joi, 25 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1888

Parteneriat județean pentru intervenția de urgență în vederea prevenirii răspândirii COVID 19 în rândul categoriilor cu risc de mortalitate crescută

Consiliul Județean Bacău prin Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului, în parteneriat cu 21 de ONG-uri active la nivel județean și cu Arhiepiscopia Romanului și Bacăului au încheiat un parteneriat în vederea derulării unui plan de acțiuni privind asigurarea protecției unui număr cât mai mare de persoane vârstnice, cu vârste de peste 65 de ani și bolnavi cronici izolați la domiciliu, care se află în risc crescut de contaminare cu virusul COVID – 19.

Parteneriatul urmărește oferirea de asistență complexă la domiciliu pe mai multe planuri de intervenție securizată pentru bătrânii de peste 65 de ani și bolnavii cronici imobilizați din județul Bacău, dar și realizarea unei informări complete și corecte a acestora cu privire la COVID, riscul de contaminare și serviciile care le sunt puse la dispoziție pentru evitarea deplasărilor inutile în afara locuinței și contactul cu persoane nesigure din punct de vedere epidemiologic.

În ce constă Planul de activități
Sunt puse la dispoziția persoanelor vârstnice două numere de telefon: 0722 568 237, 0724 581 596 ale DGASPC, funcționale între orele 8:00-20:00, la care vor răspunde psihologi din cadrul Direcției care vor oferi bătrânilor următoarele:
• Consiliere psihologică necesară pe perioada izolării
• Informații despre măsurile de auto protecție și evitarea contactării COVID – 19
• Preluarea solicitărilor de intervenție la domiciliu
• Orientare pentru alte servicii.
Solicitările de intervenție la domiciliu vor fi direcționate către unul dintre cele 21 ONG-uri sau 10 parohii care și-au oferit sprijinul până în acest moment, active în întreg județul Bacău și se vor încadra exclusiv în următoarele categorii de servicii :
• Asistență medicală la domiciliu (tratamente, perfuzii, îngrijiri escare etc);
• Îngrijire personală și a domiciliului (curățenie, igiena personală, prepararea hranei etc);
• Cumpărături de alimente, medicamente, produse de igienă și bunuri de maximă necesitate, costurile de achiziție urmând a fi suportate de beneficiari;
• Ajutoare materiale de urgență, gratuite, acordate în mod excepțional, în măsura posibilităților, doar pentru cazurile de maximă gravitate;
Toate aceste servicii vor fi oferite la solicitarea personală, exclusiv pentru persoanele vârstnice de peste 65 de ani și pentru bolnavii cronici aflați în izolare, din întreg județul Bacău.

Activitățile de asistență medicală și de îngrijire la domiciliu sunt furnizate cu specialiștii angajați ai următoarelor organizații acreditate, care sunt și partenerii principali ai proiectului: Fundația de Sprijin Comunitar, Crucea Roșie Bacău, Asociația Lumina și Asociația Ștefan cel Mare Hârja, exclusiv în orașele și localitățile în care acestea aveau un astfel de serviciu funcțional înainte de declanșarea stării de urgență și în limita capacității de preluare a cazurilor de către fiecare organizație în parte.

 

Activitățile de sprijin la efectuarea cumpărăturilor vor fi efectuate de voluntari ai tuturor celorlalte ONG-uri implicate în proiect și Arhiepiscopia Romanului și Bacăului, prin rețeaua proprie de parohii.
Voluntarii sunt toți adulți, înregistrați conform legislației în vigoare în organizațiile din care fac parte și se vor putea legitima în acest sens. Aceștia se vor deplasa la domiciliul vârstnicilor care au cerut ajutorul pentru cumpărături, după ce îi vor anunța telefonic în prealabil. Respectând măsurile maxime de igienă și protecție împotriva răspândirii COVID-19, aceștia vor face achizițiile pe baza unei liste oferite și agreate de beneficiari, cu banii puși la dispoziție de aceștia, iar după realizarea cumpărăturilor la cel mai apropiat comerciant le vor returna la domiciliul vârstnicului împreună cu restul și bonul fiscal în original. Beneficiarul va suporta strict și exclusiv valoarea cumpărăturilor fără nicio valoare adăugată pentru serviciul oferit de voluntar.
În mod excepțional pe baza unei evaluări a solicitărilor de către DGASPC Bacău și ONG-urile implicate în proiect vor fi acordate și pachete gratuite de alimente, medicamente sau bunuri de maximă necesitate, doar cazurilor sociale aflate în imposibilitatea de a și le procura din fonduri proprii.

„Scopul acestui proiect nu este de a oferi pachete și ajutoare materiale, ci, în principal, de a crea și susține o rețea de voluntari și specialiști care să asigure serviciile minime obligatorii la domiciliul persoanelor vârstnice, sau a bolnavilor cronici izolați, astfel încât aceștia să nu mai fie nevoiți să părăsească domiciliul pentru asigurarea lor” a declarat Gabriela Achihăi, președinte FSC.

Pentru finanțarea proiectului a fost alocat de către CJ Bacău, către DGASPC, suma de 500.000 de lei, care va fi folosită în principal pentru achiziționarea de materiale și echipamente de protecție și igienico-sanitare, necesare pentru desfășurarea activităților specifice la domiciliul bătrânilor a asistenților medicali, îngrijitorilor, kinetoterapeuților și voluntarilor la nivelul întregului județ. Această sumă nu va acoperi în nici un fel salariile specialiștilor din ONG-urile implicate și nici nu va fi virată direct în contul vreuneia dintre aceste organizații, administrarea fondului fiind făcută de către DGASPC.

 

Deasemenea a fost creat și un cont de donații și sponsorizări publice, pe numele coordonatorului proiectului, Fundația de Sprijin Comunitar, banii urmând a fi folosiți în special pentru cheltuielile de deplasare a specialiștilor și voluntarilor la bătrânii din întreg județul, dar și pentru realizarea de pachete și ajutoare de maximă necesitate, oferite în condițiile mai sus menționate, în măsura în care sumele colectate vor permite acest lucru.

Va fi creată și o bancă de produse unde vor fi colectate alimente neperisabile, medicamente, materiale igienico-sanitare, pentru acoperirea ajutoarelor de urgență, care va fi administrată de către Asociația Betania.
În acest moment se estimează că suma alocată de DGASPC va acoperi necesarul de materiale și echipamente pentru asistarea a unui număr minim de 350-400 de beneficiari zilnic la nivelul întregului județ, cu ajutorul a 50 de specialiști (asistenți medicali, îngrijitori, kinetoterapeuți) și a aproximativ 100 de voluntari de la cel puțin 21 ONG-uri și 10 parohii ortodoxe, pentru o perioadă de aproximativ 2 luni.

„Facem apel la înțelegerea și buna credință a tuturor celor care vor face solicitări prin cele două numere puse la dispoziția persoanelor vârstnice, de a nu apela abuziv sau a solicita servicii de care nu au reală nevoie, sau alte servicii decât cele menționate mai sus. Capacitatea de intervenție și resursele sunt limitate în acest moment și vor fi direcționate, către cei aflați în cea mai mare nevoie. Deasemenea precizăm că voluntarii și specialiștii din proiect nu sunt autorizați să furnizeze aceste servicii persoanelor suspecte sau confirmate cu COVD-19, aflate în izolare sau carantină”
Gabriela Achihăi, președinte FSC

Numere de telefon de urgență apelabile în intervalul orar 08.00 -20.00, de luni până duminică inclusiv
0722 568 237
0724 581 596

Conturile în care se pot face donații și sponsorizări pentru deplasarea voluntarilor dar și pentru ajutoare de urgență sunt:
RO06FNNB003602662753RO10 (în lei)
RO82FNNB003602662753EU02 (în euro)
Fundația de Sprijin Comunitar
CUI 9626572

Cum ieșim în oraș la noi în sufragerie: Restaurante care livrează acasă

    Zile negre. Așa am putea caracteriza în doar două cuvinte ceea ce se întâmplă în această perioadă. Perioadă în care toată lumea a fost atinsă de criza coronavirus care a închis afaceri și a restrâns activități. Nu cred că există cineva care să fi scăpat „neatins” de acestă „febră”. Cel mai câștigat, probabil, e umorul nostru românesc, cu care cel mai mulți dintre noi încearcă să meargă mai departe. Hazul de necaz face bine la psihic, dar cânf te uiți în conturi și vezi că visteria e goală, ți se cam face pielea găină. În ciuda tuturor greutăților expuse, oamenii mai au puterea să zâmbească și să spere. Între aceștia, loviți crunt de soartă, se află cei care au dezvoltat afaceri în HoReCa. Dacă cei mai mulți au ales să închidă provizoriu afacerile, preferând să nu riște nimic, sunt alții care au ales să fie la limită. Probabil nici măcar pe linia de plutire. Unii spun că s-au gândit la angajați, deși au fost nevoiți să-i trimită în șomaj…ethnic. Alții s-au gândit la clienți. Dar cine știe ce-o fi de-adevăratelea în sufletul lor. Am sunat zilele acestea la mai multe restaurant. Mulți mi-au explicat că nu au avut încotro. Cu toții speară că vor veni zile mai bune. Și au închis. În toată marea acesta de dezamăgire sunt și unii care s-au încăpățânat să rămână pe metereze și să arate că brandurile lor nu se pleacă în calea unui virus. Sunt câteva restaurant care au decis să onoreze fidelitatea clienților lor și să le fie alături în vremuri de pandemie.

    „Cei mai bine pregătiți vor rezista”

    Gran Gourmet Ristorante este unul din multele restaurant aflate în această situație. Criza creată de coronavirus a dus la restrângerea activității până la nivelul de home delivery, ceea ce a condus și la reducerea de personal. Cu toate acestea, Gourmet își respectă clienții către care onorează comenzile zilnic, luni-duminică, în intervalul orar 11.00 – 22.00, orice comandă fiind onorată în 35-40 de minute, iar valoare trebuie să fie de minimum 30 de lei. „În momentul de față mai lucrăm doi oameni în bucătărie, un pizzer și doi la delivery. Suntem în total cinci oameni. Acum suntem pe avarie, dar sperăm să fie bine. Eu zic că cei mai bine pregătiți vor trece de perioada asta”, a declarant Petru Pascariu, patronal de la Gourmet.

    Înghețată prăjită din partea casei

    Renumit pentru meniurile chinezești, restaurantul Latin este pe placul multor băcăuani. Numai că, coronavirusul cu rădăcini chinezești, care n-o să-l găsiți în meniu, a închis restaurantul în sine, pofticioșii putând alege renumitele rețete doar in sistem de catering. „Acum am aplicat chestia asta cu șomajul tehnic, dar sper că o să vină vremuri mai bune. Acum mai lucrez eu cu soția la bucătărie și un om la delivery. Înainte eram opt oameni”, a precizat Bogdan Mosach, managerul de la restaurantul Latin, acolo unde puteți comanda meniurile dorite de luni până duminică, între orele 10.00 – 21.00, iar comanda minima este de 50 de lei. La fiecare comandă, clienții primesc din partea casei un desert, înghețată prăjită, iar din zilele următoare vor primi gratis și câte o doză de bere.

