marți, 16 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2573

La Dărmănești, extinderea canalizării va fi terminată în primăvară

    Constantin TOMA, primarul Darmanestiului

    După mai bine de 3 ani de la demarare, în sfârșit, extinderea sistemului de canalizare din orașul Dărmănești pare să se apropie de final. După mai multe tergiversări de execuție și refacere a unor lucrări efectuate de mântuială de către constructori, aceștia se află acum la câțiva pași de finalizare a investiției, spre satisfacția conducerii Primăriei orașului Dărmănești și a locuitorilor lui.

    ”Lucrarea este finalizată în proporție de 95 la sută. Mai sunt de făcut mici retușuri. În acest moment se lucrează la stația de epurare. Se realizează legătura între colectorul principal și stație. Totodată, se merge pe execuția branșamentelor la gospodăriile beneficiarilor. Sunt deja făcute 500 de branșamente și, dacă vremea va permite, până la sfârșitul anului vom ajunge la aproximativ 700.

    Pentru a începe probele tehnologice avem nevoie de circa 1.000 de branșamente. Noi sperăm ca în martie, cel târziu, aprilie, anul viitor să supunem la probe această investiție”, ne-a declarat zilele trecute Toma Constantin, primarul orașului Dărmănești.

    Lucrarea face parte dintr-un proiect mai amplu, derulat de către Compania Regională de Apă (CRAB) Bacău și vizează ”Extinderea și reabilitarea infrastructurii de apă și apă uzată în județul Bacău”, finanțată din Fondul de Coeziune, prin Programul Operațional Sectorial de Mediu, Axa prioritară 1. În cadrul acestui proiect sunt 5 subproiecte, pentru orașele Bacău, Moinești, Buhuși, Dărmănești și Tîrgu Ocna, valoarea totală ridicându-se la peste 117.000.000 euro.

    Din această sumă, 91.400.000 euro reprezintă finanțare nerambursabilă din Fondul de Coeziune iar 14.000.000 euro au fost asigurați din bugetul de stat.

    Restul de peste 10 milioane euro a fost suportat de primăriile amintite, contribuția lor fiind în raport de valoarea subproiectului aferent. Investiția de la Dărmănești este de 56,3 milioane lei, fără TVA, și înseamnă 54 km de canalizare, 16 stații de pompare și 3.519 racorduri la tot atâtea gospodării.

    Contractul pentru construcție a fost semnat în 14 iunie 2014 și termenul de dare în exploatare a fost stabilit pentru septembrie 2016, dar constructorii (o asociere de firme) au lucrat în pași de melc și, în plus, au fost obligați să refacă o serie de lucrări, pentru că le-au executat de proastă calitate.

    Pentru circa 70 de copii din satul Fulgeriș, Moș Crăciun a venit pentru prima dată

      Pentru cei mai mulți dintre copiii care urmează grădinița și școala în satul Fulgeriș, comuna Pâncești, județul Bacău, și pentru frățiorii și surioarele acestora, Moș Crăciun vine, în 2017, pentru prima dată.

      Moșul a dat această misiune unor oameni cu suflet mare – echipa Asociației ”Mie Îmi Pasă!”, din Bacău – iar oamenii cu suflet mare au primit cu bucurie misiunea Moșului. Așa că, au împărtășit și altor semeni cu suflet mare despre misiune, iar cei care au auzit povestea, fără să stea pe gânduri, li s-au alăturat.

      Au citit rând pe rând scrisorile pe care cei 72 de copii cu vârste între 2 și 15 ani, din Fulgeriș, le-au desenat sau scris pentru Moș cu mare speranță că anul acesta nu vor fi ocoliți, iar după ce le-au citit, s-au mobilizat, pe cont propriu, să transforme speranța în realitate.

      Astfel, în ajunul Ajunului Crăciunului, sâmbătă, 23 decembrie, oamenii ”Mie Îmi Pasă!”, încărcați cu darurile râvnite de copii pleacă la Fulgeriș pentru a pune capăt misiunii primite de la Moș. O misiune prin care lumea să înțeleagă că Moș Crăciun există și că este ”iubire față de aproape”.

      Voluntarii Asociației ”Mie Îmi Pasă!” sunt, de altfel, aceiași care, de Sf. Neculai, au renovat, redecorat și dotat clasa copiilor de la Școala Fulgeriș, cu mobilier de joacă, rafturi pentru cărți și cărți și, desigur, un brad minunat de Crăciun.

      Un Moş Crăciun care împarte bomboane copiilor pe stradă

        -a importat ideea din Italia şi de patru ani, înainte de Crăciun, umblă pe străzi cu un sac plin de bomboane, pe care le oferă celor mici

        Iosif Dancă (66 ani), din Bacău, aşteaptă cu nerăbdare sărbătorile de iarnă, pentru că atunci se îmbracă în costumul lui Moş Crăciun, îşi pune barba albă, ia bastonul şi porneşte pe străzile oraşului pentru a împărţi bomboane de ciocolată copiilor pe care-i întâlneşte.

        Face asta de patru ani, de când s-a întors din Italia.

        „Am fost plecat mai bine de zece ani în Italia şi acolo am văzut Crăciuniţe pe stradă, care le dădeau bomboane copiilor şi bătrânilor care treceau pe lângă ele.

        Era foarte frumos. Când am venit în ţară, mi-a venit ideea să fac şi eu la fel aici. Şi de atunci, câteva zile înainte de Crăciun, merg pe stradă, la magazine, la biserică şi împart dulciuri. Copiii se bucură mult când mă văd”, spunea Iosif.

        Duminică a mers cu sacul plin de bomboane la Biserica Sf. Cruce din Bacău şi i-a aşteptat pe prichindei la ieşirea de la slujbă.

        Extrem de încântaţi, cei mici au profitat de întâlnirea cu bătrânelul şi i-au spus şi ce jucării îşi doresc să găsească sub brad.

        Claxonat de aproape toţi şoferii din trafic, Moşul a pornit apoi către cartierul Narcisa, ca să facă fericiţi şi alţi copii.

        Valoarea câștigătoare la Extragerea Crăciunului a Loteriei bonurilor fiscale

          Bonurile fiscale cu valoarea de 426 de lei emise pe 23 noiembrie sunt au fost desemnate câștigătoare la extragerea specială a Loteriei bonurilor fiscale care a avut loc duminică, 24 decembrie, și care a fost dedicată Sărbătorii Crăciunului.

          La extragere au participat bonurile emise între 1 aprilie și 8 decembrie 2017, iar fondul de premiere este de un milion de lei, sumă din care vor fi acordate cel mult 100 de premii.

          Dacă după extragerea de duminică numărul cererilor de revendicare va depăși această limită, va fi organizată o a doua extragere, pentru desemnarea celor 100 de câștigători.

          Cererile de revendicare pot fi depuse începând cu prima zi lucrătoare după ziua extragerii, timp de 30 de zile. Solicitanții trebuie să depună bonurile fiscale (în original), alături de copia actului de identitate și de o cerere, la orice administrație fiscală din structura ANAF.

          Colindul ne reamintește că trebuie să trăim frumos

            O tradiție minunată: în fiecare an, de Crăciun și de Paște, pacienții de la secția Psihiatrie a spitalului Buhuși primesc vizite speciale. În preajma Crăciunului din acest an, n-au lipsit colindătorii. Adolescenți ai Colegiului ,,Ion Borcea” Buhuși, coordonați de preotul prof. Mihai Macovei, i-au încântat pe pacienți cu grozavele lor colinde.

            A impresionat faptul că mulți dintre pacienți au cântat împreună cu adolescenții. Vocilor grupului de adolescenți și pacienți li s-au alăturat vocile și aplauzele primarului Vasile Zaharia, ale managerului spitalului, dr. Mouhannad Toron, ing. Constantin Poiană, managerul de calitate al instituției, ing. Elena Mitrea, coordonatorul activităților de la Casa de Cultură, ale salariaților secției. ,,Firește, n-au lipsit cadourile pentru pacienți. A fost o mare bucurie pentru ei.

