Începând cu 1 februarie 2017 şi Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Bacău va proceda la neîncasarea unor taxe pentru serviciile prestate. Legea nr. 1/2017 abrogă OUG nr.9/2013 privind timbrul de mediu şi Legea nr. 117/1999 privind taxele extrajudiciare de timbru. Astfel, nu se vor mai percepe taxa de examinare pentru obţinerea permisului de conducere; taxa de redobândire a permisului de conducere; taxa de înmatriculare a autovehiculelor şi remorcilor; taxa de autorizare provizorie.
“Taxa de examinare în vederea obţinerii permisului de conducere, în valoare de 6 lei (pentru categoria B), care se plătea la DITL Bacău, s-a desfiinţat. Mai dispare taxa de înmatriculare în valoare de 60 lei (pentru maşini mici) care se plătea la primăria de domiciliu şi cea de 145 lei (pentru camioane sau maşini peste 3,5 tone), iar autorizaţia provizorie în valoare de 9 lei care se plătea la DITL, dispare şi ea”, declară cms.şef Claudiu Filimon, şeful SPCRPCÎV Bacău
În continuare, plăcile de înmatriculare sunt 40 de lei perechea (la număr), iar plăcuţele preferenţiale (la cerere) sunt 85 de lei perechea. Contravaloare permisului de conducere este 68 de lei şi se poate achita la ghişeu. Reamintim că timbrul de mediu pentru înmatricularea maşinilor a fost eliminat tot cu data de 1 februarie 2017. De asemenea, va fi eliminată şi taxa de examinare, de 28 lei, pentru obţinerea permisului de conducere pentru autovehicule (categoriile şi subcategoriile C, C1, Tr, D, D1, C plus E, D plus E, C1 plus E, D1 plus E, Tb şi Tv).
Totodată, vor fi scutite de taxa de 5 lei şi înregistrarea cererilor persoanelor fizice şi juridice privind furnizarea unor date din Registrul naţional de evidenţă a persoanelor, precum şi din Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi certificatelor de înmatriculare şi din registrele judeţene de evidenţă a permiselor de conducere şi certificatelor de înmatriculare.
Chimcomplex Borzești, membră a Grupului Societățile Comerciale Române (SCR), a depus o ofertă indicativă pentru preluarea activelor combinatului Oltchim Râmnicu Vâlcea.
„Este o ofertă realistă și sustenabilă, care vizează consolidarea activelor aflate în productie și realizarea unor investiții importante pentru modernizarea și repornirea unor fluxuri tehnologice oprite în prezent – spune președinele Consiliului de Administrație al Chimcomplex, Virgiliu Băncilă. Strategia Chimcomplex este de integrare a acestor active de la Oltchim cu unitățile sale de producție prin crearea Companiei Române de Chimie, în scopul de a dezvolta o platformă integrată de producție în industria chimică și care va servi piețele regionale și internaționale”.
Oferta Chimcomplex conține și un capitol esențial privind specialiștii Oltchim. Deși documentația primită de la consultantul Oltchim nu face referiri privind obligația preluării personalului existent, oferta prevede angajarea de personal pe această platformă: Structura de personal detaliata va fi stabilită dupa auditul care va fi efectuat în perioada următoare.
Reprezentanții SCR și ai Chimcomplex consideră că prin această achiziție mediul de afaceri, în special cel din industria chimică, se va consolida și se va elimina și nesiguranța partenerilor bancari în colaborarea cu Oltchim. „Intenționăm ca activitatea de operare și dezvoltare să fie condusă de un consiliu de administrație format din profesioniști din industrie și din domeniul financiar, cu experiență dovedită în gestionarea afacerilor interne și internaționale” – spun reprezentanții SCR.
Ei cred că și liderii politici pot avea certitudinea rezolvării, în sfârșit a situației de la Oltchim. Chimcomplex va cere o atitudine constructivă din partea autorităților statului și va oferi o companie cu peste 2.500 de locuri de muncă stabile.
După săptămâni de dispute sterile, de demonstrații, de declarații belicoase, de luări de poziție și așa mai departe, încep să apară tot mai multe clarificări în problema grațierilor. Unele vin dinspre CEDO, altele de la Comisie de la Veneția, unele de la juriști români.
Cert este că, în acest moment avem o serie de oficiali ai statului român – președinte, procurori, judecători – ale căror opinii au fost contrazise. Evident, dincolo de diatribele propagandei, care a reinventat în permanență pericolul grațierilor pe măsură ce se clarificau aspectele aflate în dispută.
Așadar, recapitulând, președintele CEDO a punctat că grațierile reprezintă unul din elementele necesare pentru rezolvarea problemei deținuților din închisorile românești. Supraaglomerarea penitenciarelor din țară este dată și de tradiția condamnărilor cu executare chiar și pentru fapte mărunte de genul furtului unei găini. Așa se face că țara noastră are o medie de 140 de deținuți la suta de mii de locuitori, peste cea europeană, de numai 125.
Soluție evidentă – cea a construirii de noi penitenciare – este și cea mai proastă pentru că, ce surpriză, avem și o rată foarte mare de recidivă, undeva la aproape 40%. Cu alte cuvinte, închisoarea nu-și îndeplinește decât rolul de a pedepsi condamnatul, nu și rolul de a-l reeduca. Aici este o întreagă discuție, din păcate inutilă pentru societatea românească, o societate care a rămas la nivelul epocii bronzului în privința multor probleme și care e interesată nu să prevină, nu să reeduce, ci să pedepsească.
Revenind la problema grațierilor, s-a reproșat că Guvernul nu poate da o ordonanța de urgență pe această temă, idee contrazisă de Radu Chiriță, preşedintele Asociaţiei de studii în dreptul constituţional şi drepturile omului, doctor în drept constituțional și director al Departamentului de drept public din cadrul facultăţii de Drept de la UBB Cluj Napoca. Tot dânsul clarifică și problema spinoasă a așa numitei „dezincriminări a abuzului în serviciu”.
„Comisia de la Veneția consideră că prevederile penale naționale cu privire la abuzul în serviciu, excesul de autoritate și expresii similare trebuie interpretate în sens îngust și aplicate cu un prag înalt, astfel încât să poată fi invocate numai în cazuri în care fapta este de natură gravă”, spune el. De ce? Ne explică: „pentru că incriminarea e atât de largă încât nu există funcţionar care să nu fi comis fapta asta. Textul spune că merge la pârnaie orice funcţionar (public sau privat) care o încălcat o lege în exercitarea atribuţiilor sale şi o provocat o pagubă cuiva. Orice poliţist care o făcut un proces verbal de contravenţie anulat ulterior în instanţă pentru că e nelegal merge la puşcărie.”
Concluzia este că evident, cu o asemenea formulare nu sunt luați și condamnați toți funcționarii, însă permite ca „organele specializate” să facă dosar oricui atunci când e nevoie.
Victorie facilă pentru voleibalistele Științei Bacău în etapa a 15-a a Diviziei A1. Sâmbătă, studentele s-au impus cu 3-0 pe teren propriu, contra penultimei clasate, CSU Galați. Probabil că echipa băcăuană ar fi avut nevoie de o adversară mai puternică înaintea „dublei” cu CSU Târgoviște (miercuri, în manșa retur din semifinala de Cupă a României și lunea viitoare, în epilogul etapei a 16-a a Diviziei A1), însă meciurile din campionat nu ți le poți alege. Cel mult, le poti amâna.
