miercuri, 24 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 3040

Elevii de la „Ferdinand”, profesori pentru colegii din alte unitati, la Scoala de Vara

    Zeci de elevi de la clasa pregatitoare pana la anii terminali de liceu participa, in saptamana 4-8 iulie, la atelierele de lucru din cadrul Scolii de Vara de la Colegiul National „Ferdinand I” din Bacau, „un proiect de proiecte” prin care liceeni ai unitatii de invatamant deslusesc colegilor lor din alte scoli tainele unor „materii” extracurriculare.

    Este vorba despre cursuri de Photoshop, Film, Robotica, Pivot Animator, Web Design sau Spaniola si Chineza, primele sustinute voluntar de catre elevii colegiului grupati in proiectul YoungCoder, iar ultimele doua de catre cadre didactice de profil.

    „Proiectul Scoala de Vara este de fapt, un proiect de proiecte marca ‘Ferdinand’ in care elevi si cadre didactice s-au reunit. Prin proiectul YoungCoder, elevii colegiului ‘predau’ tot elevilor cursuri din domeniul IT, convenindu-se cu profesorii ca sustinerea acestor ateliere de catre elevi pentru elevi este in beneficiul tuturor.

    De fapt, Scoala de Vara este o continuare a ceea ce prin proiectul YoungCoder se face si in timpul anului, respectiv sustinerea de cursuri de Robotica, Film, Web Design, Pivot Animator, Scratch etc.”, ne-a spus Teodora Balas, coordonator voluntari Scoala de Vara.

    Cursurile Scolii de Vara se deruleaza, in prima parte a zilei, in special in domeniul IT, cea de-a doua parte fiind rezervata limbilor straine, orele de chineza fiind sustinute de chiar un cadru didactic din China. Beneficiari ai Scolii de Vara de la Ferdinand sunt elevi din toate scolile din Bacau, incepand de la clasele zero pana la a XII-a.

    YoungCoder-ii sunt în toiul pregătirilor pentru Școala de Vară Ferdinand.

    Colegiul Național „Ferdinand I” vă invită să participați la cursurile de Photoshop, Film, Robotică, Pivot Animator, Spaniolă și Chineză în cadrul Școlii de Vară.

    Pagina 1

      pagina1

      Tribuna tinerilor dirijori

      În acestă seară la Sala “Ateneu”, în cadrul Deschiderii stagiunii simfonice estivale, Tribuna tinerilor dirijori, cu Sergiu Spiridon şi Cosmin Morariu.

      Discipol al maeştrilor Ovidiu Bălan şi Dumitru Goia, Sergiu Spiridon –violonist în Orchestra Filarmonicii “Mihail Jora” – a început să studieze arta dirijatului în anul 2008. A participat la cursuri de măiestrie cu Konrad von Abel, Charles Gambetta şi Robert Gutter. Profesor de orchestră la Colegiul Naţional de Artă George Apostu din Bacău, înfiinţează orchestra Sinfonietta. Susţine concerte în cadrul Cursurilor Internaţionale de Dirijat precum şi numeroase concerte educative. Sergiu Spiridon va dirija Uvertura „Oberon”, lucrare compusă în anul 1826 de C.M.von Weber şi binecunoscutele piese din Suita „Lacul lebedelor” op.20 de P.I. Ceaikovski.

      Konzertstück Nr.,1 de F. Mendelssohn- Bartholdy va fi interpretat de doi clarinetişti ai Filarmonicii băcăuane, Sergiu Muşat şi Marius Palade. Preşedintele al Asociaţiei Culturale “Nume Noi”, fondatorul şi directorul festivalului Internaţional de Saxofon, “Sax Story”, solist, clarinetist principal al Filarmonicii Naţionale „Serghei Lunchevici” din Chişinău, Sergiu Muşat este invitat să concerteze pe cele mai importante scene din ţară şi străinătate.

      Marius Palade a studiat la clasa prof. Iulian Rusu în Braşov. A colaborat cu filarmonicile din Braşov, Botoşani, Târgovişte şi orchestra de tineret “Georgius” din Sfântu Gheorghe şi a susţinut numeroase recitaluri solo şi în formaţii camerale în ţară, fiind remarcat şi apreciat de clarinetistul Aurelian Octavian Popa.

      Dirijorul Cosmin Morariu are numeroase colaborări cu Filarmonicile şi Operele din ţară.
      Participă la cursurile susţinute de maestrul Enrique Garcia Asensio în Spania sau la Festivalului «Sergiu Celibidache 100»-Bucuresti şi absolvă sectia dirijat orchestra, clasa maestrului Petre Sbarcea la Cluj. Este laureat al cursurilor Academiei Bach (Leipzig) ale lui Helmuth Rilling.
      El îi va acompania pe cei doi clarinetişti şi va încheia seara muzicală cu Simfonia a IV-a, “Italiana”, creaţie semnată de Felix Mendelssohn – Bartholdy.

      OZANA KALMUSKI ZAREA

      Primarul care a facut dintr-un oras industrial un pol al culturii, medicinei si turismului

        Surprinzator de tânar la chip, desi a ajuns la 50 de ani, carismatic, sociabil, Viorel Ilie, primarul municipiului Moinesti, face oriunde se duce o impresie buna. Moinestenii i-au incredintat, recent, prin vot, al treilea mandat de primar (candidat din partea ALDE).

        – În sala de consiliu a institutiei pe care o conduceti de opt ani este expusa, domnule primar, o superba panorama a Moinestiului, într-o fotografie facuta de pe unul dintre dealurile înconjuratoare. Daca am urca pe culmea celor doua mandate de primar pe care le aveti la activ, ce am în vedea in Moinestiul din vale?

        – Cred ca s-ar vedea încununarea eforturilor de a avea aici un oras curat, pitoresc, o statiune turistica, una climaterica si balneara în viitorul apropiat – parcuri frumoase, izvoare cu ape terapeutice, un bogat calendar de evenimente culturale, sportive, educationale si poate multe alte lucruri frumoase. Municipiul Moinesti este un loc placut în care, cu siguranta, atât moinestenii, cât si viitorii turisti sositi pentru tratament si relaxare sau la evenimentele noastre se vor simti minunat.

        – Activitatea economica în municipiu a scazut mult prin reducerea activitatii principalei companii, OMV Petrom. Cu toate acestea, în ultimii opt ani bugetul Moinestiului a crescut de sapte ori. Ce l-a alimentat atât de consistent?

        – În primul rând banii atrasi din fondurile Uniunii Europene, în principal prin Programul Operational Regional 2007 – 2013, dar si prin PODCA sau alte diverse finantari atrase de la Ministerul Dezvoltarii Regionale si prin parteneriatele pe care le-am avut cu Consiliul Judetean Bacau. De asemenea, s-a constatat o crestere importanta a veniturilor – si nu din majorarea impozitelor si taxelor locale, ramase neschimbate (cu exceptia aplicarii prevederilor noului Cod Fiscal), ci prin sumele încasate din concesionarea terenurilor catre OMV Petrom România.

        – In ce domenii ati derulat, în perioada ultimelor doua mandate, proiecte de anvergura?

        – Intr-un Raport pentru cei opt ani de mandat de pâna acum am trecut, pe scurt, proiectele din domeniul infrastructurii locale, al ambientului modern pentru timp liber si relaxare, proiectul de colectare selectiva a deseurilor, un proiect POS Mediu în valoare de peste 73 de milioane de lei, proiecte din domeniile sanatatii, culturii, educatiei si sportului. Am inaugurat un Complex de Servicii Sociale, am reabilitat un bloc cu 54 de garsoniere si au fost amenajate 40 de camere sociale într-un fost camin de nefamilisti; prin parteneriatul cu Asociatia Habitat for Humanity au fost construite 40 de locuinte, înca cinci vor fi inaugurate în acest an. Lista e lunga, dar pentru cei interesati Raportul se afla si in editie digitala pe site-ul nostru, moinesti.ro, loc în care puteti descoperi si un studiu comparativ al gradului de satisfactie al contribuabilului.

        – Dupa doua legislaturi, Raportul primarului, document facut public recent, începe cu aceasta constatare: „Mai avem multe de facut împreuna”. Ce aveti în plan?

