miercuri, 17 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2397

Teroriştii din alimentaţia publică

Ceea ce se întâmplă şi se descoperă în multe dintre unităţile de alimentaţie publică este de-a dreptul scandalos, o adevărată crimă pentru sănătatea populaţiei şi a bugetului de stat.

Citesc în ziare, văd la televizor ştiri, anchete, din care rezultă grozăviile descoperite de instituţiile specializate de control în restaurante, cofetării, măcelării, brutării, magazine şi cantine: adevărate cocine care funcţionează cu siglă de restaurant sau cantină, la care servesc masa adulţi şi copii. În sala de primire totul este în ordine, iar în spate (bucătării, spaţii de depozitare, personal) este jale, îţi vine să-i arestezi pe toţi, pe loc, şi condamnaţi la ani grei de ocnă.

Cum au primit aceşti oameni autorizaţiile de funcţionare? S-a uitat cineva la studiile lor, le-a cerut vreo instituţie un CV? Te duci cu pruncul la cofetărie şi după o apetisantă prăjitură chemi Salvarea, cumperi carne, produse din carne şi habar nu ai unde şi cum a fost depozitată. Mii de persoane au ajuns la spital din cauza inconştienţei unor oameni puşi doar pe căpătuială, în dispreţul clientului. Şi nu-i numai atât! Aceleaşi unităţi practică o evaziune deşănţată, pe faţă, introducând la vânzare produse preluate de la diferiţi samsari sau producători dubioşi. Ce să mai vorbim de bon fiscal, sunt păsări rare…

N-am auzit de nicio condamnare, doar de câteva amenzi ameţite, o confiscare şi, eventual, sistarea activităţii pe o perioadă de timp, după care, pentru recuperarea pierderilor, patronul continuă destrăbălarea şi mai abitir. Pentru asemenea infracţiuni, abateri, nicio măsură legală actuală nu-i suficientă. Ar trebui aplicate legile pentru contrabandişti, terorişti, care atentează la siguranţa naţională, confiscarea totală, trimiterea în judecată şi interzicerea, pe viaţă, a desfăşurării unor asemenea activităţi.

Senatorul PSD Bacău, Miron Smarandache: „Adoptarea primului Cod Administrativ, o şansă uriaşă pentru modernizarea României”

Parlamentul României a legiferat, prin votul final din Camera Deputaţilor, Codul Administrativ al României, un act normativ de o importanţă deosebită pentru viitorul ţării, buna funcţionare a administraţiei publice locale şi centrale, şi, nu în ultimul rând, pentru optimizarea relaţiilor dintre stat şi cetăţean.

Iniţiat cu aportul decisiv al Guvernului şi a grupurilor parlamentare ale PSD, această lege reprezintă garantul unei administraţii publice eficiente, moderne şi suple.

Codul Administrativ are drept obiective consolidarea autonomiei locale, eficientizarea corpul funcţionarilor publici, reglementarea proprietăţii publice, în baza practicii şi a solicitărilor autorităţilor locale. De asemenea, acest act normativ extrem de complex, primul document care unifică toate actele normative referitoare la administraţie de după 1989, aduce claritate şi coerenţă în activitatea administraţiei publice, şi, nu în ultimul rând, aşează România în rândul democraţiilor avansate în ceea ce priveşte dinamizarea actului administrativ.

Noua lege elimină paralelismele, suprapunerile şi dificultăţile de aplicare în plan practic a legilor existente până acum în domeniul administraţiei publice locale şi centrale, simplificând legislaţia într-un cadru unitar, care unifică şi sistematizează în mod profesionist toate prevederile existente în acest domeniul important.

Codul Administrativ reglementează următoarele sectoare: administraţia publică centrală; prefectul, instituţia prefectului şi serviciile publice deconcentrate; administraţia publică locală; exercitarea dreptului de proprietate publică şi privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale; statutul funcţionarilor publici şi statutul juridic aplicabil personalului contractual din administraţia publică; răspunderea administrativă, precum şi capitolul serviciilor publice.

Nu în ultimul rând, noua lege, care sper să fie promulgată cât mai repede, aduce mai mulţi bani unităţilor administrativ-teritoriale şi judeţelor, prin reîmpărţirea acordării redevenţelor. Până acum, sumele din concesionarea activităţilor de exploatare a resurselor de suprafaţă reveneau în întregime bugetului de stat, însă prin noua lege 40% din aceşti bani vor reveni bugetului local al comunei, oraşului sau al municipiului, după caz, pe teritoriul căreia/căruia există activitate de exploatare, 40% la bugetul local al judeţului pe teritoriul căruia există activitatea de exploatare, şi doar 20% la bugetul de stat. În acest fel, localităţile şi judeţele ţării vor avea creşteri substanţiale la bugetele proprii, ceea ce le va da posibilitatea să investească în servicii sociale şi în infrastructură, în scopul creşterii nivelului vieţii oamenilor.

Senator PSD Bacău,
Miron SMARANDACHE

Peste 300 de fântâni, colmatate în urma inundațiilor

    DSP Bacău a distribuit din rezerva antiepidemică dezinfectanți, iar 112 persoane au fost imunizate cu vaccin antitetanic

    După inundațiile care au măturat mai bine de jumătate din județ, Direcția de Sănătate Publică (DSP) Bacău a efectuat o evaluare în teren a locuințelor, anexelor, a surselor de apă și a persoanelor din localitățile afectate. În paralel, au prelevat probe din surse neafectate și au informat autoritățile locale cu privire la calitatea apei.

    Tot primăriilor le-au fost transmise și care sunt etapele procesului de curățare și dezinfecție a surselor de apă, tipul, concentrațiile dezinfectantului și timpul de contact, iar aceste măsuri să fie obligatoriu urmate de repetarea probelor.

