vineri, 26 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1671

Copil dispărut, găsit după o noapte de căutări

    La data de 05 ianuarie a.c., în jurul orei 18.30, un bărbat, de 33 de ani, din comuna Coţofăneşti a sesizat polițiștii din cadrul Secţiei 10 Poliţie Rurală Ştefan cel Mare despre faptul că fiul său, în vârstă de 11 ani, a plecat de la locuinţă, în cursul aceleiași zile şi nu a mai revenit.

    Încă de la momentul sesizării, poliţiştii s-au mobilizat prompt şi au început cercetările în acest caz.

    S-a procedat la efectuarea de căutări în zonă, împreună cu jandarmi, pompieri, şi voluntari.

    În dimineaţa zilei de 06 ianuarie a.c., echipele de căutare au depistat minorul de 11 ani, din comuna Coţofăneşti, în curtea unui imobil nelocuit din localitatea de domiciliu.

    La faţa locului s-a deplasat un echipaj al ambulanţei care i-a acordat îngrijiri medicale de specialitate şi l-au transportat la spital. Starea acestuia este bună.

    CATARACTA, o afecțiune care netratată duce la pierderea vederii

    Ce este cataracta? Care sunt semnalele de alarmă pe care le dă cataracta? De ce este importantă operația de cataractă? În ce constă operația și cât durează perioada de recuperare? Dr. Oana Chelaru Postolache, medic primar oftalmolog, lămurește toate aceste aspecte.

    – Doamna doctor, întâi de toate, ce înseamnă cataracta? Din câte știu, cristalinul devine opac și nu mai vezi pur și simplu.

    – Noi avem în ochi două lentile: una e la suprafață, o putem atinge, și una e în interior. Cea din interior, numită cristalin, își pierde funcția începând cu 40 de ani și astfel oamenii ajung să aibă nevoie de ochelari, întâi de aproape, după aceea de distanță. Mai târziu, după 65 de ani, peste 70% din acești oameni vor dezvolta cataractă, asta însemnând că acea lentilă își pierde din transparență.

    –  Și e ca și când ai privi printr-un geam mat?

    – Exact. Problema e că această pierdere de tranparență apare la ochi diferiți, în timp diferiți.

    – Și atunci există un ochi cu care vezi mai bine și compensezi cât de cât.

    – Exact. Și de exemplu, dacă începi să vezi slab cu un ochi, și cu celălalt vezi mai bine, nu mai poți aprecia cum trebuie distanțele. Sunt foarte multe cazuri în care unul din semnele cataractei este că pacientul respectiv suferă o fractură, nu mai apreciază bine bordurile, treptele și așa mai departe. De asemenea, un alt semn foarte des întâlnit este ceea ce numim noi „semnul bucuriei de scurtă durată”.

    – Adică?

    – Un om poartă niște ochelari de ani de zile, iar de la un moment dat, surpriză!, începe să vadă fără ochelari.

    – De aproape?

    – Ori la aproape, ori la distanță, ceva se schimbă în bine. Și pacientul devine foarte fericit. Noi numim „semnul bucuriei de scurtă durată” pentru că imediat după ce se întâmplă asta scade vederea și persoana respectivă își dă seama că este o problemă. Se adresează medicului oftalmolog, acesta diagnosticând cataracta drept cauză.

    – Deci, iată, n-ar trebui să fie un semn de bucurie, ci un semnal cumva de alarmă, mers la medicul oftalmolog și descoperit la timp.

    – Alt semnal: foarte mulți pacienți simt la un moment dat că ochelarii lor vechi nu-i mai ajută și se duc la optician și acolo opticianul le schimbă ochelarii. După o lună, după o săptămână sau după 3 luni, iarăși nu mai sunt de ajutor ochelarii. Deci când încep să se modifice dioptriile, iar pacientul are peste 60 de ani, ne gândim la acestă boală.

    – La cataractă. Firesc vine întrebarea: ce e de făcut? Există vreun tratament medicamentos, ceva care să te ajute sau doar intervenția chirurgicală este salvatoare atunci când suferi de cataractă?

    – Dacă ne gândim că lentila se opacifiază, cum putem să o tratăm? Trebuie să o schimbăm. Deci, metoda de tratament în cataractă este eminamente chirurgicală.

    – În ce constă pregătirea pentru intervenție. Cam cât durează anestezia? Pentru că, știți, atunci când e vorba de ochi, parcă nu-ți vine să te gândești nici la anestezie, nici la faptul că medicul intră și umblă pe ochi. Povestiți-ne un pic din culise.

    – E stresant, într-adevăr, pentru pacient.

    – Cum să elimini cumva sau să mai micșorezi din stresul cu care vine un bolnav ce știe că urmează a fi operat de cataractă?

    – Cea mai mare problemă este frica de necunoscut, pentru că pacienții nu știu ce urmează să trăiască, ce o să li se întâmple. Este o experiență… e mult spus frumoasă, pentru că nu ai altă soluție, trebuie făcută intervenția chirugicală. Dar mulți pacienți pleacă destul de plăcut impresionați, pentru că lucrurile sunt foarte bine gândite, sunt foarte simple. Pacientul intră într-un vestiar unde este echipat cu halat, cu niște cipici și așa mai departe. Se administrează niște picături în ochi cu anestezic, după care se merge în sala de operație. Deci anestezia este locală, cu picături. Se face prima incizie, după care se introduce în interiorul ochiului o substanță de protecție care conține și ea substanța anestezică.

    – Și nu simți absolut nimic.

    – Singura diferență, practic, este că pacientul vede lumina, dar vede o lumină ca și cum s-ar uita în farul de mașină. Nu vede manevrele chirurgicale.

    – Așadar anestezia nu este generală.

    – Nu. Nu se recomandă.

    – Și asta trebuie spus, pentru că mulți se feresc de anestezia generală, de posibile complicații, efecte secundare. Deci, mergem pe anestezie locală. Durează mai mult pregătirea, anestezia, decât intervenția în sine.

    – În mod normal, o operație de cataractă trebuie să dureze în jur de 10 minute, poate să dureze mai puțin, poate să dureze puțin mai mult, dar media e cam așa. Gândiți-vă că de aceea nu recomandăm operație cu anestezie generală. E mai mare traumatismul anestezic decât operația în sine. Până când l-am adormit, eu am terminat operația. Este o operație în care, practic, cu ajutorul unor microincizii ajung la cristalinul opacifiat pe care îl îndepărtez, punând în locul lui un cristalin artificial. Standardul de aur în chirurgia cataractei în zilele noastre este o operație numită facoemulsificare cu ultrasunete. Este operația care îmi permite să fac toate lucrurile într-o deplină siguranță și în deplin control, cu recuperare foarte rapidă, minimtraumatizantă.

    – Ne puteți spune de câte feluri poate fi cristalinul artificial, pentru că știu că pacientul poate alege și în funcție de buget. Știu că cel mai bun sau cel mai performant cristalin artificial este și destul de scump, însă cu acel cristalin nu mai ai nevoie de ochelari nici de aproape, nici la depărtare.

    – Eu consider că scump sau ieftin este exact ca frumos sau urât. E foarte relativ.

    – Depinde de fiecare ce-și dorește. Câte variante avem?

    – Discuția este în felul următor: în primul și în primul rând îmi place să aud ce-și dorește pacientul. După care, în momentul în care am înțeles ce-și dorește, facem niște investigații și vedem ce i se potrivește lui și astfel ajungem să ne apropiem de idealul dorit de pacientul nostru. Practic, sunt multe feluri de cristaline. Dar ca să le împărțim în două grupe, vorbim de cristaline monofocale și multifocale. Dacă punem un cristalin monofocal înseamnă că pacientul va vedea bine la distanță. Adică pot să-l fac să vadă bine la distanță și să aibă ochelari de citit. Sau sunt unii pacienți care au muncă de birou, și își doresc să vadă bine la aproape fără ochelari și să aibă ochelari la distanță”. Sunt unii care nu vor să mai poarte ochelari deloc și atunci introducem un cristalin multifocal, care îi permite să vadă la orice distanță, inclusiv de aproape. Bineînțeles, cristalinul multifocal se poate implanta doar în cazul în care ochiul pacientului nu mai prezintă altă patologie asociată.

    – După intervenție, perioada de recuperare în ce constă? Cât durează? Apar dureri, nu apar?

    – Este foarte, foarte important ca operația de cataractă să se facă la timp. Adică în momentul în care scade confortul vizual. De ce spun asta? Sunt unii oameni cărora le este frică și atunci tot amână intervenția chirurgicală. Dacă amână, cristalinul acela devine foarte dur, iar noi folosim parametri foarte înalți de ultrasunete intraoperator și traumatismul pe care îl producem asupra ochiului devine mult mai mare.

