duminică, 14 decembrie 2025

Administratorii de bloc nu se inghesuie la examen: Atestati pe ochi frumosi

In perioada 23 noiembrie – 23 decembrie administratorii din asociatiile de proprietari trebuie sa se inscrie la examenul de obtinere a atestatului profesional. In prima saptamana, la biroul pentru indrumarea asociatiilor de proprietari din Primaria Bacau nu a fost depus niciun dosar. Examenul, care va consta intr-o proba scrisa si un interviu, este programat intre 11 si 20 ianuarie 2010. Obligatia de a obtine acest atestat este prevazuta de Legea 230/2007, privind infiintarea si functionarea asociatiilor de proprietari. Regulile de desfasurare a examenului sunt stabilite prin regulamentul de atestare, aprobat prin HCL 351 din sedinta de pe 29 octombrie. Printre administratori, parerile sunt impartite. Cei care au mai trecut o data prin examen si detin un atestat (eliberat in perioada 2006-2007) sunt indignati ca trebuie sa treaca iar prin fata comisiei. Chiar si printre neatestati sunt destui nemultumiti. „Sunt administrator de asociatie de ani si ani, ne-a declarat Constantin Ciobanu, de la Asociatia de proprietari Oituz 1. Sunt angajatul locatarilor si nu vad de ce trebuie sa-mi dea mie atestatul cei din primarie. Sa ma duc sa dau examen in fata unuia care, inainte de a iesi la pensie, imi era subaltern? Am avut un control la asociatie, am pus toate dosarele la dispozitie si unul dintre inspectori s-a mirat ca sunt voluminoase. Celalalt inspector, o doamna, i-a raspuns: aAsa pot fura mai binea. Ce incredere sa am in obiectivitatea comisiei?”. Administratorii sunt, intr-adevar, la mana comisiei de examen. Chiar daca trec cu brio de proba scrisa, cu intrebari din legislatie (de la Legea 230/2007, la Legea 82/1991 a contabilitatii si hotarari ale Consiliului Local Bacau), prestatia de la interviu le va aduce calificativul „admis” sau „respins”. Ulterior obtinerii atestatului, ei sunt obligati sa aiba o relatie buna cu inspectorii din cadrul Biroului pentru spatiu locativ si indrumarea asociatiilor de proprietari, deoarece acestia pot propune primarului retragerea atestatului de administrator.
[ad#stire] Chiar seful biroului, Gheorghe Muntianu, admite ca primaria nu ar trebui sa intervina in relatia dintre asociatia de proprietari, ca angajator, si administrator, ca angajat. „Ar trebui respectata doar regula ca administratorii angajati de comitetele executive ale asociatiilor sa aiba pregatire in domeniu, de exemplu un curs de specialitate. In Bacau a existat o tentativa de organizare a unui curs de o luna, prin colaborare intre Liga asociatiilor de proprietari Habitat si Camera de Comert. Un singur administrator a dorit sa-l urmeze”. Administratorii care nu obtin atestatul nu au voie sa-si continue activitatea in asociatiile de proprietari care i-au angajat. In caz contrar, primaria poate sanctiona conducerea asociatiei cu amenda intre 500 si 3000 de lei.

Doina Mincu





spot_img