duminică, 28 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2391

„Bat” suta!

Sâmbătă va începe o nouă ediție a Trofeului Elisa- SCM Bacău la tenis. Găzduită, ca în fiecare an, de baza SCM Bacău, competiția este rezervată categoriilor de vârstă 10, 12, 14 și 16 ani, băieți și fete. La 10, 12 și 16 ani turneul este cotat drept unul de categoria 1, în timp ce la 14 ani este de gradul 2.

În paralel, sâmbătă va avea loc și un turneu de Tenis 10 rezervat copiilor de vârste foarte mici. „Și în acest an, Trofeul Elisa- SCM Bacău se va bucura de o prezență numeroasă. Avem 80 de sportivi înscriși, iar dacă-i luăm în calcul și pe cei care vor concura la Tenis 10, trecem de sută. Este important că menținem linia grație meciurilor și a punctelor puse în joc”, a declarat organizatorul Mihai Ciuntea.

Categoria de vârstă cu cei mai mulți participanți este 12 ani, la băieți fiind înscriși 18 concurenți, iar la fete 17. Singurele categorii care ar putea să se desfășoare „în șah” sunt 14 ani și 16 ani băieți, însă acest lucru va fi stabilit la fața locului, împreună cu arbitra Diana Bogolea. Ca întotdeauna, organizatorii stau cu ochii și pe buletinul meteo și, cum în această vară ploaia nu a ocolit sub nicio formă Bacăul, s-a luat în calcul și varianta ca, în caz de vreme nefavorabilă, o parte din meciuri să aibă loc în săli.

„Noi sperăm ca ploaia să nu ne dădea mari bătăi de cap, dar ne-am luat măsuri de precauție și am rezervat și unele săli de sport”, a punctat Mihai Ciuntea.

În altă ordine de idei, duminică, la Cluj, vor debuta meciurile Zonei C a „Summer Cup” Under 16 la care participă naționalele României, Bosniei și Herțegovinei, Marii Britanii, Bulgariei, Moldovei, Rusiei, Serbiei și Sloveniei. Partidele se vor încheia pe 2 august, iar primele două clasate vor accede la turneul final. Din reprezentativa României face parte și băcăuanul Bogdan Manole. Vice-campion național en titre, tenismenul SCM Bacău face echipă sub tricolor cu Andrei Andrei și Andrei Ștefan.

Gata de decolare!

Aerostar Bacău și-a prezentat joi noile achiziții în vederea eșalonului secund, care va debuta săptămâna viitoare

Aerostar este pregătită pentru Liga a II-a. Ieri, cu nouă zile înaintea primului meci din campionat, programat acasă, contra Pandurilor Târgu-Jiu, „aviatorii” și-au prezentat obiectivul și noile achiziții. „Ne-am propus o clasare la mijlocul clasamentului”, a spus președintele clubului, Doru Damaschin, care a precizat că, pe parcurs, ținta se poate modifica: „Nu ne-am fixat obiective mai îndrăznețe pentru că, pe de o parte, nu suntem posesorii sau măcar chiriașii unui stadion de Liga I, iar pe de altă parte, nu am inspirat încă aerul Ligii a II-a.

Pe viitor însă, ne putem gândi și mai sus. Inclusiv din iarnă încolo, dacă autoritățile vor anunța intenția de a dezvolta infrastructura sportivă. Avem și promisiunea unui potent om de afaceri din Bacău că ne va sprijini dacă vom avea rezultate și condiții”. Președintele Damaschin a dezvăluit și bugetul clubului: 700.000 euro.

„Nu avem toți banii deodată, există și un deficit bugetar, pe care sperăm să-l acoperim și cu sprijinul autorităților locale. De altfel, am solicitat municipalității de a pune în dezbatere în Consiliul Local acordarea de 300.000 de euro către echipa noastră. Sper că acest lucru se va întâmpla și că toți consilierii locali vor fi atenți la dorința comunității de a avea o echipă de fotbal cu rezultate la nivelul Ligii a II-a, lucru testat, de altfel, și la meciul decisiv de promovare, cel cu Oțelul.

Să nu se uite că Aerostar este singura reprezentantă a Moldovei în Liga a II-a”, a spus Doru Damaschin, care a subliniat că jucătorii nu sunt angajații Companiei Aerostar, ci ai clubului. Inclusiv nou- veniții: Florin Muntean (ex Dunărea Călărași), Mugur Florescu (Bucovina Rădăuți), Vasile Chirilescu (FC Botoșani), Alexandru Zaharia (CSM Focșani), Alexandru Ichim (Petrolul Ploiești), Ionuț Covasan (ultima oară la o echipă din Germania), Dănuț Munteanu (FC Snagov) și Valentin Buhăcianu (Știința Miroslava). „Principala mea dorință a fost să păstrez nucleul de bază cu care am reușit promovarea și să întăresc lotul cu opt jucători, șase dintre aceștia fiind Under 21. Avem un lot competitiv, suntem încrezători, chiar dacă suntem realiști că această ediție de campionat de liga secundă este cea mai puternică din istorie”, a afirmat antrenorul Cristi Popovici.

De luni, Aerostar pune în vânzare bilete pentru meciul cu Pandurii (preț 10 lei) și abonamente pentru întreg returul (preț 175 lei).

Amical le merge bine

Aerostar își va încheia sâmbătă seria jocurilor de verificare dinaintea startului de campionat. De la ora 11.00, băcăuanii vor evolua pe stadionul „Aerostar” contra divizionarei C CSM Focșani, pe care au învins-o miercuri, în deplasare, cu 3-0. De altfel, cu excepția primului test al verii, încheiat nedecis, 0-0, pe terenul prim-divizionarei FC Botoșani, „aviatorii” au câștigat toate celelalte amicale din intersezon. Ultima victorie a venit ieri, la Letea Veche, contra Forestei Suceava: 8-1 pentru băcăuani, care i-a avut ca marcatori pe Hurdubei (2), Sahru, A. Pavel, Fl. Istrate, Buhăcianu, Al. Ichim și Vraciu.