    – Adică, dumneavoastră ca medic vă chinuiți mai mult să scoateți cristalinul.

    – Asta nu contează.

    – Nu, ca să înțeleagă pacientul. Asta pentru că a stat foarte mult și cristalinul lui s-a întărit. Însă, dacă vii la timp scapi de toate aceste manevre și atunci recuperarea e mai ușoară și mai rapidă.

    – Asta e ideea. Dacă pacientul vine la timp înseamnă că restul țesuturilor nu se supără pe noi atât de tare.

    – Și se lucrează mai ușor, și se recuperează mai ușor.

    -A doua zi poate fi un pic de ceață, dar aceasta dispare repede. Dacă, de exemplu, pacientul are o cataractă foarte dură și foarte avansată, ceața poate să persiste zile sau chiar săptămâni. Dar de cele mai multe ori, dacă oamenii vin la timp la operație, și în cazul în care și ochiul celălalt are cataractă, acesta se poate opera chiar și după două zile.

    – Doar dacă venim la timp!

    – Noi le spunem pacienților așa: „Operăm primul ochi pentru cataractă, vedeți cum vă recuperați. În momentul în care vă simțiți în forță și căpătați curaj, veniți să operăm și celălalt ochi”. Dacă un ochi este operat și are un cristalin nou, și celălalt e cu cataractă, diferența de vedere dintre cei doi ochi e mare. Dacă cristalinul are cataractă înseamnă că el e galben. Deci, culorile percepute vor fi modificate: albul va fi mai gălbui, albastrul este filtrat, nu se vede cum trebuie. Cu ochiul operat culorile se văd intense, vii.

    – Dacă s-a ajuns la cataractă, după intervenția chirurgicală  te poți gândi că dai timpul înapoi cu 10-20 de ani, și vezi ca în tinerețe?

    – Exact. Dacă omul respectiv nu are și alte boli supraadăugate, cum ar fi glaucom sau degenerescență maculară, după operația asta, vederea este de cele mai multe ori „wow!”. Nu ești bucuros că ai ajuns la cataractă pentru că realizezi că ai o vârstă, dar în același timp după ce te operezi de cataractă, orizontul crește, dorința de viață crește, libertatea și mobilitatea cresc.

    – Practic ștergem niște ani din calendar. Important este să nu amânăm momentul. Până la urmă tot la intervenție se ajunge, însă lucrurile se pot complica, în sensul că durează mai mult recuperarea postoperatorie.

    – Și pot apărea și complicații.

    -După operație, există durere?

    – În mod normal, operația de cataractă nu trebuie să doară deloc. În general, am avut pacienți care spun că simt diverse lucruri. Eu consider așa: dacă pacientul reușește să fie cât se poate de relaxat, să nu stea încordat, nu are nicio problemă. În momentul în care stai tensionat, orice ți se pare că e neplăcut.

    – Și contează foarte mult psihicul. De aceea mi-am dorit atât de mult să realizez acest interviu, să explicăm și să spunem lucrurilor pe nume. Știu că este greu când treci printr-o intervenție chirurgicală în general, mai ales când este vorba de ochi, însă sper eu că am reușit să mai lămurim lucrurile, să mai spulberăm niște mituri. Și dacă aveți nevoie într-adevăr de operația de cataractă, nu ezitați, pe mâini bune, lucrurile pot fi extraordinare.

    – E o operație ușoară.

    – O operație de rutină pentru medicul oftalmolog sau cel puțin pentru doamna doctor Oana Chelaru Postolache și echipa de aici de la CLINICA OFTALMOLOGICĂ GAUSS, unde condițiile sunt extraordinare. Mulțumim.

    www.clinicagauss.ro

    Bacău, Bd. Ionita Sandu Sturza nr. 39

    0732.377.377

    0737.531.391

     

    Poliţiştii băcăuani, alături de cetăţeni în cele două zile de sărbătoare

      Pentru desfăşurarea, în linişte, a manifestărilor religioase prilejuite de sărbătorirea Botezului Domnului Iisus Hristos (Boboteaza) și Sfântului Ioan Botezătorul, polițiștii acționează pe raza întregului județ, pentru a asigura ordinea şi liniştea publică și pentru prevenirea, descurajarea și combaterea faptelor antisociale. De asemenea, măsurile dispuse în această perioadă au în vedere şi fluidizarea traficului rutier în zona lăcaşurilor de cult și prevenirea evenimentelor rutiere negative. Totodată, forțele de ordine participă, împreună cu celelalte instituții cu atribuții în domeniu, pentru verificarea respectării măsurilor pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19. Polițiștii fac apel la cetățeni să respecte măsurile de protecție sanitară și de distanțare fizică pentru a-și proteja propria sănătate și viață, dar și pentru a-i proteja pe toți cei din jur.

      Este important ca fiecare dintre noi să avem un comportament responsabil, să conștientizăm că acțiunile noastre îi pot afecta pe ceilalți și să respectăm deciziile autorităților pentru limitarea și răspândirea infecțiilor cu noul Coronavirus. Se recomandă cetăţenilor care intenţionează să participe la aceste manifestări religioase să adopte un comportament civilizat, să acorde o atenţie sporită modului de păstrare şi asigurare a bunurilor şi obiectelor personale. De asemenea, să nu încurajeze actele de cerșetorie prin ajutorarea celor care apelează la mila publicului.

      Depistați de jandarmi la pescuit ilegal

        În urma acţiunii desfăşurate pe râul Siret, jandarmii au depistat, marți seara, doi bărbați care pescuiau cu plase de pescuit tip monofilament, interzise de legislația în vigoare. Până la momentul intervenției oamenilor legii, bărbații respectivi au reușit să prindă o cantitate de pește, din diferite specii, care a fost redat mediului natural din care provenea.

        Jandarmii le-au întocmit celor doi bărbați actele de sesizare a organelor de urmărire penală sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de „deţinere sau folosire a uneltelor de plasă de tip monofilament” și „deținerea fără documente legale a peştelui”, fapte prevăzute și pedepsite de O.U.G 23/2008 privind pescuitul şi acvacultura. Actele procedurale întocmite au fost înaintate organelor de urmărire penală în vederea continuării cercetărilor şi aplicării măsurilor legale.

        Liber la alegerea furnizorului de energie electrică! Vezi ce trebuie să faci!

        Încă din prima zi lucrătoare a acestui an, sute de băcăuani s-au înghesuit la porțile principalului furnizor de energie electrică din județ – E.On. Cu toții au fost mânați de dorința de a alege de pe piața liberă oferta cea mai avantajoasă.

        Toată lumea a aflat (mai mult din mass media, decât din sursele oficiale) că, de la 1 ianuarie, piața energiei electrice s-a liberalizat. Asta înseamnă că, de-acum încolo, clienții nu mai plătesc prețuri stabilite de Autoritatea Națională de Reglementare a Energiei (ANRE), ci vor putea să compare și, apoi, să își aleagă, de pe piața liberă, oferta cea mai avantajoasă, de la furnizor sau de la o altă firmă de profil. Oamenii au fost speriați mai ales de gândul că, în cazul în care nu vor face acest demers, vor risca să plătească facturi mai mari pentru acest serviciu. Oficial, se știa că abonații care nu au optat pentru contracte în sistem concurețial vor fi trecuți automat la serviciul universal, unde tariflele sunt mai mari decât cele din piața concurențială, cu 13-26%.

        Birocrație și proastă informare

        Cert este că momentul 1 ianuarie i-a luat prin surprindere pe majoritatea consumatorilor. Oamenii erau bulversați de informațiile pe care au reușit să le prindă prin diferite canale media, cei mai mulți nefiind lămuriți în privința a ceea ce au de făcut. Și asta tocmai din cauza bâlbâielilor autorităților care, cot la cot cu furnizorii de energie electrică, nu au fost în stare să emită un punct de vedere clar, fără echivoc, menit să ușureze sarcina abonaților.