    Nici restaurantul Piazzeta nu stă mai pe roze. Dacă până nu demult desfășura activitatea în trei locații, Piazzeta a restrâns activitatea într-un singur loc de unde efectuează doar comenzi la domiciliu. Nu avem informații despre cum s-a restrâns activitatea, dar am primit confirmări că doritorii pot solicita comenzi zilnic, de luni până duminică, în intervalul orar 8.00 – 23.00, comanda minimă fiind de 50 de lei.

    „Personalul e foarte important pentru noi”

    Unul dintre restaurantele care a reușit o figură foarte frumoasă în mai puțin de un an de existență pe piața locală este Lake House din Parcul Cancicov. Cu toate că rețeta de succes a afacerii a dat roade, coronavirusul și-a băgat și aici „coada”. Astfel, în această perioadă cu zile frumoase de primăvară, terasa restaurantului încântă doar păsările din parc, clienții fideli trăind doar cu amintirile plăcute dintr-o locație spendidă. Fanii rețetelor de la Lake House se pot bucura însă în continuare de ele pentru că serviciul de home delivery este funcțional zilnic între orele 11.00 și 21.30. „Este o perioadă foarte grea. Am rămas doar cu personalul din bucătărie, dar trebuie spus că nivelul comenzilor a cam scăzut. Suntem pe linia de plutire și sperăm să rezistăm”, a precizat un membru din conducerea unității. La Lake House comanda minima este de 30 de lei și primiți și un desert din partea casei. Momentan se lucrează cu șase oameni, restul fiind în șomaj ethnic. „Facem tot posibilul să ne ținem oamenii, pentru că sunt foarte importanți pentru noi”, a mai spus reprezentantul de la Lake House.

    Aceasta a fost o scurtă radiografie a sistemului de restaurant care operează în system de catering în această perioadă neagră, deși sunt multe alte unități care funcționează, la cote de avarie. Cu toate că situația, cel puțin momentan nu zâmbește nimănui, trăim cu speranța că, într-o bună zi, ne vom strange din nou în jurul unei mese la un restaurant sau o terasă dragă nouă și prietenilor noștri, și că vor reveni vremurile bune de altă data.

    Fotbalul în vremea Coronavirusului. Vraciu & Co așteaptă leacul

    Golgheterul Aerostarului și colegii săi de echipă se pregătesc individual, în auto-izolare la domiciliu, în speranța că pandemia va trece și se va putea relua campionatul Ligii a III-a.

    Greu departe de teren

    Cât de multe lipsesc! Și cât de mult le lipsesc! Le lipsesc, înainte de toate, meciurile. Îmbrățișările după un gol și chiar micile reproșuri după o ratare sau o pasă imprecisă. Antrenamentele, ședințele tactice și studiul video. Le lipsesc până și cantonamentele, fluierăturile din tribună și deciziile anapoda ale arbitrilor. Le lipsește duritatea adversarului. La drept vorbind, în această perioadă a pandemiei generate de noul Coronavirus, fotbaliștii nu duc lipsa adversarilor. Sau nu în totalitate. Cel mai greu de învins rămâne, evident, COVID-19. Inamicul nevăzut. Dar și ceilalți adversari sunt invizibili. Și tocmai de aceea, periculoși. De la deprimanta monotonie a acestor zile și săptămâni care riscă să se transforme în luni, la absența oricărui reper viabil privind sfîrșitul coșmarului. De la grija pentru sănătatea ta și a familiei la cea pentru viitorul carierei. Sigur, toate aceste anxietăți nu privesc doar lumea fotbalului. Sunt general valabile. Dar pentru că, pe lângă celelalte preocupări amintite, un fotbalist trebuie să-și mențină și un anumit tonus fizic, am bătut, de la distanța socială cuvenită, la ușa liderei Seriei I din Liga a III-a, Aerostar Bacău pentru a afla cum (se)„joacă” fotbalul în vremea Coronavirusului. Am bătut la ușă și ne-a deschis golgheterul „aviatorilor” Cătălin Vraciu. Să pășim, deci, în acest univers alternativ.

    Cea mai mare apăsare

    Mai întâi, însă, un mic pas înapoi. Aerostarul antrenat de Daniel Munteanu, Andrei Vatră și Florin Anton a jucat ultimul meci pe 6 martie. Acasă, contra Botoșaniului 2, în prima etapă a returului. Un meci pe care l-a câștigat cu 3-1 („dublă” Vraciu și gol Manole), distanțându-se la șapte puncte de principala urmăritoare, Foresta Suceava. Săptămâna care a urmat a decurs normal doar pe jumătate. La mijlocul ei, FRF a hotărât mai întâi ca meciurile să se joace cu maximum de o sută de spectatori, după care a dispus închiderea tribunelor. Pe 12 martie, cu două zile înainte de deplasarea Aerostarului la Fălticeni, s-a decis suspendarea tuturor campionatelor. Inițial, până la 31 martie. În fapt, până Dumnezeu știe când. „Adevărul este că această incertitudine legată nu neapărat de data reluării competițiilor, ci de momentul când va lua sfârșit pandemia, este cea mai apăsătoare. Acum, tot universul nostru se învârte în jurul COVID-19. Așteptăm să se găsească un tratament, așteptăm să se perfecționeze un vaccine și, mai presus de toate, așteptăm să trecem cât mai curînd și cât mai bine de această situație fără precedent”, mărturisește Cătălin Vraciu.

    Alergări în jurul blocului

    Odată instituită Starea de Urgență, profilul antrenamentelor derulate de Aerostar s-a modificat. Toți jucătorii au intrat în auto-izolare la domiciliu. Pregătindu-se zilnic, individual, în baza unui program pe care „secundul” Andrei Vatră li-l comunică pe grupul de Whatsapp. „Ca să iau ultimul ciclu săptămânal, luni și miercuri avem exerciții de forță pe care, evident, le facem la domiciliu. Marți, joi și vineri, în program figurează alergări. În baza noilor norme privind carantina, reprizele de alergări le fac în jurul blocului. Altfel n-am cum. Îmi lipsesc și ne lipsesc antrenamentele cu mingea și, bineînțeles, meciurile, dar nu-i nimic de făcut în privința asta. Deocamdată” , spune Vraciu. Atacantul în vârstă de 31 de ani spune că perioada de pauză în ceea ce privește meciurile și programul normal de antrenament, nu i-a afectat foarte tare tonusul fizic: „Pentru moment sunt și suntem OK. Nu pot anticipa însă cum vor sta lucrurile peste o lună sau chiar două în condițiile- foarte posibile- de prelungire a carantinei. Important este să ne păstrăm calmul, luciditatea și să gestionăm cât mai bine această perioadă dificilă. Doar cu o atitudine responsabilă și cu un psihic în ordine, vom reuși să depășim cu bine situația”.

    Bucuria de a fi tătic

    Golgheterul băcăuan recunoaște că nu i-a fost foarte ușor să se acomodeze cu situația: „La început a fost o stare de agitație, de neliniște deoarece totul se schimba cu noi și în jurul nostru. Ușor-ușor, am început să ne adaptăm pentru că nu există alternativă”. Tată a unei fetițe de un an și trei luni, Cătălin dedică tot timpul liber micuței Natalia Ioana. „Profit din plin de această pauză de a petrece cât mai mult cu Nati. E o dulceață. La opt dimineața ne dă trezirea, iar până la somnul de după-amiază, de care eu profit pentru a-mi face porțiile de alergare e permanent în picioare. În picioare la propriu deoarece merge de la nouă luni. E foarte rapidă în mișcări, a învățat să se urce și să coboare singură din pat, iar patul nu e chiar foarte jos. Nu vorbește încă, dar are cuvintele ei, find foarte expresivă când cere sau vrea ceva. Ce mai, cu ea alături, această perioadă trece mult mai ușor”, dezvăluie Cătălin Vraciu, care subliniază ceea ce ar trebui să devină o maximă pentru orice tătic: „Bucuria de a fi tată se descoperă ceas de ceas, zi de zi”.

    Promovare din oficiu?

    Când se va relua campionatul Ligii a III-a? Sau, și mai bine spus, se va mai relua? Vraciu are o teorie clară: „Dacă după 21 aprilie, se va dicta o nouă amânare de o lună, cum e mai mult decât plauzibil, îmi vine greu să cred că se va mai relua campionatul. Pentru a-ți intra cât de cât în formă ar fi nevoie de minimum trei săptămâni de pregătire până la primul meci. Mai ales că tot calendarul ar trebui comprimat cu jocuri sâmbătă-miercuri- sâmbătă, iar dacă nu te pui pe picioare din punct de vedere fizic nu poți duce acest ritm fără a risca serios o accidentare musculară. Ei bine, toate aceste elemente ne duc cu gândul la un calendar competițional care s-ar sfârși prin iulie. E puțin probabil, dar rămâne să vedem deoarece acum totul e la nivel de ipoteze”. Și o ultimă ipoteză: ce se va întâmpla dacă această ediție de campionat nu va putea fi dusă la bun sfârșit? Mereu prompt în fața porții adverse, Cătălin Vraciu este și de data aceasta pe fază: „Ar trebui să promoveze echipele aflate pe locul 1 în serial lor. Și nu o spun pentru că e și situația noastră, ci pentru că ar fi unica portiță pe care ți-o oferă regulamentul. Adevărul este că noi, ca echipă, arătam foarte bine înainte de întrerupere și, pentru tot ce am arătat în acest sezon, merităm cu prisosință să revenim în Liga a II-a”.

    Vatră: „Antrenamente de menținere”

    Andrei Vatră, „secundul” lui Daniel Munteanu la Aerostar actualizează săptămânal pe grupul de whatsapp al „aviatorilor” programul de angtrenament. „Totul e aerobic. E un program de menținere, care combină alergările de anduranță cu antrenamentele la domiciliu: exerciții de forță, izometrie, ce se poate face în această situație”, a declarant Vatră.

    Obiectiv special

    De două ori golgheter al Ligii a III-a, mai întâi în 2011, cu FCM Bacău și apoi cu Aerostar, în 2018, anul promovării în B, Cătălin Vraciu se află și în această ediție de campionat în fruntea marcatorilor . „Dincolo de obiectivul pe care mi l-am fixat cu echipa, revenirea în B, target-ul personal nu e titlul de golgheter, ci de a înscrie, așa cum s-a întâmplat și acum două sezoane, în poarta tuturor echipelor adverse. Dacă nu în tur, atunci neapărat în retur”.