            Au simțit că au venit sărbătorile. Sufletul poate fi vindecat și prin asemenea gesturi. A fost o atmosferă care m-a emoționat profund, așa cum mă emoționează orice manifestare de acest gen”, ne-a spus managerul Mouhannad Toron.

            „De Crăciun, colindul răvășește frumos inimile noastre, ne oblojește răni ale sufletului, ne îmbogățește cu Speranță și Credință, ne apropie, ne aduce acasă, ne reamintește că trebuie să trăim frumos. Mă bucură faptul că adolescenții noștri au putut transmite aici acest mesaj”, a adăugat preotul prof. Mihai Macovei.

            Înot/ C.N. de Poliatlon: „Csmei” cu noi recorduri naționale

            Ultima competiție din anul 2017 din calendarul competițional al Federației Naționale de Natație și Pentatlon Modern, Campionatul Național de Poliatlon destinat cadeților 12 ani, s-a desfășurat în perioada 14-17 decembrie la Pitești. Și de această dată sportivii de la CSM Bacău au avut o evoluție mai mult decât convingătoare reușind patru noi recorduri naționale.

            Rezultate: Ștefan Cozma – 100m Fluture medalie de aur și record național ; 100m Spate medalie de aur și record național ; 200m Liber medalie de aur ; 100m Bras medalie de argint ; 200m Mixt medalie de aur și record national ; 100m Liber medalie de aur.

            Ștafeta 2005 formată din, Robert Adam , Dragoș Bălăiță, Iustin Mistireanu și Ștefan Cozma a obținut medalie de aur și un nou record național la 4x50m Liber, la care s-a adăugat medalia de aur la 4x50m Mixt.

            Sportivul Ștefan Cozma a obținut și titlul de Campion al Poliatlonului la general, fiind cel mai bun cadet la vârsta lui.

            Nașterea Domnului, centrul lumii și al timpului

            Scrisoare pastorală la sărbătoarea Nașterii Domnului nostru Iisus Hristos

            Iubitului nostru cler, cinului monahal şi tuturor dreptmăritorilor creştini din această de Dumnezeu păzită şi binecuvântată eparhie, har, milă şi pace de la Îndurătorul Dumnezeu, iar de la noi părintească dragoste!

            Nașterea Fiului lui Dumnezeu ca Om în Betleemul Galileei la plinirea vremii (Gal.4, 4) este începutul mântuirii noastre. Întruparea lui Dumnezeu restaurează firea umană și îl împacă pe om cu Creatorul său reașezându-l în comuniune de iubire și dialog cu Acesta. Mai mult, îi deschide perspectiva asemănării cu Arhetipul său, după cum Sfinţii Părinţi mărturisesc: Dumnezeu Se face om pentru ca omul să devină dumnezeu după har. Hristos Domnul și-a asumat liber firea umană, așa cum și omul primește darul mântuirii prin împreună lucrare teandrică și își asumă rolul de fiu răscumpărat al Părintelui ceresc.

            Postul care preîntâmpină Sărbătoarea Nașterii Domnului este o icoană a nevoinței ce ne vorbește despre perioada precreștină – idolatră – a umanității aflate în așteptarea întrupării lui Mesia – Izbăvitorul din robia morții. În actualitate, pentru creștinul contemporan, trăitor la răspântia curentelor de opinie seculariste, într-o eră ce se vrea a descreștinării, a izolării actului de credință în perimetrul strict ecleziastic, această perioadă de 40 de zile este un timp al pregătirii pentru întâmpinarea Nașterii tainice a aceluiași Prunc Dumnezeiesc în cadrul liturgic, în ieslea Altarului și în sufletele noastre. Inima omului devine iesle în care Hristos Se naște și pentru aceasta ne ostenim prin post și prin împlinirea faptelor milei creștine – singurele care arată conținutul sentimentelor noastre.

            În această perioadă liturgică suntem asemenea magilor în căutarea Luminii nemateriale, sau a pelerinului spre veșnicie care, despătimit și concentrat cu întreaga ființă, aleargă spre întâlnirea cu dumnezeiescul. Această călătorie este o întoarcere din exilul viețuirii păcătoase, o neliniștită căutare a regăsirii de sine, a chipului în căutarea Arhetipului, a icoanei în căutarea modelului. La capătul acestui drum al reînnoirii ne așteaptă Pruncul Iisus, care ne spune că pentru a moșteni Împărăția cerurilor, trebuie să ne schimbăm viața, să ne sustragem modului păcătos de consumare a timpului, să depășim înțelegerea egoistă și secularistă a existenței, să ne smulgem mintea din robia spațiului virtual și să ne întoarcem la ceea ce suntem și pentru ce am fost creați, la simplitatea sfinților și nevinovăția pruncilor.
            Ca o încununare a slujbelor liturgice și a nevoinţelor, colindul ne apropie parcă mai mult de atmosfera betleemică, de bucuria martorilor minunii Nașterii Domnului, el fiind o icoană muzicală a cântării sublime a corurilor îngerești, o nestemată ce împlinește patrimoniul spiritual al Ortodoxiei reînnodând peste timp ansamblul vocilor universale care cântă Creatorului solfegii ale recunoștinței. Din icoană melodică, colindul devine, în această perioadă penitențială, o icoană a nevoințelor spirituale care se înalță spre Pruncul din iesle ca un cântec de leagăn șoptit Celui care și-a asumat crucea suferinței din veșnicie. Alături de colindători, preotul, ca apostol al lui Hristos, poartă icoana Întrupării, vestind credincioșilor nașterea Celui ce a mântuit neamul omenesc și Care dorește să ia chip în noi.

            Iubiții Mei fii și fiice duhovnicești,

            Sărbătoarea Crăciunului, ca icoană a timpului sacru, actualizează liturgic evenimentul Nașterii Domnului astfel încât noi devenim martori transfigurați, asemenea păstorilor și magilor, în fața noastră născându-se Hristos, iar noi aducându-I jertfa existenței noastre smerite, zugrăvind prin aceasta, peste timp, icoana Nașterii Sale în Betleem.

            Într-un text cunoscut sub denumirea de Protoevanghelia lui Iacov sau Evanghelia copilăriei lui Iisus, (cel mai vechi text care atestă explicit purureafecioria Maicii Domnului), în cap. al XVIII-lea, se relatează faptul că Iosif, după ce o adăpostește pe Fecioara Maria în peștera din Betleem, merge să caute o moașă evreică dispusă să ajute la naștere și în acest timp are o revelație care surprinde Universul într-un mod extraordinar, percepe timpul suspendat, pe martorii Nașterii îi surprinde încremeniți în nemișcare, iar relatarea lui pare descrierea unui tablou extraordinar ce captează în imaginea unei mirări, emoția sfântă a martorilor și a naturii.

            Astfel, el spune că mergea fără să înainteze niciun pas, aerul era încremenit de uimire, bolta cerului era nemișcată, păsările își încetară zborul, păstorii așezați în jurul blidului mâncând nu mâncau, turma de oi care păștea în apropiere era nemișcată, mâna păstorului cu toiagul deasupra capului rămăsese încremenită, iezii rămăseseră cu boturile nemișcate deasupra apei, pentru ca apoi, dintr-o dată, toate să-și reia mersul lor firesc. În acest tablou, locul de unde Iosif contemplă Universul încremenit devine centrul lumii, pentru că în acel punct se năștea Cuvântul Creator întrupat pentru a recapitula și transfigura totul. Lumea se oprește din cursul ei firesc pentru o clipă, rămasă în mirare, iar timpul se oprește pentru a se umple de prezența Pruncului dumnezeiesc și a reporni răscumpărat în depănarea lui spre veșnicie. Este clipa care se înfige în centrul lumii și al timpului și la care se raportează găsindu-și sensul toate marile evenimente ale istoriei. Nașterea Fiului lui Dumnezeu ca Om în istorie, taină din veac ascunsă și singurul lucru nou sub soare, devine axa timpului și sensul istoriei.

