joi, 25 decembrie 2025

Foarte putine sesizari din partea clientilor bancilor

Anul acesta la Comisariatul pentru Protectia Consumatorilor au fost depuse doar cateva sesizari la adresa unor banci. Niciuna din sesizari nu s-a confirmat. Dar comisarii consumatorilor le recomanda acestora sa fie foarte atenti la incheierea contractului de imprumut.

Cei care au facut un credit la o banca inainte de intrarea in vigoare a OUG 50/2010 s-au resemnat. Dovada sta faptul ca la Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor (CJPC) nu mai curg sesizarile la adresa bancilor. Daca in vara anului trecut, inainte de adoptarea ordonantei amintite institutia judeteana mentionata era asaltata de plangeri care le vizau pe mai multe banci, in 2011 au fost extrem de rare asemenea cazuri. "Au fost doar cateva sesizari cu privire la nerespectarea dispozitiilor Ordonantei 50, ne-a spus Toader Fratila, comisarul-sef al CJPC. In urma verificarilor intreprinse de comisarii nostri, niciuna dintre sesizari nu s-a confirmat. Contractele incheiate intre banca si client respectau normele legale. Chiar daca pana la urma clientul plateste mult mai mult decat imprumutul luat, clauzele contractuale sunt in conformitate cu legea si noi nu avem ce face. Noi nu putem decat sa-i atentionam pe clienti sa fie foarte atenti la incheierea contractului de creditare, eventual sa se consulte cu un specialist in domeniu inainte de a-l semna."

Nicio schimbare a contractului, fara acceptul celui creditat

Comisarii CJPC recomanda clientilor sa analizeze cu grija ce tipuri de dobanzi (fixa sau variabila) sunt prevazute in contract si sa opteze in cunostinta de cauza. Sa se uite atent si la comisioanele mentionate, care trebuie sa fie in conformitate cu articolul 36, din OUG 50/2010. La acest articol se precizeaza ca pentru creditul acordat, banca poate percepe un comision de analiza a dosarului, de administrare a creditului sau de administrare a contului curent. In plus, are dreptul sa mai pretinda o compensatie in cazul rambursarii anticipate a creditului, costuri aferente asigurarilor, dupa caz, penalitati, precum si un comision unic pentru servicii prestate la cererea consumatorilor. Rata dobanzii in cazul creditelor restante nu va depasi cu mai mult de doua puncte procentuale rata dobanzii aplicata la momentul achitarii la zi, daca persoana imprumutata ori sotul ei este somer, suporta o reducere cu minimum 15 la suta a salariului, se afla in concediu de boala prelungit, in divort sau a decedat. Dar orice notificare cu privire la modificarea continutului clauzelor contractuale referitoare la costuri va fi transmisa clientului inainte cu 30 de zile. Neprimirea unui raspuns din partea consumatorului nu va fi considerata ca acceptarea lui tacita, astfel ca banca nu va putea schimba contractul. Toate aceste conditii prevazute de OUG 50/2010 vor trebui aduse la cunostinta clientilor si mai riguros. "De la 1 ianuarie 2012, toate obligatiile privind comisioanele, dobanzile, tot ce inseamna costuri vor trebui sa fie afisate electronic de catre banci la fiecare unitate. In plus, ele sunt obligate sa acorde consultanta de specialitate", a mai spus comisarul sef al Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor.
Elena Tintaru





spot_img