Guvernul a discutat, în sedinta de joi, varianta ca modificarile la taxa auto sa fie promovate printr-un proiect de lege transmis si Parlamentului spre dezbatere si ca restituiri de bani sa fie acceptate doar pentru proprietarii de masini care au achitat taxa începând cu ianuarie 2011. "Varianta discutata este ca modificarile sa fie promovate sub forma unei legi, iar restituirile de bani sa fie calculate ca diferente dintre cuantumul taxei achitate conform ultimei modificari, aplicate începând cu ianuarie 2011, si noile reguli. Astfel, se plateste diferenta pentru cei care au achitat ultima formula de taxa", au declarat agentiei MEDIAFAX surse oficiale.
Principiul aplicarii unei taxe auto la prima vânzare a masinii deja înmatriculate va fi mentinut, au mai aratat sursele. O decizie finala urmeaza sa fie luata de Guvern într-o sedinta viitoare.
Promovarea prin proiect de lege a noii forme a taxei auto presupune ca modificarile sa nu intre în vigoare în perioada imediat urmatoare, ci dupa avizul Parlamentului.
Prin proiectul de lege va fi abrogata OU 50/2008 privind taxa auto. Un proiect de act normativ prezentat recent de MEDIAFAX releva ca taxa de poluare auto va fi redusa cu 30% comparativ cu nivelul actual indiferent de tipul de motorizare conform standardelor Euro, dar nu si pentru masinile dotate cu motor Euro 5, în cazul carora taxa va ramâne nemodificata. În acelasi timp, pentru masinile cele mai poluante din categoria non-euro, cuantumul taxei va fi redus mai putin sau deloc.
Sistemul actual al taxei auto va fi modificat dupa ce Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene (CJUE) a aratat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instante românesti, ca taxa de prima înmatriculare încalca legislatia Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul României. Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces în care un român care si-a cumparat, în iulie 2008, o masina second-hand din Germania si a platit taxa de poluare pentru înmatricularea în România a reclamat faptul ca taxa este aplicata numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu si celorlalte masini second-hand deja înregistrate în tara si revândute.
Un document guvernamental prezentat recent de MEDIAFAX demonstra ca Guvernul discuta impunerea taxei auto la prima vânzare a masinilor intrate în tara înainte de introducerea taxei, cu un cuantum redus cu 30%, si restituirea unei diferente din banii deja dati de proprietari, dar esalonat pe mai multi ani, pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 milioane euro.
Expertii în domeniul juridic au atentionat Guvernul ca România risca sanctiuni financiare din partea Uniunii Europene, în urma declansarii unei posibile proceduri de infringement, si numeroase alte procese cu proprietarii de masini, inclusiv cu cei care au pierdut initial în instanta, daca nu modifica urgent taxa auto si nu restituie din sumele platite.
Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat recent ca propunerea sa este aplicarea unei taxe auto la prima vânzare a masinilor intrate în tara înainte de 1 ianuarie 2007, data de introducere a taxei de înmatriculare auto, cu o reducere a cuantumului taxei cuprinsa între 20 si 30%. (Money.ro)