        „Eu nu știu să umblu pe internet, de asta și stau la coadă”

        Am regăsit același interes al consumatorilor băcăuani și ieri, când, deși nu la aceeași intensitate ca în prima zi, câteva zeci de persoane așteptau, liniștite, să le fie lămurită dilema noilor contracte. Mulți dintre clienți reclamau atât ritmul încetinit cu care angajații companiei reușeau să proceseze problemele ridicate de oameni, cât, mai ales, incompetența în a le oferi informații clare vizavi de ce trebuie să facă pentru a intra în normalitate. „Marea problemă este tot birocrația. Sunt foarte «lejeri», angajații ăștia se mișcă la fel ca ochiul mortului, iar, la final, pleci fără să fi înțeles nimic despre ce trebuie făcut”, mă întâmpină un domn în vârstă, vădit iritat de cum se derulau lucrurile la intrarea în sediul furnizorului. „Azi, știu ce trebuie să fac, dar ieri a fost nebunia de pe lume. Nimeni nu respecta rândul, toată lumea care venea se băga în față. Plus că nimeni nu știa ce să facă, pleca mai nelămurită decât venise. Acum, sunt o persoană foarte informată și știu că vreau să rămân tot la E.On. Iar, pentru asta, trebuie să reînnoiesc contractul. I-aș transmite un mesaj lui Iohannis, ca să știe și el cu ce ne confruntăm, dincolo de faptul că nu ne-a băgat în seamă vizavi de ce am ales în decembrie. Sunt foarte frustrată. Trebuia să se facă o campanie de informare, ca să știe toată lumea ce trebuie să facă, nu să umble, bezmetică, pe drumuri, din prima zi a anului”, spune Niculina Bocea, proaspăt pensionată de la Aerostar. „Eu nu știu să umblu pe internet, de asta și stau la coadă. Am înțeles că s-a prelungit termenul, dar dacă tot am venit tocmai de la URA, stau să rezolv problema”, îmi spune o bătrână. La doi pași, alte două femei în vârstă, cu aspect monahal, așteptau, cu urechile ciulite, să le vină rândul. „De la Luizi Călugăra am venit. Noi avem contract nou, de pe 22 mai, anul trecut, iar, acum, trebuie să facem altul și nu știm de ce”, aflu de la femei.

        Aceste probleme ne-au fost semnalate, zilele acestea, și pe telefonul redacției, 0749.25.88.14

        Ce se știe, oficial

        Cert este că, din acest an, preţul energiei electrice nu mai este reglementat de stat. Prin urmare, cele şase milioane de consumatori care au rămas în piaţa reglementată au două posibilităţi: să nu facă nimic, păstrând vechile contracte (caz în care vor plăti automat preţuri denumite „de serviciu universal”, mai mari cu 13-26%), sau să încheie alte contracte, în piaţa liberă (concurenţială). Pentru a-i ajuta să aleagă mai ușor, cei cu abilități tehnice minime au la dispoziție site-ul ANRE https://www.anre.ro/ro/info-consumatori/comparator-de-tarife. De aici, vor putea alege oferta care să-i mulțumească. Ca o paranteză, deși a fost anunțat de mai mult timp, comparatorul de tarife nu a funcționat corect (până zilele trecute), oferind, la interogare, date eronate. Pe de altă parte, consumatorii trebuie să știe că, dacă nu semnează un nou contract până la termenul stabilit de guvernanți, vor primi energie electrică din partea aceluiaşi furnizor, până la semnarea unei convenții de furnizare în regim de serviciu universal sau în regim concurenţial.

        Ce trebuie făcut

        Înainte de toate, trebuie să aflați dacă nu sunt sunteți deja în piaţa concurenţială. Acest detaliu se poate afla de pe factură. Dacă pe ea scrie „factură piaţă concurenţială”, nu mai este nevoie să faceți nimic, pentru că nu mai sunteți în situaţia de a plăti automat preţuri de serviciu universal. Apoi, trebuie să știți că, de acum încolo, veți primi informări de la furnizori în care veți putea vedea oferta concurenţială, comparând-o cu oferta de serviciu universal. Însă, cel mai indicat este încheierea de noi contracte, renunţându-se la cele vechi. Se recomandă tuturor clienţilor să solicite furnizorului condiţiile de modificare a preţului electricităţii, înainte de a semna un contract. În plus, trebuie știut că, oricând, contractele pot fi schimbate, dacă vă nemulțumește ceva.

        Ce spune E.ON, cel mai mare furnizor

        Am primit un punct de vedere (e drept, cu întârziere), din partea furnizorului E.ON care admite existența unui „număr mai mare de clienți decât în mod obișnuit” la oficiile din Bacău ale companiei, mulți veniți pentru clarificări privind liberalizarea pieței energiei electrice. Reprezentanții companiei justifică procesarea greoaie a cazurilor prin măsurile de distanțare fizică impuse de pandemie. Pentru o gestiune optimă a timpului, aceștia recomandă planificarea vizitei, în sediu, a clienților, prin intermediul serviciului E.ON eBooking pe www.eon.ro/programare-online, fiind preluați cu prioritate.

        Programul de funcționare al Magazinului E.ON din Bacău este între orele 08.00 și 16.00 pentru zilele de luni, marți, miercuri și vineri, respectiv între orele 10.00 și 18.00, pentru ziua de joi”, au precizat aceștia.

        E.ON le recomandă clienților să utilizeze canalele de comunicare alternative online și telefonice puse la dispoziție de companie: non-stop, la Call Center-ul E.ON – 0800.800.900 sau 0800.800.366, prin  prin e-mail, la serviciiclienti@eon-romania.ro, sau prin crearea unui cont E.ON Myline, pe eon.ro/myline. Clienții E.ON care nu vor dori să aleagă nicio ofertă concurențială vor beneficia, în continuare, de serviciul de furnizare, în baza contractului actual, însă la prețul din oferta de serviciu universal, valabil pentru 12 luni, de 0,340 lei/kWh, respectiv 0,56338 lei/kWh (cu tarifele reglementate de transport, distribuție și servicii de sistem incluse). Atenție, căci aceste tarife nu conţin certificatele verzi, contribuţie pentru cogenerarea de înaltă eficienţă, TVA şi acciza.

        Ultrascurte

        * – Hans, hai să-ți zic un banc!

        – Nein, mă, că nu prea le am cu bancurile în perioada asta…

        – Lasă, mă, nu mă grăbesc, am timp să ți-l și explic…

        * Dionisie: Bă, s-au inflamat toți cu Revelionul de la TVR, da’ unul n-a zis pen’ ce a fost prezentă în show tipa aia cu picioarele până-n gât de lângă Bitman…

        * Băieții ceia care se hlizeau la giumbușlucurile lui Garcea și ale lu’ Leana când erau la Pro TV se declară azi ultragiați de mitocănismul celor de la Vacanța Mare de la TVR.  Nah, așa e când te afli de partea greșită a furtunului…

        * Plin facebookul de poze cu oameni cu masca pe figură sărbătorind în familie Anul Nou. NOT!

        * Biden Sadat de Gaulle! Joe Biden, care a câștigat, teoretic, alegerile din SUA, a produs consternare când s-a referit, în timpul unei apariții televizate la vicepreședintele Kamala Harris cu titlul de „președintele ales”. Ca să fie clar de ce s-a mirat lumea, să specificăm că în sistemul american, vicepreședintele ia locul președintelui când acesta nu-și mai poate îndeplini sarcinile.

        * Dionisie: Micuții sunt furioși că TVR a luat „la șto” pandemia și pe comandantul ei suprem.

        * O imigrantă din Etiopia, devenită simbol al integrării în Italia, a fost ucisă și violată de un imigrant.

        * Dilema lui Dionisie

        – Bă, tu ai luat săpunul ăsta lichid?

        – Care?

        – Ăsta cu nectar de vișine…

        – Da, bă, ce-i cu el?

        – Am o dilemă…

        – Zi-i…

        – Miroase atât de bine că nu știu dacă să mă spăl cu el pe mâini sau să-l beau…

        * Marketing, frate! Vânduți inițial cu 12,99 euro în magazine, niște adidași Lidl au avut un preț de revânzare de 295 euro pe Leboncoin (site de anunțuri gratuite din Franța, a avut un profit net de 64 mil euro în 2019) și chiar 4.900 euro pe eBay. Lidl a folosit influenceri care s-au pozat cu adidașii. În plus, compania a avertizat că aceste articole vor fi vândute „în cantități limitate”, oferind clienților impresia că e vorba de un produs rar.

        Volei feminin/ Divizia A1: Știința și-a reluat pregătirile

        La antrenamentele băcăuancelor este prezentă și bulgăroaica Guncheva, care a mai jucat pentru studente în urmă cu două stagiuni.

        Și în 2021, echipa de volei feminin a Științei Bacău a fost prima la apel. Studentele și-au reluat antrenamentele luni, atunci când au bifat două ședințe de pregătire. În linii largi, băcăuancele mizează pe același lot cu care s-au prezentat în tur.