Modificări de organigramă

În vederea debutului în liga secundă, CS Aerostar a operat modificări de organigramă. Președintele clubului, Doru Damaschin, va fi secondat, ca și până acum, de vicele Valerian Voicu, acesta urmând să preia și funcția de director sportiv. Aerostar îl va avea ca delegat pe Gabriel Voicu, care va avea atribuțiuni și pe linia de marketing. „Comitetul de Direcțiune face muncă de voluntariat”, a ținut să precizeze președintele Damaschin. Dacă la prima echipă, staff-ul tehnic a rămas intact (Cristi Popovici „principal”, Andrei Vatră secund și Dan Moței antrenor cu portarii), în schimb la nivelul Centrului de Copii și Juniori au apărut o serie de noutăți. Șeful Centrului rămâne Cornel Elisei, care conduce și echipa U19, în timp ce la U17 și la U15 au fost angajați Radu Sascău, respectiv Sebastian Nica. La U13 va fi Vali Cioancă, iar echipa U11 va fi pregătită de Bogdan Cristea.

Festivalul Tamasidava, amânat pentru finele lui august

    Festivalul Antic Tamasidava, care trebuia să aibă loc, în Bacău, la mijlocul acestei luni, a fost amânat pentru perioada 31 august-2 septembrie din cauza vremii ploioase. Consilierii locali băcăuani au aprobat, la ultima ședință, modificarea datei de desfășurare a festivalului, păstrând celelalte elemente neschimbate. Conform propunerii de asociere dintre CL Bacău și Asociația Română de Marketing, Festivalul Antic Tamasidava va prezenta istoria, obiceiurile, stilul de viață și obiectele din perioada geto-dacilor.

    Festivalul va debuta în centrul oraşului, în Piața Tricolorului cu o ceremonie de deschidere în care vor fi prezentate asociaţiile participante, după care va avea loc o paradă pe noapte, cu torţe, pe traseul Statuia lui Ștefan cel Mare – Consiliul Județean – Primărie – Piața Tricolorului. Prima seară a festivalului se va încheia prin organizarea unei ceremonii de aprindere a „Focului Sacru” în Piața Tricolorului.

    Activităţile în următoarele două zile ale festivalului vor avea loc în Parcul Gherăiești, unde vor fi prezentați luptători daci, sarmaţi, celţi şi români; vor putea fi văzute scene de luptă între gladiatori, precum şi între luptători, prezentarea echipamentelor şi a armelor, a mașinăriilor de luptă antice – balistă şi scorpio. Vor fi prezentate ateliere de fierărie, pielărie, prelucrarea lemnului, coafură şi machiaj antic, de confecționare săgeţi, pictură, confecţionare bijuterii antice, țesut, fierărie, prelucrarea osului şi a lemnului, confecţionare veşminte antice.

    Și Street Delivery a fost reprogramat

    Și Street Delivery Bacău, un proiect creat de Fundația Cărturești și Ordinul Arhitecților din România, și implementat de Federația Tinerilor din Bacău, a fost amânat din cauza condițiilor nefavorabile. „Fiecare ediție Street Delivery trebuie să fie memorabilă și să ne-o amintim cu drag. Din acest motiv, am ales să reprogramăm evenimentul de anul acesta pentru 24-26 august 2018. Vă asigurăm că nu va ploua deloc, atmosfera va fi tot aceeași, iar muzica, filmele și arta care ne vor înconjura vor face să merite toată așteptarea ce a rămas! Vă mulțumim și vă așteptăm nerăbdători la final de august, la Street Delivery Bacău!”, a transmis Ozana Stoleru, organizator Street Delivery Bacău.

    Arena Mall te trimite într-un city break la LONDRA!

      Capitala Angliei este cu siguranță, un loc pe care merită să-l vizitezi cel puțin o dată în viață datorită istoriei impresionante, a magazinelor luxoase, a clădirilor și piețelor istorice. Un city break la Londra sună tentant, nu? Acum ai un motiv în plus să vii la shopping!

      Vino în Arena Mall în perioada 1-31 august 2018, cumpără unul sau mai multe produse în valoare de minim 100 lei (pe același bon fiscal) și completează talonul de participare primit de la lucrătorul comercial al magazinului din care ai făcut cumpărături. Pasul final este să depui talonul în urna special amenajată (parter, lângă fântâna arteziană) și vei intra automat în cursa pentru câștigarea unui city break la LONDRA!

      La această tombolă poate participa orice persoană fizică, de cetățenie română, cu domiciliul în România, cu vârsta peste 18 ani.

      Data limită de depunere a taloanelor este 31 august, ora 22:00. Vor fi considerate valide acele taloane de participare care sunt completate în mod lizibil. Câștigătorul va dovedi participarea la tombolă prin prezentarea bonului fiscal pe baza căruia a primit talonul.

      Perioada campaniei de cumpărături: 1 – 31 august 2018.

      Extragerea premiului: 3 septembrie 2018.

      În cadrul tombolei se va acorda un premiu care constă într-un city break la LONDRA pentru două persoane adulte (cu toate serviciile și taxele incluse). Data exactă a excursiei va fi stabilită de comun acord, între Arena Mall și câștigătorul campaniei.

      Cumpărături plăcute! Amintiri plăcute!

      Regulamentul de participare și alte informații pe website | www.arenamall.ro | și în aplicația Arena Mall | wifi.arenamall.ro |

      Pagina 1

        Români cu cratimă

        De la lingvistica aplicată

        În urmă cu aproape două decenii, la Centrul de Cultură „Rosetti-Tescanu – George Enescu” de la Tescani, universitara băimăreană Ana Olos, specialistă în onomastica engleză, a fermecat auditoriul unei conferinţe internaţionale de lingvistică aplicată cu o temă insolită, în care o populaţie din această lume largă era purtătoare de… cratimă. Tatiana Slama-Cazacu, organizatoarea întâlnirii, a avut prilejul de a pleda pentru folosirea respectivului semn ortografic în scrierea numelor de persoană, dându-se exemplu pe sine: partea a doua a grupului nominal aminteşte de familia soţului (Boris Cazacu, fost preşedinte al Societăţii de Ştiinţe Filologice din România), dar şi de familia ei.

