duminică, 21 decembrie 2025

Primaria a hotarat: Fara subventii la transportul in comun pentru pensionari

Stavarache scoate castanele din foc cu mana viceprimarilor Dragos Luchian si Roxana Mironescu. Cei doi au initiat un proiect de hotarare prin care pensionarii Bacaului nu vor mai beneficia de subventii la transportul in comun. Potrivit proiectului, doar categoriile defavorizate expres prevazute de legislatia in vigoare vor mai putea dispune de facilitati la transport. Peste 14.000 de pensionari au fost transformati in pietoni de municipalitate. Proiectul urmeaza a fi discutat in sedinta extraordinara a Consiliului Local care va avea loc astazi, de la ora 11.00.

Municipalitatea le-a pus gand rau pensionarilor bacauani. Peste 14.000 de varstnici nu vor mai beneficia de subventii la transportul in comun daca un proiect de hotarare initiat in acest sens de viceprimarii Bacaului va fi adoptat de catre Consiliul Local. Potrivit textului proiectului, doar persoanele expres indicate de legislatia in vigoare vor mai dispune de facilitati la transportul in comun. Concret, numai 1500 de persoane cu handicap, 500 de veterani si vaduve de razboi, respectiv 150 de donatori de sange vor mai beneficia de gratuitati la transport, restul urmand a ramane la bunul plac al Primariei.

Consiliile locale trebuie sa subventioneze cursele pensionarilor



Peste tot in tara, asa cum reiese si din exemplul alaturat, consiliile locale sunt cele care dispun acordarea de subventii pentru categoriile defavorizate ale respectivelor municipii. Asa cum se poate observa, in majoritatea oraselor importante din tara, consiliile locale isi fac datoria fata de pensionari sau persoane cu dizabilitati. Ba, mai mult, acestea beneficiaza de gratuitate integrala la transportul in comun.
In Bacau, pensionarii par sa fi fost folositi pe post de masa de manevra de catre edili, ulterior fiind abandonati de catre acestia.

Legea ii obliga la mai mult pe edili

Potrivit Legii 92 privind serviciile de transport public, primariile sunt obligate sa protejeze categoriile sociale defavorizate. Articolul 1, alineat 4, litera m prevede ca transportul public de persoane sa se organizeze in baza "protectiei categoriilor sociale defavorizate, prin compensarea costului transportului de la bugetul local".
Mai mult, litera i din cadrul aceluiasi Articol, stipuleaza "recuperarea integrala a costurilor de exploatare, reabilitare si dezvoltare prin tarife/taxe suportate de catre beneficiarii directi ai transportului (…) si prin finantarea de la bugetele locale, asigurandu-se un profit rezonabil pentru operatorii de transport si transportatorii autorizati".
Aceeasi lege mai prevede, la Articolul 43, litera a, ca "tarifele si subventiile incasate de (…) transportatorul autorizat in urma prestarii serviciului de transport public local de persoane trebuie sa acopere cel putin sumele investite si cheltuielile curente de intretinere si exploatare a sistemului de transport public local respectiv".

14 miliarde, cheltuieli lunare de exploatare. 4,9 miliarde subventii

In prezent, cheltuielile lunare de exploatare ale Transport Public se ridica la aproximativ 14 miliarde lei vechi, subventiile oferite de Primarie nedepasind suma de 5 miliarde lei vechi. Asta, in conditiile in care din 2004 – anul concesionarii traseelor din municipiu – si pana in prezent, Transport Public a investit peste 6,5 milioane de euro in modernizarea transportului de persoane. Concret, numai in acest an societatea a achizitionat 10 autobuze de ultima generatie in valoare de aproximativ 2 milioane de euro. Acestea urmeaza a fi completate de alte 10 astfel de autobuze care vor fi cumparate in toamna acestui an.

Transportator santajat

Un alt proiect de hotarare supus dezbaterii in Consiliul Local face referire la constatarea de catre alesi a expirarii contractului de concesionare a traseelor de transport public din municipiul Bacau. Asta, in conditiile in care prin Contractul nr. 11252 din 2004, acestea au fost concesionate catre Transport Public pe o perioada de 25 de ani, pana in 2029. Municipalitatea a conditionat continuarea subventionarii transportului in comun pentru categoriile defavorizate de acceptarea de catre conducerea societatii a faptului ca traseele din oras trebuie scoase, din nou, la licitatie. Actul aditional nr. 3 a fost respins de catre conducerea societatii, el fiind creat si adoptat unilateral de catre municipalitate si alesii locali, fara a fi produsul unei negocieri prealabile derulate intre Primarie si Transport Public.

Primaria nu a dorit facilitati pentru mai multi pensionari

Reprezentantii societatii Transport Public au afirmat ca municipalitatea ar trebui sa subventioneze transportul in comun pentru toti pensionarii ale caror venituri lunare nu depasesc suma de 650 lei. Acestia au sustinut ca Primaria este obligata de lege sa sprijine categoriile defavorizate din municipiu si ca banii din bugetul local provin din buzunarele bacauanilor, motiv pentru care edilii ar trebui sa se implice cu adevarat in acordarea de facilitati la transport. Conducerea societatii s-a confruntat insa cu un raspuns negativ din partea Primariei care a motivat ca nu dispune de fonduri pentru a subventiona transportul mai multor pensionari. Asta, in conditiile in care, in alte municipii din tara toti pensionarii din sistemul public de pensii dispun de gratuitate la transportul in comun.

Lucian Bogdanel


spot_img