O nouă bătălie în zona deșeurilor
Abia la sfârșitul lunii iulie, consilierii județeni au aprobat cotizația pentru 2019 la patrimoniul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Salubrizare (ADIS), al cărei membru este Județul Bacău. Cotizația datorată și aprobată este de 1.000.000 de lei. Dacă ar fi virat mai devreme suma respectivă, toți banii ar fi ajuns la executor, a precizat Sorin Brașoveanu, președintele Consiliului Județean (CJ) și al ADIS.
„Suntem la zi, chiar puțin în avans cu plățile în sensul că factura lunii mai a fost plătită la operator, ea având termen la sfârșitul lunii august. Acum ne concentrăm pe activitățile de monitorizare privind colectarea reciclabilelor și v-aș ruga și pe dumneavoastră, în aria dumneavostră de competență, să vă implicați în această activitate”, a spus Sorin Brașoveanu, adresându-se consilierilor județeni.
Personalul ADIS este insuficient, dar „se va umbla la organigramă” în lunile viitoare. În urma implicării primarilor au apărut unele îmbunătățiri, susține președintele CJ Bacău, dând drept exemplu comunele Măgirești, Mânăstirea Cașin și Sascut. Targetul la reciclabile este de 15% din cantitatea totală de deșeuri menajere. „Azi, am reușit performanța de a fi, undeva, la 1,5, dar trebuie să se implice fiecare dintre noi și fiecare cetățean. Căutăm și alte surse de finanțare, alte proiecte care să completeze acest serviciu, Sistemul de management integrat al deșeurilor”, a precizat Sorin Brașoveanu.
Selectiv înseamnă „mai ieftin”
Vă amintim că la începutul anului a fost aprobat un act adițional la contractul cu Romprest SA, act care prevede „plata la cantitate” și un tarif unic pentru ridicarea gunoiului menajer: 318,41 lei/tonă. Propunerea de a actualiza planul de evoluție a tarifelor și de a se face „plata la cantitate” a venit de la primari și a fost aprobată de consiliile locale și de CJ Bacău. Același document conține și o modificare care vizează „reciclabilele”, pentru care tariful a crescut de la 65,14 lei/to în urban și 110,29 lei/to în rural la un tarif unic de 2.654,82 lei/to. Actul adițional stabilește că ori de câte ori va crește cu 20% cantitatea de deșeuri reciclabile și biodegradabile colectate dintr-o localitate, tariful va scădea proporțional. În final, „reciclabilul va costa zero”, explica Bogdan Seto, director al ADIS la vremea aceea. Aceste sunt motivele pentru care președintele CJ Bacău i-a invitat pe consilieri, dar și pe cetățeni să depună eforturi pentru creșterea cantității de deșeuri reciclabile care se colectează din fiecare localitate. E mai sănătos pentru noi și pentru mediu în general, dar și mai ieftin să colectăm selectiv.
Invidios pe gunoaiele altora
Recunosc deschis că sunt invidios pe unii dintre concitadinii mei. Nu pentru că ar locui la vilă sau măcar „la curte”, nu pentru că ar avea mașini „bengoase”, ci pentru că în cartierele lor au fost amplasate, de ceva timp, containere pentru colectarea selectivă a deșeurilor.
Puteți spune că la noi, la români, nu sistemul de containere poate rezolva colectarea selectivă a deșeurilor, pentru care ne obligă încă de la 1 iulie 2019 și legea, și Uniunea Europeană. Adică, spuneți, pe noi nu prea ne obligă bunul simț! Ei bine, vă contrazic: de câte ori trec pe lângă asemenea containere, puține câte sunt ele prin Bacău, nu am văzut măcar un capăt de hârtie, un PET, un gunoi cât de mic pe jos. Poate nu prea duc oamenii gunoiul acolo, dar iar nu cred. Pe strada Vasile Alecsandri, de exemplu, chiar în preajma școlilor de acolo, au tronat, ani buni, pe carosabil, vechi containere pentru gunoi. Vă imaginați ce plăcere era să treci pe lângă ele! Acum,tot acolo sunt cabine pentru deșeuri selective, plantate pe trotuar, dar nu-ți mai mută nasul din loc.
