duminică, 21 decembrie 2025

Primaria nu-si face datoria fata de pensionari

Aproximativ 16.000 de persoane defavorizate din municipiu, in cea mai mare parte a lor pensionari si persoane defavorizate, nu beneficiaza de gratuitati si reduceri la transportul in comun, desi legea cere acest lucru. Motivul acestei situatii se regaseste in faptul ca Primaria Bacau intarzie sa incheie o intelegere cu Transport Public, vizand subventionarea transportului pentru categoriile amintite anterior. In luna ianuarie, pe fondul unor tergiversari administrative orchestrate de edili, cele doua parti au incheiat o conventie valabila trei luni. Prin aceasta, Primaria s-a obligat sa subventioneze transportul pentru categoriile sus-mentionate, in conditiile stipulate de lege. Conventia din ianuarie a expirat pe 31 martie 2010, fara ca municipalitatea sa actioneze in timp util pentru declansarea procedurilor de prelungire a intelegerii. Cu doar o zi inainte de termenul de expirare, pe 31 martie, edilii au convocat in pripa o sedinta de Consiliu Local si au aprobat o hotarare vizand prelungirea conventiei. Aceasta nu a fost remisa la timp catre societatea de transport in comun, astfel ca, de la inceputul acestei luni, categoriile defavorizate din municipiu sunt obligate sa suporte costul integral al tichetelor si abonamentelor de calatorie.
Reprezentantii societatii Transport Public afirma ca municipalitatea ar trebui sa subventioneze transportul in comun pentru toti pensionarii ale caror venituri lunare nu depasesc suma de 650 lei. Reprezentantii mai sustin ca Primaria este obligata de lege sa sprijine categoriile defavorizate din municipiu si ca banii din bugetul local provin din buzunarele bacauanilor, motiv pentru care edilii ar trebui sa se implice cu adevarat in acordarea de facilitati la transport.

In timp ce in alte orase din tara (Rm. Valcea, Cluj, Timisoara, Iasi etc.) pensionarii beneficiaza de transport in comun subventionat integral de primarie, varstnicii Bacaului sunt umiliti de catre edili ori de cate ori se iveste ocazia. Acestia au transformat categoriile defavorizate din municipiu intr-o masa de manevra politica, in incercarea disperata de a compromite actionariatul societatii Transport Public.
Conflictul orchestrat de actuala conducere a municipalitatii, pe tema acordarii subventiilor la transportul in comun, are drept scop inlaturarea societatii de transport de pe traseele din municipiul Bacau, prin organizarea unei noi licitatii de concesionare a acestora. Asta in conditiile in care Transport Public a castigat, in 2004, o licitatie privind concesionarea pe 25 de ani a traseelor, respectiv pana in 2029.
In vreme ce conducerea Primariei pare mai preocupata de minimizarea prejudiciilor de imagine cu care se confrunta, decat de ajutarea concreta a persoanelor defavorizate, reprezentantii Transport Public au propus edililor sa subventioneze transportul pentru toti pensionarii ale caror venituri lunare nu depasesc suma de 650 lei. Propunerea a fost refuzata de Primarie pe motiv ca nu sunt fonduri. Chiar daca afirma ca nu au bani pentru varstnicii Bacaului, sefii municipalitatii trec sub tacere faptul ca angajatii Primariei au bugetate pe 2009 lefuri ce totalizeaza suma de 7 milioane de euro. O caruta de bani.

Consiliile locale trebuie sa subventioneze cursele pensionarilor



Peste tot in tara, asa cum reiese si din cazurile prezentate in acest material, consiliile locale sunt cele care dispun acordarea de subventii pentru categoriile defavorizate ale respectivelor municipii. Asa cum se poate observa, in majoritatea oraselor importante din tara, consiliile locale isi fac datoria fata de pensionari sau persoane cu dizabilitati. Ba, mai mult, acestea beneficiaza de gratuitate integrala la transportul in comun si nu cu taraita asa cum ofera Consiliul Local Bacau.

