimarul Constantin Scripăț, ca, de Sărbători, copiii angajaților din Primărie să primească cadouri. Problema a rămas în discuție, în vreme ce unii consilieri au propus ori să se dea cadouri numai la copiii celor cu salarii mici, ori să nu se dea deloc, pe motiv că ar fi neetic.
Consilierii au aprobat și ajustarea tarifelor la titlurile de călătorie practicate de SC Transport Public SA Bacău începând cu 01.01.2020, prin indexarea cu indicele prețului de consum total. Ultima modificare de prețuri a avut loc în 2016, iar, conform legislației, prețurile se pot indexa cu indicele prețurilor de consum (IPC). Conform Institutului Național de Statistică, IPC a fost între ianuarie 2016 – septembrie 2019 110.08 la sută. Un bilet de autobuz se va scumpi, de la 1 ianuarie, cu 10 procente și va costa 2,20 lei, față de 2 lei, prețul actual. Abonamentul pe un traseu va costa 63 de lei, 89 de lei pe două trasee, 125 de lei pe toate traseele și 19 lei un abonament pe o săptămână pe un singur traseu. Proiectul a fost aprobat cu 12 voturi pentru, 4 împotrivă și un vot anulat. Consilierul Cristian Ghingheș a refuzat să voteze după ce amendamentul prin care propunea să existe și bilete cu reducere de 50% pentru elevi și studenți a fost respins pe motiv că exista abonamente cu aceasta reducere.
Solicitarea Asociației Militarilor Veterani și Veteranilor cu dizabilități ”Sfântul Mare Mucenic Dimitrie – Izvorâtorul de Mir” de a primi în folosinţă gratuită, pe o perioadă de 10 ani, a unui birou situat în clădirea Incubatorului de Afaceri din cadrul imobilului – Centrul de Afaceri și Expoziții Bacău a fost respinsă de consilieri. Votul a fost secret, cu 8 „pentru” și 7 „împotrivă”. În cadrul discuțiilor nu s-a exprimat nici un punct de vedere care să justifice refuzul adoptării acestui proiect.
Un alt proiect care a fost respins este cel referitor la aprobarea valorilor reevaluate a bunurilor ce aparţin domeniului privat al Municipiului Bacău la data de 31.12.2018. După ani de zile în care bunurile aflate în domeniul privat nu au fost reevaluate, Curtea de Conturi a impus municipalității să realizeze acest lucru. De această problemă s-a ocupat un evaluator privat, al cărui raport ar fi trebuit să fie aprobat la ședința de joi. După ce s-a dezbătut problema, consilierii PNL au votat împotrivă și proiectul nu a fost aprobat.
Crăciunul e sărbătoarea care ne fascinează, ne inspiră în mod deosebit și ne face mai buni. De aceea, ca în fiecare an, toata luna decembrie diferiți expozanți vin în Arena Mall în haine de sărbătoare să expună obiectele handmade realizate cu trudă tot anul.
Va asteptam cu drag in numar cat mai mare sa achizitionati accesorii handmade, ornamente de Craciun, cadouri unice, obiecte decorative, tablouri pictate manual si nu numai. Asadar, cei care iubesc frumosul si care apreciaza miile de ore de munca ale unui artizan vor gasi nenumarate lucrusoare cu tematica de Craciun.
1 de 3
De asemenea, continuam traditia si ne vedem in perioada 20-22 decembrie sa admiram „Ieslea Vie” – reprezentarea teatrala a Nasterii din Betleem, amenajat de Fundatia Sf. Ioan Bosco. In acelasi context, reprezentantii Oratoriului Salezian Don Bosco vor canta colinde (20-22 decembrie, in intervalul orar 17:00 – 20:00). Cu aceasta ocazie veti putea achizitiona si diferite ornamente de Craciun, rodul atelierului de handmade.