    „Până la finalizarea acestor proceduri, populația este informată să nu consume apă, iar sursele respective vor fi inscripținate cu avertismentul «apă nepotabilă». Autoritățile locale trebuie să asigure o sursă de apă potabilă (apă îmbuteliată rezervoare portabile, stație portabilă de tratare a apei etc.)”, a declarat Anda Dumitrescu, purtător de cuvânt la DSP Bacău.

    Se prelevează probe din fântânile curățate

    Potrivit evaluării DSP Bacău, 60 de localități au fost afectate de inundații, cele mai mari probleme fiind înregistrate la Slănic Moldova, Asău și Tg. Trotuș. Au fost colmatate 320 de fântâni, la acest moment fiind în curs de prelevare probele de la sursele unde s-au finalizat operațiunile de asanare, curățare și dezinfecție.

    Autoritățile sanitare au distribuit din rezerva antiepidemică substanțe dezinfectante și nu doar pentru apă, ci și pentru locuințe, suprafețe sau veselă.

    În același timp, medicii de familie din aceste zone asigură asistența medicală de urgență a celor aflați în dificultate și efectuează supravegherea clinico-epidemiologică la nivelul populației afectate de inundații, 112 persoane fiind vaccinate cu vaccin antitetanic. (Geta P.)

    Recomandări pentru zonele inundate:

    – folosirea unei surse de apă sigure pentru băut, gătit sau igiena personală
    – prepararea hranei pentru sugari cu apă îmbuteliată
    – fântânile afectate, până la asanare, dezinfecție și recoltarea de probe, vor fi inscripționate cu înscrisul „apă nepotabilă”
    – păstrarea, prepararea și consumul alimentelor să se facă în condiții igienice

    Noul URSS

    Răzvan Bibire

    Este tot mai greu, văzând tratamentul la care suntem supuși atât de politicienii, cât și de firmele din SUA, să nu faci o comparație cu maniera în care România era tratată de URSS.

    Există, ce-i drept, persoane de un optimism nezdruncinat de recentele scandaluri, însă nu putem să nu observăm că există o presiune constanță din exterior pentru protecția unor companii străine și pentru ca acestea să beneficieze de un tratament privilegiat.

    Toată povestea cu protestele, codurile și gazele de la Marea Neagră poate fi împachetată și explicată într-un mod care ne amintește de felul în care populația „revoltată” a Iranului l-a dat jos pe premierul care naționalizase industria petrolieră, revoltele fiind orchestrate cu banii CIA. Putem să presupunem că am trecut printr-o experiență similară? Mi-e teamă de răspuns.

    Totuși, temporizarea este suspectă. Pe plan economic, maniera de lucru a companiilor petroliere americane (să nu ne facem iluzii, și cele rusești stăteau la pândă, că doar și ele au concesiuni la Marea Neagră, doar că nu s-au expus) ne arată că, în spatele unor zâmbete de fațadă, stau interese financiare imense.

    Pe de altă parte, am fost de acord să plătim în avans patru miliarde de dolari pe sistemele Patriot, fără nici o discuție, fără o licitație. Și mă tem că suntem abia la început, președintele Trump spunând despre cheltuielile militare că trebuie să ajungă la 4 la sută din PIB, nu 2% cât ne angajasem.

    Asta amintește foarte mult de modul în care șefii militari ai URSS presau România să cumpere într-una armament pe motiv că nu e suficient înzestrată.

    Pe plan politic am asistat la nenumărate momente în care ambasadorii SUA au ieșit la rampă să ne amenințe sau să ne dea lecții, așa cum numai ambasadorii sovietici își permiteau în anii ’50-’60. Este tot mai greu să nu observi aceste lucruri și să nu faci comparații.

    Și e tot mai greu pentru un român să rămână filoamerican în acest context. Cum am mai spus-o, propagandă poate funcționa doar pe termene limitate; oricât s-ar strădui nu poate avea efecte pe termen lung. Toată vorbăria americană despre democrație, anticorupție, parteneriate și așa mai departe pălește când încep să iasă la lumină interesele economice.

    În ajutorul unui tânăr din Dărmănești

      Numeroși dărmăneșteni au venit miercuri seară la Căminul Cultural Plopu care a găzduit evenimentul caritabil organizat în sprijinul lui Florin Cătălin Panainte, ce a fost diagnosticat recent cu tumoare pe creier și trebuie operat în străinătate. Pentru asemenea operații este recomandată o clinică din Germania, unde trebuie ca să fie transferat tânărul dărmăneștean Florin Cătălin Panainte, costurile acestei intervenții ajungând la aproape 60 000 EURO.

      La evenimentul caritabil, organizat de către Primăria orașului Dărmănești și de Liceul Tehnologic din localitate, la care colegii absolventului Florin Cătălin Panainte au făcut tot ce este posibil pentru a veni în sprijinul acestuia, au fost prezente autoritățile locale, reprezentanți ai bisericii, numeroase cadre didactice și localnici cu sufletul deschis. Constantin Toma, primarul orașului Dărmănești a apreciat prezența în număr mare a dărmăneștenilor la acest eveniment și a menționat.

      ”Întotdeauna am simțit că suntem o mare familie pentru membrii comunității noastre și-i felicit pe toți cei care au răspuns cu multă căldură și energie, pentru ca din puținul lor, să ajutăm o cauză! E tare greu să te gândești că la 19 ani te confrunți cu o problemă atât de gravă!”, declară Constantin Toma, primarul orașului Dărmănești

      Un moment foarte emoționant de la acest eveniment a fost cel în care a fost citită o scrisoare a profesoarei Necșuța Gheorghe (diriginte al clasei a XII a la Liceul Tehnologic Dărmănești) adresată către Florin Cătălin Panainte, dar și celor prezenți la Căminul Cultural Plopu. Florin este un tânăr exuberant, ce își trăia tinerețea cu intensitate și se bucura de viață, dar care, printr-o cumplită boală, a simțit frângerea zborului.

