miercuri, 24 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1874

Activitatea aeroportului din Bacău, grav afectată de criza coronavirusului

    De la începutul lunii martie, din cauza pandemiei de coronavirus (COVID – 19), zborurile regulate comerciale de pe Aeroportul Internațional „George Enescu” au fost anulate, unul câte unul. În mod evident, primele care au fost oprite s-au numărat cursele cu destinațiile de Italia, respectiv Roma, Bergamo, Milano, Bologna și Torino, urmate, la scurt timp, de celelalte destinații unde perfidul virus începuse deja să facă ravagii, și anume cele din Marea Britanie. Urmarea firească a fost trimiterea în șomaj tehnic, de la începutul lunii aprilie, a 65 la sută din personalul administrativ și operațional, în paralel cu reducerea programului de funcționare, de la 24/24 la 12 ore, în intervalul orar 8.00 – 20.00.

    „În acest sens, a fost păstrată o schemă minimă de angajați, în vederea asigurării zborurilor de urgență, solicitate de SMURD pentru cazuri medicale grave, a zborurilor speciale umanitare sau de tip charter”, au precizat reprezentanții Aeroportului Internațional „George Enescu”. Totodată, mai sunt permise avioanele care ajung pentru mentenanță la Aerostar, precum și aeronavele și elicopterele de la Baza 95 aeriană. Partea bună e că, în vreme ce, pe zona aeroportuară, activitățile sunt restrânse la minimum, se lucrează intens, după un program de la 7.00 la 19.00 (inclusiv duminica, între 7.00 și 14.00) pe șantierul care vizează modernizarea pistei, a căilor de rulare și a balizajului.

    Ediția a zecea a Raliului Moldovei riscă să fie amânată pentru 2021. ACS Rally Spirit speră să salveze măcar competiția ciclistă Turul Colinelor

    Campionatul Național de Raliuri este blocat la start de pandemia creată de noul Coronavirus. Și e blocat înainte de a fi început cu adevărat. Primele două etape, Raliul Bucovinei și Raliul Harghitei, programate în mai și iunie, au fost amânate în mod oficial. Adevărul este însă că întreg campionatul riscă să nu mai aibă loc. „Deocamdată, Campionatul de Raliuri se află în stand-by. Nu știm dacă va porni, când va porni și ce etape vor rămâne în picioare”, a declarat Adrian Răspopa, președintele ACS Rally Spirit, organizatorul Raliului Moldovei. Anul acesta, Raliul Moldovei ar fi ajuns la ediția cu numărul 10. Ediția ce urma să aibă loc pe 7 și 8 august.

    „Bine spus urma să aibă loc pentru că nu știm dacă vom putea să o organizăm. Dincolo de pandemia propriu-zisă, luăm în calcul și ceea ce va urma din punct de vedere financiar. Din păcate, bugetele locale, care asigurau baza pentru majoritatea etapelor, vor avea o nouă configurație în conjuctura COVID 19. Evident, sănătatea este prioritară”, a adăugat Răspopa.

    Acesta nu a renunțat însă în totalitate la posibilitatea ca Bacăul să rămână în 2020 pe harta competițiilor de profil: „Mă gândesc la organizarea unor etape regionale, cum sunt în Italia acele Ronde, care comportă costuri reduse. Aceasta ar fi o posibilitate”. Pe lângă Raliul Moldovei, ACS Rally Spirit urma să organizeze anul acesta, în parteneriat cu Consiliul Județean Bacău, Turul Colinelor la ciclism. Competiția era inclusă în Road Tour și figura în program pe 25 și 26 aprilie. Pandemia a făcut ca ediția inaugurală a Turului Colinelor să nu se poată ține în aprilie, dar nu a șters-o definitiv din program. „Aș vrea neapărat ca măcar Turul Colinelor să aibă loc. Eventual la final de septembrie. Această competiție are mai multe șanse de a râmâne în picioare anul acesta decât Raliul Moldovei”, a spus Adi Răspopa, care a adăugat: „Iar dacă lucrurile reintră în normal, estimez că o competiție precum Turul Colinelor organizată la finalul verii sau în septembrie ar atrage un număr mai mare de participanți decât cel care s-ar fi înregistrat în aprilie. Concret, dacă acum am fi mizat pe aproximativ 400 de cicliști, după pandemie am putea avea în jur de 600 sau chiar mai mult”.

    Aproape 16.000 de carnete de muncă zac încă în fișetele ITM Bacău

      Documentele trebuiau ridicate de titulari încă de acum aproape zece ani.
      Carnetele mai pot fi ridicate, acum, după ce ITM Bacău reia activitatea cu publicul.

      În fișetele Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Bacău mai există și la această dată aproape 16.000 de carnete de muncă neridicate de titularii lor. Aceste documente, care probează exclusiv vechimea în muncă și dovedesc, între altele, și contribuția la fondul de pensii, trebuiau preluate de titulari încă de acum aproape zece ani, de când evidența raporturilor de muncă este ținută electronic. Declanșarea pandemiei de COVID-19 și regulile impuse de Situația de Urgență, mai permite ridicarea carnetelor doar după ce ITM va relua activitatea cu publicul.

      Acum aproape trei săptămâni am văzut, împreună cu inspectorul șef al ITM Bacău, juristul Dan Cristian Petrea, rafturile doldora de carnete de muncă „depozitate”. Întâmplător, am dat peste câteva pachete mai mari, de-a dreptul impresionante prin numărul de carnete. „Sunt zeci de mii de carnete de muncă neridicate, plus adeverințele de vechime în muncă pe care le-am eliberat. Acestea sunt arhivate la dosarele firmelor în care au lucrat titularii lor. Atunci când acești oameni vor solicita pensionarea, li se vor cere și documentele de care vorbim. La ghișeele ITM veneau zilnic, în medie, trei până la cinci oameni care întrebau de carnete sau de adeverințe, dar nu neapărat să le și ridice”, a precizat inspectorul șef al ITM Bacău.

