joi, 18 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2279

Rocadă în clasament

CSU din Suceava – CSM Bacău 24-23 (12-11)
Sâmbătă, în penultima etapă a turului din Liga Zimbrilor, handbaliștii CSM Bacău au fost învinși în deplasare cu 24-23 de CSU Suceava. Odată cu meciul, băcăuanii au pierdut și locul 10, ocupat actualamente chiar de formația suceveană, cu care „CSMeii” au făcut rocada în clasament. CSU Suceava s-a aflat mai tot timpul la conducere, intrând la pauză cu avantaj minim: 12-11.

În partea secundă, gazdele s-au desprins la o diferență de trei lungimi (19-16, min. 46; 20-17, min. 49), însă elevii lui Eden Hairi au reușit egalarea la 20 in min. 52.
Finalul a fost unul pe muchie de cuțit. CSU Suceava a avut 23-22 în min. 59, băcăuanii au egalat la 24 cu 15 secunde înainte de ultimul fluier pentru ca atunci când mai erau doar trei secunde, Adomincăi să marcheze golul victoriei pentru gazde, care ajung astfel la a treia victorie consecutivă.

Poziționată pe locul 11 după cea de-a noua înfrângere stagională, CSM Bacău pregătesc ultimul meci din turul sezonului regulat. Astfel, joi, 6 decembrie, de la ora 17.30, „CSMeii” vor primi vizita unei alte vecine de clasament, CSM Făgăraș. La fel ca anul trecut, de Moș Nicolae va avea loc acțiunea „Cu o simplă jucărie, poți să faci o bucurie!”, spectatorii fiind invitați să vină la sală cu jucării de pluș pe care să le arunce în teren la pauza meciului cu Făgărașiul. Jucăriile urmează să fie colectate și dăruite copiilor fără posibilități, în spiritul Sarbătorilor de Iarnă.

CSM Bacău: Freiwald, Tamaș- Serhel 5 goluri, G. Cotinghiu 4, Gal 3, Anton 3, M. Cotinghiu 3, Maksimov 2, Sadovyi 1, Juverdianu 1, Bologa 1, Tărîță, Paunică, Păunescu, Drăgan, Dascălu.

Manualul Dedeman

Sunt nenumărate şi frumoase poveştile de succes ale unor oameni care şi-au construit un imperiu de la zero. M-a fascinat, cu mulţi ani în urmă povestea lui Henry Ford, care a plecat de la un atelier de reparaţii, construit şi dotat de el la doar 12-13 ani. A învăţat, a devenit inginer, a construit prima maşină la începutul secolului XX, a cucerit piaţa americană, a făcut bani, a cucerit piaţa mondială cu maşinile lui revoluţionare. Henry Ford nu a trăit în lux, nu a aruncat cu banii în câini: a muncit şi a investit. Singur a construit un imperiu – Imperiul Ford.

Nu ştiu dacă fraţii Pavăl l-au avut ca exemplu pe Henry Ford, dar povestea lor are ceva din „visul american”, devenit „visul românesc”. Ca şi Ford, provin dintr-o familie cu mulţi copii, modestă, dintre care doi, Dragoş şi Adrian, au terminat matematica, împletită cu informatica. După câţiva ani de muncă la stat, plătit cu un salariu egal cu al femeii de serviciu, Dragoş, cel mai mare dintre copii, se hotărăşte, în 1992, să înceapă o afacere: a deschis un boutiq, într-un spaţiu de 16 mp, cu un singur angajat, dar cu idei îndrăzneţe şi multă voinţă. În 25 de ani a reuşit, împreună cu Adrian, să ridice un imperiu, format din 49 de magazine gigant în toată ţara, cu peste 10.000 de angajaţi. Cum? Cu inteligenţă, muncă, profit reinvestit, cinste, viaţă cumpătată, discretă, infuzie de tehnologie, profit reinvestit, credite la momentul potrivit, mobilitate şi credibilitate. Fraţii Pavăl sunt pe locul doi în Top 300 Capital, cu o avere de 1,7 miliarde de euro. N-au lucrat niciodată cu statul, n-au făcut avere peste noapte, n-au moştenit de la părinţi decât respectul faţă de muncă.

Mai sunt şi alte poveşti frumoase în Capital, cu oameni de afaceri băcăuani, câteva dintre ele ar putea fi introduse în programa şcolară, ca materie obligatorie.

Profesorul – gardian

O problemă majoră a depopulării țării a fost rezolvată, chipurile, prin comasarea unităților de învățământ și plimbarea elevilor dintr-un sat în altul cu autobuze și microbuze școlare. Cum orice rezolvare naște o nouă problemă, transportul copiilor dintr-o localitate în alta nu este întotdeauna sigur, mai sunt și accidente și mai există și responsabilități. Care sunt pasate dintr-o parte într-alta pentru simplul motiv că nu există cine să se ocupe de supravegherea elevilor. Bunăoară, într-o localitate din apropierea municipiului reședință de județ, un elev a fost lovit de o mașină exact când cobora din microbuzul școlar. Primarul localității, care se are ca șoarecele și mâța cu directorul școlii, i-a trimis acestuia o somație să rezolve problema siguranței elevilor în timpul transportului către și de la școală. Soluția directorului a fost să pună cadrele didactice să se ocupe de acest lucru.

Deocamdată, pe vorbe, dar dorește să facă acest lucru și în scris, pentru că, nu e așa?!, cineva trebuie să răspundă. Doar că, dacă ne amintim noi bine, cadrele didactice ar trebui să educe copiii, nu să-i păzească. Nu profesorii trebuie să se ocupe de problemele administrative ale unităților de învățământ. Sau nu ar trebui să o facă; singura lor responsabilitate fiind aceea de a învăța elevii carte.

Profesorul sau învățătorul nu e nici gardian, nici agent de circulație și nici paznic. Ca să nu mai vorbim că ar fi vorba despre o muncă suplimentară, neplătită, în afara programului de lucru. Neplătită, dar cu responsabilități! Aceeași situație se poate spune și despre așa-zișii profesori de serviciu pe școală, care ar trebui să supravegheze disciplina în unitatea de învățământ în timpul pauzelor. Tot o activitate neremunerată, dar obligatorie și cu posibile consecințe penale în cazul în care se întâmplă ceva. Iar situația în acest caz este acceptată tacit de prea multă vreme.

„Chirița în provincie”, colinde și fotografii: Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități

    Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC), în parteneriat cu Direcția de Asistență Socială (DAS) din cadrul Primăriei Bacău, a programat pentru 3 decembrie, Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități, o serie de manifestări în care le sunt promovate abilitățile.

    „Este ziua când evidențiem o parte din realizările acestora, ziua când celebrăm fiecare pas pe care îl fac înainte în lupta cu barierele și limitele impuse de mediul fizic, social și, uneori, chiar de către cei din jur”, afirmă Daniela Țîțaru, director general al DGASPC.

    Evenimentele au început mai devreme. Duminică, 2 decembrie, Teatrul Municipal de Animație le-a oferit copiilor cu dizabilități piesa „Cipollino”, iar adulților, Teatrul Municipal „Bacovia” le-a dăruit un minunat spectacol: „Dragă Elena Sergheevna”.

    Suntem speciali, suntem egali!
    Pe 3 Decembrie, de la ora 16, pe scena Căminului Cultural Dărmănești vor urca artiștii Centrului de Recuperare și Reabilitare Neuropsihiatrică. Aceștia vor susține un spectacol de lectură intitulat „Chirița în provincie”, la care sunt invitați beneficiarii serviciilor sociale, locuitorii orașului Dărmănești și ai localităților din apropiere. Pe holul Căminul Cultural va fi organizată expoziția de lucrări grafice „Concluzii elementare”, executate în tehnica cărbunelului pe carton.

