marți, 23 decembrie 2025

Trei masini pe un loc de parcare, in municipiul Bacau

Lipsa acuta de parcari in Bacau. Daca ar fi sa facem un raport intre numarul de autoturisme si cel al locurilor de parcare, am constata ca pe un singur loc trebuie sa se inghesuie doua masini si un sfert. Situatia pare a fi una fara iesire. Autoritatile spun ca exista numeroase proiecte in acest sens, bacauanii nu vad nimic palpabil. Poate doar sanctiunile pe care le primesc pentru parcare in locuri interzise.

Peste 50.000 de autoturisme se inghesuie pe 24.668 de locuri de parcare. Asa ca, sa gasesti un loc in care sa-ti poti lasa linistit masina este o adevarata aventura. Situatia este una generalizata la nivelul intregului municipiu. Parcarile special amenajate sunt putine la numar si pline pana la refuz. Trotuarele si spatiile verzi sunt solutiile adoptate de catre soferi. Riscurile sunt insa destul de mari. Lucratorii de la Politia Primariei abia asteapta sa blocheze rotile sau sa dea vreo amenda pentru oprire sau stationare intr-un loc interzis. “Este adevarat ca locurile de parcare sunt o problema in Bacau si nu numai. In ultima perioada am identificat aproape 3.900 de locuri care s-ar putea transforma in parcari”, ne-a declarat Dragos Luchian, viceprimarul municipiului Bacau. Problema nu este una tocmai noua. Ea s-a acutizat insa in ultima perioada cand numarul autoturismelor a crescut vertiginos. Din cele aproape 24.700 de locuri de parcare, putin peste 14.500 sunt in spatele blocurilor. Alte 9.141 sunt pe strazile orasului. Una dintre solutiile vazute de municipalitate a fost infiintarea parcarilor cu plata. Afacere banoasa si deloc costisitoare ca intretinere, parcarea cu plata aduce de doua ori bani la bugetul local. O data prin faptul ca proprietarul masinii trebuie sa-si ia un bon din aparatul de taxare montat; a doua oara – prin amendarea celor care parcheaza fara a plati stationarea in locul cu pricina.

Nu sunt ridicate

In municipiul Bacau sunt 18 parcari cu plata, care impreuna au o capacitate de aproximativ 900 de locuri. In anul 2007, 10 au fost prevazute cu aparate de taxat. Majoritatea soferilor prefera sa parcheze in locuri nepermise pentru a nu plati stationarea. Astfel, ei risca amenzi intre 50 si 500 de lei. “Referitor la parcarile cu plata si la conducatorii auto, care refuza sa achite contravaloarea taxei aferente intervalului de stationare, va pot comunica ca, de la inceputul anului si pana in prezent au fost aplicate, conform HCL 84/2008, un numar de 411 sanctiuni contraventionale in cuantum de 20.751 lei”, a declarat Florin Podoleanu, purtator de cuvant Politia Primariei. Cei care parcheaza pe unde apuca risca sa le fie blocate rotile autoturismului. De la inceputul anului si pana in prezent au fost blocate conform HCL 352/ 2009 care modifica si completeaza HCL 233/2006, un numar de 35 de autovehicule, care stationau neregulamentar pe domeniul public. In aceste cazuri soferii sunt nevoiti sa plateasca amenda, altfel lucratorii Primariei nu deblocheaza rotile. In municipiul Bacau, masinile care sunt parcate neregulamentar nu pot fi ridicate de catre angajatii Politiei Primariei, cadrul legal existent fiind valabil doar pentru masinile abandonate sau fara stapan. Astfel “conform Legii 421/2002 au fost ridicate de pe domeniul public un numar de 24 de masini. De remarcat la acest subiect, este faptul ca un procent de aproximativ 70% din aceste masini au fost luate de catre proprietarii acestora, un cuvant greu de spus in acest sens avandu-l programul «Rabla»”, a mai precizat Florin Podoleanu.

Sesizarile se tin lant

Bacauanii sunt nemultumiti pe buna dreptate din cauza acestei probleme. Nu de putine ori au scris primarului pe site-ul www.domnuleprimar.ro. Iata numai cateva exemple in acest sens. In data de 6 aprilie 2010, domnul Gabriel C. (codul sesizarii 40175) spune ca: “Domnule Primar, desi lucrez in cadrul Tribunalului Bacau de multe ori nu am unde sa parchez masina datorita numarului mare de justitiabili. Asa am ajuns, in cateva randuri, sa parchez in fata Administratiei Nationale a Apelor Romane – Directia Siret de pe strada Cuza Voda. Aici am fost apostrofat de fiecare data de tot felul de paznici, agenti si angajati care au spus ca «au concesionate si platesc la Primarie 2 (dupa altii 3/4) locuri de parcare» si ca trebuie sa vina sefii cu masinile.” Si intr-adevar aceasta este o alta problema a locurilor de parcare. Pot fi concesionate sau nu? Sau pot fi numai inchiriate? “In Municipiul Bacau locurile de parcare nu pot fi concesionate. A existat un proiect de hotarare in acest sens dar nu s-a concretizat. Numai pesoanele juridice pot inchiria locurile de parcare si numai pe o raza de 50 de metri in jurul sediului institutiei”, a mai spus Dragos Luchian, viceprimarul Municipiului Bacau.