        Kristina Guncheva

        Noutatea este prezența la antrenamentele Științei a bulgăroaicei Kristina Guncheva. În fapt, vorbim despre un come-back, ridicătoarea naționalei Bulgariei mai activând la formația antrenată de Florin Grapă în ediția 2018-2019, atunci când Știința a reușit performanța de a accede în careul de ași al Cupei CEV. Plecată la sfârșitul acelui sezon în Turcia, Guncheva a fost aproape de o revenire la Bacău vara trecută. Numai că problemele financiare întâmpinate de Știința nu au permis concretizarea mutării, iar pe fir a intrat Dinamo, care și-a completat astfel „contingentul bulgar” din care mai fac parte Nasya Dimitrovna și Maya Karakasheva. În această iarnă, Kristina Guncheva s-a despărțit de Dinamo, astfel încât a apărut oportunitatea revenirii la Știința, unde o regăsește pe compatrioata sa, Slavina Koleva și unde, mai mult ca sigur, o va înlocui pe Ivana Blazevic, aflată pe punctul de părăsi gruparea băcăuană. Deocamdată, transferul coordonatoarei în vârstă de 26 de ani nu a fost înregistrat, însă timp există, în condițiile în care perioada de mercato se va încheia înainte de primul turneu al returului, programat în perioada 20-22 ianuarie.

        La acest prim turneu din 2021, Știința se va deplasa la Medgidia, unde va întâlni formația gazdă, principala sa contracandidată la locul 4. Cele două echipe sunt despărțite de șase puncte în clasament, ecartul urmând să se reducă la trei în cazul unei victorii băcăuane cu 3-0 sau 3-1. În tur, câștig de cauză a avut CS Medgidia, însă acum, Știința pare o echipă mult mai bine așezată, așa cum a dovedit-o și finalul turului de campionat.

        „E greu, dar ne batem. Îmi doresc foarte mult să revenim în primele patru echipe. Știu că returul va fi și mai dificil. Voluntariul și-a luat o braziliancă, Lugojul s-a întărit, la rândul ei și exemplele ar putea continua. Dar nimic nu este tranșat. Am încredere în fete”, a declarat antrenorul Științei, Florin Grapă.

        De notat  și faptul că în retur, Știinta va găzdui două turnee pe teren propriu: cel cu numărul trei, din martie, și ultimul al Diviziei A1, programat în perioada 2-4 aprilie.

        Vaccinul anticovid un cadou planetar !!!

        Conform datelor oficiale publicate de INSP,  luni 04 ianuarie a.c., în România de la începutul  pandemiei au fost confirmate 643.559 de cazuri de persoane infectate cu noul coronavirus (COVID-19) din care au decedat, 16.057  persoane. Exprimat în procente rezultă că din numărul celor infectați 2,5% au decedat, iar dintre aceștia, tot conform datelor oficiale, 3/4 sunt persoane cu vârsta peste 75-80 de ani, cu multiple comorbidități. Ceilalți 97,5%, vindecații, au trecut prin această pandemie  cu tratament clasic, ori fără….. Asimptomaticii. Asta în cifre oficiale. În realitate, procentul celor decedați ca având cauză COVID-19 este mult mai mic raportat la numărul celor ce s-au infectat dar care nu au raportat, nu s-au testat și s-au tratat singuri.

        Era clar că trebuia accelerată producția vaccinului. Nu din pricina înbolnăvirilor. Asta era cea mai mică problemă a fabricanților de vaccin (în context termenul e corect). Cauza era că se încheia anul, iar undeva prin luna martie urmează publicarea datelor statistice privind decesele și cauzele acestora. Din analizele comparative se pot decela informații privind reducerea subită în anul 2020 a deceselor  generate de pneumonii, cancere, AVC-uri, boli cardiovasculare, etc. diferențele regăsindu-se în majoritatea covârșitoare în noua rubrică COV 19. Mai mult de atât, odată devenind comunitară, această gripă COVID a început să ne atingă cunoscuții, prietenii, rudele. Unii au declarat DSP-ului infectare, alții nu. În ambele cauzuri s-au convins că e doar o gripă nouă peste care au trecut și sau imunizat fără vaccin!!! Isteria testării colective a fost un joc de imagine pe bani publici. Rezultatul la ATI ar  fi fost același. Cei care au avut rude declarate ca fiind decedate de COVID, majoritatea, cunoșteau că în realitate bolile fatale de care aceștia sufereau, au generat decesele. Și în timp ce oficialii ne repetau ca niște patefoane defecte același refren al virusului ucigaș, realitatea se insinua discret dar ferm în conștiința publică.

        Escamotarea adevărului prin publicitate mincinoasă, prezentarea truncheată a realității, blocarea opiniilor contrare doctrinelor oficiale, implementarea fricii prin instituționalizarea represiunii și încălcării libertăților cetățenești nu mai putea continua. În acest context a început  marea vaccinare. Suferința vacciniștilor ar trebui să ia sfârșit odată cu introducerea panaceului injectabil în organism. Dar lucrurile nu sunt așa simple. Vaccinul nu garantează o imunitate totală și evident nici producătorii. Nu sunt excluse efectele adverse pe termen scurt ori termen lung și nimeni nu garantează că acestea nu vor exista. Odată asumată vaccinarea voluntară, se presupune că știi și ți-ai asumat toate consecințele ce decurg. Conform Legii Nr. 95/2006 din 14 aprilie 2006  privind reforma în domeniul sănătăţii art. 660: ,, Pentru a fi supus la metode de prevenţie şi tratament, cu potenţial de risc pentru pacient, pacientului  i se solicită acordul scris. Medicul, asistentul medical… etc.  sunt datori să prezinte pacientului informaţii la un nivel ştiinţific rezonabil pentru puterea de înţelegere a acestuia. Informaţiile trebuie să conţină: diagnosticul, natura şi scopul tratamentului, riscurile şi consecinţele tratamentului propus, alternativele viabile de tratament, riscurile şi consecinţele lor, prognosticul bolii fără aplicarea tratamentului.”

        În fapt, nimeni nu garantează și nu știe. Toate sunt supoziții. Directorul executiv al AstraZeneca, Rudd Dobber, declara pentru Reuters că ei, ca și companie, nu își pot asuma riscul dacă în patru ani vaccinul are efecte secundare. De la data apariției sale, conform unui studiu efectuat în 99 de țări pe 46.000 de persoane, virusul a suferit 12.700 de mutații. Vacinul antigripal asigură (atât cât o face) imunitatea pentru o plajă de maxim 20 de variații ale tulpinii inițiale de virus pentru care a fost creat. Dacă în urmă cu 100 de ani Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Medico-Militară „Cantacuzino” a fost creat având în vedere interesul pacientului,  acum, marii producători de vaccinuri au în vedere preponderent  interesul personal… profitul.

        La cele 12.700 de mutații ale virusului  o să avem în curând abonament pentru vaccin SARS COV forma inițială -a) forma britanică -b) forma asiatică -c) forma europeană cu mutație mediteraniană  -d)… etc. În ceea ce privește antecedentele companiei Pfizer, fostul președinte al Colegiului Medicilor din România, Vasile Astărăstoae, ne prezintă o interesantă istorie de etică a acestui producător  publicată pe https://www.stiripesurse.ro/; ,,… În 1996, Nigeria a cunoscut o epidemie de meningită bacteriană. (…) Într-un efort de a obține aprobarea FDA pentru utilizarea pediatrică a noului său antibiotic, trovafloxacin mesilat sau Trovan, Pfizer a finanțat acest studiu în Nigeria. Medicii de la Pfizer s-au oferit, ca parte a unui program de urgență lansat de OMS (Organizația Mondială a Sănătății), să trateze aproximativ două sute de copii, jumătate cu noul medicament experimental Trovan și jumătate cu cel mai bun medicament pentru meningită de pe piață la acea vreme, Ceftriaxone. Rezultate: 5 copii au murit sub tratament cu Trovan (în timp ce mulți alții au căzut victime ale orbirii, malformațiilor și paraliziei) … Pfizer nu a raportat rezultatele a 10 dintre copii. Potrivit medicilor Pfizer, testul a avut un  rezultat bun…. jurnalistul Joe Stephens a scris un articol în Washington Post pe 17 decembrie 2000, care descrie această situație. În 2001, a început (în instanțe din SUA și Nigeria) un lung șir de procese între companie, familiile și copiii din studiu la care a intervenit ulterior Guvernul Federal Nigerian…”  Litigiul s-a stins extrajudiciar prin plata unor despăgubiri de către Pfizer.  Trovafloxacina nu a fost niciodată aprobată de FDA pentru tratarea meningitei la copii. În iunie 1999, FDA a emis un avertisment că utilizarea medicamentului ar putea duce la toxicitate hepatică gravă și la moarte.

