Astăzi, mecanicii de reparații și întreținere locomotive de la mai multe depouri ale CFR din țară, inclusiv din Bacău, au declanşat un protest, oprind total lucrul. Conflictul a izbucnit, iniţial, la sediul central din Braşov al Societăţii Comerciale de Reparaţii Locomotive – SCRL, de care aparțin mecanicii de reparații și întreținere, gestul lor fiind imitat și de restul colegilor din depourile din toată țara.

Motivul protestului mecanicilor de reparații și întreținere locomotive este unul cât se poate de simplu, respectiv nesemnarea contractului colectiv de muncă. Practic, angajații Societăţii Comerciale de Reparaţii Locomotive merg la muncă în virtutea contractului valabil la nivel de societate (CFR Călători), și nu a celui de la nivel de ramură.

„E un conflict declanșat la nivel de țară. La noi, sunt relativ puțini mecanici, în total cam 16-17, pentru că suntem un punct de lucru”, a declarat Dănuț Balint, adjunctul SLC Bacău. Lucrurile nu par a fi deloc simple, întrucât protestatarii sunt deciși să nu înceapă lucrul până când nu se va intra în legalitate. Se pare că, urmare a conflictului declanșat de mecancii de întreținere locomotive, au fost înregistrate numeroase anulări de trenuri în diverse zone din țară.

În acest context, trebuie subliniată importanța mecanicilor de întreținere, în condițiile în care locomotivele CFR nu pot pleca în traseu fără să le fie făcută revizia în depourile căilor ferate. „Răspunderea mecanicilor de întreținere și reparații locomotive este enormă. E cumva ca a sudorilor care, la final, își pun poansonul pe «lucrare», evident, păstând proporțiile de 1.000 la 1, în favoarea mecanicilor.

Pentru că, în momentul în care, Doamne ferește!, se întâmplă un eveniment de cale ferată, se ia locomotiva la «purificat» și atunci se poate constata ce s-a făcut și ce nu s-a făcut cum trebuie. Sunt niște proceduri standard, în cadrul reviziilor, care trebuie respectate, altfel…”, spun angajații de la CFR.

Sindicaliștii acuză conducerea CFR Călători că încearcă să falimenteze Societatea Comercială de Reparaţii Locomotive, în condițiile în care operatorul feroviar de stat nu a mai încheiat niciun contract de prestări servicii cu SCRL. Societatea Comercială de Reparaţii Locomotive s-a format prin desprinderea de fosta Companie Națională a Căilor Ferate Române, în prezent aflându-se în stare de insolvență.

Ultima oră

Joi, după ora prânzului, angajaţii Societăţii Comerciale Reparaţii Locomotive au încetat protestul spontan, reluând lucrul în toate secţiile din țară. Decizia a fost luată după ce conducerea companiei CFR Călători a semnat contractul de mentenanţă cu SCRL, care expirase pe 31 decembrie 2019.