      De ce nu vin salariații după aceste acte

      Evident, numai titularii acestor documente știu de ce. Dar, Dan Cristian Petrea se gândește că unii oameni sunt plecați de ani buni în străinătate, fiind atâția băcăuani la muncă prin Occident. Dar alții sunt, poate, din mediul rural și nu sunt informați că din 2011 este o obligație legală ridicarea personală a carnetelor de muncă. Sau o parte dintre foștii salariați nu știu că angajatorii, la data respectivă, le-au întocmit și carnete de muncă.

      Cum se restituie

      Să fie, oare, greoaie procedura ridicării unui carnet de muncă de la ghișeul ITM? Deloc! Titularul se prezintă la ghișeu, iar dacă este găsit în baza de date operațiunea de restituire a carnetului de muncă durează numai câteva minute. Omul trebuie să vină cu cartea de identitate și face o cerere de restituire a carnetului de muncă. De soarta unui carnet de muncă titularii se pot interesa și telefonic, la numărul 0234.581.800, sau printr-un mesaj pe e-mail (itmbacau@itmbacau.ro) ori prin intermediul unui terț, dar numai dacă acesta are împuternicire notarială. Dacă solicitantul este din alt județ, se poate adresa ITM din acel județ și se solicită restituirea prin ITM Bacău.
      „Carnetele de muncă, a mai precizat Dan Cristian Petrea, nu pot fi trimise titularilor prin poștă, pentru că în unele cazuri adresa de domiciliu din carnet nu mai corespunde cu adresa la care locuiește acum solicitantul. Acestea pot fi ridicate numai de la ITM Bacău. Acum, însă, datorită pandemiei de coronavirus, când instituția noastră nu mai lucrează cu publicul, ridicarea carnetelor trebuie să aștepte revenirea la starea normală.”

      O bază importantă de date ce probează zeci de ani de vechime

      Carnetele de muncă ținute în evidența ITM Bacău au fost scanate și trimise la Casa Județeană de Pensii. Ele sunt, astfel, într-o bază de date electronică. Dar documentul original poate fi o dovadă în multe situații. Potrivit art. 296 din Codul Muncii, vechimea în muncă până la finele anului 2010 se probează numai cu carnetul de muncă. A face o asemenea dovadă pentru anumite perioade de timp devine un adevărat calvar, cu acțiuni în instanțele de judecată. „Datele privind vechimea în muncă, spune inspectorul șef al ITM Bacău, sunt cel mai greu de recuperat în cazul în care firmele au fost lichidate, iar lichidatorii au predat documentele firmei (inclusiv carnetele de muncă nepredate la ITM) unor societăți care dețin spații de arhivare. Eliberarea unei adeverințe de la asemenea firme costă până la 800 de lei.” Contează și ce înscrisuri s-au făcut în carnetul de muncă. Dacă, de exemplu, pe aceste carnete lipsește ștampila ITM, care trebuia pusă la vremea respectivă, datele de acolo nu mai pot fi luate în considerare.

      Bruno Farțade: „Sunt aici pentru că am vrut și că asta simt să fac”

      Ne-am întâlnit întâmplător, printr-o cunoștință comună. Abia când mi-a trimis pozele am realizat că îl știu. Mai scrisesem de el când era elev la Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu” Bacău. Un copil frumos, modest, implicat. Mi-am adus aminte că l-am mai văzut și în activitățile de voluntariat organizate de Crucea Roșie, și la cele ale Clubului Leo Alpha „Young&Smart” Bacău. Acum e student în anul IV la Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T.Popa” Iași. Și voluntar. E acolo, în linia întâi, la Urgențele Spitalului „Sf.Spiridon”. Acolo vrea să fie, acolo se regăsește, acolo simte că trebuie să fie. Pentru a ajuta, pentru a salva vieți, împreună cu medicii și asistenții ieșeni. El este Bruno Farțade. Un învingător. Un luptător, dedicat, hotărât și sigur pe el. Iar pentru noi, toți ceilalți, un adevărat exemplu.

      – Ești coordonator al Departamentului de Medicină de Urgență din cadrul Societății Studenților Mediciniști Iași. Și voluntar la Spitalul „Sf. Spiridon”. Student în anul IV la Medicină. Acum, în linia întâi, în lupta pe care tot sistemul medical o dă împotriva coronavirusului. Cum ai luat această decizie?
      – Încă din primul an de facultate m-a atras medicina de urgență. Am început să fac gărzi în Unitatea de Primiri Urgențe al Spitalului „Sf. Spiridon” Iași, ulterior devenind voluntar. Departamentul de Medicină de Urgență din cadrul Societății Studenților Mediciniști Iași l-am înființat anul trecut în luna decembrie cu sprijinul medicului-șef UPU-SMURD al Spitalului „Sf. Spiridon” din Iași, prof.univ. dr. Diana Cimpoeșu cu scopul de a avea o structură bine organizată a voluntarilor și de a ne putea baza pe ei, fiind o mână reală de ajutor la nevoie. Le-am spus voluntarilor la sedință că este posibil oricând să se întâmple un dezastru, o calamitate și o să avem nevoie de voluntari pregătiți mereu și oameni pe care ne putem baza. Cu siguranță că nimeni nu se aștepta ca acest dezastru să vină la un timp atât de scurt. Iar aici mă refer, bineînțeles, la pandemia de coronavirus.
      Decizia de a mă alătura medicilor din linia întâi nu a fost una grea. Medicina de urgență este pasiunea mea, este specialitatea pe care vreau să o aleg la rezidențiat, așa că sunt aici pentru că am vrut și că asta simt să fac. Medicina de urgență înglobează și medicina dezastrelor, astfel încât consider că este o oportunitate să învăț multe în această perioadă și îmi asum riscurile la care mă expun. Suntem într-o situație fără precedent și cred că numai împreună putem trece peste. Totodată o consider o datorie morală având în vedere viitoarea mea meserie, să ajut atunci când este nevoie cu atât mai mult când colegii mei mai mari au nevoie de ajutor.

