luni, 8 decembrie 2025

STUDIU DE CAZ – Construirea grupului 2 de cogenerare de la CET: Cum se „aranjeaza” licitatiile in Primaria Bacau

Manipularea licitatiilor publice a devenit traditie in cazul municipalitatii bacauane. Zeci de contracte au fost „dirijate” cu buna-stiinta catre societati apropiate de grupul de interese cladit in jurul conducerii Primariei. Exceptie nu a facut nici licitatia pentru construirea grupului 2 de cogenerare de la CET Bacau, incaputa pe mâna unui potent sponsor PDL din judetul Botosani. Demarata ca procedura electronica de achizitii, licitatia a sfârsit la… plic.

Licitatia privind construirea grupului 2 cogenerare de la CET Bacau stârneste controverse si la doua luni de la incredintarea contractului. Motivatia acestei stari de fapt este cât se poate de simpla, daca ne gândim ca miza o reprezinta un contract de peste 20 de milioane de euro (fara TVA), incredintat pe 8 decembrie 2011 unei societati care s-a remarcat – in ultimii ani – drept un sponsor fidel al PNL si, ulterior, al PDL Botosani (n.r. – vezi articolul: „Elsaco Electronic, sponsorul PDL Botosani, a pus mâna pe grupul 2 cogenerare”).

Procedura schimbata din… mers

Filmul incredintarii contractului catre asociatia condusa de Elsaco Electronic releva o sumedenie de controverse, acestea culminând cu contestarea rezultatului licitatiei de catre toate consortiile de firme declarate descalificate inainte de analizarea ofertelor tehnice depuse. Demarata ca procedura de achizitie electronica, licitatia vizând incredintarea contractului de construire a grupului 2 cogenerare de la CET a sfârsit, simptomatic, la plic. Comisia de licitatie, condusa de administratorul public Leonard Padureanu, a ales sa schimbe regulile jocului in timpul jocului. Potrivit unui document remis cotidianului Deseptarea de compania Romelectro, unul dintre ofertantii descalificati de comisia lui Padureanu, Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) ar fi apreciat drept o „abatere grava” decizia edililor bacauani de a „transforma” licitatia din procedura electronica de achizitie, in procedura de ofertare la plic. „Solicitarea dumneavoastra adresata ofertantilor in cadrul Licitatiei mai sus mentionate de a depune oferta in format hârtie, desi Licitatia a fost initiata ca procedura de atribuire aplicata integral prin mijloace electronice, constituie o abatere grava de la prevederile legale in vigoare, ce impune aplicarea art. 209 din OUG 34/2006 cu consecinta anularii procedurii de atribuire”, precizeaza o adresa remisa de Romelectro, pe 18 ianuarie 2012, Primariei Bacau.

Ce spune legislatia privind achizitiile publice

Incredintarea contractelor de achizitii publice este reglementata prin OUG 34/2006. Aceasta prevede, la articolul 209, mai multe cazuri in care o procedura de achizitii publice (sau rezultatul ei) poate fi anulata de care autoriatea contractanta. Astfel, litera C a articolului amintit precizeaza ca autoriatea contractanta (in acest caz Primaria Bacau!) are dreptul de a anula aplicarea procedurii de atribuire a contractului daca „nu a fost depusa nicio oferta sau au fost depuse oferte care, desi pot fi luate in considerare, nu pot fi comparate datorita modului neuniform de abordare a solutiilor tehnice si/sau financiare”.