Nu știu dacă în asemenea containere oamenii chiar pun selectiv gunoiul. Știu numai că eu, în Bistrița Lac, cu ceva ani în urmă am „inaugurat” împreună cu reprezentanții Primăriei niște containere din plastic, mătăhăloase, pentru gunoi selectat din casă. Două mai există și astăzi și stau alături de alte patru pentru gunoi menajer. Mi se zburlește părul din nas de câte ori duc gunoiul acolo. Las la o parte că uneori stă gunoiul neridicat, dar să vedeți cum arată locul după ce trec pe la ghenă căutătorii prin gunoaie. Și trec zilnic.Totul se întâmplă în condițiile în care de la 1 iulie ar trebui să se aplice drastic noua lege a colectării selective a deșeurilor, în funcție de care și plătim salubritatea.
Înțelegeți de ce sunt eu invidios pe unii concitadini și chiar pe locuitorii altor orașe, în care aud că s-au luat deja măsuri ferme?
Revenirea veacului fanariot
Vorbeam, ieri, despre cele două tablouri ale cazului de la Caracal. Dacă despre cazul fetei (deocamdată) dispărute ni se spune că este în curs o anchetă penală, celălalt tablou începe să evolueze într-o direcție extrem de ciudată. Și care seamănă al naibii de mult cu un precedent istoric, cel al incendierii Reichstagului, în 1933. Se știe acum că Parlamentul Germaniei a fost incendiat de oamenii lui Hitler pentru a se putea, ulterior, da vina pe comuniști. S-a produs o imensă emoție în țară, s-au făcut așa-zise anchete, s-au găsit țapii ispășitori și, după ce au fost arestați mai mulți deputați comuniști și socialiști, Hitler a propus să primească puteri nelimitate. Iar Parlamentul a votat această propunere. În paranteză să notăm că fără arestarea deputaților respectivi și fără amenințarea celor care ar fi putut să voteze împotrivă, această propunere nu ar fi trecut, naziștii neavând majoritatea.
Astăzi, pe fondul unei emoții colective naționale, întreținute și ațâțate cu grijă de o presă iresponsabilă și de agitatori de profesie camuflați în diferite structuri statale sau non-guvernamentale, aflăm că se va emite o ordonanță de urgență care să „corecteze” legislația penală care ar fi deficitară și din cauza căreia nu s-a putut interveni în cazul de la Caracal. Evident, este cea mai gogonată minciună; legislația aia n-are nimic; pe baza legilor actuale s-ar fi putut interveni când a fost cazul, însă, ne spune fostul adjunct al Poliției din Olt, procurorii au interzis asaltul. Dar aceasta e o problemă prea puțin sesizabilă de masa cetățenilor care au fost informați de jurnaliști, ONG-iști, magistrați etc, că de vină sunt „penalii” care au modificat legislația. Și, în consecință, legislația trebuie „corectată” că să fie bine, să nu fie rău. Cine are cu câțiva neuroni mai mult decât prevede legea, înțelege ceea ce se întâmplă: sub pretextul îmbunătățirii legislației, ni se vor băga pe gât acele modificări care să permită revenirea la vremurile bune când oricine putea fi „paradit” la ordin. Pentru că nimeni nu trebuie să miște în front în colonia în care ordinele stăpânilor trebuie îndeplinite întocmai și la timp. Suntem din nou in secolul XVIII și fanarioții sunt la putere.
Circulație deviată pe DN 2F urmare a lucrărilor la Centura Bacăului
Direcția de Drumuri Iași a anunțat că circulația rutieră este închisă pe DN 2F, km 2+500 ÷ 2+700, pentru execuția pasajului superior situat la km 12+163 al Variantei Ocolitoare Bacău.
Traficul se desfășoară pe zona drumului, pe partea dreaptă, dirijat cu semafoare, până la finalizarea lucrărilor pe acest tronson al șantierului. În vederea reducerii disconfortului astfel cauzat, constructorul a procedat la îmbunătățirea acestei porțiuni cu așternerea de asfalt frezat. În continuare, Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași face apel la înțelegere din partea conducătorilor auto, cu recomandarea reducerii vitezei și respectării semnalizării instituite pe porțiunea afectată de lucrările la acest obiectiv de mare importanță pentru băcăuani și pentru zona Moldovei.