De mai bine de 9 ani, „Cercetasii Romaniei” vin in Arena Mall sa impacheteze cadouri la „Insula Cercetasilor” amenajata in zona fantanii arteziene. Fiecare impachetare de cadou este realizata de cercetasii voluntari in baza strangerii de fonduri. Fiecare beneficiar contribuie cu cat doreste. Misiunea Cercetasiei in societatea romaneasca este de a contribui la educarea tinerilor printr-un sistem de valori bazat pe o Promisiune si o Lege, de a ajuta la construirea unei lumi mai bune, in care oamenii sunt impliniti ca indivizi si joaca un rol constructiv in societate. Asadar, in pe 20 decembrie (16.00 – 22.00), 21-22 decembrie (10:00 – 22:00), 23-24 decembrie (10:00 – 21:00).
Prin proiectul „Ordinul Cadoului Fermecat”, dorim sa contribuim la bucuria celor care ofera un cadou persoanelor dragi, sa aducem spiritul sarbatorilor de iarna mai aproape de oameni, iar astfel sa creasca implicarea organizatiei in viata comunitatii locale.
Printre expozantii obiectelor handmade se numara: Fundatia de Sprijin Comunitar, Armata Salvarii Romania, Handmade Kontabia, Fundatia „Sfantul Ioan Bosco” Bacau, Morar Alexandru, ADR Prest s.a.
LOCATIE: parter Arena Mall (in jurul fantanii arteziene)
PROGRAM: 11 – 29 decembrie 2019, incepand cu ora 10:00
Va asteptam cu drag in haine de sarbatoare sa traim magia Craciunului! #arenamallbacau
E vremea colindelor, vremea bucuriei, când minunea naşterii Mântuitorului cuprinde sufletele şi le înnobilează.
În aşteptarea lui Moş Crăciun, elevii Școlii gimnaziale „Grigore Tăbăcaru” Hemeiuș au pregatit în seara de 18 decembrie 2019, momente speciale, din dragoste pentru datinile românilor în prag de sărbatoare, pentru Moşul bun, care este alături de noi, ca întotdeauna, pentru părinţii noştri, care ne asigură liniştea şi afecţiunea de care avem nevoie.
Bucurie, zarvă mare, oameni de zăpadă, clinchete de clopoţei, miros de brad …toate au dorit să vestească sărbatorile, pe care toti le aşteptăm cu drag.
Pe scena Căminului Cultural Hemeiuș au răsunat colinde, glasuri de copii emoționați recitând poezii dedicate sărbătorilor, moșului cel bun și darnic, dansuri sportive, dansuri populare,pantomimă, parada măștilor de Anul nou menite să alunge spiritele anului vechi și ,bineînțeles, urătura specifică,toate întregind un tablou de poveste creat de decorul cu migală realizat de cadrele didactice.
La spectacol, alături de cadrele didactice organizatoare și de doamnele directoare, au fost prezente și oficialitățile din comună care l-au adus și pe Moș Crăciun cu sacul plin de daruri pentru fiecare copil în parte.
1 de 12
Fiind educaţi în spiritul tradițiilor, datinilor şi obiceiurilor, elevii şcolii noastre dovedesc că ştiu să le respecte şi să le transmită mai departe.
În aceste zile se desfășoară, la Liceul Teoretic „Henri Coandă” din Bacău, Proiectul de voluntariat și dezvoltare personală „Omul plin de bunătate, ca izvorul plin de apă”. Proiectul a plecat de la premisa că atât pentru profesori, cât și pentru părinții elevilor din acest liceu, copiii de la Coandă sunt cei mai buni. Liceul „Coandă” este, pentru copiii de aici, nu doar un spațiu conjunctural, ci un topos al conturării viitorului. Reţeaua de relaţii sociale care îi reunește pe elevi și pe profesori, cât și rolul și statusul copilului sunt, la „Coandă”, extrem de
importante pentru a crea un mediu școlar prietenos.
Inițiatorul principal al proiectului este directorul adjunct prof. Anca David, care a avut alături grupul de inițiativă „Omul plin de bunătate”, compus din elevi ai liceului. Scopul proiectului, în care s-au implicat toți elevii şi profesorii, personalul administrativ, este promovarea unei educații construite pe încredere, echitate, autonomie, solidaritate, eficacitate.