Subventionarea transportului public in tara

La Oradea, potrivit Regulamentului atasat la HCL nr. 719 din 29 septembrie 2005, beneficiaza de gratuitate pe mijloacele de transport in comun persoanele de varsta a III-a dupa cum urmeaza: 1. Pensionarii peste limita de varsta cu domiciliul in Oradea; 2. Pensionarii cu pensie anticipata si pensie anticipata partiala; 3. Pensionarii cu boala; 4. Persoanele care nu au calitatea de pensionar, dar care au implinit varsta legala de pensionare.
La Cluj, prin HCL nr. 715 din 27 noiembrie 2006, „incepand cu 01.01.2008, toate persoanele varstnice si pensionarii cu domiciliul stabil in municipiul Cluj-Napoca si care au implinit 70 de ani, beneficiaza de gratuitatea transportului urban, pe mijloacele de transport in comun, pe toate liniile, indiferent de cuantumul veniturilor”.
La Buzau, prin HCL nr. 186 din 30 noiembrie 2006, beneficiaza de gratuitati la transportul in comun „toate categoriile de pensionari din sistemul public de pensii“. De mentionat ca, in Buzau, transportul public este asigurat de o societate comerciala, la fel ca in Bacau: SC Trans – Bus SA Buzau.

Ramnicu-Valcea, gratuitati pe toata linia

La Ramnicu-Valcea, de exemplu, subventionarea transportului in comun pentru pensionari demonstreaza ca edilii valceni, spre deosebire de cei bacauani, sunt mult mai preocupati de implementarea unor politici sociale adecvate. Situatia din Rm. Valcea seamana izbitor cu cea din Bacau. Transportul in comun este asigurat tot de o societate comerciala, SC ETA SA, insa asemanarile se opresc aici. Municipalitatea valceana asigura, prin Hotararea de Consiliu Local nr. 93 din 2006, o paleta larga de gratuitati la transport. Astfel, Articolul 2, alineat a, din hotararea amintita anterior, prevede gratuitate la transportul in comun pentru „(…) locuitorii municipiului – barbati si femei – care au implinit varsta de 62 de ani, pe baza actelor de identitate”. In plus, acelasi articol mai stipuleaza, la litera d, „reducerea cu 50 la suta a tarifului abonamentului de calatorie la transportul cu autobuzele societatii pentru pensionarii cu varsta de pana la 62 de ani – barbati si femei – cu pensia mai mica decat salariul minim pe economie, pe baza actelor de identitate si a cuponului de pensie”. Mai mult, HCL 93 din 2006, prevede si modul prin care municipalitatea valceana va acoperi cheltuielile privitoare la transportul acestor categorii defavorizate: „Facilitatea privind transportul gratuit va fi acoperita prin acordarea subventiei din bugetul local, ca diferenta intre cheltuieli si venituri in baza unei metodologii de decontare”, se mai arata in HCL 93.

Edilii au vrut sa santajeze Transport Public

La sfarsitul lunii martie, Primaria a remis SC Transport Public SA o adresa prin care incerca sa motiveze dorinta de a nu mai prelungi conventia incheiata in ianuarie. Astfel, edilii arata ca exact la sfarsitul lunii (!), pe 26 martie, contractul de concesionare a traseelor de transport in comun din municipiu a expirat. Asta, in conditiile in care prin Contractul nr. 11252 din 2004 (facsimil, subliniat cu rosu), acestea au fost concesionate catre Transport Public pe o perioada de 25 de ani.
Municipalitatea a conditionat continuarea subventionarii transportului in comun pentru categoriile defavorizate de acceptarea de catre conducerea societatii a faptului ca traseele din oras trebuie scoase, din nou, la licitatie.
In acest sens, edilii au strecurat in proiectul de hotarare discutat pe 31 martie un act aditional care prevedea expres, la articolul 1, ca Transport Public recunoaste ca pe 26 martie 2010 concesionarea traseelor a expirat, urmand sa se organizeze o noua licitatie pentru concesionarea lor. Documentele au ajuns in intarziere la societate si, in plus, conducerea acesteia a refuzat sa se lase santajata de Primarie.

Consiliul Local Bacau, majoritar PNL, actionar cu 18,5% in Transport Public

Consiliul Local Bacau este format din 23 de alesi locali din care 12, adica majoritatea, fac parte din partidului lui Romeo Stavarache: PNL. Daca ar fi vrut, “oamenii primarului” ar fi aprobat subventionarea integrala a calatoriilor pentru pensionarii care locuiesc in municipiu. In plus, CL Bacau era obligat la o astfel de masura in conditiile in care este actionar in cadrul societatii Transport Public, cu 18,5 la suta din actiuni.

Lucian Bogdanel


spot_img