    O expoziție de fotografie organizată de DAS și DGASPC sub sloganul „Suntem speciali. Cu toți suntem egali” va fi deschisă pe 3 decembrie, la ora 11, în holul Muzeului „Iulian Antonescu”. În aceeași zi, de la ora 15, la sala „Ateneu” va avea loc spectacolul aniversar „Deschide-ți mintea! Deschide-ți inima!”, ce va cuprinde momente artistice și colinde de Crăciun.

    „Ne exprimăm speranța ca prin organizarea acestor activități, în care sunt implicate direct persoane cu dizabilități, să punem în valoare și să promovăm talentul, abilitățile și capacitățile deosebite deținute de aceste persoane speciale, a căror integrare și incluziune reprezintă atât misiunea DGASPC cât și tema-deziderat a ONU în 2018: împuternicirea persoanelor cu dizabilități prin asigurarea incluziunii și egalității acestora în societate”, arată Daniela Țîțaru.

    Sărbători de Ziua Națională pe Valea Trotușului

      Joi, 29 noiembrie, la Dărmănești, la Monumentul Eroilor din fața Liceului Tehnologic au fost depuse coroane de flori și au fost ținute discursuri, iar la Moinești au fost organizate manifestări care s-au încheiat cu un moment artistic susținut de ansamblul folcloric ,,Moineșteanca”. La evenimente au participat parlamentari băcăuani, reprezentanți ai autorităților locale și județene, locuitori ai acestor localități. Printre ei s-au numărat senatorii Dragoș Benea și Miron Smarandache, deputații Theodora Șotcan și Claudiu Ilișanu, alături de Gheorghe Popa, secretar de stat în Ministerul Culturii și Identității Naționale, Maricica Luminița Coșa, prefectul județului Bacău și subprefectul Valentin Ivancea.

      Sâmbătă, 1 decembrie, în orașele-stațiuni Târgu-Ocna și Slănic-Moldova au avut loc ceremoniale militare și religioase, parade, depuneri de coroane și momente artistice.
      La Târgu-Ocna, manifestările a avut loc un serviciu religios închinat eroilor neamului, cu alocuțiuni și depuneri de coroane. Un program prezentat de Corul de copii ,,Buna Vestire Răducanu” și Hora Unirii, în care s-au prins toți cei prezenți, au încheiat manifestările. Și acolo, printre invitați s-au numărat senatorul Dragoș Benea, deputata Theodora Șotcan, alți parlamentari, subprefectul județului Bacău, Valentin Ivancea, reprezentanți ai autorităților locale și județene, cadre militare, locuitori și vizitatori ai orașului Târgu-Ocna.

      La Slănic-Moldova, într-o atmosferă solemnă, dar și de sărbătoare, zeci de elevi, turiști și locuitori ai stațiunii au participat alături de reprezentanții autorităților locale și județene la un emoționant ceremonial dedicat celor circa 3.500 de ostași necunoscuți (români, germani, austrieci, unguri și ruși) căzuți la datorie în timpul Primului Război Mondial și îngropați în Cimitirul Internațional al Eroilor din localitate. În alocuțiunile rostite de primarul stațiunii, Gheorghe Baciu, precum și de invitații la eveniment, s-a pus accent pe ideea de unitate pentru care s-au sacrificat ostașii români și pe iubirea față de semeni care poate întări unirea tuturor românilor.

      Programul manifestărilor a continuat cu o slujbă de pomenire întru amintirea jertfelor eroilor neamului, oficiată de preoți ortodocși și catolici, cu depunerea de coroane și cu momente artistice susținute de elevi ai școlilor din localitate. Au mai participat la acest eveniment, Constantin Toma, primarul orașului Dărmănești, Cezar Olteanu, consilier județean din partea PNL, prof. univ. Radu Ababei, Ion Prisăcaru, vicepreședinte al Asociației Obștești ,,Suflet de Artist” din Chișinău, și Horia Olinic, directorul adjunct al Serviciului Public Județean pentru Promovarea Turismului și Coordonarea Activității de Salvamont Bacău.


      În premieră, echipa Salvamont a participat și la parada unităților militare și de intervenție, care a avut loc sâmbătă, 1 Decembrie, în Bacău. Nu a lipsit nici Roni, câinele salvator, care împreună cu șeful echipei de salvamontiști, Gheorghe Coșa, dețin ,,Brevetul Național pentru Unitate Canină de Intervenție la Avalanșă”.

      Romulus Dan Busnea
      Petru Done

      Despre trăsura… de unire de la Alba Iulia

      Trăsură de unire?
      Da, este o sintagmă care denumeşte cratima în vechea terminologie lingvistică. Dicţionarele o aduc chiar aproape de noi: DEX-ul (2016) o încadrează între apariţiile rare, după ce MDA-ul (2003) o scosese din uz. Şansele de a reînvia numele semnului ortografic/de punctuaţie sunt minime, măcar pentru nevoia de a evita omonimia cu un cuvânt atotputernic, desemnând un vehicul de lux.

      Ar fi şi o rezervă: sintagma trăsătură de unire (sinonim pentru aceeaşi cratimă; primul termen este derivat, ca şi trăsura, din participiul verbului „a trage”), care ne îndepărtează de mijloacele de locomoţie, dar prezintă dezavantajul risipei de cuvinte şi, mai important, al inadecvării: în general, cratima uneşte fonetic, dar separă morfologic. Pentru a nu crea confuzii, lingviştii au făcut o concesie şi au acceptat diminutivul linioară/liniuţă („Apostroful şi linioara”, subcapitol în „Îndreptar şi vocabular ortografic”, de Sextil Puşcariu şi Teodor A. Naum, Bucureşti, Editura Cartea Românească, 1932, p. 45; „Cratima (liniuţa de unire sau de despărţire”, capitol în IOOPV, 1995, p. 90).

      Alba Iulia sau Alba-Iulia?

      Dacă ar fi să ne orientăm după DOOM1 (1982), ar trebui să folosim cratima („Alba-Iulia”), numai că DOOM2 (2005) a suprimat-o: „*Alba Iulia (-li-a) s. propriu f., g.-d. Albei Iulia”. Asteriscul anunţă că avem în faţă o modificare faţă de prima ediţie, între paranteze sunt indicaţiile de pronunţare, iar forma pentru genitiv-dativ (absentă din DOOM1) ar trebui să figureze ca mijloc de verificare pentru noua ortografiere.

      Derută oficializată

      Nu putem trece cu vederea o contrazicere a celei mai importante lucrări normative: la subcapitolul „Sufixe şi derivate cu sufixe”, DOOM2 glăsuieşte: „Se scriu într-un cuvânt majoritatea derivatelor cu sufixe, chiar dacă sunt formate de la cuvinte scrise cu cratimă (*albaiulian, burtăverzime, *negruvodean, târgujian, târgumureşean [,] de la Alba-Iulia, burtă-verde etc.)” (p. LXIII; sublinierea „un cuvânt”, în text; virgula dintre croşete ne aparţine). Ce să mai credem? Cititorul operativ (nu cel grăbit!) va consulta lista de cuvinte (dicţionarul propriu-zis) şi se va conforma indicaţiei oficiale, mai ales că este avertizat de asterisc că forma din DOOM1 (Alba-Iulia) se abrogă.

