sâmbătă, 20 decembrie 2025

Pasajul subteran din Statia CFR Bacau: „Gaura neagra” pentru administratie

Exista in Bacau o constructie care a devenit inutila si inestetica, un adevarat pericol la adresa sigurantei pietonilor, dar si a sanatatii celor care indraznesc sa treaca prin preajma. Este vorba despre pasajul subteran de la Statia CFR Bacau. Construit o data cu cladirea Statiei, prin anii "70, s-a crezut ca va fi mana cereasca pentru locuitorii din Cartierul CFR, dar si pentru calatorii sositi in Statie, localnici sau in tranzit. Pasajul asigura accesul in siguranta a calatorilor spre liniile de cale ferata, dar si fluidizarea lor catre cele doua intrari/iesiri, spre oras si cartier.

Atac la zestrea comunitatii

Pasajul s-a degradat foarte repede, mai ales din cauza neintelegerilor dintre Primarie si Statia CFR privind intretinerea acestuia. Acum cativa ani s-au mai investit ceva milioane de lei in reparatii, acoperis la intrari. A fost si o incercare de a popula pasajul cu diferite magazine care desfaceau anumite produse, doua baruri etc. Lipsa apei, a grupurilor sociale si a pazei pe timp de noapte au condus la inchiderea acestora. Acum iti trebuie curaj pentru a patrunde in subteran, doar ziua si in grupuri te mai poti incumeta prin acest hau insalubru si degradat. S-a distrus si s-a furat tot, mizerie si insecuritate, focar de infectie, un adevarat weceu public. Am vazut in multe orase din tara asemenea tunele, pasaje, marea majoritate sunt functionale, cu destinatia initiala de a asigura trecerea calatorilor de la o linie la alta, cat si fluidizarea lor spre anumite strazi, statii de autobuze, magazine, dar si prin amenajarea unor chioscuri, magazine de prezentare si vanzare. Cel mai bine utilat mi s-a parut cel din Cluj.



Siguranta calatorilor este in pericol

Si ar mai fi un aspect deloc de neglijat: in Statia CFR Bacau au fost distruse toate gardurile de protectie dintre linii, astfel calatorii trec de la peronul principal spre alte linii direct peste calea ferata, printre vagoane, expunandu-se pericolului de accidente, cu toate ca normele sunt foarte clare in acest domeniu. Cine raspunde pentru un astfel de accident? Evident, cum se intampla in asemenea situatii, vinovat este calatorul. Existenta gardului protector ar obliga oamenii sa foloseasca pasajul subteran, iar cei care sosesc pe liniile crescatoare ar putea sa mearga la statiile de autobuz sau de taxi prin pasaj. In aceste conditii, tot traficul ar trebui regandit in zona, statia de plecare a autobuzelor poate fi mutata in fata magazinelor de visa vis de Statie, taxiurile pot fi directionate in fata fostului cinematograf si doar sosirile sa aiba loc in fata. Ar fi o varianta de luat in calcul.

Primaria nu gandeste, dar nici nu munceste

[ad#stire]Revenind la pasajul subteran, acesta poate fi reparat, reamenajat si amenajat pentru o piata agro-alimentara, pentru mici magazine de desfacere a unor produse de stricta necesitate, atat pentru locuitorii din zona, cat si pentru cei in tranzit, depozite. Pot fi deschise si birouri pentru plata diferitelor utilitati, a unor taxe etc., mici ateliere de reparatii aparatura casnica, incaltaminte, dar si alte servicii. De asemenea, aici pot fi montate panouri publicitare, pot fi difuzate reclame publicitare la o statie radio, muzica ambientala, anunturi pentru calatori, rutele autobuzelor, locatia diferitelor magazine, banci, legatura cu Autogara. Dar cea mai importanta ar fi micro-piata pentru legume si fructe, care lipseste din zona. Avantajul? O circulatie mai mare a calatorilor, a cetatenilor care locuiesc prin preajma, deci o siguranta mai mare. Se pot monta usi la intrarile principale, pentru a asigura un climat acceptabil, iluminat corespunzator, doua grupuri sociale ecologice la intrari si iesiri, dar si o sursa de apa. Multe sunt chestiuni de detaliu, usor de gandit si pus in practica. Taxele pentru inchirierea acestor spatii ar putea fi modice, in primul rand pentru a stimula producatorii, vanzatorii, in al doilea rand deoarece functionalitatea lui ar aduce si beneficii indirecte, care nu mai trebuie argumentate. O casa mobilata asteapta musafiri, una parasita, doar boschetari. Este o idee pe care o cedez cu titlu de gratuitate Primariei Bacau si Statiei CFR, pentru a nu mai fim acuzati ca doar stim sa criticam. Ca locuitori ai orasului ne intereseaza cum arata, cum este vazut, apreciat sau nu si de cei care tranziteaza municipiul nostru, dar si modul in care sunt gestionate diferite spatii construite cu banii populatiei. Si este vorba de o poarta principala de intrare in oras, chiar daca marea initiativa "13 legende" a presedintelui CJ nu a luat-o in calcul.
Gheorghe Baltatescu



spot_img