            Acest tablou sublim relatat de Iosif în Protoevanghelia lui Iacov a inspirat pe iconari, iar Nașterea în chip de Om a Fiului lui Dumnezeu și nevoia omului de a percepe în mod concret mesajul dumnezeiesc au constituit peste timp argumentele și fundamentele reprezentării iconografice al lui Dumnezeu, dând naștere icoanei în fața căreia ne închinăm în această sfântă zi.
            De altfel, Iconostasul, după mărturia teologului rus Pavel Florensky, zugrăvește istoria mântuirii neamului omenesc, pe care o contemplăm de fiecare dată când participăm la slujbele Bisericii.

            Aflată în centrul catapetesmei, Icoana Nașterii Domnului concentrează în ea semnificațiile celorlalte Praznice Împărătești și anticipează toate evenimentele din viața lui Hristos, în ea fiind sugerat un continuu paralelism între cele două aspecte ale misiunii Fiului întrupat, cea mesianică și cea eshatologică. Este o icoană a nașterii și a prevestirii morții.

            În centrul compoziției se află Maica și Pruncul, reprezentați în fața peșterii pentru a se sublinia faptul că evenimentul betleemic depășește prin semnificații locul istoric unde s-a petrecut.

            Întunericul sumbru al peșterii indică umbra păcatului și a morții care domneau peste omenire înainte de întrupare, dar mai reprezintă și adâncul iadului. În acest sens, Întruparea este pusă de iconari în paralel cu Pogorârea la iad, peștera fiind prefigurarea mormântului din care Hristos a înviat. Pentru a ne mântui, Iisus Se coboară chenotic până la iad, unde răul zace în densitatea ultimă, pentru a elibera pe Adam și toată omenirea care aștepta venirea Sa. Peștera, ieslea și fașa devin astfel simbolurile smeririi Sale. Pruncul e reprezentat în alb, ca o pată de lumină pe fondul negru al peșterii căci El este Lumina lumii (In. 8,12) care luminează în întuneric (In. 1, 5), iar scutecele par giulgiu, prefigurând pătimirile Sale, căci El nu este un prunc oarecare, ci Omul durerii (Isaia 53, 3). Maica – paradigmă a maternității și fecioriei – e reprezentată în centru, în dreapta Pruncului (Ps. 44,11), îmbrăcată în veșmântul purpuriu al împăraților bizantini, sugerând demnitatea sa de Împărăteasă a cerului, iar cele trei stele din jurul capului ei sunt semnul pururea fecioriei. Ea privește contemplativ Pruncul, meditând la cuvintele dreptului Simeon (Luca 2, 35), iar mâinile așezate în formă de cruce pe piept anunță răstignirea Fiului său.

            Îngerii apar în partea superioară a tabloului, unind cerul cu pământul, și sunt reprezentați în calitatea lor de mijlocitori, ocrotitori și veghetori ai oamenilor și mesageri în fața Tronului Preasfintei Treimi.
            Prezența celor trei magi arată faptul că sensul ultim al oricărei căutări și științe omenești este contemplarea, adorarea lui Dumnezeu, iar atitudinea lor orantă la căpătâiul Pruncului anunță convertirea neamurilor la Biserica lui Hristos și universalitatea mesajului evanghelic. Darurile oferite de ei ne conduc cu mintea la aromatele purtate de femeile mironosițe care se vor îndrepta spre mormânt și prefigurează misiunea arhierească a Pruncului care Se va jertfi pe Golgota.

            Dreptul Iosif este reprezentat în partea de jos a icoanei, ca personaj secundar, stând pe o piatră și meditând tulburat și îndoielnic la minunea Nașterii. În fața sa, un bătrân gârbovit, îmbrăcat în haină de piele, a cărui atitudine și înfățișare trădează deghizarea diavolului, care ia chipul păstorului Thyrros, sădește insinuant gânduri de îndoială în inima Dreptului Iosif, până ce Arhanghelul Gavriil îi va revela adevărul originii dumnezeiești a Pruncului.

            Așadar, icoana Nașterii, ca o sămânță ce germinează însutit, concentrează în ea întreaga operă de mântuire a umanității şi focalizează prezența martoră a întregului univers, cerul și pământul, îngerii și oamenii, evreii și păgânii, umanitatea și dumnezeirea. În prezența fragilă a Pruncului dumnezeiesc se pot vedea faptele mântuirii hristice – minunile, predica, jertfa, moartea și învierea – și se confirmă adevărul evanghelic, care spune că în chipul inocent al unui copil stă concentrată Împărăţia Lui Dumnezeu.

            Iubiții Mei,

            Prezența lui Hristos asumată de fiecare persoană și, prin extensie, de fiecare popor a dat naștere unității de neam, împletind într-un mod sublim etosul și religiosul în plămada ființei naționale. În felul acesta, definitorie pentru un popor este exprimarea credinței în același Dumnezeu, Care transcende timpul și lumea și este adevăratul izvor al unității. Doar El poate da naștere unui popor ales ce își are patria în cer, iar limba comuniunii acestuia este iubirea născută din mirarea contemplării lui Dumnezeu.

            De-a lungul istoriei sale neamul românesc a fost răstignit de multe ori, însă tot de atâtea ori a înviat, iar forța care l-a determinat să renască de fiecare dată a fost credința sa curată și profundă în Dumnezeu. Urmând frumoasei inițiative a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române de a înnobila fiecare an cu o temă generică omagială și comemorativă care să pună în valoare trecutul încărcat de glorie al acestui neam și să dea continuitate și sens faptelor înaintașilor, vă amintim că anul 2018, care va începe peste câteva zile a fost numit de către Patriarhia Română ca fiind „Anul omagial al unităţii de credinţă şi de neam” şi „Anul comemorativ al făuritorilor Marii Uniri din 1918”. Cu acest prilej, în Arhiepiscopia Romanului și Bacăului vor fi organizate manifestări cultural-religioase, care vor evidenția jertfa înaintașilor pentru unitate națională și de credință. În principalele locații unde au avut loc încleștări armate, vor fi organizate simpozioane și vor fi publicate materiale documentare. Toate aceste manifestări se vor constitui într-un tablou omagial dedicat memoriei neîntinate a personalităților care au ctitorit unitatea naţional-religioasă a poporului român.

            Iubiți credincioși,

            În finalul acestui cuvânt pastoral, vă invit cu părintească dragoste să retrăim și anul acesta bucuria sfântă a Crăciunului în toată dimensiunea lui sacră, liturgică, tradițională a sărbătorii. Să ne smerim precum Dumnezeu Care se întrupează pentru a ne înălța, cu El și prin El, la starea desăvârșirii duhovnicești.

            După cum se știe, Sărbătorile creștine sunt zile ale lui Dumnezeu coborâte din iubire la noi, ca să ne înalțe pe noi, tot pe calea iubirii, până la piscurile existenței Lui.

            Să încercăm, dragii mei, să redescoperim fondul neartificial al sărbătorii și să ne lăsăm copleșiți de misterul profund al evenimentului mântuitor care va vorbi despre el în noi, descoperindu-ne alte sensuri ale drumului nostru către asemănarea cu Dumnezeu. Nașterea Domnului să nu fie numai sărbătoarea luminilor artificiale care opacizează lumina lui Hristos, ci să fie sărbătoarea luminii celei necreate pe care au descoperit-o de-a lungul istoriei atâția sfinți ai Bisericii.