    Fan Peaky Blinders

    În afara timpului pe care-l alocă fetiței sale și a treburilor casnice, Cătă Vraciu nu ratează niciun episod al serialului de pe Netflix, Peaky Blinders. Atacantul nu este și un fan al jocurilor pe computer: „Cel mult, mă joc pe telefon. Laptopul îl deschid mai rar”.

    Clasamentul Seriei I din Liga a III-a
    1 Aerostar Bacău 16 14 0 2 40-10 42p.
    2 Foresta Suceava 16 11 2 3 44-20 35p.
    3 Ceahlăul P. Nt. 16 10 3 3 34-10 33p.
    4 Bucovina Rădăuți 16 10 2 4 35-13 32p.
    5 CSM Focșani 16 9 3 4 35-13 32p.
    6 Oțelul Galați 16 9 3 4 25-20 30p.
    7 Știința Miroslava 16 9 2 5 31-20 29p.
    8 Ozana Tg. Neamț 16 7 2 7 30-27 23p.
    9 Șomuz Fălticeni 16 5 5 6 20-26 20p.
    10 Sporting Liești 16 5 4 7 24-25 19p.
    11 KSE T. Secuiesc 16 4 5 7 20-22 17p.
    12 Hușana Huși 16 5 2 9 18-25 17p.
    13 FC Botoșani 2 16 4 4 8 23-31 16p.
    14 Un. Dunărea Jos 16 2 4 10 15-29 10p.
    15 CSM Bacău 16 2 3 11 7-26 9p.
    16 CSM Pașcani 16 0 0 16 11-83 0p.

    Donație de la Agricola pentru bătrânii Bacăului

    Astăzi, începând cu ora 14.00, un convoi organizat de Primăria Municipiului Bacău format din mașini de teren ale Poliției Locale au sosit la Europrod – companie a Grupului Agricola.

    Au fost donate 1.000 de pachete destinate vârstnicilor din municipiul Bacău, identificați ca fiind parte a categoriei vulnerabile în criza actuală.

    Pachetele conțin brânză proaspătă, salam, semipreparate (pulpe și piept pui pentru grătar) dar și pipote de pui, produse în cadrul Grupului Agricola.

    Acțiunea s-a desfășurat cu ajutorul și în prezența Primarului Municipiului Bacău, Cosmin Necula, și a Directorului Firmei Europrod, Lucica Benedic.

    „Ne dorim ca prin această acțiune și prin cele viitoare să oferim o mai mare atenție și grijă față de cei în vârstă, categoria persoanelor pe care trebuie să o ocrotim preponderent în această perioadă. Prin gesturi mici, fiecare dintre noi poate contribui la o lume așa cum ne-o dorim”, se arată într-un comunicat al companiei.

    Garda de Mediu cercetează de ce au murit peștii pe Negel

      Numeroși pești morți au fost observați de cititorii ziarului nostru, miercuri dimineața, plutind pe apa pârâului Negel, la limita dintre municipiul Bacău și comuna Măgura. Cititorii ne-au semnalat situația și am trimis, la rândul nostru, informația Comisariatului Județean Bacău al Gărzii de Mediu.

      Joi, 26 martie, comisari ai Gărzii de Mediu au venit la fața locului și au constatat trista realitate.

      „Am văzut peștii morți – ne-a comunicat comisarul șef Nicu Ciorcilă -, dar nu am găsit mai multe indicii clare, pentru că zona este una fără întreprinderi în jur, de unde puteam bănui că s-ar fi deversat substanțe nocive sau altceva. Acolo este doar o zonă rezidențială. Reprezentanții Administrației Bazinale de Apă Siret au luat, însă, probe din apa pârâului, iar acum așteptăm concluziile lor, să vedem care ar putea fi cauza morții peștilor”.

      De îndată ce vom primi rezultatele analizelor făcute de specialiști, ne vom informa și noi cititorii.

      Anunțul ministrului de finanțe Florin Câțu

      – oricine poate cere amânarea ratelor

      – ratele se pot amâna pentru cel mult 9 luni

      – solicitarea se poate face cel mai târziu până la încetarea situației de urgență

      – se aplica persoanelor care nu au restanțe în momentul solicitării

      – bonificație pentru contribuabilii plătitori de impozit pe profit: 5% sau 10%

      Model simplificat pentru declarația pe propria răspundere

        Modelul declarației pe proprie răspundere a fost simplificat în privința datelor care necesită a fi completate, anunță Grupul de Comunicare Strategică, joi, într-un comunicat. Oamenii sunt sfătuiți să nu completeze declarația de pe alte site-uri, pentru că este posibil ca datele personale să le fie furate.

        Documentul poate fi redactat/completat de pe PC/laptop în câmpurile predefinite, în formatul PDF, necesitând ulterior tipărirea și semnătura olografă a titularului.

        De asemenea, documentul poate fi tipărit și completat olograf („de mână”) în câmpurile predefinite, necesitând totodată semnătura olografă a titularului.

        „Reamintim faptul că declarația pe proprie răspundere poate fi redactată integral olograf, cu preluarea tuturor elementelor din modelul declarației pe proprie răspundere pus la dispoziție. Precizăm faptul că orice alte inițiative de a dezvolta platforme electronice folosite pentru completarea declarațiilor pe proprie răspundere/adeverințe de angajator NU beneficiază de acordul autorităților guvernamentale și nu se realizează în colaborare cu acestea. În acest sens, avertizăm asupra riscului folosirii, în mod nejustificat, a unor astfel de instrumente electronice pentru prelucrarea și folosirea fără drept a datelor personale”, mai arată GCS.

        „În privința prezentării declarației pe proprie răspundere/adeverinței eliberată de angajator personalului abilitat să verifice documentele, de pe dispozitive electronice (conform art. 4, alin 4, din Ordonanța Militară 3/2020), precizăm că aceasta se va realiza în sensul prezentării fotografiei documentului menționat, pe care trebuie să figureze semnătura olografă a titularului (declarația pe proprie răspundere) sau autentificarea angajatorului (adeverința angajator). Persoana va prezenta declarația pe proprie răspundere/adeverința de la angajator împreună cu actul de identitate, pe care personalul abilitat cu verificarea acestora le va putea fotografia”, se mai anunță în comunicat.

        Certificate pentru situații de urgență pentru firmele afectate de COVID-19

        Operatorii economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2 (COVID-19) pot primi, la cerere, de la Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, certificate de situație de urgență (CSU).

        Certificatele sunt emise în două forme:

        TIP 1 (ALBASTRU) – pentru solicitanții care cer acordarea acestuia în baza declarației pe propria răspundere din care rezultă întreruperea totală sau parțială a activității ca urmare a deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, în perioada stării de urgență decretate;

        TIP 2 (GALBEN) – pentru solicitanții care cer acordarea acestuia în baza declarației pe proprie răspundere din care rezultă înregistrarea unei diminuări a încasărilor în luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020.

        Un solicitant poate cere eliberarea unui singur tip de certificat de urgență.

        Cererea pentru eliberarea CSU se depune exclusiv electronic, prin intermediul platformei http://prevenire.gov.ro/, iar eliberarea lor se va face automat, electronic, după validarea de către sistem a solicitării.

        Solicitantul încarcă în platformă următoarele informații și documente:

        a) datele de identificare;
        b) declarație pe propria răspundere a reprezentantului legal, prin care acesta atestă că toate informațiile și documentele care stau la baza cererii pentru obținerea certificatului sunt conforme cu realitatea și respectă legislația în vigoare raportat la tipul de certificat solicitat, cu referire la închiderea totală sau parțiala a activității sau la diminuarea încasărilor în cuantumul indicat. În situația în care reprezentantul legal nu deține semnătură electronică, acesta poate semna olograf, urmând ca toate documentele încărcate în platforma http://prevenire.gov.ro (inclusiv declarația pe propria răspundere) să fie semnate electronic de către împuternicitul desemnat în acest sens.

        Modelul declarației pe proprie răspundere este postat de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri pe platforma http://prevenire.gov.ro.

        CSU sunt valabile fără semnătură și ștampilă, iar verificarea acestora se poate efectua pe platforma http://prevenire.gov.ro/ după serie și număr.

        Ghiduri pentru situații de urgență în contextul COVID – 19

          Un interesant și extrem de util ghid a fost elaborat de specialiștii Departamentului pentru Situații de Urgență, destinat populației care se confruntă cu actuala criză a epidemiei cu noul coronavirus. Îndrumarul este structurat pe diferite zone de interes, plecând de la măsurile care trebuie luate atunci când vă aflați la cumpărături sau când folosiți transportul în comun, până la recomandări legate de simptomele bolii ori situațiile de autoizolare.

          GHID CUMPĂRĂTURI

          Astfel, dacă ați fost nevoiți să ieșiți la cumpărături de strictă necesitate, este recomandat ca, pe lângă respectarea măsurilor generale de protecție, să aveți întocmită o listă a lucrurilor de cumpărat, pentru a evita petrecerea unui timp îndelungat în supermarket. În plus, este bine să aveți pachet de șervețele de unică folosință, gel dezinfectant sau, alternativ, mănuși, (inclusiv, lângă ușa de la intrarea în casă, pentru când veți reveni de la cumpărături). Nu atingeți cărucioarele direct cu mâna, dacă, în prealabil, nu ați dezinfectat suprafața și mâna sau dacă nu purtați mănuși și păstrați o distanță de cel puțin 1 metru (ideal, 2 metri) între dumneavoastră și persoanele din apropiere, inclusiv când ajungeți la casele de marcat. Evitați plata cu bancnote și optați pentru plata prin card bancar sau telefon, iar dacă, totuși, sunteți nevoiți să achitați cash și primiți rest bancnote, asigurați-vă că va dezinfectați pe mâini imediat după ce ați efectuat plata. Evitați apropierea telefonului mobil de față sau ureche. Odată ajunși acasă, folosiți dezinfectantul (sau alcoolul sanitar / spirt) și șervețelele pregătite înainte de plecare pentru a vă dezinfecta mâinile, mânerul ușii, telefonul mobil, cheile imediat după închiderea ușii. În niciun caz nu duceți cumpărăturile/plasele în bucătărie/la locul lor (le puteți lăsa la intrare), iar înainte de așezarea produselor la locul lor în casă, dezinfectați suprafața acestora cu un șervețel și dezinfectant (sau alcool sanitar/spirt). Atenție!, pe legume și fructe nu se pulverizează cu substanțe, spălați-le foarte bine. Cu un șervețel îmbibat în dezinfectant (sau alcool sanitar / spirt), curățați, după caz, exteriorul genții/rucsacului purtat(e) la cumpărături, exteriorul portofelului folosit sau/și cardurile bancare.