      La nici două săptămâni de la banchetul absolvirii clasei a XII-a, el a fost diagnosticat cu o tumoră agresivă pe creier și trebuie transferat în Germania! Viața i-a oferit o palmă dureroasă și trebuie să-l putem ajuta să trăiască! Florin Cătălin Panainte își dorește să devină polițist. El a avut puterea de a se prezenta la examenul de bacalaureat, motivat și încrezător în forțele proprii! Suntem alături de tine și te vom salva!” – se menționează în această scrisoare, ce i-a impresionat profund pe toți cei prezenți. La acest eveniment a rostit un cuvânt de încurajare și prof. Maria Asandei, director al Liceului Tehnologic Dărmănești. Pe scenă au urcat solistul de muzică populară George Cojocărescu precum și Ansamblul de dansuri populare “Fiii Dărmăneștiului” și Corul “Cantus” din localitate.

      Menționăm că suma de bani ce a fost adunată la acest eveniment caritabil a fost oferită către Sorin și Maria Panainte – părinții lui Florin Cătălin Panainte, ce au fost prezenți la Căminul Cultural Plopu, Primăria orașului Dărmănești venind în sprijinul acestui tânăr cu 1.500 euro. Numeroase mesaje de încurajare și de ajutor vin pentru Florin și pe rețelele de socializare. Un astfel de mesaj suna așa:“Șansa lui suntem noi!Să ajutăm un tânăr care are viața înainte! Merită să trăiască!”

      În sprijinul lui Florin Cătălin Panainte au fost deschise și două conturi: RO02BTRLRONCRT0456029601(în lei) și RO49BTRLEURCRT0456029601 (în Euro).

      O mașină a luat foc într-o stație de carburant

        FOTO: Alec's Dumitru

        S-a întâmplat, ieri, în orașul Comănești, după ce o șoferiță de 48 de ani a oprit autoturismul pentru alimentare la stația de încărcare cu GPL.

        La scurt timp, însă, acesta a luat foc, iar femeia și gestionara de acolo au încercat să-l scoată din stație, dar nu au reușit să-l împingă suficient de departe.

        Au luat apoi două stingătoare și au încercat să stingă ele incendiul până la sosirea echipajelor de pompieri.

        Militarii ajunși la eveniment au constatat că tot mai exista pericolul de extindere la buteliile de gaz depozitate în apropiere, dar au reușit să stingă vâlvătaia la timp.

        Incendiul, care a distrus autoturismul în proporție de 80 la sută, s-a iscat, cel mai probabil, de la un scurtcircuit electric.

        Poliția în acțiune

          Poliția în acțiune

          Depistat de poliţişti la volan fără permis de conducere

          La data de 11 iulie a.c., în jurul orei 10.30, poliţişti din cadrul Postului de Poliţie Prăjeşti au depistat un bărbat de 61 de ani, din Bacău, în timp ce conducea un autoturism pe DN 2 F, pe raza comunei Plopana, fără permis de conducere pentru nicio categorie de autovehicule.
          În cauză se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducere a unui vehicul fără permis de conducere pentru nicio categorie de vehicule.

          Mandat de executare a pedepsei cu închisoarea pus în executare de poliţişti

          La data de 11 iulie a.c., poliţiştii municipiului Bacău au depistat un bărbat de 43 ani din comuna Coloneşti, care poseda mandat de executare a pedepsei cu închisoarea emis de Tribunalul Bacău.
          Cel în cauză a fost condamnat la o pedeapsă cu închisoarea pentru o perioadă de 6 ani pentru săvârşirea infracţiunii de loviri cauzatoare de moarte, în forma violenţei în familie.
          Bărbatul a fost încarcerat la Penitenciarul Bacău.

          Poliţiştii din Comăneşti i-au reţinut pe tinerii care, la data de 10 iulie a.c., au sustras trei telefoane mobile

          La data de 10 iulie a.c., în jurul orei 15.30, poliţiştii oraşului Comăneşti au fost sesizaţi cu privire la comiterea unei infracţiuni de furt a unor telefoane mobile şi a sumei de 500 lei.
          După extinderea cercetărilor poliţiştii au stabilit că cei doi tineri de 23, respectiv 20 de ani, ambii din oraşul Comăneşti, au sustras bunurile de la trei minori, doi de 17 ani, din comuna Ghimeş-Făget şi unul de 15 ani din comuna Agăş, faptă săvârşită cu violenţă. Astfel, s-a dispus încadrarea juridică a faptei din infracţiunea de furt în infracţiunea de tâlhărie.
          Cei doi tineri bănuiţi de comiterea infracţiunii de tâlhărie au fost reţinuţi de poliţişti şi urmează să fie prezentaţi Parchetului de pe lângă Judecătoria Moineşti, cu propunere de arestare preventivă.

          Dosar penal pentru alcool la volan

          La data de 12 iulie a.c., în jurul orei 02.30 poliţiştii oneşteni au depistat un bărbat de 32 ani din comuna Răcăciuni, în timp ce conducea un autoturism pe DJ 252E sub influenţa alcoolului.
          În urma testării cu aparatul etilotest, acesta a indicat valoarea de 1,04 mg/l alcool pur în aerul expirat, fapt pentru care a fost condus la Spitalul Judeţean Bacău pentru recoltarea mostrelor biologice de sânge în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.
          În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducere a unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe.

          Băcăuanca Ștefania Alexa în semifinală la Vocea României Junior

            Ştefania Alexa, artista de numai 11 ani din Bacău, concurentă la Vocea României, a participat săptămâna trecută de etapa confruntărilor. Ștefania este singurul copil din județul Bacău care ajunge în această etapă a celui de-al doilea sezon al acestei emisiuni.