            Toate aceste gânduri le-am concentrat într-un buchet de câteva versuri pe care le-am intitulat sugestiv:

            Chenoză și Înviere
            În noaptea lungă de cleștar,
            După solstițiul cel de iarnă,
            Așez cu grijă pe altar
            A Nașterii sfântă icoană.
            Prin simțăminte sufletești
            Vreau să resimt din nou misterul,
            Cum între cele pământești
            Coboară Dumnezeu tot cerul!
            Cu ochi de gând adânc privesc
            În chipul blând a lui Iisus:
            Nimic nu-mi pare nefiresc
            La Dumnezeu venit de sus.
            În acest prunc gingaș, frumos,
            Născut în simplitatea firii,
            Descopăr chipul lui Hristos
            În plenitudinea iubirii.
            Când Logosul peren se naște
            Și-mbracă firea mea umană
            Stă mintea-n loc și recunoaște
            Misterul sfânt de pe icoană.
            Mă urc cu gândul pân’ la cer,
            Și-ascult cântarea îngerească,
            Când las în trup acest mister,
            Ca de el însuși să vorbească.
            Copil divin în iesle pus
            Cu scutece înveșmântat,
            Deja te văd la moarte dus
            Și răstignit și îngropat!
            Când Tu te naști, lumea renaște
            Și totu-i plin de bucurie,
            Prin Tine moartea este Paște,
            Iar Viața, Sfântă Liturghie.
            Al vostru păstor şi pururea către Domnul rugător,

            † IOACHIM
            Arhiepiscopul Romanului şi Bacăului
            Dată în reşedinţa noastră arhiepiscopală de la Roman, decembrie 2017

            ––––––––––––––––––––-

            Crăciunul – iubire de neuitat

            Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea încât l-a dat pe Fiul său, unicul născut… (In 3,16)

            „Mărire în cer lui Dumnezeu şi pe pământ pace oamenilor pe care el îi iubeşte!” (Lc 2,14).

            A fost odată un rege puternic care cu armatele sale a cotropit o ţară străină, a pârjolit satele şi oraşele şi pe locuitori i-a târât în robie. Faptele de război le-a săpat în piatră, iar când a simţit că se apropie moartea şi-a clădit un monument funerar uriaş.

            Trupul i-a fost îmbălsămat cu mirodenii scumpe pentru a fi protejat de putrezire. Numele său însă tot a fost uitat şi faţa nimănui nu se luminează, inima nimănui nu tresare când este el pomenit. Va veni apoi ziua când vântul şi furtuna vor răsturna şi ultima piatră a monumentului, iar nisipul deşertului îl va acoperi ca şi când nu ar fi trăit.

            Dar a trăit odată şi un alt rege. Acesta nu a avut soldaţi, nu a vărsat sânge, nu a incendiat oraşe şi nu a luat robi. Numele lui nu a fost săpat în piatră ci în inimi omeneşti. El i-a luat de mână pe păcătoşi, a mângâiat cu blândeţe frunţile bolnavilor şi cu lumina bunătăţii sale a luminat noaptea săracilor şi a celor suferinzi. El nu şi-a clădit un monument funerar, dar în marile oraşe ca şi în satele modeste se construiesc case şi biserici în amintirea lui. De el ne aminteşte dangătul clopotelor, iar în aceste zile întreaga lume îi sărbătoreşte ziua de naştere: pentru că puterea dragostei este veşnică şi este mai mare decât toată larma războaielor.

            Pentru aceasta, la Crăciun, fiecare creştin îngenunchează în faţa ieslei lui Isus şi îşi aminteşte de marele mister al iubirii. Ne amintim de noaptea de vis când pe braţele Maicii sfinte a venit la noi Dumnezeu îmbrăcat în trup omenesc.

            Această zi a Crăciunului, ziua naşterii lui Isus, nu se poate uita. Uită oare bărbaţii acea zi şi acel ceas când au simţit prima dată focul iubirii faţă de aleasa inimii lor? Uită oare femeile ziua cununiei lor sau acel ceas de chin, dar fericit când au adus copilul pe lume? Putem uita oare de dragoste? Putem uita oare acea zi când Fiul lui Dumnezeu a venit pe pământ pentru a ne şopti la ureche: omule, te iubesc? Nu, această zi, ziua naşterii lui Isus, nu e voie s-o uităm! Veşnic este Crăciunul pentru că inima noastră neliniştită numai aici găseşte pacea care coboară peste noi ca roua din cerul deschis: „Pace pe pământ oamenilor pe care el îi iubeşte”. Veşnic este Crăciunul pentru că aceasta este sărbătoarea lui Isus, a acelui Isus asupra căruia timpul nu are putere.

            Astăzi cerurile s-au deschis şi ni l-au trimis pe Mântuitorul. E drept, el vine în linişte, aproape neobservat. Pentru primirea lui nu a fost organizată o paradă festivă. El a fost salutat numai de îngerii cerului şi de păstorii câmpului. Nici în această zi nu cere de la noi nimic. El a venit ca să dea. Acesta este limbajul iubirii. În noaptea Crăciunului, Dumnezeu ne-a dat ceea ce a avut mai scump, pe Fiul său unul născut: „Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea încât la dat pe Fiul său unul-născut…” (In 3,16). De ce ni l-a dat? Răspunsul este simplu: din iubire. Pentru că din iubire se poate face totul, dar absolut totul. Iubirea este farul îndrumător pe fruntea vieţii noastre. Noi oamenii, toţi trăim din iubire, adică numai atunci trăim cu adevărat când ne încălzim la căldura iubirii.

            În timpul Crăciunului, inima fiecăruia este cuprinsă de febra dăruirii: fiecare vrea să dea ceva. Oare Isus ce ne-a adus, ce ne-a dăruit? Îngerii Betleemului ne spun că a adus cea mai scumpă comoară a omenirii: pacea. Dar ne avertizează că şi noi pentru aceasta trebuie să facem ceva. Cu mare dragoste şi bunăvoinţă trebuie să ne ridicăm împotriva cauzei tuturor războaielor: împotriva păcatului. Isus le dă pacea sa acelora care se angajează în această luptă. Programul nostru de pace este: mai puţine păcate şi mai multă iubire. Războiul poate fi oprit numai de către o omenire care respectă legile lui Dumnezeu.

            Vă doresc tuturor din inimă să vă îmbrăcaţi bradul vieţii cu lumina iubirii divine ca să aveţi pace în suflet, pace în familii, pace cu toţi, pace în lume.

            Pruncul Isus care ne aduce pacea şi iubirea la naşterea sa, vrea să intre şi în familiile noastre la începutul anului 2018 prin preoţii care vă vizitează şi care îşi încep rugăciunea cu aceste cuvinte: „Pace acestei case!”.
            Împreună cu preoţii din parohia noastră vă dorim un Crăciun fericit şi un an nou binecuvântat cu pace!

            Pr. decan Isidor Dâscă

            Cadouri pentru gimnastele SCM

              Cu o zi înainte de Ajunul Crăciunului, micuțele gimnaste de la Sport Club Municipal (SCM) Bacău le-au oferit o mică surpriză părinților lor. Totul a fost pus la cale la Sala de Gimnastică a clubului de pe strada Băncii, acolo unde sportivele au susținut un program demonstrativ.

              Gimnastele și-au arătat maestria fiind permanent supravegheate de antrenorii Vasilica și Cornel Agop.

              Prestația micuțelor a fost răsplătită cu ropote de aplauze dar și cu cadouri, pe care antrenorii le-au oferit sportivelor cu sprijinul clubului, al Direcției Județene pentru Sport și Tineret, Asociația Județeană de Gimnastică și Uniunea Armenilor din România filiala Bacău.

              “Ne-am gândit să oferim copiilor cu ocazia Sărbătorilor de iarnă aceste cadouri pentru că le merită. Suntem mulțumiți de prezența copiilor la sală și pentru modul în care au asimilat informațiile pe care le-au primit de la noi”, a declarat antrenorul emerit Cornel Agop care a precizat că are în pregătire 60 de copii.