Așa cum a făcut Târgoviște cu partida contra Penicilinei Iași. Dâmbovițencele au solicitat (și obtinut) amânarea, invocând faptul că la mijlocul săptămânii trecute au avut de disputat returul cu Khimik Yuzhny, din „șaisprezecimile” Cupei CEV, pierdut în cele din urmă la același scor ca și turul: 2-3.
Revenind la Știința, aceasta a întâmpinat unele dificultăți doar în primul set, care a înregistrat imediat după cel de-al doilea time-out tehnic scorul de 16-13. Gazdele s-au distanțat, însă, imediat, la 20-13, arhivând setul la 15, pe doi ași ai Loredanei Filipaș. Actul secund le-a găsit pe gălățence întorcând de la 2-1 la 3-2, însă la acest scor, studentele au declanșat un adevărat tur de forță, cu 14 puncte la rând, dintre care 13 realizate pe serviciul Cristinei Cazacu. Succesul cu 25-7 a demonstrat că echipa din Galați nu poate spera la vreun set în fața Științei, astfel încât jocul s-a încheiat, conform așteptărilor, cu 3-0, după ce gazdele s-au impus în parțialul al treilea la zece puncte diferență.
Știinta: Zburova (Miclea), I. Radu (Cazacu), Rogojinaru, Faleș (Filipaș, Sipic), Otasevic, Perovic (Bălțatu), Manu-libero (Albu- libero).
Sipic, debut OK
Partida Știința- CSU Galați a consemnat și debutul băcăuan al centrului Lorena Sipic. Venită la Știința în această iarnă pentru a acoperi golul lăsat de retragerea temporară din activitate a Tsvetelinei Zarkova, Sipic a avut o evoluție bună în meciul de sâmbătă. Introdusă în setul al doilea, la scorul de 16-4, croata s-a integrat rapid in mecanismul Științei, punctând inclusiv din serviciu. În vârstă de 26 de ani pe care i-a împlinit pe 11 noiembrie și cu un aspect de fotomodel (1,89 inălțime), Sipic a mai evoluat în Franța la Evreux și Quimper, dar și la echipa din orașul natal, Split.
Dinamo a căzut (și) la Târgu-Mureș
A șasea înfrângere stagională în campionat pentru Dinamo. Vineri, în prologul etapei a 15-a, Dinamo a pierdut cu 3-0 la Târgu-Mureș, în fața Medicinei. După ce și-au ajdecat primul act la 21, gazdele au avut de tras în următoarele două seturi, câștigate la scor identic, 29-27.
Rezultatele complete ale rundei: Știința- CSU Galați 3-0, Medicina Târgu-Mureș – Dinamo 3-0, SCM Pitești- CSM București 1-3, SCM U Craiova- Unic 0-3, CSM Lugoj- Alba Blaj 0-3. Meciul Penicilina- CSM Târgoviște a fost amânat.
Programul etapei viitoare (sâmbătă, 4 februarie): Dinamo- CSM Lugoj, Alba Blaj- SCM U Craiova, Unic -CSM Pitești, CSM București- Pernicilina Iași, CSM Târgoviște- Știința Bacău (se joacă pe 6 februarie, de la ora 18.00, Digisport), CSU Galați- Medicina Tg. Mureș.
Divizionara A de handbal masculin CSȘM Bacău a câștigat turneul internațional de la Chișinău la care a participat weekend-ul trecut.
Echipa antrenată de Gabriel Armanu a obținut trei victorii din tot atâtea meciuri. După ce vineri a trecut cu 39-29 (19-15) de PGU Tiraspol (Republica Moldova) și cu 44-22 (23-10) de Portovik Yuzhny (Ucraina), sâmbătă, CSȘM s-a impus și în fața gazdelor de la Olimpus Chișinău, pe care le-a învins cu 35-32 (17-14). În contul băcăuanilor au intrat și două premii individuale, Ionuț Broască fiind desemnat cel mai bun inter dreapta, iar Gabriel Dumitriu cel mai bun pivot.
Campionatul Diviziei A se va relua pe 18 februarie, în prima etapă a returului, CSȘM Bacău primind vizita liderei Poli Iași.
Echipa de volei masculin a Științei a reușit să ia un set- primul- sâmbătă, pe terenul noii lidere a Diviziei A1, Arcada Galați. Din pacate pentru studenți, din actul al doilea, la cârma jocului s-au instalat gazdele, care nu au mai făcut nicio concesie, impunându-se la general cu 3-1.
„Nu cred că puteam mai mult, în condițiile în care Galațiul dispune de un lot redutabil. Oricum, acest set câștigat arată că avem potențial. Pentru noi, importante sunt următoarele doua meciuri, cu Dejul si Clujul”, a declarat antrenorul Științei, Cornel Păduraru, care a utilizat garnitura: Ivkovic, Ivankovic, Someșan, Cimili, Marinca, Csoma, Ghimeș-libero. Au mai jucat: Sărăcuțu, Cazacu, Al. Voinea și Purice.
Celelalte rezultate ale etapei a 15-a: CSM București- SCM U Craiova 0-3, U Cluj- VC Caransebeș 3-1, Unirea Dej- VCM P. Neamț 3-1, Tricolorul Ploiești- Explorări Baia Mare 3-1. Meciul Steaua- VM Zalău se joacă azi.
Clasament: 1) Arcada 37p., 2) Steaua 36p., 3) VM Zalău 34p., 4) Tricolorul Ploiești 33p., 5) SCM U Craiova 33p., 5) SCM U Craiova 32p., 6) CSM București 25p., 7) Explorări Baia Mare 17 p. (26-34), 8) VC Caransebeș 17p. (24-33), 9) Unirea Dej 13p., 10) Știința Bacău 11p., 11) U Cluj 10p., 12) VCM Piatra Neamț 2p.
Criticul de artă Pavel Şuşară a folosit într-o cronică plastică, atunci când vorbea de evoluţia fenomenului artistic, în general, şi în România, în special, că pentru un geniu, pentru UNUL, care ia gloria, lucrează 1000 de alţi artişti.
Se întâmplă şi în alte domenii. Sintagma a fost folosită şi de Marcela Gavrilă, muzeograf la Muzeul de Artă Bacău, cu ocazia lansării volumului II, din proiectul “Artişti plastici băcăuani în colecţiile Muzeului de Artă”, iniţiat de Dionis Puşcuţă, şef Secţie Artă a Complexului Muzeal “Iulian Antonescu”. Primul volum, apărut în 2015, a cuprins 15 artişti născuţi în Bacău sau care au creat o anumită perioadă în oraşul de pe Bistriţa, cunoscuţi sau mai puţin cunoscuţi, fapt recunoscut chiar de către unii arişti prezenţi la manifestarea organizată la sfârşitul săptămânii trecute, la Galeriile de Artă “Alfa”, funcţională încă până pe 30 aprilie, când îi expiră autorizaţia eliberată de Primăria Bacău.