      – Cum e acolo, în prima linie? Cum e lupta cu temutul virus? Cum te simți știind că poți să fii un real ajutor pentru medicii din UPU? Cum se desfășoară activitatea acolo?
      – În primele săptămâni de când s-a dat starea de urgență, în UPU s-au prezentat puține cazuri. Față de alte dăți, aceste cazuri sunt într-adevăr pacienți cu probleme reale. Prin ordonanța de urgență dată de Ministerul Sănătății, s-a dat ordin ca medicii rezidenți să fie repartizați în orașele în care este nevoie de personal medical. Având în vedere că în regiunea N-E a României singurul centru de pregătire a rezidenților este la Iași, medicii rezidenți din UPU și nu numai au fost trimiși la Iași, Bacău, Suceava, Piatra Neamț, astfel încât este nevoie de voluntari să ajute personalul medical atât în UPU, cât și pe SMURD, pe terapia intensivă mobilă.
      Acum au început să se înmulțească și aici cazurile grave, astfel că noi, voluntarii, încercăm să ajutăm cum putem. Recent a început răspândirea intracomunitară a virusului. Acest lucru înseamnă că orice pacient cu simptomatologie de infecție respiratorie este suspect de COVID-19 astfel încât trebuie să fim precauți în orice interacțiune cu pacienții. Problema este că sunt și pacienți care au fost recent în afara țării și nu recunosc acest lucru, punând în pericol viața personalului medical.

      – Ți-e frică? Întreb asta pentru că sunt medici care spun că sunt speriați să nu fie infectați, neavând suficiente echipamente de protecție…
      – Cu siguranță ne este frică de această situație. Cu toții suntem oameni și aș fi ipocrit să spun că nu am momente când îmi este frică. Dar aceasta îmi este meseria pe care am ales-o și îmi asum. Tot personalul medical este pregătit profesional, dar problema este pe partea materială. Chiar dacă sunt bani să facem achiziții, nu sunt furnizori. Este o criză a echipamentelor de protecție care sper că se va remedia cât de curând.

      – Ce transmiți oamenilor? Cum vă putem ajuta și noi, cei din afara sistemului, noi, presa, pentru a educa, a tempera caractere, a face să conștientizăm populația că este o luptă grea, că virusul există, că pericolul e peste tot?
      – Cel mai important lucru este să nu iasă din casă. Să evite pe cât de mult posibil deplasările. Și atunci când este neapărat nevoie să iasă din casă, să se protejeze cu mască, cu o eșarfă și eventual mănuși.
      În cadrul Societății Studenților Mediciniști Iași am început o campanie de informare a populației. Am filmat doctorii din prima linie care povestesc despre cazuri și cu ce probleme se întâlnesc ei în linia întâi. Cred că presa trebuie să informeze corect, să spună populației că într-adevăr nu este de joacă cu acest virus și că acesta ucide chiar și persoanele tinere. Într-adevăr pericolul cel mai mare este pentru persoanele vârstnice cât și cele care prezintă diferite boli cronice, precum diabet, hipertensiune arterială, boli congenitale, dar, după cum am spus, este un pericol și pentru persoanele tinere.

      – Câți studenți sunteți voluntari în linia întâi?
      – În Departamentul de Medicină de Urgență suntem aproximativ 60 de voluntari, care activează în cadrul UPU-SMURD, dar în situația actuală și-au exprimat dorința de a veni în continuare în jur de 12 voluntari, dintre care trei facem și pe SMURD.
      Toți voluntarii din UPU-SMURD sunt la Facultatea de Medicină generală sau la cea de Asistenți. Toți au cunoștinte medicale. Noi ajutăm atât în manevrele de resuscitare, cât și în administrarea de medicație. Însă tot ce facem este sub atenta supraveghere a unui medic.

      – De ce ai ales Medicina? Poate chiar și pentru astfel de momente? Te-ai gândit, acum 4 ani, când ai aplicat pentru Universitatea de Medicină și Farmacie Iași că aceasta e cu adevărat menirea unui doctor? De a fi acolo unde e suferință? De a fi acolo unde e urgența? Unde e adevărata luptă între viață și moarte?
      – Medicina am ales-o din pasiunea pe care o am pentru biologie și chimie. Când am fost în liceu, am activat ca voluntar în cadrul Crucii Roșii Române, filiala Bacău și cu siguranță acea perioadă a avut un impact asupra mea. După ce am absolvit cursurile de prim ajutor, am început să fac voluntariat pe ambulanța Crucii Roșii, asigurând echipajul medical la diferite evenimente sportive și nu numai. Aceste activități mi-au trezit pasiunea pentru medicina de urgență, dar cred că factorul decisiv a fost mama mea care a fost și ea medic.

      – Acum suntem în plină pandemie de coronavirus. Tu ești acolo, să ajuți, să lupți, alături de întreaga echipă de primă-intervenție. Ce sentimente te macină? Cum e o zi de muncă pentru tine?
      – Încerc să îmi mențin o stare de spirit pozitivă deoarece cred că este foarte important să fiu limpede în gândire, având în vedere că acum este doar începutul. Au fost și momente în care am fost cu moralul la pământ deoarece întâmpinam fel și fel de cazuri. Această perioadă este una dificilă pentru toți. Am noroc că am o relație bună cu tot personalul medical: voluntari, medici, asistente. Și ne încurajăm între noi, discutăm despre această situație și acest lucru ne ajută să trecem peste momentele mai puțin plăcute. Totodată, doamna profesor univ. doctor Diana Cimpoeșu ne încurajează și ne susține în tot ce facem și acest lucru ne dă curaj.
      Acum două săptămâni eram în tura de noapte în UPU și venise o pacientă cu hipertensiune pentru a fi consultată. Nu se simțea bine deloc. În timp ce mă pregăteam să o monitorizez, doamna aceea a început să plângă. Am întrebat-o ce s-a întâmplat. Mi-a spus că plânge pentru personalul medical și că îi este milă de noi, că dacă noi murim, cine o să mai trateze pacienții? Astfel de întâmplări te încurajează, te fac să mergi mai departe, să ajuți în continuare și să treci peste momentele grele.
      În UPU încercăm să ne organizăm să fie cel puțin 1-2 voluntari pe tură. Astfel sunt zile în care mă odihnesc și învăț pentru facultate, pentru că, deși s-au sistat cursurile, acestea se țin online și avem mereu de învățat. Totodată, avem programate dinainte turele pe SMURD, iar asta face ca fiecare voluntar să își gestioneze timpul în funcție de ele. Așa reușim să participăm și la cursurile online, să învățăm, dar să și ajutăm.
      În cazurile de urgență, când se aglomerează UPU, există o listă cu numerele noastre acolo și putem fi sunați la orice oră pentru a ne prezenta. Momentan, nu a fost necesar. Pe terapia intensivă mobilă în schimb, mai sunt situații în care se schimbă graficul și cu câteva ore înainte, și, la fel, suntem sunați pentru a ne prezenta la unitate.