      Ce-i de făcut?
      Evident, vom respecta recomandarea din interiorul Dicţionarului şi vom face abstracţie de exemplificarea de la pagina LXIII. La următoarea ediţie a DOOM-ului, pasajul respectiv va fi revizuit, iar pentru cititori/utilizatori ai limbii române, ar trebui dezvoltat mecanismul scrierii cu sau fără cratimă. Regula e simplă: dacă dintre cei doi termeni ai compusului, flexionează primul („g.-d. Albei Iulia”, Râmnicului Sărat etc.), nu se va folosi cratima, iar dacă al doilea termen îşi modifică forma (Târgu-Jiului, Podu-Oltului etc.) este semn că grupul, unitar, are nevoie de cratimă. DOOM3 ar trebui să continue prezentarea din DOOM2 cu indicaţia pentru genitiv-dativ: „*Târgu-Mureş s. propriu n.”, g.-d. Târgului-Mureş.

      Prezenţe ale Albei Iulia
      În scrieri mai vechi, coexistau cele două forme: „Trecui iute pragul, ca vederea acelui loc să nu-mi apese mult timp spiritul, şi intrarăm în cetate, partea cea mai interesantă a Albei-Iulie” (Iosif Vulcan, în „Familia”, Budapesta, 1878, p. 35), iar în studii ştiinţifice întâlnim flexiunea celui de-al doilea termen: „[…] a cărui acţiune se desfăşoară în jurul Alba Iuliei” (Romulus Todoran, despre romanul „Cordovanii”, de Ion Lăncrănjan, într-un articol de dialectologie din 1975).

      10 mesaje preventive pentru un elev de nota 10

        Nota 10 - O Melhor da Atual MPB

        Pe STRADĂ:
        – Când plecaţi de acasă neînsoţiţi sau la şcoală, nu luaţi cu voi bunuri, obiecte de valoare (sume de bani, bijuterii, telefoane sau gadget-uri) şi nu divulgaţi deţinerea lor deoarece puteţi deveni victimele unor infracţiuni de furt sau tâlhărie;
        – Nu purtaţi asupra voastră sume mari de bani. Banii şi actele personale se păstrează în buzunarul interior al vestimentaţiei;
        – Dacă vi s-a furat cartea de identitate, anunţaţi imediat poliţia deoarece infractorii se folosesc de acte furate atunci când comit anumite infracţiuni. Nu lăsaţi şi nu încredinţaţi cartea de identitate sau paşaportul decât persoanelor îndreptăţite conform legii;
        – Consumul de băuturi alcoolice pe stradă constituie contravenţie. De asemenea, provoacă un comportament agresiv, vă poate transforma în victimele unor evenimente rutiere sau puteţi deveni subiectul altor infracţiuni, cum ar fi tâlhării, vătămări corporale, violuri;
        – Nu vorbiţi cu persoane necunoscute, nu acceptaţi să primiţi daruri sau alte obiecte de la acestea. Fiţi cu ochii în patru faţă de cei care par mult prea binevoitori;
        Negustorii ambulanţi, meşterii de ocazie vă pot ademeni cu chilipiruri care pot fi tentante pentru voi. De regulă, în rândul acestora sunt mulţi escroci, tâlhari care urmăresc să vă atragă în locuri dosnice cu scopul de a vă fura bijuteriile, banii, cheile de la apartament sau alte bunuri;
        – Nu purtaţi ostentativ obiecte de valoare mare care sunt tentante pentru infractori.

        Viorel Cataramă a adus capitalismul acasă

        Omul de afaceri și politicianul de origine băcăuană Viorel Cataramă a venit sâmbătă, 1 decembrie, în orașul natal, unde a inaugurat primul sediu de filială al partidului pe care l-a creat acum circa trei săptămâni pentru a schimba fața României și care îl va susține pentru a candida anul viitor la președinția statului.

        Noul partid se numește Dreapta Liberală (DL) și va lupta pentru reabilitarea capitalismului în România și dezagregarea politicilor „socialiste” despre care spune că sunt promovate de aproape 30 de ani de partidele și coalițiile aflate la putere.

        Evenimentul a fost precedat de un scurt ceremonial în care Viorel Cataramă și membrii noii filiale DL au depus coroane de flori la Monumentul din Cimitirul Eroilor din Bacău, cu prilejul Zilei Naționale a României și a Centenarului Marii Uniri.

        La reuniunea pentru inaugurarea sediul DL din Bacău Viorel Cataramă a venit cu soția sa și a fost primit cu pâine și sare. A tăiat panglica inaugurală, apoi a asistat la un scurt program artistic prezentat de un grup de elevi.
        Ceea ce a urmat a fost o veritabilă expunere a unei lecții de economie a capitalismului pe care Viorel Cataramă a susținut-o în virtutea programului politic al partidului nou creat.

        La întâlnirea de la Bacău au fost prezenți președintele filialei județene a partidului, omul de afaceri Tiberiu Andrian, și președintele municipalei de partid, Ioan Mocanu, dar și președintele viitoarei filiale Botoșani a CL, venit special în Bacău pentru acest eveniment.

        Viorel Cataramă a demisionat recent din Partidul Național Liberal și a înființat partidul Dreapta Liberală. Pe scurt, în programul politic al noii formațiuni sunt cuprinse:
        1. Anularea tuturor ajutoarelor sociale pentru persoanele apte de munca.
        2. Anularea tuturor pensiilor speciale.
        3. Stabilirea pensiei minime la 1.000 lei.
        4. Eliminarea privilegiilor „aristocrației bugetare”: disponibilizarea a 25% dintre angajații sectorului public și înghețarea creșterilor salariale în acest sector pentru următorii doi ani.
        5. Susținerea puternică a sectorului privat.
        6. Lege fără excepții: sarcina fiscală va fi așezată în funcție de mărimea venitului.
        7. Salariul minim, stabilit prin negocieri între patronate și sindicate.
        8. Stimularea dezvoltării învățământului particular.
        9. Reformarea din temelii a sistemului asigurărilor medicale de sănătate.
        10. Includerea României în spațiul Schengen.
        11. Consolidarea independenței justiției.
        12. Promovarea oamenilor de afaceri în funcții publice.

        Partidul Dreapta Liberală va candida la viitoarele alegeri europarlamentare, locale si generale, iar Viorel Cataramă va candida la Președinția României în 2019.


        Viorel Cataramă a dat asigurări că partidul pe care l-a înființat are șanse să câștige aceste alegeri.
        Sediul filialei Bacău a fost deschis pe strada Războieni, în spațiul în care a funcționat mult timp patiseria Pambac.

        „Eminescu are o înţelegere mai profundă, faţă de cea a lui Platon”

        Ion Fercu

        De ce scrieți? Cum scrieți? De ce?… Din vocație, din instinct, din obligație, numai Dumnezeu știe, din… Cum?… După toanele inspirației, ziua, noaptea, metodic, atunci când aveți chef, stimulați de… fazele lunii sau de hachițele altor aștri, cu tone de cafele, cu trabucul înfierbântat?… Aceasta este noua provocare pe care am aruncat-o cu drag în spiritul unor scriitori.

        Universitarul Ștefan Munteanu, prietenul rar al Filosofiei și al lui Eminescu, autorul aplaudat cu premii academice și ale Uniunii Scriitorilor, tradus în străinătate, izvoditor de orizonturi noi ale Cugetării, Ispitelor și Iluziilor fermecătoare, ne mărturisește…

        „1. a. În general, am scris şi mai scriu încă pentru că sunt un om naiv. Un credul ispitit de gândul că această lume devine mai suportabilă dacă este împodobită de cuvinte frumos aranjate. Este adevărat că, în timp, naivitatea s-a mai vestejit, dar nu pot să mă despart de ea. Vreau să spun că încă mai alerg după iluzii, chiar dacă nu mai merg la pupitrul catedrei universitare.