        Ce spune Academia Română…

        Dicţionarul ortografic, ortoepic şi morfologic al limbii române (DOOM), la capitolul „Substantive proprii”, precizează: „Se scriu cu cratimă următoarele tipuri de substantive proprii: […] – nume de persoane reale şi de personaje, şi anume:
        – prenume şi nume de familie compuse din două nume de persoane: Ana-Maria; Ioan Piuariu-Molnar;
        – nume de familie cu structura nume de persoană + nume geografic: Niculescu-Buzău, Rădulescu-Motru” (p. LXXIV).
        … şi ce observă ortografii
        „În uzul actual se constată tendinţa (moda) de a se omite cratima dintre prenume ca Ana-Maria, Maria-Laura şi de la nume de familie duble sau cu adaosuri: Maria Popescu-Gheorghiu” (Mioara Avram, Ortografie pentru toţi, Bucureşti, Editura Academiei Române, 1990, p. 109).

        Avem şi zeloşi

        De când cu norma privind grupurile de cuvinte nici + un/o, care se scriu, din 2005, sudate (niciun, nicio), dar uneori şi separat, am fost întrebaţi, cu toată seriozitatea, dacă e adevărat că într-un şi într-o se scriu legat. Vizualizarea celor două situaţii ne obligă să punem cratima în locul unui sunet (-u) care a căzut (s-a elidat) din vechea prepoziţie întru, pe când conjuncţia nici rămâne mereu întreagă.

        Cratima onomastică: moft sau necesitate?

        Pentru a înţelege utilitatea acestui semn ortografic, să ne imaginăm un parcurs onomastic de tipul Ion Mihai Petru. Care să fie numele de familie? Dar prenumele? Care dintre cele două situaţii exprimă un compus? Constatăm că oricare dintre cele trei antroponime poate figura ca nume ori ca prenume simplu sau compus. Cratima dezambiguizează parţial: Ion-Mihai sau Mihai-Petru, dacă nu avem informaţia privind posibilul context – să zicem – oficial, care obligă la antepunerea numelui de familie. Prin urmare, funcţionarii de la oficiile de stare civilă procedează corect plasând cratima în cazul numelor duble.

        Din viaţa de toate zilele

        •Un cunoscut, întors curând din concediu, mi-a povestit cu năduf cum era gata să fie amendat, ca şofer, pentru lipsa plăţii rovinietei: verificând banca de date a Poliţiei Române, calculatorul a constatat că nu figurează, pentru că în actele maşinii numele mic dublu (Dan-Iustin) era scris fără cratimă. •Unor candidaţi la examenul de licenţă li s-a scăzut nota pentru că la bibliografie Bogdan Petriceicu Hasdeu era înregistrat la litera P, în loc de H; Delavrancea, la Ş, în loc de D. (numele corect: Barbu Delavrancea, fără Ştefănescu), iar Ion Budai-Deleanu, la D, în loc de B.

        Întrebare cu răspuns… artistic

        Un cititor al rubricii de faţă ne întreabă dacă a doua abreviere din numele scriitorului Al. O. Teodoreanu (Păstorel) face trimitere către prenumele tatălui, Osvald, sau este dublarea prenumelui său. Dacă artiştii ar permite să se aşeze nevinovata cratimă, am fi aflat că Păstorel a fost botezat cu două nume. Bănuim că şi avocatul Osvald Teodoreanu, tatăl, va fi fost de partea noastră.

        Câte ceva despre Palatul Administrativ

        Ar fi interesant de aflat modul în care Palatul Administrativ din centrul Bacăului a ajuns în proprietatea Guvernului, deși a fost construit din banii județului, ajungând aproape o ruină pentru că proprietarul nu dădea bani de renovare.

        Abia de curând s-a adoptat un act normativ prin care clădirea a fost trecută în proprietatea CJ pentru a fi renovată.

        Puțină lume știe că imobilul este rezultatul unui concurs de proiecte din 1880, câștigat de arhitectul Paul Petriciu. După mai multe încercări de a se stabili un deviz, de fiecare dată rezultând o altă cifră, se organizează, la 1886 o licitație.

        Aceasta a fost câștigată de un domn, Solomonică pe numele său, care a oferit o reducere de 8,18% față de cei aproape 400.000 de lei la cât ajunsese ultima socoteală. Dar n-a fost să fie!

        Județul Bacău va mai plăti încă 50.000 de lei în plus până la finalul lucrărilor pentru că se cer tot felul de adăugiri.

        După cum avea să se noteze într-un raport de la 1890 cu privire la construcția Palatului, dacă s-ar fi făcut sondaje în mod serios pe teren, s-ar fi identificat de la început calitatea materialelor și mai ales a mortarului, a cărui compoziție a fost schimbată de trei ori în timpul construcției fundației.

        Printre schimbările care au dus la creșterea devizului se numără înlocuirea cărămizilor cu piatră la construcția soclului, utilizarea pardoselilor cu parchet american, schimbarea tablei pentru acoperiș sau înlocuirea sobelor de porțelan cu sobe de fier.

        După ce s-au terminat lucrările, la parter a fost instalat Tribunalul și Curtea cu Jurați (la mijloc și în dreapta) și Poșta, Telegraful și Casieria generală a județului, în stânga. Tot în aripa stângă era și intrarea separată pentru prefect și scara de ceremonie pe care se urca la etaj unde se ajungea la un salon și două camere rezervate regelui în cazul în care ar fi venit în oraș.

        Prefectul de Bacău locuia în Palatul Administrativ, la etaj, în aripa stângă iar pivnița de sub această aripă îi era pusă la dispoziție; celelalte fiind adăpost pentru arhive. În fine, centrul și aripa dreaptă erau prevăzute a fi ocupate de Consiliul Județean și de Prefectură.

        Astăzi, organizarea e mai simplă: în dreapta CJ, în stânga, Prefectura.

        Satul Rotunda, scos la vânzare

          „Rotunda va fi un țuhal greu de dus”, susține Valerică Mihalcea, primarul comunei Gura Văii. De ce? „Este o investiție care s-a făcut în viteză, în 2005-2006, fără a fi luate în calcul toate aspectele. Nu s-a făcut un studiu privind efectele pe termen lung, nu s-a ținut cont de mentalitatea romilor, de tradițiile lor.