        ,,Când aud de altruismul și spiritul filantropic al marilor companii farmaceutice, spunea dr. Astărăstoae în încheierea demersului său,  îmi vine în minte: Timeo Danaos et dona ferentes.” (-mă tem de danai/greci  chiar și când aduc daruri – cuvintele prin care preotul troian, Laocoon, a încercat să-i convingă pe concetățenii săi să nu introducă în cetate calul de lemn lăsat de ahei pe țărm și în care se aflau Odiseu și luptătorii lui.) Apropo, vaccinul este gratis pentru întreaga populație….  Primul…

        Jr. Adrian M. Ionescu

        Bani pentru salariații care lucrează de acasă

        Seria facilităților acordate pentru stimularea extinderii activității desfășurate de acasă continuă cu o nouă măsură în acest sens, aprobată de către Guvernul României, la sfârșitul anului trecut. Astfel, din 2021 angajatorii care folosesc munca la domiciliu le pot da salariaților care lucrează de acasă bani în plus față de retribuție. Este vorba despre o sumă de până la 400 lei pentru plata facturilor, mobilierului sau a echipamentelor.

        Suma este acordată pentru a acoperi o parte din cheltuielile cu utilitățile (electricitate, abonamente, încălzire, apă etc.) pe care le face salariatul în vederea desfășurării activității. Totodată, din cei 400 lei angajatul își poate cumpăra mobilierul sau echipamentul de lucru. Cheltuielile nu trebuie să fie dovedite cu acte. Suma nu va fi supusă impozitării, deci pentru cei 400 lei nu vor fi achitate impozitul pe venit și nici contribuțiile sociale. Cheltuielile suportate de angajator sunt deductibile, pentru determinarea rezultatului fiscal.

        Reamintim că anterior, respectiv în vara anului trecut, Guvernul de pe atunci a aprobat și un ajutor de 2.500 lei, pentru angajatorii ai căror salariați lucrează în regim de telemuncă. Cu această sumă, angajatorii au avut posibilitatea să achiziționeze doar echipamente noi, destinate salariaților care muncesc de acasă, prin sistemul amintit. Mai exact, au putut cumpăra laptop sau notebook, tabletă, smartphone, periferice aferente acestora, echipamente pentru conectarea celor menționate, precum și licențe software pentru dispozitivele achiziționate. Suma putea fi cerută până la finalul anului 2020, pentru fiecare angajat care a lucrat cel puțin 15 zile în regim de telemuncă, în perioada stării de urgență. Cererea de finanțare și documentele necesare trebuiau transmise electronic Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă.

        La această instituție, până la sfârșitul lunii decembrie 2020, au fost depuse 40 cereri pentru finanțare de la tot atâția angajatori, din care 13 au primit deja banii, în sumă totală de 120.000 lei. Cu acești bani cei 13 agenți economici au cumpărat aparatură și echipamente din cele menționate mai sus pentru 48 angajați.

        Facilități fiscale pentru 2021

        În Monitorul Oficial a fost publicată deja OUG nr. 226 care prevede unele măsuri fiscal-bugetare pentru noul an. Actul normativ aduce mai multe modificări din domeniul financiar-contabil și bugetar, aplicabile deja de la 1 ianuarie 2021, cum ar fi un nou tratament fiscal al TVA privind livrările de dispozitive medicale, prorogarea majorării plafonului TVA privind locuințele sociale, o nouă perioadă de scutire la impozitul pe venitul din activități specifice, dar și unele prevederi privind construcția bugetară, cum ar fi înghețarea unor salarii din sistemul public, anularea unor actualizări ale pensiilor special sau menținerea punctului de amendă la valoarea de 145 lei pentru contravențiile la regimul rutier. Astăzi vă prezentăm modificările în domeniul fiscal sau al procedurilor fiscale și, doar tangențial, acele modificări normative conexe sistemului financiar contabil și fiscal.

        1) Scutire la plată 90 de zile impozit specific (art. XXV din ordonanță).

        Contribuabilii plătitori de impozit specific – restaurante, hoteluri, beneficiază pentru anul 2021 de o reducere la plată a impozitului pentru o perioadă de 90 de zile începând cu 01 ianuarie 2021. Aceștia se vor raporta la un an calendaristic de 365 de zile, vor determina impozitul zilnic și vor reduce la plată impozitul aferent celor 90 de zile.

        2) Modificări în domeniul TVA dispozitive medicale și achiziții intracomunitare de Remdesivir (art. XIV din ordonanță).

        Până la data de 31 decembrie 2022, sunt scutite de TVA cu drept de deducere următoarele livrări de bunuri sau prestări de servicii:

        • Dispozitive medicale pentru diagnosticul invitro al Covid-19.
        • Vaccinurile împotriva Covid-19.
        • Serviciile de vaccinare și testare împotriva Covid 19, dacă erau supuse TVA.

        Până la data de 31 decembrie 2022 sunt scutite de TVA achizițiile intracomunitare de Remdesivir, furnizat de societatea farmaceutică Gilead – acord Comunitate europeană.

        3) Plata de TVA la import pentru unele categorii de bunuri supuse taxării inverse în România (art. VX pct. 2 din ordonanță).

        Legiuitorul intenționează să introducă măsură de taxare inversă în vamă pentru importurile efectuate de persoane înregistrate în scopuri de TVA în România pentru următoarele categorii de bunuri la care se aplică deja măsura de taxare inversă pe teritoriul României:

        • Masă lemnoasă și materiale lemnoase;
        • Cereale și plante tehnice, inclusiv semințe oleaginoase și sfeclă de zahăr;
        • Telefoane mobile, microprocesoare, unități centrale de procesare;
        • Tablete PC, laptopuri, console de jocuri.

        Notă: textul normativ cuprinde erori de redactare – art. 326 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal nu există, iar afirmațiile de mai sus reflectă opinia noastră.

        4) Prorogare termen aplicare majorare plafon valoare locuință socială 140.000 euro (art. XVIII pct. 2 din ordonanță).

        Trebuie analizat punctual când intră în vigoare modificările aduse de Legea nr. 296/2020, pentru modificarea Codului fiscal. Marea majoritate a acestora intră în vigoare de la data de 01 ianuarie 2021.

        Prin ordonanța analizată astăzi se aduce o prorogare a majorării plafonului locuințelor sociale până la data de 01 ianuarie 2022. Astfel, valoarea maximă a unei locuințe sociale facturată cu cota de TVA de 5% rămâne și în anul 2020 suma de 450.000 lei, plafonul de 140.000 euro se va aplica de la 01 ianuarie 2022.

        5) Procedura impozitării indemnizațiilor de șomaj tehnic primite pentru activități independente, profesii libere, în contextul legislației din anul 2020 (art. XIX din ordonanță).

        În anul 2020, persoanele fizice ce desfășoară activități independente sau anumite profesii libere, în contextul OUG nr. 30/2020 sau OUG nr. 132/2020 (etc), au primit indemnizații pentru șomaj tehnic sau pentru încetarea/reducerea activității. Legislația de bază a prevăzut impozitarea acestor sume de bani și obligația plății asigurărilor sociale. Persoana fizică are în acest sens obligația depunerii Declarației unice.

        Ordonanța stabilește procedurile de aplicare a acestor prevederi, astfel:

        • calculul impozitul pe venit și contribuțiilor sociale obligatorii se efectuează distinct față de celelalte venituri realizate;

        Probabil, declarația unică se va modifica având o anexă specială doar pentru această indemnizație.

        • Veniturile din aceste indemnizații nu se iau în considerare la determinarea plafonului de 12 ori salariul minim pe economie, plafon ce se utilizează la determinarea obligațiilor/scutirii la plată a asigurărilor sociale obligatorii.
        • Dacă prin legea bugetului de stat s-ar acorda facilități fiscale pentru plata la scadență a impozitelor (așa cum au fost acordate în anii 2019 – 2020), aceste facilități nu s-ar aplica și pentru impozitele și contribuțiile aferente indemnizațiilor de șomaj tehnic.

        Notă: Ordonanța reglementează distinct procedura aplicabilă fiecărei categorii de contribuție în funcție de temeiul normativ în baza căreia s-a încasat indemnizația.

        6)  Prelungirea termenului prin care se poate solicita anularea obligațiilor accesorii pentru obligațiile fiscale scadente la data de 31 martie 2020 (art. XX din ordonanță).