          GHID AUTOIZOLARE

          Zonele galbene (statele cu peste 500 de cazuri confirmate de infecție cu coronavirus Covid-19) impun autoizolarea la domiciliu timp de 14 zile. Autoizolarea este impusă tuturor care locuiesc împreună. Cei aflați în această situație trebuie ca, în primul rând, să contacteze telefonic sau electronic angajatorul și/sau unitatea de învățământ, precum și medicul de familie pentru a anunța autoizolarea. Apoi, anunțați prietenii apropiați/rudele și solicitați-le să nu vă viziteze în următoarele 14 zile. Concediul medical sau scutirea medicală o veți primi la sfârșitul perioadei de autoizolare. Important este ca toți cei aflați în autoizolare la domiciliu să nu părăsească deloc domiciliul pe perioada celor 14 zile și nici să nu primească vizitatori, în caz contrar riscând să-i contaminați și pe alții / să răspândiți virusul, precum și o amendă de până la 200.000 de lei și dosar penal în cazul în care contribuiți la răspândirea virusului. Nu intrați în contact apropiat cu eventualele persoane care vă furnizează servicii, alimente sau produse. Păstrați-vă calmul, odihniți-vă și ocupați-vă timpul cu activități care vă fac plăcere (în casă).

          Măsuri de igienă? Evitați contactul apropiat cu celelalte persoane din locuință și, dacă este posibil, să se izoleze într-o cameră separată. Spălați-vă pe mâini cu apă și săpun, timp de cel puțin 20 de secunde, ori de câte ori este necesar (după utilizarea toaletei, înaintea pregătirii mesei etc). Curățați și dezinfectați zilnic toate suprafețele pe care le atingeți frecvent (ex: mese, clanțe, obiecte de mobilier, bateria/robinetele de la chiuvetă, alte obiecte care pot fi atinse și de alte persoane). Acoperiți-vă gura și nasul cu șervețel de unică folosință sau cu o țesătură atunci când strănutați sau tușiți, sau strănutați și tușiți în pliul cotului. Aruncați batista imediat la coșul de gunoi, în sac de plastic, după care spălați-vă mâinile cu apă și săpun timp de 20 de secunde. Aerisiți cât mai bine toate încăperile casei. Spațiile comune ale casei (bucătărie, baie) trebuie să fie bine aerisite! Dacă este posibil, țineți legătura telefonic cu medicul de familie și informați-l asupra evoluției tuturor membrilor familiei.

          Unde sunăm? Sunați la numărul unic de urgență 112 în cazul în care apare cel puțin unul din următoarele simptome: tuse, febră, dificultăți la respirație, durere în gât – și acoperiți-vă rapid nasul și gura cu o mască de protecție. De asemenea, persoanele se pot informa cu privire la noul coronavirus la TELVERDE 0800 800 358. TELVERDE este pentru informare, nu pentru urgențe. Atenție: Numărul 112 este DOAR pentru urgențe, deci nu sunați acolo decât pentru o urgență. Pentru informații și recomandări, vă rugăm apelați numerele de mai jos, în funcție de unde vă aflați (în România sau în afara ei). Pentru România: Apelați linia TELVERDE – 0800.800.358 dedicată pentru recomandări și alte informații legate de COVID-19. Numărul TELVERDE nu este un număr de urgență, este o linie telefonică alocată strict pentru informarea cetățenilor. Pentru diaspora: Românii aflați în străinătate pot solicita informații despre prevenirea și combaterea virusului la linia special dedicată lor +4021.320.20.20.

          Dacă apar simptome? În cazul în care, pe parcursul celor 14 zile, vreun membru al familiei prezintă simptome sugestive pentru infecția cu coronavirus (febră, tuse, dificultate în respirație) sau prezintă orice altă urgență medicală, contactați medicul de familie și/sau sunați la 112. Menționați, obligatoriu, că vă aflați în situația de autoizolare la domiciliu! NU ieșiți din casă pentru a merge la spital! Limitați cât mai mult posibil contactul apropiat (la mai puțin de 1 metru, pentru mai mult de 15 minute) – acoperiți-vă gura și nasul cu batistă când tușiți sau strănutați! Spălați-vă pe mâini cu apă și săpun imediat, purtați mască de protecție. Așteptați sosirea ambulanței, care vă va transporta până la centrul de boli infecțioase cel mai apropiat, unde se poate efectua testarea pentru coronavirus. Acolo veți fi izolat până la obținerea rezultatelor. Dacă rezultatul este negativ, veți fi adus înapoi la domiciliu și veți continua autoizolarea până la 14 zile. Dacă rezultatele sunt pozitive, se vor aplica procedurile specifice pentru cazurile de infecție cu coronavirus. Pentru alte urgențe medicale, personalul de la ambulanță / SMURD vor lua deciziile ce se impun în acord cu reprezentanții DSP.

          Cum sunt sprijiniți autoizolații? Persoanele aflate în autoizolare pot fi ajutate în aprovizionarea cu apă și alimente de către rude și/sau prieteni. Dacă este necesar, persoanele aflate în autoizolare pot solicita sprijinul comitetelor județene pentru situații de urgență și autorităților locale pentru aprovizionare cu alimente, apă, măști de protecție. Autoritățile locale vor decide, de la caz la caz, modul de operare implicând și organizațiile non-guvernamentale (ex: Crucea Roșie). Dacă ați apelat la comitetele județene pentru situații de urgență și autorități locale pentru aprovizionare cu alimente și bunuri necesare, acestea vă vor fi aduse la domiciliu, respectând măsurile generale recomandate. Practic, alimentele și bunurile sunt lăsate la intrarea în domiciliu (ușa apartamentului/poarta casei) și sunt preluate de către persoana aflată în izolare doar după ce cealaltă persoană s-a retras. Persoanele autoizolate le vor prelua fără a intra în contact cu personalul care face aprovizionarea, păstrând o distanță de minimum 2 metri față de acesta. Este recomandat ca atenționarea asupra furnizării alimentelor sau produselor să se facă pe cale telefonică, și nu prin atingerea ușii/clanței/soneriei. Pe cât posibil, persoanele autoizolate vor purta masca de protecție care le va acoperi nasul și gura (masca medicală cu elastic prins în spatele urechilor) atunci când preiau produsele/bunurile primite la domiciliu.

          Poștașii, curierii, furnizorii? Dacă echipele nu au nevoie de semnătura dumneavoastră sau de interacțiune directă, este de preferat să îi rugați să vă lase cele trebuincioase la intrarea în domiciliu (ușa apartamentului/poarta casei). Dacă este necesar să semnați de primire sau să primiți în casă echipe pentru anumite intervenții (ex: apă, canal, gaze, electricitate, internet/cablu/telefonie fixă), respectați indicațiile următoare: Înainte de intrarea în locuință a echipelor de intervenții / poștașului / curierului, trebuie să vă asigurați că purtați mască de protecție; Pe timpul interacțiunii, păstrați, pe cât posibil, o distanţă mai mare de 2m între dumneavoastră (persoana izolată) și vizitator; Semnați orice document cu instrument de scris propriu, NU cu cel al vizitatorilor, pentru evitarea contaminării; Persoanele care au sosit din alte zone decât cele care necesită carantinare pot părăsi domiciliul numai după cele 14 zile de autoizolare, dacă nu prezintă niciun simptom. În aceste cazuri, NU este necesară testarea pentru coronavirus. Persoanele care au intrat în contact direct cu caz confirmat cu COVID-19 vor fi testate în prima zi de autoizolare și înaintea terminării perioadei de autoizolare. Pot părăsi domiciliul numai dacă rezultatele finale sunt negative. Persoanele aflate în autoizolare vor primi la finalul celor 14 zile de autoizolare aviz epidemiologic de la DSP, care să ateste că pot reveni în colectivitate. La ieșirea din autoizolare, mergeți în consult la medicul de familie pentru a vă elibera concediul medical și/sau adeverințele pentru școală. Rămâneți vigilenți și respectați în continuare recomandările generale privind prevenirea infecției cu coronavirus sau alt tip de gripă. La finalul perioadei de autoizolare, elevii și studenții beneficiază de scutire medicală, iar persoanele angajate, de concediu medical. Concediul medical va fi eliberat de către medicul de familie, după ieșirea din izolare, în baza certificatului DSP, nemaifiind nevoie de adeverință de la angajator. Conform prevederilor OUG 158/2005 și art. 60 (2) din Normele de aplicare, în cazul concediilor medicale pentru carantină, angajatul nu este obligat să depună la angajator certificatul pentru luna anterioară până în data de 5 a lunii în curs, ci până la sfârșitul lunii în curs. Astfel, angajatul poate depune certificatul pentru concediul medical după ieșirea din izolare/carantină. Cuantumul brut lunar al indemnizației pentru carantină reprezintă 75% din baza de calcul, la fel ca în cazul concediilor medicale acordate pentru o boală obișnuită. Durata concediilor pentru carantină nu diminuează numărul zilelor de concediu medical acordate unui asigurat pentru celelalte afecțiuni și nu se aplică restricția de 10 zile valabilă pentru concediul și indemnizația pentru incapacitate temporară de muncă, cauzată de boli obișnuite sau de accidente în afara muncii.

          GHID SIMPTOME

          Care sunt simptomele COVID-19? Cele mai frecvente simptome ale infecției cu COVID-19 sunt: tuse seacă și / sau, febră. Simptome secundare: scurgeri nazale, dificultăți de respirație, durere în gât, dureri musculare, oboseală generală. Ca și în cazul altor boli respiratorii, infecția cu COVID-19 provoacă simptome ușoare. Se pot manifesta mai sever în cazul unor persoane și pot duce la pneumonie sau dificultăți de respirație. Febra este un simptom al unei inflamații, infecții, intoxicații sau al unei alte boli, ce se manifestă prin creșterea temperaturii interne peste valoarea normală a organismului – la adulți 37°C / 37.5°C, la copii 38°C / 38.5°C.

          Ce trebuie să faci dacă prezinți simptome? NU mergeți direct la spital sau la medicul de familie! Puteți infecta personalul medical și alți pacienți. Apelați 112 dacă aveți febră sau tuse și ați călătorit în țări cu cazuri confirmate de persoane infectate cu Coronavirus sau ați intrat în contact cu o persoană suspectată de infecție COVID-19. Specificați acest lucru dispecerului. Izolați-vă la domiciliu și evitați contactul cu alte persoane până la sosirea ambulanței.

          Când pot să apară simptomele? Perioada medie de incubație este de 5-6 zile, adică perioada dintre momentul infectării și debutul simptomelor clinice ale bolii. Estimările curente ale perioadei de incubație variază între 1-14 zile. Aceste estimări vor fi ajustate pe măsură ce vor fi disponibile mai multe date și studii confirmate clinic. În contextul actual de transmitere intracomunitară, există posibilitatea să fiți infectat și să răspândiți virusul, fără să știți. Fiți responsabili și preveniți această situație, respectând recomandările oficiale ale autorităților, publicate pe această platformă.

