Edilii au copt un nou abuz
Municipalitatea se pregateste sa prejudicieze societatea de transport in comun cu milioane de euro, prin organizarea unei licitatii privind concesionarea traseelor din Bacau inainte de expirarea Contractului de concesiune nr. 11252 din 26 martie 2004. Prin acesta, Transport Public a câstigat dreptul de a exploata timp de 25 de ani traseele din municipiu, pâna in 2029. Prevalându-se de prevederile unei legi contrazise de normativele europene in vigoare, Primaria doreste sa scoata la mezat, inainte de termen, traseele. In acest sens, alesii locali au aprobat cu unanimitate de voturi un proiect de hotarâre prin care Consiliul Local ia la cunostinta despre incetarea contractului de concesiune amintit anterior. Potrivit unui raport de audit comandat de catre societatea de transport, prejudiciile inregistrate de aceasta in cazul organizarii unei licitatii de concesionare inainte de 2029 se ridica la câteva milioane de euro. In februarie, Transport Public a achizitionat 10 autobuze de ultima generatie evaluate la aproximativ 2 milioane de euro. Flota companiei numara 70 de autobuze, fiind una dintre cele mai moderne din tara.
Razboiul dintre municipalitate si societatea Transport Public continua. Dupa ce au lasat peste 14.000 de pensionari fara facilitati la transportul in comun, edilii se pregatesc sa dea o noua lovitura. De aceasta data, chiar societatii de transport. Concret, conducerea municipalitatii doreste sa scoata la licitatie traseele din municipiul Bacau, desi acestea fac obiectul unei concesiuni pe 25 de ani, prin care societatea de Transport Public a câstigat dreptul de a le exploata pâna in 2029. In sedinta extraordinara a Consiliului Local de vineri, 16 aprilie, alesii au aprobat cu unanimitate de voturi un proiect de hotarâre vizând constatarea de catre CL a expirarii Contractului nr. 11252 si demararea procedurilor de scoatere la licitatie a traseelor.
Paguba de milioane
Reprezentantii Transport Public afirma ca scoaterea la licitatie a traseelor, inainte de anul 2029, ar aduce grave prejudicii societatii. Potrivit unui raport de audit comandat in acest sens de catre companie, pagubele s-ar ridica la câteva milioane bune de euro. Gabriel Ionita, avocatul societatii de transport, a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca municipalitatea era obligata sa instiinteze in timp util Transport Public daca dorea sa organizeze o noua licitatie. Potrivit lui Ionita, consilierii care au votat scoaterea la licitatie a traseelor au comis un abuz in serviciu. „Daca se dorea constatarea incetarii contractului de concesiune, municipalitatea era obligata sa initieze un proiect de hotarâre inainte de 26 martie 2010 si, in plus, s-ar fi comunicat prin notificare catre societate incetarea acestui contract. Nu s-a dorit acest lucru. Ba, mai mult, societatea a fost pusa in fata unui fapt implinit, fara a i se da dreptul sa-si exprime o pozitie fata de intentia municipalitatii. In mod evident, avem de-a face cu un nou abuz in serviciu comis de catre primar”, a declarat avocatul.
Pe ce se bazeaza Primaria?
Argumentul edililor se rezuma la invocarea unui articol din Legea 92/10 aprilie 2007 a serviciilor de transport public local. Conform articolului 49, alineat 1, “contractele de atribuire a gestiunii serviciului de transport public local, valabil incheiate pâna la data intrarii in vigoare a legii, isi produc efectele potrivit clauzelor contractuale pâna la expirarea acestora, dar nu mai mult de termenul maxim stabilit prin prezenta lege”. Termenul prescris de lege este de 6 ani, astfel incât municipalitatea a concluzionat ca, pe 26 martie 2010, contractul de concesiune nr. 11252 a expirat, fiind necesara organizarea unei noi licitatii. Legea 92 este contrazisa de mai multe normative europene in vigoare. Mai mult, numeroase articole din legea amintita contrazic chiar abordarea Primariei Bacau in relatia cu Transport Public.
Concesionare protejata de legislatia europeana
Prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 13 din februarie 2008, emisa ulterior Legii 92 de care se prevaleaza edilii, Legea 51 – cea care reglementeaza serviciile comunitare – a suferit mai multe amendari. Astfel, la Articolul 33, alineat 4, OUG 13 instituie ca „furnizorii/prestatorii serviciilor de utilitati publice existenti la data intrarii in vigoare a prezentei legi, care isi desfasoara activitatea (…) pe baza unor contracte de concesiune/delegare a gestiunii valabil incheiate anterior intrarii in vigoare a prezentei legi isi vor continua activitatea pâna la expirarea acestor contracte”.