“La acest proiect ne-am gândit de mai mult timp, însă a fost nevoie de o dificilă muncă de cercetare, selectare a materialului bibliografic, despre o parte din artişti sunt puţine informaţii, a urmat efectiv cercetarea în fondul de patrimoniu, vizualizarea şi, nu în puţine cazuri, restaurarea operelor. Expoziţiile şi cataloagele constituie un gest de restituire, de aducere în actualitate a unor artişti despre care se ştiu puţine lucruri în Bacău, cu toate că au trăit şi au creat, o anumită perioadă în oraşul nostru. Alţii, după cum veţi vedea, au devenit celebri prin arta lor în alte ţări, cum sunt Dimitrie Berea sau George Apostu. Ne bucurăm că am reuşit să redăm publicului arta unor artişti de mare talent, născuţi sau stabiliţi ulterior în Bacău. Au ieşit primele două volume şi este în pregătire cel de-al treilea”, a spus Dionis Puşcuţă, artist plastic, şef secţie Artă.
Reamintim că în primul volum, tipărit în 2015, au fost cuprinşi artiştii Nicolae Vermont, Nicu Enea, Ştefan Constatinescu, George Zlotescu, Dimitrie Berea, Laurenţiu Stan, Ion Diaconescu, Constantin Berdilă, Ilie Boca, Gheorghe Velea, Ioan Burdujoc şi Salomeea Velea. Şi criteriile de stabilire a ordinii publicării au dat bătăi de cap iniţiatorilor proiectului, până la urmă s-a ales cel cronologic, însă nu este foarte important, în opinia celor prezenţi importantă este finalizarea. “Ceea ce au făcut colegii noştri o putem numi arheologie culturală. Este ceva deosebit, care merită apreciat, pornind şi de la faptul că la clădirea unei adevărate culturi, fiecare, în domeniul lui, contribuie cu o cărămidă, mai mare sau mai mică. Eu sunt foarte mândru că sunt în acest catalog, alături de alţi mari artişti băcăuani” (Aurel Stanciu).
“Apreciez enorm munca muzeografilor, restauratorilor, ceea ce au realizat ei va rămâne peste timp mărturie a trecerii noastre prin această lume, ca oameni şi ca artişti, mai mari sau mai mici, mai talentaţi sau mai puţin talentaţi, însă cu dragoste faţă de arta plastică. Mărturisesc că despre unii dintre cei cuprinşi în cele două volume nici nu am auzit sau am informaţii foarte puţine” (Ştefan Pristavu). “Un gest şi o iniţiativă formidabilă” (Vasile Crăiţă Mândră). “Ce se întâmplă în Bacău, la Muzeul de Artă, arată evoluţia limbajului artistic din generaţii diferite de artişti, de la Nicolae Vermont, Nicu Enea, George Apostu, Ilie Boca, Ghiţă Mocanu, Aurel Stanciu, Vasile Crăiţă Mândră, ca să dau doar câteva exemple, ceea ce nu este un lucru uşor de făcut, este vorba de profesionalism, responsabilitate şi dăruire” (pof. Ioan Dănilă). O frumoasă poveste despre artista Elvira Enea, soţia lui Nicu Enea, a prezentat scriitorul şi istoricul de artă Cornel Galben.
Volumul II cuprinde, în ordine cronologică, aşa cum este panotată şi expoziţia vernisată la Galeriile ALFA, lucrări ale artiştilor Elvira Enea, Vasile Melica, George Apostu, Constantin Platon, Letiţia Oprişan, Gheorghe Mocanu, Constantin Schirliu (artişti născuţi în Bacău), Didina Solomon, A.M. Agrippa, Ştefan Pristavu, Vasile Crăiţă Mândră, Aurel Stanciu (arişti stabiliţi în Bacău). În catalog sunt reproduse lucrări aflate în patrimoniul Muzeului de Artă, din achiziţii sau donaţii. Catalogul cuprinde, pe lângă reproduceri şi foarte interesante informaţii despre viaţa, activitatea artistică, de creaţie, pedagogică şi expoziţională ale artiştilor cuprinşi în acest volum.
“Am mai întâmpinat o greutate, ne-a spus Dionis Puşcuţă, de la unii artişti avem doar trei lucrări, cum este Elvira Enea, de la Vasile Melica doar şase lucrări, de la George Apostu doar 19 lucrări, cele mai multe sunt desene, de la Aurel Stanciu 10. De aici şi un oarecare dezechilibru privind prezenţa lor în expoziţie, însă ceea ce poate vedea publicul este o evoluţie a artistului dar şi a fenomenului artistic. Am încercat să refacem tradiţia, după acea ruptură de după Nicu Enea, dar şi să exemplificăm rolul acestei puternice comunităţi artistice băcăuane, care a făcut şi face o bună impresie în ţară şi în străinătate, ceea ce nu-i puţin lucru pentru comunitate, pentru oraş, pentru judeţ ”, a mai precizat iniţiatorul proiectului.
Să mai spunem că proiectul “Artişti plastici băcăuani în colecţiile Muzeului de Artă” este sprijinit şi susţinut financiar de Consiliul Judeţean Bacău, iar echipa tehnică şi artistică este formată din Mariana Popa – manager al Complexului Muzeal “Iulian Antonescu”, Dionis Puşcuţă – şef secţie artă, Marcela Gavrilă – muzeograf, Silvia Tiperciuc – restaurator, Cătălin Ştineru, Simona Zaharia, Valentin Cerbu – restauratori, Liliana Vasilescu – custode, Mihnea Baran – fotograf. Machetarea şi conceptul grafic aparţin lui Cozmin Alexandrescu şi Grafit Invest Bacău.
Veterinarii băcăuani au depistat, la sfârşitul săptămânii trecute, o suspiciune de influenţă aviară la păsări domestice în gospodăria unui proprietar din Bacău, în zona ariei de protecţie specială avifaunistică a lacului Bacău.
“În această exploataţie, au murit deja 28 de gâşte, din probele de organe şi ţesuturi recoltate şi analizate de la acestea, fiind identificat genomul virusului influenţei aviare. Rezervorul natural de virus îl constituie păsările sălbatice, în cauză lebăda de iarnă. De altfel, de la începutul anului 2017, au fost găsite moarte în ariile protejate ale Lacului Lilieci şi Bacău, 7 exemplare din această specie, iar până în acest moment, la 4 dintre acestea a fost diagnosticată boala”, a declarat dr. Florin Baltă, purtătorul de cuvânt al Direcţiei Sanitare Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor Bacău (DSVSA) Bacău.
Conform procedurilor, în urma primirii rezultatului de la laboratorul specializat din Iaşi, s-a efectuat ancheta epidemiologică de suspiciune, s-au întocmit hărțile GIS şi Planul de Măsuri. În conformitate cu legislaţia sanitară veterinară în vigoare, Direcţia Sanitară Veterinară Bacău acţionează de îndată pentru asanarea bolii, fiind luată Decizia de ucidere a efectivului de păsări existent în gospodăria unde s-a diagnosticat prezumtiv influenţa aviară.
În acest context extrem de sensibil, veterinarii băcăuani îi avertizează pe toţi cetăţenii că, pentru a limita răspândirea bolii, trebuie respectate câteva regului. Astfel, toate păsările din localitate vor ţinute închise în perimetrul exploataţiei, fără acces la lacuri şi bălţi. Păsările se menţin în adăposturi închise sau, cel puţin, sub şoproane îngrădite, pentru a împiedica venirea în contact a păsărilor domestice cu cele sălbatice.
Totodată, vor fi separate rațele și gâștele domestice de alte păsări de curte, în paralel cu limitarea accesului în curtea păsărilor la o singură persoană și asigurarea mijloacelor de protecţie pentru interzicerea accesului şi contactului cu păsările sălbatice. Totodată, se interzice adăparea păsărilor de curte cu apa de suprafață, provenită din lacuri, iazuri, sau bălți.