Fara garaje

Desfiintarea garajelor ar putea fi o alta solutie in vederea infiintarii unor noi parcari. La Primarie sunt inregistrate nu mai putin de 4.500 de garaje, concesionate sau inchiriate. “Problema nu o reprezinta garajele in sine ci faptul ca multe dintre ele sunt folosite in cu totul alte scopuri”, a mai afirmat Luchian. Dupa calculele efectuate de specialisti daca toate garajele ar fi demolate, s-ar mai crea 1.500 de locuri de parcare. Bacauanii de rand sunt insa cei mai afectati. Acest lucru se poate observa si din comentariile postate pe acelasi site www.domnuleprimar.ro. In data de 17 iunie 2010, o persoana care semneaza Radu spune ca: “Oricum garajele trebuie sa dispara… dar numai pentru a face locuri de joaca, parcuri sau parcari. In niciun caz pentru alte idei nastrusnice ale alesilor nostri. Acusica ne trezim cu niste magazine, spatii de birouri… blocuri… sau vreo biserica… ceva… Allloooo!!! Domnule Primar!!! – nu mai vrem constructii in oras. Aveti loc cat vreti sa va extindeti spre periferii.” Dupa spusele autoritatilor locale, problema parcarilor va fi in continuare analizata.

Trafic infernal in lunile de vara

In lunile de vara: iulie, august, septembrie traficul din municipiul Bacau devine infernal din cauza romanilor plecati in strainatate care se intorc in tara. In anii trecuti valorile de trafic in municipiul Bacau cresteau cu aproximativ 50%. Fiind criza, anul acesta exista posibilitatea ca stranierii sa nu mai vina in numar mare, insa majoritatea prefera sa-si petreaca vacanta de vara acasa. Asta inseamna ca valorile de trafic in municipiul Bacau ar putea scadea cu 10-15%. Traficul se va mentine, insa, aglomerat. O alta problema este si faptul ca orasul nostru nu beneficiaza inca de o centura ocolitoare. Cei care se indreapta spre nordul Moldovei sunt nevoiti sa circule prin centrul Bacaului.
Proiectul soselei de centura in municipiul Bacau a fost realizat inca din 2004 si a fost predat administratiei locale actuale. Proiectul a ramas “ascuns” in sertarele Ministerului Transporturilor, fara a se demara realizarea variantei ocolitoare. In 2009, Banca Mondiala – principalul finantator al proiectului de infrastructura – a decis sa inchida linia de creditare pentru ca banii alocati au ramas nefolositi. Acum, mii de masini care tranziteaza Bacau sunt nevoite sa foloseasca fie “varianta ocolitoare” prin Letea Veche, fie sa circule prin centrul orasului. Pentru ca “centura ocolitoare” prin comuna bacauana este impracticabila din cauza gropilor si denivelarilor formate, soferii prefera sa circule prin centrul Bacaului, fapt ce aglomereaza si mai mult traficul.

Lucrari nefinalizate

Administratia locala a decis sa ia in maini problema gropilor din municipiul Bacau. Motiv pentru care a demarat reabilitarea catorva bulevarde importante si intens circulate din oras. Strazile au fost decopertate si, din pacate, au ramas decopertate, fapt ce ingreuneaza traficul si aglomereaza zone in care, altadata, proprietarii isi parcau vehiculele. Strada Stefan cel Mare sta de cateva zile neasfaltata, iar soferii sunt nevoiti sa circule cu viteza mica pentru a evita gropile. La orele pranzului conducatorii auto mai mult stationeza, decat circula. Cei care au de rezolvat diferite probleme la institutiile din zona isi parcheaza masinile chiar pe marginea bulevardului, unde stationarea este strict interzisa.

Promisiuni… si atat

Exista proiecte privind realizarea de parcari pentru strazile Hatman Berescu, Constructorilor si Otelarilor. Tot la stadiul de proiect este si amenajarea unor parcari ecologice la intersectia strazilor Tolstoi, Carpati si Spiru Haret. Acestea vor arata ca niste spatii verzi. Vor fi pavate cu dale, iar printre ele va fi gazon. Greu de crezut ca acest proiect va fi realizat in Municipiul Bacau in perioada imediat urmatoare. Nu trebuie sa uitam nici faptul ca in campania electorala din anul 2008, actualul primar, Romeo Stavarache, a promis ca fiecare familie va beneficia de cate un loc de parcare. Si acest lucru, oricat de bine apreciat ar fi fost in campanie, a ramas la stadiul de… promisiune. De-a lungul timpului, bacauanilor li s-au promis multe lucruri. Conform unei declaratii postate pe site-ul Primariei Bacau: “În ceea ce priveste zona centrala a orasului, unde gradul de adresabilitate este foarte mare mai ales in timpul zilei, Executivul a promovat o Hotarare de Consiliu Local prin care o suprafata de teren din spatele Teatrului Bacovia, pe strada Iernii, se preteaza pentru constructia unei parcari cu sapte nivele (doua subterane si cinci supraterane), parcare care ar putea deservi circa 800 de autoturisme. Investitia este aproximata la 2 milioane de euro”. Niciuna dintre aceste promisiuni nu a fost pusa in practica. Asa ca, bacauanilor nu le ramane nimic altceva de facut decat sa parcheze in continuare la intamplare, pe trotuare sau pe spatiile verzi ori in locuri unde orirea si stationarea sunt strict interzise.

Alexandra Zaharia
Sinziana Filimon


spot_img