sâmbătă, 20 decembrie 2025

Reforma din spitale incepe de la varf: Mai putini directori

Ministerul Sanatatii pregateste reorganizarea din temelii a spitalelor publice. Pentru inceput, se umbla la echipa de conducere. Se reduc functiile de director, iar cei care raman la post pierd semnificativ din venituri. Ministrul Sanatatii a mai anuntat ca schimbarile nu se vor opri aici. Pana pe 1 iulie, cele mai multe spitale vor trece in administrarea integrala a autoritatilor locale.

Reforma din spitale, anuntata de ministrul Sanatatii, Atilla Cseke, porneste de la sefi. In cel mai scurt timp, vor fi desfiintate functii de directori, iar veniturile celor ramasi la conducerea spitalelor se vor reduce. La Spitalul Judetean de Urgenta, de exemplu, echipa de conducere este formata acum din manager si 5 directori. Functia de director administrativ si cea de director resurse umane vor fi desfiintate, iar ocupantii lor vor reveni pe posturile de sef serviciu resurse umane, respectiv sef birou licitatii. Se va infiinta, in schimb, postul de director de cercetare-dezvoltare. Referindu-se la impactul pe care il va avea decizia ministrului Sanatatii, Mariana Izvoranu, director de resurse umane la Spitalul Judetean de Urgenta, ne-a declarat: aNu am facut un calcul, dar va fi o pierdere substantiala la salariu. Consider ca nu este corect sa se faca o asemenea restructurare inainte de incheierea mandatului. Am dat concurs pentru postul de director, pe care am fost numiti pana la 5 decembrie 2010.”

Sa vina si banii!



Totodata, Ministerul Sanatatii vrea sa descentralizeze 373 de unitati sanitare publice dintre cele 439 existente an Romania. Ministerul va ceda rolul de administrator al spitalelor autoritatilor locale. Acestea vor angaja managerii pe baza de concurs, vor aloca fonduri pentru intretinerea cladirilor si pentru plata utilitatilor. Primarii nu sunt reticenti la aceasta idee. Pun, insa, o conditie: spitalele sa vina cu fonduri pentru intretinerea lor. „Orasul Buhusi are venituri proprii de 21-23 de miliarde de lei vechi, ne-a declarat primarul Ionel Turcea. Spitalul are nevoie de cel putin 10 miliarde pe an pentru utilitati. Ar insemna ca toate veniturile proprii ale orasului sa mearga la scoli si la spital. Noi ce facem? Ramanem fara niciun leu?” Primarul Turcea crede ca, avand o finantare corespunzatoare, administratia locala ar putea demonstra in doi ani ca un spitala poate fi mai bine gestionat de aproape decat de la Bucuresti. Dupa descentralizarea preconizata pentru 1 iulie, ministerul va pastra raspunderea pentru sanatatea publica si va elabora politica sanitara.

[ad#stire] In prezent, salariul de baza brut al directorului administrativ si al celui de resurse umane este de 3.200 lei. La aceasta suma se adauga sporul de vechime, care, in cazul celor de la Spitalul Judetean de Urgenta, este de 25 la suta, sporul de preventie de 11 la suta, prima de stabilitate de 250 lei lunar si indemnizatia de conducere de 40 la suta. Toate acestea, la un loc, inseamna un spor de peste 80 la suta. Potrivit Legii 330/2009 privind salarizarea unica in sistemul bugetar, un sef de serviciu va avea un salariu de baza al carui coeficient de ierarhizare va fi de 4.20 sau 4.50. Raportat la coeficientul de ierarhizare 1, care reprezinta 705 lei, rezulta ca seful de serviciu va avea un salariu de 3.172 lei. Un sef de birou va avea un coeficient de ierarhizare de 4.10 sau 4.40, adica un salariu de aproximativ 3.000 lei. Salariul de baza va include si sporul de vechime, salariul de merit, sporul de preventie si cuantumul aferent primelor de stabilitate.

Doina Mincu, Elena Tintaru



spot_img