            În etapa confruntărilor, carismatica artistă s-a „duelat” cu alți doi concurenți la fel de talentați, Andreea și Tudor, ambii din București. Toți trei au făcut spectacol pe scenă, primind multe aplauze din partea publicului. Momentul deciziei antrenoarei a fost unul foarte încărcat de emoție. „E foarte greu să aleg: Andreea are tehnică bună, Ştefi are o sensibilitate aparte, Tudor are un timbru pe care îl recunoşti de oriunde”, a declarat Andra. După un lung moment de aşteptare, antrenoarea a anunțat decizia ei: „Merg mai departe cu Ştefi!” Lacrimile de bucurie ale Ștefaniei au fost amestecate cu cele de tristețe pentru colegii ei care nu au trecut mai departe.

            „După acest moment, Ștefania a primit multe mesaje de felicitare din partea celor cărora le-a plăcut prezența ei scenică. În fiecare echipă, au rămas acum doar câte 3 copii din 9, ceea ce este o performanță extraordinară pentru Ștefania. Și dacă ţinem cont de faptul că în fazele iniţiale ale acestei emisiuni s-au prezentat la preselecţii peste 1.000 de copii, reușita fiicei mele este cu atât mai meritorie”, declară Irina Alexa, mama Ștefaniei.

            Parcurs

            Reamintim că, așa cum am mai scris, în Deșteptarea, în etapa audițiilor pe nevăzute, Ștefania a ales să facă parte din echipa Andrei după ce a întors scaunele a doi antrenori: Andra și Marius Moga. Cei doi s-au luptat pentru ea, Andra declarând: „Ai ureche muzicală foarte bună, cânţi foarte bine, eşti perfectă pentru echipa mea”. Chiar dacă are multe activităţi extraşcolare, Ștefania Alexa reuşeşte să facă faţă cu brio și la şcoală, ea terminând anul şcolar cu media 9.97 (premiul 1), fiind elevă a Colegiului Naţional de Artă “George Apostu” din Bacău (secţia pian). Studiază canto cu prof. Claudia Vasilache, persoana care are o mare contribuţie la formarea artistică a Ștefaniei.

            Vineri, 13 iulie 2018, de la ora 20.30, va avea loc semifinala emisiunii Vocea României Junior, în care din cei 3 semifinalişti ai fiecărei echipe, doar un singur concurent va ajunge în finală. În echipa Andrei au rămas acum 3 trei fete, Ştefania fiind cea mai mică dintre ele. Îi ţinem pumnii şi îi dorim mult succes!

            Se închide robinetul de apă caldă în patru puncte termice – UPDATE

              UPDATE:

              Apa caldă revine în zona gării

              Thermoenergy a finalizat lucrările executate la intersecția străzilor Mihai Eminescu și Bogdan Voievod, necesare pentru remedierea unei avarii apărute la conducta de agent primar din zonă. Odată finalizată lucrarea s-a trecut la umplerea instalațiilor astfel încât consumatorii să primească din nou agent termic. Echipa de intervenție lucrează la aducerea terenului la starea inițială.

              __________________________________
              O avarie apărută la intersecția străzilor Bogdan Voievod și Mihai Eminescu, pe rețeaua de agent termic primar lasă sute de consumatori fără apă caldă. Conform reprezentanților Thermoenergy, apa caldă va fi oprită temporar în intervalul 12 – 13 iulie, timp în care se lucrează la remedierea avariei și reumplerea instalațiilor.

              Florin Pavăl, directorul general al Thermoenergy, declară că această oprire îi va afecta pe consumatorii arondați punctelor termice nr. 69, 96, 96 și 97. Furnizorul de agent termic estimează că programul va reveni la normal în cursul zilei de 13 iulie.

              Un comisar șef de la IPJ Bacău, găsit incompatibil de ANI

                Agenția Națională de Integritate (ANI) a comunicat că a constatat starea de incompatibilitate în cazul a trei funcționari publici, dintre care unul cu statul special din Bacău. „T.D., funcționar public cu statut special în cadrul Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Bacău – stare de incompatibilitate.

                În perioada 16 decembrie 2011 – 2 octombrie 2017, a exercitat simultan calitatea de funcționar public cu statut special (comisar-șef de poliție – psiholog) și profesia liberă de psiholog în cadrul societății civile T. și A., obținând venituri”, se arată în comunicatul celor de la ANI. Aceștia mai spun că persoanele evaluate au fost informate despre declanșarea procedurii de evaluare, elementele identificate, dar și drepturile de care beneficiază. Este vorba despre dreptul de a fi asistate sau reprezentate de un avocat și de a prezenta date sau informații pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. „Persoanele evaluate au depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apărare”, se mai precizează în comunicatul ANI.

                La IPJ Bacău nu a ajuns până acum nicio informare cu privire la această situație. „Până la acest moment, noi nu am primit nicio adresă oficială din partea Agenției Naționale de Integritate. Când o vom primi, se va dispune în consecință”, a declarat inspector principal Gabriela Ciobanu, purtător de cuvânt la IPJ Bacău.

                Pagina 1

                  Ziua Mondială a Fotografului

                    Fotografia, o profesie relativ recentă, are și un ocrotitor spiritual pentru cei care o practică: Sfânta Veronica. Aflăm din Biblie că această tânără fecioară, când Iisus trecea prin Bethleem, i-a oferit un prosop să-și șteargă fața. Pe acest prosop ar fi rămas întipărit chipul lui Iisus, ca o adevărată minune. După 2000 de ani, Papa de la Roma a numit ziua de 12 iulie, Ziua Fotografului, aceasta fiind dedicată Sfintei Veronica.

                    Giulgiu din Torino ar fi cumva a doua formă de imortalizare a unei imagini intrată în legendă. Sfântul Giulgiu este un material textil, conservat în prezent la Torino. Începând din 1578, această pânză e venerată de credincioșii creștini ca fiind Giulgiul în care a fost pus în mormânt Iisus.