          GHID TRANSPORT ÎN COMUN

          Ce trebuie să știi înainte de a circula cu un mijloc de transport în comun? Folosirea mijloacelor aglomerate de transport public vă poate crește riscul de expunere la coronavirus. Dacă aveţi opţiunea de a merge pe jos sau cu bicicleta, este recomandat să nu folosiţi transportul în comun. Dacă sunteţi în vârstă sau aveți o boală cronică, găsiți mijloace de transport alternative – prezenţa dumneavoastră într-un mijloc de transport poate crește semnificativ riscul de infecție. Încercați să reduceți deplasările în această perioadă, dacă este posibil.

          Nu am de ales, trebuie să circul cu un mijloc de transport în comun. Ce pot să fac?Respectați măsurile generale de protecție descrise (spălați des mâinile, dezinfectați suprafețele din preajmă, dacă strănutați sau tușiți, acoperiți-vă nasul și gura, nu vă atingeți fața cu mâinile murdare, evitați persoanele bolnave, masca de protecție: doar dacă sunteți bolnav sau în apropierea celor bolnavi, animalele de companie nu sunt un pericol, luați medicamente doar la recomandarea medicului). Evitaţi orele de vârf și autobuzele /tramvaiele / metroul în caz de aglomeraţie. Lăsaţi să treacă autobuzele aglomerate și așteptați unul mai puțin aglomerat. Staţi la minimum 1.5 metri distanţă (cât doi pași mari) de ceilalţi pasageri, dezinfectaţi-vă pe mâini înainte, în timpul şi imediat după călătorie. Folosiţi un şerveţel pentru a vă ţine de bară/mânere sau mănuși de unică folosință. Evitaţi să vă atingeţi faţa și să apropiați telefonul mobil de față/ureche. Așteptați până ajungeți înapoi acasă sau într-un loc unde vă puteți spăla/dezinfecta mâinile.

          Ce trebuie să fac după ce cobor din mijlocul de transport în comun? La coborârea din tren, autobuz, metrou sau tramvai încercați să vă dezinfectați cât mai rapid pe mâini (folosind șervețele dezinfectante, un gel dezinfectant, alcoolul sanitar / spirt).

          GHID FURNIZORI LA DOMICILIU

          Cui se adresează acest ghid? Poștașilor, curierilor, furnizorilor la domiciliu, echipelor de intervenții (apă, gaze, electricitate, internet/cablu/telefonie fixă) și altor categorii de lucrători care intră în contact cu cei autoizolați.

          Ce trebuie să fac înainte de a interacționa cu o persoană autoizolată? Deși persoanele aflate în autoizolare sunt în general asimptomatice, cu un potențial scăzut de transmitere a bolii, în special dacă poartă mască de protecție, se recomandă aplicarea următoarelor măsuri de către personalul care trebuie să interacționeze cu acestea: – Asigurați-vă că purtați un echipament minim de protecţie constând în mască de protecție şi că aveți la dumneavoastră un dezinfectant pentru mâini (pe bază de clor sau alcool); – Folosiți dezinfectantul pentru mâini înainte de contactul cu persoana aflată în autoizolare; – Asigurați-vă că instrumentele dumneavoastră (truse de scule, cabluri, instrumente de scris etc) nu sunt contaminate și/sau dezinfectați-le; Înainte de a intra în locuință, solicitați persoanei autoizolate să poarte mască de protecție sau să păstreze o distanță de minim 1 metru în timpul interacțiunii. Mijloacele de transport folosite în aceste cazuri vor fi dotate cu recipiente cu dezinfectant pentru suprafeţe; dezinfecția în vehiculul de transport se va face de minim două ori în timpul unei ture de lucru, cel puțin prin ștergerea suprafețelor de posibil contact cu mâinile personalului.

          Cum mă protejez în timpul interacțiunii cu o persoană aflată în autoizolare? Păstrați, pe cât posibil, o distanţă mai mare de 1 metru faţă de persoana izolată cu care veți interacționa. NU împrumutați obiecte persoanei izolate; chiar și pentru semnarea unor eventuale documente, rugați persoană izolată să semneze cu un instrument de scris propriu. Dacă persoana nu are un instrument de scris propriu și este necesar să semneze, asigurați-vă că dezinfectați instrumentul imediat după folosire, îl aruncați sau îl lăsați persoanei în cauză.

          Ce trebuie să fac după interacțiunea cu o persoană aflată în autoizolare? Folosiți dezinfectantul pentru mâini imediat după contactul cu persoana aflată în autoizolare, înainte de a atinge alte suprafețe. Dacă în urma interacțiunii cu o persoană aflată în autoizolare nu vă simțiți bine și începeți să aveți simptome specifice COVID-19. NU mergeți direct la spital sau la medicul de familie. Evitați contactul cu alte persoane, autoizolați-vă, pe cât posibil, apelați 112 și specificați dispecerului că ați intrat în contact cu o persoană autoizolată.

          GHID ORGANIZAȚII ȘI COMPANII

          Ce măsuri pot lua, ca angajator, înainte ca angajații să vină la muncă? Recomandarea generală a autorităților pentru organizații și companii este decalarea programului de lucru pentru personalul care se deplasează cu mijloace de transport în comun, în perioada 12-31 martie, cu posibilitate de prelungire. Exemplu de program de începere în trei intervale orare: o parte din angajați să înceapă la 08:00, o parte la 09:00, iar o parte la 10:00. Acest lucru este obligatoriu pentru instituțiile publice. Acolo unde este posibil, se recomandă lucrul de acasă. Asigurați-vă că personalul de curățenie care deservește zona de autoizolare (mai ales toaletă) este instruit în vederea tehnicii de curățenie/dezinfecție a suprafețelor și să poarte echipament de protecție adecvat, mai ales în zona de grup sanitar unde există riscul de contaminare (masca, ochelari, halat de unică folosință, mănuși menajere, botosi). Asigurați-vă că are loc dezinfecția și aprovizionarea tuturor grupurilor sanitare cu săpun, șervețele de unică folosință, dezinfectant, atât înaintea începerii programului de muncă, după încheierea acestuia și ori de câte ori este necesar. Asigurați-vă că are loc dezinfecția tuturor mânerelor ușilor și spațiilor de lucru (birouri, scaune), atât înaintea începerii programului de muncă, după încheierea acestuia și ori de câte ori este necesar. Asigurați angajaților dumneavoastră în permanență măști de protecție, termometre și soluții de curățare echipamente (monitoare, mouse, tastaturi etc.). Afișați și promovați măsurile generale de protecție în lifturi, în grupurile sanitare și la intrarea pe fiecare etaj. Informați angajații despre procedura autoizolării și drepturile lor în timpul acelei perioade.

          Ce măsuri pot fi luate pe parcursul programului de muncă? Evitați organizarea de ședințe cu mai mulți angajați în aceeași încăpere, iar dacă se impune organizarea uneia, limitați-vă la cel mult 15 minute și asigurați o distanță de cel puțin 1m între participanți. Monitorizați starea generală și temperatura tuturor angajaților prezenți minimum o dată pe zi. În cazul în care se identifică persoane care prezintă simptome sugestive pentru infecția cu coronavirus (febră, tuse, dificultate în respirație), apelați de urgență 112 și nu vă panicați! Așteptați sosirea ambulanței, care va transporta suspecții de infecție până la centrul de boli infecțioase cel mai apropiat, unde se poate efectua testarea pentru coronavirus. Acolo vor fi izolați până la obținerea rezultatelor. Dacă rezultatul este negativ, angajații vor fi conduși la domiciliu și vor continua autoizolarea până la 14 zile. Dacă rezultatele sunt pozitive, se vor aplica procedurile specifice pentru cazurile de infecție cu coronavirus.

          GHID CĂLĂTORIE

          Ce trebuie să știu dacă planific o călătorie în țară sau în/din străinătate? Indiferent de destinație, vârstă sau starea generală de sănătate, dacă călătoria dvs. nu este esențială, luați în considerare amânarea călătoriei. Există un risc mai mare de a contracta COVID-19 călătorind: puteți intra în contact cu mai multe persoane decât de obicei, inclusiv în timpul zborurilor cu cursă lungă și pe aeroporturile aglomerate. Sistemele și rețelele de asistență medicală din unele țări pot avea capacitate și proceduri diferite pentru a sprijinii cetățenii străini. Călătoria în străinătate a devenit mai complexă și imprevizibilă: multe țări introduc restricții de intrare sau de circulație. Acestea se schimbă des și rapid. Planurile dvs. de călătorie pot fi perturbate. Este posibil să fiți plasat în carantină sau să vă fie chiar refuzată intrarea în unele țări. Gândiți-vă la ce poate însemna acest lucru pentru sănătatea dvs., precum și responsabilitățile de familie, de muncă sau de studiu. Contactați compania aeriană, agentul de turism sau compania de asigurări pentru a discuta planurile și opțiunile dvs. de călătorie pentru anularea sau amânarea rezervărilor curente. Zonele roșii impun intrarea direct în carantină în zone desemnate, în timp ce zonele galbene (statele cu peste 500 de cazuri confirmate de infectie cu coronavirus Covid-19) impun autoizolarea la domiciliu timp de 14 zile. Lista zonelor de risc (galbene și roșii) se actualizează de fiecare dată când este nevoie și poate fi consultată pe pagina Centrului Național de Supraveghere a Bolilor Transmisibile sub titulatura: „Lista zone afectate”. În cazul în care încălcați regimul autoizolării la domiciliu riscați amendă de până la 20.000 de lei, precum și dosar penal în cazul în care contribuiți la răspândirea virusului.

          Ce trebuie să facă dacă mă aflu în străinătate și am nevoie de mai multe informații? Dacă vă aflați în diaspora, urmați sfaturile autorităților locale și măsurile generale de protecție pentru a reduce riscul de expunere la coronavirus. Românii aflați în străinătate pot solicita informații despre prevenirea și combaterea virusului la linia special dedicată lor: +4021.320.20.20.

          Ce măsuri trebuie să îmi iau pe parcursul călătoriei cu avionul? În general, în această perioadă, este recomandată respectarea măsurilor generale de protecție (spălați des mâinile, dezinfectați suprafețele din preajmă, dacă strănutați sau tușiți, acoperiți-vă nasul și gura, nu vă atingeți fața cu mâinile murdare, evitați persoanele bolnave, masca de protecție: doar dacă sunteți bolnav sau în apropierea celor bolnavi, luați medicamente doar la recomandarea medicului). În avion veți fi forțați să stați foarte aproape de alte persoane – este esențial să aveți și mai multă grijă de dumneavoastră. Evitați atingerea suprafețelor din jurul dumneavoastră cu mâinile. Folosiți dezinfectant ori de câte ori este necesar. Evitați plata cu bancnote și optați pentru plata prin card bancar sau telefon; dacă, totuși, sunteți nevoiți să achitați cash și primiți rest bancnote, asigurați-vă că vă dezinfectați pe mâini imediat după ce ați efectuat plata. Consumați alimente și băuturi doar din recipiente de unică folosință, deschise în fața dumneavoastră. Dacă zborul dumneavoastră are escală și considerați că vă simțiți rău și este prezentați simptome COVID-19, NU continuați călătoria și adresați-vă imediat la cabinetul medical al aeroportului, menţionând istoricul de călătorie.