        Legiuitorul extinde categoria obligațiilor fiscale restante la data de 31 martie 2020 la acele obligații fiscale neachitate la 31 martie 2020, inclusiv pentru debitorul aflat în insolvență, independent de existența sau neexistența unui program de plată a creanțelor.

        Se extinde perioada de depunere a cererii pentru anularea accesoriilor până la data de 31 martie 2021.

        Legiuitorul nu clarifică situația obligațiilor fiscale restante la data de 31 martie 2020 supuse inspecțiilor fiscale începând cu data de 14 mai 2020, data intrării în vigoare a OUG nr. 69/2020 și finalizate până la data de 31 martie 2021.

        Acești contribuabili ce se află în situația de a avea emise decizii de impunere ulterior datei de 14 mai 2020 și până la data de 31 martie 2021 inclusiv, se află în riscul de a nu beneficia de anularea accesoriilor, chiar dacă își achită integral debitul stabilit prin deciziile de impunere, în lipsa unei proceduri concrete.

        În același context, dacă contribuabilul notifică autoritatea fiscală de aplicarea prevederilor OUG nr. 69/2020, se suspendă executarea silită până pe data de 31 martie 2021.

        7) Prelungire termene restructurare datorii bugetare OG nr. 6/2019 (art. XXI din ordonanță).

        Intră în sfera de restructurare a OG nr. 6/2019, obligațiile fiscale restante la data de 31 decembrie 2020. Debitorii interesați au posibilitatea depunerii notificării de aplicare a ordonanței până la data de 31 martie 2021.

         

        De Bobotează, când crucile de gheață nu se sparg!

          Se pare că în lupta cu răul, anul acesta, de Bobotează, îngerul cu aripi albe, nevăzut în ceruri, mai că s-a predat. Poate că suntem noi de vină, că nu-l vedem. Diabolică  vreme, dacă nici aghiazmă nu mai ajungi să iei. Ioc buluc gramadă la peturi. Liniștește-i Doamne pe cei doritori să uite de păcate. Vor da șpagă ca să aibă!  Vor fi cruci aruncate în apă, jignire pentru înotătorii căliți pentru astfel de provocări, pregătiț pentru scufundări la minus… grade.  Sunt și ouă de corb necrăpate. Parcă-i și văd, înțelepți, stând la plajă pe o rămurea, privind cum se clocesc singure. Boboteaza are o semnificație aparte pentru lumea creștină.

          Pe scut sau sub scut, viața își vede de drumul ei. Greu să ții pasul. Așa gândeau romanii. Nu te obligă nimeni să crezi sau să simți, atâta timp cât faci bine, indiferent de ce religie ești. Egiptenii îl aveau pe „Ra” al lor, la care se închinau. Soarele! Înainte de Hristos. Boboteaza ca ritual, și Ioan care urmează să fie sărbătorit ca sfânt, pe 7 ianuarie, ce mesaj au vrut să ne transmită? Pace! Înțelegere! Iubire! Logică în decizii. Zece porunci! Toate cu înțelepciunea lor și îndemn de spălare a păcatelor. Iertarea rămâne în conștiința celui care a greșit. Așa că a recunoaște ca ai greșit, este primul pas spre pioșenie. Greu cuvânt. Botezul spală păcatele care urmează să vină. Cu, sau fară vină. Praeter intenția, catalogau romanii fapta, făcută fără intenție. O uitai, spălată cu bani, chiar dacă erau consecințe tragice. Undeva, conștiința… striga nu! Și nu! Arătarea Domnului și botezul în râul Iordan nu înseamnă doar izbăvire și o încheiere a sărbătorilor creștinești. Greșeala care nu trebuie să se repete, dată ca exemplu. Cine nu greșește, să nu arunce cu piatra!

          Apa stropită pe creștet, ritualic, se vrea a spăla răul din noi. Boboteaza! Sunt două silabe care se repetă. Cuvântul  poate fi interpretat ca și cum ar fi… un bob de grâu. Care germinează iarna, apoi încolțește și dă speranță de viață. Și religia are rolul ei. Cu credința e altceva! Fiecare, cum o are. Ca și purtatul măștii și vaccinul. Un lucru este sigur. Anul acesta, la slujba de Bobotează, nu vor fi cruci de gheață. Creștinii vor sărbători iarăși Învierea, la date diferite. De ce? Dumnezeu să ne fie cu mila, și să ne ierte de păcatele neștiute, că de taxe și impozite nu scăpăm.

           

          Fotbal/ Liga a II-a: Ultimele zile de vacanță pentru Aerostar

          Cinci zile de vacanță: atât mai are la dispoziție divizionara secundă Aerostar Bacău. Intrați în vacanță în urmă cu fix o lună de zile, „aviatorii”  își vor relua pregătirile luni, 11 ianuarie. Gruparea băcăuană și-a stabilit perioada de cantonament, 25 ianuarie – 5 februarie, dar nu a decis încă locația, oscilând între două variante: Târgu-Secuiesc și Piatra Neamț. În funcție de locul în care își vor efectua stagiul de pregătire centralizată băcăuanii antrenați de Daniel Munteanu vor configura și meciurile de verificare din respectiva perioadă. Se știu, în schimb, adversarele din testele de după încheierea cantonamentului: divizionarele C Foresta Suceava și Știința Miroslava.

          Totodată, se cunoaște și prima disponibilizare la nivelul lotului. Este vorba de atacantul Alexandru Zaharia (a nu se confunda cu celălalt Alexandru Zaharia de la Aerostar, „Mara”, autorul golului egalizator din ultimul joc de acasă, cu Poli Timișoara), care a fost returnat Politehnicii Iași, de unde fusese împrumutat la începutul toamnei. Zaharia se alătură, astfel, lui Anca-Trip, Moisi, Yabre și Chelaru, puși pe liber în plin campionat din cauza randamentului modest.

          „Cu siguranță că ne vom întări în această iarnă. Avem în vizor trei posturi: cel de stoper, de mijlocaș central și de atacant. Dar nu vom aduce doar de dragul de a spune că ne-am completat lotul. Vizăm trei jucători care să se poată impune ca titulari și să aducă un plus echipei. Sperăm să grăbim tratativele, astfel încât să-i putem avea încă de săptămâna viitoare, când ne reluăm antrenamentele”, a declarat team-managerul Aerostarului Gabriel Voicu.

          „Nu am renunțat la bătălia pentru evitarea retrogradării, dovadă că, în ciuda ofertelor avute, nu am cedat niciun jucător în această iarnă”, a adăugat Voicu. „Mai sunt încă destule puncte puse în joc, iar noi trebuie să continuăm și să îmbunătățim lucruruile bune arătate pe final de an. Sunt încrezător în salvarea de la retrogradare”, a mărturisit, încă din luna decembrie, antrenorul Daniel Munteanu.

          Deși clasată pe penultimul loc după 15 etape, Aerostar are șansa ei în lupta pentru permanența în Liga a II-a. Pe lângă faptul că sezonul de-abia a trecut de jumătate și că primul meci din 2021, programat pe 20 februarie, acasă, contra vecinei de clasament Unirea Slobozia, poate aduce băcăuanilor încă trei puncte în cont, situația altor echipe destinate play-out-ului se anunță una problematică din punct de vedere financiar. Astfel, Fotbal Comuna Recea (una din micile revelațiile ale campionatului) este amenințată cu retragerea, la fel ca și Turris Oltul Turnu Măgurele, care, conform liga2.prosport.ro, a renunțat la toți jucătorii cu salarii mari. Și s-ar putea să nu fie singurele!

          Vaccinarea merge încet şi prost

          Apariţia pe piaţă a vaccinurilor anticovid în timp record nu a avut darul să lămurească, să liniştească oamenii, populaţiile. S-au creat imediat mai multe tabere, pro şi contra vaccin, controverse care continuă cu şi mai mare virulenţă în spaţiul public. Rezistenţa, tergiversarea vin, paradoxal, de acolo de unde te aşteptai mai puţin, astfel că, numărul celor vaccinaţi din această categorie este sub cel existent şi amintesc aici pe cei din „linia întâi”.

          Îndemnul încă de la început pentru vaccinare din partea preşedintelui, mai ales, din partea responsabililor ministeriali şi a unor cadre medicale din interiorul fenomenului nu a fost urmat de exemplul personal, când a fost vorba de vaccinare, invocându-se tot felul de motive puerile, refuzul fiind interpretat ca frică şi eschivare: să se vaccineze prostimea, iar dacă scapă, atunci încercăm şi noi. Am văzut în lume, primii care s-au vaccinat au fost şefii de state, miniştrii, medicii. În unele state din Asia sau Orient, vaccinarea a început cu cei din câmpul muncii, 18-55 de ani, pentru ceea ce se numeşte imunizare de turmă şi pornirea economiei, a şcolilor şi turismului, puncte cheie ale societăţii.

