Echipajul de pe ambulanță care prelevează probele este format dintr-un asistent medical și un ambulanțier

De aproape o săptămână, cadrele medicale de la Serviciul Județean de Ambulanță Bacău a preluat în totalitate testările la domiciliu a persoanelor care prezintă simptomele specifice infecției cu noul coronavirus. Până acum, de aceste testări se ocupa doar Direcția de Sănătate Publică, cea care prelua apelurile, le centraliza și apoi le trimitea pentru efectuare tot către Serviciul de Ambulanță, dar pentru o mai bună organizare și eficientizare a acestor servicii medicale acestea sunt acum coordonate direct de către personalul de la Salvare.

Concret, din acest moment, angajații Serviciului Județean de Ambulanță Bacău sunt cei care preiau direct apelurile venite prin 112, centralizează datele, la fiecare pacient eliberează un cod de caz, iar apoi un echipaj format dintr-un asistent medical și un ambulanțier se deplasează la domiciliul fiecărei persoane și prelevează probele pe loc.

„Testări la domiciliu am făcut mereu, de când s-a declanșat pandemia de coronavirus, numai că trebuia să ne ducem la DSP, să luăm fișele cu codurile de caz, kiturile de recoltare, apoi să ne deplasăm la domiciliul pacienților, să prelevăm probele. Acum facem noi tot. Avem și kituri de recoltare, preluăm noi toate cazurile, facem fișele pe fiecare caz, le centralizăm și organizăm traseele de recoltare. Reușim să facem circa 100 de testări pe zi. Recoltăm inclusiv la contacți, dacă se încadrează în definiția de caz COVID-19. Practic, acum s-a simplificat procedura prin preluarea acestor testări de către noi”, ne-a explicat Alina Banu, asistentul șef al Serviciului de Ambulanță Județean Bacău.

Așadar, dacă prezintă cel puțin 3 dintre simptomele definiției de caz coronavirus, respectiv tuse seacă, febră, dureri în gât, pierderea gustului, a mirosului, dureri musculare și stare de rău general, persoanele care sună la 112 sunt imediat preluate ca posibili purtători ai virusului SARS-CoV-2, sunt introduse într-o bază de date care generează un cod de caz și un echipaj de la Ambulanță se deplasează la domiciliul acestora pentru a li se preleva probele pentru testarea RT-PCR.

ATENȚIE! Până la primirea rezultatului, persoanele testate nu trebuie să iasă din casă!

„Rezultatul testelor se transmite direct la DSP Bacău. Dacă persoana testată este pozitiv coronavirus, în funcție de starea acestuia, se decide dacă aceasta urmează tratament la domiciliu sau dacă trebuie transportată la spital. Doar medicii de la DSP decid asta și tot ei îi evaluează, tot ei efectuează și ancheta epidemiologică pentru a vedea dacă sunt și alți posibili contacți care trebuie testați și monitorizați. Noi doar recoltăm probele! Se merge pe solicitări la cerere, pe declarațiile fiecărui pacient. Dacă starea pacientului este mai gravă decât a prezentat-o la telefon, atunci se solicită o ambulanță și acesta este transportat imediat la spital, în zona de tampon de la Urgențe, unde va fi preluat de echipa medicală de specialitate și tot aici se așteaptă și rezultatul testării. Dacă nu este cazul de transport la spital, rezultatul testărilor se transmite telefonic pacientului de către echipa coordonatoare de la DSP Bacău”, a mai precizat asistenta șefă Alina Banu.

Odată efectuat apelul la 112, testarea se efectuează în maximum 24 de ore, în funcție de numărul de cazuri care apar pe zi. După recoltare, rezultatele vin între 24 și 48 de ore. Testele se prelucrează la Spitalul Județean de Urgență Bacău (pentru probele recoltate din zonele Bacău, Buhuși și Podu Turcului și comunele limitrofe), la Spitalul Municipal Onești (pentru probele din zonele Onești, Slănic Moldova, Tg. Ocna și comunele limitrofe) și la Spitalul Comănești, pentru recoltările din acea zonă. Echipajul de pe Ambulanță care efectuează aceste testări poartă echipament de protecție, pe care îl schimbă la fiecare recoltare, iar după fiecare traseu complet ambulanța se decontaminează în stație.

În tot acest timp, Serviciul de Ambulanță Județean Bacău efectuează și intervențiile de urgență, fără a afecta deloc această activitate, iar mașinile de salvare folosite sunt altele decât cele care se deplasează la cazurile de cod roșu (pacient critic, cu risc vital), galben (urgență, cu risc de agravare) sau verde (urgență, dar fără să fie pusă viața pacientului în pericol). „Să nu uităm totuși că noi suntem un serviciu de urgență! Avem peste 250 de solicitări pe gardă! Personalul este epuizat, suntem insuficienți, dar încercăm să le facem pe toate. Nu facem diferențe. De aceea contează foarte mult și sinceritatea pacientului care apelează la 112 și care trebuie să realizeze că noi suntem aici pentru a salva vieți și a le fi de ajutor celor care au nevoie”, a încheiat asistenta șefă Alina Banu.



PUBLICITATE