Dupa 6 ani de tergiversari, proiectul soselei de centura a fost reintrodus, la finantare, in bugetul pe 2011. Alaturi de alte 10 variante ocolitoare, centura Bacaului urmeaza a fi finantata din fonduri europene, prin intermediul Programului Operational Sectorial (POS) – Transporturi. Potrivit reprezentantilor PDL, principalul partid de guvernamânt, resuscitarea proiectului de infrastructura a reprezentat o prioritate pentru conducerea filialei bacauane.

Epopeea proiectului soselei de centura a Bacaului a ajuns la un nou capitol. Potrivit guvernantilor, varianta ocolitoare a fost prinsa la finantare in bugetul pe 2011, alaturi de alte 10 sosele de centura din tara. Finantarea celor 11 "centuri" va fi realizata din fonduri europene, accesate prin intermediul POS (T). Costurile totale, pentru cele 11 variante ocolitoare, se ridica la aproape 540 de milioane de euro. Peste 138 de kilometri de sosea urmeaza a fi construiti.
Reprezentantii PDL sustin ca resuscitarea proiectului variantei ocolitoare a Bacaului a reprezentat o prioritate, in contextul in care timp de 6 ani acesta a fost blocat, in diferite etape, la Ministerul Transporturilor. "In urma discutiilor pe care premierul le-a avut cu parlamentarii fiecarui judet am reusit sa promovam proiectul soselei de centura. Nu ma intereseaza investitii in cupoane de biserica sau garduri pentru nu stiu ce scoli. Centura Bacaului a parcurs niste etape si pentru Bacau este un proiect vital, crucial. Le-am transmis ca nu am nicio problema sa existe centura la Tg.Frumos sau Reghin, dar Bacaul e mult mai important ca oras si ca pozitionare. Important e ca am redemarat-o", a apreciat senatorul Gabriel Berca, liderul PDL Bacau. El a atras atentia ca proiectul centurii nu trebuie sa aiba un cost umflat artificial, asa cum s-a intâmplat in urma cu doi ani, fapt ce a dus la pierderea finantarii oferita Guvernului de catre Banca Mondiala. "Sa fie pretul corect pentru cei 30 de kilometri cât are centura si nu pretul stabilit la sfârsitul lui 2008, de trei-patru ori mai mare. Exista acel proiect din 2004, insa el era abandonat total", a declarat Berca.

Orban a umflat de trei ori pretul centurii

In luna noiembrie, cotidianul Desteptarea dezvaluia in cadrul unei anchete ca Banca Mondiala, finantatorul soselei de centura a Bacaului, a decis sa sisteze finantarea dupa ce Ministerul Transporturilor a "umflat" de 3 ori pretul variantei ocolitoare. Intre 2007 si 2008, proiectul a fost reevaluat la cererea Bancii Mondiale. Reevaluarea s-a finalizat in aprilie 2008, aratând un pret al soselei de centura marit de aproape 4 ori, situatie in care Banca Mondiala a retras sprijinul financiar acordat proiectului. Ludovic Orban, fost ministru al Transporturilor in cabinetul Tariceanu a recunoscut pentru cotidianul Desteptarea ca pretul centurii s-a triplat, dar ca era normal sa se intâmple acest lucru. "A crescut valoarea proiectului cum era si firesc fata de anul de gratie 2004", a declarat, in noiembrie, pentru Desteptarea, Ludovic Orban.

Subiect de campanie electorala

Proiectul centurii Bacaului a fost realizarea senatorului Sergiu Sechelariu, fost secretar de stat in cadrul Ministerului Lucrarilor Publice, Transportului si Locuintei in cabinetul Adrian Nastase. Proiectul a fost predat la cheie administratiei Stavarache, insa timp de 6 ani nici Primaria Bacau, nici Guvernul nu au reusit sa demareze lucrarile de construire. Asta, in conditiile in care si in 2006 si in 2008, edilul bacauan a decretat ca cele 84 de milioane de euro necesare finantarii proiectului sunt asigurate. Banii nu au mai fost atrasi niciodata de la Banca Mondiala, iar finantarea a fost definitiv pierduta.
Lucian Bogdanel

72 la suta din buget merge pe investitii

Potrivit proiectului de buget, Ministerul Transporturilor va dispune in 2011 de 11,5 miliarde RON, din care 8,3 miliarde (aproximativ 72 la suta) vor fi dirijate catre investitii in infrastructura. In 2011, ministerul va lansa mai multe proiecte cu finantare europeana, in valoare de 5,57 miliarde euro. Pentru programul de autostrazi, suma alocata se ridica la 2,5 miliarde euro, lungimea tronsoanelor ce urmeaza a fi construite depasind 288 kilometri.

Alte articole