        1. b. În particular, scriu pentru că sunt un om îndrăgostit. Îl iubesc pe poetul-filosof Mihai Eminescu. Nu am o explicaţie şi nici nu mi-o doresc. Simt însă, pe zi ce trece, o atracţie sporită faţă de opera sa. Nu mă miră faptul că Titu Maiorescu îl considera «rege al cugetării omeneşti», că G. Bogdan-Duică vorbeşte de «minunea eminesciană» iar Constantin Noica se referă la «miracolul eminescian». Am avut norocul să-l întâlnesc, la universitatea ieşeană, pe profesorul Tudor Ghideanu, cel care preda cursuri privind filosofia lui Eminescu. Până atunci eram atras de filosofia lui Platon.

        Desigur că l-am îndrăgit pe Platon şi mai departe, însă adevărata pasiune a devenit Eminescu. Mai apoi, am constatat că intuiţia mea a fost inspirată, întrucât în problema care mă interesa, aceea privind relaţia dintre poezie şi filosofie, Eminescu are o înţelegere mai profundă, faţă de cea a lui Platon. În concepţia platoniciană, poetul, prin mijlocirea cuvintelor, şi artistul, prin intermediul culorilor, sunt făuritori de imagini, de re-produceri, simulacre ale realităţii. Aceste imagini nu au de-a face cu «adevărul» în sine, ci doar cu aparenţa, cu oglindirea sau reflectarea unei fiinţe sau a unui lucru. În cazul lui Eminescu, chiar dacă nu ne-a lăsat un tratat de poetică, întâlnim o concepţie clară despre actul creator. Încă din primele sale poeme, mă gândesc în mod special la «Epigonii», el îşi afirmă idealul poetic, considerând poezia un voluptuos joc de icoane.

        Este o intuiţie, chiar o cugetare, care depăşeşte teoria platoniciană privind esenţa artei. Poezia este pentru Eminescu o faţă adevărată a realităţii şi nu o simplă aparenţă ca la Platon; este o «icoană a fiinţei» şi nu un simulacru. La Eminescu poezia nu este o copie a unor aparenţe, ci este o transfigurare a felului în care ni se înfăţişează firea, pentru a pune în evidenţă frumosul sub toate aspectele lui. În viziunea lui Eminescu geniul creator nu stă sub norme, ci este dătător de măsură. Pentru aceasta, simţirea şi gândirea devin cosubstanţiale. De aceea, Eminescu nu s-a mulţumit să fie numai poet, după cum nu s-a mulţumit să fie numai filosof. Ar fi putut să opteze pentru fiecare dintre aceste soluţii. Dar el voia mai mult. Era atras de Absolut.

        Iar Absolutul nu poate fi apropiat decât cu întreaga personalitate. Astfel că alături de simţire Eminescu pune şi un act de reflecţie. O reflexivitate care, nu numai că nu dăunează poeziei, dar îi dă o împlinire. Aşa se explică miracolul eminescian.

        2. Scriu destul de greoi. Nu mă apuc de scris decât după ce mi-am clarificat subiectul. Aceasta însemnă multă lectură şi multă meditaţie. Fac multe reveniri la textul redactat. Scriu şi ziua, dar mai ales în zori, când ideile sunt mai ordonate”.

        Copiii și Ziua Națională

          CE Ion Ghica

          Și la școala din Letea Veche s-a sărbătorit Ziua Națională a ROMÂNIEI!

          Ansamblul Busuiocul din Bacău au dansat și cântat cu copiii la biserica ortodoxă din Perugia. La manifestare a participat și primarul orașului.

          Loredana a încins Piața Tricolorului

            După aprinderea luminițelor și a bradului de Crăciun din fața Casei de Cultură, programul de concerte a continuat pe scena amplasată în fața Prefecturii.

            Peste 2000 de băcăuani au suportat frigul cumplit în așteptarea artiștilor favoriți. După evoluțiile lui Guz și Connect-R, care au încălzit atmosfera, Lordana a fost cea care a încins publicul din Piața Tricolorului.

            Băcăuanii au cântat și au dansat pentru a sărbtori Ziua României.
            La Mulți Ani, România!

            Am văzut români fericiți la Alba Iulia

              SAMSUNG CSC

              Probabil ați văzut la televizor manifestările de la Alba Iulia. Nimic, însă, nu poate înlocui experiența contactului cu mii de români veniți din toate colțurile țării și din străinătate pentru a se bucura împreună de momentul magic al Centenarului.

              Nimic nu poate transmite emoția care a determinat aceste mii de români, care, poate, au probleme grave acasă, să lase totul baltă și să se adune împreună pentru câteva clipe în Cetatea Alba Iulia.

              Când am ajuns, după o oră de mers de la Deva la Alba Iulia, la porțile Catedralei Ortodoxe, am crezut că va fi simplu. Am intrat aproape imediat după cei 21 de înalți ierarhi veniți să slujească Liturghia.

              Când am intrat, la ora 7.00, Catedrala era deja neîncăpătoare. Două coruri, unul de preoți și unul al jandarmilor, acompaniau slujba. De la ora 10.00 a urmat un Te Deum, în curtea Arhiepiscopiei care a devenit și ea neîncăpătoare. Oameni cu drapele tricolore, îmbrăcați în costume populare, cu pancarte cu numele localităților din care proveneau împânziseră locul. Și era un ger cumplit: minus 11 grade, în ciuda soarelui cu dinți care te păcălea.

              Poate părea ciudat, dar, pe loc, se încingeau discuții între oameni care până atunci nu se cunoscuseră: de unde ești, ce faci, cum e pe la voi?, da, am făcut armata la Bacău, l-am avut comandant pe cutărescu … Fraternizarea aceasta a continuat și dincolo de porțile Arhiepiscopiei, pentru că spațiul s-a dovedit a fi prea mic pentru câtă lume se adunase. La Statuia lui Mihai Viteazul, în Piața Tricolorului, pe zidurile cetății se adunsarea români care lăsaseră de-o parte atât grijile cotidiene, cât și rivalitățile politice. De fapt, așa cum ne-au spus câțiva tineri, măcar în această zi să nu mai vină politicienii să strice sărbătoarea.

              Pe la ora 12.30, mașinile care voiau să între în Alba Iulia formau o coadă de 17 kilometri. Și nu dădeau semne că ar fi încercat vreuna să facă drumul înapoi. Toate aveau câte un drapel tricolor la portieră. Orașul fusese declarat închis, nu era acceptată intrarea autobuzelor sau a autoturismelor, care trebuiau să oprească pe un câmp de la intrarea în Alba Iulia, iar, de acolo, oamenii mergeau cu autobuze speciale către oraș. “Trăiască Moldova, Ardealui și Țara Românească”, striga un grup de tineri basarabeni, alți tineri – pentru că a fost o zi în care am văzut mulți tineri – cântau cântece patriotice.

              Cum am mai spus, drapelul tricolor era peste tot, nimeni nu era fără măcar un singur steag. Unii îl purtau pe umeri, ca pe o pelerine, alții îl aveau ca eșarfă, alții purtau stegulețe în mâini… Și continuau să sosească in șir neîntrerupt. Am întâlnit și băcăuani de-ai noștri, din oraș, de la Moinești, din comunele județului. Unii îmbrăcați în port popular, alții veniți cu copii mici cărora le povesteau despre însemnătatea momentului. Toți erau fericiți pentru că participau la un eveniment istoric.

