Carburanții s-au ieftinit, după marea isterie din urmă cu o lună. Însă, doar benzina standard are un preț cu mult sub pragul de 8 lei / litru. Motorinele sunt din ce în ce mai scumpe, chiar și față de momentul panicii de la începutul lunii martie. Motorina standard era cu 70 de bani mai scumpă decât benzina obișnuită. Este posibil ca acest tip de carburant să se raționalizeze, peste tot în Europa, chiar și la noi.
Carburanții au ajuns la nivelul de preț apropiat de cel de dinaintea marii isterii care a provocat blocaje în bezinării, în urmă cu o lună. Este vorba despre benzina obișnuită, cu cifra octanică de 95, care joi, 7 aprilie, se vindea cu 7,68 de lei litrul, în stațiile LukOil. Acesta era cel mai mic preț de pe piață, cu doar un ban mai puțin față de benzina valorificată în rețeaua Petrom, respectiv 7,69 de lei litrul. La benzinăriile Socar, același timp de carburant se găsea la 7,69 de lei litrul, în stația de pe str. Republicii, și la 7,76 de lei litrul, la cea de pe str. Cronicar Ioan Neculce. În rest, benzina standard o puteai cumpăra cu 7,78 de lei litrul, din stațiile Mol și OMV.
Motorina, cu 70 de bani mai scumpă decât benzina
În mod ciudat, motorinele au păstrat același trend crescător ca la începutul lunii martie, trecând cu mult peste pragul psihologic de 8 lei / litru. Din păcate, perspectivele nu sunt deloc bune, în cazul motorinei, specialiștii previzionând că prețul acestui tip de carburant va continua să crească, în perioada următoare. Bunăoară, joi, 7 aprilie, cel mai „mic” preț afișat pentru motorina standard (carburantul cel mai utilizat de către șoferi) era de 8,39 lei/litru, în rețeaua de benzării deținută de Petrom. În acest clasament, se înscrie firma Socar, cu același nivel de preț – 8,39 de lei, urmată de LukOil, cu 8,40 lei/litru, cele mai scumpe regăsindu-se tot în stațiile Mol și OMV, respectiv 8,47 lei/litru. De altfel, diferența de preț dintre cele două tipuri de carburant – benzina și motorina standard – depășea 70 de bani pe litru.
Raționalizarea motorinei?
Diferențele de preț la pompă apar ca urmare a diferențelor de cotații, mai accentuate în zona noastră (afectată de conflictul din Ucraina), decât cele de pe restul pieței europene. În acest context trebuie spus că, încă de acum câteva săptămâni, marii comercianți de mărfuri se plângeau că, în Europa și în lume, exista un deficit major de motorină, motiv pentru care s-a și scumpit acest carburant. Iar, în condițiile restricționării livrării de petrol și produse rafinate din Rusia, ne putem aștepta la o raționalizare a acestui carburant, în toată Europa.
Prețul petrolului, în scădere, deocamdată
Creșterea prețurilor la pompă, din ultima perioadă, a fost catalizată de volatilitatea mare a prețului petrolului, de la începutul invaziei ruse în Ucraina. Astfel, în primele săptămâni de la declașarea conflictului, se ajunsese la 130 de dolari barilul, în condițiile în care, la începutul anului, prețul petrolului se situa undeva la … 80 de dolari barilul. Ulterior, prețul petrolului Brent a început să scadă vertiginos, ajungând, în prezent, în jurul a 102 de dolari barilul. Și asta ca efect al deciziei unor mari țări consumatoare – membre ale Agenţiei Internaţionale pentru Energie (AIE) – de a elibera în piață petrol din rezervele strategice, în paralel cu publicarea de către Rezerva Federală (Fed) americane a unei minute din care reieșea că, pentru temperarea inflaţiei, va înăspri politica monetară. Scumpirile la pompă sunt peste tot în lume, unele țări luând din timp măsuri de atenuare a efectelor acestora, prin plafonarea prețurilor (Ungaria, Slovenia), acordarea de subvenții, direct în bezinării (Franța, Germania) sau reducerea unor taxe (Portugalia, Irlanda, Cehia).