        – Mai avem multe de facut cu sprijinul consilierilor locali, cu întreaga mea echipa din aparatul de specialitate al primarului si cu cetatenii. Imediat dupa finalizarea lucrarilor la proiectul de apa si canalizare, vom începe asfaltarea strazilor din municipiu, vom reabilita întregul sistem de iluminat public, vom finaliza cadastrul imobiliar-edilitar. Demaram si reabilitarea termica a blocurilor de locuinte, ne dorim un aparat de rezonanta magnetica si nucleara in spital, dar si sa inauguram viitorul cabinet scolar de stomatologie. De asemenea, astept sa inauguram Casa de Cultura si Muzeul de Patrimoniu. Apoi, educatia va ramâne între primele noastre preocupari, trebuie reabilitate si Colegiul Tehnic, dar si restul scolilor. Un viitor proiect foarte necesar este reabilitarea strandului si transformarea acestuia într-un centru de agrement, cu bazine si sala de sport acoperite. Vom reabilita o cladire pe care am achizitionat-o special pentru a muta acolo Directia de Asistenta Sociala, cantina de ajutor social si crearea de spatii de cazare; transformarea unor foste centrale termice de cartier în Centru Social-Educational (pe strada Libertatii) si în Centru de Agrement pentru Persoane Vârstnice (pe strada Zorilor). Ne dorim si înfiintarea unui Grup de Actiune Locala pentru proiecte de reducere a numarului de persoane aflate în risc de saracie si excluziune sociala si construirea unui cartier nou de locuinte sociale în zona Caliman, precum si continuarea parteneriatului cu Habitat for Humanity.

        – Cum se sustine sloganul municipiului Moinesti „Promovam Valorile, Stimulam Competitia, Construim Viitorul!”?

        – Despre acest slogan va pot spune ca este respectat! Nu sunt doar câteva cuvinte frumoase asezate sub logo-ul municipalitatii. Promovam valorile, adica aducem în prim plan pe cei care pot deveni modele pentru noi toti. Stimulam competitia, adica ne dorim ca cei mai buni sa câstige, fie ca vorbim aici de organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante sau de alegerea celei mai bune oferte din SEAP. Construim viitorul – prin tot ceea ce realizam vrem sa aducem mai aproape acest viitor. Si gândim proiectele noastre pentru un timp îndelungat, prin strategii bine elaborate, ca rezultat al unor consultari laborioase.

        – La un moment dat vorbeati de Moinesti ca de un „oras prietenos”. Cum arata un oras prietenos?

        – Un oras prietenos, cred eu, este cel în care toata lumea are motive sa se simta bine – locuitorii obisnuiti sau cei nou veniti, cetatenii sai de zi cu zi sau ambasadorii unor state prietene ajunsi aici sa descopere frumusetea locurilor sau multitudinea preocuparilor noastre.

        – Care este dimensiunea culturala a comunitatii moinestene? Cum puneti în valoare zestrea culturala de exceptie a municipiului?

        – Anul acesta, la simpozionul anual dedicat lui Tristan Tzara si miscarii Dada, am avut în Moinesti o multime de evenimente – de la recitaluri de poezie la improvizatie scenica si de la teatru la spectacol de jazz. Am vernisat patru expozitii de arta în trei zile – grafica, pictura, colaj, instalatie, sculptura, fotografie – si am avut aici oaspeti din Iasi, Bucuresti, Bacau, Chisinau, Cluj si Paris. Stiti de marele pictor si teoretician al artei Adrian Pic, din Barcelona? Moinestean, bineînteles, este în plin proces de revendicare, sa spun asa! Dar despre graficianul Alphonse Sattinger ati auzit? A fost director artistic la The New Yorker si a fost recompensat cu Medalia Congresului Statelor Unite – lucrari ale sale vor intra în patrimoniul municipal în viitorul apropiat – traieste în Fort Washington, SUA, pastram legatura cu el, n-a uitat ca este fiu al orasului. Alexandru Sever? Un mare scriitor si un pedagog desavîrsit. Avem un proiect de publicare a unui album al celor 10 – 12 artisti plastici de renume care ne reprezinta în lume, muncim sa punem în aplicare un proiect prin care sa se reabiliteze o cladire de patrimoniu si sa o transformam în Muzeu de Patrimoniu. Avem ce arata, suntem aici de peste sapte mii de ani – ceramica si artefacte ale culturii cucuteniene au fost descoperite si studiate într-un santier arheologic aflat la mai putin de 3 kilometri de centrul municipiului. Mai mult chiar, ne dorim sa inauguram viitoarea Casa de Cultura a municipiului în data de 8 septembrie, chiar de zilele orasului, si sa promovam aici actul de cultura: teatru, spectacole de muzica usoara, folclor dar si muzica clasica. Desigur, si cinema!

        – Cât de importanta este pentru municipiu manifestarea „Zilele Spitalului Municipal de Urgenta”, care are loc chiar în aceste zile?

        – La fel de importanta ca toate celelalte evenimente din calendarul municipiului: o manifestare a profesionistilor din medicina carora le pasa, a celor care au dovedit implicare si daruire. A devenit deja de traditie, este în agenda multor oameni importanti din acest domeniu din întreaga lume – sunt oaspetii nostri câteva zile, nu?

        Cu 24.684 de locuitori inscrisi in datele statistice oficiale, Moinestiul este al treilea oras ca marime din judet, unul in care vezi mai putine sonde active, dar mai multe proiecte sociale si culturale, chiar si proiecte turistice. Este orasul lui Tristan Tzara, unul dintre parintii curentului literar-artistic DADA, dar si al lui Stefan Luchian, George Enescu, Moses Rosen si Mordechai Bernstein, fondatorul localitatii Ros Pina, din Israel, acum infratita cu orasul moldav.

        Profilul complet al localitatii: agricultura pe 2.590 ha, industrie alimentara in abatoare si carmangerii, dar si centre de colectare, prelucrare si valorificare a produselor vegetale, incurajarea investitiilor industriale (industria petroliera, a prelucrarii lemnului si a textilelor), de turism.

        Pe harta turistica a municipiului apar cel putin opt centre de interes national si international: Parcul Bai (unde se afla izvoarele cu ape minerale curative), Parcul cu Pini (2 pensiuni, casute camping, teren tenis), Cetatuia (cetate dacica atestata arheologic), Dealul lui Ghindaru (unde arheologii au descoperit artefacte ale culturii pre-Cucuteni cu o vechime de peste 5.000 de ani), Monumentul Dada (opera artistului Ingo Glass), Casa Kaddish si Cimitirul Evreiesc (unde cea mai veche piatra tombala cu text recognoscibil este datata 1692), Lacul Tarnita-cel-fara-de-fund  sau Manastirea Stirigoi (aflata într-un peisaj salbatic, înconjurata de paduri seculare).

        Piedica in calea debransarii de la Thermoenergy

          Debransarile se aproba doar pe baza de autorizatie de constructie/Foto: Ramona Ionescu

          – un nou regulament de deconectare/debransare de la sistemul de alimentare centralizata cu energie termica din municipiul Bacau este pe cale sa declanseze un nou scandal in oras
          – bacauanii care vor sa renunte la serviciile furnizorului de agent termic au nevoie acum de o autorizatie de constructie emisa de Primaria Bacau

          Conducerea Thermoenergy Group SA Bacau a remis asociatiilor de proprietari o adresa prin care proprietarii de apartamente care doresc sa se debranseze de la sistemul centralizat de furnizare a agentului termic trebuie sa indeplineasca o serie de noi criterii. Pentru a intra in posesia procesului verbal de debransare, solicitantii trebuie sa se adreseze unei persoane fizice sau juridice autorizata in proiectare instalatii termice, pentru intocmirea documentatiei tehnice/referatului tehnic de specialitate.

          La acest capitol, Thermoenergy ii indruma pe proprietari catre câteva firme de profil, cel mai probabil cele agreate de furnizorul de agent termic. Apoi, proiectantul trebuie sa obtina avizul de la Thermoenergy Group SA Bacau pentru documentatia tehnica/referatul tehnic de specialitate intocmit. Urmatorul pas presupune obtinerea acceptului vecinilor cu pereti comuni, dupa informarea prealabila a acestora despre efectele debransarii apartamentului de la incalzire si apa calda de consum, efecte prevazute in documentatia tehnica.

