În ultimele săptămâni, domeniul educației din România a fost marcat de o serie de schimbări semnificative cu privire la modul în care se vor organiza și funcționa instituțiile de control și supervizare a învățământului preuniversitar. Un proiect de Regulament-cadru de organizare și funcționare a direcțiilor județene de învățământ preuniversitar (DJIP) și a Direcției Municipiului București de Învățământ Preuniversitar (DMBIP) a fost discutat recent în cadrul unei întâlniri la care au participat inspectorii școlari generali și ministrul Educației, Ligia Deca. Conform EduPedu, acest proiect aduce modificări semnificative în atribuțiile și rolul acestor direcții județene, iar una dintre cele mai notabile schimbări este faptul că inspecțiile școlare nu vor mai face parte din atribuțiile lor.
Conform proiectului, DJIP/DMBIP vor funcționa ca servicii publice deconcentrate ale Ministerului Educației, cu personalitate juridică, finanțate din bugetul de stat, și se vor organiza la nivelul fiecărui județ sau municipiului București. Aceste direcții vor acționa pentru realizarea obiectivelor sistemului de învățământ preuniversitar, așa cum sunt prevăzute de Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Una dintre cele mai importante modificări aduse de acest proiect este transferul inspecțiilor școlare, inclusiv inspecția generală, inspecția tematică și inspecția de specialitate, către Agenția Română pentru Asigurarea Calității și Inspecție în Învățământul Preuniversitar (ARACIIP). Acest lucru înseamnă că direcțiile județene de învățământ preuniversitar nu vor mai avea responsabilitatea de a efectua inspecții școlare.
De asemenea, este important de menționat că acest proiect de regulament-cadru a fost discutat în contextul noilor legi ale Educației, iar termenul final pentru aprobarea acestui regulament este 1 noiembrie 2023.
Acestă schimbare ridică o serie de întrebări și preocupări. Până în prezent, inspectoratele școlare aveau un rol crucial în monitorizarea și evaluarea calității învățământului preuniversitar, inclusiv în ceea ce privește aplicarea legislației și standardele naționale de performanță. În prezent, ARACIIP și inspectoratele școlare se ocupă de controlul școlilor, iar această situație a fost identificată ca o sursă de complexitate și uneori ca o piedică în implementarea reformelor, conform unui raport de diagnostic al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
Noul cadru legislativ, concretizat în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, prevede înființarea direcțiilor județene de învățământ preuniversitar ca servicii publice deconcentrate ale Ministerului Educației, cu personalitate juridică, finanțate din bugetul de stat. În acest context, ARACIIP are responsabilitatea de a propune regulamentul de inspecție școlară generală, tematică și de specialitate a unităților de învățământ preuniversitar.
De asemenea, legea stabilește că ARACIIP va avea o Comisie Națională pentru Inspecție Școlară, care va fi responsabilă cu verificarea respectării normelor de etică și deontologie de către personalul didactic de predare și personalul de conducere, de îndrumare și control din sistemul național de învățământ.
Aceste schimbări ridica numeroase întrebări referitoare la modul în care vor fi organizate și finanțate inspecțiile școlare în viitor, în contextul în care ARACIIP este finanțată de la bugetul de stat și din venituri proprii, conform legii.
În concluzie, noile modificări privind organizarea și funcționarea direcțiilor județene de învățământ preuniversitar aduc schimbări semnificative în atribuțiile acestor instituții și ridică întrebări cu privire la modul în care vor fi gestionate și finanțate inspecțiile școlare în viitor. Acesta este un subiect de interes major pentru comunitatea educațională și merită urmărit îndeaproape evoluțiile ulterioare în acest domeniu.