Toate cazurile de îmbolnăvire sau de deces la păsările din orice specie sau mamifere, din curtea proprie, vor fi anunţate, fără întârziere, medicul veterinar de liberă practică împuternicit. Toate cadavrele de păsări şi mamifere, descoperite în locuri publice, se anunţă, fără întârziere, medicul veterinar de liberă practică împuternicit sau DSVSA Bacău, la telefon: 0234-586233; fax: 0234586372; e-mail: office-bacau@ansvsa.ro.
”Subliniem faptul că un factor important în limitarea şi combaterea bolii este respectarea de către cetăţeni a măsurilor prezentate, în caz contrar putând fi sancţionaţi cu amenzi de până la 3.600 de lei, în cazul persoanelor fizice, şi 24.000 de lei, persoanele juridice” dr. Florin Baltă.
Ediţia I a Conferinţelor Bibliotecii “Costache Strudza”, iniţiativă a noului manager al instituţiei, Adrian Jicu, a debutat vineri, 27 ianuarie, la Biblioteca Universităţii “Vasile Alecsandri”, în prezenţa unui numeros public, atras, cu siguranţă, de noutatea acţiunii, a temei puse în dezbatere şi, mai cu seamă, a invitatului, o cunoscută personalitate a vieţii literare, conf. univ. Radu Vancu, de la Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu, autor al unor importante volume de poezii şi eseistică, traducător, redactor al Revistei “Transilvania”.
“Conferinţele Bibliotecii «Costache Strudza» vor fi organizate lunar şi ne propunem să invităm în Bacău personalităţi din diferite domenii, fie scriitori, oameni de ştiinţă, artişti plastici, muzicieni etc., care să conferenţieze aici, deschizând astfel biblioteca, cititorii ei, publicul, spre marea cultură, înscriind instituţia noastră în circuitul de valori naţionale. Finalitatea nu o vom putea cuantifica decât în frumusţea dialogului dintre generaţii de creatori, într-o lume din ce în ce mai închisă”, a spus Adrian Jicu, în deschiderea “Conferinţelor…”, organizate în colaborare cu universitatea băcăuană, Inspectoratul Şcolar Judeţean, având ca parteneri Revista ”Ateneu” şi Centrul de Cultură şi Artă ”George Apostu”.
Tânărul universitar sibian, una din vocile puternice şi credibile din literatura contemporană, premiant acum patru ani al revistei “Ateneu”, şi-a ales, nu întâmplător, ca primă temă de discuţie “Eminescu în era post-umană”. Eseist de talent, cu vocaţie de orator, ambele susţinute de întinderea zonelor decriptate prin studiu şi analiză, Radu Vancu a purtat auditoriul, la început, prin istoria conceptului de “eră post-umană”, apărut în Franţa anilor 2002-2003, ca o reacţie la mai agresivul modernism, care, în filosofie, ştiinţele naturii, tehnologie a invadat gândirea, creaţia şi viaţa contemporană.
“Post-umanul este o ravanşă împotriva antiunamismului din gândirea filosofică, din creaţia şi critica literară, din tehnologie mai ales, care a condus la exluderea individului ca forţă creatoare şi înlocuirea lui cu elemente de tehnologie avansată, cu consecinţe devastatoare, cun sunt depresia, alienarea, înstrăinarea”, a spus Radu Vancu, exemplificând cu autori şi opere din diferite ţări. Care este soluţia? Fără a epuiza tema, invitatul serii a făcut apel la umanistica din post-uman, empatia, dialogul, căldura umană, astfel ca “post-umanul” este o şansă. Întreaga argumentaţie a fost apoi raportată la receptarea lui Eminescu în era post-umană, dincolo de exagerări şi formularea unor verdicte care închid porţile unui dialog, astfel că tema a suscitat interes, declanşând, evident, un real dialog conferenţiar-public.
Tot în acelaşi cadru a fost lansat şi volumul de versuri “4 AM. Cantosuri domestice”, semnat de invitatul serii, carte prezentată de conf. univ. Elena Ciobanu şi criticul literar Adrian Jicu.
Pentru a doua duminică la rând, în Piața Tricolorului din Bacău au avut loc proteste împotriva intenției Guvernului de a grația o serie de deținuți.
Conform programării de pe rețelele sociale, duminică, de la ora 17.00, lumea a început să se adune în zona centrală a orașului, circa 300 de persoane pornind în marș pe trotuarele din fața Prefecturii, sub supravegherea forțelor de ordine.
Pe pancarte erau scrise revendicările, în majoritate împotriva oricărei forme de grațiere. Participanții au mai scandat și „Vrem Referendum!”, „Jos Hoții!” sau, nu se știe din ce motiv, „DNA să vină să ne ia!”.
1 de 8
Au lipsit scandările politice, deși pe o pancartă purtată de o minoră scria „Dragnea, nu uita, așteptăm și cartea ta”.
Mai târziu, protestatarii s-au îndreptat către sediul PSD, unde au fluierat, huiduit și scandat sloganuri politice.
Pe pârtia de schi ,,Nemira” din Slănic Moldova stațiune a avut loc, sâmbătă, o demonstrație de schi organizată de Serviciul pentru Promovarea Turismului și Coordonarea Activității de Salvamont (SPTCAS) din cadrul Consiliului Județean Bacău și echipa jandarmilor montani din Slănic-Moldova.
A fost un spectacol senzațional, în care au fost folosiite făclii aprinse, foarte apreciat de turiști aflați în stațiue.
„Cele două echipe au executat o coborâre pe schiuri cu torțe aprinse, într-o demonstrație de măiestrie, completată de un original spectacol de lumini, cu adevărat încântător.
Atmosfera de bună dispoziție a fost întregită de artiștii care au evoluat pe scena de la baza pârtiei, printre aceștia numărându-se SELFIE și ANNES, care au susținut recitaluri explozive.
Programul a continuat și duminica, 29 ianuarie, cu o nouă zi de schi și alte momente muzicale pregătite de MY MUSIC ART MOINEȘTI și DJ CIP & LARISA”, arată Romulus Dan Busnea, inpector SPTCAS.
Luni, 30 ianuarie 2017, pârtia de schi ,,Nemira” va fi închisă, întrucât echipa Salvamont din cadrul Serviciului Public Județean pentru Promovarea Turismului și Coordonarea Activității de Salvamont și Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Mr. Constantin Ene” Bacău vor realiza un amplu exercițiu de pregătire a personalului pentru intervenții de salvare în zona montană.
Un autoturism care a încercat să coboare pe scările dintre parcarea Lidl și Autogara Bacău a rămas blocat, fiind nevoie de intervenția unei alte mașini care l-a tractat.
Încă de la începutul acestui an, procedura de acordare a trei tipuri esenţiale de prestaţii sociale a fost simplificată foarte mult, în avantajul atât al beneficiarilor cât şi al instituţiilor implicate în aplicarea legislaţiei în domeniu. Cea mai importantă schimbare constă în faptul că pentru toate trei, respectiv alocaţia de susţinere familială, ajutorul social, precum şi cel de încălzire, se completează şi se depune o singură cerere.
Pentru atestarea veniturilor declarate în cerere de către solicitanţi, fiecare primar trebuie să ceară de la organul central fiscal din zonă documente referitoare la cele menţionate. Beneficiarii mai au şi un alt avantaj. Acum, din veniturile lunare nete care îi exclud pe solicitanţi de la plata prestaţiilor respective sunt scoase mai multe.