          Guvernul, având în vedere că au fost inundații în 1991, când s-a rupt barajul Belci, și în 2005 alte două valuri de inundații, a decis să-i strămute pe cei care au construit la 20-30 de metri de albia majoră a râului Trotuș.” Erau peste o mie cinci sute de suflete, ne amintește Valerică Mihalcea. „Sunt oameni, nu-i muți ca pe niște pioni pe tabla de șah! Pe de altă parte, s-a construit la Rotunda deoarece era singura locație disponibilă”, adaugă edilul.

          Prea departe de platformă

          Strămutaților nu le-a plăcut pe dealul Rotunda, chiar dacă guvernul a cheltuit peste o sută de miliarde de lei vechi ca să le construiască un sat nou. Zona era izolată, iarna bătea vântul, vara era prea soare, apa era departe, platforma industrială, de asemenea, departe.

          Cel puțin asta ne-au mărturisit atunci. Au stat un an, apoi au plecat în Rădeana. Au cumpărat teren, vreo 2-3 hectare, l-au împărțit în loturi și au construit 50 de case. „Cei care s-au trezit vecini cu ei au vândut și s-au mutat. Acum, romii dețin circa 30 de hectare”, afirmă Valerică Mihalcea.

          De la Rotunda, foștii sinistrați nu au plecat cu mâna goală. Au luat ferestre, uși, instalații electrice… Nu toate într-o zi, ci pe rând. S-au întors mereu acolo și au mai furat câte ceva: cabluri, plăci de rigips, o bucată de acoperiș. Nu erau ale lor? Nu pentru ei le-a trimis Guvernul?

          Privite de la distanță, casele par acum niște cranii rânduite pe deal, cu găvanele întunecate. Multe dintre ele nici acoperiș nu mai au. „Paguba estimată de Curtea de Conturi este de 55 de miliarde de lei vechi. Au fost făcute plângeri penale, cercetări, dar s-au terminat cu autori necunoscuți”, ne lămurește primarul.

          Casă la roșu cu 5.200 de euro

          Prin 2007, autoritățile locale au decis să închirieze casele. La vremea aceea, Vasile Pașcu, fostul primar, era chiar optimist, afirmând că ar putea deveni case de vacanță pentru oneștenii care locuiesc la bloc. După ce închirierea a adus numai datorii, Primăria Gura Văii a încercat să le vândă, evaluând o casă cu un teren de 300 mp la 2.500-3.000 de euro.

          Asta se întâmpla prin 2014-2015. „Nu s-a prezentat nimeni. Am luat decizia în Consiliul Local să facem o nouă evaluare și să încercăm iarăși să le vindem. Prețul actual este între 5.200 și 7.000 de euro”, spune Valerică Mihalcea.

          Școală, poliție, apă de izvor…

          Clădirile, tot netencuite și azi, sunt goale-goluțe. Una singură e văruită, împrejmuită, îngrijită. „Pentru că are proprietar, dar acesta vine doar din când în când să vadă de grădină. Am publicat în ziar și pe site-ul primăriei anunțul de vânzare și acum așteptăm”, mărturisește primarul, oftând. Rotunda, care trebuia să devină satul sinistraților, apoi sat de vacanță, are 205 case.

          Cinci dintre acestea erau destinate a găzdui poliția locală, grădinița, școala, dispensarul și serviciul social al Primăriei. „A fost trasă apă din creierul munților, de la Huitoare, cu o conductă de 40”, spune Valerică Mihalcea. Cu alte cuvinte, ar fi avut de toate, curent, apă, școală, poliție. Totuși, romilor nu le-a plăcut… „E prea departe de oraș”, susțineau ei. Poate le va plăcea, de data aceasta, celor care iubesc liniștea, aerul curat și apa de izvor.

          S-a oprit apa caldă în nordul și centrul orașului

            O avarie apărută în apropierea benzinăriei Mol de pe strada 9 Mai lasă fără apă caldă aproximativ 2.000 de consumatori ai Thermoenergy Group SA Bacău.

            Reprezentanții societății estimează că sistarea furnizării apei calde nu va fi de durată, lucrarea fiind remediată cel târziu vineri după-amiază.

            Pentru a se putea interveni la conducta avariată, apa caldă a fost oprită în 17 puncte termice.

            Este vorba despre PT 40, 41, 43, 44, 45, 58, 59, 61, 62, 63, 64, 115, 117, 151, 152 și 153.

            Mai exact, nu vor avea apă caldă la robinet băcăuanii care locuiesc în zona Bistrița Lac, centru și zona de nord a orașului.

            Cod Galben de ploi până sâmbătă, 28 iulie, la ora 21

              Administrația Națională de Meteorologie a actualizat avertizarea Cod galben de instabilitate atmosferică accentuată și cantități importante de apă, aceasta fiind prelungită până sâmbătă, 28 iulie, la ora 21.

              În intervalul menționat, în regiunile estice, sud-estice și în toate zonele de munte vor fi intervale de timp cu instabilitate atmosferică accentuată, care se va manifesta prin averse ce vor avea și caracter torențial, frecvente descărcări electrice, intensificări ale vântului și izolat grindină.

              Cantitățile de apă vor depăși 20-25 l/mp și pe arii restrânse 50-70 l/mp.

              Polițiști la școala de vară din comuna Vultureni

                Pe durata vacanţei de vară, sute de elevi şi copii, însoţiţi de cadre didactice îşi petrec timpul în tabere şcolare sau şcoli de vară. Cu această ocazie, poliţiştii din cadrul Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii şi Serviciul Criminalistic au desfăşurat activităţi informativ preventive, alături de colegii de la Postul de Poliţie Vultureni, în cadrul Şcolii de Vară din localitatea Lichitiseni pentru aproximativ 50 de copiii.

                Pe parcursul activităţilor, poliţiştii au oferit recomandări cu privire la prevenirea delincvenţei juvenile, a dispariţiilor de minori, a accidentelor de circulaţie şi a altor evenimente care se pot produce pe parcursul vacanţelor, având drept scop diminuarea riscului victimal în rândul minorilor.