Reamintim, lucrările la Centura Bacău sunt efectuate de asocierea de firme UMB Spedition – Tehnostrade SRL, cu o perioadă de execuție de 36 de luni, în condițiile în care ordinul de începere a lucrărilor a fost dat pe 8 martie 2019, în avans cu 4 luni. Varianta ocolitoare a Municipiului Bacău are o lungime de 30,8 km, din care 16,2 km la profil de autostradă.
Prima înfrângere pentru Aerostar
Băcăuanii au pierdut marți, cu 1-0, jocul de verificare cu Bucovina Rădăuți.
Cel de-al cincilea amical al verii a adus prima înfrângere pentru divizionara C Aerostar Bacău. După ce se impuseseră în fața a patru posibile colege de Serie, „aviatorii” au cedat marți seara, cu 1-0, în fața unei alte viitoare adversare din campionat, Bucovina Rădăuți. În testul desfășurat pe teren neutru, la Târgu-Neamț, diferența a făcut-o golul înscris de fostul fundaș al Aerostarului, Vasilică Mihăeș, care a finalizat o lovitură liberă indirectă din careul băcăuan dictată de arbitru ca urmare a unui fault comis de Vraciu. La jocul de verificare cu Bucovina, antrenorul „aviatorilor”, Daniel Munteanu a utilizat următoarea formulă de start: Axinte – C. Ardei, Florescu, Vișinar, Tilibașa – H. Ilie, Chirilă, Botezatu, Artenie – Nemțanu, Vraciu. Pe parcursul întâlnirii au mai jucat: Cebotari, Mihălăchioae, Tecuțanu, Chirilescu, Bobaru, Zaharia, Bobârnac și Tofan. După antrenamentul din această dimineață, jucătorii Aerostarului vor primi liber până sâmbătă, când vor pleca într-un stagiu de pregătire centralizată la Vatra Dornei. În timpul cantonamentului montan, echipa lui Daniel Munteanu va mai disputa două partide de verificare: pe 6 august, cu Foresta Suceava, și pe data de 9, cu Foresta Suceava, la Pojorâta. Ultimul test dinaintea începerii campionatului Ligii a III-a va avea loc pe 17 august, cu CSM Focșani. Locația meciului cu CSM Focșani va depinde de ceea ce va stabili țintarul referitor la prima etapă de campionat.
Amicalele jucate de „aviatori” în această vară
Bacău: Aerostar- CSM Bacău 4-1 (marcatori: Vraciu-2, Artenie și Nemțanu)
Suceava: Foresta Suceava- Aerostar 0-1 (Chirilă)
Odobești: Aerostar- Sporting Liești 5-1 (Nemțanu-2 , Florescu, H. Ilie și Nemțanu)
Târgu-Neamț: Aerostar- Ozana Târgu-Neamț 5-1 (Nemțanu-2, H. Ilie, Vraciu și Dogaru).
Târgu-Neamț: Bucovina Rădăuți- Aerostar 1-0.
Serie de 16
Prin completarea locurilor vacante cu cluburile Agricola Borcea, LPS Cetate Deva și Atletic Bradu, se cunosc cele 80 de cluburi înscrise în campionatul Ligii a III-a, chiar dacă acestea nu au fost încă date publicității de Federația Română de Fotbal. Ca și în sezonul trecut, cele 80 de cluburi vor fi împărțite în cinci serii a câte 16 echipe. Dacă nu se vor ivi modificări, Aerostar Bacău va face parte din Seria I, alături de Dacia Unirea Brăila, CSM Bacău, Ozana Târgu-Neamț, Hușana Huși, Bucovina Rădăuți, Oțelul Galați, Știința Miroslava, Foresta Suceava, CSM Focșani, Metalul Buzău, Sporting Liești, KSE Târgu-Secuiesc, Ceahlăul Piatra Neamț, Șomuz Fălticeni și FC Botoșani 2. Campionatul Ligii a a III-a va începe pe 23 august, ultima etapă a turului fiind programată pe 30 noiembrie. Returul va debuta pe 7 martie 2020, runda de final a întrecerii urmând să se joace pe 30 mai. Dacă turul nu prevede nicio etapă intermediară, în schimb în partea a doua a campionatului vor avea loc două runde jucate la mijlocul săptămânii: pe 8 aprilie și pe 6 mai. Țintarul competiției va fi stabilit, cel mai probabil, cu o săptămână, maximum zece zile înainte de start.