Astfel, la stabilirea plafonului în funcţie de care se aprobă cele trei prestaţii nu se iau în calcul alocaţia de susţinere familială şi cea de stat pentru copii, bugetul personal complementar (Legea 448/2006), ajutoarele de stat acordate producătorilor agricoli, bursele şcolare, sumele plătite în cadul Programelor „Bani de liceu” şi „Bursa profesională”, precum şi veniturile obţinute de către zilieri, din activităţile cu caracter ocazional.
Pe de altă parte, însă, şi condiţiile de acordare au fost modificate, acum fiind şi mai restrictive. Pentru a primi ajutorul social, persoanele apte de muncă vor fi verificate lunar dacă lucrează, pe bază de contract individual, ori dacă au refuzat un loc de muncă sau serviciile pentru stimularea ocupării şomerilor şi de formare profesională a acestora, oferite de către agenţiile de profil. Pentru aceasta, Agenţia Judeţeană de Ocupare a Forţei de Muncă (AJOFM) şi Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) vor transmite lunar Agenţiei Judeţene de Plăţi şi Inspecţie Socială (AJPIS) situaţia nominală cu persoanele din familiile beneficiare de ajutor social, care s-au angajat, inclusiv cele plecate la lucru în străinătate, precum şi cu cele care au refuzat încadrarea sau serviciile amintite. Situaţia va fi trimisă AJPIS, în baza listei înaintate, anterior, de către aceasta atât AJOFM cât şi ITM, cu persoanele apte de muncă din familiile beneficiare de ajutor social, pe baza datelor primite de la primării.
Beneficiarii care vor refuza un loc de muncă ori să participe la serviciile oferite de către AJOFM nu vor mai avea dreptul la ajutor social. Cei care vor împiedica efectuarea de către primărie, la domiciliul lor, a anchetei sociale nu vor fi înscrişi la ajutor. Aceste ultime noi prevederi le vor da mai mult de lucru instituţiilor judeţene de mai sus, precum şi primăriilor. Măsura, însă, va avea ca efect excluderea tuturor celor care nu sunt îndreptăţiţi la cele trei prestaţii sociale. Deocamdată, numărul celor care le iau este impresionant. Aproape 15.000 familii din judeţ beneficiază de alocaţie de susţinere familială, peste 10.000 primesc ajutor social iar mai mult de 24.000 au dreptul la ajutorul de încălzire.
Timpul trece atât de repede, chiar nemilos de repede, iar de acest lucru încep să fie din ce în ce mai conștienți elevii de clasa a XII-a care în vară au de susținut examenul de bacalaureat și chiar admiterea în învățământul superior. Unii dintre ei au intrat de ceva vreme în febra pregătirilor și sacrifică mai tot timpul pentru acest prag important din viața lor. Există, însă, și o categorie de elevi aflați în fața examenului de maturitate, care alocă foarte mult timp și altui gen de studiu, activități care se pare că le vor marca toată viața. Și ne referim aici la elevii de la secția coregrafie a Colegiului Național de Artă „George Apostu”.
Zilele trecute i-am întâlnit în sala de repetiții pe o parte dintre cei aproximativ 60 de elevi de toate clasele ai secției de coregrafie. Dacă prezența fetelor nu surprinde, numărul băieților care fac balet este remarcabil în ciuda faptului că există idei preconcepute că, în general, dansul este pentru fete.
Alexandru Radu este elev în clasa a XII-a și face balet din clasa a V-a. Își amintește că părinții sunt cei care l-au adus la Colegiul de Artă și că nu avea nicio idee despre ce însemna baletul. „Inițial vroiam să merg la altă secție, dar pentru că nu mai erau locuri, am mers la coregrafie. Doamna profesoară Simona Baicu m-a învățat ce este baletul și astăzi iubesc această artă”, ne-a povestit tânărul balerin, care a specificat că baletul l-a ajutat foarte mult în dezvoltarea personală pe toate planurile.
Încercând să ne convingă de realizările sale, Alexandru Radu a amintit de nenumăratele participări la diferite concursuri și reprezentații naționale unde a reușit să obțină diferite premii importante, subliniind că din punctul său de vedere o clasare pe un loc VI cu o formație de băieți la un concurs desfășurat în Croația a fost cea mai importantă realizare personală. Cu examenul de bacalaureat nu are nicio emoție, iar după ce va termina acest capitol se va îndrepta spre o facultate de coregrafie, cel mai probabil la Iași.
O poveste asemănătoare o are și Radu Munteanu. El a venit la Colegiul de Artă când era în clasa a VII-a, la secțiunea muzică. Între timp a descoperit baletul și din clasa a IX-a a studiat la secția de coregrafie. „Inițial am început cu dansul contemporan, iar ceva mai târziu am trecut și la dans clasic și în continuare îmi propun să rămân fidel baletului. După ce termin cu bac-ul intenționez să merg la o facultate de coregrafie din Italia”, ne-a dezvăluit Radu Munteanu.
O poveste mult mai interesantă, demnă chiar de un bestseller, dar din care noi vom reda doar o parte din latura artistică, o are Severin Brunhuber, elev și el în clasa a XII-a la Colegiul de Artă băcăuan, dar și student al Universității de Muzică și Teatru din Munchen, Germania. Face balet de 8 ani și prima dată a fost adus de părinți la Colegiul de Artă unde trebuia să meargă la desen. Pentru că nu mai erau locuri, s-a reorientat pe coregrafie. Și bine a făcut, pentru că odată cu trecerea timpului, Severin a demonstrat că locul lui e la balet, acolo unde a reușit să câștige foarte multe concursuri și olimpiade. „La început a fost mai greu. Cu timpul am învățat să iubesc baletul iar acum consider că baletul este cariera mea”, au fost primele mărturisiri ale lui Severin care ne-a povestit și cum a ajuns să fie student al Universității de Muzică și Teatru din Munchen:
„Am fost la un concurs la Sighișoara și acolo am fost remarcat de o doamnă coregraf de la Universitatea din Germania. Atunci am primit o propunere, după care am fost selectat și așa am ajuns să studiez la Munchen din 2015, urmând să închei aceste studii în 2018. Am o bursă acolo.” Interesant este că în toată această perioadă Severin Brunhuber este și elev și student, fiindu-i destul de greu, alergând practic între câteva avioane pentru a susține examenele la colegiul băcăuan, la cursurile Universității de Muzică și Teatru din Munchen sau să ajungă la spectacolele în care „joacă”.
Tânărul balerin ne-a explicat că după ce va termina studiile de la Munchen intenționează să rămână la Opera din Muchen, unde deja are și experiență. „Încă de anul trecut am dansat într-un balet, Spartacus. Este vorba despre un dans de grup, unde la început am fost rezervă, dar m-am pregătit foarte mult și într-un final am reușit să mă impun și am fost în prim plan în mai multe spectacole. E extraordinar să evoluezi pe o astfel de scenă și cu un public care simte, înțelege și apreciază astfel de spectacole”, a adăugat Severin Brunhuber care ne-a amintit și de fratele său, Quirin, balerin și el, care a studiat la Colegiul Național de Artă „George Apostu” și care, din acest an școlar s-a transferat la Liceul de Coregrafie „Floria Capsali” din București.