                Totodată, prin această activitate s-a dorit prevenirea anumitor manifestări antisociale sau a unor comportamente ale elevilor, de natură a-i transforma în autori, respective în victime ale unor fapte antisociale, creşterea gardului de informare cu privire la consecinţele juridice ale unor comportamente care contravin normelor legale şi de convieţuire, precum şi informarea cu privire la modalităţile de sesizare a unor asemenea fapte, de care au luat la cunoştinţă sau cărora le-au căzut victime.

                Activităţi de acest gen destinate elevilor au fost desfăşurate de poliţiştii băcăuani de la începutul vacanţei de vară şi vor continua până la sfârşitul acesteia, temele discutate fiind mereu legate în principal de siguranţa lor la şcoală, acasă, pe stradă, la locurile de joacă şi de petrecere a timpului liber.
                Activitatea a fost desfășurată în cadrul Comisiei Județene de monitorizare a activității preventive alături de colegii de la Centrul de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog Bacău.

                Program prelungit la Pașapoarte

                Prefectul județului Bacău a dispus prelungirea programului de lucru la Serviciul Public Comunitar pentru Evidența și Eliberarea Pașapoartelor Simple, începând de astăzi, 26 iulie 2018.

                Până pe 31 august 2018, funcționarii de la Serviciul Pașapoarte vor lucra în fiecare zi, de luni până vineri între orele 08.30 – 18.30.

                Prelungirea programului de lucru se datorează fluxului mare de solicitări de pașapoarte.

                În consecință, prefectul județului Bacău, Maricica-Luminița Coșa a emis un ordin prin care dispune prelungirea programului de lucru.

                Urmărit internaţional, depistat de poliţiştii băcăuani

                  La data de 25 iulie a.c., polițiști din cadrul Serviciului de Investigaţii Criminale au identificat și reținut un bărbat de 28 de ani, din comuna Helegiu, împotriva căruia a fost instituită măsura urmăririi la nivel internaţional.

                  Cel în cauză se sustrăgea de la executarea unui mandat european de arestare, emis de autorităţile judiciare spaniole, pentru săvârşirea unor infracţiuni de fraudă, falsificare de mijloace electronice de plată şi constituirea unui grup infracţional organizat.

                  Bărbatul a fost încarcerat în Centrul de Reţinere şi Arest Preventiv din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Bacău şi urmează să se efectueze demersurile necesare declanşării procedurii de predare către autorităţile spaniole.

                  Condamnare pentru Gabriela Mazilu, fostă directoare la CET Bacău

                    Tribunalul Bacău a dat condamnările în dosarul în care Gabriela Mazilu, fostă directoare la CET Bacău, şi soţul acesteia au fost trimişi în judecată pentru cumpărare de influenţă, respectiv complicitate.

                    Instanţa a condamnat-o pe Gabriela Mazilu la pedeapsa de 2 ani închisoare, cu suspendare, pe un termen de încercare de 4 ani. Ovidiu Mazilu a primit o pedeapsă de 3 ani închisoare, pentru complicitate, tot cu suspendare, dar cu un termen de încercare de 5 ani. Instanţa a dispus confiscarea de la cei doi a câte 70.000 lei (1/3 din 210.000 lei). Sentinţa nu este definitivă.

                    Potrivit rechizitoriului, „în vara anului 2010, SC CET SA Bacău şi SC Electrocentrale Oradea SA urmau să încheie contracte de transport pentru cărbunele achiziţionat de la Societatea Naţională a Cărbunelui Oltenia, contracte pe care inculpaţii Mazilu Gabriela şi Mazilu Ovidiu şi un om de afaceri (martor în cauză) au încercat să şi le adjudece prin intermediul unei societăţi controlate de acesta din urmă”.

                    Omul de afaceri ar fi luat legătura cu un consilier din Consiliul Judeţean Hunedoara care i-ar fi spus că are influenţă pe lângă conducerea centrală a unui partid politic şi îi poate asigura încheierea contractelor de transport, având în vedere că, la acea dată, primarii din Bacău şi Oradea făceau parte din aceeaşi formaţiune politică.

                    „Pentru a-şi exercita influenţa pretinsă, consilierul judeţean i-a cerut omului de afaceri suma de 500.000 de lei, bani despre care a afirmat că urmau să fie folosiţi de partid, solicitare pe care omul de afaceri le-a adus-o la cunoştinţă soţilor Mazilu Gabriela şi Mazilu Ovidiu şi cu care aceştia au fost de acord. Cele trei persoane au fost de acord atât cu remiterea acestei sume cât şi cu plata unui avans de 50.000 de euro”, arată procurorii DNA.

                    Pentru a obţine banii ceruţi ca avans, se mai spune în rechizitoriu, Gabriela Mazilu, în calitate de director economic al CET Bacău, ar fi dispus plata unor datorii pe care această societate le avea către o firmă a omului de afaceri.

                    „În luna septembrie 2010, cei doi inculpaţi şi omul de afaceri au remis consilierului judeţean, în patru tranşe, suma totală de 210.000 lei. Deşi acesta a afirmat că a efectuat toate demersurile la care s-a angajat, cele trei persoane nu au reuşit să încheie contractele de transport cărbune respective”, precizează DNA.

                    Gabriela şi Ovidiu Mazilu mai au pe rolul instanţei un alt dosar în care au fost trimişi în judecată pentru luare de mită, respectiv complicitate la luare de mită.

                    Eșecul Rotunda

                    Prin secolul al XVIII-lea, realizându-se saltul de la milă la filantropie, în Țara Românească și Moldova au fost înființate instituții de asistare a săracilor.

                    Inițiativa particulară și Biserica au jucat rolul de pionieri ai carității. Treptat, statul a preluat unele dintre aceste preocupări, extinzându-și sprijinul și pentru cei afectați de varii dezastre naturale.

                    Este de europeană poveste cum a eșuat un proiect cu nuanțe de sprijin/ asistență socială la Rotunda-Gura Văii. Bunele intenții ale guvernanților – care au investit o sută de miliarde de lei vechi ca să le construiască un sat nou — nefiind armonizate cu mentalitățile/ tradițiile cetățenilor romi sinistrați, au eșuat.