          Noi ne mai gândim, ne mai câcâim, ne mai scărpinăm după ureche, amânăm deciziile sau le luăm târziu. Şi nu înţeleg de ce, dacă cei din primul „eşalon” şi-au luat un timp de gândire, nu se trece imediat la vaccinarea celor care doresc sau din categoria următoare? Eu vreau să mă vaccinez, ce trebuie să fac şi unde să mă duc? Are cineva un răspuns? Vaccinuri sunt, nu-i păcat să se strice, să expire! Cu cât mai mulţi vaccinați, indiferent de vârstă sau categorie profesională, şi cu cât mai repede administrat, cu atât mai bine. Mi se pare logic. Cui, nu?

          Jandarmii, întotdeauna la datorie!

            Minivacanța de la începutul acestui an a reprezentat pentru Inspectoratul de Jandarmi Județean Bacău intensificarea misiunilor executate în mediul stradal și suplimentarea personalului care a acționat pentru menținerea unui climat de ordine și siguranță publică.
            Jandarmii au acționat atât în sistem integrat, în cooperare cu efective de poliție, cât și independent, în cele trei zile fiind aplicate 61 de sancțiuni contravenționale în valoare totală de peste 17.500 de lei, din care jumătate pentru lipsa sau portul necorespunzător al măștii de protecție, iar diferența pentru încălcarea unor norme de conviețuire socială, a ordinii și liniștii publice.

            În afara efectivelor angrenate în executarea acestor misiuni, un echipaj de jandarmi a însoțit transportul dozelor de vaccin anti-Covid repartizate spitalelor din județul Bacău, împreună cu un echipaj de poliție rutieră.

            De asemenea, efectivele de jandarmi care au asigurat paza și protecția instituțională la obiectivele aflate în competența inspectoratului au fost la datorie, adoptând măsuri stricte de supraveghere atât a obiectivelor păzite, cât și în ceea ce privește zona din apropierea acestora, pentru depistarea situațiilor de nerespectare a legislației în vigoare, în special a cazurilor de tulburare a ordinii și liniștii publice, dar și a altor fapte de natură contravențională sau penală.

            Având în vedere că se apropie sărbătoarea Botezului Domnului, lucrătorii Inspectoratul de Jandarmi Județean Bacău recomandă cetățenilor care vor participa cu această ocazie la ceremoniile religioase să respecte distanțarea fizică și să poarte mască de protecție, pentru a nu pune în pericol sănătatea personală și a celor din jur.

            Noile contracte pentru energia electrică pot fi încheiate până la 31 martie 2021, a decis ANRE

              Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) a prelungit până la 31 martie 2021 perioada în care consumatorii casnici pot încheia contracte de furnizare a energiei pe piaţa concurenţială.

              Anunțul vine în condițiile în care piaţa de electricitate a devenit complet liberalizată începând de la 1 ianuarie 2021, ceea ce înseamnă că românii nu mai plătesc preţuri stabilite de Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE), ci trebuie să compare şi să-şi aleagă de pe piața liberă oferta care li se potriveşte cel mai bine. Liberalizarea înseamnă că preţurile nu vor mai fi reglementate, iar furnizorii vor achiziţiona toată cantitatea de energie de pe bursă.

              În acest context, cei şase milioane de consumatori care au rămas în piaţa reglementată au două posibilităţi: fie nu fac nimic, rămân cu vechile contracte şi plătesc automat preţuri numite „de serviciu universal”, care vor fi mai mari cu 13-26%, fie încheie alte contracte în piaţa liberă (concurenţială).

              Momentul i-a luat prin surprindere pe majoritatea consumatorilor. Un sondaj al Asociaţiei Energia Inteligentă arăta că, la începutul lunii decembrie, peste 90% dintre consumatorii casnici de electricitate nu ştiau că piaţa va fi liberalizată de la 1 ianuarie. În acest context, Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) a prelungit până la 31 martie 2021 perioada în care consumatorii casnici pot încheia contracte de furnizare pe piaţa reglementată, a declarat, Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedintele instituţiei.

              „Este vorba despre perioada în care consumatorii casnici pot încheia contracte pe piaţa concurenţială cu furnizorul lor, care se prelungeşte până la 31 martie, urmând ca acel preţ din oferta concurenţială să se aplice cu data de 1 ianuarie. Până acum, acest termen era 1 februarie, iar propunerea este de a prelungi cu încă două luni pentru a da timp atât consumatorilor să ia această decizie, cât şi furnizorilor, pentru că, dacă au într-o lună un volum foarte mare de consumatori de gestionat, practic nu vor putea procesa un număr atât de mare de solicitări. Planul este ca pe 15 ianuarie să aprobăm această propunere în Comitetul de reglementare”, a spus Bege, citat de Agerpres.

              Acesta a precizat că a avut discuţii cu furnizorii, iar aceştia au fost de acord cu această propunere.

              ANRE a iniţiat un proiect de ordin în acest sens, „având în vedere impactul procesului de liberalizare a pieţei de energie electrică, de la 1 ianuarie 2021 asupra clienţilor casnici, necesitatea asigurării unei bune informări de către furnizorii de ultimă instanţă, precum şi asigurarea condiţiilor necesare încheierii contractelor de furnizare a energiei electrice cu respectarea condiţiilor impuse în contextul pandemiei de COVID 19 şi pentru ca procesul să se desfăşoare în beneficiul consumatorului final, a fost prevăzută măsura de prelungire până la 31 martie 2021 a perioadei în care pot fi încheiate contracte de furnizare a energiei electrice astfel încât clienţii casnici să beneficieze de preţul din oferta concurenţială”, potrivit notei de fundamentare.

              Recomandări pentru consumatori

              În acest context, specialiştii recomandă consumatorilor să renunţe la contractele pe care le au în prezent şi care le vor aduce facturi mai mari şi să caute în piaţa liberă oferte cu preţuri şi condiţii mai bune. Ei pot să-şi păstreze furnizorul sau pot alege un altul dintre cei licenţiaţi.

              Detalii și în ediția tipărită de mâine, 6 ianuarie, a cotidianului Deșteptarea.

              A început plata impozitelor și taxelor locale. La DITL oamenii s-au înghesuit deja să își achite dările

                Direcția de Impozite și Taxe Locale Bacău a fost luată cu asalt, astăzi, în prima zi de lucru cu publicul, a anului 2021. De la amenzi, la plata impozitelor pentru anul în curs, cu reducerea de 10%, acordată până la sfârșitul lunii martie. Se intră la ghișee, în ordinea numărul înscris pe bonul eliberat electronic, distribuit de angajații care se ocupă de pază și ordine.

                Programul de lucru este între orele 8.00 – 16.30, pentru zilele de marți și joi. Miercuri 8.00 – 18.30; Vineri, 8.00 – 14.00.

                Reamintim că pentru achitarea acestor impozite și taxe locale mai sunt și alte modalităti de plată:

                1) prin intermediul oficiilor poștale de pe raza municipiului, de luni până vineri, între orele 8.00 și 19.00, sau sâmbătă, de la 9.00 la 13.00.

                2) plata cu ajutorul cardului bancar, metodă care poate fi utilizată la POS-ul instalat la sediul DITL Bacău din str. Vasile Alecsandri, cu precizarea că sunt acceptate atât carduri ce poartă marca Visa, Visa Electron, cât și cele MasterCard, Maestro.

                3) achitarea taxelor și impozitelor direct în contul Primăriei Bacău, deschis la Trezoreria Bacău, folosind ordinul pe plată, prin banca unde contribuabilul (persoană juridică sau persoană fizică) are contul deschis.

                4) cea mai indicată, dată fiind facilitatea pe care o prezintă, este plata obligațiilor fiscale locale prin intermediul site-ului www.ghiseul.ro operat de Centrul Național pentru Managementul Societății Informaționale.

                50.000 de euro, nerambursabili, pentru tinerii fermieri din diaspora

                  Din această săptămână, tinerii fermieri din diaspora pot depune proiecte la Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR) pentru a obține finanțare nerambursabilă integrală de până la 50.000 de euro.