      – Vei continua voluntariatul? Vei fi mereu acolo, în tranșee?
      – Cu siguranță voi continua voluntariatul cu atât mai mult acum, când este nevoie de noi. Când va fi necesar voi fi acolo să ajut atât cât pot. Atât eu, cât și colegii mei. Și pe această cale vreau să le mulțumesc lor, colegilor mei, dar și personalului medical care este în prima linie în lupta cu acest virus. Este un „Mulțumesc” sincer, al unuia care este acolo și știe cum e.

      – Când vei termina facultatea… unde o să mai auzim de băcăuanul nostru Bruno Farțade? De domnul doctor Bruno Farțade?
      – După terminarea facultății, îmi doresc să iau examenul de a practica medicina în America, USMLE (United States Medical Licensing Examination), și să urmez un rezidențiat pe medicina de urgență sau anestezie acolo. Dar mai am până atunci. Acum… sunt aici, unde e nevoie și de mine.

      Adio, Ovidiu! Ai fost unul de-al nostru

      S-a întâmplat să mă trezesc cu mult înaintea zorilor, dorindu-mi din răsputeri ca totul să nu fi fost decât un vis urât. Totul: și pânza de păianjen a noului Coronavirus și vestea-giulgiu despre moartea lui Ovidiu Pauliuc. În zadar; totul continuă: cu Covidu, fără de Ovidiu… Cu pas și suflet greoi m-am îndreptat spre sufragerie și, amintindu-mi de un obicei nătâng din prima tinerețe, am fost tentat să iau din bibliotecă o carte – orice carte – și, deschizând-o la întâmplare, să citesc prima frază care-mi cade sub ochi ca fiind un mesaj, un semn de la Ovidiu. Am renunțat, deschizând în schimb televizorul. Și, vă jur pe ochii mei, mesajul era acolo! La pagina 165 a teletextului celor de la RAI 1. Spunea că „Astronomy and Astrophysics” a publicat prima imagine reală a unei găuri negre, surprinsă cu ajutorul Telescopului Event Horizon. Iar dacă nici ăsta nu-i un semn…

      Ovidiu Pauliuc a iubit deopotrivă astronomia și fotografia. Știa câte-n lună și-n stele despre Univers. Și obișnuia să fotografieze cu un ochi iscusit lumea pe care, atunci când nu o străbătea cu picioru-i beteag, o privea cu drag de la înălțimea „penthouse”-ului său din Cornișa. Chiar în clipele acestea privesc îndelung o fotografie. Nu una făcută de Ovidiu, ci una făcută lui Ovidiu de prietenul nostru comun, profesorul Lucian Șerban. De undeva, din fața Prefecturii, Dudu îmi face cu mâna, iar eu îmi amintesc cât de mult îi plăceau Rădăuțiul și Bucovina, Crăciunul și mirosul de brad, Rammstein și Metallica, Dinamo și naționala Germaniei. Și nu pot uita cum ura bolile și spitalul, spitalul și bolile…

      Ovidiu Pauliuc a fost un om bun ca pâinea caldă. Un prieten adevărat, un soț atent și iubitor și un unchi nepereche pentru cele două nepoate ale sale. Dar ar fi nedrept și restrictiv dacă nu aș scrie, tare și apăsat, că Ovidiu Pauliuc a fost, mai ales, un gazetar de clasă. Fraze precum „fabrica de bunătățuri Pauliuc a început să duduie din nou” par ieșite din lampa lui Aladin. Săptămâna trecută, s-a stins un alt jurnalist cu har: florentinul Alessandro Rialti. Confratele și concitadinul său, Benedetto Ferrara i-a închinat un text emoționant, cu titlul „Unul dintre noi”. Împrumut acest titlu și, la ceas greu, de despărțire, i-l ofer jurnalistului Ovidiu Pauliuc, spunându-i: adio, prieten drag, ai fost și vei rămâne unul de-al nostru!

      Coronavirusul afectează și Centura Bacăului

      Finalizarea brațului vestic este pusă sub semnul întrebării după ce firma din Suceava care livra indicatoare rutiere și-a întrerupt activitatea.

      Epidemia a afectat și lucrările de la centură – furnizorul de sisteme rutiere (indicatoare, echipamente de semnalizare și protecție etc) este o companie din Suceava.

      Aceasta și-a întrerupt activitatea de producție din cauza Covid19 a cărui răspândire a fost scăpată de sub control la Suceava, iradiind pe întreaga regiune a Moldovei.

      NU se știe data exactă când va fi dat în exploatare brațul vestic al centurii, motivat de carantina totală impusă în județul din nordul Moldovei.