Pozitia vadit abuziva a Primariei e contrazisa nu doar de reglementari interne, ci si de legislatia europeana in vigoare. Regulamentul Consiliului European (CE) nr. 1370 din 23 octombrie 2007, care se aplica pe tot cuprinsul Uniunii Europene – deci si in România, prevede la Articolul 8, alineatele 2 si 3, ca “(…) serviciile publice atribuite pe baza unei proceduri competitive echitabile de atribuire, dupa 26 iulie 2000 si inainte de 3 decembrie 2009, pot continua pâna la expirare, dar nu mai mult de 30 de ani”. In plus, articolul 7, alineat 2 din cadrul aceluiasi regulament prevede ca in eventualitatea organizarii unei noi licitatii pentru atribuirea serviciului, “fiecare autoritate competenta ia masurile necesare pentru a se asigura ca, cu cel putin un an inainte de lansarea invitatiei de participare la procedura competitiva de atribuire (…) sunt publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene: numele si adresa autoritatii competente; tipul de atribuire vizat; serviciile si zonele potential vizate”. Cu alte cuvinte, daca Primaria dorea sa organizeze licitatie pentru concesionarea traseelor din municipiu, aceasta trebuia anuntata in urma cu… 1 an in jurnalul de profil al UE.
Legea 92 contrazice abordarea Primariei
Potrivit Legii 92 privind serviciile de transport public, primariile sunt obligate sa protejeze categoriile sociale defavorizate. Articolul 1, alineat 4, litera m prevede ca transportul public de persoane sa se organizeze in baza “protectiei categoriilor sociale defavorizate, prin compensarea costului transportului de la bugetul local”.
Mai mult, litera i din cadrul aceluiasi Articol, stipuleaza “recuperarea integrala a costurilor de exploatare, reabilitare si dezvoltare prin tarife/taxe suportate de catre beneficiarii directi ai transportului (…) si prin finantarea de la bugetele locale, asigurându-se un profit rezonabil pentru operatorii de transport si transportatorii autorizati”.
Aceeasi lege mai prevede, la Articolul 43, litera a, ca “tarifele si subventiile incasate de (…) transportatorul autorizat in urma prestarii serviciului de transport public local de persoane trebuie sa acopere cel putin sumele investite si cheltuielile curente de intretinere si exploatare a sistemului de transport public local respectiv”.
14.000 de pensionari, dati jos din autobuze prin votul consilierilor locali
Alesii locali au aprobat cu unanimitate de voturi, la sedinta extraordinara din 16 aprilie a Consiliului Local, proiectul vizând subventionarea transportului in comun doar pentru categoriile sociale expres prevazute de lege. Astfel, peste 14.000 de vârstnici nu vor mai beneficia de subventii la transportul in comun si vor trebui sa suporte integral costul biletelor de calatorie.
Concret, numai 1500 de persoane cu handicap, 500 de veterani si vaduve de razboi, respectiv 150 de donatori de sânge vor mai beneficia de gratuitati la transport, restul urmând a ramâne la bunul plac al Primariei. Reprezentantii societatii Transport Public au solicitat conducerii municipalitatii sa participe la sedinta, insa accest lucru a fost interzis. Fapt important, sedinta extraordinara a fost convocata cu doar o zi inainte, fapt ce contravine Legii 215 a administratiei publice locale, ce stipuleaza ca o sedinta extraordinara se convoaca cu 3 zile inainte de data ei de desfasurare.
14 miliarde pe luna, cheltuieli de exploatare
In prezent, cheltuielile lunare de exploatare ale Transport Public se ridica la aproximativ 14 miliarde lei vechi, subventiile oferite de Primarie nedepasind suma de 5 miliarde de lei vechi. Asta, in conditiile in care din 2004 – anul concesionarii traseelor din municipiu – si pâna in prezent, Transport Public a investit peste 6,5 milioane de euro in modernizarea transportului de persoane. Concret, numai in acest an societatea a achizitionat 10 autobuze de ultima generatie in valoare de aproximativ 2 milioane de euro. Acestea urmeaza a fi completate de alte 10 astfel de autobuze care vor fi cumparate in toamna acestui an.