              Pentru prima dată, după mulți ani, românii erau fericiți, se fotografiau unii cu alții, se salutau zâmbind cu necunoscuți, pentru prima dată, românii nu mai erau dezbinați, ci erau uniți cu tricolorul pe ei.

              S-au aprins luminițele de sărbători

                Foarte mulți băcăuani au ales să iasă în stradă și să aștepte aprinderea luminițelor și a bradului de Crăciun amplasat în fața Casei de Cultură „Vasile Alecsandri”. Totul a început cu un program artistic susținut pe scena din fața Prefecturii. Sutele de spectatori, mânați de ger dar și de simțul patriotic, odată Centenarul Marii Uniri, s-au prins în hore dansând până la apariția pe scenă a primarului municipiului Bacău, Cosmin Necula.

                La ora 17.00 primarul, alături de copiii de pe scenă, au făcut numărătoarea inversă și luminițele și bradul de Crăciun s-au aprins în aplauzele publicului.
                În câteva cuvinte, primarul Cosmin Necula a adresat băcăuanilor „La Mulți Ani!” de Ziua Națională și „Sărbători fericite!”.

                Programul artistic continuă și la această oră, numărul băcăuanilor prezenți în Piața Tricolorului fiind în creștere în așteptarea concertelor pe care le vor susține în această seară Connect-R și Loredana.

                „Vin românii la Alba iar”: Spectacol omagial dedicat de Ansamblul „Busuiocul” Sfintei Zile a Unirii

                  Cu tot frigul pătrunzător de afară, câteva sute de băcăuani au venit la Teatrul de Vară „Radu Beligan” pentru a fi împreună, sâmbătă, 1 Decembrie, de la ora 14.00, cu soliştii, dansatorii şi instrumentiştii Ansamblului Folcloric Profesionist „Busuiocul”, dar şi cu actori ai Teatrului Municipal „Bacovia”, cu invitaţii din Chişinău şi din alte zone etno-folclorice ale României, la spectacolul omagial dedicat Zilei Naţionale a României şi Centenarului Marii Uniri.

                  Cu o inspirată coregrafie, scenografie şi regie semnate de maestrul Petre Vlase, cu o conducere muzicală de excepţie a dirijorului Mihai Gherghelaş, timp de două ore, pe scenă au evoluat solişti cunoscuţi, formaţii de dansuri şi ansambluri cu un repertoriu ales anume pentru această Sfântă zi, care au adus pentru spectatori cele mai frumoase melodii ale căror versuri ne-au amintit de marile evenimente de la Chişinău, Cernăuţi şi Alba Iulia, din anul 1918: Unirea cu Ţara.

                  Spectacolul a debutat cu „Marşul Unirii” şi Imnul de Stat al României, cântat împreună cu publicul din sală, urmate de Rapsodia a II-a de George Enescu, interpretată la vioară de Mihai Gherghelaş. Mihaela Farcaş, cu „Vin românii la Alba iar”, ”Marea Unire” în interpretarea actorului Viorel Baltag, cu inegalabila-i voce a sensibilizat publicul atunci când a rostit cu patos „Ce-ţi doresc eu ţie scumpă Românie!” Şi spectacolul a curs, cum au curs rândurile a mii de români către Alba Iulia, acolo unde toţi au strigat „Să ne unim cu ţara”, „Trăiască România Mare”.

                  La fel au răsunat în spectacol trei voci de excepţie, care, din păcate, au lipsit mult timp de pe scenă, vocile artiştilor preoţi Ionuţ Avram, Ciprian Ignat şi Ion Ciobanu, care au cântat dumnezeieşte ”Treceţi batalioane române Carpaţii” şi „Peste Prut la Răsărit”, melodii cunoscute de public şi cântate împreună cu cei trei mari interpreţi ai folclorului românesc.

                  Şi au urmat dansurile populare, suita de pe Valea Oituzului, acolo unde armata română s-a acoperit de glorie, „Sârba ofiţerilor”, dans care, alături de „Căluşul” arată măsura talentului şi măiestriei dansatorilor din Ansamblul „Busuiocul”. O surpriză a organizatorilor a fost invitarea pe scenă a Grupului Folcloric „Ştefan-Vodă” din Basarabia. Şase solişti, bărbaţi, cu tunete în voci, cu cobză, nai, dubă, fluer, contrabas, îmbrăcaţi cu sumane din vechiul port al modovenilor lui Ştefan, au dat glas unor cântece de mare sensibilitate, de dor de ţară, de dor de România, unul dintre refrene ridicând sala în picioare” „Şi-am venit să te salut, fratele meu de peste Prut”, invitându-ne cât de curând „să dăm jos hotarul de peste Prut”. Frumoşi şi puternici bărbaţi, curajoşi, talentaţi şi cu mare dragoste de România, cântându-i, cu toată sala „Mulţi ani trăiască!”. Emoţionant, dureros de adevărate verurile cântecelor celor de la ansamblul „Ştefan-Vodă”. „Transilvanie frumoasă” au cântat şi fetele din Grupul „Flori de câmp”, pregătit de prof. Gheorghe Gozar, cu aplauze fiind răsplătiţi şi membrii Grupului „Resurrectio” din Moineşti, îndrumat de Gabriela Bia, Georgiana Tănase, Georgiana Păduraru, Loredana Streche – voce şi nai, Florin Blaj, cu „Tu Ardeal, tu Ardeal” au încununat un spectacol de zile mari, pentru O ZI MARE, O Zi SFÂNTĂ – Ziua când s-au împlinit 100 de ani de la Marea Unire, pe care au făcut-o înaintaşii noştri cu preţul sângelui.

                  –––––––––
                  N.A. Nu-i prima dată când Sala Teatrului de Vară este neîncălzită. Acum a fost o defecţiune pe reţea, însă această situaţie se repetă, vina se pare aparţine proiectantului şi executantului lucrării. Poate cineva din administraţia locală face cercetările de rigoare pentru a se putea lua o decizie.

                  Sărbătoare sub semnul Tricolorului

                    Câteva mii de băcăuani au sărbătorit sâmbătă, 1 Decembrie, în Piața Tricolorului, Ziua Națională a României și Centenarul Marii Uniri. Oamenii au venit, cu mic cu mare, purtând insemne tricolore, steaguri și stegulețe, eșarfe, fulare și cocarde. Au fost prezenți prefectul Maricica Luminița Coșa, ministrul Transporturilor, Lucian Șova, primarul Cosmin Necula,senatorul Dragoș Benea, reprezentanți ai Consiliului Județean și alți demnitari.

                    Autoritățile locale au organizat, pentru aceste manifestări și evenimente, un ceremonial religios și militar și o defilare cu efective și tehnică militară.În fața celor prezenți a fost dispus un detașament de onoare constituit din Garda Drapelului și din plutoane de militari de la Baza Aeriană 95, de la Batalionul 631 Tancuri „Oituz”, de la Batalionul 635 Apărare Antiaeriană „Precista” și de la Centrul 115 RMNC, dar și un pluton de la Inspectoratul Județean de Poliției, de la Inspectoratul Județean de Jandarmi „Ștefan cel Mare” și de la Gruparea de Jandarmi Mobilă „Alexandru cel Bun” Bacău, de la unitățile Inspectoratului Județean pentru Situații de Urgență, un pluton de funcționari publici cu statut special de la Penitenciarul Bacău și de la Poliția Locală.