              În anul pe care îl încheiem, cea mai bună performanță a fost cea înregistrată de Daria Iacob care s-a clasat pe locul 15 la Campionatul Național de Juniori, clubul băcăuan fiind într-o perioadă de acumulare și de reformare. Pentru 2018, antrenorii de la SCM Bacău își doresc să poarticipe cu sportivele la Campionatul Național de Juniori unde și-au propus accederea în finalele pe aparate și chiar câteva medalii.

              Femeia care le-a adus bătrânilor lumina de sărbători

              Elena Tumurug le-a adus bătrânilor magia zăpezii/foto: Ramona Ionescu

              Despre Elena Tumurug am auzit pentru prima dată la Căminul pentru persoane vârstnice de pe Aleea Ghioceilor.

              Lucrează pe un post de lenjereasă, însă, are suflet de artist. A absolvit studii de specialitate, are la activ peste 700 de tablouri, însă, viața atât de încercată a determinat-o să facă schimbări majore și să se angajeze la Căminul de bătrâni pe un post care să-i permită să-și crească copilul.

              Anul acesta, lenjereasa cu suflet de artist și-a propus să dea frâu liber sentimentelor și creativității, aducând magia sărbătorilor de iarnă în interiorul Căminului pentru persoane vârstnice. Și a reușit!

              Magda Dimofte, directorul instituției mi-a vorbit despre dăruirea ei, despre firea ei sensibilă, despre relația ei cu bătrânii asistați, dar mai ales despre talentul ei artistic.

              Aici, curiozitatea m-a determinat să dezvolt subiectul și așa am aflat că Elena Tumurug, care răspunde mai curând la apelativul Lenuș, le-a făcut șederea mai plăcută bătrânilor, ornându-le de sărbători holurile instituției și cantina. În fapt, Elena Tumurg le-a reaprins bătrânilor flacăra stinsă a bucuriilor uitate în sertarele ferecate cu amintiri.

              Magda Dimofte
              “A venit într-o zi în biroul meu și cu o imensă bucurie m-a întrebat dacă o las să le facă o surpriză frumoasă bătrânilor din cămin. Mi-a vorbit despre magia zăpezii, mi-a explicat ce implică planul ei și i-am dat mână liberă. Am fost convinsă că noile ornamente le vor ridica moralul multora”, declară Magda Dimofte, directorul Căminului pentru persoane vârstnice Bacău

              Magia zăpezii

              De sărbători, Lenuș a tăiat, lipit, înșirat, modelat și împodobit locul, așa cum îi stă bine unei case pregătite de sărbătoare. Nu a lucrat singură pentru că energia ei i-a molipsit și pe doi bătrâni din cămin: Maria Zaharia și Neculai Bontaș. Atât pentru ea, cât și pentru cele două ajutoare, ornarea căminului a fost o premieră.

              “Lucrez în acest colectiv din anul 2002, iar ideea ornării căminului a fost pentru mine o provocare. Am visat la asta, iar a doua zi mi-am spus că trebuie să-mi pun ideea în practică. M-am atașat de acești oameni și așa am știut eu să-mi arăt afecțiunea față de ei”, declară Elena Tumurug

              “Am nevoie de colectivitate. Singură mă pierd în spațiu!”

              Povestea artistului Elena Tumurug începe de prin anul 1977, atunci când a absolvit “arte plastice”. Din spusele ei rețin că din 1885 până prin 1997 a tot pictat peisaje, natură statică, compoziție și portrete. În tot acest timp a avut și patru expoziții personale. După absolvirea artelor, Elena Tumurug a lucrat ca pictor decorator. 10 ani la “CIC” și 10 ani la “Letea”.

              Vremurile s-au schimbat, postul s-a desființat și s-a concentrat o perioadă pe lucrările proprii. “A fost o perioadă prolifică, m-a ajutat o vreme soțul, apoi am ajuns să-mi cresc singură copilul și am renunțat la activitate. Am găsit la Căminul de bătrâni un loc de muncă care mi-a oferit posibilitatea să-mi cresc copilul și să supraviețuiesc. M-am atașat mult de acest loc și de colectiv, iar când o să ies la pensie, am să vin tot aici. Am nevoie de colectivitate. Singură mă pierd în spațiu!”, declară Elena Tumurug.

              Artistul care lucrează pe post de lenjereasă la Căminul de bătrâni și-a lăsat amprenta pe holurile instituției și în cantină. Fulgii de nea, măștile și celelalte decorațiuni nu le-a făcut pentru ea, ci pentru oamenii, care, din varii motive au ajuns acolo. Sunt oameni cu demnitate care au nevoie de atenție, de un cuvânt bun, de o mângâiere. Elena Tumurug, alături de întregul colectiv, încearcă să le facă bătrânețea mai ușoară.

              Primii fulgi care anunță Crăciunul, adunați într-un om de zăpadă

                O fulguială pornită dintr-o dată peste Bacău le-a stârnit copiilor pofta de joacă.

                Se pare că mult dorita zăpadă de Crăciun se mai lasă așteptată, însă, acest lucru nu i-a împiedicat pe unii copii să profite din plin de stratul subțire de zăpadă și să facă primul om de zăpadă al anului 2017.

                Nu a ieșit cea mai chipeșă sau cea mai fidelă reprezentare a acestuia, însă, pentru verișorii Denisa (9 ani) și Mihnea (12 ani), doi copii din Bacău, modelarea bulgărilor de nea a însemnat bucurie, emoție și satisfacția muncii în echipă.

                Nu a contat că zăpada așternută într-un strat atât de subțire s-a amestecat cu pământul de pe ulița satului.

                Importante au fost străduința și produsul final, însoțite, evident de laudele primite la final. Acesta a fost primul lor om de zăpadă! Cu un chip croit din pietre, cu două bețișoare pe post de mâini și o cutie de tablă pe post de pălărie.

                Un fel de Olaf reinterpretat.

                Loteria bonurilor fiscale: extragerea Crăciunului

                  Duminică, 24 decembrie, are loc Extragerea ocazională în Loteria bonurilor fiscale, dedicată Crăciunului. La extragere participă bonurile emise între 1 aprilie și 8 decembrie 2017, iar fondul de premiere este de un milion de lei, sumă din care vor fi acordate cel mult 100 de premii.

                  Dacă după extragerea de duminică numărul cererilor de revendicare depășește o sută, va fi organizată o a doua extragere, pentru desemnarea celor 100 de câștigători.

                  Extragerea ocazională va avea trei etape. În etapa I va fi extrasă o bilă pentru determinarea lunii bonurilor câștigătoare. În etapa a II-a va fi extrasă o bilă pentru determinarea zilei bonurilor câștigătoare, iar în etapa a III-a vor fi extrase 3 bile pentru determinarea valorii bonurilor câștigătoare.

                  Cererile de revendicare pot fi depuse începând cu prima zi lucrătoare după ziua extragerii, timp de 30 de zile. Solicitanții trebuie să depună bonurile fiscale (în original), alături de copia actului de identitate și de o cerere, la orice administrație fiscală din structura ANAF.

                  Andersenizarea sufletului nostru

                  M-a tulburat până la lacrima care nu poate fi ostoită „Fetița cu chibrituri”, povestirea danezului Hans Christian Andersen. Știu că știți despre ce este vorba… Dar… Pe un ger cumplit, o fetiță năpăstuită de soartă iese în stradă, îmbrăcată ca un Chandala al ființării, cum ar zice Nietzsche.