                    Ea are 436 cm lungime și 110 cm lățime. Diferitele urme de pe pânză conturează două imagini – din față și din spate – ale unui bărbat cu înalțimea de 1,85 m. Problema autenticității Giulgiului este dezbătută și astăzi. În pașii spre „adevărata fotografie”, cum spune artistul fotograf Romeo Mărăndici, trebuie amintit și Leonardo da Vinci, inventatorul camerei obscure. Totuși, prima fotografie consemnată ca atare în istorie a fost făcută în anul 1826, de francezul Joseph Nicephore Niepce și a fost intitulată „Vedere de la fereastră”. Procesul fotografierii a durat 8 ore, fotografia fiind în alb-negru.

                    Tu apasă pe buton, facem noi restul!

                    Ca o coincidență, tot pe 12 iulie, în anul 1854, s-a născut George Eastman, cel care avea să fondeze compania Kodak, care a permis ca fotografia să devină accesibilă tuturor. El a fabricat un aparat ușor de fotografiat și un film care permitea 100 de expuneri. Nu-ți rămânea decât să apeși pe declanșator. Trimiteai aparatul la Rochester și primeai înapoi fotografiile imprimate și aparatul încărcat cu un nou film.

                    Prețul era de doar 10 dolari. O sumă totuși nu chiar așa de accesibilă la vremea aceea, când un muncitor era plătit cu 50 de cenți pe zi. Atunci Eastman a lansat sloganul publicitar al firmei sale, valabil și astăzi pentru studiourile foto: „You press the button, we do the rest!”.

                    Profesia de fotograf putem spune că începe din anul 1839, când Louis Daguerre, la o întrunire a Academiei de Științe și a celei de Arte din Paris, a prezentat o nouă metodă de fixare și obținere a unei imagini.

                    Fotografia stă și la baza cinematografiei, considerată una dintre „Cele 7 Arte”. Fotografii profesioniști asta fac de fapt. În studiouri, în industria publicitară, în foto-jurnalism. Fotografia a devenit astăzi ceva comun și foarte la îndemână. E suficient să aveți un telefon.

                    Când ești mulțumit de selfie-ul rezultat, tu, fotografule, să nu uiți să ridici ochii spre cer și să-i mulțumești Sfintei Veronica pentru că a avut grijă de tine. Pe 12 iulie mai sunt sărbătorite: Ziua tatălui în Uruguay, Ziua copilului în Australia, Ziua Internațională a Simplicității (Henry David Thoreau), Ziua Malala (Pakistan).

                    Ce le urează fotograful profesionist Romeo Mărandici tuturor celor pasionați de fotografie: „De Ziua Mondială a Fotografului, sub protectoratul Sfintei Veronica, să ne bucurăm, să ne urăm «La mulți ani!», să ne dăruim dragostea și pacea. Să ne iubim! Și, înainte de a apăsa pe declanșator, să ne gândim cu respect la înaintașii noștri”.
                    Fotografii Bacăului trecuți în neființă:Emil Prato, Chevalier, Max, Sfartzman, Benu, Manciulea, Mihăilescu, Dionisie Cercasov, Mitică Negheș, Victor Roșca, Adrian Cucu, Nely Nederi, Sîrbu, Anton Gălbează, Magda Chiriac, Bica Enache, Vladimir Lucavețchi, Constantin Bursuc, Ioan Ciuraru, Dumitru Raicu, Ionel Zaiden, și familia Mărăndici, Nicanor, Elisabeta, Larisa. Dumnezeu să-i odihnească în pace!

                    Crucea Roșie „deschide o ușă” persoanelor vârstnice

                      80 de persoane vârstnice din municipiul Bacău vor beneficia până la sfârșitul anului de sprijinul filialei Bacău a Crucii Roșii, prin proiectul „Deschideți o ușă”.

                      Acesta se adresează Centrului de Servicii de Îngrijire de Asistență la domiciliu, primind finanțare de la Unitatea Administrativ Teritorială Municipiul Bacău și cofinanțare de la Crucea Roșie.

                      În fiecare lună de implementare, sunt oferite pachete alimentare, ce conțin alimente de bază – orez, ulei, mălai, făină, conserve de multe feluri, dulceață, paste, dulciuri etc, precum şi produse de igienă personală.

                      De asemenea, echipa Crucii Roşii Bacău se deplasează la domiciliul vârstnicilor pentru a monitoriza situația beneficiarilor, pentru a ajuta la curățenie, pentru a plăti diferite utilități, pentru a face cumpărăturile sau pur și simplu pentru a petrece timp împreună.

                      „Prin acest proiect urmărim, de fapt, creşterea calităţii vieţii și a accesului persoanelor vârstnice la un trai mai bun prin implementarea și acordarea unor servicii de calitate de îngrijire la domiciliu, care să corespundă nevoilor celor aflați în situații de izolare socială, sărăcie extremă, vârstă înaintată, cu anumite afecţiuni asociate care necesită asistenţă medicală.”
                      Dan Marcel Babliuc, director Crucea Roșie Bacău

                      Să ne purtăm de grijă singuri

                      Pentru multă lume, șomerii sunt persoane care nu au loc de muncă. În realitate, șomeri sunt doar cei aflați în plată, la un moment dat. E ceea ce se vede, „vârful aisbergului”, cum spunea un oficial băcăuan, în iunie. Numărul celor fără loc de muncă este, din păcate, mult mai mare.

                      După expirarea celor nouă luni de șomaj, unii se angajează, majoritatea nu. Motivele sunt diverse: primesc oferte departe de casă, iar naveta costă mult, găsesc locuri de muncă prost plătite ori nu găsesc deloc. La un salariu de 1.900 de lei, primești 1.100 de lei în mână din care plătești naveta sau chiria, utilitățile, o haină, pachețelul și rămâi cu nimic. Mulți locuitori din mediul rural renunță și stau acasă, să crească animale, să lucreze propria grădină și să muncească cu ziua.