                    Foștii sinistrați, nemulțumiți de zona în care au fost amplasați, au părăsit Rotunda. Dar nu oricum, ci devastând investiția. Casele părăsite par acum elemente ale unui platou de filmare cu accente de SF-horror. Paguba este de vreo 55 de miliarde de lei vechi, dar, în dulce tradiție mioritică, devastatorii rămân autori neidentificați. Autoritățile locale au încercat/ încearcă, fără succes, să vândă aceste… amintiri triste ale fostelor case…

                    Ce-mi spune mie eșecul Rotunda? Că o investiție de acest gen nu trebuie să reprezinte doar rezultatul unei decizii politice (eventual electorale) și pur contabile. În asemenea situații, psihologul, sociologul, futurologul și mediatorul social trebuie să fie vedetele zămislirii proiectului.

                    Altfel, eșecul este garantat. Oamenii nu sunt obiecte. Ființe cu doruri, cu tradiții care locuiesc de veacuri în genele lor, cu abc-ul dialogului democratic în formare, ei nu acceptă statutul de paria ai comunității. Dacă le vorbești politicienilor despre sociologi, psihologi sau futurologi îți vor râde în nas.

                    În lumea democrației consolidate, aceștia sunt cei mai prețuiți consilieri ai factorilor de decizie. Suntem profesioniști ai credinței potrivit căreia învățăm din eșecuri. Din păcate, strategia aceasta este prea costisitoare și chiar inutilă.

                    Declarația Fiscală Unică te asigură în Sănătate

                      Persoanele fizice care realizează venituri din activități independente, din una sau mai multe surse și/sau alte categorii de venituri, trebuie să achite contribuțiile la Bugetul asigurărilor sociale (pentru pensia de stat) și la Bugetul asigurărilor sociale de sănătate. Aceste contribuții sunt automat luate în calcul pentru cei care depun Declarația Fiscală Unică (cunoscută inițial ca Declarația 600, dar care acum poartă noua denumire), iar cei care au venituri sub limita minimă de 22.800 de lei (adică 12 salarii brute) și nu depun Declarația pot opta benevol pentru plata contribuțiilor.

                      Cine dorește să fie asigurat în Sistemul Național de Sănătate, dar practică o profesie de ordin liberal sau este persoană fizică autorizată, dar are venituri sub baremul de 22.800 de lei pe lună brut, trebuie să opteze pentru a fi asigurat. Pe Declarația Unică există o opțiune în acest sens, care poate fi bifată, inclusiv pentru asigurarea voluntară. Agenția Națională de Administrare Financiară (ANAF) și Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) au bază de date comună în acest domeniu, deci CNAS știe cine a optat pentru asigurare și cine nu.

                      „În practică, s-a constatat că medicii sunt obișnuiți să solicite persoanelor neasigurate, deci care nu au un card de sănătate valabil, chitanța prin care ei au plătit asigurarea de sănătate. Acum, însă, opțiunea asigurării prin Declarația Unică face ca plata contribuției să devină executorie, deci persoana în cauză este automat asigurată și apare cu această calitate în baza de date a CNAS. Iar contribuabilul pentru cât declară că are venit, pentru atât plătește. Și contribuțiile la asigurările sociale și la asigurările sociale de sănătate, conform legii”.
                      Adrian Anghel, a precizat purtătorul de cuvânt al Administrației Județene a Finanțelor Publice.

                      Cei care obțin un venit de minim 22.800 de lei intră obligatoriu la plata contribuțiilor de asigurări sociale și de asigurări de sănătate și a asigurărilor sociale de stat (pensii), pentru că depun Declarația Unică.

                      Cine plătește CASS în 2018?

                      Persoanele fizice care realizează venituri din activități independente, din una sau mai multe surse și/sau alte categorii de venituri, datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) dacă estimează pentru anul curent venituri a căror valoare cumulată este cel puțin egală cu 12 salarii minime brute pe țară. În cazul în care se realizează un venit net anual cumulat sub nivelul a 12 salarii minime brute pe țară, iar în anul fiscal precedent nu au avut calitatea de salariat și nu s-au încadrat în categoriile de persoane exceptate de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate, acestea datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate la o bază de calcul echivalentă cu 6 salarii minime brute pe țară.

                      Se iau în calcul venituri din activități independente, din contracte de activitate sportivă, din drepturi de proprietate intelectuală, din asocierea cu o persoană juridică, din cedarea folosinței bunurilor, din activități agricole, silvicultură și piscicultură, din investiții sau din alte surse.

                      Ce trebuie făcut

                      „Este un lucru foarte bun faptul că declarația unică conferă calitatea de asigurat la sistemul național de sănătate pentru un an de zile. Așteptăm ca și la alte categorii de asigurați, de exemplu coasigurații sau cei asigurați în baza programelor naționale de sănătate, să nu mai facem verificarea calității de asigurat la fiecare 3 luni. Din păcate, înregistrarea declarațiilor unice în sistemul informatic al ANAF nu este încă suficientă. Ne-am dori să fie așa, dar transmiterea datelor de la ANAF la SIUI, sistemul informatic din sănătate, nu se face instantaneu. Prin urmare asigurații care au o urgență în a verifica calitatea de asigurat sunt nevoiți să vină cu respectiva declarație la Casa de Asigurări pentru a le introduce manual în SIUI. După această operațiune manuală, devin imediat asigurați în sistem și nu vor mai avea probleme până în 30 martie 2019, termenul anual de depunere a declarației, anul 2018 fiind o excepție în privința termenului final de depunere.”
                      Dan Stoica, director executiv CJAS Bacău

                      Cum devii asigurat și fără a obține venituri

                      Cei care vor să se asigure în sistem (și astfel să devină contribuabil) pentru a beneficia de servicii medicale, dacă nu obțin venituri o pot face plătind cash. Pentru a deveni asigurat în sistemul de sănătate sunt două variante: fie plătesc lunar o sumă fixă la Fisc, fie se asigură pe loc. Astfel, cei care vor să beneficieze de servicii medicale complexe de urgență și imediate, la o unitate specializată din sistemul public, și nu sunt asigurați, se pot asigura pe loc prin plata personală a contribuției minime de 190 de lei/lună (10% din salariul minim brut pe țară de 1.900 de lei), dar cu obligativitatea de a fi plătite 6 luni anterioare plus luna în curs, adică 1.330 de lei (190 lei/lună x 7 luni), deci o cotă unică.