                  Nu poate lupta cu soarta, dar încearcă să lupte cu frigul care, ca o agresiune supremă a Răului, și-a mutat domiciliul în carnea, oasele, sângele și sufletul ei. Fetița, cu picioarele goale, vede luminile de sărbătoare de sfârșit de an în casele pe lângă care trece, dar știe că accesul la acest confort uman îi este interzis. Vede, prin aceleași ferestre, și bucatele sărbătorești, dar…

                  Totul este inaccesibil. Își sprijină Speranța de inocent al Suferinței într-o cutie cu chibrituri. Aprinde chibrit după chibrit, dar căldura acestora nu poate hăitui infernul frigului. Apoi urmează firescul: o asaltează onirismul. Visează Pomul de Crăciun, o visează pe bunica sa din poveștile cele bune ale supraviețuirii ei și… Zice Andersen:

                  „Dar în colţul dintre cele două case, când se lumină de ziuă, zăcea jos fetiţa, cu obrajii roşii, cu zâmbetul pe buze… moartă, moartă de frig, în cea din urmă noapte a anului. Ziua Anului nou o găsi acolo zgribulită cu grămăjoara ei de cutii cu chibrituri, din care o cutie fusese arsă…

                  «A vrut să se încălzească»! zise cineva. Nimeni nu ştiu ce frumuseţi văzuse faţa, şi-n ce strălucire intrase împreună cu bunica, în ziua Anului nou.”

                  Hublou / Un ideal uitat

                  Oricât aș fi de ocupată, iar acum sunt și eu prinsă în iureșul sărbatorilor, am copii, nepoți, așa că mi-am dat întâlniri cu Moșul, tot îmi mai rămân câteva ore doar pentru mine.

                  Ore prețioase, dedicate unor conversații peste timp cu maeștrii literaturii, filosofiei. Pentru că eu cred, după Socrate, firește, în virtuțile conversației, a dialogului cumpănit, ca fiind cele mai bune căi de a examina viața, de a o înțelege și a o trăi în demnitate. Mi-am amintit în acest sens și de un celebru pasaj dintr-o scrisoare a lui Machiavelli: „Când se lasă seara, mă întorc acasă și mă apuc de studiu; din prag îmi dau jos hainele de lucru, pline de praf, și mi le pun pe cele de curtean.

                  Astfel îmbrăcat, pășesc în venerabila curte a anticilor, unde, primit de ei cu solicitudine, mă hrănesc cu ceea ce-mi este destinat numai mie și pentru care am fost născut. Nu mi-e teamă să stau de vorbă cu ei și să le pun întrebări privitoare la motivele acțiunilor lor, iar ei, cu bunătatea lor omenească, îmi răspund. Ore întregi scap de orice plictiseală, uit de toate grijile, nu mă mai tem de sărăcie și nu-mi mai este frică de moarte. Mă cufund complet în lumea lor.“

                  Mi se pare că tare ar fi bine să ne gândim mai mult și la tipul acesta de hrană, nu numai la cea pentru stomac. Poate ne-am aduce astfel aminte și de un ideal uitat: noblețea spiritului. Și de faptul că rațiunea este cel mai mare dar, și că dragostea de adevăr este o dovadă de libertate și că minciuna este proprie sclaviei, și că atitudinea corectă față de viață este respectul…

                  Am citit mult despre toate acestea în cărțile care mă înconjoară și mă veghează. Fără ele aș fi pierdută, ele mi-au fost întodeauna cei mai buni sfetnici. Iar de Crăciun, când am mai crescut, și când în afară de tot felul de lucrușoare și de dulciuri am început să primesc și niște sume de bani (de la părinți, bunici, mătuși, unchi, care m-au răsfățat mereu), cea mai mare plăcere a mea era să mă duc la o frumoasă librărie din centru, și să-mi cumpăr cărți și albume de artă.

                  Din ele am învățat ce înseamnă noblețea spiritului, că viața intelectuală este guvernată de o ierarhie strictă, că nu trebuie să cad pradă disperării din cauza unor greșeli făcute, pentru că trecutul încă nu s-a încheiat, sensul lui fiind dat de faptele noastre ulterioare. Fapte bune, la care mă gândesc la fiecare sfârșit de an, cu dorința de a le împlini.

                  „În aplauzele noastre….”

                  Iată că a mai trecut un an de când Teatrul Municipal „Bacovia” și-a reconfigurat identitatea, și-a stabilit noi parteneri, a dezvoltat programe încercând să atragă cât mai multe segmente de public.

                  Ne-au trecut pragul tinerii din Comănești, Onești, Moinești, din comunele Tătărași, Cleja, Mărgineni, tinerii colegiilor și școlilor băcăuane. Am trecut pragul instituțiilor explicând rosturile Poeziei sau ale lecturii (Complexul Muzeal „Iulian Antonescu”, Colegiul Național „Vasile Alecsandri” , Colegiul Economic „Ion Ghica”), am primit vizita în atelierele de creație sau în sălile de repetiții a copiilor Centrului Delfinul sau ale copiilor Asociației „Mie îmi pasă”. Am ieșit din teatru spre Public, prin cafenele, oferind spectacolul-lectură, am inventat pentru copiii dumneavoastră „Atelierul cu Vise”.
                  Da, Teatrul Municipal „Bacovia” a trecut rampa și sperăm ca tot mai mulți tineri, adulți, bunici să ne găsească un loc în inima lor, să-si găsească un punct de sprijin, de liniște, de revoltă, de dragoste, în inima noastră. E adevărat, nu avem concurență, dar trebuie să știți că acest teatru nu păcălește. Vă propune normalitatea, firescul și speră ca, împreună cu dumneavoastră, să atingă, la un moment dat, excelența și să devină concurență.

                  În prag de sărbători, permiteți să vă urăm Pace, Sănătate, Iubire, să mulțumesc tuturor celor care au înțeles să ne sprijine în demersul nostru de-a (ne) dărui și vă rog să înțelegeți cât de benefică minții și sufletului este prezența la teatru.

                  În aplauzele noastre,
                  Dumneavoastră, Publicul Cititor și Spectator!

                  Eliza Noemi Judeu
                  Manager, Teatrul Municipal „Bacovia”

                  Noi, în douăzeci şi doi

                  Rimă necăutată

                  Ne amintim cu durere de ultima decadă a lunii decembrie a anului 1989, când căutam răspunsuri la întrebarea încheiată cu un numeral – 22 – sau cu o pereche de numerale: 16-22 ori 21-22. Atunci s-a fixat durabil în mentalul colectiv ecoul noi-doi, care făcea imposibilă, adică artificială, rima nouă-două.

                  Naşterea unei reviste

                  La 20 ianuarie 1990, a apărut săptămânalul „22”, publicaţie independentă „de analiză politică şi actualitate culturală din România”, editată de Grupul pentru Dialog Social. Redactorul-şef, Stelian Tănase, a proiectat-o ca „instanţă de reflexie critică”. („Istoria jurnalismului din România în date”, din 2012, nu o înregistrează.) Revista a avut darul – pe lângă altele – de a institui rostirea /douăzeci şi doi/, prevalându-se de absenţa unei determinări calendaristice. (Din editorialul numărului 1 lipseşte data de referinţă: 22 decembrie, care ar fi ilustrat un eventual acord la feminin: /douăzeci şi două/ decembrie.)

                  Două mai sau doi mai?

                  Nu ne referim la numele localităţii dobrogene, care a intrat de multă vreme în obişnuinţele lingvistice ale băştinaşilor drept /doi mai/, ci la data din calendar. Dicţionarul ortografic, ortoepic şi morfologic al limbii române (2005) este peste măsură de îngăduitor: „Se acceptă şi formele de masculin în indicarea datei: doi/ doisprezece/ douăzeci şi doi mai” („Câteva norme morfologice”; „Numeralul”, p. XCII). Perechea DOOM-ului, Dicţionarul normativ al limbii române (de Ioana Vintilă-Rădulescu; „Corint”, 2009), este mai explicit: „La exprimarea datei sunt admise atât forma de masculin, cât şi cea de feminin a numeralului «2» şi a compuselor sale «12» şi «22»: în data/ ziua de două/doi, douăsprezece/doisprezece, douăzeci şi două/ douăzeci şi unu ianuarie”.