                      Tânguirile unor patroni prezenți la Bursă că „tinerii din ziua de azi” au pretenții prea mari sunt lipsite de realism. Tinerii cer atât cât e necesar pentru a trăi: un salariu din care să poată achita un credit ipotecar, ca să nu mai locuiască cu părinții, să plătească utilitățile, hrana, să-și poată întemeia o familie. A crescut rata șomajului în ultima vreme, spun oficialii.

                      De ce? Poate din cauză că transferarea contribuției de la angajator la angajat a pus în dificultate unele IMM-uri. Nu pe toate, doar pe acelea care până acum nu virau statului această contribuție, deși o rețineau din salariul angajatului.

                      Nu plâng de mila angajatorilor incorecți, ci a miilor de salariați care se vor trezi, la bătrânețe, fără pensie. Transferul contribuției, care îi protejează pe români de astfel de practici, e doar un pas.

                      Sper că următorul va fi trecerea la formula aplicată în Occident: impozitul pe venitul global. S-a discutat și la noi, în 2017, dar a sărit în sus Opoziția. În acest sistem, negocierile cu angajatorul ar viza venitul net, „în mână”, deoarece impozitul este plătit de cetățean direct la Fisc.

                      Avantajul e că salariații care au copii, soție casnică, credit pentru casă, locuiesc cu părinții sau bunicii beneficiază de reduceri. Soluția aceasta i-ar învăța pe cetățeni să-și poarte singuri de grijă și să gestioneze cât mai bine bugetul, iar pe angajatori să-și respecte angajații și să-i plătească așa cum merită.

                      94 de absenți și 80 de retrageri la proba scrisă de la Titularizare

                        Ieri, 11 iulie, cei care vor să intre în învățământ sau care lucrează deja în sistem și doresc să se titularizeze pe catedră au susținut proba scrisă în acest examen. Au fost validate în total 812 de dosare, asta după ce candidații care s-au înscris la Titularizarea 2018 au avut de susținut probele practice sau inspecțiile la speciale la clasă. Dintre aceștia, 24 sunt absolvenți de liceu din promoția de anul acesta.

                        Proba scrisă a început la ora 10.00 și a durat patru ore, în cele două centre de examen stabilite de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Bacău, respectiv Colegiul Economic „Ion Ghica” și Colegiul „Mihai Eminescu”.

                        Subiectele au fost elaborate de Centrul Național de Evaluare și Examinare, în concordanță cu programele pentru concurs. Pentru a fi angajați ca titulari (pe perioadă nedeterminată), candidații trebuie să obțină minimum nota 7 (șapte), atât la proba scrisă, cât și la proba practică în profilul postului, să ocupe un loc cu o viabilitate de cel puțin 4 ani și să aibă definitivatul în sistem.

                        Pentru a lucra ca suplinitori, pe perioada determinată, candidații trebuie să obțină minimum nota 5 (cinci), la cele două probe. Candidații care nu au obținut la inspecția specială la clasă sau la proba practică minimum nota 5 (cinci) nu au putut intra ieri în examen.

                        Concurență mare și pe posturi netitularizabile

                        Cei mai mulți candidați s-au înscris la disciplinele Limba română (103), Educație fizică și sport (97), dar și pentru posturile de învățători (94) și educatoare (130). În total sunt 2.532 de posturi/catedre (coduri), cu număr de ore variabile (de la o oră până la 18 ore – pentru profesori și 24 de ore – pentru învățători), iar dintre acestea numai 144 sunt titularizabile: cele mai multe în învățământul preșcolar (56) și primar (29), dar și pe disciplinele muzică instrumentală (16), consiliere psihopedagogică (11). Pentru restul disciplinelor, locurile titularizabile sunt sub 10. La Limba română anul acesta, deși sunt multe înscrieri, nu este alocat niciun post titularizabil.

                        Nota obținută la proba scrisă are o pondere de 75% în media de repartizare. Pe 17 iulie se vor afișa primele rezultate, între 17 și 18 iulie se înregistrează contestațiile la ISJ Bacău, iar rezultatele finale vor fi făcute publice până pe 23 iulie.

                        „Au predat efectiv lucrările comisiei de examen doar 556 de candidați. Din cei 812 de candidați înscriși, doar 637 au fost prezenți și, dintre aceștia, 80 s-au retras în timpul examenului, iar unul a fost eliminat.”
                        Prof. Oana Bărbuț, inspector școlar ISJ Bacău

                        Un băcăuan a dat în judecată Inspectoratul General al Poliției Române

                          Poliția Română este chemată în instanță de acest bărbat ca să comunice informații de interes public. El cere și plata unor daune morale de 250.000 lei. Dosarul a ajuns pe rolul Curții de Apel Bacău.
                           
                          D.V. arată în motivarea acțiunii, că anul trecut a solicitat în scris IPJ Bacău – Direcția Circulație să îi comunice mai multe informații de interes public legate de avizul de semnalizare al unei firme de construcții. Răspunsul primit, reclamă bărbatul, nu are legătură cu întrebările adresate. O lună mai târziu, el a înaintat o nouă cerere către conducerea IPJ Bacău prin care a solicitat explicații, solicitând totodată respectarea prevederilor Legii 544/2001 privind accesul la informații publice.

                          O cerere a fost trimisă și către IGP București prin care a adus la cunoștință faptul că, anterior, a adresat două solicitări către IPJ Bacău și că răspunsul primit nu-l mulțumește. Dar IGP București a refuzat să rezolve cererea sa și a direcționat-o înapoi către IPJ Bacău.