Pentru unii muma, pentru altii ciuma

Contextul schimbarii din mers a procedurii de atribuire, realizata de comisia condusa de Leonard Padureanu, a fost de natura a favoriza unul dintre consortiile ofertante, in detrimentul celorlalte. Marturie in acest sens sta faptul ca din cei 4 ofertanti, 3 au fost descalificati fara a mai fi analizate ofertele tehnice depuse (!!!), in conditiile in care contractul atribuit de municipalitate viza executarea unei lucrari de o amploare tehnica insemnata (grupul 2 de cogenerare de la CET). Asfel, atribuirea contractului catre asociatia Elsaco Electronic – Branpis – Kawasaki a fost contestata la CNSC de catre Romelectro, Romib si TSK Electronica, liderii consortiilor descalificate de comisia de licitatie. Toate contestatiile precizeaza ca procedura de achizitie a fost guvernata de mai multe abateri flagrante de la legislatia in vigoare, unii ofertanti fiind favorizati pe fata de comisie (n.r. – vezi articolul: „Licitatia pentru construirea grupului 2 de cogenerare de la CET Bacau, farsa cu fonduri europene”).
„Din aproximativ 3 luni cât a durat acest proces (n.r. – licitatia), care trebuia sa dureze de fapt numai 20 de zile – asa prevede Ordonanta 34 – din cele 3 luni, 2 luni si 3 saptamâni au fost numai pentru partea de eligibilitate cum se cheama ea. Pentru partea tehnica au alocat numai o saptamâna, ca asta era important pentru proiectul asta, partea de hârtii, nu partea de oferta tehnica, echipamente si celelalte. Nu este o problema cu cine a venit Elsaco, problema este ca Elsaco a intrat singur in teren, a centrat, a dat si cu capul si in poarta nu era nimeni. Usor de dat un gol, ma intelegeti. Cel mai important lucru in aceasta licitatie e ca 2 luni jumate, autoritatea contractanta s-a concentrat exclusiv pe a gasi anumite probleme sau alte lucruri de aceasta natura, in asa fel incât din patru sa nu ramâna decât unu”, declara pentru Desteptarea, in august 2011, Dan Georgescu – vicepresedintele Romelectro Bucuresti.

Clientela de la capatul firului

Controversata licitatie s-a incheiat prin incredintarea contractului consortiului Elsaco – Branpis – Kawasaki. Consortiul declarat câstigator e „populat”, insa, cu firme care in decursul ultimilor ani si-au reconfirmat vocatia de client politic. Astfel, Elsaco Electronic a sponsorizat PNL ani de zile, pâna la trecerea primarului de Botosani – Catalin Flutur – la PDL. Dupa trecere, Elsaco s-a convertit – subit – la „pedelism”, devenind sponsor al formatiunii democrat-liberale (n.r. – vezi articol: „Elsaco Electronic, sponsorul PNL de la grupul 2 cogenerare”).
De cealalta parte, Branpis SRL este o firma bacauana cu relatii politice de profunzime. Societatea-minune e guvernata de interese PSD si PNL, fiind apropiata atât de primarul Romeo Stavarache, cât si de Dragos Benea, presedintele Consiliului Judetean (n.r. – vezi articol: „Branpis, capusa care a supt de bani sistemul de termoficare”).
„Licitatia organizata s-a desfasurat cu incalcarea dispozitiilor legale si va solicitam sa dispuneti anularea acesteia, conform dispozitiilor ANRMAP, precum si denuntarea contractului incheiat cu ofertantul declarat câstigator”, se precizeaza in adresa remisa Primariei Bacau de Romelectro, pe 18 ianuarie 2012.

Piata achizitiilor publice – 15 la suta din PIB-ul României

ANRMAP: 50 la suta din licitatii sunt trucate

In septembrie 2011, in cadrul unei conferinte de presa, Cristina Traila, sefa ANRMAP, declara ca in România posibilitatea ca o institutie publica sa deruleze in mod transparent si legal o licitatie pe bani publici este doar 53 la suta. Practic jumatate din licitatiile organizate de autoritatile publice din tara sunt „smenuite”. Traila a facut si o declaratie soc la momentul respectiv, apreciind ca bugetarii (deci si functionarii care se ocupa de licitatii) n-ar trai doar din salarii. „Credeti ca bugetarii traiesc doar din salariile lor? Sunt mult prea putini in aceasta situatie. Este evident. Vorbim de doi ani de criza economica si parcarile de la hipermarketuri sunt pline si nu faci diferenta care e medic sau care e profesor”, aprecia la acel moment Traila, intr-un interviu acordat publicatiei „Gândul”. ANRMAP dispune de putin peste 150 de angajati, in timp ce numarul autoritatilor contractante din tara sare de 18.000. Numai in 2010 CNSC a anulat peste 600 de licitatii, in valoare totala de 2,7 miliarde euro.

Lucian Bogdanel


spot_img