marți, 16 decembrie 2025

O noua experiență Erasmus+ la Liceul Teoretic „Henri Coandă”

Anul școlar 2023-2024 este primul an în care Liceul Teoretic “Henri Coandă” a beneficiat de procedura simplificată pentru accesul la fondurile europene destinate proiectelor Erasmus+ necesare mobilităților elevilor și profesorilor, fiind școală acreditată Erasmus. În cadrul acestui proiect cu numărul 2023-1-RO01-KA121-SCH-000130464, 20 dintre elevii nostri, însoțiți de 4 profesoare (Alis Mocanu, Claudia Negulescu, Monica Bortoș și Tatiana Nămoloșanu) au asistat la diverse activități curriculare și extracurriculare, timp de o săptămână (22-26.04.2024) la un liceu cu predare bilingvă – turcă-engleză – “Kadıköy Anadolu Lisesi” din Istanbul (abreviat KAL). Instituția este una dintre primele 5 cele mai bine cotate unități școlare de stat din Turcia. Liceul are o istorie veche care începe din 1955 cu o clădire mică, după care, în timp, s-a extins, fiind considerat multă vreme cel mai mare liceu din Balcani. Are peste 1500 elevi care dau admitere ca să poată frecventa această prestigioasă școală. Cursurile liceale durează, ca și la noi, 4 ani, doar că elevii au înainte un an de pregătire în limba engleză. Au 60 de cluburi înființate la solicitarea elevilor, putem spune că sunt similare cu cele pe care le avem noi la Palatul Copiilor, doar că programul și coordonarea fiecărui club este exclusiv realizată de elevi. Din punct de vedere al programelor de studiu, nu există diferențe majore față de un liceu teoretic de la noi, doar că programul lor începe de la ora 9, până la prânz, apoi, după pauză, revin și continuă până seara la 19-20. Putem spune că orarul este oarecum similar cu cel al universităților de la noi și chiar  modul de promovare de la un an la altul seamănă, în sensul că urmare a unor testări/examene, pot promova în următorul an, pe baza unor punctaje minimale, adică ceva similar cu creditele pe care trebuie să le obțină un student în România.

Prin acest proiect, instituția noastră și-a propus să le dezvolte elevilor competențele cheie transversale, care reprezintă „suma cunoștințelor, abilităților și atitudinilor care contribuie la capacitatea unei persoane de a-și îndeplini eficient sarcinile și responsabilitățile pe care le are”, iar pentru tineri să-și descopere pasiuni și să poată găsi mai ușor un loc de muncă conform competențelor lor. Astfel, învăţarea pe tot parcursul vieţii, gândirea complexă şi critică, competențele sociale, cele de comunicarea efectivă, adaptabilitatea și creativitatea, colaborarea/lucrul în echipă, cetăţenia responsabilă, competențele multilingvistice etc, au fost consolidate prin participarea beneficiarilor noștri, alături de elevii turci, atât la activități curriculare cât și extracurriculare. Comunicarea dintre tinerii celor două țări a fost în limba engleză și putem afirma, fără falsă modestie, că a fost la superlativ. Competențele de exprimare în această limbă a elevilor noștri au fost apreciate și de doamnele profesoare de limba engleză din școala gazdă. Cunoașterea reciprocă s-a realizat și prin clipuri de prezentare ale fiecăreia din cele două școli, dar și a orașelor de proveniență, precum și a câtorva elemente de cultură și civilizație reprezentative pentru cele două țări. Elevii noștri au participat și la ore de limba engleză, de matematică, de biologie, chimie, dar și la o activitate de debate, a cărei temă au ales-o școlarii a două clase de-a 9-a. De asemenea au inițiat și participat la jocuri de volei, fotbal, i-au învățat pe colegii turci dansuri polpulare românești, iar ei, la rândul lor, i-au învățat un dans tradițional turc. Nu în ultimul rând, vizitele la câteva obiective culturale, contactul direct cu civilizația și gastronomia țării gazdă, au contribuit semnificativ la dezvoltarea competențelor sociale, cele de comunicarea efectivă și multiculturalism.

 



„În această experiență la liceul „Kadikoy Anadolu Lisesi” am fost plăcut impresionată de independența copiilor în școală și de mulțimea de cluburi de tot felul pe care le au și de care se ocupă elevii. Consider că aceste cluburi îi pot ajuta să își găsească mai ușor un drum în viață pentru că așa își desoperă pasiuni și își dezvoltă abilități și talentele pe care le pot transforma într-un job. ” Oriella Abo Khashabe elevă clasa a XI-a

 

„A fost prima mea participare într-un proiect Erasmus și sunt foarte satisfăcută  și încântată de această oportunitate – și aș mai vrea – întrucât am avut posibilitatea de a lua parte la un program deosebit de ofertant care mă poate ajuta în domeniul pentru care mă pregătesc. Am avut ocazia să vizitez numeroase obiective turistice și culturale din Istanbul și împrejurimi, am participat la activități sportive și am asistat la o reprezentație a elevilor de la clubul de muzică.Toate activitățile la care am participat m-au ajutat să-mi îmbunătățesc competențele de comunicare în general și cele de limba engleză în special, creativitatea, dar și cele de autoanaliză.”

Amaricăi Daria elevă clasa a X-a

 

„Am avut parte de o experiență foarte frumoasă la liceul „Kadikoy Anadolu Lisesi”.Colectivul și oamenii sunt extraordinari! Am reușit să îmi fac prieteni cu care țin legătura. Profesorii și elevii sunt deschiși și comunicativi. Chiar dacă a existat uneori bariera limbii, pentru că elevii din anii pregătitori încă nu cunoșteau bine limba engleză, am ajuns să ne cunoaștem și să ne înțelegem foarte bine.”

Rață Selina elevă clasa a XI-a

 

Tot prin acest proiect s-a realizat și mobilitatea a două grupe de profesori care au participat la cursurile de formare   “21st Century Skills: Preparing Students for the Future Workplace”, respectiv “Leadership and Management in Education”. Participarea profesorilor la acest tip de cursuri, înseamnă dobândirea/consolidarea acelor competențe necesare creşterii calităţii actului educaţional şi a atractivităţii şcolii, în context european. Instituția noastră de învățământ a fost mereu preocupată să găsească soluții pentru a face mai atractiv demersul didactic și pentru a stimula capacitatea socio-emoţională a elevilor, ținând cont de specificul formabililor noștri.

Considerăm că atât mobilitățile europene ale elevilor, cât și a profesorilor, corespund nevoilor de formare ale acestora, aducând beneficii majore elevilor, prin interacțiunea directă cu alți colegi și profesori din alte sisteme de învățământ, dar și profesorilor și suntem convinși că împreună vor cataliza demersul didactic, elevii vor fi mai motivați, iar liceul nostru mai armonizat cu instituții similare din spațiul european.

 

Coordonator de proiect: prof. Tatiana Nămoloșanu

Director: prof. Monica Bortoș

 

 

 

 

 

 



spot_img