Prezentă la întâlnirea noastră a fost și profesoara de coregrafie de la Colegiul de Artă, Simona Baicu, cea care a urmărit discuția noastră cu mândrie și cu zâmbetul pe buze:
„După cum ați observat, o parte dintre elevii de la coregrafie au ajuns la această secție mai mult din întâmplare. Asta și din cauza părinților care nu au prea multe informații despre această artă. Însă, după cum se vede, toți elevii care au ajuns la balet sunt foarte talentați și pot spune că deja au confirmat în această artă.”
Simona Baicu a ținut să sublinieze că are în pregătire mai mulți tineri talentați cu care a reușit de nenumărate ori să pună în scenă diverse spectacole de balet și că pe viitor va încerca să aducă băcăuanilor noi surprize cu reprezentații de valoare ridicată ce vor putea rivaliza cu evenimentele din orașele mari și cu tradiție din țară.
„E destul de dificil dar îmi fac timp pentru toate. Când sunt în Germania, colegii mei din liceu mă țin la curent cu tot ce se întâmplă la școală. Îmi trimit toate lecțiile pe facebook și eu învăț de acolo.” Severin Brunhuber
Unirea Principatelor a fost pentru copilăria mea una dintre cele mai captivante istorii care mi-au vrăjit sufletul. Istorioare care-mi depănau firul constituirii divanurilor Ad-hoc (din care nu lipseau înțelepți precum Ion Roată și Ioan Ababei, ultimul fiind din satul meu natal…) sau îmi vorbeau, precum „Ocaua lui Cuza”, despre firea cea dreaptă, morală și iubitoare a domnitorului Al. Ioan Cuza, m-au fascinat. Satul meu, Valea lui Ion, cunoștea în fiecare an, de ziua Micii Uniri, o adevărată frenezie a evocării evenimentului.
Nu exagerez atunci când spun că dramatizările pruncilor, în care vedetele erau Ioan Ababei, Ion Roată și domnitorul Cuza rivalizau, ca interes, cu obiceiurile Anului Nou: capra, căiuții, plugușorul… Profesorii de istorie m-au făcut să pricep că acest eveniment istoric a fost primul pas (dar ce pas uriaș!) realizat către înfăptuirea statului național român, în 1918. Mica Unire a revoluționat și instituțional, prin primul parlament unic al României, primul guvern unitar, prima Constituție sau reformele electorale, agrare sau ale învățământului.
Am înțeles, din dicționare, că istoria este „știința care studiază trecutul umanității și al societăților omenești cu scopul de a le reconstitui”. Uneori, această reconstituire a evenimentelor este însă gravidă de subiectivitate, otrăvită de idealizări și cosmetizări jenante. Mă-ntreb, de pildă, astăzi, cum aș putea organiza, ca învățător, o dezbatere morală pornind de la povestioara lui Dumitru Almaș, „Ocaua lui Cuza”? Vă aduceți aminte? „Cuza-Vodă obișnuia adesea să se îmbrace ca un om de rând și să se amestece prin norod. Dorea să afle el însuși cum trăiesc cei mulți. Așa, într-o zi, și-a pus căciulă și suman ţărănesc(…) și s-a dus în târg la Galați.
Pesemne, aflase măria-sa că unii negustori nu foloseau ocaua cea mare, așa cum hotărâse o lege din acea vreme, și căreia poporul îi spunea Ocaua lui Cuza…” Cum i-aș creiona lui Cuza un portret de ființă morală desăvârșită, de vector al ,,anticorupției”? Mai curând, gândul m-ar purta către ce spunea Petre Țuțea despre Ștefan cel Mare: „A fost cea mai importantă personalitate politică și militară pe care au dat-o românii în istoria lor. Carol I zicea: «Nu veți mai da unu’ ca ăsta chiar dacă mai trăiți un milion de ani».
Da’ cum să faci sfânt din el? Că el era curvar, domnule! Erou, asta-i altceva… Un erou național fără egal. Cel mai mare. Da’ sfânt…Cum să faci sfânt din el?” („322 de vorbe memorabile…”, Humanitas, 1997, pag. 101). Mutatis mutandis, pe Cuza îl putem aprecia ca fiind erou al Micii Uniri, dar când penelul istoric aleargă pe portretul său încercând să-i schițeze trăsături de ființă intolerantă cu puzderia de corupți a epocii trebuie să oprim lucrarea penelului. Matei Udrea, voce deloc singulară (vezi Historia, „«Ocărâtoarea mită» în istoria românilor”, 24 ian. 2017), zice că „Domnia lui Alexandru Ioan Cuza, domnitorul Unirii, erou popular intrat în legendă chiar ca luptător pentru dreptate (ocaua lui Cuza), a fost, în realitate, una generatoare de corupţie extremă. Domnitorul se înconjurase de un cerc de aşa-zişi afacerişti – o camarilă – cu care storcea finanţele ţării. În ajunul căderii lui Cuza, deputatul Constantin Boerescu prezenta, de la tribuna Parlamentului, probe zdrobitoare ale unui jaf al bugetului care poate avea corespondent doar în zilele noastre”. Dimitrie Bolintineanu a fost printre primii care a așezat degetul pe rana corupției timpului. Tabu rămân uneori și aplecările de afemeiat notoriu ale lui Cuza, cu Maria Obrenovici ca vedetă și cu Elena Cuza umilită, precum și unele patimi, precum jocul de cărți.
Istoric, trebuie să-i dăm însă Cezarului ce-i al Cezarului. Nu întâmplător, acum câțiva ani, în urma unui sondaj de opinie, studenții bucureșteni l-au plasat pe Cuza, cu 62% din opțiuni, în topul personalităților care au influențat pozitiv istoria noastră. Mihai Viteazul și Ștefan cel Mare s-au clasat după el în acest top. Cuza rămâne un mit, dar unul care, pe alocuri, trebuie demitizat.
Zile de zgomot și furie. N-am simțit în niciun fel aerul specific unei sărbători naționale pe 24 Ianuarie. Mă gândeam la momentul acela extraordinar, la entuziasmul, idealismul pașoptiștilor dar, revenind la actualitate, privind ce se întâmplă acum la noi, cu noi, îmi tot veneau în minte versurile lui Alecsandri din „Dan, căpitan de plai”: Țara-i în joc, țara-i în foc…
Chiar sunt din nefericire, în unele locuri, și incendii, amenințând vieți omenești, dar și mai puternică, mai periculoasă e vrajba, dihonia care a pătruns peste tot, otrăvind sufletele oamenilor cu neîncredere. Nu mai știi în ce și în cine să crezi în acest timp al unei generale devălmășii, al unei uriașe dezordini, al minciunilor sfruntate și manipulării grosiere. Al dezvăluirilor „scandaloase”, „cutremurătoare”, „devastatoare”, etc. Tensiuni extreme, discordie, declarații-șoc, incriminări, diabolizări, mistificare, în fine, o nebunie totală care-ți clatină orice sentiment de siguranță, de bine, fie el și relativ.
E plin de imbecili „jmecheri”, de parveniți vulgari, îngâmfați și, tot mai des, am senzația că rămân fără aer când văd cum specia proliferează. Încerc să înțeleg cum de se duce totul la vale cu atâta repeziciune, și vreau să mă agăț de ceva, să–mi găsesc un punct de sprijin, ca să nu-mi pierd echilibrul interior. Salvare individuală? Cred și nu cred în ea, pentru că nu trăim singuri, și totul din jurul nostru ne atinge cumva, ne afectează. Dintotdeauna mi-am apărat, prin ironie mai ales, prin efectul ei de distanțare, o zonă lăuntrică de candoare și idealitate. Rezervele mele de preț, micul teritoriu de „noli me tangere”.