           

          Un alt criteriu vizeaza obtinerea acceptului asociatiei de proprietari, exprimat in Adunarea Generala, lucru aproape imposibil de realizat, intrucât aceasta sedinta se intruneste o data pe an sau maxim de doua ori, când se convoaca Adunarea Generala Extraordinara, pentru situatii speciale.

          Se cere autorizatie de constructie

          Cireasa de pe tort se regaseste la punctul cinci in lista noilor criterii. Solicitantul trebuie sa obtina de la Primaria Bacau o autorizatie de constructie care va tine seama de modul individual de evacuare a gazelor de ardere, astfel incât conditiile de mediu din imediata vecinatate sa nu fie influentate si sa fie respectat privilegiul de a asigura un mediu curat pentru vecini.

          Când are toate aceste documente, solicitantul trebuie sa depuna la sediul Thermoenergy Group SA Bacau sau la punctul de lucru din strada Trandafirilor (in spatele magazinului „Luceafarul”) documentatia completa. Aceasta trebuie sa cuprinda o solicitare scrisa de efectuare a lucrarilor de debransare, acceptul vecinilor cu pereti comuni, documentatia tehnica avizata de Thermoenergy si autorizatia de constructie. In momentul depunerii documentatiei complete, persoana in cauza va fi informata asupra zilei in care se va face lucrarea de debransare.

          Actiuni descurajante

          Vestea s-a raspândit cu repeziciune printre locatari, iar primele reactii nu sunt deloc favorabile. Nemultumiti de serviciile furnizorului de agent termic, unii proprietari au decis sa-si monteze alt sistem de incalzire. Acum, când au reusit sa-si achizitioneze centrala termica, se lovesc de niste criterii pe care multi le considera aberante.

          „Gaselnita asta cu autorizatia de constructie este clar o piedica pentru cei care vor sa se desprinda de la Thermoenergy. Voiam sa-mi montez o centrala de apartament, tocmai pentru ca la mine in bloc sunt multe apartamente nelocuite, iar sistemul de recirculare al apei calde nu mai functioneaza. Am ajuns sa am consum mare la apa calda, pentru ca de cele mai multe ori aceasta curge rece pe teava. De unde sa-i iau pe vecini, daca acestia sunt plecati de ani de zile din tara? Cât o sa dureze eliberarea acestei autorizatii de constructie? Eu vreau sa-mi montez centrala acum, nu când vor cei de la Thermoenergy”, declara Dinu Gheata, locatar.

          Reprezentantii asociatiilor de proprietari nu sunt nici ei lamuriti pe deplin cu privire la noile criterii aplicate pentru debransare.

          „Nu s-au schimbat foarte mult aceste criterii. Cerem o autorizatie de constructie pentru cosul de fum care pleaca de la centrala de apartament, iar Ordinul nr. 91/2007 al ANRSC asa prevede. Noi am incercat sa renuntam la aceasta prevedere si avem in acest sens documente justificative”, declara Narcisa Antoneac, purtator de cuvânt la Thermoenergy Group SA Bacau

          In cadrul discutiilor premergatoare adoptarii Hotarârii Consilului Local, consilierul Iulian Stoican a venit cu un amendament, iar HCL nr. 137 din 30.06.2015 a fost modificat. „La articolul 247, cel cu privire la solicitarea unei autorizatii de constructie pentru montarea unei surse de incalzire individuala, as dori sa scoatem acest lucru, acest articol, sau mult mai bine ar fi sa-l completam, doar pentru acele surse de energie comune. Ca idee, la nivelul fiecarui apartament se pot monta fara autorizatie de constructie panouri electrice de incalzire si ca exemplu, daca o scara de bloc solicita, toata, sa se debranseze de la sistemul centralizat, este necesara o autorizatie de constructie pentru acea sursa de energie comuna. La nivel individual, consider ca nu este nevoie”, declara Iulian Stoican, la acel moment.

          Amendamentul formulat de consilierul Iulian Stoican a fost aprobat, iar art. 247 din Anexa nr.1 la HCL nr. 137 din 30.06.2015 a fost modificat in conformitate cu amendamentul. La acea data, Ovidiu Popovici, secretarul Municipiului Bacau, nu a contrasemnat Hotarârea nr. 137 din 30.06. 2015 a Consilului Local, intrucât amendamentul propus de Iulian Stoican si aprobat de Consilul Local incalca dispozitiile art. 247 din Ordinul 91 din 20 martie 2007 al presedintelui ANRSC.

          In exercitarea atributiilor de verificare a actelor administrative ale Consilului Local, prefectul judetului Bacau a transmis Consiliului Local al Municipiului Bacau adresa nr.ME/15158 din 29 iulie 2015, prin care a solicitat reanalizarea art. 247. Astfel, art. 247 din Regulamentul serviciului public de alimentare cu energie termica are urmatorul cuprins:

          „In situatia in care deconectarea se face cu intentia inlocuirii sistemului de incalzire centralizat cu un alt sistem de incalzire individual, modificarea sistemului de incalzire individual se va face numai cu autorizatie de construire, obtinuta in conditiile legii, care va tine cont de modul individual de evacuare a gazelor de ardere, astfel incât conditiile de mediu din imediata vecinatate sa nu fie influentate si sa fie respectat principiul de asigurare a unui mediu curat pentru vecini.”

          „In acest moment, din cauza necunoasterii dispozitiilor legale in vigoare, in municipiul Bacau s-a creat impresia ca Thermoenergy impune consumatorilor / utilizatorilor serviciului de alimentare cu energie termica in sistem centralizat o conditie aberanta si nelegala in vederea aprobarii deconectarii / debransarii. Noi nu dorim decât sa fie respectata o prevedere legala, care este in vigoare din anul 2007, dar nepusa in aplicare pâna acum”, declara Sergiu Marius Pavel, director comercial la Thermoenergy Group SA Bacau

          Inca doi elevi bacauani de 10 (zece) la Evaluarea Nationala

            S-au afisat rezultatele finale, dupa contestatii, la Evaluarea Nationala, sesiunea 2016. Conform datelor Ministerului Educatiei, urmare a rezolvarii contestatiilor depuse, in judetul Bacau, inca doi elevi au primit nota maxima 10 (zece).

            Acestia sunt Horia Paul Nicolcea, de la Scoala Gimnaziala „Ghita Mocanu” Onesti (care primise 10 la Limba româna, dar a contestat nota primita la Matematica, 9.80, iar in urma recorectarii lucrarii a primit tot 10) si Claudia Iulia Isaci, de la Scoala Gimnaziala nr. 1 Onesti (care a contestat nota de la Limba româna de 9.80 si a primit, ulterior 10, aceeasi nota de 10 având-o deja la Matematica).

             

            Celor doi li se adauga, asa cum am prezentat in Desteptarea, la inceputul saptamânii, alti noua elevi de 10 (zece): Ioana Elenis Fotache (Colegiul National „Gheorghe Vranceanu” Bacau), Dimitrie Toma Furdui (Scoala Gimnaziala „Al.I.Cuza” Bacau), Cosmin Tiberiu Hongu (Scoala Gimnaziala nr. 10 Bacau), Alexandra Murariu (Colegiul National „Gheorghe Vranceanu” Bacau), Diana Andreea Paduraru (Colegiul National „Gheorghe Vranceanu” Bacau), Andreea Petrescu (Scoala Gimnaziala „George Calinescu” Onesti), Matei Alexandru Popa (Scoala Gimnaziala nr. 10 Bacau), Anda Spulber (Scoala Gimnaziala „Al.I.Cuza” Bacau) si Daria Alexandra Tutunaru (Colegiul National „Ferdinand I” Bacau).

            Deci, in total, sunt 11 elevi bacauani notati cu 10 (zece), in scadere fata de anul trecut, când au fost 17. Anul acesta, dupa afisarea primelor rezultate, s-au depus 808 contestatii, dintre care 422 la Limba româna si 386 la Matematica. Conform prevederilor metodologice, pentru lucrarile care au primit initial o nota finala mai mica decât 9.50, nota definitiva a lucrarii a fost cea acordata de comisia de contestatii, daca intre nota initiala si cea obtinuta la reevaluare a fost o diferenta de cel putin 0,50 puncte.

