Bate iar vântul rece al disponibilizarilor prin administratiile locale. Pe ordinea de zi a ultimei sedinte de guvern a figurat si o ordonanta privind locurile de munca neocupate din sectorul bugetar. Guvernul a decis sa centralizeze toate posturile vacante la nivelul ordonatorilor de credite, apoi sa le redistribuie. Asta inseamna ca, in 2-3 zile, vor aparea standardele de cost in administratie si ca, inainte de aplicarea lor, se confisca posturile vacante. Numarul angajatilor din primarii va fi diminuat in functie de numarul locuitorilor, iar bugetul, stabilit conform standardelor. Asta in timp ce numarul secretarilor de stat creste. Conform grilei, comunele pâna la 1500 de locuitori vor avea maximum 10 angajati, cele intre 1501 si 3000 – 12 angajati, comunele cu pâna la 5000 de locuitori – 14 angajati, intre 5001 si 10.000 – 16 angajati, iar comunele cu 10.001-20.000 locuitori, doar 24 de angajati. De ce li se impune reducerea personalului? Ca sa faca economii. Pe de alta parte, primarilor li se cere sa asigure curatenia in comuna, dar fara sa plateasca un serviciu de salubrizare, sa incaseze 100 la suta taxele si sa se descurce cu bugetul propriu, dar fara sa angajeze casieri, sa previna neglijarea si abuzarea copilului, dar fara sa risipeasca bani cu salariile a 1-2 asistenti sociali, sa intretina scolile, sa inlocuiasca gardurile, sa repare dispensarul, dar fara sa-i plateasca pe beneficiarii Legii 416 (ba chiar li s-a dat dispozitie sa reduca drastic numarul dosarelor), sa atraga fonduri europene, chiar daca nu au specialisti in proiecte, sa asigure ordinea publica si securitatea cetatenilor, fara politie comunitara.
CL Oituz a scapat de patru angajati
Ion Osolos, primarul comunei Oituz, a scapat deja de patru angajati: “Doi au plecat din cauza ca aveau si pensie, si salariu, iar ei au ales pensia, unuia, care era politist comunitar, i-am desfacut contractul de munca din motive disciplinare, iar inginerul agronom s-a pensionat pentru limita de vârsta.” La o comuna cu 10.000 de locuitori, Primaria Oituz are, acum, 39 de angajati. Edilul sustine ca a redistribuit sarcinile, astfel ca toata lumea face de toate, adica ce e nevoie. Totusi, “când te ocupi de mai multe, nu iese nimic bun! Ne-ar mai trebui un angajat pe achizitii publice, unul la urbanism si inca unul la situatii de urgenta” sustine Osolos. Nu e usor intr-o comuna cu 60 km de drum comunal si 30 km de drum judetean: “Ne-ar trebui cineva pregatit sa faca proiecte, ca sa atragem fonduri europene, dar ce specialist vine aici pentru un salariu sub 1.000 de lei?”
„Sa modifice Statutul functionarului public!“
E clar ca cel mai tare vor suferi primariile din comunele mari. CL Poduri are dreptul la 16 angajati, populatia comunei depasind 8.000 de locuitori, iar CL Dofteana va ramâne cu 24, la 12.000 de locuitori. Ioan Bujor, edilul din Dofteana, nu a dat oameni afara din cauza ca, deocamdata, lipseste temeiul legal. „Intâi sa modifice Statutul functionarului public! Eu nu pot sa fac asta.“ A trimis la ANFP statul de functii si asteapta raspunsul. Conform grilei, din 43 de angajati, 19 vor pleca. Dar Ioan Bujor ar vrea sa angajeze, nu sa dea afara: “Avem nevoie de un specialist in cadastru si de un consilier juridic, acestea nu sunt functii la care sa poti renunta.” La primarie figureaza si formatia de pompieri, plus 7 politisti comunitari si 4 angajati ai serviciului “Evidenta Populatiei”, ceea ce este o anomalie, sustine edilul. Primeste, mereu, “tot felul de adrese de la Directia Agricola ca pâna pe data nu stiu care sa le prezint situatia animalelor!” Si alte institutii cer tabele, statistici, rapoarte… “Daca dam oamenii afara, cine le va face?” intreaba el.