Au contribuit la conturarea acestui proiect și cele două stagii de formare pe care prof. Iuliana-Maria Caraghin, coordonator al proiectului, le-a urmat în afara țării. Un stagiu în domeniul abordărilor moderne ale educației, cu scopul de a-i învăța, a le fi aproape și a-i menține în sistemul de învățământ pe formabilii dezavantajați social, s-a desfășurat în Islanda. A doua formare a fost în Republica Moldova, în domeniul cercetării fenomenelor pedagogice, unde coordonator al cursului a fost domnul Mihail Șleahtițchi, cu o primă specializare de doctor în pedagogie și a doua de doctor în psihologie, ex-ministru al Educației în țara gazdă. Proiectul, o continuare a manifestărilor „Omul pe calea cunoașterii” (iniţiator Alina Pîslaru), „Scrisoare pentru tine – carte de suflet” (Daniela Pricop), „Trenul copilăriei nu are vămi ci numai vise” (Iuliana Caraghin), „Despre migraţie sau despre o călătorie de mai multe mile care începe cu un singur pas” (Angela Budău), „Europa este plină de culoare” (Carmen Cupaș), „Ziua limbilor europene” (Simona Oprea), dorește să contribuie la promovarea metodelor bazate pe cooperare, având drept rezultat relaționarea elevilor într-un climat educațional propice, prin oferirea de soluții pentru un act de educație formală și nonformală mai activ și mai atractiv.
Activitățile proiectului sunt: concurs de scrisori, expoziție de felicitări în limba franceză, acţiuni caritabile de sprijinire a elevilor cu nevoi materiale şi sociale, jocuri de iarnă, împodobirea bradului de Crăciun, aprinderea luminilor în bradul de
Crăciun, recital de colinde, concurs pentru a desemna cea mai frumoasă cameră din cămin și cea mai frumoasă clasă împodobită de Crăciun.
Joi, 19 decembrie 2019, SC COMPANIA REGIONALĂ DE APĂ BACĂU SA a semnat, cu STRABAG S.RL, contractul de proiectare şi execuţie „Realizarea staţiei de demanganizare Gherăieşti şi reabilitarea fronturilor de captare”.
Contractul vizează construirea Staţiei de demanganizare Gherăieşti şi reabilitarea unui număr de 93 puţuri, aparţinând gospodăriilor de apă Mărgineni şi Gherăieşti.
Conform contractului încheiat cu STRABAG SRL, perioada alocată proiectării este de 5 luni, urmând ca lucrările de execuţie să se desfăşoare pe durata a 12 luni.
Dupa finalizarea acestor investiţii, se va dubla debitul de apă potabilă furnizat din sursa subterană Gherăieşti, debit necesar alimentaării cu apă potabilă a municipiului Bacău, în caz de avarie pe conducta de aducţiune Valea Uzului – Staţia de tratare Baraţi. Proiectul este complementar Rezervei de apă a municipiului Bacău, lucrare realizată de către Primaria Bacău, care – prin cei 8.5 km de conductă – va asigura transportul apei de la frontul de captare Gherăieşti către Staţia de tratare
Baraţi.
Valoarea totală a investiţiilor este de 37.393.483 lei cu TVA.
Contractul semnat astazi face parte din Aplicaţia de Finanţare pe care Compania Regională de Apă Bacău o are în lucru pentru accesarea de fonduri nerambursabile în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare. Până la data semnării Contractului de Finanţare aferent Aplicaţiei şi a tragerii fondurilor europene, sursa de finanţare va fi asigurată de Consiliul Judeţean Bacău (95%) şi Municipiul Bacău (restul de 5%).
Contractul a fost atribuit companiei STRABAG și prevede construirea Stației de demanganizare Gherăiești și reabilitarea a 93 de puțuri, aparțînând gospodăriilor de apă Mărgineni și Gherăiești.
Investiția va asigura alimentarea cu apă potabilă a sistemului de conducte care va alcătui Rezerva de apă a Bacăului, proiect inițiat de Guvernarea PSD, în 2018.
Fără această investiție majoră finanțată de Consiliul Județean pentru cetățenii Municipiului Bacău, Rezerva de apă nu ar funcționa la parametri optimi în privința calității apei furnizate.
La data de 28 octombrie a.c., în Monitorul Oficial al României, a fost publicată Legea nr. 192 din 2019, pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul ordinii și siguranței publice.