            Daca diferenta dintre cele doua note a fost mai mica de 0,50 puncte, nota definitiva a lucrarii a ramas nota initiala, acordata in centrul zonal de evaluare. Pentru lucrarile care au primit initial o nota finala cel putin egala cu 9.50, nota definitiva a fost nota acordata de comisia de contestatii, in urma reevaluarii.

            In urma contestatiilor, la Evaluarea Nationala 2016 rata de promovare (note peste 5) a crescut de la 74,53 la suta la 74,78 la suta. O medie buna, care ne situeaza in primul esalon la nivel de tara (media nationala este de 75,10 la suta). Pe primele locuri sunt judetele Braila (89,2 la suta), Cluj (88,9 la suta), municipiul Bucuresti (87,3 la suta), Prahova (86,1 la suta) si Galati (82,12 la suta). Pe ultimul loc este Giurgiu, cu 55,1 la suta.

            A doua proba de Bacalaureat. Candidatii au dat piept cu Matematica si Istoria

              Dupa examen. Alaturi de colegi si profesori, Colegiul National „Vasile Alecsandri” / foto: Liviu Maftei

              Proba scrisa de Limba si literatura româna, la examenul de bacalaureat, sesiunea de vara 2016, a trecut. Miercuri, 6 iulie, a urmat cea de-a doua proba scrisa – Matematica (pentru profilul real) si Istorie (pentru profilul uman). Vineri, emotiile candidatilor iau sfârsit.

              Fractii, ecuatii, matrice…

              Subiectele la Matematica au fost structurate pe profil real si pe cel tehnologic. Elevii care au sustinut aceasta proba s-au aratat multumiti de subiecte, pe care le-au apreciat ca fiind usoare, accesibile, bine structurate si bine definite.

              Nu au lipsit, normal, fractiile, ecuatiile, matricea, calcule de logaritmi, analiza matematica – la real, si nici graficul de functie, ecuatii cu numere reale, matrice, polinoame si integrale – la profilul tehnologic.

              România postbelica si Unirea, la Istorie

              La Istorie, la subiectul III, absolventii au avut de realizat un eseu despre România postbelica. La subiectul I, ei au avut de raspuns la cerinte legate de unirea Moldovei cu Tara Româneasca, iar la primul subiect, de analizat si de raspuns la mai multe intrebari legate de doua texte: „O istorie sincera a poporului român”, de F. Constantiniu si „Românii 1774 – 1866”, de K.Hitchins.

              „Si la aceasta proba, din cei 3.468 de candidati inscrisi, au absentat 68. Nu am inregistrat insa niciun eliminat. La Matematica au fost 2.189 de inscrisi, iar la Istorie, 1.279.”
              prof. Doina Marinov, inspector scolar Inspectoratul Scolar Judetean Bacau

              Vineri, 8 iulie, absolventii de liceu vor sustine ultima proba la Bac, cea la alegere, in functie de profilul si specializarea absolvite: Fizica (218 candidati), Biologie (853 candidati), Chimie (295), Informatica (253) – profil real, si Logica (407), Psihologie (17), Geografie (1.318), Economie (21), Filosofie (8), Sociologie (120) – profil uman. Conform calendarului de desfasurare a examenului, primele rezultate vor fi afisate marti, pe 12 iulie, pâna in ora 16.00, iar cele finale, pe 16 iulie.

              Onestenii se plâng ca nu au apa potabila pe timpul noptii

                Calvarul apei potabile a ajuns intr-o etapa noua in municipiul Onesti. Daca la pririle accidentale puse pe seama unor avarii la conducta de aductiune de la Valea Uzului ori din cauza reparatiilor de la Statia de Tratare de la Caraboaia, onestenii trebuie sa isi faca provizii de apa potabila, acum se intâmpla un alt lucru!

                Locuitorii municipiului Onesti au constatat  – in mai multe zone – ca dupa ora 22.00 la robinete nu mai curge nici un strop de apa potabila! Situatia se repeta si la primele ore ale diminetii, când tocmai la plecarea la serviciu a salariatilor…nu curge nici o picatura de apa potabila!

                Aceasta stare a lucrurilor ii nemultumeste mult pe locuitorii municipiului Onesti, care au initiat o petitie prin care solicita „apa potabila fara restrictii!”

                Onestenii vor o conducta noua de la Barajul Valea Uzului cu statie de tratare la Cuciur, deoarece – dupa cum afirma multi oameni ce cunosc adevarata situatie – Statia de la Caraboaia este  subdimensionata si nu mai face fata actualelor cerinte. In petitia care a fost semnata de peste 200 de locuitori se fac referiri si la starea deplorabila a retelei de apa potabila, veche de peste 40 de ani.

                „Sa nu ajungem din nou  ca in perioada comunista, când apa potabila era data uneori dupa program” – si-a exprimat un onestean nemultumirea pentru noua situatie creata de lipsa de la robinete a apei pe timpul noptii, afirmând ca „este rusinos sa se intâmple asa ceva in zilele noastre”.

                In petitia care este semnata de un numar din ce in ce mai mare de locuitori ai Onestiului se mentioneaza: „Ne dorim un oras care sa beneficieze de aceleasi facilitati publice asa cum este cazul altor localitati importante din tara, fara restrictii la utilitati. Vrem conditii decente si civilizate”.

                Este de remarcat ca autoritatile locale onestene sunt neputincioase in fata acestei situatii, din cauza faptului ca in municipiu este operator privat pentru  reteaua de distribuire a apei potabile.    

                Grapa: „Adio, mare performanta!”

                Echipa de volei feminin a Stiintei Bacau se afla pe o autostrada inchisa temporar. Toate benzile sunt blocate: si cea catre titlu, si cea catre Cupa României, si cea catre cupele europene. Pentru moment, Stiinta circula pe banda de urgenta, cautând-o pe cea de decelerare: o alta autostrada, un alt sens sau, pur si simplu trecerea pe o sosea cu limitare drastica de viteza? Nici macar antrenorul Florin Grapa nu poate spune pe ce drum o va lua echipa sa. Tehnicianul bacauan stie, in schimb, ca pentru Stiinta, ciclul marii performante s-a inchis. Stie si o spune.

                -Domnule profesor, când ati programat reluarea pregatirilor?

                -Pe 1 august. Cade intr-o luni. Data reunirii echipei este singura certitudine. Cu ce lot ne vom prezenta, ramâne de vazut.

                -Nu sunt sigure nici macar plecarile?

                -Nu, nici macar astea.

                -Totusi, o parte din jucatoare se afla la final de contract.

                -Asa este, dar n-am stiinta ca vreuna din ele sa fi semnat cu vreo alta echipa. Prin urmare, nu stiu ce se va intâmpla cu jucatoarele care si-au incheiat contractul cu Stiinta. Ce-i drept, nici eu n-am mai luat legatura cu ele. De altfel, nici nu aveam ce sa le spun.

                -Vorbim despre…

                -Vorbim despre Rogojinaru, despre Baciu, despre Irina Radu, despre Lupu Tatiana… Ar mai fi bulgaroaica Zarkova, dar ea oricum nu ar mai fi continuat aici.

                -Practic, in acest moment, aveti sub contract doar opt voleibaliste.

                -Exact: Miclea, Ciocian, Filipas, Matache, Fiterau, Baltatu, Albu si Badea. De achizitii nu poate fi vorba. Si, in conditiile date, nici de rezultate. De retrogradat nu vom retrograda, dar nici nu mai putem sa ne propunem obiectivele pe care ni le fixam an de an. Si asa, anul trecut am facut un pas inapoi ca rezultate, in conditiile in care finantarea pe Legea 350/ 2005 a venit foarte târziu. Ce sa mai spunem acum? Sa nu uitam ca noi ne batem cu echipe precum CSM Bucuresti, Alba Blaj sau CSM Târgoviste, care beneficiaza de o sustinere mare din partea autoritatilor locale. Clar, e o lupta inegala, daca o mai putem numi cumva lupta.