                  [lock_content]Depunerea cererilor de finanţare se face doar on-line pe www.afir.info, începând din data de 4 ianuarie, ora 09:00 şi până în data de 4 mai, ora 16:00. Tinerii fermieri din diaspora pot primi 40.000 până la 50.000 de euro, în funcţie de dimensiunea exploataţiei agricole. Banii se acordă în două tranșe: 75%, la semnarea contractului de finanţare, şi 25%, în următorii trei ani (cinci ani pentru exploataţiile pomicole).
                  Studii în domeniul agricol
                  Facilitatea se adresează tinerilor fermieri din diaspora care au absolvit, în ultimele 60 de luni, înaintea depunerii cererii de finanţare, un program de studiu în domeniul agricol, agro-alimentar, veterinar sau economie agrară (postuniversitar, universitar, preuniversitar), în ţări membre ale Uniunii Europene (UE) sau ţări terţe din UE. Vestea bună este că, pentru această sesiune, a fost modificat ghidul solicitantului, astfel încât să uşureze accesarea finanţării nerambursabile de către tinerii cetăţeni români din afara graniţelor ţării care se instalează ca şefi sau manageri ai exploataţiei. Astfel, au fost revizuite şi clarificate condiţiile şi precondiţiile pe care tinerii din diaspora trebuie să le îndeplinească pentru a depune proiectul, simplificându-se modalitatea de depunere a documentelor doveditoare a studiilor şi a locului de muncă.
                  Experiență în agricultură, în afara granițelor
                  Solicitanții sprijinului trebuie să fi avut un loc de muncă în domeniile amintite, în aceste ţări UE, cel puţin 3 luni neîntrerupte, în ultimele 24 luni dinaintea depunerii cererii de finanţare. Se poate dovedi acest lucru printr-un document oficial a cărui origine va fi autentificată prin apostilă emisă conform Convenţiei de la Haga. „În cazul în care solicitantul nu poate depune documentul autentificat prin apostilă, acesta poate să depună un certificat de înregistrare care dovedeşte prezenţa solicitantului cel puţin 3 luni neîntrerupte în ultimele 24 luni, anterioare depunerii cererii de finanţare, emis de autorităţile locale (de exemplu poliţia sau primăria), care cuprinde numele şi adresa persoanei înregistrate, precum şi data înregistrării, în baza art. 8 a Directivei 2004/38/CE”, precizează reprezentanții AFIR.
                  Florentin Radu[/lock_content]

                  A început vaccinarea și în Bacău

                  Primele doze de vaccin destinate desfăşurării campaniei de vaccinare împotriva COVID-19, în judeţul Bacău, au ajuns ieri, 4 ianuarie 2021. Din acest moment, putem vorbi de „Ziua V” şi la noi, întrucât în toate spitalele publice băcăuane s-au efectuat şi primele imunizări. În total s-au primit 75o de doze, dar vor urma şi altele, în funcţie de cereri.

                  „Numărul dozelor de vaccin care vor fi administrate şi numărul persoanelor vaccinate în prima tranşă este în concordanţă cu planificarea efectuată de către managerul/ conducătorul instituţiei în Platforma naţională de programare a utilizatorilor pentru vaccinarea Impotriva COVID-19. Prima tranşă de vaccin, respectiv cele 75o de doze primite, va fi utilizată pentru personalul unităţilor sanitare care asigură asistenţa medicală pacienţilor confirmaţi pozitiv cu virusul SARS-C-oV-2”, a precizat dr. Mihaela Arim, directorul executiv al Direcţiei de Sănătate Publică Bacău.

                  Centrele de vaccinare, pentru prima etapă de vaccinare de la nivelul judeţului Bacău sunt: Spitalul Judeţean de Urgenţă Bacău, Spitalul Municipal Oneşti, Spitalul Municipal de Urgenţă Moineşti, Spitalul Orăşenesc Buhuşi, Spitalul de Pneumoiliziologie Bacău şi Spitalul Orăşenesc Comăneşti.

                  Practic, în această primă etapă se vaccinează personalul medical de la Anestezie Terapie Intensivă (ATI), din secţiile de Infecţioase şi de la Unităţile/Compartimentele de Primiri Urgenţe (UPU).

                  Acțiune umanitară la Răchitoasa. Lemne de foc donate familiilor nevoiașe

                    Federația Sindicatelor din Silvicultură SILVA România, împreună cu membrii Sindicatului Silvicultorul Bacău – grupa sindicală de la Ocolul Silvic Zeletin, a organizat o acțiune umanitară de aprovizionare cu lemn de foc și alimente a două familii nevoiașe din satul Oprișești, comuna Răchitoasa. Acțiunea face parte dintr-o campanie umanitară a Centrului European pentru Unitate Românească (ECRU), Unite in Good, în parteneriat cu Federația Silva.

                    Familia lui Cătălin Margaș are patru copii minori, trei băieți cu vârste intre 6 și 12 ani și o fetiță de 4 ani, copii rămași fără mamă, îngrijiți doar de tatăl lor, care nu are nici un venit stabil, lucrând cu ziua prin sat. Iar familia lui Costel Grasu are șase copii minori, trei fete cu vârste între 12 și 17 ani și trei băieți cu vârste între 6 luni și 9 ani, care trăiesc într-o sărăcie lucie doar din puținii bani câștigați tatăl care lucrează cu ziua.

                    „Am revenit cu emoție pe aceste meleaguri pitorești din frumoasa noastră Moldovă, Ocolul Silvic Zeletin fiind locul unde am debutat în profesia de inginer silvic în urmă cu 18 ani – spune Silviu Geană, liderul Federației Silva. Din păcate, am regăsit aceeași sărăcie care și-a înfipt puternic rădăcinile acolo, am regăsit aceeași oameni necăjiți și aceleași noroaie desfundate”.

                    Silviu Geană declară că încă trăiește cu speranța că, la un moment dat, va deveni și Moldova noastră o prioritate în planurile de dezvoltare ale României moderne, ale României normale, stat membru cu drepturi depline al Uniunii Europene. „Până atunci însă, adresând mulțumiri colegilor de la Ocolul Silvic Zeletin, continuăm acțiunile noastre și îi invit pe toți cei care au un suflet de român adevărat să fie parteneri cu noi în aceste acțiuni umanitare. Căldura din sufletul tău poate ajuta o familie să treacă iarna cu bine”, a mai spus inginerul originar din județul Bacău.

                    Centrul European pentru Unitate Românească (ECRU), Unite in Good și Federatia Sindicatelor din Silvicultură SILVA din România are deschis contul ECRU: BE27 3631 8528 3073, în care se pot face donații cu mențiunea: „Lemne pentru foc”.
                    Necesarul unei familii, pentru o iarnă, este estimat în jurul sumei de 1.000 de lei (200 de euro), iar Federația SILVA oferă garanția achiziției lemnului de foc la prețul corect și din surse legale.

                    Firmele, controlate de la distanță, de către Fisc

                    Finanțele vor putea verifica situația fiscală a firmelor fără a se mai deplasa la sediul acestora. Este vorba despre activarea unui anumit tip de control, anunțat deja de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), prin care, practic, se va reduce numărul numărul inspecțiilor fiscale și al controalelor antifraudă pe teren.

                    [lock_content]De altfel, noutatea era deja prevăzută în legislația fiscală, sub denumirea de verificare documentară, dar va fi pusă abia acum în practică, în contextul sensibil al pandemiei de COVID – 19. „Specialiștii Agenției Naționale de Administrare Fiscală s-au aplecat asupra unor aspecte precum reglementarea verificărilor documentare ca primă etapă în implementarea desk-audit-ului, a controlului de la distanță, și regândirea formularisticii aferente. (…) Prin implementarea desk-audit-ului, ANAF urmărește ca prezența sa la contribuabili să fie la nivel de excepție”, arată reprezentanții ANAF. Prin verificarea documentară se urmărește stabilirea corectă a situației fiscale a contribuabilului, procedură care se realizează exclusiv la sediul Fiscului. Practic, se analizează situația fiscală din documentele de la dosarul fiscal al contribuabilului și din alte documente și informațiile relevante de la terți. „ANAF își propune să identifice timpuriu problemele, imediat după depunerea declarațiilor fiscale, să facă o analiză de coerență și, împreună cu contribuabilii, să clarifice din timp eventualele probleme legate de conformarea la declarare și la plată a obligațiilor fiscale. Elementul important este faptul că, în afară de inspecția fiscală, sunt cuprinse și structurile de antifraudă fiscală”, au subliniat finanțiștii. Practic, acest tip de control va reduce semnificativ perioada supusă verificării, fiind „o formă de identificare timpurie a erorilor sau a cazurilor de încercare de neconformare majoră”.
                    Florentin Radu[/lock_content]