marți, 23 decembrie 2025

Pasajul subteran produce primele victime

Lucrarile de la pasajul suberan din municipiul Bacau pun in pericol integritatea imobilelor din jur. Motivul? Santurile sapate in dreptul trotuarului pietonal, dar si ploaia torentiala din ultimele zile, au dus la surparea malului de pamant. Odata cu solul, a cazut si jumatate din calea de acces a trecatorilor.

Viorel Ursache a lucrat multi ani in strainatate pentru a strange bani cu scopul de a-si deschide o afacere in orasul Bacau. Dupa multe sacrificii, afacerea mult visata se duce la vale. La propriu. Restaurantul pe care-l detine este situat chiar in dreptul santierului deschis cu ocazia inceperii lucrarilor la pasajul subteran din municipiul Bacau. Odata cu santurile sapate de lucratori, jumatate din trotuarul pe care circula trecatorii s-a surpat. Ursache arata cu degetul spre constructori, spunand ca malul de pamant nu a fost consolidat asa cum ar fi trebuit si ca lucrarile au fost realizate dupa ureche.
Constient de pericolul ce-l paste, acesta a incercat sa se adreseze responsabililor cu lucrarile. Din pacate nu a fost luat in serios. “Dupa ce i-am contactat telefonic au venit aici niste reprezentanti ai primariei. Cand au aflat ca sunt cu televiziunea au disparut, nu mai erau aici”, a relatat proprietarul.
Lucratorii Primariei nu au plecat inainte de a transmite un mesaj catre patronul de carciuma. “Cei de la primarie au spus ca daca domnul Ursache vine cu cei de la presa va avea probleme mai tarziu. Dupa asta au plecat imediat”, a povestit Ciprian Bojoga, angajat al restaurantului.
Nemultumirile patronului nu se opresc insa aici. Acesta a dezvaluit ca odata cu inceperea lucrarilor la pasaj, numarul clientilor care-i trec pragul a scazut cu 80%. “Nu mai vine aproape nimeni din cauza conditiilor. Am avut noua nunti si cateva petreceri programate si clientii au renuntat din cauza mizeriei care s-a facut aici. Acum ploua si este noroi. Cand e cald afara, praful care se ridica in aer se aseaza tot in curtea restaurantului”, opineaza Ursache.

Vecini la fel de nemultumiti

Nu doar afaceristul este nemultumit de situatie. Si vecinii acestuia au de suferit. Ei se plang de faptul ca au ajuns sa fie sechestrati in propriile locuinte din cauza lucrarilor la pasaj. “Nu putem sa stam asa. Trotuarul se prabuseste, mizeria este de nedescris. Am stat doua saptamani cu gunoiul in casa pentru ca nu mai vine nimeni sa ni-l ia. Nu au pe unde, nu au o cale de acces”, a spus Gheorghe Paris, locatar.
Reprezentantii primariei sunt de parere ca nu exista niciun pericol ca trotuarul sa se surpe. Mai mult, acestia sunt convinsi ca pietonii au cai de acces si trecere.
“Am fost sunat de domnul Ursache si cand a sesizat aceasta problema, dirigintii de santier s-au dus la fata locului si s-au luat masuri pentru a proteja acest canal. Nu exista riscul ca acel trotuar sa se surpe. Am fost personal la santier si trotuarul nu s-a surpat. Santierul este asigurat din acest punct de vedere. El este la limita trotuarului catre strada, astfel ca circulatia nu este in pericol”, a declarat Ciprian Pistea, seful Unitatii de Implementare a Proiectului. Situatia de la fata locului il contrazice insa pe Pistea, semn ca lucratorii Primariei au efectuat verificari, dar din… birou.

„Vom cauta o forma de despagubire“

Vizibil iritat, viceprimarul Dragos Luchian a declarat ca investitia este necesara pentru municipiu si ca un proiect finantat din fonduri europene e mai important decat un trotuar. Luchian a afirmat ca edilii vor cauta o solutie pentru a-l despagubi pe patronul nemultumit ca afacerea ii intra in faliment. „Trebuie facuta o evaluare in instanta sa vedem care este valoarea despagubirilor. Noi il putem despagubi pe baza unei expertize. E vorba, in primul rand, de vadul comercial pe care l-am periclitat“, a recunoscut Luchian.



Pasajul… electoral

Realizarea pasajului subteran este in intarziere dupa ce santierul a fost deschis abia la inceputul acestei primaveri. Investitia este finantata din fonduri europene si va avea un cost total de peste 8 milioane de euro. Lungimea pasajului va fi de 260 de metri si va traversa 14 linii de cale ferata. Lucrarile se asteapta a fi finalizate in preajma alegerilor locale din 2012.

Cine e Pistea?

Managerul proiectului este Ciprian Pistea, inspector in cadrul Serviciului Implementare Programe din Primaria Bacau. Pistea are o „vasta“ experienta in lucrul cu fondurile europene si proiectele de infrastructura. Potrivit CV-ului sau, experienta sa se rezuma la „functia“ de sef de raion in Metro, sef de tura la Sofert (n.r. – fostul CIC), tehnolog la acelasi CIC, precum si functia de director zona in cadrul Kober SRL.

Sinziana Filimon
Lucian Bogdanel


spot_img