                -Vineri, este programata o sedinta de Consiliu Local in care se va supune votului si finantarile pe Legea 350/ 2005.

                -Asteptam sa vedem ce se va intâmpla. Asta daca se va intâmpla ceva.

                -Poate ca, in sfârsit, vor fi aprobate cele 2.000.000 lei solicitate de catre Pro Stiinta.

                -Noi speram; e tot ce putem face. Trebuie spus, insa, ca din aceasta suma, daca ea va fi aprobata, doar 1.300.000 lei ajung la sportivi. Restul merg catre taxele la stat. Tin sa fac aceasta precizare deoarece am tot auzit chestii de geniul: „Ce, ba, nu-ti ajung 2.000.000 lei?”. Asa ca, nu sunt 2.000.000 decât pe hârtie.

                -Cât de mult va ajuta aceasta suma?

                -Nu pot spune ca nu ne ajuta, asa cum nu pot avea pretentia ca noul Consilul Local sa rezolve in doua sau trei saptamâni ceea ce nu a rezolvat fostul Consiliu Local in jumatate de an. Este clar, in schimb, ca trebuie regândita optica si strategia sportiva. Nu mai putem visa la rezultate de top. As fi chiar un poet sa spun ca, vezi Doamne, ce echipa imi fac. Repet, nu retrogradam, dar nici nu ne mai putem gândi la marea performanta. Ma intind si eu cât e plapuma. Nu am de gând sa mai fac tot felul de salturi mortale, sa fac imprumut in banca in nume personal si sa stau cu sufletul la gura, nestiind daca voi reusi sa-l restitui sau nu. In orice caz, vreau sa se stie ca, intotdeauna, eu am gestionat acesti bani oferiti de municipalitate cu aceeasi grija cu care mi-am gestionat proprii bani.

                -Finantarile pe Legea 350 s-au transformat, de doi ani incoace, intr-o disputa nesfârsita.

                -Si nu inteleg de ce, atât timp cât legislatia este clara. Dupa cum nu inteleg nici aceste intârzieri repetate. In mod normal, in luna martie ar fi trebuit ca problema finantarilor nerambursabile sa fi fost rezolvata. Rezolvata pozitiv.

                -Ce alta solutie de finantare a sportului de performanta de catre municipalitate vedeti?

                -Daca exista interes si intelegere, solutii se gasesc. Eventual, echipele de performanta ar putea sa treaca sub tutela Primariei. In ultima instanta, eu as fi dispus chiar sa predau sau sa ajut trecerea echipei la clubul Primariei, CSSM. Asta chiar si fara mine ca antrenor. Nu ma cramponez nici de scaun, nici de numele Stiinta, nici de traditie; important este sa putem asigura viitorul acestei echipe.

                Start in „parlamentul local”. Alesii judetului si-au impartit comisiile

                  Prima sedinta a Consiliului Judetean (CJ) ales pe 5 iunie a fost una extraordinara, cu doar trei proiecte la mapa. Sorin Brasoveanu, presedintele CJ, si-a exprimat speranta ca mandatul va fi unul fructuos, apoi i-a rugat pe alesi sa inchida telefoanele si a intrat direct in ordinea zi.

                  Cel mai important punct a fost stabilirea componentei comisiilor de specialitate care vor aviza proiectele inainte ca acestea sa fie votate in plen. S-a stabilit intâi câti consilieri va avea fiecare partid, in fiecare comisie, apoi fiecare grup politic a facut propuneri. Independentul Sorin Sova a fost propus pentru doua comisii. Votul a fost secret.

                  Desi procedura e greoaie si dureaza mult, totul s-a derulat fara probleme. In asteptarea rezultatului, alesii noi, care nu sunt obisnuiti cu disciplina din Consiliul Judetean, au inceput sa vorbeasca la telefon sau intre ei, insa apelul presedintelui i-a linistit. Urma anuntarea rezultatelor. Cum ultimele doua proiecte (modificarea Regulamentului CJ Bacau si demisia lui Sorin Brasoveanu de la DGASPC) aveau nevoie de avizul comisiilor, au fost alesi si presedintii acestora.

                  La „Diverse”, Cezar Olteanu a solicitat, in numele grupului PNL, „regândirea comisiei de numarare a voturilor”, aprobata pe 23 iunie, in sedinta de constituire. Concret, liberalii doresc cresterea numarul membrilor de la 3 la 5 pentru „transparentizarea secretului”, cum a explicat, glumind, Cezar Olteanu.

                  Asta ar insemna ca la numararea voturilor sa participe, alaturi de PSD si ALDE, un consilier PNL si unul de la PSRo. „Comisia, intr-adevar, poate fi formata din 3 sau 5 membri. Ceea ce am decis atunci e perfect legal dar, daca dorim, putem reveni acum asupra acestui articol, iar eu nu am nimic impotriva”, a declarat Sorin Brasoveanu. Urmeaza ca in sedinta din 18 sau 19 iulie, PNL sa vina cu un proiect de hotarâre.

                  Comisia economica: PSD – Eugen Spataru, Dumitru Braneanu, Ion Cucerescu; PNL – Neculai Nechita, Tina Cristea; ALDE – Viorel Toma, PSRo – Gabriel Bostan.

                  Comisia pentru urbanism si amenajarea teritoriului: PSD – Claudiu Ilisanu, Carmen Dima, Corneliu Ciobanita; PNL – Mihai Mititelu, Cezar Olteanu; ALDE – Vasile Humulescu; PSRo – Vasile Isvoran

                  Comisia pentru sanatate, asistenta sociala si sport: PSD – Gh. Belceanu, Vasile Manolache, Toma Bandea; PNL – Floarea Ivanof, Petrica Mihaila; ALDE – Maricica Luminita Cosa; PSRo – Dana Elena Stoica;

                  Comisia pentru educatie, cultura si arta: PSD – Theodora Sotcan, Ana Marchis; independentul Sorin Sova; PNL – Marius Pislaru, Costica Marcu, Gabriel Gritcu; ALDE – Ovidiu Cojocaru

                  Comisia juridica si de administratie publica: PSD – Angela Bogea, Razvan Sendrea, Eugen Ochenatu, Dorian Pocovnicu; independentul Sorin Sova; PNL – Claudiu Nastasa, Liviu Miroseanu

                  Incep concursurile de admitere a viitorilor magistrati

                    Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a anuntat ca, in perioada 5 iulie – 13 octombrie, organizeaza prin intermediul Institutului National al Magistraturii (INM) un concurs de admitere in magistratura, pentru ocuparea unui numar de 85 de posturi de judecator la judecatorii si 58 de posturi de procuror la parchetele de pe lânga judecatorii.

                    Dintre acestea, pentru judetul Bacau sunt 5 posturi de procuror (2 la Parchetul de pe lânga Judecatoria Bacau, 1 la Parchetul de pe lânga Judecatoria Moinesti, 1 la Parchetul de pe lânga Judecatoria Podu Turcului si 1 la Parchetul de pe lânga Judecatoria Buhusi) si 2 posturi de judecator ( 1 la Judecatoria Onesti si 1 la Judecatoria Podu Turcului).

                    La acest concurs se pot inscrie cei care sunt licentiati in Drept, nu au antecedente penale sau cazier fiscal si au o vechime in specialitate de cel putin 5 ani. Bacauanii interesati de o cariera in magistratura trebuie sa depuna cererile de inscriere pâna la data de 26 iulie la tribunal sau la parchetul de pe lânga tribunal, taxa de inscriere fiind de 450 de lei.

                    Dupa inscriere urmeaza o perioada de verificare a dosarelor, iar cei care indeplinesc toate conditiile vor sustine prima proba a concursului in data de 4 septembrie, a doua este pe 18 septembrie, in perioada 3-11 octombrie are loc sustinerea interviului, iar pe 13 octombrie vor fi afisate rezultatele finale.

                    In perioada 5 iulie – 27 octombrie are loc si concursul de admitere la Institutul National al Magistraturii (INM), urmând a fi ocupate 200 de locuri de auditori in justitie, dintre care 130 sunt alocate pentru ocuparea functiei de judecator si 70 pentru ocuparea functiei de procuror. Si in acest caz, cererile se depun tot la tribunal sau la parchetul de pe lânga tribunal din judetul de domiciliu al candidatului, pâna la 26 iulie.