      „Nu cred în spusele de acum câteva zile ale prefectului, un turist rătăcit pe șoseaua de centură doar pentru poze și postări. Sunt probleme la lucrările de pe brațul vestic (și nu numai), pentru că epidemia de Covid19 a blocat furnizarea indicatoarelor de circulație și a celorlalte sisteme rutiere fără de care nu se poate circula în siguranță. Furnizorul e din Suceava și tocmai și-a întrerupt activitatea pe perioadă nedeterminată, în contextul carantinei instituite asupra județului”, spune fostul ministru al transporturilor, Lucian Șova.

      „Dar nu Covid19 a stagnat lucrările de la centură, ci indolența și aroganța autorităților din Suceava care au luat în glumă un virus ucigaș, iar astăzi județul lor e focarul de moarte și molimă al României.
      Nu puteam să lipsesc în astfel de momente dificile de lângă muncitorii UMB, cei mai serioși constructori de drumuri pe care-i are România în acest moment. Pe umerii lor stă greul lucrării, dar și riscul epidemiei – de aceea acești oameni bravi merită recunoștința noastră deplină”, a mai precizat acesta.

      „Cu toate aceste impedimente, cea mai mare investiție realizată în județul Bacău de la Revoluție încoace trebuie, OBLIGATORIU, finalizată! Pentru că băcăuanii au nevoie de centură”, spune europarlamentarul Dragoș Benea.

      Acesta spune că investițiile în marea infrastructură sunt una din cheile redresării economice după epidemia de coronavirus. Iar centura Bacăului e un exemplu de astfel de investiție.

      „Dar Bacăul are nevoie ca de aer de centură și pentru a reduce poluarea prezentă în oraș, cauzată de cifrele tot mai mari înregistrate de traficul de tranzit. Asta va deveni istorie odată cu darea în trafic a variantei ocolitoare: peste 15.000 de vehicule care azi trec prin oraș, vor ocoli Bacăul după ce vom avea centura finalizată”, a mai declarat Dragoș Benea.

      NU cred că centura Bacăului va sucomba pentru că e un proiect pe care l-am construit ca să fie ireversibil, atunci când am condus Ministerul Transporturilor. Dar guvernul PNL e foarte departe, la ani lumină, de modul în care guvernarea PSD, care a făcut posibil acest proiect, a împins de la spate și a susținut lucrările la acest obiectiv vital pentru Bacău.
      Lucian Șova,
      fost ministru al transporturilor

      Sursa foto

      Un polițist care a însoțit coloanele cu „carantinați”, confirmat cu COVID 19

        Un polițist băcăuan de la Circulație a fost confirmat pozitiv cu virusul SARS Cov 2, cel care provoacă viroza respiratorie cunoscută sub numele de COVID 19.

        Polițistul intrase în concediu medical și a fost testat în data de 5 aprilie.

        El a fost unul dintre agenții de la Poliția Rutieră care a însoțit convoaiele de români reîntorși din străinătate și obligați să intre în carantină.

        Alți cinci polițiști de la Circulație au fost izolați la domiciliu pentru 14 zile.

        Se relatează că ar mai exista un polițist care manifestă primele semne ale infecției cu SARS Cov 2, și care este, acum, în concediu medical.

        VIDEO: Cum arată Centura Bacăului, tronsonul DN 11 – DN 2

          Este vorba despre partea de vest a Centurii, pentru mașinile care vin de la București spre Onești și viceversa. Șoseaua e cu numai două benzi, spre deosebire de partea de est care are profil de autostradă, cu patru benzi, traficul așteptat fiind mult mai mare.

          Sursa

          Tablete pentru copiii nevoiași, pentru studiul de acasă, pe timpul pandemiei COVID – 19

          Sorin Brașoveanu, președintele CJ Bacău

          Elevii din familiile nevoiașe ar urma să primească o tabletă, cu abonament la internet, pentru a le permite studiul de acasă, în perioada stării de urgență. Inițiativa aparține președintelui Consiliului Județean Bacău, Sorin Brașoveanu, împreună cu grupul consilierilor județeni social – democrați.

          „Îmi doresc să oferim, astfel, acces la educație tuturor elevilor din județul Bacău, iar restricțiile impuse în această perioadă, în care școlile sunt închise, să nu-i afecteze pe termen lung. Este important să sprijinim educația și să încurajăm toate măsurile care contribuie la eliminarea abandonului școlar. Vom încheia un parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean de la care vom primi informațiile necesare, astfel încât să-i putem ajuta pe toți elevii care provin din familii cu venituri mici”, a precizat președintele Sorin Brașoveanu. Tabletele vor fi date, pe semnătură, familiilor elevilor, urmând ca, la finalul clasei a XII-a, aceștia să le returneze. Potrivit estimărilor, circa 6.500 de elevi, cei mai mulți din mediul rural, nu dispun de tablete sau telefoane care să le permită să fie conectați prin internet cu învățătorii și profesorii. Prețul unei tablete cu performanțe medii ajunge la circa 750 de lei, propunerea de buget alocat acestui proiect fiind de 4,8 milioane de lei.

          Ştim cum să folosim CORECT măştile?

          Pentru că s-a decis ca în județul nostru toate persoanele să folosească mască când iese din casă, vă prezentăm poziția oficială a Organizației Mondiale a Sănătății despre cum trebuie ea purtată corect. Astfel, potrivit specialiștilor OMS , înainte să potrivim masca pe față, trebuie să ne curățăm mâinile cu o soluție pe bază de alcool sau cu săpun și apă. Masca trebuie să acopere gura și nasul, asigurându-ne că nu există nici un spațiu liber între față și mască. Trebuie evitat să ne atingem masca în timpul utilizării, iar dacă o facem, trebuie să ne spălăm bine pe mâini cu apă și săpun sau să folosim un gel pentru mâini pe bază de alcool. De îndată ce masca devine umedă, trebuie înlocuită cu una nouă. Măștile chirurgicale nu trebuie să fie reutilizate. Pe lângă faptul că foarte mulți oameni nu știu să folosească măștile cum trebuie, unii experți sunt de părere că acestea ne pot da un sentiment fals de siguranță, care ne face mai puțin vigilenți și predispuși la infecție. Nu toți sunt însă de acord cu aceste recomandări. Direcțiile de sănătate publică din multe regiuni asiatice, inclusiv China, își încurajează toți cetățenii să poarte măști când sunt nevoiți să iasă din casă. Mai aproape de noi, și în Cehia autoritățile locale au luat măsuri relativ extreme față de celelalte țări europene, practic făcând purtarea măștilor în spațiile publice obligatorie. Cine nu poartă mască în public în Cehia este amendat cu până la 360 de euro de către poliție, deși nu se ocupă nimeni să furnizeze astfel de măști cetățenilor. Drept răspuns, mulți cehi s-au apucat să-și fabrice singuri măști din bumbac, acasă. În timp, când pandemia se va apropia de vârful său, măștile vor deveni probabil din ce în ce mai importante în toată lumea.