                    Ministrul Lucian Șova și comandantul Garnizoanei Bacău, comandorul Leonard Baraboi, au salutat Drapelul de Luptă și au trecut în revistă Garda de Onoare, Solistul George Cojocărescu, acompaniat de Muzica militară a Garnizoanei Bacău, a intonat Imnul de stat, după care un sobor de preoți au oficiat serviciul religios.

                    Asistenței din Piața Tricolorului le-au fost transmise mai multe mesaje la sărbătoarea Zilei Naționale a României. Preoții locului au venit cu mesajul IPS Ioachim Băcăuanul, arhiepiscopul Romanului și Bacăului, comandorul Leonard Baraboi mesajul ministrului Apărării Naționale, prefectul Maricica Luminița Coșa mesajul ministrului de Interne. Asistenței le-au mai vorbit și primarul Cosmin Necula și ministrul Lucian Șova.

                    Manifestarea s-a încheiat cu un program artistic prezentat de ansambluri folclorice și interpreți de muzică populară și de folk băcăuani.

                    Până seara și până la ore târzii din noapte nu vor lipsi din programul zilei de 1 Decembrie un spectacol oferit de copiii și tinerii talentați de la Palatul Copiilor, de la Colegiul de Artă „G. Apostu” și de la Școala Populară de Artă, care va avea loc de la ora 16,00 tot în Piața Tricolorului.
                    La ora 17,00 se vor aprinde, însă, și luminile de Crăciun ale orașului, inclusiv Bradul de Crăciun, care în acest an are 20 metri înălțime și a fost adus de la Ocolul Silvic Ciobanuș.

                    Festivitatea va fi urmată de un concert susținut de artiști români din țară și de dincolo de Prut. Pe scenă vor urca: Loredana (ora 19,45), Connect-R (ora 19,00), artistul din Republica Moldova Guz (ora 18,15) și Florin Vasilică (ora 17,30).

                    Măgirești: omagiu României

                      În comuna Măgirești au fost omagiate la acest final de săptămână Centenarul Marii Uniri și Ziua Națională a României. Programul manifestărilora început cu un marș la care au participat primarulCâdă Ionică, ofițeri în rezervă ai Armatei României, preoții din comună, elevii și profesorii Școlii Gimnaziale. Participanții au parcurs astfel traseul Gura Măgirești – Monumentul Eroilor – Căminul Cultural.

                      În sala Căminului Cultural a fost, apoi, intonat imnul național și a fost oficiat un tedeum de trei preoți locali, în frunte cu părintele Sorin Mareș. Participanților le-au vorbit preotul SorinMareș, care a evocat semnificația evenimentelor sărbătorite la acest final de an și a explicat importanța construirii și sfințirii Catedralei Neamului Românesc din București. Directorul Școlii Gimnaziale, Nicolae Chira, a vorbit despre contribuția intelectualității române la Marea Unire, iarprimarul comunei a prezentat cele mai importante realizări ale administrației sale în acest an al Centenarului.
                      De asemenea, la final, Constantin Dospinescu, președintele subfilialei Cultul Eroilor, le-a vorbit participanților despre personalitatea Reginei Maria și contribuția acesteia la Primul Război Mondial și la Marea Unire, alături de Regele Ferdinand.

                      Cu acest prilej au fost înmânate diplome de onoare și de excelență, dar și diploma aniversară a Centenarului Marii Uniri.


                      Manifestarea s-a încheiat cu un program artistic al elevilor coordonați de profesoarele Cristina Drăgan, Marinica Ifrim și Gabriela Dima.
                      În sala principală a Primăriei a fost deschisă și o expoziție de cărți în care s-a scris despre Centenarul Marii Uniri și despre
                      Regina Maria și Regele Ferdinand.

                      Parincea în Sărbătoare

                        Ziua Națională a României și Centenarul Marii Uniri au fost sărbătorite și de Primăria și Consiliul local Parincea.

                        Programul artistic a fost prezentat de elevii Liceului Tehnologic „G.J.Cancicov” Parincea și ai Școlii Gimnaziale Vladnic sub coordonarea prof. Lungu Cristian Romeo (directorul unității de învățământ), prof. Ciontu Silvia (consilier educativ), prof. Lungu Felicia, prof. Horvat Adina, inv. Roșu Iuliana . Despre istoricul Unirii a vorbit prof. de istorie Ionescu Bogdan.

                        România 100 sărbătorită la Sărata

                          Școala Gimnazială Nr. 1 împreună cu Primăria Comunei Sărata au organizat „România 100”, desfășurat la Căminul Cultural din Dealu Nou. Evenimentul a fost sărbătorit cu mare entuziasm, iar programul artistic a fost prezentat de elevii școlii sărățene.

                          În deschiderea evenimentului, dna director Alina Zăbrăuțanu, le-a adresat elevilor, părinților și membrilor comunității, un mesaj cu privire la importanța sărbătoririi celor 100 de ani de la Marea Unire. De asemenea, dna prof. de istorie Ioana Solomon, împreună cu dl consilier Bălan Ionel au evidențiat faptul că de-a lungul timpului, strădania constantă a românilor este de a nu uita că suntem români.

                          Invitaţi speciali ai evenimentului sărbătoririi Centenarului au fost membrii din partea comunității, reprezentanți ai postului de Poliție din comună și susținătorii copiilor, părinții. Elevii Şcolii Gimnaziale Nr. 1 Sărata au oferit un frumos spectacol de cântece patriotice, poezii dedicate sărbătorii şi dansuri populare. Efortul depus pentru desfășurarea acestui eveniment a fost realizată cu ajutorul elevilor, profesorilor, părinților și membrilor comunității.

                          În încheiere, cu prilejul acestei zile istorice, dorim tuturor românilor ca toate dorințele să se concretizeze! Trebuie să ținem minte că cei 100 de ani de la evenimentul major al anului 1918 reprezintă efortul strămoșilor noștri de a rămâne împreună, într-un singur ”suflet”, suflet de român, indiferent de loc și timp.

                          „Avem obligaţia de a recupera memoria trecutului şi valorile naţionale româneşti”

                          – Anul acesta, la 1 Decembrie, sărbătorim 100 de ani de la Marea Unire de la 1918, eveniment scris cu litere de aur în istoria noastră. De aproape doi ani se vorbeşte de o strategie, de un plan naţional pentru a sărbători Centenarul. Suntem la înălţimea acestui eveniment?
                          – Într-adevăr, suntem într-un an deosebit, un an Centenar. Cu toate că Marea Unire din 1918 a fost un moment astral în istoria noastră națională, totuși, dincolo de strategii și programe, națiunea română nu o marchează așa cum se cuvine și nu o „sărbătorește împreună”. Suntem parcă mai dezbinați ca niciodată, iar istoria nu mai reprezintă decât foarte puțin pentru contemporanii noștri, deși românii ar trebui să facă mai des recurs la istorie pentru a-şi aduce aminte de vremurile de altădată, atunci când, înaintași ai noștri, prin numeroase sacrificii, au făurit Marea Unire din 1918, au creat o Românie unită, independentă, prosperă, a cărei voce a fost una aparte în concertul popoarelor europene, în diplomaţia europeană. Eu cred că este nevoie astăzi, din partea celor care mai simt româneşte în această ţară, de susţinerea unei redeşteptări naţionale prin promovarea valorilor culturale şi naţionale româneşti, a unității românilor, a patriotismului, prin acţiuni care să oprească înstrăinarea copiilor şi tinerilor români de istoria noastră, de învăţămintele pe care ea le transmite peste ani, de ceea ce în ultimă instanţă dă sens şi substanţă identităţii naţionale. Apoi, să nu uităm să-i iubim, deopotrivă, atât pe înaintașii, cât și pe urmaşii noștri, în condiţiile în care nu suntem numai ultimul punct al unei linii de generaţii ce se pierde în trecut, ci şi punctul de plecare al generaţiilor ce vor veni la lumină. Astfel, obligaţiile faţă de trecut se întretaie cu cele faţă de viitor. Iată de ce avem obligaţia de a recupera memoria trecutului şi valorile naţionale româneşti. Iată de ce trebuie să avem grijă să le lăsăm urmaşilor noştri certitudinea unei vieţi într-o societate democratică, într-un stat naţional unitar şi independent. Iată de ce, sărbătoarea Centenarului Marii Uniri trebuia marcată cu mai multă grijă, cu mai multă responsabilitate, cu mai mult patriotism.

