duminică, 21 decembrie 2025

Tribunalul Brasov a „exmatriculat” administratia Stavarache din Uniunea Europeana

Scoaterea ilegala la licitatie a traseelor de transport in comun din municipiul Bacau se intoarce impotriva Primariei

Judecatorii brasoveni au constatat ca municipalitatea bacauana este „corijenta” la legislatia europeana. Tribunalul Brasov a anulat o hotarare emisa de Consiliul Local (CL) Bacau in 2010, vizand scoaterea la licitatie a transportului in comun din municipiul Bacau. Magistratii au retinut ca hotararea era ilegala si incalca, flagrant, mai multe dispozitii ale Regulamentului CE nr. 1370/2007. Instanta brasoveana a apreciat drept „eronat” rationamentul municipalitatii bacauane ce a stat la baza deciziei de scoatere la licitatie a traseelor de transport in comun din Bacau si ca prezentul contract derulat intre Primarie si societatea Transport Public SA, incheiat pe o perioada de 25 de ani, este perfect legal.

Tribunalul Brasov a decis sa anuleze HCL nr. 91/2010 prin care administratia Stavarache intentiona sa scoata la licitatie serviciul de transport in comun din municipiul Bacau si traseele aferente acestuia. Magistratii brasoveni au constatat ca hotararea nu respecta mai multe dispozitii din Regulamentul CE 1370, document ce reglementeaza organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare in Uniunea Europeana. HCL 91/2010 a fost atacata in contencios administrativ inca din 2010, de Prefectura Bacau, institutie condusa – la acea data – de prefectul Claudiu Balan. Acesteia i s-a alaturat in instanta societatea Transport Public SA, principala vizata de abuzul administrativ orchestrat de administratia Stavarache, in aprilie 2010, si consfintit prin HCL nr. 91. In februarie 2011, litigiul a fost stramutat de Inalta Curte de Casatie si Justitie la Tribunalul Brasov, magistratii ICCJ ajungand la concluzia ca – pe fondul razboiului dus de Primarie impotriva Transport Public – instantele bacauane nu sunt capabile de o dreapta judecata.

Legile UE, valabile si in Bacau!

Motivatia judecatorilor brasoveni este un exemplu de buna practica judiciara corelata legislatiei europene in vigoare. Magistratii au retinut ca sustinerile Prefecturii si Transport Public, bazate pe Regulamentul CE 1370, sunt intemeiate. Tribunalul Brasov a opinat ca municipalitatea bacauana era obligata sa anunte, cu cel putin un an de zile inainte, intentia de scoatere la licitatie a serviciului de transport in comun, lucru pe care Primaria Bacau nu l-a facut. Dimpotriva, edilii bacauani au actionat cu precipitare, din dorinta de a-si vedea pus in opera – cat mai repede – abuzul administrativ. HCL nr. 91 a fost adoptata pe 16 aprilie 2010, anuntul de participare la licitatie fiind publicat in Monitorul Oficial trei luni mai tarziu, pe 17 iunie 2010 (data deschiderii ofertelor fiind fixata la 19 iulie 2010)!
Judecatorii brasoveni au apreciat drept „eronat” rationamentul municipalitatii bacauane, care a sustinut ca Regulamentul CE 1370 nu s-ar aplica si in acest caz. „Rationamentul paratului Consiliul Local al Municipiului Bacau potrivit caruia prevederile Regulamentului nu ii sunt aplicabile deoarece acesta a intrat in vigoare abia la data de 3.12.2009, in conditiile in care lansarea invitatiei de participare ar fi trebuit sa fie publicata in iunie 2009, este eronat (…). In iunie 2010, paratul (n.r. – municipalitatea Bacau) putea doar publica informatiile prevazute de Regulament urmand ca ulterior, dupa trecerea termenului de cel putin un an, sa lanseze invitatia de participare la procedura de atribuire ori sa procedeze la atribuirea directa”, se arata in decizia Tribunalului Brasov.