          Ce măsuri trebuie să îmi iau pe parcursul călătoriei cu tren/autocar/microbuz? În general, în această perioadă, este recomandată respectarea măsurilor generale de protecție. Pe timpul călătoriei cu tren/autocar, de regulă veți fi mult mai apropiat de alți călători – este esențial să aveți și mai multă grijă de dumneavoastră. Dacă aveți posibilitatea și trenul/autocarul este liber, alege un loc în care să nu stai foarte aproape de alte persoane. În timpul pauzelor efectuate în stații, gări/autogări, este recomandat să respectați aceleași măsuri generale de protecție. Dacă sunteți fumători, asigurați-vă că mâinile sunt spălate bine cu săpun/dezinfectate atât înainte de a fuma, cât și după ce ați fumat și reveniți în autocar.

          Ce măsuri trebuie să îmi iau pe parcursul călătoriei cu mașina personală? În general, în această perioadă, este recomandată respectarea măsurilor generale de protecție. Dacă totuși călătoriți cu mașina personală, asigurați-vă că aveți o soluție dezinfectantă și multiple lavete pentru curățarea suprafețelor cel mai des atinse / folosite în mașină (volan, schimbător, bord, uși/mânere/manete). Dacă veți călători singur, vă va fi puțin mai ușor în privința respectării regulilor și protejării. Dacă veți călători alături de alți pasageri, asigurați-vă că nu beți și nu mâncați din același recipient și aveți grijă să nu strănutați/tușiți în direcția persoanei respective. Dezinfectați ori de câte ori este necesar suprafețele din mașină pe care le veți atinge în mod constant: volan, schimbător, bord, uși/mânere/manete.

          Ce trebuie să fac dacă nu mă simt bine când sosesc pe aeroport/vamă? NU mințiți cu privire la locul din care veniți. Este foarte important să completați corect chestionarul în care declarați pe propria răspundere locul de îmbarcare și cel de destinație. Dacă prezentaţi febră, tuse şi/sau dificultate la respiraţie: la sosirea pe aeroport – păstrați o distanță de cel puțin 1 metru față de celelalte persoane și prezentaţi-vă de urgență la cabinetul medical al aeroportului, menţionând istoricul de călătorie, personalul ar trebui să știe să vă îndrume corespunzător, iar la sosirea în vamă – evitați contactul cu alte persoane și anunțați imediat echipajele medicale prezente, care vă vor ghida corespunzător.

          Ce fac dacă prezint simptome după revenirea în țară? NU mergeți direct la spital sau la medicul de familie! Puteți infecta personalul medical și pacienții. Apelați 112 dacă aveți febră sau tuse și ați călătorit în țări cu cazuri confirmate de persoane infectate cu Coronavirus sau ați intrat în contact cu o persoană suspectată de infecție COVID-19. Specificați acest lucru dispecerului. Izolați-vă la domiciliu și evitați contactul cu alte persoane până la sosirea ambulanțe.

          ATENȚIE !

          Vaccinul antigripal nu favorizează și nici nu protejează contra COVID-19 deoarece este vorba despre doua virusuri diferite;

          – Chiar și cei care nu manifestă simptome pot fi infectați cu coronavirus și pot transmite infecția mai departe;

          – Picăturile eliminate când cineva infectat cu COVID-19 vorbește, strănută sau tușește pot transmite coronavirusul celor din jur;

          – Măștile confecționate din pânză, bumbac, tifon nu sunt eficiente în protecția față de coronavirus;

          – Gravidele sunt puse în pericol de COVID-19.Se recomandă precauție sporită și distanțare socială riguroasă;

          Vindecarea infecției cu coronavirus poate dura între 2 și 6 săpămâni;

          – Nu există dovezi care să ateste că o persoană poate să se reinfecteze cu noul coronavirus;

          – Scanerele termice sunt eficiente în detectarea persoanelor care au febră (de exemplu, au o temperatură a corpului mult mai mare față de cât este normal) din cauza infecției cu COVID-19. Cu toate acestea, nu pot detecta persoanele care sunt infectate, dar care nu au febră, pentru că este nevoie de 2-10 zile ca persoanele care sunt infectate să devină bolnave și să facă febră;

          Uscătoarele de mâini nu sunt eficiente pentru protejarea împotriva COVID-19; Pentru a vă proteja împotriva noului Coronavirus este recomandat să vă curățați mâinile, spălându-vă temeinic cu apă și săpun sau folosind soluții antibacteriene pe bază de alcool. După ce v-ați spălat mâinile cu apă și săpun, uscați-le folosind șervețele de hârtie sau un uscător cu aer cald.

          – Nu există dovezi care să susțină transmiterea prin intermediul fructelor și legumelor neambalate. Chiar și așa, spălați bine fructele și legumele!;

          – Coronavirusul poate rezista până la cateva ore pe diferite suprafețe, in funcție de mai multe condiții: tipul suprafeței (plastic, hârtie, carton, metal etc.), temperatură și umiditate.

          APEL CĂTRE DONATORII DE SÂNGE

          România are mare nevoie de donatori de sânge! Donarea de sânge se realizează în condiții de siguranță, luându-se măsuri suplimentare pentru a împiedica transmiterea coronavirusului.

          CINE POT FI CONTACȚI DE CORONAVIRUS

          – Orice persoană care locuiește cu un caz de COVID-19, care a avut contact fizic direct cu un caz de COVID-19 (ex.strângere de mâna neurmată de igiena mâinilor), care a avut contact direct neprotejat cu secreții infecțioase ale unui caz de COVID-19 (ex.în timpul tusei, atingerea unor batiste cu mâna neprotejata de mănușă), care a avut contact față în față cu un caz de COVID-19 la o distanță mai mică de 2 m și pe o durata de peste 15 minute, care s-a aflat în aceeași încăpere (ex. sala de clasa, sala de ședințe, sala de așteptare din spital) cu un caz de COVID-19, timp de minimum 15 minute și la o distanță mai mică de 2 m.

           – orice persoană din rândul personalului medico-sanitar sau altă persoană care acordă îngrijire directă unui pacient cu COVID-19 sau o persoană din rândul personalului de laborator care manipulează probe recoltate de la un pacient cu COVID-19, fără portul corect al echipamentului de protecție;

          DIFERENȚA ÎNTRE CARANTINĂ ȘI AUTOIZOLARE

          Carantina se instituie pentru toate persoanele care nu prezintă simptome dar care se întorc din zonele cu transmitere comunitară extinsă a noului coronavirus (COVID-19). Ea va dura o perioadă de 14 zile și va fi organizată în spații special amenajate, puse la dispoziție de autoritatea locală, în colaborare cu Direcția de Sănătate Publică.

          Autoizolarea se face la domiciliu, pentru o perioadă de 14 zile de la data întoarcerii din călătorie, respectiv de la data ultimului contact cu o persoană simptomatică/confirmată și se instituie pentru persoanele care nu prezintă simptome dar: au călătorit în ultimele 14 zile în regiuni/localități din zonele afectate de COVID-19, altele decât cele cu transmitere comunitară extinsă, au intrat în contact direct cu persoanele cu simptome și care au călătorit în zone cu transmitere comunitară extinsă, au intrat în contact direct cu persoanele care au fost confirmate cu coronavirus (COVID-19), membrii de familie ai unei persoane care se încadrează în una dintre situațiile de mai sus.

          Roxana Neagu, Florentin Radu

          Băcăuani în autoizolare, depistați în afara domiciliului

            În ultimele două zile, cinci băcăuani din județ au fost depistați că au încălcat măsura autoizolării, inconștiența lor fiind sancționată cu amenzi totale de 16.000 lei.

            Persoanele sancționate proveneau din localitățile Valea Seacă, Buhuși, Mărgineni și Horgești. Grav este că una din aceste persoane a fost depistată în trafic în timp ce conducea un autovehicul în municipiul Bacău, fără a poseda permis de conducere, față de care s-au întreprins prevederile legale specifice.

            Toți băcăuanii găsiți în aceste situații au fost conduse de către echipele mixte de control direct în spațiile de carantină. „Activitățile privind verificarea respectării de către cetățeni a prevederilor legale în contextul stării de urgență vor continua. Știm că parcurgem cu toții o perioadă dificilă.

            Este greu pentru toți. Dar, trebuie să înțelegem că legea trebuie respectată și măsurile instituite au rolul de a ne proteja, deopotrivă, pe toți pentru noi, cât și pentru părinții și bunicii noștri. Fac un apel la toți cetățenii să manifeste responsabilitate și înțelegere că numai respectând măsurile de prevenire, vom putea să ne protejăm pe noi și pe cei dragi nouă!”, a fost mesajul transmis de prefectul Liviu Miroșeanu.

            Ziua Mondială a Teatrului: Un rol nobil

            În fiecare an, Institutul Internaţional de Teatru alege o personalitate marcantă a lumii spectacolului ca să adreseze un mesaj pentru Ziua Mondială a Teatrului, celebrată pe 27 martie. De data aceasta, cel desemnat pentru importanta misiune este dramaturgul pakistanez Shahid Nadeem, fondator al trupei de teatru „Ajoka”, împreună cu soţia sa, acum dispărută din viaţă, Madeeha Gauha. Timp de 36 de ani, această trupă a fost una disidentă, luptând pentru libertatea expresiei într-un climat ostil, într-o ţară aflată sub successive dictaturi militare, sfâşiată de conflicte religioase, pradă extremismelor. „Ajoka” a reuşit însă să menţină un echilibru între divertisment şi educaţie, cu talentul unui prestidigitator şi cu puterea unui magician, câştigându-şi un public fidel. Shahid Nadeem vorbeşte despre opera unor importanţi poeţii sufiţi care a stat la baza realizării celor mai cunoscute spectacole ale acestui teatru curajos politic. Unul dintre aceştia poeţi, un adevărat bard naţional, a fos Bulleh Shah, viaţa şi lupta sa (din urmă cu 300 de ani) inspirându-i lui Nadeem piesa „Bulha”, care a avut un mare succes de public. Şi asta pentru că în piesă se regăsea mesajul profund umanist, propriu poeţilor sufiţi, care s-au împotrivit despotismului, au sfidat clericii demagogi şi separaţiile religioase sau comunitare.