                          „Istoria vieţii mele s-a împărţit între Moldova, Transilvania şi Muntenia”

                          – Domnule profesor, sunteţi născut la Miercurea Ciuc, aţi făcut facultatea la Iaşi, locuiți în judeţul Bacău, la Cleja, doctoratul l-aţi susţinut la Bucureşti. Viaţa şi cariera dumneavoastră se împarte, familial, geografic şi profesional între cele trei mari provincii ale României Mari. Cum se vede România din fiecare parte de ţară?
                          – Într-adevăr, „istoria” vieții mele de până acum s-a împărțit între Moldova, Transilvania și Muntenia. Părinții mei au decis că trebuie să mă nasc în Transilvania (unde își avea serviciul tatăl meu, originar din Galbeni, comuna Nicolae Bălcescu), iar copilăria mi-am petrecut-o în Moldova, în comuna Cleja (locul de origine al mamei mele), unde am urmat cursurile primare și gimnaziale la Școala Generală nr. 2. Am finalizat apoi liceul în Transilvania, cursurile universitare la Facultatea de Istorie din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” Iași, iar studiile de doctorat la Institutul de Istorie „Nicolae Iorga” al Academiei Române din București. Dealtfel, și activitatea mea de acum se împarte între „țările române” ale României, prin diferitele proiecte de cercetare în care sunt implicat, participarea la simpozioane, congrese, precum și prin calitatea mea de membru în diferite comisii academice, consilii științifice, societăți culturale și eclesiastice. Pentru mine, România este la fel de frumoasă, indiferent din ce colț de țară o privesc.

                          – Încă din facultate, aţi ales calea cercetării istorice. Îmi spuneaţi că aţi avut și aici profesori eminenţi şi că se făcea carte, se învăţa. Teza de licenţă este rodul unei cercetări etnografice a satului Cleja, cu o populaţie catolică, a cărui istorie a făcut şi face obiectul unor interpretări nu întotdeauna obiective. Acesta să fie motivul pentru care aţi ales să cercetați cu asiduitate istoria comunităţilor catolice din Bacău şi din Moldova?
                          – Pasiunea pentru istorie a venit cu mult înaintea studiilor universitare. Dragostea pentru istorie o datorez unei distinse profesoare pe care am avut-o la Școala generală nr. 2 din Cleja. Este vorba de doamna profesoară Olimpia Vlad, căreia nu voi putea niciodată să-i mulțumesc îndeajuns pentru modul cum preda istoria la catedră. Dealtfel, am avut șansa unor profesori de excepție, atât la școala generală din Cleja, cât și, mai apoi, la liceu și facultate. De exemplu, la Iași i-am avut ca profesori, printre alții, pe Ștefan S. Gorovei, Gheorghe Platon, Victor Spinei, Ioan Caproșu, Ion Agrigoroaiei, Ion H. Ciubotaru, iar la București pe Ștefan Andreescu, Șerban Papacostea etc. Fiecare dintre profesorii pe care i-am avut și-a pus amprenta pe formația mea ca istoric. Cât privește cercetarea istoriei comunităților catolice din Moldova, acest subiect a început să mă interese încă din anii de liceu, atunci când doream să-mi cunosc „rădăcinile”. Anii studiilor universitare la Iași și cele de doctorat la București au potențat acest interes, lărgind totodată și orizontul de cunoaștere. Deloc întâmplător, teza mea de licență a vizat monografia localității Cleja, aceasta fiind recunoscută deja la acea vreme (din păcate doar de cercetătorii maghiari!) ca o așezare de referință pentru istoria și etnografia catolicilor din Moldova, rezultatele cercetărilor mele dovedind și ele această realitate (din perspectivă românească de această dată). Cercetarea istoriei și etnografiei acestei comunități catolice s-a vădit a fi atât de prețioasă, încât am publicat (în anul 2013) și o monografie a satului Somușca (din comuna Cleja).

                          „În cariera mea am urmat întotdeauna exemplul eminenților mei profesori”

                          – Într-una din discuțiile noastre, am făcut afirmaţia că s-a scris mult pe această temă, iar dumneavoastră aţi replicat că abia după 1990 a început timid să se scrie şi să se publice. Ca o sinteză, care este adevărul despre catolicii din Bacău?
                          – Până în 1990, despre catolicii din Moldova au scris (aproape exclusiv!) doar cercetătorii maghiari care, la unison, analizau o presupusă minoritate etnică a ceangăilor. Nu avem aici spațiul necesar pentru a dezvolta subiectul dar, putem accentua faptul că, în ultimul sfert de veac, numeroase producții științifice au dovedit, cu argumente istorice, etnografice, lingvistice, sociologice, antropologice, genealogice etc., românitatea acestei minorități religioase a catolicilor din Moldova. Personal, sunt onorat că am putut contribui la clădirea acestui edificiu științific cu o teză de licență, o teză de doctorat, precum și cu un „buchet” de articole de specialitate, studii științifice, cărți, la care adaug, an de an, alte flori.

                          – Care este menirea istoricului, a profesorului de istorie, a cercetătorului?
                          – În cariera mea didactică am urmat întotdeauna exemplul eminenților mei profesori, iar ca istoric, care m-am format având ca modele istorici de prestigiu, nu am scris niciodată vreun rând înainte de a sorbi din „apa proaspătă a documentelor” păstrate în arhive. Pentru mine, istoricul din zilele noastre trebuie să fie un cercetător atent al trecutului, având totodată obligația de a-și face simțită vocea și „în cetate”, acolo unde experiența lui căpătată prin munca pe vastul câmp al cunoașterii istoriei ar trebui valorificată în beneficiul comunității, al națiunii. Un celebru exemplu în acest sens este acela al lui Nicolae Iorga, cel care spunea la un moment dat că istoricul are datoria de a contribui la consolidarea conştiinţei naţionale, cea care stă la baza înfăptuirii marilor deziderate naţionale ale neamului românesc, insistând astfel asupra rolului istoricului în societate.