Contractul actual, valabil pana la expirare

Instanta brasoveana a retinut, de asemenea, ca HCL nr. 91 incalca inclusiv Contractul de concesiune nr. 11252 din 26 martie 2004, derulat intre Transport Public si municipalitatea bacauana. Judecatorii au apreciat ca, in acord cu prevederile Legii 51/2006, prestatorii de servicii publice care isi desfasoara activitatea pe baza unor contracte de concesiune valabile, incheiate anterior intrarii in vigoare a legii amintite, isi pot continua activitatea pana la expirarea contractelor. Or, Contractul nr. 11252/2004 a fost incheiat pe o perioada de 25 ani, fiind valabil – prin urmare – pana in 2029. Tribunalul brasovean a constatat ca HCL nr. 91/2010 a incalcat principiul neretroactivitatii legii, context in care „constatarea incetarii contractului de concesiune apare ca fiind nelegala”. Judecatorii au mai retinut ca Regulamentul CE 1370 ii da dreptul societatii Transport Public la prelungirea contractului de concesiune. „Nu sunt de neglijat nici investitiile efectuate de intervenienta SC Transport Public SA si care, potrivit pct. 15 din preambulul la Regulamentul CE nr. 1370/2007, ii acorda acesteia posibilitatea de a beneficia de o prelungire a contractului de concesiune, incetarea acestui contract cauzandu-i un prejudiciu insemnat”, mai precizeaza decizia magistratilor brasoveni.

PREMIERA
Au dovedit neconstitutionalitatea legii transportului in comun

Avocatii societatii Transport Public au invocat, pe parcursul procesului, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor prevazute in articolul 49 din Legea nr. 92/2007, in temeiul careia administratia Stavarache si-a promovat abuzul, scotand in mod ilegal la licitatie traseele de transport in comun din municipiul Bacau. Potrivit judecatorilor brasoveni exceptia este fondata, magistratii dispunand – in consecinta – sesizarea Curtii Constitutionale in vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate invocate.
„Considerentele retinute de catre instanta de contencios vin sa arate, o data in plus, maniera abuziva si interesele de grup care guverneaza practicile administrative locale. Ceea ce mi se pare cel mai important este ca Tribunalul Brasov a sesizat Curtea Constitutionala cu privire la exceptia invocata de noi, opinand in favoarea admiterii acesteia si implicit pentru declararea «Legii transportului in comun» ca fiind contrara Constitutiei. Bineinteles, in toata aceasta perioada de incertitudini pentru societate cu privire la continuarea exploatarii traseelor au fost inregistrate prejudicii certe, dovedite cu inscrisuri, pe care le vom recupera de la persoanele care si-au adus contributia la promovarea si adoptarea unui asemenea abuz.”
Gabriel Ionita, avocat SC Transport Public SA

Si prostiti, si fara transport in comun subventionat:
Cum i-a fraierit Stavarache pe pensionari, promitandu-le autobuze electrice si transport gratis

In primavara lui 2010, cand a initiat si sustinut abuzul administrativ vizand scoaterea la licitatie a serviciului de transport in comun, primarul Romeo Stavarache declara ca demersul sau avea ca scop imbunatatirea serviciului. La acea data, edilul afirma ca municipalitatea avea in plan inclusiv achizitionarea de autobuze electrice (!), dar si asigurarea unui transport in comun gratuit pentru pensionari. Temele halucinante au fost reluate in campania electorala pentru localele din 2012, cand acelasi Romeo Stavarache – aflat in procesiune electorala prin cartierele Bacaului – i-a mintit pe cetateni cu privire la adevaratele intentii aflate la baza actiunilor sale din 2010, indreptate impotriva Transport Public SA. In realitate, sefii municipalitatii au avut in cap, de la bun inceput, sa elimine de pe trasee societatea titulara a contractului de concesiune (Transport Public). Razboiul derulat in ultimii ani de Primarie impotriva societatii, dar si a patronatului acesteia a dus in cele din urma la suprimarea (la ordinul expres al primarului Stavarache) a subventiilor la transport acordate pensionarilor, dar si altor categorii defavorizate din municipiu. Zeci de mii de pensionari (si nu numai) se vad acum obligati sa suporte costul intreg al abonamentelor la transportul in comun.
Lucian Bogdanel



spot_img