joi, 25 decembrie 2025

Intarzie modernizarea Aeroportului

O concesionare cu hopuri

De-a lungul celor doua decenii de democratie, niciun guvern nu a alocat bani judetului nostru pentru modernizarea aeroportului, in ciuda faptului ca Bacaul se afla in inima Moldovei si a fost considerat, mult timp, capitala economica a regiunii. Singura solutie ca sa avem un aeroport care sa permita aterizarea avioanelor grele si cresterea frecventei zborurilor a fost concesionarea catre o companie cu forta economica. Firma urma sa aduca pista si terminalul la standardele UE si sa faca afaceri in zona aeroportului pentru a-si acoperi cheltuielile si a obtine profit. Judetul Bacau se alegea cu redeventa, dar si cu un aeroport modern. Asa a gandit Dragos Benea, presedintele CJ, cand a propus acest parteneriat. Singura companie interesata a fost Blue Air. Desi e o societate puternica, sau poate tocmai din cauza asta, dupa semnarea contractului Blue Air a dat mari batai de cap autoritatilor. Intai din pricina faptului ca a constituit garantia ceruta de contract, dar a retras bani din contul escrow pentru a-si acoperi costurile. Doi, Blue Air nu a dat inapoi niciun milimetru, cei doi parteneri ajungand in instanta, ceea ce a intarziat inceperea lucrarilor. Trei, a refuzat sa plateasca Consiliului Judetean taxa pentru eliberarea autorizatiei de constructie si a provocat, din nou, intarzieri.

S-ar putea ajunge in instanta!

Contractul de concesiune lucrari publice “Modernizare si operare Aeroport Bacau” a intrat in vigoare in urma cu aproape doi ani, dar mare lucru nu s-a intamplat de atunci. Asa reiese din analiza Regiei Autonome Aeroportul International “George Enescu”. Raportul a fost realizat de Oana Chelaru, director, si prezentat in fata consilierilor de catre Dragos Benea, presedintele CJ. Autorizatia de construire a fost eliberata pe 14 martie 2011, organizarea de santier a durat pana pe 30 aprilie, iar pana pe 20 iunie au fost obtinute avizele si deviate retelele subterane de utilitati. Conform graficului, pana pe 30 septembrie, trebuia finalizata platforma de imbarcare-debarcare de 24.885 mp. Se lucreaza la aeroport, dar “nu e ritmul pe care ni l-am fi dorit”, a declarat Dragos Benea, nemultumit. Cauza ar putea fi criza economica sau “buna credinta a concesionarului, putem discuta despre asta”, a spus presedintele CJ, adaugand ca “am putea merge in instanta dar cred ca asta mai mult ne-ar afunda.” Pana la ora asta, s-a decapat stratul vegetal, s-a sapat fundatia, au fost montate geocelule, s-a facut umplerea cu balast, s-a construit rigola si s-a turnat 25 la suta din betonul rutier. Blue Air trebuia sa finalizeze betonarea si sa realizeze instalatia de iluminat si marcajele. Se preconizeaza ca va finaliza platforma in aprilie 2012.



Blue Air va plati penalitati

Intarzierea a fost cauzata de devierea retelelor, de traficul aerian intens si de lucrarile suplimentare: introducerea unui strat stabilizator in zona fundatiei si modificarea structurii drumurilor de serviciu. Toate astea, insa, nu vor fi luate in calcul la aplicarea penalitatilor, a afirmat Oana Chelaru. Tot in 2011, Blue Air avea obligatia sa inceapa construirea altor doua obiective: “Turn de control” si “Terminal”, insa noul terminal trebuia amplasat pe platforma care nu e gata. Oana Chelaru da asigurari ca exista intarzieri “in demararea efectiva a acestor obiective, nu in privinta termenului de predare.” Concesionarul a cheltuit, pana acum, doar 2,9 milioane de euro din cele 45,3, care reprezinta costul total. Conform programului de investitii, firma trebuie sa cheltuiasca 18,4 milioane de euro in 2011 si 25,8 milioane de euro in 2012. In prezent, sunt varsati la capitalul social 29,7 milioane de euro. “27 ianuarie reprezinta un punct foarte important pentru concesionar deoarece fie ca a cheltuit banii fie ca nu i-a cheltuit va trebui sa vina cu urmatoarea transa”, a afirmat Oana Chelaru. Concret, Blue Air va vira inca 10 milioane de euro, suma care trebuie sa acopere costul lucrarilor din faza a II-a. Pana acum, regia a incasat de la Blue Air o chirie lunara de 50.000 lei si redeventa pe 2010 de 3.229 de euro. Pe 5 aprilie 2012, firma va plati 6.685 euro, pentru 2011. Sumele sunt simbolice, importanta, pentru CJ, fiind investitia. Dar daca Blue Air vrea intai sa exploateze aeroportul si sa obtina profit, lungind mereu perioada destinata modernizarii, atunci bacauanii mai au de asteptat 34 de ani, sau macar vreo 20, aeroportul european pe care l-au promis autoritatile. Concesionarea aeroportului ar putea fi o afacere buna pentru ambii parteneri, cu conditia sa fie respectate clauzele. In 2011, Aeroportul Bacau a devenit “international”, a introdus curse noi spre Paris, Bruxelles, Lanarca, Dublin, iar numarul pasagerilor a crescut la 318.000, ceea ce inseamna de trei ori mai mult decat in 2008. Se preconizeaza ca in 2015 va ajunge la 800.000 de pasageri. Prin urmare, Blue Air va obtine profit din administrarea Aeroportului Bacau si se va putea achita de obligatiile pe care le are fata de autoritatile judetului. Daca si-a planificat acest lucru.
Silvia Patrascanu



spot_img