          Primii pacienți VINDECAȚI de Covid19 au fost externați de la SJU Bacău

            În data de 6 aprilie 2020, de la SJU Bacău a fost externat primul pacient VINDECAT de infecția cu Covid19.
            Este vorba despre o femeie de 49 de ani, transferată la SJU Bacău de la Spitalul Municipal de Urgență Moinești, în data de 26 martie, cu suspiciunea de infecție cu coronavirus, suspiciune confirmată în data de 27 martie.

            Pacienta a primit tratament în conformitate cu protocoalele medicale în vigoare și a fost externată la domiciliu în data de 6 aprilie, după două testări negative la Covid19. Pacientei i s-a indicat să intre în concediu medical, la domiciliu, pe o perioadă de 10 zile.

            Al doilea pacient vindecat de coronavirus, o femeie de 69 de ani din municipiul Bacău, a fost externat in cursul zilei de azi (8 aprilie). Aceasta fusese internată pe 27 martie, fiind testată pozitiv la Covid19 în data de 28 martie.

            Femeia a primit tratament în conformitate cu protocolul Ministerului Sănătății, iar după parcurgerea acestuia a fost testată negativ de două ori, fiind externată cu indicația de a se izola acasă pentru următoarele 10 zile.

            O casă a luat foc în comuna Pârjol

              Mai multe autospeciale de pompieri au intervenit, astăzi, in localitatea Bârnești din comuna băcăuană Pârjol pentru a stinge un incendiu izbucnit la o casă.

              Conform ISU Bacău, au venit trei autospeciale cu apă și spumă și o ambulanță SMURD a Inspectoratului pentru Situații de Urgență, o autospecială de la SPSU OMV Petrom și o autospecială de la serviciul de voluntari Solonț.

              Incendiul a cuprins o suprafață de aproximativ 300 mp (casa și anexe).

              Incendiul este localizat, se lucrează la lichidare.

              Nu s-au înregistrat victime.

              Spitalul Județean de Urgență începe testarea personalului medical din prima linie de combatere a Covid19

              SJU Bacău a achizitionat, din resurse proprii, kituri de testare a anticorpilor SARS-CoV-2 de tip IgM si IgG, prin metoda ELISA (Enzyme Linked Immunosorbet Assay).

              Este o tehnica de dozare enzimatica a imunoglobulinelor specifice in anumite infectii. Se folosește in mod curent la identificarea si aprecierea cantitativa a anticorpilor/antigenelor din hepatite, infectia cu HIV, dozarea hormonilor etc., iar acum in infectia Covid19

              „Testarea are un grad de confidenta mai mare (nu este un asa-zis „test rapid”) si ne va ajuta, prin detectia anticorpilor, sa diferentiem îndeosebi situatiile in care există infectie asimptomatica, precum si evolutia serologiei la persoanele cu simptome tipice.

              Aceste testari sunt vitale pentru monitorizarea starii personalului medical direct implicat in lupta cu epidemia coronavirus si ne vor ajuta sa depistam in timp util posibilele cazuri de infectie”, se arată într-un comunicat al SJU Bacău.

              Episcopia Romano-Catolică în ajutorul celor afectaţi de coronavirus

                În cadrul momentului de rugăciune, care s-a desfăşurat vineri, 27 martie 2020, în Piaţa „Sfântul Petru” din Vatican, Sfântul Părinte papa Francisc spunea aceste cuvinte: „Ne-am dat seama că suntem în aceeaşi barcă, toţi fragili şi dezorientaţi, dar în acelaşi timp importanţi şi necesari, chemaţi cu toţii să vâslim împreună, având nevoie toţi să ne încurajăm reciproc”. Într-adevăr, mai ales în aceste timpuri, avem nevoie să fim alături unii de alţii şi să ne unim forţele pentru a veni în ajutorul persoanelor care au nevoie de noi.

                Ajutorul pe care poate şi trebuie să-l ofere Biserica, aşa cum este şi firesc, este în primul rând de ordin spiritual. Totuşi, nu trebuie să ne limităm doar la această dimensiune. Există situaţii cu adevărat delicate, care nu ne pot lăsa indiferenţi. Suntem chemaţi, poate mai mult ca oricând, să ne arătăm solidaritatea şi iubirea noastră creştină. Cum am putea oare neglija cuvintele Scripturii: „Copii, să nu iubim numai cu vorba sau cu limba, ci cu fapta şi adevărul!” (1In 3,18)?

                Alături de iniţiativele coordonate de Asociaţia Centrului Diecezan Caritas Iaşi sau de cele care se desfăşoară în parohiile diecezei sub coordonarea directă a preoţilor noştri, la nivelul Episcopiei Romano-Catolice de Iaşi sunt în derulare mai multe proiecte menite să vină în sprijinul spitalelor din regiunea Moldovei. Astfel, au fost deja comandate mai multe ventilatoare mecanice, foarte necesare în această perioadă, care vor ajunge în zilele următoare la Suceava şi vor fi donate spitalelor din această zonă. PS Iosif Păuleţ a adresat un mesaj de încurajare în special celor din Suceava şi din comunităţile din jur, care sunt în carantină din cauza pandemiei cu noul coronavirus, care poate fi urmărit pe această pagină.