Art. 32.2
(1) Polițistul este îndreptățit să legitimeze și să stabilească identitatea persoanei numai în situația în care:
a) aceasta încalcă dispozițiile legale, ori există motive verosimile pentru a bănui că pregătește sau a comis o faptă ilegală;
b) există motive verosimile pentru a bănui că aceasta a fost prezentă la locul săvârșirii unei fapte ilegale ori are cunoștință despre faptă, autor sau despre bunurile având legătură cu fapta;
c) aceasta solicită sprijinul sau intervenția organelor de poliție ori când din cauza vârstei, stării de sănătate, dizabilității, consumului de alcool sau altor substanțe psihoactive ori a altor asemenea circumstanțe necesită sprijinul organelor abilitate;
d) descrierea acesteia corespunde unei persoane căutate potrivit legii, deține asupra sa bunuri sau se deplasează cu un vehicul, ambarcațiune ori aeronavă care corespunde descrierii unor bunuri sau mijloace de transport căutate potrivit legii;
e) aceasta desfășoară o activitate supusă, potrivit legii, unor autorizări, avize sau înregistrări ori este implicată într-o procedură legală în fața unei autorități sau instituții publice;
f) aceasta încearcă să pătrundă sau se află într-un spațiu în care accesul este controlat;
g) cu ocazia unor controale sau razii, efectuate în condițiile art. 31 alin. (1) lit. g);
h) există obligația legală de a se stabili identitatea acesteia.
(2) Polițistul este obligat să aducă la cunoștință persoanei, verbal, motivul legitimării.
(3) Stabilirea identității unei persoane se face pe baza actelor de identitate. Atunci când persoana nu poate prezenta un act de identitate, stabilirea identității se realizează pe baza unui act prevăzut cu fotografie sau a declarațiilor acesteia, precum și a verificărilor polițistului, realizate pe loc, în bazele electronice de date la care are acces potrivit legii.
(4) La solicitarea polițistului, persoana are obligația de a înmâna acestuia actele prevăzute la alin. (3) și de a comunica informațiile necesare stabilirii sau, după caz, verificării identității sale.
(5) Atunci când măsurile prevăzute la alin. (3) nu au permis stabilirea identității, pentru realizarea acestui scop, polițistul este îndreptățit să procedeze la:
a) identificarea unei alte persoane care poate oferi informații cu privire la identitate, dacă este posibil;
b) fotografierea, luarea și procesarea amprentelor, semnalmentelor și semnelor particulare ale persoanei;
c) să facă publică, prin orice mijloace, o fotografie, înregistrare, schiță sau descriere a persoanei, dacă există o convingere rezonabilă că această măsură va ajuta la stabilirea identității persoanei.
(6) Măsurile prevăzute la alin. (5) se realizează chiar și în lipsa consimțământului persoanei. Publicitatea se realizează exclusiv în scopul identificării persoanei, cu respectarea prezumției de nevinovăție.
(7) Datele cu caracter personal preluate potrivit alin. (5) se șterg din bazele de date ale poliției imediat după identificarea persoanei, prin proceduri ireversibile, cu excepția situației în care sunt utilizate în cadrul unei proceduri judiciare în curs, caz în care acestea urmează regimul probelor aplicabil procedurii judiciare.
Art. 32.3.
(1) Polițistul este îndreptățit să efectueze controlul corporal al persoanei legitimate și, după caz, al bagajelor sau vehiculului utilizat de aceasta, numai în scopul:
a) ridicării bunurilor supuse confiscării, interzise la deținere, căutate potrivit legii sau care pot fi utilizate ca probe într-o procedură judiciară, atunci când există motive verosimile pentru a bănui că persoana are asupra sa ori sub controlul său astfel de bunuri;
b) identificării și ridicării unor arme, obiecte sau substanțe, ce pot fi folosite împotriva polițistului, a altor persoane sau pentru autovătămare, atunci când persoana face obiectul măsurii conducerii la sediul poliției ori al unui mandat de aducere, ordonanțe de reținere, mandat de arestare sau de executare a pedepselor;
c) identificării unor documente sau înscrisuri care pot servi la stabilirea identității unei persoane aflate în stare de inconștiență;
d) identificării și ridicării unor arme, obiecte sau substanțe periculoase, atunci când persoana încearcă să pătrundă sau se află în locuri în care este interzis accesul cu acestea.