Nu reușesc însă mereu să mă feresc de vântul cel rău, negativist, distructiv, și atunci mă împresoară angoasele. E prea multă contradicție în lumea asta, greu suportabilă pentru ființa rațională care sunt sau mă străduiesc să fiu. Zilnic aflu lucruri noi, care se bat cap în cap cu ceea ce știusem despre ele. Cercetători și medici se contrazic pe rupte, aruncându-te într-o derută totală. Ba ai voie să mânânci ceva la discreție, ba acel ceva e nociv de fapt, cum să te descurci, habar n-am. De ceea ce spun și promit politicienii, și ceea ce fac în realitate, nici nu mai amintesc. Schimbarea e regula jocului, și totul pare făcut ca să te amețească definitiv.
Cum spune undeva Jean d’Ormerson (în fermecătoarea sa carte „Ciudată e lumea, până la urmă”) „Lucruri mărețe facem. Frumoase lucruri. Descoperiri, cuceriri, invenții, capodopere. Și lucrușoare mărunte, fără preț, uneori anapoda, alteori rușinoase….Ne-am tot rostogolit din progres în progres. Au schimbat totul în jurul nostru, felul de a simți, gândi, trăi. Dar din condiția noastră omenească nu s-a clintit o iotă: te naști, suferi și mori”. E un adevăr pe care unii cocoțați la putere par a-l ignora cu desăvârșire, crezându-se eterni. Și culmea este că, dintotdeauna, se găsesc destui slugarnici care să le întrețină acest sentiment.
Așa ne trebuie dacă și noi, ceilalți, care judecăm lucrurile pe cont propriu, folosindu-ne capul, și care nu suntem obedienți, ne lăsăm totuși ușor pradă „desvrăjirilor” de tot soiul din epoca „post-umană”. Când, de fapt, sufletul nostru, dacă nu l-am pierdut între timp, e același din zorii umanității. S-a clintit ceva din condiția noastră omenească, a descoperit cineva nemurirea?
La data de 26 ianuarie a.c., polițiștii de proximitate și siguranță publică din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Bacău au acționat în municipiile Bacău, Onești și Moinești pentru creşterea gradului de siguranţă a elevilor şi personalului didactic în incinta şi imediata apropiere a unităţilor de învăţământ.
S-a acționat pentru verificarea respectării prevederilor legale de către societăţile comerciale şi persoanele fizice, situate în zona unităţilor de învăţământ preuniversitar, referitoare la comercializarea de băuturi alcoolice și ţigări, identificarea elevilor care absentează de la orele de curs, a persoanelor care nu-şi justifică prezența în incinta şi zona adiacentă unităţilor de învăţământ şi luarea măsurilor legale faţă de acestea, verificarea modului de acces în unitățile şcolare.
În urma activităților desfășurate au fost verificate 28 de unități de alimentație publică și au fost identificați 23 de elevi care absentau de la orele de curs.
Elevii depistați în situații de chiul au fost prezentați conducerii unităților de învățământ pentru dispunerea măsurilor prevăzute de regulamentele interne.
Polițiștii au aplicat 7 sancțiuni contravenționale în valoare totală de 1500 de lei.
În incinta unei unități de învățământ din municipiul Bacău a fost depistată, fumând, o minoră de 16 ani, elevă la instituția școlară. Față de aceasta s-a dispus măsura sancționării contravenționale cu amendă în cuantum de 50 lei, conform art. 3, alin. 1 din Legea 349/2002.
Într- o sală de jocuri din municipiul Bacău a fost depistat absentând de la cursuri un minor de 16 ani. Cu ocazia legitimarii acesta a refuzat sa dea relații cu privire la identitatea sa. Susnumitul a fost sancționat cu amendă în cuantum de 100 lei, conform art. 2, pct. 31 din Legea 61/1991.
La data de 27 ianuarie a.c., în jurul orei 07.00, polițiștii au fost sesizați cu privire la producerea unui eveniment rutier, pe DJ 252, pe raza localității Pradais.
Din primele cercetări efectuate la fața locului a rezultat că un bărbat de 38 ani, din județul Neamț, în timp ce conducea un autoturism pe DJ 252, pe raza localității Pradais, pe fondul neatenției sporite în condiții de vizibilitate scăzută pe timp de noapte, a surprins și accidentat o tânără de 18 ani, din comuna Huruiești, care circula pe margine părții carosabile pe același sens de mers cu autoturismul în cauză.
În urma impactului a rezultat vătămarea corporală a tinerei de 18 ani, care a fost transportată la Spitalul Județean Bacău, fără a rămâne internată.
Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest care a indicat valoarea zero și i-au fost recoltate mostre biologice de sânge pentru stabilirea alcoolemiei.
În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de vătămare corporală din culpă.
Nouă caiete cu însemnări zilnice făcute pe o perioadă de nouă ani (1906 – 1915) de ilustrul politician şi demnitar băcăuan Iuniu Lecca au fost descoperite în fondul cu acelaşi nume de la Arhivele Naţionale Bucureşti, transferat de la Academia Română.
Fiecare caiet conţine circa 100 de pagini, care au fost fotocopiate pentru a fi transcrise şi date publicităţii, în următorii ani, de profesorul Dumitru Lecca, descendent (nepot al politicianului) al cunoscutei familii de boieri, politicieni, demnitari şi militari de carieră Lecca, originară din judeţul Bacău.
„În dorinţa mea de a reconstitui istoria familiei Lecca – ne-a declarat Dumitru Lecca -, deoarece pe timpul comunismului s-a făcut tot posibilul ca istoria vechilor familii şi tot ce au însemnat în România să dispară, m-am interesat de orice surse posibile de a mai găsi documente vechi, fotografii, înscrisuri, mai ales că am avut neşansa ca foarte multe să fi fost distruse intenţionat. Aşa cum s-a întâmplat la conacul familiei de la Radomireşti (Letea Veche), unde toate documentele care existau au fost puse pe foc”.
Fiecare dintre cele nouă caiete cu însemnări olografe reprezintă, în general, un an, deci este vorba de o perioadă de nouă ani, echivalentă cu aproape toată perioada în care Iuniu Lecca a fost parlamentar de Bacău din partea PNL, deputat şi senator.
Conţinutul lor – spune Dumitru Lecca – pot fi împărţite pe trei capitole distincte. Însemnările de familie se referă la întânirile pe care Iuniu Lecca le-a avut cu copiii, cu familia, cu activitatea sa la moşia de la Radomireşti, importante mai ales pentru oamenii interesaţi de amănunte din politica agrară a vremii, de relaţiile pe care familia Lecca le întreţinea cu sătenii sau de modul în care trăiau şi munceau oamenii locului.
Însemnările despre participarea lui Iuniu Lecca la viaţa băcăuană sunt legate de viaţa politică şi socială a urbei şi judeţului. Fiind şi prefect de Bacău, dar şi senator şi deputat de Bacău, Iuniu Lecca avea foarte multe relaţii cu autorităţile locale, cu oameni de cultură, cu oameni din elita oraşului.
„Indiferent că se întâlneau la Prefectură, la o cafea sau la adunări electorale – spune nepotul politicianului -, acum vedem cum decurgeau acestea. Sunt foarte multe amănunte de bucătărie internă, de culise, puţin cunoscute, care cred că sunt de mare interes pentru că în toate apar nume de circulaţie importantă din Bacăul acelor vremuri”.