                          “Reclamantul a mai indicat faptul că, a primit în plicul ce are data de 25.08.2017 un răspuns al IPJ Bacău ce datează din 24.07.2017. În acest răspuns, IPJ Bacău susține că punctul lor de vedere la toate cele 12 întrebări adresate IGP București și pe care aceștia le-au direcționat către ei i-au fost comunicate prin răspunsul adresat la cererea din 12.06.2017”, se arată în acțiune.

                          Au urmat alte cereri, inclusiv solicitarea unor cercetări de către Corpul de control intern al Poliției Române, fiind sesizat și Ministerul Afacerilor Interne căruia i se cerea să ia măsuri împotriva persoanelor care se fac vinovate de această situație.

                          “Petiția a fost înaintată către IGP București care a răspuns că s-au respectat toate legile țării și că s-a răspuns la toate solicitările sale”, mai arată D.V. în acțiune. Din acest motiv, el a decis să deschidă acțiune în instanță, înregistrată la Tribunalul Bacău. “Reclamantul a mai arătat faptul că, de fapt, nu vor să răspundă la întrebările adresate întrucât răspunsul lor ar putea trage la răspunderea penală un angajat al IPJ Bacău, însă acest lucru nu ar trebui să condiționeze răspunsul”, este opinia bărbatului.

                          În întâmpinarea depusă la dosar, IGPR arată că solicitarea băcăuanului nu privește informații de interes public deținute de IGPR și că “IPJ Bacău are facultate de a desfășura orice raport juridic și de a-și gestiona și organiza activitatea instituției în putere proprie, fără a fi reținută în sarcina IGPR vreo culpă în modul de diseminare al informațiilor de interes public”.

                          Solicitările de informații au fost trimise în contextul în care D.V. a fost implicat, în 2011, într-un accident rutier pe raza localității Găiceana, intrând involuntar cu mașina într-o groapă săpată în carosabil și lăsată nesemnalizată. Din cercetările penale, reiese că accidentul rutier s-a produs pe fondul lipsei indicatoarelor de avertizare ori de restricție pentru groapa săpată în carosabil în condițiile în care circulația se desfășura pe timp de noapte. Bărbatul crede că la mijloc ar putea fi vorba și de un abuz în serviciu și a făcut în acest sens plângeri penale, însă, acestea au primit clasare. Începând din 2011 și până în prezent, D.V. a formulat 25 de petiții și adrese înaintate către IPJ Bacău în care reclamă modul de soluționare a accidentului, modul de eliberare a avizului de instituire a restricțiilor pe DJ 252 sau răspunsurile primite.

                          Magistratul de la Tribunal a apreciat că IGPR nu a fost sesizat cu o cerere prin care să se solicite informații de interes public și care să se refere la activitățile acestei autorități publice.

                          “Mai mult, reclamantul nu a indicat în mod expres care este solicitarea la care nu i s-a răspuns, instanța analizând toate solicitările adresate pârâtului cu care acesta a înțeles să se judece, constatând că cererile adresate în datele de 28.08.2017 și 11.10.2017 nu vizau informații de interes public, ci în esență efectuarea de cercetări de către Corpul de control intern al Poliției Române, iar cererea din data de 01.08.2017 a fost direcționată către IPJ Bacău, acesta din urmă formulând răspuns. (…) Așadar, având în vedere aceste considerente, tribunalul apreciază că IGPR nu are calitate procesual pasivă în prezenta cauză, motiv pentru care nu poate fi obligat nici să răspundă la solicitările ce au fost adresate IPJ Bacău”, explică instanța. Ca atare, Tribunalul a respins cererea ca fiind formulată împotriva unei persoane fără calitate procesuală. Dosarul a ajuns pe rolul Curții de Apel Bacău.

                          Proiecte de investiții la Inspectoratul pentru Situații de Urgență Bacău

                            – primul pe listă va fi un garaj metalic pentru Detașamentul Bacău – urmează modernizarea sediului pompierilor din Moinești, dar s-au reluat discuțiile și pentru realizarea Centrului de Coordonare a Intervenției și a unui heliport

                            După ce în ultimii ani, dotarea pompierilor cu tehnică de intervenție a fost o prioritate, acum a venit rândul investițiilor în spațiile în care militarii își desfășoară activitatea.

                            „Anul acesta, cu siguranță vor fi două investiții, respectiv un garaj metalic la Detașamentul de Pompieri Bacău (n.r. – pe terenul din spatele sediului ISU), cu fonduri de la bugetul Ministerului Afacerilor Interne, dar și o investiție cu fonduri europene care se va termina, probabil, anul viitor.

                            Este vorba despre modernizare și reabilitare termică la construcția cazarmă de la Detașamentul Moinești. Aceste două proiecte au grad de certitudine foarte ridicat”, a declarat, în cadrul unei conferințe de bilanț, col. Alfons Răileanu, adjunct la Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) Bacău.

                            Reabilitarea sediului de la Moinești era necesară, clădirea fiind veche de zeci de ani, iar încălzirea se face cu sobe de teracotă racordate la rețeaua de gaz, la fel și ridicarea unui nou garaj, în prezent spațiul pentru adăpostirea tuturor mașinilor fiind insuficient.

                            Demersuri pentru Centrul SMURD

                            În paralel, s-au făcut propuneri și pentru două investiții, care ar putea fi derulate prin Compania Națională de Investiții (CNI). Este vorba despre două săli de sport, una la Detașamentul Moinești și alta la Detașamentul Bacău. Dar un alt proiect mare, pentru care s-au reluat discuțiile cu Primăria Bacău și Consiliul Județean Bacău, este acel Centru SMURD despre care se vorbește de circa zece ani și care ar trebui construit pe terenul de lângă sediul ISU, din strada Milcov. Până acum s-a realizat o temă de proiectare comună cu ISU, Primăria Bacău și CJ Bacău, iar următorul pas va fi studiul de fezabilitate.