CSM Bacău, surclasată de CSM Focșani
Dacă Aerostar a pierdut doar unul din cele cinci jocuri-test din inter-sezon, în schimb cealaltă divizionară C băcăuană, CSM a pierdut toate cele trei amicale disputate în această vară. Ultimul eșec s-a produs ieri, la Letea-Veche, acolo unde „CSMeii” au fost surclasați cu 5-0 de CSM Focșani. Băcăuanii au evoluat în formula Câmpeanu – A. Istrate, Belecciu, Onica, Strat – Paraschiv, Vl. Mocanu – A. Mocanu, R. Istrate, Zarzu-Enea, pe parcurs fiind rulat întreg lotul.
Rețea de proxenetism transfrontalier, destructurată de procurorii DIICOT Bacău
O grupare infracţională specializată în proxenetism transfrontalier şi trafic de droguri a fost destructurată de procurorii DIICOT Bacău, iar prima instanţă a pronunţat sentinţele pentru cei 12 inculpaţi. Printre aceştia, şi o avocată din cadrul Baroului Bucureşti.
Potrivit Adevărul.ro, cazul instrumentat de procurorii de la DIICOT Bacău scoate la iveală nu doar cum schimbă pieţele proxeneţii români, ci şi cum oferă tarife îndestulătoare tinerelor care îşi vând trupul. În cazul de la Bacău, potrivit anchetatorilor, liderii grupării erau doi bărbaţi de 34 de ani, unul din Moineşti şi altul din Ploieşti. Potrivit DIICOT, cei doi proxeneţi, Claudiu Vasile C. şi Constantin B., erau ajutaţi de o tânără de 29 de ani, din Oradea, Bianca Daniela Ş., în prezent avocată în cadrul Baroului Bucureşti. Începând cu luna aprilie 2016, cei trei au cooperat în scopul desfăşurării pe teritoriul Irlandei, într-un mod coordonat şi eficient, a unor activităţi de proxenetism.
„Specificul activităţii infracţionale care făcea obiectul asocierii, consta în activităţi de racolare de pe teritoriul României a unor persoane de sex feminin, de diferite condiţii, urmată de deplasarea acestora în Irlanda şi integrarea în sistemul de organizare a activităţilor de prostituţie pus la punct de membrii grupării. Astfel, persoanele de sex feminin care se prostituează sub coordonarea membrilor grupării îşi desfăşoară activităţile într-o manieră itinerantă, care presupune relocarea periodică în diferite puncte de pe raza capitalei irlandeze Dublin, dar şi în alte localităţi”, au precizat procurorii DIICOT.
Probele administrate pe parcursul procesului au dezvăluit faptul că de închirierea imobilelor destinate activităţilor de prostituţie şi de plata conturilor de pe site-ul de escorte, se ocupa inculpatul Constantin C., care utiliza fără drept date de identificare ale unor carduri bancare prin metode specifice hackerilor. Pentru atragerea clienţilor interesaţi de servicii sexuale contracost, proxeneţii foloseau un site de escorte, unde creeau conturi pentru fiecare tânără adusă din România. Ca să nu fie depistaţi de autorităţile irlandeze, închiriau imobilele destinate activităţilor de prostituţie, schimbând locaţiile la câteva săptămâni.
La rândul ei, tânăra de 29 de ani, avocată, se afla în permanenţă într-un imobil deţinut de inculpatul Constantin B., în oraşul Waterford. Bărbatul s-a sustras anchetei, fiind dat în urmărire internaţională. El are la activ o condamnare definitivă pentru fraude informatice.
„Inculpata Bianca Daniela Ş. avea rolul de a discuta cu potenţialii clienţi, cărora le comunica tarifele şi realiza programările, le pune acestora la dispoziţie coordonatele precise ale imobilului în care pot fi găsite persoanele de sex feminin care îşi oferă serviciile sexuale”, au mai menţionat procurorii DIICOT.