            Pornind de la exemplul micii, dar curajoasei sale trupe de teatru, dramaturgul pakistanez ajunge să vorbească despre rolul teatrului în lumea contemporană, una pândită de catastrofe. Shahid Nadeem vede teatrul, nu ca o experienţă distractivă sau ca stimulare intelectuală, ci ca o întâlnire spirituală emoţionantă. „Teatrul ca un sanctuar”, aşa şi-a numit şi mesajul, afirmând că teatrul are nobilul rol de a stabili punţi de legătură între trecut şi prezent şi între un viitor care reprezintă destinaţia tuturor comunităţilor, în care trăiesc credincioşi şi necredincioşi, tineri şi bătrâni, actori, bunici şi nepoţi. Împreună, spune el, vom descoperi că teatrul se poate opune ideologiilor duşmănoase, sectarismului, urii şi violenţei, şi poate fortifica lăuntric oamenii.

            „Trebuie să ne reconstruim forţa spirituală, trebuie să combatem apatia, letargia, pesimismul, cupiditatea, dispreţul faţă de lumea în care trăim, faţă de planeta pe care trăim. Teatrul are un rol nobil, în a dinamiza şi a mobiliza umanitatea să se înalţe din coborârea spre abis.

            Teatrul poate ridica scena, spaţiul reprezentaţiei, făcându-l să devină sacru.”

            Sunt cuvintele dint finalul energic, optimist, mobilizator al mesajului. Din nefericire, anul acesta nu putem fi împreună în sălile de spectacole, din cauza pandemiei care bântuie prin lume acum, dar ne vom reîntâlni curând, pentru a împărtăşi noi experienţe şi emoţii. Până atunci, teatrul nu abdică de la nobila sa misiune şi ne aşteaptă cu programe diverse, cu momente inedite, în mediul virtual.

            Dragoș Benea: Spitalul Județean nu a primit nimic de la Guvern

            Spitalul Județean de Urgență Bacău nu a primit nimic de la Guvernul PNL, anunță europarlamentarul Dragoș Benea: „Nici o mască medicală, nici un combinezon de protecție, nici o pereche de mănuși. Nu doar sănătatea românilor e abandonată de PNL și guvernarea sa, ci o țară întreagă e abandonată în aceste zile și lăsată să se descurce cum poate”, a declarat Dragoș Benea.

            Acesta spune că la începutul lui martie, în loc de măsuri anti-covid19, Guvernul PNL avea alte priorități: anticipatele, privatizarea sănătății și a sistemului de urgență, eliminarea lui Arafat etc.

            „Când în Italia se înregistrau mii de îmbolnăviri și zeci de decese, Orban și PNL își stabileau candidații pentru alegerile locale”, a mai spus Dragoș Benea.

            Spitalul de „excelență” PNL de la Suceava a infectat toată Moldova cu coronavirus. La acest spital, presupus „model” de bune practici, nu s-a respectat – de fapt – nicio procedură. Europarlamentarul băcăuan mai spune că nesăbuința șefilor, puși cu mâna de Flutur de la PNL, i-a trimis pe medici și asistente, la „întâlnirea” cu Covid19, fără echipamente de protecție corespunzătoare.

            „S-a mințit prin omisiune, s-a tăinuit. Adevărul a fost ocultat, cu prețul îmbolnăvirii a zeci de medici și asistente. Jumătate din morții de covid din România au avut legătură cu ce s-a întâmplat la Suceava! Ministrul Sănătății din Guvernul Orban e ultima victimă a dezastrului de acolo. Costache a fugit în plină #epidemie, după ce ministerul său a gestionat catastrofal criza de la Suceava. Spitalele din regiune fac ce pot, lăsate fără ajutor de guvernanți”, a mai spus Dragoș Benea.

            „Domnilor de la PNL, spitalele noastre au nevoie de „donații” de la Ministerul Sănătății, de materiale și echipamente de protecție pentru personalul medical aflat în prima linie – materiale pe care le-ați fi putut asigura spitalelor, încă din ianuarie dacă v-ar fi păsat de sănătatea românilor”.
            Dragoș Benea
            europarlamentar

            Femeie din Moinești, confirmată pozitiv cu SARS CoV2

              O pacientă care s-a prezentat marți seara, cu ambulanța, la Spitalul Municipal de Urgență Moinești, cu patologie respiratorie, s-a dovedit a fi, în această dimineață, confirmată COVID-19.

              „Este din Moinești, dintr-un cartier de la intrarea dinspre Bacău. Încă de la prezentare, echipa medicală de gardă, respectiv medicul de la Urgențe și medicul de pe Medicină internă, au suspectat-o de coronavirus, deși nu avea simptomatologie, dar au tratat cazul din start ca fiind unul suspect. Așa că au izolat-o într-o rezervă din prima. În plus, toată echipa medicală a purtat echipament de protecție. Ulterior, pacienta a fost trimisă, miercuri după-amiază, la Boli Contagioase Iași, în condiții de siguranță maximă, iar în această dimineață, joi, 26 martie a.c. a venit și conformarea că testele care i-au fost prelevate au arătat că este pozitivă COVID-19, după ce cu o seară în urmă fusesem anunțați de acest lucru și de către Direcția de Sănătate Publică”, ne-a declarat prof.univ.dr. Adrian Cotîrleț, managerul spitalului din Moinești.

              Imediat s-au luat măsurile necesare: rezerva în care a fost izolată pacienta a intrat în dezinfecție și decontaminare totală, iar echipa medicală care a consultat-o în cele 30 de ore cât a stat în spital, deși a purtat echipamentul corespunzător pentru că a fost tratată din prima ca un caz suspect, a decis să intre preventiv în autoizolare 14 zile. Este vorba despre două asistente, două infirmiere și un medic. S-a autoizolat și echipajul de pe salvare, un ambulanțier și o asistentă medicală. „Nu sunt probleme, pentru că s-a suspectat cazul din prima clipă. Dar am luat măsurile acestea preventiv, fără a afecta corpul medical care este în continuare în prima linie în spital”, a mai spus managerul Adrian Cotîrleț.

              Femeia, o bătrână de 81 de ani, este acum în stare stabilă la Iași, dar prezintă și comorbidități cardiace și renale, corespunzătoare vârstei. Cazul este tipic comunitar, pentru că nu există un contact direct în prealabil cu un pacient infectat coronavirus.

              Războiul toboganelor continuă în Cornişa Bistriţei

                Cu aproape un an în urmă, la solicitarea unui locuitor din Cornişa Bistriţei, blc.10A, Gheorghe Gurău, semnalam un caz mai rar în Bacău.

                Iată ce ne spunea locatarul nemulţumit: „Blocul a fost dat în folosinţă în anul 1977, are patru etaje, cu 20 de apartamente, toate cumpărate de locatari încă din acel an. De fapt, sunt nişte «plombe» între blocurile turn, dotate, din construcţie, cu tobogane pentru evacuarea deşeurilor casnice, fiind, după informaţiile mele singurele blocuri din Bacău, cu patru etaje, dotate cu asemenea tobogane. De mai mulţi ani, am solicitat la asociaţia de locatari, la Primărie, ca această instalaţie să fie eliminată, desfiinţată, deoarece locuind la erajul I, cu aerisirea de la baie deasupra încăperii unde se adună gunoiul menajer, îi produce disconfort ca urmare a mirosurilor, muştelor care roiesc, mai ales vara, în jurul ghenei, la care se adaugă şobolanii care colcăie peste tot”.

                Problema s-a acutizat după ce la toate blocurile turn, cu 10 etaje, aceste tobogane, cu acordul locatarilor, au fost desfiinţate, de aceea, Gheorghe Gurău se întreabă şi a întrebat de-a lungul anilor toate instituţiile din municipiu, de ce la blocul 10A nu se poate desfiinţa. S-au perindat pe la blocul 10A comisari ai Gărzii de Mediu, consilieri locali, deputaţi, au luat la cunoştinţă de problema reclamată, însă, cum au venit, aşa au plecat.

                Ieri, Gheorghe Gurău ne-a sunat din nou la redacţie şi ne-a semnalat acelaşi lucru: „Situaţia devine şi mai gravă în condiţiile Stării de urgenţă şi a pandemiei cu coronavirus, când păstrarea curăţeniei, a igienei sunt obligatorii, ca măsură de prevedere şi protecţie. SOMA ridică gunoiul o dată pe săptămână, şi cum unii locatari nu înţeleg să nu mai parcheze maşinile în dreptul uşii de la tobogan, dacă maşina de la SOMA găseşte acolo o maşină parcată şi nu poate lua gunoiul, mai vine peste o săptămână, poate chiar două. Vă daţi seama în ce situaţie locuim?”

                La vremea documentării noastre în 2019, preşedintele Asociaţiei 18 afirma că acel tobogan nu se poate dsfiinţa fără acordul tuturor locatarilor, cum 18 din 20 nu sunt de acord, el nu poate lua nicio decizie.

                Astăzi chiar că problema de la blocul 10A, din Cornişa Bistriţei, devine una a întregii comunităţi din zonă, inclusiv a autorităţilor locale. Fiecare cetăţean are dreptul să trăiască în siguranţă sanitară, să fie protejat de orice agresiune, de viruşi şi microbi.

                 

                „Am făcut cerere, la asociaţie, am vorbit cu preşedintele ei, am reclamat la Primărie, însă din cauza unor locatari nu s-a putut elimina toboganul, iar eu, dar şi alţi locatari, cel de la parter, de pe acelaşi tronson, suntem nevoiţi să suportăm această mizerie. Este dreptul meu să locuiesc în condiţii de igienă şi sănătate, nu să suport toate mirosurile, să stau vară-iarnă cu geamurile închise. Însă nimeni nu înţelege calvarul prin care trecem”, ne-a spus Gheorghe Gurău.

                Viziere „made in Bacău”

                  Niciodată socoteala din târg nu se potrivește cu cea de acasă. Acest lucru se întâmplă și pentru Zzip Art, un producător local ce activează în sectorul producție publicitară. Cei de aici și-au modificat planurile și au început să producă viziere atât de necesare în contextul pandemiei de coronavirus. Numai că, din păcate, lucrurile nu stau pe roze.

                  Explicațiile au venit de la Vasile Olaru, administrator Zzip Art:

                  „Suntem supărați pentru că am făcut comandă de materie primă și se pare că nu mai există. În aceste condiții nu putem să facem decât 140 de bucăți”.

                  Materia primă necesară pentru confecționarea vizierelor s-a dat „ca pâinea caldă” la firme din București și Timișoara.

                  Cei de la Zzip Art au primit foarte multe solicitări pentru viziere, prima comandă venind de la un partener ce activează în domeniul medical.