                De asemenea, au fost cumpărate 8 tuneluri de decontaminare a persoanelor, care vor fi donate spitalelor din Iaşi, care se află în prima linie în lupta împotriva noului coronavirus.

                Totodată, Episcopia Romano-Catolică de Iaşi a pus la dispoziţia autorităţilor civile 25 de locuri de cazare, care pot fi folosite în caz de necesitate.

                Am fost contactaţi de mai multe persoane care şi-au exprimat dorinţa de a se implica alături de Episcopie în realizarea acestor proiecte. De aceea, facem publice conturile în care se pot depune donaţiile celor care doresc şi pot să ne susţină:

                Episcopia Romano-Catolică Iaşi

                – în LEI: RO89 RNCB 0175 0335 9236 0001

                – în EURO: RO62 RNCB 0175 0335 9236 0002 (bic / swift: RNCBROBU)

                cu menţiunea: împreună ajutăm

                Le mulţumim tuturor persoanelor de bunăvoinţă care ne vor susţine în realizarea acestor iniţiative de ajutorare a celor afectaţi. Domnul să ne stea alături şi să ne binecuvânteze pe toţi!

                Pr. Egidiu Condac,
                vicar general

                www.ercis.ro

                GHID ORGANIZAȚII ȘI COMPANII

                Un interesant și extrem de util ghid a fost elaborat de specialiștii Departamentului pentru Situații de Urgență, destinat populației care se confruntă cu actuala criză a epidemiei cu noul coronavirus. Îndrumarul este structurat pe diferite zone de interes. Astăzi, despre măsurile pe care trebuie să le ia firmele în timpul programului de lucru al angajatorilor.

                Ce măsuri pot lua, ca angajator, înainte ca angajații să vină la muncă? Recomandarea generală a autorităților pentru organizații și companii este decalarea programului de lucru pentru personalul care se deplasează cu mijloace de transport în comun, cu posibilitate de prelungire. Acolo unde este posibil, se recomandă lucrul de acasă. Asigurați-vă că personalul de curățenie care deservește zona de autoizolare în clădire (mai ales toaletă) este instruit în vederea tehnicii de curățenie/dezinfecție a suprafețelor și să poarte echipament de protecție adecvat, mai ales în zona de grup sanitar unde există riscul de contaminare (mască, ochelari, halat de unică folosință, mănuși menajere, botoși). Asigurați-vă că are loc dezinfecția și aprovizionarea tuturor grupurilor sanitare cu săpun, șervețele de unică folosință, dezinfectant, atât înaintea începerii programului de muncă, după încheierea acestuia și ori de câte ori este necesar. Asigurați-vă că are loc dezinfecția tuturor mânerelor ușilor și spațiilor de lucru (birouri, scaune), atât înaintea începerii programului de muncă, după încheierea acestuia și ori de câte ori este necesar. Asigurați angajaților dumneavoastră în permanență măști de protecție, termometre și soluții de curățare echipamente (monitoare, mouse, tastaturi etc.). Afișați și promovați măsurile generale de protecție în lifturi, în grupurile sanitare și la intrarea pe fiecare etaj. Informați angajații despre procedura autoizolării și drepturile lor în timpul acelei perioade.

                Ce măsuri pot fi luate pe parcursul programului de muncă? Evitați organizarea de ședințe cu mai mulți angajați în aceeași încăpere, iar dacă se impune organizarea uneia, limitați-vă la cel mult 15 minute și asigurați o distanță de cel puțin 1m între participanți. Monitorizați starea generală și temperatura tuturor angajaților prezenți minimum o dată pe zi. În cazul în care se identifică persoane care prezintă simptome sugestive pentru infecția cu coronavirus (febră, tuse, dificultate în respirație), apelați de urgență 112 și nu vă panicați! Așteptați sosirea ambulanței, care va transporta suspecții de infecție până la centrul de boli infecțioase cel mai apropiat, unde se poate efectua testarea pentru coronavirus. Acolo vor fi izolați până la obținerea rezultatelor. Dacă rezultatul este negativ, angajații vor fi conduși la domiciliu și vor continua autoizolarea până la 14 zile. Dacă rezultatele sunt pozitive, se vor aplica procedurile specifice pentru cazurile de infecție cu coronavirus.

                Cererile pentru subvențiile din agricultură, exclusiv online

                  Din această săptămână, fermierii pot depune cererile pentru subvenții la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA). Noutatea este că nu va mai fi nevoie de deplasarea la centrele APIA, solicitările putând fi făcute exclusiv online. Pentru aceasta, angajații instituției îi vor contacta telefonic pe beneficiarii sprijinului de la stat, de la care vor afla detalii care vor fi trecute în cereri. „S-a decis să se reducă la maximum contactul dintre angajații APIA și beneficiarii ajutoarelor din domeniul agricol. Practic, toate documentele care se cereau și înainte la depunerea cererii unice de plată sau la modificările aduse acesteia vor fi transmise de către fermier prin mijloace electronice. Inclusiv adeverințele de la primării vor fi solicitate de către angajații noștri, nemaifiind nevoie de deplasarea fermierilor”, a precizat Ghiță Burlui, directorul APIA Bacău. Facilitatea este valabilă atât în cazul cererii unice de plată, cât și a rentei viagere agricole sau a ajutorului de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură. De exemplu, documentele aferente cererilor de plată vor fi scanate şi încărcate de către fiecare fermier pe un server extern (FTP) pus la dispoziție de către APIA, unde vor avea drepturi doar de încărcare. „Fermierii vor crea un director cu denumirea societății și județul unde vor încărca formularul de cerere de plată și documentele aferente perioadei pentru care solicită plată. Apoi, funcționarii APIA vor descărca de pe acest server documentele aferente fiecărui fermier. Toate aceste acte vor sta la baza operării datelor în aplicația electronică de gestionare a sprijinului financiar și efectuării verificărilor administrative ulterioare”, au precizat reprezentanții APIA. La final, după ce au fost verificate veridicitatea și corectitudinea datelor, vor fi aprobate subvențiile, decizia de plată urmând să ajungă la beneficiari prin poșta electronică.

