Alesii bacauanilor se pregatesc sa puna noi biruri pe umerii constructorilor care executa lucrari la retelele tehnico-edilitare din oras. La initiativa primarului, Consiliul Local (CL) se va pronunta cu privire la instituirea unei "taxe de ocupare temoporara a domeniului public si privat". De asemenea, municipalitatea intentioneaza sa-i oblige pe constructori sa constituie un fond de garantie privind buna executie a lucrarilor. Patronatul din industria de profil nici nu vrea sa auda de noile biruri.
Constructorii care vor executa lucrari la retelele tehnico-edilitare in municipiul Bacau vor trebui sa suporte mai multe taxe, daca alesii locali vor aproba un proiect de hotarare in acest sens. Birurile vor fi introduse sub forma unei "taxe de ocupare temporara a domeniului public si privat al municipiului Bacau pentru lucrari la retelele tehnico-edilitare". Conform expunerii de motive ce insoteste proiectul ce urmeaza a fi dezbatut in sedinta de azi a CL, pentru lucrari la retele cu santuri sapate pe o lungime de pana la 100 metri liniari valoarea taxei va fi de 2 lei/mp/zi. Valoarea taxei scade la 1 leu/mp/zi daca lungimea santurilor este intre 101 si 500 metri liniari, respectiv la 50 de bani/mp/zi pentru lucrarile ce necesita santuri sapate pe o lungime de peste 501 metri liniari.
Fond piperat de garantie
Municipalitatea vrea sa impuna constructorilor si un fond de garantie pentru buna executie a lucrarilor tehnico-edilitare. Valoarea fondului variaza, in functie de dimensiunile si traseul lucrarii in domeniul public. Pentru fiecare metru patrat de strada asfaltata sau betonata care este afectat de lucrare, edilii vor retine suma de 120 lei (in cazul lucrarilor la retele cu santuri sapate pe o lungime de pana la 50 metri liniari). Taxa scade la 90 lei pe metru de strada afectat in cazul in care santurile sapate vor avea o lungime intre 51 si 500 metri liniari sau 60 lei pentru lucrarile ce necesita saparea de santuri cu o lungime mai mare de 501 metri liniari.
Edilii s-au gandit sa-i taxeze pe constructori si pentru trotuarele deteriorate in urma lucrarilor la retelele tehnico-edilitare. Astfel, pentru fiecare metru patrat de trotuar afectat, Primaria va retine suma de 100 lei, in cazul lucrarilor ce necesita saparea unor santuri de pana la 50 metri liniari, respectiv 70 lei in cazul in care santurile au o lungime cuprinsa intre 51 si 500 de metri liniari.
Conducerea municipalitatii s-a gandit si la strazile neamenajate din Bacau, dar si la spatiile verzi care vor fi afectate de lucrari la reteaua tehnico-edilitara. Astfel, pentru fiecare metru patrat de suprafata de spatiu verde afectata de lucrari se va retine suma de 40 lei (daca santurile sapate sunt de pana la 50 metri liniari), respectiv 30 lei pentru lucrarile ce necesita santuri intre 51 si 500 metri liniari.
Mai mult, potrivit proiectului de hotarare, pentru fiecare obiectiv ce urmeaza a se demonta pentru ca apoi sa fie remontat, municipalitatea va retine suma de 500 lei/bucata (stalpi, WC-uri "eco", platforme de gunoi, garduri etc.).
"De ce n-au pus conditiile in caietul de sarcini?"
Loviti in moalele capului de criza, constructorii bacauani nici nu vor sa auda de noi taxe si impozite. Reprezentantii acestora au lasat de inteles ca masura propusa de municipalitate este inoportuna, mai ales ca domeniul constructiilor din judetul Bacau a fost afectat profund de criza economica. "Aceasta initiativa vine intr-un moment extrem de dificil pentru constructorii bacauani. Acestia au in continuare bani de primit de la stat, exista si aceasta fiscalizare sufocanta. Momentul pentru a promova noi taxe nu e deloc potrivit. De ce nu au introdus taxele astea acum 3-4 ani? Se puteau gasi si alte metode, cred eu", a declarat Mihai Tulbure, presedintele Patronatului Constructorilor din Bacau. El a apreciat ca Primaria putea veni cu propunerea de inserare a conditiilor in caietele de sarcini ale lucrarilor ce urmeaza a fi scoase la licitatie. "Puteau sa prevada in licitatia initiala refacerea strazilor afectate la stadiul lor initial. Se putea insera in caietul de sarcini aceasta conditie si nu s-ar mai fi venit cu taxa asta", a spus Tulbure.
Ce se va intampla cu fondul de garantie?
Potrivit expunerii de motive, suma retinuta ca fond de garantie de catre Primarie nu va depasi 10 la suta din valoarea investitiei (lucrarii). Suma va fi restituita numai la solicitarea executantilor si doar cu acceptul Primariei Bacau. 90 la suta din suma retinuta va fi returnata constructorilor dupa incheierea procesului verbal de receptie, la terminarea lucrarilor; restul de 10 la suta se va restitui dupa incheierea procesului verbal de receptie finala a lucrarilor.
Motiv: constructorii nu fac “curatenie” in urma lor
Principalul motiv in temeiul caruia edilii au decis sa-i taxeze pe constructori este ca acestia nu refac in totalitate suprafetele de teren pe care le afecteaza in timpul lucrarilor. “Majoritatea societatilor (…) nu refac in totalitate suprafetele de teren afectate de aceste lucrari. De asemenea, pe parcursul lucrarilor aceste societati demonteaza obiective (stalpi, garduri sau alte constructii) fara ca reamplasarea lor sa se faca corespunzator”, se precizeaza in expunerea de motive.
Ionut Tomescu, purtatorul de cuvant al Primariei Bacau, afirma ca masurile pe care edilii vor sa le introduca respecta legea.
“Toate masurile din acest regulament au la baza respectarea tuturor prevederilor legale. Important este ca si societatile sa inteleaga faptul ca au obligatia, legala, sa lase suprafetele pe care au intervenit in bune conditii”, a precizat Tomescu.
Lucian Bogdanel