                          „Elevilor români li s-a răpit dreptul de a avea veritabile manuale de istorie”

                          – La Universitatea „Vasile Alecsandri” a fost o facultate de Istorie, aţi fost profesor asociat. Din diverse motive însă, aceasta s-a desfiinţat tocmai când era mai mare nevoie de ea.
                          – Existența unei Facultăți de Istorie la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău este un subiect delicat, înființată și desființată fiind de două ori: prima oară în comunism, a doua oară în capitalism. Evident, „povestea” istoriei în învățământul superior băcăuan va putea fi spusă odată, la locul și momentul potrivit. Deocamdată, eu cred că, din perspectiva timpului istoric, a trecut prea puțin de la cel de-al doilea eveniment, atunci când, insensibil la frumusețea și calitățile muzei Clio, rectorul în funcție a luat decizia, evident neinspirată, de a o alunga din amfiteatrele universității băcăuane. Prin urmare, am să vă rog să îmi permiteți să nu dezvolt acest subiect acum și aici, deși, vă mărturisesc, ca un fidel slujitor al muzei Clio, sunt convins că aceasta merita să fie prezentă și să rămână cât mai mult timp și la Universitatea din Bacău, acolo unde am fost onorat să fiu și eu printre profesori. Totodată, îi încredințez pe cititorii mai sensibili că muza Clio nu a rămas nicio clipă pe drumuri, ea având oricum asigurat un cămin, pe măsura frumuseții și calităților sale, la Muzeul de Istorie din Bacău.

                          – Am văzut un manual de istorie de la gimnaziu. Am crezut că este o farsă, că poate este un manual de la o altă disciplină. Cum este posibil ca elevii să înveţe după asemenea manuale? Am auzit că lucrurile sunt la fel şi în liceu. Sau poate greşesc?
                          – Din păcate, în învățământul românesc nu mai putem vorbi (de ceva vreme!) de existența unor manuale care să transmită elevilor valorile trecutului. Astăzi, în paginile manualelor, pe coperțile cărora doar scrie „Istorie”, nu mai au loc evenimente istorice importante, voievozi români, fapte eroice, vorbe ale marilor noştri istorici. Ele nu urmăresc criteriul cronologic al prezentării evenimentelor istorice, nu corespund nici din punct de vedere pedagogic ori metodologic. Pentru autorii acestor „manuale”, istoria nu mai este nici „învăţătoarea vieţii”, nici „cea dintâi carte a unei naţiuni”. Astfel, elevilor români li s-a răpit dreptul de a avea veritabile manuale de istorie. Din fericire, mai avem la catedră profesori de istorie care se străduiesc să depășească aceste neajunsuri.

                          „Muzeul este spațiul magic care păstrează, prin patrimoniul, viața multor generații”

                          – După terminarea facultăţii aţi optat pentru Muzeul de Istorie din Bacău, o instituţie publică care apelează mai mult la vizual, arată ce s-a întâmplat, pe bază de documente, artefacte etc. Mai este loc, timp şi pentru programe de cercetare?
                          – Rememorând parcursul meu profesional de până acum, îmi dau seama că alegerea Muzeului de Istorie din Bacău a fost una inspirată. Este neîndoielnic faptul că muzeul este un spațiu magic care păstrează, prin intermediul obiectelor care-i compun patrimoniul, viața multor generații de dinaintea noastră. Iar descoperirea, adunarea, conservarea și valorificarea expozițională a acestor obiecte se face prin cercetare continuă. Mai mult, prin intermediul muzeografilor, al conservatorilor, al restauratorilor, obiectele expuse în muzeu prind viaţă, unicul obiect al istoriei devenind astfel „omul”, exponatele muzeale readucând în memoria vizitatorilor de azi vieţile celor de odinioară, creând în acelaşi timp o legătură inefabilă între „cei care au fost” şi „cei care sunt”, păstrate fiind (cu grijă) și pentru „cei care vor fi”.

                          – Muzeul de Istorie are proiecte de colaborare cu instituţiile de învăţământ, mergeţi des prin şcoli, vă întâlniţi cu elevii. Vă întâlniţi cu ei pe aceleaşi coordonate? Sunt interesaţi de istorie?
                          – Din fericire, Muzeul de Istorie din Bacău derulează (an de an) proiecte educaționale cu școli și licee din Bacău. Din nefericire, locul istoriei în programa școlară a ajuns unul marginal, iar numărul orelor de istorie a scăzut dramatic. În aceste condiții, muzeografilor le revine și sarcina de a compensa diminuarea rostului și rolului istoriei în pregătirea elevilor. Astfel, muzeul de istorie își împlinește, o dată în plus, menirea lui și în plan educațional.

                          – Sunteți membru și în Departamentul de Cercetare Istorică al Episcopiei Romano-Catolice de Iaşi, care are un program de cercetare, finanţează cercetări pe diferite teme. Despre ce este vorba?
                          – Acest Departament de cercetare istorică a fost creat în anul 1999 de PS Petru Gherghel (episcop de Iași) cu scopul cercetării comunităților catolice din Moldova din perspectivă multidisciplinară: istorică, etnografică, antropologică, lingvistică etc. Un proiect științific generos, în care au fost cooptați specialiști de marcă ai vieții academice românești, rezultatele cercetărilor efectuate concretizându-se de-a lungul anilor în numeroase articole, studii și cărți.

                          „În sfera de interes a politicienilor de astăzi nu pare a fi și istoria”

                          – Sunteţi pasionat de heraldică, genealogie, sigilografie. Sunteţi membru al Comisiei Naţionale de Heraldică, Genealogie și Sigilografie a Academiei Române, al Institutului Român de Genealogie și Heraldică „Sever Zotta”, al Comisiei Judeţene de analiză a proiectelor de stemă ale municipiilor, orașelor și comunelor din județul Bacău, dar și din Galați. Ce rol şi atribuţii are Comisia? După câte ştiu, municipiul Bacău nu are încă o stemă oficială aprobată. Care este explicaţia?
                          – Sunt onorat să fac parte din organismele pe care le-ați menționat. Conform legislației în vigoare, Comisia Naţională de Heraldică, Genealogie și Sigilografie a Academiei Române avizează proiectele de stemă ale județelor, municipiilor, orașelor și comunelor din România. Aceste proiecte primesc în prealabil un aviz și din partea unei Comisii județene de analiză. O astfel de Comisie este constituită și la nivelul județului Bacău. În cazul stemei municipiului Bacău, situația este una cel puțin ciudată. Deși orașul are o superbă stemă fixată de Comisia Consultativă Heraldică încă în anul 1930, aceasta nu este (oare de ce!?) și pe placul autorităților locale contemporane. Eu, ca specialist, m-am pronunțat de mai multe ori asupra subiectului, atât în materiale științifice, cât și de presă. Rămân cu speranța ca cei care au acoperit cu un dublu văl (al uitării și al nepăsării) chipul Maicii Domnului și al pruncului Isus din stema interbelică a orașului Bacău, să-l ridice în cele din urmă.

                          – Domnule profesor, ştim istoria adevărată a României? Există şi acum cenzură, autocenzură, incompetenţă, rea-voinţă sau dictează tot politicul?
                          – România are o istorie frumoasă, care trebuie cunoscută. Desigur, putem face comparații între diferite perioade istorice, încercând să analizăm rolul și rostul istoriei sau cum s-a făcut ori s-a scris istoria. De fiecare dată însă trebuie să avem ca puncte de reper scrierile istoricilor care și-au respectat menirea și nu au uitat nicio clipă faptul că istoria este atât „învățătoare a vieții”, cât și „lumină a adevărului” și că (asemenea spuselor lui Nicolae Iorga) ea, istoria, trebuie scrisă „cu grijă de adevăr, cu compătimire pentru suferințe, cu bucurie pentru triumfurile scump câștigate și, înainte de toate, cu ceea ce învie orice narațiune: cu iubire”. Cât privește partea a doua a întrebării dumneavoastră, aș putea să vă răspund, pe rând și pe scurt: nu este cenzură (din fericire!), nu este autocenzură (din păcate!), da, este incompetență (poate prea multă), da, este rea-voință (poate prea accentuată), iar în sfera de interes a politicienilor de astăzi nu pare a fi și istoria.