                            „Este vorba de Centrul de Coordonare și Conducere a Intervenției, deci o clădire care va avea această funcționalitate, dispecerat unic integrat – ISU și celelalte instituții cu atribuții pe gestionarea riscurilor pe situații de urgență, dar în aceeași clădire este propusă într-o secțiune și realizarea unui nou sediu pentru Serviciul de Ambulanță Județean. Totodată este inclus și un heliport. Pentru această investiție sunt două variante de acțiune, care vor fi accesate de Consiliul Local Bacău, respectiv finanțarea investiției prin fonduri europene, iar dacă nu se va reuși pe această variantă, atunci pe bugetul Consiliului Local și al Consiliului Județean se va demara proiectarea.”
                            col. Alfons Răileanu, adjunct ISU Bacău

                            Două persoane au ajuns la Urgențe cu suspiciune de intoxicație cu ciuperci

                              Un adolescent de 17 ani și un bărbat de 41 de ani, ambii din comuna Mărgineni, au ajuns, miercuri, la Unitatea de Primiri Urgențe a Spitalului Județean Bacău acuzând stare de greață, vărsături și dureri abdominale, simptome apărute după ce ar fi mâncat ciuperci (bureți-de-spini) culese din pădure.

                              Fiind vorba despre o suspiciune de intoxicație cu ciuperci, medicii au recoltat probe pentru analize și le-au acordat celor doi tratamentul și îngrijirile necesare, la camera de gardă.

                              Cum tratam canicula pe vremuri

                              Răzvan Bibire

                              Canicula nu este o invenție recentă; vara îți fierbeau creierii și înainte de 1989. Cu diferența că, atunci, existau copaci prin tot Bacăul, inclusiv în zona centrală, care să te apere de soare. Dar nu numai copacii contribuiau la asigurarea confortului termic; pe trotuare, prin tot orașul se găseau tarabe cu băuturi răcoritoare.

                              Apă minerală, mai rar; conceptul de apă plată era ca și inexistent (ce chestie, adică, să vinzi apă fără bule?!), în schimb se găsea sifon. Și nu oricum, ci în combinație cu siropuri naturale. Costa un leu paharul de sirop. Vânzătorul lua măsura de esență dintr-o sticlă răsturnată cu gâtul în jos, o punea în paharul de sticlă peste care dădea drumul la un jet de sifon rece.

                              Preferatul meu era cel de zmeură. Se mai găseau și sticle de 250 ml cu sucuri românești puse la gheață. Moda frigiderelor scoase afară a apărut mult mai către zilele noastre; atunci se punea o bucată mare de gheață într-o zonă specială a tarabei, se completa cu niște apă și în apă se puneau sticlele cu suc. Vânzătorul îți lua banii, scotea sticla din apă și ți-o desfăcea. Dacă era zmeurată, uneori se lăsa și cu o fântână arteziană pentru că băutura, făcută din fructe, fermenta.

                              În schimb, era extraordinară la gust. Pepsi nu se găsea decât la mare, Coca-Cola nu am văzut. În schimb era Quik – Cola, o băutură produsă peste tot în țară, din esențe aduse din import. Cooperativele de consum aveau, în general, instalații de produs Quik – Cuic, cum i se spunea. La mine în comună, de exemplu, toate restaurantele și magazinele se aprovizionau de la „fabrica de îmbuteliere” de la Cooperativă: o încăpere a brutăriei, cu o instalație de sifon, în care lucram cu spor toți copiii care voiau să bea gratis Quik.

                              O persoană punea esență în sticlele reciclabile care fuseseră spălate, anterior, o alta umplea sticla cu sifon și o alta, de obicei angajatul cooperativei, punea capacul. Inițial era vorba despre capace de tablă; mai apoi s-au folosit capace de cauciuc care se refoloseau și ele.

                              Sticlele erau puse de alt băiat într-o navetă de plastic. Se muncea ca pe bandă rulantă. Exceptând statul cu picioarele în apă, nu era greu. Din când în când se decreta pauză de suc și atunci luai o sticlă din navetă și o dădeai peste cap.

                              Ziua Națională a Contabilului 2018 va fi dedicată Centenarului Marii Uniri

                              Profesioniștii contabili membri ai Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) dedică sărbătorirea din acest an a Zilei Naționale a Contabilului Român, Centenarului Marii Uniri. Tema evenimentului este „97 de ani de istorie a profesiei contabile în România la 100 de ani de la Marea Unire”.

                              Evenimentul, ajuns la cea de a XIV-a ediție are loc pentru prima oară pe 13 iulie. Toate celelalte ediții au fost organizate, până acum, în luna septembie.

                              Noua dată a fost aleasă pentru că în urmă cu 97 de ani, la 13 iulie 1921, Regele Ferdinand I al României a aprobat „Legea pentru organizarea Corpului de Contabili Autorizați și Experți Contabili în România” ca organism profesional independent, prin Decretul Regal nr.3.036, fiind reglementată astfel profesia contabilă în țara noastră.

                              Prin acest demers legislativ, România s-a alăturat în acele vremuri marilor puteri economice – Regatul Unit, Italia, Germania și Statele Unite ale Americii, țări în care profesia de expert contabil era legiferată și unde existau societăți de contabili oficial recunoscute.

                              Membrii Filialei CECCAR Bacău vor marca evenimentul printr-o reuniune festivă care va avea loc pe 13 iulie, începând cu ora 12,00, la sediul filialei. Cu acest prilej vom afla și Topul local al membrilor filialei pe anul 2017.

                              „Pe baza moștenirii predecesorilor, CECCAR, unicul organism profesional care gestionează profesia contabilă în România, acordă prin intermediul acestei sărbători o importantă atenție prezentului și mai ales viitorului economiei și societății românești, la ceas aniversar. CECCAR urmărește dezvoltarea profesională a membrilor săi, astfel încât ei să servească interesul public și să pună bazele unei economii solide, orientate spre progres.”
                              Prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, președintele CECCAR