                  Și totuşi…

                  Dacă veţi parcurge atent explicaţiile anterioare, veţi băga de seamă că, tacit, femininul are întâietate. DOOM-ul stipulează că numeralul trebuie folosit „la forma de feminin atunci când se referă la substantive feminine” (p. XCII), iar verbul „se acceptă” nu este sinonim cu „se recomandă”. În exemplele de mai sus, coordonatoarea DOOM-ului, Ioana Vintilă-Rădulescu, aşază în prim-plan femininul: două etc.

                  Avem şi o reţetă?

                  Da, şi e cât se poate de logică. Completaţi, vă rog, cu vorbele potrivite necunoscutele: „Au trecut «x» zile din luna «y»”. Exemplu: „Au trecut două etc. (nu *doi etc.) zile din luna mai.

                  CONVOCARE

                    Dialoguri interculturale intinerante cu elevi ferdinandiști

                      Interculturalitatea a devenit o tradiție printre elevii Colegiului Național „Ferdinand I”. Ea se impune ca o necesitate spre a răspunde cerinţelor de educaţie ale societăţii contemporane, prin dezvoltarea interesului elevilor faţă de aspecte interculturale, prin dezvoltarea atitudinii de empatie culturală şi interculturală, ceea ce conduce la înţelegerea alterităţii şi a refuzului discriminării.

                      Sub coordonarea doamnei prof. Mihaela Savin, 50 de elevi ferdinandiști, din clasele a-IX-a F, a-X-a D, E și a XI-a A, E au răspuns invitației de a fi parteneri în Proiectul „Dialoguri interculturale” cu Școala Gimnazială Pîrjol, care are drept obiectiv promovarea educației incluzive de calitate, prin intermediul unor activități comune ce valorifică tradiții și obiceiuri locale, ce aduc la un loc copii de vârste diferite, din medii sociale diferite care cooperează, împărtășesc experiențe de învățare, se împrietenesc și se ajută.

                      Rolul profesorului este acela de a-i determina pe elevi să conştientizeze moştenirea culturală naţională prin etalarea folclorului românesc sau prin dialoguri interculturale (mituri, legende, port popular etc.) Le-au fost alături și câțiva elevi de la Colegiul Național de Artă „George Apostu”, din clasa a-XI-a A, diriginte Daniela Bîrzu.

                      Liceenii au poposit mai întâi la Primăria Pîrjol, unde, după ce au colindat, domnul Primar Vasile Lupu și echipa dumnealui le-a prezentat comunitatea, a răspuns întrebărilor și a apreciat ideea acestui parteneriat.

                      Impresionați de unul dintre clipurile pe care UNICEF România le-a prezentat în luna august a acestui an, al cărui protagonist a fost Valentin, un copil din localitate, liceenii au obținut mai multe informații de la d-na Adriana Vrabie, expert în educație în proiectul Servicii Comunitare pentru Copii. Cu sprijinul asistentei sociale, doamna Erna Eriș, elevii au oferit familiei cadouri de sărbători.

                      De la Primărie doamnele directoare Silvia Lucica Nistor și Diana Leru i-au condus pe oaspeți la Școala Pustiana unde au fost întâmpinați de colegii mai mici cu colinde și dansuri tradiționale specifice comunității ceangăiești.
                      A urmat apoi vizita la Casa maghiară unde copiii, cadrele didactice, părinții și preotul au înlesnit un veritabil dialog intercultural bazat pe informații ”direct de la sursă” despre comunitatea din Pustiana. Așa am aflat de Robert Balint, un copil în clasa a-VIII-a, deosebit de talentat, care a obținut premiu internațional pentru interpretarea la fluier.

                      A fost o minunată lecție de dirigenție, o admirabilă întâlnire de suflet, iar liceenii au luat cunoștință de existența unui exemplu de conviețuire în multiculturalism în județul nostru, de colaborare fructuoasă între autoritățile locale, școală, părinți, biserica din localitate.

                      Și cei mici și cei mari au învățat unii de la și despre ceilalți, au pus bazele unei relații de prietenie care să dăinuiască și să aducă mai aproape de contemporaneitate tradițiile, obiceiuri ale locului. Colegii de la Pustiana vor întoarce vizita la liceeni acasă, la Colegiul ”Ferdinand I” pentru a pentru a sărbători împreună Ziua de 1 Iunie.

                      Regal la Memorial

                      Sala Sporturilor a găzduit vineri seara un meci demonstrativ jucat de generația 1990-2000 a FCM Bacău în amintirea foștilor jucători ai „galben-albaștrilor” Neculai Alexa, Florin Ganea și Sorin Condurache

                      O lecție de viață

                      Kilograme în plus și fire de păr în minus. Astea sunt singurele diferențe. Aa, și ar mai fi una: pe vremea când jucau cu adevarat, veneau mii de oameni în tribune. Acum, în tribuna Sălii Sporturilor, s-au adunat doar 200 de suflete. Dar cei prezenți au ce vedea. Iar cei care au lipsit, au ce regreta. Înainte de toate, o lecție de fotbal. Și apoi una de viață. Să începem cu cea de-a doua.

                      Vineri, 22 decembrie, la 28 de ani de la Revoluție și cu trei zile înaintea Crăciunului, generația 1990-2000 a FCM Bacău s-a reunit pe parchetul Sălii Sporturilor pentru un joc demonstrativ menit să cinstească amintirea celor care au fost Niculae Alexa, Florin Ganea și Sorin Condurache, toți disparuți prea devreme dintre noi. Alexa ne-a părăsit la 53 de ani, în 2015. Și tot atunci ne-a lăsat Ganea.

                      La nici 40 de ani. Iar acum două luni, a plecat de pe acest pământ Condurache, care de-abia aniversase împlinirea a 49 de ani. Memorialul „Alexa-Ganea- Condurache” constituie un gest de respect la adresa celor trei foști jucători ai Bacăului. Un gest de respect făcut de toti cei prezenți vineri la sala Sporturilor: fotbaliști și spectatori. Lecția de viață se încheie cu vorbele lui Ghiță Poenaru: „Până la urmă, acesta este doar un început. Merită să le mulțumim celor care au venit și să le transmitem celor care au lipsit că îi așteptăm la următoarea ediție”.

                      …și de fotbal

                      Acestea fiind spuse, poate să înceapă lecția de fotbal. Mai ales că arbitrul Sergiu Mavriche așează mingea la centrul terenului. Iar Trofin nu stă pe gânduri și-l încearcă pe Daniel Bogdan cu un șut sănătos. Bogdan umple poarta; la propriu si la figurat. Cum să-i dai gol? Uite-așa! Ne va arăta curând un puști luat de Marius Croitoru sub tutela sa la Timișoara: Flavius Toboșaru.

                      Primul gol îl marchează însă echipa lui Bogdan prin Petrică Firici, care înscrie la colțul scurt cu toată opoziția lui Gireadă. E 1-0, iar „albaștrii” țin de rezultat. Și de minge. Cam greu să-i iei mingea lui Giani Capușă, însă dacă te numești Tibi Căpușă și joci la campioana en-titre a României, Viitorul Constanța, i-o iei până la urmă. Și-l lansezi pe „Ață” Lovin pentru 2-1. Apoi iese la rampă fostul coleg al lui Lovin de la FCM Bacău și Steaua, Andrei Cristea, care-i pasează lui Toboșaru: 3-1. Vine și pauza, însă transversala lui Bogdan continuă să se zguduie. Așa, ca să se știe că a șutat Ionică Serea!

