Zeci de service-uri auto și stații ITP din tot județul au fost călcate de inspectorii RAR. La toate unitățile verificate au fost descoperite nereguli. Controalele s-au lăsat cu amenzi de zeci de mii de lei. Unele service-uri auto au fost închise, iar un inspector ITP a rămas fără dreptul de a mai profesa. În România, unul din trei service-uri lucrează ilegal, iar pentru reparaţiile făcute nu se oferă nicio garanţie.
În ultima parte a anului trecut, specialiștii Registrului Auto Român (RAR) Bacău au verificat firmele care prestează activități în domeniul auto. Astfel, în cadrul acestor acțiuni complexe, au fost verificate atelierele de reparații, atelierele de tahografe și limitatoare de viteză, precum și stațiile ITP (inspecție tehnică periodică) ori persoanele neînregistrate fiscal. Acțiunile de control, demarate la nivelul întregii țări, au urmărit identificarea unităților care efectuează astfel de servicii în afara legii și în condiții care nu pot garanta siguranța lucrărilor de reparație. Cel mai probabil, controalele au avut la bază și numeroasele nemulțumiri venite din partea clienților atelierelor mecanice care s-au plâns autorităților fie că le-au fost înlocuite piese ale mașinii care erau bune, fie că mecanicii au folosit repere second hand pe post de produse noi, care, la scurt timp, au cedat.
Service-uri auto clandestine
La nivel local, proprietarii a 11 de service-uri auto și stații ITP din Bacău (5), Târgu Ocna (2), Târgu Trotuș (1), Onești (2) și Sănduleni (1) s-au trezit cu vizita neanunțată a inspectorilor Registrului Auto Român. Potrivit instituției, în cazul tuturor celor verificați, acțiunile de control au scos la iveală numeroase neregului. Astfel, la unele ateliere auto băcăuane, s-a constatat că activităţile de reparații erau efectuate fără a avea la bază o autorizaţie tehnică eliberată de Registrul Auto Român sau fără menţinerea condiţiilor iniţiale de autorizare. Practic, acestea funcționau clandestin, în afara legii. În plus, inspectorii RAR au mai descoperit că reparațiile erau făcute fără a se putea dovedi condițiile tehnice și de calitate impuse de legislația în domeniu. Cu alte cuvinte, așa-zișii meseriași puteau fi considerați niște „cârpaci” care, cel mai probabil, au prins din mers meseria, și nu în urma unor studii la unitățile de învățământ acreditate.
Probleme și la stațiile ITP
Grav este că și la stațiile ITP verificate, inspectorii RAR au descoperit nereguli de netrecut cu vederea. Astfel, s-a constatat că, la astfel de unități, era utilizată aparatură care nu respecta cerințele stabilite prin Reglementările privind controlul tehnic în trafic al vehiculelor rutiere – RNTR 1, dar și efectuarea necorespunzătoare a ITP, pe principiul „merge și așa”. În urma acțiunilor de control, s-au întocmit 11 procese verbale, dintre care 3 procese verbale de constatare (PVC) și 8 procese verbale de constatare și sancționare a contravențiilor (PVCSC). „Inspectorii RAR au aplicat 4 avertismente și 4 amenzi în valoare de 24.000 lei și s-au dispus sancţiuni complementare (oprirea activităţii/suspendarea activităţii/anularea atestării pentru un inspector ITP)”, ne-au transmis reprezentanții RAR.
Atenție unde vă reparați mașina și de unde cumpărați piesele de schimb
În aceste condiții, RAR atrage atenția că reparațiile efectuate în ateliere care nu respectă legea sunt calea cea mai sigură spre riscul de a primi servicii de o calitate îndoielnică. „Dacă alegeți să vă reparați mașina pe principiul «ieftin și rapid», într-o unitate improvizată, rețineți că nu aveți cum să verificați calitatea reparațiilor făcute, și aveți șanse zero ca, ulterior, să rezolvați, pe cale amiabilă, eventualele inconveniente cauzate de calitatea slabă a lucrărilor”, precizează Mihai Dogărescu, șeful Departamentului Supraveghere Piață (DSP) din cadrul Registrului Auto Român. De altfel, băcăuanii interesați pot verifica dacă unitatea aleasă să le rezolve problemele la mașini este în legalitate, direct de pe pagina de internet a Registrului Auto Român https://prog.rarom.ro/servicenou/?jud=BC. Potrivit RAR, intervențiile la sistemele de siguranță ale autovehiculului sunt complexe și necesită, obligatoriu, piese și componente omologate. „Registrul Auto Român recomandă ca achizițiile de componente auto din mediul online să se facă din surse sigure, iar piesele să fie omologate. Vânzătorul trebuie să ofere garanție pentru produsele comercializate. Conform reglementărilor europene, în cazul în care piesele respective nu se potrivesc, cumpărătorul are dreptul să le returneze, evident fără ca acestea să prezinte urme de uzură”, ne-au transmis reprezentanții Registrului Auto Român.
România ocupă primul loc în UE, cu cele mai multe accidente rutiere soldate cu morți și răniți. Și asta ca urmare a autoturismelor cu probleme care ajung în trafic, dar și a drumurilor proaste. Anual, în urma accidentelor grave, sunt înregistrați peste 2.000 de morți. Tot la noi, din cele circa 19.000 de service-uri existente, doar 13.000 sunt autorizate, multe reparații făcându-se în garaje neautorizate și, evident, nefiscalizate, fenomen care pare a fi scăpat de sub control.