                    Tabara de pregatire a voluntarilor pentru dezastre organizata de Crucea Rosie

                      In fiecare an voluntarii Crucii Rosii iau parte la „Tabăra de pregatire si intervenţii în caz de dezastre” unde sunt pregătiţi să intervină în cazul unui dezastru major.

                      Tabăra este menită atât pentru voluntarii care trebuie să-şi reîmprospăteze informaţiile cât şi pentru cei care nu au fost instruiţi pentru asemenea cazuri.

                      Activitățile ce au la bază pregatirea/ instruirea temeinică a voluntarilor se întrepătrund atât cu pauze bine meritate cât și cu activități de team building.

                      Tabara se desfasoara pe o perioada de 5 zile incepand din data de 17 iunie pana in 21 iulie.

                      Voluntarii vor fi instruiti pe urmatoarele module: Organizare tabara dezastre, Modul triaj victime, Modul prim ajutor avansat, Atelier supravietuire, Exercitii de zi si de noapte, Exercitiu aplicativ cautare victime si transport.

                      12 milioane de lei alocati judetului Bacau, de la Guvern, pentru refacerea infrastructurii dupa inundatii

                        Guvernul a aprobat miercuri, in sedinta, alocarea a 201,423 milioane lei pentru efectuarea unor lucrări de refacere a instrastructurii locale afectate de precipitațiile din perioada mai-iunie 2016.
                        Judetul Bacău va primi suma de 12,19 milioane lei.

                        De asemenea, Guverul suplimentează cu suma de 201,423 milioane lei Fondul de intervenție la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2016.

                        Pagubele au fost estimate în baza evaluărilor făcute de către autoritățile administrației publice locale, Inspectoratele pentru Situații de urgență și de către Instituțiile Prefectului din județele afectate.

                        Proiect de tara cu zilieri habarnisti

                        Dupa ultima conflagratie mondiala, invinsa, umilita, sleita, lipsita de resurse naturale, Japonia isi cauta calea. Dieta devenise teatrul unor dezbateri interminabile. Atunci, in dezbatere a intervenit Hirohito, discretul imparat, care a rostit doar câteva vorbe si a plecat. A sugerat ca singura cale de evadare din impas ar fi investirea in invatamânt, cercetare si tehnologie. Schitase proiectul de ţara care avea sa zamisleasca ,,miracolul japonez”…

                        Proiectul nostru de tara, ,,România competitiva”, este o camuflata strategie de continuare a guvernarii prin pârghii cotroceniste. Strategia de păstrare a Parlamentului si a firescului joc politic in umbra, ca decoruri democratice de parada, este stravezie. Cu tinte (bla-bla-bla, tactici electorale, interese personale) pentru 20 de ani, proiectul va deveni un apendice la maculatura cotrocenista existenta pe relatia Iliescu-Constantinescu-Basescu-Iohannis. Se pare ca l-am subestimat pe Iohannis, acest Dinu Pathurica provincial care vorbeste putin, dar unelteste mult.

                        Un proiect de tara, chiar si cu buna intentie elaborat, nu poate fi asezat in opera durabila cu zilieri tehnocrati habarnisti. Guvernul Ciolos seamana cu o trupa de zilieri care, in mare parte, habar n-au despre stiinta managementului macrosocial. Când schimbi opt ministri în opt luni, trebuie să-ti asumi eşecul flerului numirilor, să-ti iei jucariile şi sa pleci.

                        Reactia zilierilor victorieni si a cotrocenistilor este alta: incropesc strategii de guvernare eterna. Fireste, nu doar jocul neomachiavelic iohannisian este cauza acestui rau democratic. Demonetizarea virtutilor parlamentare si de competitie onesta a partidelor, de catre politicienii corupti si incompetenti, reprezinta cauza fundamentala a acestui derapaj institutional.

                        Citit fara porniri antiiohannisiene sau de alt gen, proiectul de tara are si tresariri optimiste. Imaginati-va insa, prin absurd, ca un altruist va pune la dispozitie resurse financiare si un minunat proiect pentru a va construi o casa. Ce s-ar alege de acel proiect daca ati incerca sa-l puneti in practica doar cu niste zilieri care, traind cu ochii pe orizontul acelui ,,unde voi salahori mâine?”, nu-si asuma nicio responsabilitate, nu picura o farâma de suflet in truda lor? Nu zic ba: intre acesti zilieri guvernamentali sunt si oameni precum profesorul Mircea Dumitru (profund, moral), dar ma indoiesc de faptul ca asemenea voci vor putea birui in harmalaia corului politicianist dâmbovitean.

                        Ciolos isi beleste ministrii ca sa ramâna cu obrazul curat

                        Dupa remanierea guvernamentala din aprilie, când trei ministri au fost demisi si unul a demisionat, iata ca guvernul pastreaza neschimbata proportia sacrificiilor: câte una bucata ministeriabil pentru fiecare luna de guvernare.

                        Daca facem socoteala, in opt luni de mandat, din cabinetul Ciolos au trebuit sa plece fix opt ministri. Care au fost sacrificati pentru imbunarea opiniei publice asa cum, altadata, erau sacrificati supusii azteci pentru imbunarea zeilor.

                        Daca urmarim cu atentie, putem observa foarte usor ca ministrii au fost schimbati nu pentru ceea ce au facut sau nu au facut, ci pentru ceea ce au zis. Sau pentru scandalul mediatic provocat.

                        In prima remaniere, ministrul muncii a plecat dupa ce a provocat scandal cu declaratia cum ca românii ar trebui sa fie bucurosi sa munceasca pe doi lei; ministrul fondurilor europene a fost demis pentru ca incepuse sa se intrevada un scandal dupa ce s-a aflat ca nu a fost atras nici un euro iar ministrul agriculturii a fost pur si simplu spulberat dupa niste declaratii extreme: a acuzat o firma de lactate ca e la originea imbolnavirilor beblusilor cu e-coli si a declarat ca in ultimii cinci ani, din România au iesit cu camionul 35 de miliarde de euro.

                        In fine, ministrul culturii a fost fortat sa demisioneze dupa scandalul de la Opera, scandal prost gestionat si cu mari probleme de imagine.

                        A doua remaniere, intâmplata marti, a urmarit, la fel, sa multumeasca poporul care cerea capul lui Motoc.

                        Ministrul comunicatiilor a plecat din Guvern pentru ca tulburase apele cu declaratiile in care spuse ca invatamântul gratuit e o reminescenta comunista si ca parintii trebuie sa plateasca macar 100 de lei pe luna.

                        Ministrul transporturilor a provocat un alt scandal dupa ce a insinuat ca trenul este un mijloc de transport de lux.

                        Ministrul educatiei a plecat pentru scandalul provocat de celebrul subiect cu graficul de la Evaluarea Nationala. Nu e de aici – de colea sa te trezesti intr-o zi cu 40.000 de parinti furiosi care semneaza o petitie. La care sa se adauge altii care sa solicite ca „Morometii” sa fie considerat roman interbelic. Vorba lui Lapusneanu: „Prosti, da’ multi”.

                        In fine, ministrul pentru românii de pretutindeni a fost demis, zic eu, pentru un scandal care inca nu s-a intâmplat, dar care se va produce: e vorba despre votul prin corespondenta: acusi se incheie perioada de inscriere si mai putin de 2.000 de români din diaspora au depus cerere pentru a vota. O campanie de informare ar fi trebuit realizata de acest minister, insa, la alegerile din toamna, mii de români se vor trezi ca nu pot vota deoarece nu au depus actele necesare.

                        Lipseste de pe aceasta lista ministrul de justitie, care ne-a spus ca „drepturile sunt un lux”. Dar banuim de ce nu poate fi inca demisa doamna in cauza.

                        In concluzie, premierul tehnocrat Ciolos se comporta ca un politician veritabil: in lipsa pâinii, ofera circ.