                      Robinetul cu goluri

                      Serea nu se multumește însă cu transversala din primul mitan. Începe repriza cu golul de 4-1. „Albaștrii” gâfâie. De vină nu sunt doar kilogramele. Mai sunt și anii. Cu atât mai mult cu cât „dincolo”, la „galbeni”, Tibi Căpușă este de netrecut. Iar media de vârstă scade serios dacă îi adaugi pe gemenii lui Gică Ganea, pe Trofin junior, pe David Croitoru și pe golgheterul Flavius Toboșaru. Într-un moment de respiro, Firici aruncă o privire peste notițele cronicarului. „Care golgheter?”, se încruntă în glumă Petrică. N-ai timp să-i răspunzi pentru că, imediat după ce Giani Căpușă înscrie golul serii („bombă” sub transversală), iar Mocanu punctează pentru 3-4, Firici reușește egalarea. Cu o dublă” la activ, Firici îl întreabă din priviri pe jurnalist: „Ce mai zici acum? Și ce mai scrii?”.

                      Scrii că s-a făcut de 4-5 grație lui Florin Croitoru. După ce a fost 4-1! Curg golurile în poarta lui Anton. Dar și a lui Bogdan. E care pe care. Directorul DJST, Georgel Cojocaru finalizează (cu capul?, cu umărul? cu cocoașa?) o acțiune deschisă de pasa din prima cu exteriorul a lui Gireadă: este 5-5. Ba nu, 5-7! „Scărița” lui Firici (na, gogheter!) și șutul plasat al lui Marius Croitoru basculează din nou rezultatul în favoarea „albaștrilor”. Finalul aparține gemenilor lui Ganea, Mario si Denis, cu câte un gol de căciulă. În tribună, apludă și soția lui Gică Ganea, Andreea, și fiul lui Nicu Alexa, Andrei, și familia lui Sorin Condurache. E 7-7. Gata meciul. Acuși se duce și anul. Sărbători fericite tuturor! Și să ne vedem sănătoși la ediția din 2018 a Memorialului!

                      FCM Bacău „Galbeni”- FCM Bacău „Albaștri” 7-7. Au marcat: Toboșaru (2), Lovin, Serea, G. Cojocaru, M. Ganea și D. Ganea, respectiv Firici (3), G. Căpușă, Mocanu, Fl. Croitoru și M. Croitoru.

                      FCM Bacău „Galbeni”: Anton- Serea, G. Cojocaru, Trofin Sr., Gireadă, T. Căpușă, Petcu, A. Cristea, Lovin, D. Ganea, M. Ganea, D. Croitoru, Toboșaru. Antrenor: Cristi Popovici.

                      FCM Bacău „Albaștri”: Bogdan- Jercălău, Postolache, Fl. Croitoru, M. Croitoru, Mocanu, G. Căpușă, Axinte, Firici, Trofin Jr., Bolfă, Vetrea. Antrenor: Gheorghe Poenaru.
                      Arbitru: Sergiu Mavrche.

                      Colinde, colinde, cu Ansamblul “Busuiocul”

                        Ansamblul Folcloric Profesionist „Busuiocul” a încheiat, cu un spectacol extraordinar, „O, ce veste minunată!”, manifestările cultural-religioase dedicate Crăciunului. Teatrul de Vară „Radu Beligan” a răsunat, vineri, 22 decembrie, de colinde şi cântece de Crăciun, de dansuri populare, de obiceiuri şi tradiţii specifice acestei mari sărbători a creştinătăţii, Naşterea Domnului Iisus Hristos.

                        Moş Crăciun (actorul Matei Bogdan) şi Crăciuniţa (actriţa Gabriela Vrânceanu) au fost gazdele celor peste 1000 de băcăuani veniţi să întâmpine împreună Crăciunul, să asculte şi să cânte vechile colinde româneşti. În premieră, spectacolul a fost deschis de Grupul de copii „Juniorii Busuiocului”, cu „Steaua sus răsare” şi o horă mare. Unele dintre cele mai frumoase colinde au fost aduse pe scenă de preoţii Ionuţ Avram, Ciprian Ignat şi Ionuţ Ciobanu, acesta din urmă şi-a făcut debutul la Ansamblul „Busuiocul”, trei voci care au impresionat sala cu repertoriul lor, din care nu a lipsit „Vin colindătorii…” şi „Zăurel de zâuă”.

                        După o absenţă de pe scenele băcăuane, Corul „Ateneu”, condus acum de prof. Gheorghe Gozar, a interpretat, cu superbele voci, cântece şi colinde de o mare frumuseţe, din care nu a lipsit „O, ce veste minunată!”, vers care a dat şi titlul spectacolului. Nu au lipsit Dubaşii şi fetele cu dubele, Capra mică şi Capra mare, Jocul toboşarilor, Căiuţii, organizatorii, Ansamblul „Busuiocul”, director Petre Vlase, şi Consiliul Judeţean, preşedinte Sorin Braşoveanu, prezent la spectacol, au oferit şi câteva surprize, Grupul de fete din Flămânzi (Botoşani), Grupul Folcloric „Mîndrele”, din Chişinău, condus de îndrăgita solistă Zinaida Bolboceanu, cu foarte frumoase colinde de peste Prut, „Flori de câmp”, al Ansamblului „Busuiocul”.

                        Au primit aplauze, la scenă deschisă şi Georgiana Păduraru, Paula Florescu, Ana Dancă, Irina Sabău, Florin Popa, solistele ansamblului. O explozie de culoare, mişcare şi dans a venit pe scenă o dată cu intrarea Căiuţilor din Hlipiceni- Botoşani, dansatorii Ansamblului „Busuiocul”, cu suite de pe Văile Trotuşului şi Siretului.

                        Au mai răspuns invitaţiei, Formaţiile corale din Pănceşti – Sascut şi Brusturoasa, cu minunate costume populare, pentru a doua oară fiind prezentă şi formaţia artistică „Resurecţio” din Moineşti. După Anul Nou şi Anul Vechi, spectatorii au fost sorcoviţi şi au primit colaci, împreună cu urarea de „Crăciun Fericit!”.

                        În încheiere, Petre Vlase, regizorul spectacolului, i-a invitat, ca în fiecare an, pe băcăuani, pe 27 decembrie, de la ora 10.00, în centrul Bacăului, la Parada obiceiurilor de iarnă, la care vor veni formaţii, alaiuri, pluguşoare, urşi, capre, cerbi etc., din Judeţul Bacău şi din alte localităţi din Moldova de Sus şi de Jos.

                        Sărbătorile de iarnă, prilej de fapte bune

                          – vineri, 22 decembrie, începând cu ora 15.00 copiii mari și mici au colindat persoanele inimoase din cadrul Magazinului Adal – aceștia au primit cadouri de la Moș Crăciun și ajutoarele lui

                          Magia Crăciunului domnește zilele acestea în suflete, în case, dar și în întregul oraș. Cei mai fericiți de venirea lui Moș Crăciun sunt copiii, iar cei mari știu că dorințele o dată puse acestea se vor împlini.

                          Pe aceeași idee au mers și cei 60 de comercianți din Complexul Adal, pregătind cu atenție cadouri pentru cei care le vor trece pragul de sărbători.

                          Aceștia au avut deja primii oaspeți pe care i-a întâmpinat cu dulciuri și multe surprize.

                          Asociația Casa de Copii din Barați împreună cu cei mici au ținut un adevărat recital de colinde trecătorilor, dar și comercianților care la final i-au aplaudat și felicitat pe aceștia. Moș Crăciun nu a lipsit de la eveniment și alături de spiriduși săi le-a înmânat cadouri și i-a felicitat.

                          Reprezentanții Complexului Adal au spus că este primul an în care s-a realizat așa ceva și că i-au emoționat foarte tare copiii de la Barați. Aceștia au mai menționat că timp de trei zile sunt pregătite surprize și pentru alți colindători care vor veni la Adal.