                      Cei care vor să aibă continuitate în asigurare, plătesc lunar cei 190 de lei, dar cu obligativitatea (ce se înscrie într-un contract) ca aceste contribuții să fie plătite minimum 12 luni consecutiv. Ulterior, Fiscul urmărește în fiecare lună persoana în cauză dacă mai plătește la sistemul de sănătate, iar dacă nu, aplicația de urmărire îl scoate din baza de date și redevine neasigurat.

                      Există însă unele servicii medicale de urgență care rămân gratuite, chiar dacă persoana neasigurată nu poate plăti nici contribuția unică, nici cea lunară de 12 luni.


                      Mai sunt doar 6 zile până la depunerea obligatorie a acestei declarații. Termenul limită este 31 iulie 2018. Nedepunerea atrage după sine sancțiuni.

                      Termen limită

                      Ministerul Finanţelor a anunţat miercuri, printr-un comunicat de presă, că termenul limită de depunere a Declaraţiei Unice este 31 iulie, iar peste 600.000 de persoane au depus-o până în prezent.

                      Declaraţia poate fi depusă online, prin intermediul aplicaţiei care poate fi accesată la adresa https://declunica.anaf.ro/, cu numele de utilizator şi parola contului personal din Spaţiul Privat Virtual (SPV), prin certificat digital calificat sau prin intermediul portalului e-guvernare.ro.

                      ”De asemenea, Declaraţia Unică se poate depune şi în format hârtie direct la registratura administraţiilor fiscale ale ANAF, sau prin poştă, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire”, se arată în comunicat. Până în prezent au depus Declaraţia Unică un număr de peste 600.000 de persoane fizice, din care online 190.000, de 3,5 ori mai multe decât anul trecut, potrivit ministerului.

                      ”Declaraţia unică se completează şi se depune de către persoanele fizice care realizează, individual sau într-o formă de asociere, venituri din România şi/sau din străinătate, şi de cele care datorează impozit pe venit şi contribuţii sociale obligatorii. Persoanele care nu realizează venituri şi aleg să plătească contribuţia de asigurare de sănătate au, de asemenea, obligaţia de a depune Declaraţia Unică”, se arată în comunicat.

                      Pentru depunerea online a declaraţiei până la 31 iulie, se acordă o bonificaţie de 5% din impozitul pe venit aferent anului 2018 şi plătit integral până la 15 martie 2019. Bonificaţia se acordă corespunzător şi pentru contribuţiile sociale datorate potrivit legii.

                      ”Nedepunerea la termenul prevăzut de lege de către persoanele fizice a Declaraţiei Unice se sancţionează cu amendă de la 50 lei la 500 lei, potrivit art.336 alin.(3) din Codul de Procedură Fiscală”, se mai arată în comunicat.

                      Petru Done
                      Roxana Neagu

                      Insula de Agrement pare să fie nodul gordian în înlocuirea directorului Emil Vamanu

                        Senatorul Dragoș Benea acuză ABA Siret că a tratat cu superficialitate răspunderea ei în acest proiect. Emil Vamanu crede însă că până la termenul final, 1 iunie 2019, e destul timp pentru decolmatarea albiei Bistriței de la Insulă

                        Directorul general al Administrației Bazinale de Apă (ABA) Siret, instituție cu sediul central în Bacău, dar cu atribuții în aproape toată Moldova, Emil Vamanu, s-a externat ieri, 25 iulie, din spital. Așa cum am scris în ediția de marți, Emil Vamanu a ajuns pe mâna medicilor după un puseu de tensiune, afecțiune apărută în momentul în care luni, pe 23 iulie, chiar directorul general al Administrației Naționale Apele Române (ANAR), venit în Bacău, l-a anunțat că trebuie să-și prezinte demisia din funcție. Emil Vamanu a refuzat, dar ANAR l-a numit la conducerea ABA Siret pe Vlad Marcoci, om politic din județul Neamț și consilier al directorului ANAR.

                        Emil Vamanu susține că nu i s-a motivat în niciun fel acest ordin. „Nu mi s-a prezentat niciun document în acest sens, ne-a declarat, ieri, Emil Vamanu. Mi s-a adus la cunoștință verbal că ar trebui să demisionez, fără să mi se arate vreun motiv pentru aceasta.

                        Știu că în asemenea cazuri sunt niște norme din legislația muncii de respectat. Dacă nu mi s-a reproșat de 20 de ani de serviciu nimic, era normal să primesc deodată o asemenea lovitură?”

                        Senatorul Dragoș Benea, a cărui opinie am solicitat-o în acest caz, spune însă că de fapt ABA Siret a tratat cu superficialitate sarcina pe care o are în realizarea Proiectului modernizării Insulei de Agrement din Bacău.

                        Dragoș Benea: „Pentru alte investiții se bat constructorii”

                        Cu o săptămână înainte ca lui Emil Vamanu să i se ceară demisia, senatorul Dragoș Benea, liderul județenei PSD Bacău, se declara nemulțumit că la licitația pentru modernizarea Insulei de Agrement nu s-a prezentat nimeni. Constructorii nu doresc, se pare, să colaboreze cu firma care răspunde de încărcarea aluviunilor.

                        Președintele PSD Bacău afirma că problema e managementul ABA Siret. „Sunt două chestiuni pe care nu le poate contesta nimeni: avem un contract în derulare care merge foarte prost și o licitație pentru al doilea contract la care nu s-a prezentat nimeni.

                        Ori e prost proiectul, ori cineva l-a tratat cu spuperficialitate și, în acest caz, nu poate fi vorba decât despre ABA Siret”, a declarat Dragoș Benea. Nu există probleme cu finanțarea, prin urmare barierele sunt de ordin administrativ.

