vineri, 19 decembrie 2025

Reguli noi pentru scolile de soferi

„Proiectul este criminal”

Ministerul Transporturilor pune la cheltuiala scolile de soferi. Un proiect postat pe site-ul ministerului arata ca scolile trebuie sa se doteze cu un sistem tehnic de monitorizare video si audio. Sistemul tehnic trebuie sa contina doua camere de luat vederi montate in interiorul vehiculului, orientate una spre interiorul acestuia astfel incât sa se poata vizualiza cursantul si instructorul auto / examinatorul, si una orientata paralel cu axul drumului astfel incât sa se poata vizualiza traseul urmat de vehiculul respectiv. Informatiile inregistrate prin acest sistem tehnic se stocheaza pe suport electronic si se pastreaza de catre scolile de conducatori auto pentru o perioada de un an. Exceptia o constituie vehiculele utilizate la pregatirea practica pentru categoriile AM, A1, A2 si A. Nu este singura noutate din proiect. Invataceii vor trebui sa dea inaintea examenului real, un altul in momentul in care au terminat scolarizarea. „Un cursant finalizeaza pregatirea in vederea obtinerii permisului de conducere daca promoveaza o evaluare sustinuta in cadrul scolii de conducatori auto compus din doua probe, o proba teoretica si o proba practica”, se arata in proiectul supus dezbaterii publice. Pregatirea teoretica se finalizeaza prin promovarea unei evaluari tip grila, in format electronic. Pregatirea practica, in schimb, se finalizeaza prin sustinerea si promovarea unui evaluari practice asemanatoare cu sustinerea si promovarea examenului practic pe care cursantii il sustin in vederea obtinerii permisului de conducere, in cadrul scolii, cu un instructor auto din cadrul unitatii.
Deocamdata, acestea sunt doar propuneri, dar daca vor trece, scolile de soferi nu vor avea ce face decât sa se adapteze si sa se doteze. Pâna atunci, insa, instructorii auto sunt decisi sa iasa in strada pentru a-si manifesta nemultumirile legate de acest proiect.

Taxele care se vor practica din 2013 sunt mai mari si se vor plati mai des:
– eliberarea primei categorii (tarif pe un an) – 400 lei;
– fiecare dintre categoriile acordate suplimentar – 200 lei;
copie conforma a autorizatiei de scoala de conducatori auto (tarif pe un an) – 20 lei;
– instructor auto – autorizare (lei/categorie solicitata) – 48 lei;
– instructor auto – reînnoire – 36 lei;
– profesor de legislatie rutiera autorizare/reinnoire – 36 de lei.



„Discutiile pe aceasta tema sunt mai vechi. Nu este un proiect foarte realist din punct de vedere al logisticii, iar investitia va fi foarte mare. Oricum, in acest moment, batalia este pe preturi. Nu poti pastra preturi mici fara sa faci rabat la calitate.“
Lucian Spânu, instructor auto

„Intregul proiect e facut cu dedicatie pentru scolile mari si doreste sa-i scoata de pe piata pe ceilalti. In plus, in noile norme nici mai exista notiunea de instructor autorizat. Se urmareste ca niste baieti «destepti» sa câstige. Este un proiect criminal! Suntem priviti ca niste infractori care trebuie urmariti. Lucrurile nu vor ramâne asa. Vom iesi in strada, pentru ca este fierbere mare intre colegi.”
Petru Bordeianu, presedintele Federatiei Nationale a Formatorilor Auto din România



spot_img