                  FOTO: Și militarii ajută la distribuirea pachetelor pentru bătrâni

                    O echipă de militari din cadrul Bazei 95 Aeriene face parte din voluntarii care ajută zilele acestea la distribuirea a 20000 de pachete cu produse alimentare şi de igienă către persoanele vârstnice.

                    Distribuirea a început de luni, 6 aprilie, realizându-se la domiciliul beneficiarilor din municipiul Bacău. Acţiunea este iniţiată de Primăria Municipiului Bacău şi se realizează în colaborare cu Poliţia Locală a Municipiului Bacău.

                    Amenzi de peste 70.000 de lei pentru nerespectarea măsurilor stabilite pe perioada stării de urgență

                      În ultimele zile, poliţişti locali alături de personal din structurile MAI au verificat modul de respectare a reglementărilor legale instituite în această perioadă a stării de urgență, pe raza municipiului Bacău.

                      Au fost constituite mai multe echipaje şi au acționat pentru aplicarea măsurilor stabilite prin ordonanțele militare adoptate, în vederea prevenirii și limitării răspândirii COVID-19.

                      Astfel, polițiști locali au verificat sute de persoane, printre care și seniori, dacă dețin declarația pe proprie răspundere sau adeverința eliberată de angajator.

                      Au fost legitimate peste 2.300 de persoane și aplicate până în acest moment 253 de sancțiuni, în valoare de 71.350 lei, pentru nerespectarea măsurilor stabilite pe perioada stării de urgență.

                      Poliția Locală a Municipiului Bacău reamintește tuturor cetățenilor că nerespectarea legislației în vigoare atrage sancțiuni și necunoașterea legii nu poate fi invocată ca scuză. Valoarea amenzilor ce pot fi aplicate de autorități a crescut începând cu data de 03 aprilie a.c., cuantumul fiind cuprins între 2.000 şi 20.000 de lei pentru persoane fizice, respectiv 10.000 şi 70.000 de lei, în cazul persoanelor juridice.

                      Șomaj tehnic și pentru cei cu profesii liberale

                        Deși a trecut mai bine de o săptămână de când OUG 32/2020, privind șomajul tehnic, a fost publicată, persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II), întreprinderile familiale (IF), cei plătiți pe drepturi de autor sau liber-profesioniștii, afectați de coronavirus în ceea ce privește veniturile realizate, nu par să se grăbească să obțină sprijinul financiar, prevăzut de actul normativ. O demonstrează faptul că până ieri, 7 aprilie, numai 600 persoane din categoriile amintite i-au trimis on-line Agenției Județene de Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) Bacău cerere pentru finanțarea șomajului tehnic. Dar și dintre cei 600 solicitanți, numai 300 se încadrează în prevederile legale, pentru a primi fondurile necesare. Numărul este extrem de mic, dacă avem în vedere faptul că la nivelul județului Bacău sunt peste 14.000 PFA-uri, II-uri, IF-uri, persoane cu drepturi de autor, lucrători în cooperație sau liber-profesioniști, care, potrivit OUG 32/2020, au dreptul în perioada stării de urgență, impusă de pandemia de coronavirus, la o indemnizație fixă de șomaj tehnic, suportată din bugetul de stat. Astfel, indiferent de veniturile lor, categoriile menționate anterior, denumite generic profesioniști, vor primi, în perioada șomajului tehnic, o indemnizație brută de 4.072 lei (75 la sută din câștigul salarial mediu brut care este de 5.429 lei). Din indemnizație vor fi reținute contribuțiile sociale după care, din suma rămasă, se va plăti impozitul de 10 la sută.

                        Pentru a obține această indemnizație, categoriile profesionale menționate mai sus îi vor înainta on-line AJPIS-ului o cerere și o declarație pe propria răspundere, precum și lista cu persoanele care au dreptul la șomaj tehnic. Pentru perioada 16-31 martie, actele vor fi înaintate instituției respective începând cu data de 1 aprilie. Pentru cei interesați, precizăm că pot recurge la adresa de e-mail a AJPIS Bacău (str.I.S.Sturza, nr.63 A), care este ajpis.bacau@mmanpis.ro, la www.petiții_bc@mmanpis.ro sau fax 0234588605. Pot apela și numerele de telefon: 0234510082, 0234510083 ori 0234517191. Să mai notăm că, pentru a beneficia de indemnizație de șomaj, trebuie să precizeze contul pe CUI, și nu pe persoană fizică.

                        Un medic din Spitalul Județean Bacău, confirmat COVID-19

                          Un medic de la laboratorul de analize medicale al Spitalului Județean de Urgență Bacău a fost confirmat pozitiv COVID-19. „Doctorul în cauză era în activitate. A simțit primele simptome marțea trecută. A plecat acasă și de acolo i s-au recoltat probe, iar testul pozitiv a fost confirmat duminică. Acum este internat pe Secția de Boli Infecțioase, dar starea este bună. S-a făcut și anchetă epidemiologică, iar Direcția de Sănătate Publică a decis ca încă 8 persoane din laborator, care este posibil să fi intrat în contact cu el, să fie izolați, chiar dacă nu sunt simptomatice. Activitatea laboratorului nu este afectată, pentru că noi oricum am restrâns activitatea. Sunt măsuri de protecție totale pe care le-am luat dinainte, încă de când a început restricția în contextul COVID-19, având în vedere răspândirea comunitară a acestui virus”, ne-a declarat Adrian Popa, managerul spitalului.

                          În prezent, în Secția de Boli Infecțioase (special amenajată pentru cazurile de suspiciune/confirmare coronavirus) din unitatea medicală sunt 23 de cazuri, iar pe Secția ATI alte 4, din care 2 intubate, dar cu stare generală bună. În total, în județul Bacău erau confirmate până ieri 47 de cazuri de COVID-19.