                        Reușita celui de al doilea proiect al modenizăii Insulei depinde de ritmul primului, mai spune Dragoș Benea: „Dacă decolmatarea lacului va fi tratată de ABA Siret cu aceeași atenție ca în ultimii doi-trei ani, vom mai aștepta încă doi-trei. Nu pot să accept așa ceva: să existe finanțare și să nu vină nimeni la licitație!”.

                        În timp ce pentru alte obiective, cum ar fi rezerva de apă și Centura Bacăului, s-au înscris câte patru-cinci firme sau asocieri de firme, modernizarea Insulei nu trezește interes.

                        „Nu putem sta cu mâinile în sân, avertizează Dragoș Benea. Atâta vreme cât Guvernul asigură finanțarea, ori este decolmatat lacul, ori conducerea ABA Siret pleacă, indiferent dacă e vorba despre Vamanu sau altcineva! E o situație hilară: pentru alte investiții se bat constructorii, iar pentru Insula de Agrement nu se prezintă nimeni. Care-i răspunsul ABA Siret? Concediul medical.

                        Între a intra în concediu medical și a pleca acasă, eu zic că e mai corect să pleci acasă”.

                        Emil Vamanu: „Decolmatarea albiei de la Insulă se va face în termen”

                        Despre operațiunea de decolmatare a albiei Bistriței, de la Insula de Agrement, Emil Vamanu are altă opinie. El a precizat că termenul acesteia este 1 iunie 2019: „De ce să ne grăbim să aruncăm acuzații nefondate?”

                        Senatorul Dragoș Benea nu este convins nici de problemele de sănătate ale directoului ABA Siret. „E lamentabilă intrarea în concediu medical, cam arhaică și cam des practicată. Sper să înțeleagă titularul de concediu medical că nu este în regulă”, spune liderul PSD Bacău.

                        Opinăm în titlul acestui articol că Insula de Agrement pare să fie nodul gordian în înlocuirea directorului Emil Vamanu. E numai o supoziție. Problema are sigur mai multe cauze și destule necunoscute. Numirea unui nemțean la conducerea unei instituții băcăuane, fie ea și regională ca organizare, a unui om din fieful președintelui PSD-ist al CJ Neamț, cum spun unele surse, nu pare tocmai cușeră. De altfel, județul Bacău a mai avut cadre de conducere din județul vecin și cu alte ocazii.

                        Reamintim că până la finalul concediului medical al directorului Vamanu, conducerea interimară a ABA Siret este asigurată de directorul tehnic, Irina Lucavețchi, întrucât ordinul pentru Vlad Marcoci trebuie să respecte legislația muncii.

                        Silvia Pătrășcanu
                        Petru Done

                        Grădiniță cu creșă în Bacău

                          Consiliul local a aprobat documentaţia tehnico-economică, faza Studiu de Fezabilitate, pentru construirea unei grădiniţe și a unei creşe la Colegiul Tehnic de Comunicaţii “N. V. Karpen” din Bacău.

                          Amplasamentul a fost ales atât datorită numărului mare de solicitări din partea părinților care locuiesc în zonă, pentru înscrierea copiilor la creşă sau la grădiniţă, cât și datorită existenţei unor posibile avantaje care ar putea decurge ca urmare a amplasării noului obiectiv în curtea colegiului.

                          Între acestea s-ar număra existența rețelelor de utilități în apropiere sau existența unei cantine unde ar putea fi preparată hrana pentru copii.

                          Noul obiectiv va fi construit în partea de sud-vest a Colegiului Tehnic de Comunicaţii „N.V. Karpen”, mai precis, având latura lungă a clădirii principale în apropierea Căii Moineşti şi fiind amplasată lângă clădirea căminului şi a şcolii profesionale existente în zonă.

                          Grădiniţa va fi amenajată la etaj și va avea trei grupe de copii, iar la parter va funcționa creşa care va avea tot trei grupe de copii. Valoarea totală a investiției este de 10.594,664 mii lei cu TVA.

                          Un tată s-a adresat instanţei pentru a-şi aduce copiii acasă

                            Un bărbat din Moineşti a cerut instanţei sprijin pentru aducerea în ţară a celor doi copii ai săi, aflaţi în prezent pe teritoriul Republicii Moldova. Băcăuanul susţine că mama ar fi plecat cu minorii, fără acordul lui, fiind cercetată penal pentru infracţiunea de răpire internaţională.

                            În martie 2018, acesta a deschis o acţiune la Judecătoria Moineşti, împotriva fostei soţii, prin care a solicitat suplinirea consimţământului acesteia pentru deplasarea minorilor din Republica Moldova la locuinţa tatălui din România şi pentru întocmirea paşapoartelor simple pentru cei doi copii.

                            „Conform hotărârii de divorţ, locuinţa minorilor a fost stabilită la locuinţa reclamantului din România. În prezent, minorii se află pe teritoriul Republicii Moldova, fără consimţământul tatălui, pârâta săvârşind infracţiunea de răpire internaţională, fiind cercetată penal pentru săvârşirea acestei infracţiuni.

                            Pârâta este plecată în Belgia, minorii sunt cetăţeni români, domiciliul lor este în România, aflându-se în Republica Moldova peste voinţa lor; locuiesc la bunica maternă în condiţii mizere”, se arată în acţiune. Prin urmare, tatăl s-a văzut nevoit să ceară instanţei să facă demersuri pentru aducerea copiilor acasă.

                            De cealaltă parte, mama a cerut respingerea acţiunii, motivat de faptul că a fost nevoită să părăsească România din cauza conflictelor cu fostul soţ şi familia acestuia. Ea a arătat că nu are niciun sprijin aici, familia sa aflându-se în Republica Moldova.

                            Însă, instanţa a luat în calcul sentinţa de divorţ şi a admis cererea bărbatului: „Suplineşte consimţământul pârâtei pentru ca minorii să se deplaseze împreună cu tatăl lor, din Republica Moldova la locuinţa acestuia din România şi cu privire la întocmirea actelor necesare pentru eliberarea paşapoartelor minorilor.” Sentinţa poate fi contestată.