                        Avionul spre Dublin a plecat mai repede cu doua ore. Rezultatul: zece pasageri au ramas in urma

                          La ora la care trebuia sa decoleze, aeronava era deja deasupra Cehiei

                          Avionul Blue Air, cu destinatia Dublin, care trebuia sa decoleze marti seara, la ora 22.50 a plecat cu doua ore mai devreme, respectiv la 20.50.

                          Reprezentantii Aeroportului Bacau sustin ca pasagerii care urmau sa plece fusesera anuntati in prealabil.

                          „Avionul a decolat mai devreme din motive operationale. Modificarile de orar au fost comunicate de companie pasagerilor. Alte detalii privind motivele care au dus la aceasta situatie pot fi oferite de companie”, a declarat Cezara Botez, purtator de cuvânt al Aeroportului Bacau.

                          Cu toata informarea, zece pasageri au ramas pe dinafara. Acestia ar fi fost reprogramati gratuit la alte zboruri.

                          Acesta este al doilea incident petrecut saptamâna aceasta la aeroport.

                          Marti, aeronava care pleca spre Bergamo a decolat cu sapte ore intârziere, din cauza unei „revizii tehnice prelungite fata de termenul estimat”. O suta de pasageri au suferit de pe urma acestei probleme.

                          BCE a dezvaluit noua bancnota de 50 de euro

                          Noua bancnota intra in circulatie pe 4 aprilie 2017

                          Banca Centrala Europeana (BCE) a dezvaluit publicului noua bancnota de 50 de euro, care va fi pusa în circulatie pe 4 aprilie 2017.

                          Introducerea noii bancnote marcheaza cea mai recenta etapa a procesului de asigurare a unor bancnote euro si mai sigure. Dupa bancnotele de 5 EUR, 10 EUR si 20 EUR, aceasta este a patra cupiura din cea de-a doua serie de bancnote, cunoscuta drept seria „Europa”.

                          Bancnota de 50 EUR este cea mai utilizata dintre toate cupiurile euro, reprezentând 45% din totalul bancnotelor aflate în circulatie.

                          Noua bancnota de 50 EUR include o fereastra-portret, element de siguranta inovator utilizat pentru prima data în cazul bancnotei de 20 EUR din seria „Europa”.

                          Atunci când bancnota este îndreptata spre o sursa de lumina, o fereastra transparenta din apropierea marginii superioare a hologramei reda portretul Europei, personaj din mitologia greaca, vizibil pe ambele fete ale bancnotei.

                          Acelasi portret apare si în filigran. Aversul bancnotei include un „numar verde-smarald”, respectiv un numar stralucitor care, la înclinarea bancnotei, îsi schimba culoarea din verde-smarald în albastru-închis si creeaza un efect luminos care se deplaseaza în sus si în jos.

                          Aceste elemente de siguranta faciliteaza verificarea autenticitatii noii bancnote de 50 EUR prin utilizarea metodei „atinge, priveste, înclina”.

                          Politia in actiune

                            Percheziții la persoane bănuite de sâvărșirea infracțiunii de furt calificat

                            La data de 05 iulie a.c., polițiștii Secției de Poliție Răcăciuni au efectuat percheziții domiciliare pe raza comunei Sascut, în vederea soluționării unui dosar penal întocmit sub aspectul săvârșirii infracțiunii de furt calificat.
                            Din cercetările polițiștilor a rezultat că în perioada 24 – 26 iunie a.c., mai multe persoane ar fi sustras bunuri aparținând unei societăți comerciale din comuna Sascut.
                            În urma perchezițiilor efectuate au fost identificate o parte din bunurile sustrase, iar în cauză s-a dispus continuarea cercetărilor sub aspectul săvârșirii infracțiunii de furt calificat.

                            La volan, sub influența alcoolului

                            La data de 05 iulie a.c., în jurul orei 09.30, polițiștii Postului de Poliție Răcăciuni au depistat în flagrant un bărbat de 43 ani, din comuna Pâncești, în timp ce conducea un autoturism pe D.N. 2, în localitatea Răcăciuni, în timp ce se afla sub influența băuturilor alcoolice.
                            În urma testării conducătorului auto cu aparatul etilotest, a rezultat o concentrație de 1,08 mg/l alcool pur în aerul expirat, fapt pentru care a fost condus la Spitalul Județean Bacău, unde i s-au recoltat mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.
                            În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducere a unui vehicul sub influența alcoolului sau a altor substanțe.

                            A condus un autoturism neînmatriculat

                            La data de 05 iulie a.c, în jurul orei 10.00, polițiștii au depistat un bărbat de 48 ani, din comuna Gârleni, în timp ce conducea un autoturism pe strada Schitului, în localitatea Gîrlenii de Sus.
                            Din verificările polițiștilor a rezultat că autoturismul în cauză era neînmatriculat, fapt pentru care a fost întocmit dosar penal pentru comiterea infracțiunii de punere în circulație sau conducerea unui vehicul neînmatriculat.

                            Reținuți pentru tentativă la tâlhărie

                            La data de 05 iulie a.c, polițiști din cadrul Postului de Poliție Motoșeni au depistat și reținut doi tineri de 17 ani, ambii din comuna Motoșeni, bănuiți de săvârșirea infracțiunii de tentativă la tâlhărie.
                            Din verificările polițiștilor a rezultat că cei doi tineri au pătruns, în data de 03 iulie a.c., în locuința unui bătrân de 78 ani, din comuna Motoșeni, și prin violență au încercat să sustragă bani.
                            Cei doi bănuiți vor fi prezentați la Judecătoria Podu Turcului, cu propunere de arestare preventivă.

                            Condamnați la pedeapsa cu închisoarea, depistați și încarcerați

                            Un bărbat condamnat de Judecătoria Moinești la închisoare pentru distrugere și un altul condamnat de Tribunalul Bacău pentru contrabandă cu țigări și constituire de grup infracțional, au fost depistat de polițiști

                            La data de 05 iulie a.c., polițiști din cadrul Postului de Poliție Berești-Tazlău au depistat un bărbat de 42 ani, condamnat la pedeapsa cu închisoarea.
                            Pe numele celui în cauză, Judecătoria Moinești a emis mandat de executare a pedepsei cu închisoarea, prin care a fost condamnat la pedeapsa de 2 ani și 4 luni, pentru săvârșirea înfracțiunii de distrugere.
                            Bărbatul a fost încarcerat la Penitenciarul Bacău.

                            De asemenea, la data de 06 iulie a.c., polițiști din cadrul Poliției Orașului Buhuși au depistat un bărbat de 32 ani, condamnat la pedeapsa cu închisoarea.
                            Pe numele celui în cauză, Tribunalul Bacău a emis mandat de executare a pedepsei cu închisoarea, prin care a fost condamnat la pedeapsa de 3 ani și 6 luni, pentru săvârșirea înfracțiunii de contrabandă cu țigări și constituire de grup infracțional.
                            Bărbatul a fost încarcerat la Penitenciarul Bacău.

                            Depistat în timp ce conducea fără permis de conducere

                            La data de 05 iulie a.c, în jurul orei 23.00, polițiștii au depistat în flagrant un tânăr de 21 ani, din județul Vâlcea, în timp ce conducea un autoturism pe strada Tudor Vladimirescu, din Moinești.
                            Din verificările polițiștilor a rezultat că tânărul de 21 de ani nu poseda permis de conducere pentru nicio categorie de vehicule, fapt pentru care s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducere a unui vehicul fără permis de conducere.

                            Magura – accident rutier cu victima

                              La data de 05 iulie a.c, în jurul orei 18.30, polițiștii au fost sesizați despre producerea unui accident rutier cu victimă pe D.C. 199, în comuna Măgura.

                              Din primele cercetari efectuate la fața locului, a rezultat că un tânăr de 20 ani, din Bacău, în timp ce conducea un autoturism pe D.C. 199, în comuna Măgura, s-a angajat în depășirea unui autoturism care se deplasa în fața sa, a surprins și accidentat o femeie de 61 ani, din comuna Măgura, care se deplasa pe marginea părții carosabile.

                              În urma evenimentului a rezultat vătămarea corporală a femeii de 61 ani, care a fost transportată la Spitalul Județean Bacău, nerămânând internată.