                  „Din păcate materialul nu se găsește în toată țara. Încercăm să ne reorientăm și să găsim o variantă să putem fabrica aceste viziere. În funcție de ce materiale găsim, vom produce în continuare”, a precizat Vasile Olaru care a subliniat că cererea este foarte mare dar și că sunt foarte mulți sponsori care vor să susțină această activitate de producție viziere.

                  Tot ce trebuie să știi despre Samsung Galaxy Note 20

                  Gama Samsung Galaxy Note 20 are, probabil, printre cei mai pasionați fani ai smartphone-ului din lume.

                  Așadar, în timp ce noul Galaxy S20, S20 + și Galaxy S20 Ultra acaparează atenția tuturor, fanii seriei Note știu că ar trebui să aștepte și să urmărească primele zvonuri despre iminentul Galaxy Note 20.

                  Nume de cod – Project Canvas

                  Telefonul Samsung Galaxy Note 20 este denumit „Project Canvas”, ceea ce ar putea oferi câteva indicii cu privire la model în sine. Deși S Pen-ul gamei Note a fost desemnat ca excelent pentru a lua notițe și desena, acest nume de cod sugerează un upgrade al funcției, în 2020.

                  Noi funcții au fost deja zvonite, dar se așteaptă ca acestea să fie atât în ​​hardware cât și în software. Gama Note va trece la marcajul „20”, precum seria S care a marcat acest nou început cu o cameră masivă. Pentru pentru Galaxy Note 20, S Pen va primi cea mai importantă actualizare.

                  Design

                  Modelele Galaxy Note 20 vor imita designul Galaxy S20 care, la rândul său, a împrumutat designul centralizat al Galaxy Note 10.

                  În cazul ecranului, deja superlativele ecrane Galaxy S20 vor primi un nou upgrade. Știm acest lucru datorită producătorului Samsung în sine, care a anunțat că noile afișaje OLED îmbunătățite au intrat acum în producția de masă. Samsung promite un consum mai redus de energie și o lumină albastră redusă în aceste ecrane, spunând că „Ecranul nostru OLED optimizat 5G preia conducerea în epoca 5G cu imagini clare, designuri distincte, consum economic de energie și funcționalitate din ce în ce mai protectoare pentru ochi.”

                  Cameră foto

                  Așa cum a făcut de câțiva ani, noua linie Samsung Galaxy Note va folosi aceleași module de cameră ca și modelele Galaxy S20. Singura întrebare este dacă va exista un Galaxy Note 20 Ultra care să folosească camera de 108MP din Galaxy S20 Ultra.

                  Performanță

                  Nu există încă informații legate de specificațiile Galaxy Note 20, dar aceasta este o zonă în care știm deja ce se va întâmpla: precis ce se întâmplă în fiecare an. Line-up-ul Galaxy Note 20 va obține aceeași divizare geografică Snapdragon 865 / Exynos 990 (SUA obține Snapdragon, restul lumii obține Exynos) ca linia S20 și comunicare 5G ca standard. Deși Samsung a confirmat deja câteva noi actualizări ale memoriei, marea întrebare este dacă Samsung va adăuga și un Galaxy Note 20 Ultra în line-up.

                  Biometrie

                  Marea surpriză a gamei Galaxy S20 a fost faptul că Samsung nu a folosit scanerul de amprentă 3D Sonic Max de ultimă generație al companiei Qualcomm, în ciuda faptului că a fost disponibil pentru producătorii de smartphone-uri încă din septembrie. Line-up-ul Galaxy Note 20 rezolvă cu siguranță acest aspect, având în vedere timpul său de scanare mai rapid, suportul pentru o zonă de citire mult mai largă și amprentele duale.

                  Data lansării

                  Samsung pare să avanseze data lansării Galaxy Note în fiecare an. Ne așteptăm la o lansare la începutul lunii august pentru linia Galaxy Note 20, deoarece Samsung încearcă să lasă spațiu pentru vânzări înainte ca Apple să-și lanseze modelele de iPhone la mijlocul lunii septembrie.

                  Grup operativ pentru identificarea și preluarea problemelor cu care se confruntă persoanele vârstnice peste 65 ani

                    La nivelul Primăriei Municipiului Bacău s-a constituit un grup operativ care are ca sarcina identificarea și preluarea problemelor cu care se confruntă persoanele vârstnice- peste 65 ani, fără susțînători sau altă formă de ajutor, urmând să se asigure sprijin în vederea minimalizării expunerii lor.

                    În acest sens s-au înființat 10 linii telefonice, care în intervalul orar 8 -18, vor prelua problemele persoanelor vârstnice peste 65 ani și în regim de urgență se va asigura strictul necesar constând în pachete alimentare de bază, identificarea altor probleme cu care se confruntă și rezolvarea acestora în limitele competențelor și a posibilităților de care dispune municipalitatea.

                    „Predarea acestor pachete și rezolvarea altor probleme ce ne revin în competență noastră va fi făcută prin intermediul celor 14 echipe stabilite de către Primarul Municipiului Bacău, a căror prezența va fi anunțată în vederea evitării oricăror probleme.
                    În vederea prevenirii oricăror fapte antisociale, deplasarea echipelor primăriei la domiciliul persoanelor vârstnice se va face numai în scopurile stabilite mai sus și va fi anunțată înainte”, a declarat primarul Comin Necula.

                    „Rugăm persoanele vârstnice să solicitate legitimațiile de serviciu oricăror persoane care se prezintă și să nu permită accesul în locuința proprie la nimeni”, a mai spus primarul Bacăului.

                    Numerele de telefon la care vor fi preluate problemele persoanelor varstnice sunt urmatoarele:

                    📞 0742.040.114
                    📞 0742.043.976
                    📞 0742.059.339
                    📞 0742.076.751
                    📞 0742.083.590
                    📞 0742.114.476
                    📞 0742.114.997
                    📞 0742.138.136
                    📞 0742.187.429
                    📞 0742.252.914

                    100 de taximetre la dispoziția medicilor

                      Tot mai mulți oameni fac front comun în bătălia cu pandemia de coronavirus. Cei mai noi „soldați” din această bătălie sunt taximetriștii care se oferă să sprijine cadrele medicale prin transportul de acasă la serviciu și înapoi.

                      „Am luat hotărârea, împreună cu firmele de taxi, ca cei care doresc să sprijine cadrele medicale să meargă la serviciu și de la serviciu acasă, care nu au posibilități de transport, să le oferim acest serviciu gratuit.

                      Probabil toate firmele de taximetrie vor veni în acest proiect, cu câteva mașini. Ideea asta este la nivel ațional și chiar am vorbit cu colegii din țară. Campania este la început și noi sperăm ca la nivelul Bacăului să avem cam 100 de mașini pentru medici.

                      Taximetriștii care vor participa în această campanie vor avea înscrisuri pe geamuri sau portiere, iar medicul care îl vede în stație îi poate solicita taximetristului, în baza legitimației de serviciu, să îl ducă gratuit la serviciu. Nu există un număr special de telefon pentru astfel de comenzi”, a declarat Marcel Nechita, președinte executiv la nivel național a Camerei Naționale a Taximetriștilor.

                      Sute de voluntari sar în sprijinul bătrânilor și bolnavilor cronici, izolați la domiciliu

                        Fundația de Sprijin Comunitar anunță planul de acțiune din cadrul parteneriatului recent încheiat cu Arhiepiscopia Romanului și Bacăului și 21 de ONG-uri active la nivel județean. Astfel, persoane cu vârste de peste 65 de ani și bolnavii cronici, izolați în case, vor beneficia de asistență complexă la domiciliu pe mai multe planuri de intervenție securizată.

                        În plus, pe lângă consiliere psihologică necesară pe perioada izolării, publicul țintă va avea la dispoziție două numere de telefon ale DGASPC- 0722.568.237 și 0724.581.596 – , funcționale între orele 8.00 și 20.00.

                        La aceste numere vor răspunde psihologi din cadrul instituției care, pe lângă oferirea de informații despre măsurile de auto protecție și evitarea contactării COVID – 19, vor prelua solicitările de intervenție la domiciliu.

                        „Solicitările de intervenție la domiciliu vor fi direcționate către unul dintre cele 21 ONG-uri si 10 parohii care și-au oferit sprijinul până în acest moment, active în întreg județul Bacău”, au precizat reprezentanții FSC. Astfel, se va putea oferi asistență medicală la domiciliu (tratamente, perfuzii, îngrijiri escare etc), îngrijire personală și a domiciliului (curățenie, igiena personală, prepararea hranei etc).

                        Totodată, se mai pot face cumpărături de alimente, medicamente, produse de igienă și bunuri de maximă necesitate, costurile de achiziție urmând a fi suportate de beneficiari. Cazurile speciale, de maximă gravitate, vor beneficia de ajutoare materiale de urgență, gratuite (alimente, medicamente sau bunuri de maxima necesitate), acordate în mod excepțional, în măsura posibilităților. „Toate aceste servicii vor fi oferite la solicitarea personală, exclusiv pentru persoanele vârstnice de peste 65 de ani și pentru bolnavii cronici aflați în izolare, din întreg județul Bacău. Însă, scopul acestui proiect nu este de a oferi pachete și ajutoare materiale, ci, în principal, de a crea și susține o rețea de voluntari și specialiști care să asigure serviciile minime obligatorii la domiciliul persoanelor vârstnice sau bolnavilor cronici izolați, astfel încât aceștia să nu mai fie nevoiți să părăsească domiciliul pentru asigurarea lor”, a precizat Gabriela Achihăi, președintele FSC.

                        Proiectul a primit o finanțare de 500.000 de lei de la CJ Bacău, bani care se estimează că vor ajunge doar două luni, pentru a acoperi necesarul de materiale și echipamente pentru asistarea a unui număr minim de 350-400 de beneficiari, zilnic, la nivelul întregului județ. De aceea, a fost creat un cont de donații și sponsorizări publice, unde doritorii pot face donații:
                        RO06FNNB003602662753RO10 (în lei), RO82FNNB003602662753EU02 (în euro), Fundația de Sprijin Comunitar, CUI 9626572. Va fi creată o bancă de produse unde vor fi colectate alimente neperisabile, medicamente, materiale igienico-sanitare, pentru acoperirea ajutoarelor de urgență, care va fi administrată de către Asociația Betania.

                        „Facem apel la înțelegerea și buna credință a tuturor celor care vor face solicitări prin cele două numere puse la dispoziția persoanelor vârstnice, de a nu apela abuziv sau a solicita servicii de care nu au reală nevoie, sau alte servicii decât cele menționate mai sus. Capacitatea de intervenție si resursele sunt limitate în acest moment și vor fi direcționate, către cei aflați în cea mai mare nevoie. Deasemenea precizăm că voluntarii si specialiștii din proiect nu sunt autorizați să furnizeze aceste servicii persoanelor suspecte sau confirmate cu COVD-19, aflate în izolare sau carantină” .
                        – Gabriela Achihăi, președinte FSC