A treia parte a însemnărilor se referă la activitatea de parlamentar, dar nu descrisă sub forma unor rapoarte trimise, de exemplu, la partid sau în altă parte, ci a unor întrevederi de culise, personale, după şedinţe furtunoase în Parlament, cu nume cunoscute ale politicii româneşti, gen Brătianu, Take Ionescu sau alţii. Sunt şi comentarii asupra a ceea ce s-a întâmplat în Parlament, aflăm păreri intime ale unora referitoare la unele legi, la unele situaţii din societatea vremii.
Cine a fost Iuniu Lecca
Iuniu Lecca s-a născut în 1863, la Bacău. A fost bacalaureat în Ştiinţe complete la Sorbona şi s-a dedicat politicii şi diplomaţiei. A fost, pe listele PNL, deputat sau senator în Colegiul I Bacău în mai multe legislaturi (1891, 1895, 1899, 1901, 1905, 1907, 1912 şi 1914), dar a fost şi prefect de Bacău.
În timpul Primului Război Mondial a organizat, din proprie iniţiativă, un spital de campanie în oraş. Calitatea de parlamentar l-a caracterizat ca deosebit de activ. A luat atitudine în multe privinţe ale politicii vremii. La moartea sa, în 1940, la Radomireşti, colegul său de bancă parlamentară, Nicolae Iorga scria:
„Era un aprig combatant politic şi ideile sale şi le spunea limpede şi curagios, nesfiindu-se să atace şi părţile intangibile când el credea că aşa trebuie. Dar în relaţiile personale era cel mai plăcut dintre oameni…”. Era un om sever, dar drept, şi în relaţiile de familie, chibzuit în administrarea averii.
1 de 3
Pe cât de atent cu toate acestea a fost Iuniu Lecca în viaţa sa, pe atât de tragic a fost modul în care i s-a tratat memoria după ce s-a stins fizic. A fost înmormântat la Biserica Dealu Mare, ctitorită chiar de familia Lecca şi restaurată pe banii ei.
„Comuniştii – scrie autorul monografiei -, în ura lor faţă de biserică şi boieri, au profanat mormântul lui Iuniu, dar şi pe cel al generalului Dimitrie Lecca, aflate conform tradiţiei în biserică, acoperindu-le cu o podea”.
O familie veche, posibil cu origini corsicane
Familia Lecca are rădăcini încă din vremea Imperiului Roman. La noi în ţară a apărut odată cu o căpetenie a lui Mihai Viteazul, Aga Leca.
Acum patru ani, Dumitru Lecca (fost antrenor al naţionalei de baschet a României) a lansat în Bacău cartea „Cronica unei mari familii băcăuane. Boierii Lecca”, în care vorbeşte de 27 dintre membrii familiei, de la paharnicul Gheorghe Lecca (1800 – 1835) la primarul de Gioseni Dimitrie I. Lecca (1865 – 1907), toţi parlamentari, prefecţi, primari, profesori sau magistraţi, între care prefectul de Bacău Ioan (Enache) Gh. Lecca (1825 – 1876), ministrul de Finanţe şi parlamentarul Gheorghe Gh. Lecca (1831 – 1885), generalul Dimitrie Gh. Lecca (1832 – 1888), senatorul, deputatul şi prefectul Caton G. Lecca (1860 – 1913), prefectul liberal Ion G. Lecca (1863 – 1898), senatorul si deputatul liberal Victor G. Lecca (1865 – 1906), deputatul şi senatorul liberal Iuniu I. Lecca (1863 – 1940) şi prefectul Dimitrie I. Lecca (1865 – 1907).
Istoria familiei Lecca – spunea descendentul de astăzi, Dumitru – este foarte complicată şi există multe păreri cu privire la geneza şi evoluţia ei.
Dumitru Lecca“Pînă la străbunicul meu – a opinat Dumitru Lecca – pe firul evocărilor se fac multe ipoteze. După unii, familia are origine italiană, după alţii albaneză. Eu cred că mult mai probabilă este varianta italiană, de unde s-a ajuns şi în Albania”. Nişte regizori italieni au făcut şi un film pe această temă, pentru că familia Lecca are în Italia o istorie, dar ei au vrut să cunoască şi filiera românească.
După cum spuneam, familia se trăgea din Corsica, pe care o stăpâneau. La un moment dat, au fost înfrînţi acolo şi s-au răspândit în Spania. Pentru destinul generalului din armata lui Mihai Viteazul, Aga Lecca, au venit cu ceva ani în urmă italienii în România să toarne filmul şi astfel au ajuns şi la Dumitru Lecca. Filmul lor a început la Suceava, ghidaţi de o carte a lui Octav Lecca despre boierimea română. Apoi au ajuns la Bacău.
“Mie – a mai opinat urmaşul familiei -, filmul lor nu-mi place prea mult: e o idee cam fantezistă. Scena fundamentală a fost filmată la biserica din Dealu Mare, unde un actor l-a întruchipat pe Aga Lecca. După ce îşi spune el replicile, pleacă spre altar, de unde ies eu, ca o idee de continuitate în timp a familiei. Eu cred că filmul putea spune mult mai multe despre ce au reprezentat membrii familiei. Pentru că ei chiar au însemnat ceva în acest judeţ şi în această ţară“.
„Eu cred că însemnările bunicului meu aduc o lumină nouă sau mai degrabă aspecte mai puţin cunoscute din istoria vremii. Îmi propun publicarea acestor caiete, dar este un travaliu foarte complicat, pentru că însemnările sunt scrise de mână, cu ortografia de atunci. Eu doar am fotografiat pagină cu pagină, iar descifrarea scrisului nu este una facilă.
Deci, trebuie efectiv să transcriu însemnările. Până atunci, însă, voi veni cu o comunicare referitoare la primul caiet, pe care o voi prezenta la întrunirea din acest an a Arhivelor Statului Bacău, pentru a da sens următoarelor demersuri. Voi prezenta aspecte din toate cele trei capitole pe care le-am menţionat. Şi voi continua, în anii următori, cu extrase din aceste memorii”.
Dumitru Lecca, nepotul politicianului Iuniu Lecca
Consilierul local Adrian Gavriliu a anunțat ca și-a depus demisia după ce săptămâna trecută a câștigat concursul pentru șefia Club Sportiv Stiinta Municipal Bacău.
Anunțul l-a făcut pe blog-ul personal, mulțumind celor care l-au votat și spunând ca este bucuros că în cele șapte luni de mandat a reușit să aducă schimbări în domeniul sportiv.
Totodată, și-a exprimat dorința de a face mai mult bine cetățenilor băcăuani și din noua funcție.
Celor care îl criticau le-a promis și ca va scrie în continuare pamflete , în măsura în care timpul îi va permite.
Mihaela Ciocodei este cea care îi va lua locul în Consiliul Local dar abia după înregistrarea demisiei, votul în Consiliul Local și depunerea jurământului.
Gavriliu este al doilea consilier PSD care părăsește legislativul local după Claudiu Ambrosie, a cărui demisie a fost înregistrată și va fi adusă la cunoștință celorlalți consilieri chiar la ședința ordinara de săptămâna viitoare. Locul său va fi luat de Gheorghe Danila.
În acest moment PSD deține majoritatea în CL Bacău.