                              Persoanele implicate au fost testate cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ în cazul conducătorului auto și 0,92 mg/l alcool pur în aerul expirat în cazul victimei. Ambelor persoane le-au fost recoltate probe biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.

                              În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de vătămare corporală din culpă.

                              De astazi se modifica modalitatea de plata a taxelor pentru eliberarea pasapoartelor, certificatelor de inmatriculare, autorizatiilor provizorii de circulatie si permiselor de conducere

                                Incepând cu data de 6 iulie 2016 plata în numerar a acestor taxe nu se mai face prin unităţile CEC Bank.

                                Chitanţele eliberate prin unităţile CEC Bank până la data de 05 iulie 2016, inclusiv, sunt valabile şi pot fi utilizate la depunerea cererilor pentru eliberarea paşapoartelor ulterior datei de 06 iulie 2016.

                                MAI diversifică modalitățile de plată a taxelor pentru eliberarea pașapoartelor și a permiselor de conducere, acestea putând fi achitate prin Internet Banking, virament bancar, mandat poștal sau în numerar.

                                Menționăm că plata în numerar acestor servicii nu se mai face prin casieriile CEC Bank.

                                Odată cu intrarea în vigoare a OUG nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, plata taxei de pașaport, precum și a tarifelor aferente confecționării și valorificării plăcilor cu numere de înmatriculare, atribuirii unui număr de înmatriculare preferențial, păstrării combinației numărului de înmatriculare, contravaloarea certificatelor de înmatriculare, a autorizațiilor provizorii și a permiselor de conducere se poate face prin internet banking, virament, mandat poștal sau în numerar.

                                Pentru pasapoarte:

                                Plata se poate face în contul unic deschis de către Instituția Prefectului județului Bacău, CODUL IBAN: RO34TREZ061502602X014960, prin 3 modalități de plată:

                                on-line în sistem internet banking dar și de la orice bancă unde persoana are deschis un cont bancar, prin virament;

                                în numerar, la casieria Trezoreriei Municipiului Bacău, cu sediul în strada Dumbrava Roșie nr. 1-3;

                                cu mandat poștal, de la unitățile poștale de pe raza teritorială de domiciliu al cetățeanului.

                                INFORMAȚII PENTRU PLATA TAXELOR ÎN VEDEREA ELIBERĂRII PAȘAPOARTELOR:

                                CODUL IBAN: RO34TREZ061502602X014960

                                CODUL DE IDENTIFICARE FISCALĂ AL INSTITUȚIEI PREFECTULUI BACĂU: 4455404

                                Pe documentul de plată vor fi înscrise următoarele informații: CNP-ul și numele persoanei beneficiare a serviciului solicitat, contul IBAN, codul fiscal și denumirea Instituției Prefectului județului Bacău, unde va fi depusă cererea de eliberare a pașaportului, după caz, suma și tipul de documente pentru a cărui contravaloare se încasează plata.

                                Conform Ordonanței, pentru reducerea birocratizării, în situația pașapoartelor se va face o singură plată într-un cuantum care va cumula contravaloarea pașaportului, taxa pentru serviciul public prestat și, după caz, tariful suplimentar, valoarea rămânând neschimbată față de cât este în prezent.

                                Atât în cazul pașapoartelor simple temporare, cât și al pașapoartelor simple electronice, în situația în care plata taxei de pașaport s-a efectuat prin mijloace de plată online, depunerea cererii se recomandă a fi făcută cu 2-3 zile după efectuarea plății și solicitantul trebuie să prezinte extrasul de cont doveditor, certificat de bancă. Când plata se efectuează prin mandat poștal este necesară prezentarea ca document doveditor al plății factura aferentă emisă de oficiul poștal.

                                Actele necesare și termenele de eliberare ale documentelor emise de MAI, rămân neschimbate.

                                Precizăm faptul că cetățenii, cu dovada plății, pot depune cereri pentru eliberarea pașapoartelor simple electronice precum și pentru pașapoartele simple temporare la orice serviciu public comunitar, indiferent de locul de domiciliul.

                                Pașaportul simplu electronic poate fi ridicat de la orice serviciu public comunitar pentru eliberarea și evidența pașapoartelor, nu doar acela de unde s-a depus cererea, cu condiția ca cetățeanul să fi optat pentru acest lucru la momentul depunerii cererii. De asemenea, la solicitare, pașapoartele simple electronice se pot livra, prin curier, la adresa de domiciliu sau la reședință, în schimbul unei taxe suplimentare care se plătește la momentul primirii documentului.

                                Cuantumul taxelor necesare pentru eliberarea paşapoartelor este:

                                 paşaport electronic simplu cu valabilitate 5 ani – 261,00 lei costul paşaportului şi 22 lei taxa pentru serviciul prestat, în total 283 lei;

                                 paşaport electronic simplu cu valabilitate 3 ani, (minori sub12 ani) – 236,00 lei costul paşaportului şi 22 lei taxa pentru serviciul prestart, în total 258 lei;

                                 paşaport simplu temporar cu valabilitate 12 luni – 97,00 lei costul paşaportului, 22 lei taxa pentru serviciul prestat şi 100 lei tariful suplimentar de urgenţă, în total 219 lei.

                                Pentru permise:

                                Plata se poate face în contul unic deschis de către Instituția Prefectului județului Bacău, CODUL IBAN: RO17TREZ061502601X014959 , prin 3 modalități de plată:

                                on-line în sistem internet banking dar și de la orice bancă unde persoana are deschis un cont bancar, prin virament;

                                în numerar, la casieria Trezoreriei Municipiului Bacău, cu sediul în strada Dumbrava Roșie nr. 1-3;
                                cu mandat poștal, de la unitățile poștale de pe raza teritorială de domiciliu al cetățeanului.

                                Taxele aferente confecționării și valorificării plăcilor cu numere de înmatriculare, permanent, de probă, temporare și provizorii, atribuirii unui număr de înmatriculare preferențial și păstrării combinației numărului de înmatriculare, se vor achita, în continuare, la sediul Serviciului public comunitar regim premise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, cu sediul în strada Henri Coandă nr. 2, Bacău.

                                NFORMAȚII PENTRU PLATA TAXELOR ÎN VEDEREA ELIBERĂRII PERMISELOR:

                                CODUL IBAN: RO17TREZ061502601X014959

                                CODUL DE IDENTIFICARE FISCALĂ AL INSTITUȚIEI PREFECTULUI BACĂU: 4455404

                                Pe documentul de plată vor fi înscrise următoarele informații: CNP-ul și numele persoanei beneficiare a serviciului solicitat, contul IBAN, codul fiscal și denumirea Instituției Prefectului județului Bacău, unde va fi depusă cererea de eliberare a permisului de conducere, certificatului de înmatriculare sau a altor documente, după caz, suma și tipul de documente pentru a cărui contravaloare se încasează plata.
                                În situația în care plata taxei s-a efectuat prin mijloace de plată online, depunerea cererii se recomandă a fi făcută cu 2-3 zile după efectuarea plății și solicitantul trebuie să prezinte extrasul de cont doveditor, certificat de bancă. Când plata se efectuează prin mandat postal, este necesară prezentarea ca document doveditor al plății factura aferentă emisă de oficiul poștal.
                                Actele necesare și termenele de eliberare ale documentelor emise de MAI, rămân neschimbate.
                                Precizăm faptul că cetățenii, cu dovada plății, pot depune cereri pentru eliberarea permiselor de conducere la orice serviciu public comunitar, indiferent de locul de domiciliul.
                                Permisul de conducere poate fi ridicat de la orice serviciu public comunitar pentru eliberarea permiselor de conducere, nu doar acela de unde s-a depus cererea, cu condiția ca cetățeanul să fi optat pentru acest lucru la momentul depunerii cererii. De asemenea, la solicitare, permisele de conducere se pot livra, prin curier, la adresa de domiciliu sau la reședință.

                                Cuantumul taxelor necesare pentru eliberarea certificatelor de înmatriculare, autorizațiilor provizorii de circulație și permiselor de conducere rămâne neschimbată, astfel:

                                permis de conducere – 68 lei;
                                certificat de înmatriculare – 37 lei;
                                autorizație provizorie de circulație – 13 lei.