Pentru organizarea serviciilor de proxenetism şi protecţia prostituatelor, cei doi proxeneţi primeau o cotă de 50% din câştigurile realizate de fiecare tânără. Avocata, care potrivit martorilor audiaţi în dosar, avea rol de dispecer, primea 10% din câştiguri, însă banii erau oferiţi de proxenetul la care locuia. Tinerele care practicau prostituţia păstrau 50% din încasări, iar procentul le era mulţumitor.
Ancheta procurorilor DIICOT a scos la iveală faptul că proxeneţii români şi-au extins piaţa şi în Orientul Mijlociu, acolo unde câştigurile erau ameţitoare. Unele dintre tinerele audiate de procurori au precizat că fetele care vorbeau fluent limba engleză erau trimise pentru perioade scurte de timp în Dubai şi Muscat, pentru prostituţie, tarifele oferite de arabi ajungând la 600 de euro pe oră.
Avocata a fost condamnată la 2 ani de închisoare cu suspendare, sub supraveghere. Ceilalţi 9 membri, ai reţelei, care au solicitat să fie judecaţi prin procedura simplificată a acordului de recunoaştere, au primit pedepse cu suspendare. În sarcina acestora, procurorii au reţinut infracţiunea de trafic de droguri, ei fiind acuzaţi că livrau stupefiante proxeneţilor. Sentinţa Tribunalului Bacău nu este însă definitivă, ea fiind deja contestată atât de inculpaţi, cât şi de procurori.
Circulație închisă pe strada Frunzei
Circulație închisă pe strada Frunzei, între 05.08 – 05.09.2019, din cauza lucrărilor la obiectivul de investiții “REZERVA DE APĂ A MUNICIPIULUI BACĂU”
Având în vedere lucrările aflate în execuție în zona străzii Frunzei, delimitată de numerele poștale 2 (intrare din strada Calea Moldovei) și 58, este necesară închiderea circulației în perioada 05.08.2019 – 05.09.2019.
Conducătorii auto vor avea la dispoziție, ca variantă ocolitoare de trafic, porțiunea din strada Frunzei delimitată de numerele poștale 58 și 16A, recent balastată. Circulația se va derula conform imaginii atașate.
Prevenire la Şcoala de vară din comunele Horgeşti, Sarata și Letea-Veche
În vacanţa de vară, sute de copii, însoţiţi de cadre didactice îşi petrec timpul în tabere şcolare sau şcoli de vară. Cu această ocazie, poliţiştii din cadrul Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii şi Serviciul Criminalistic desfăşoară activităţi informativ preventive, alături de colegii de la Posturile de Poliţie Horgeşti, Sarata şi Letea-Veche.
Pe parcursul activităţilor, poliţişti de prevenire, de ordine publică şi criminalişti oferă recomandări cu privire la prevenirea delincvenţei juvenile, a dispariţiilor de minori, a accidentelor de circulaţie şi a altor evenimente care se pot produce pe parcursul vacanţelor, având drept scop diminuarea riscului victimal în rândul minorilor.
Totodată, prin aceste activităţi se doreşte prevenirea anumitor manifestări antisociale sau a unor comportamente ale elevilor de natură a-i transforma în autori, respectiv în victime ale unor fapte antisociale, creşterea gradului de informare cu privire la consecinţele juridice ale unor comportamente care contravin normelor legale, precum şi informarea cu privire la modalităţile de sesizare a unor asemenea fapte, de care au luat la cunoştinţă sau cărora le-au căzut victime.
Activităţi de acest gen destinate elevilor au fost desfăşurate de poliţiştii băcăuani de la începutul vacanţei de vară şi vor continua până la sfârşitul acesteia, temele discutate fiind mereu legate în principal de siguranţa lor la şcoală, acasă, pe stradă, la locurile de joacă şi de petrecere a timpului liber.
Activităţile de astăzi s-au desfășurat în colaborare cu jandarmi şi Parohia Letea-Veche.
Ieri, 30 iulie a.c. s-a dat startul Şcolii de vară şi în comuna Sarata. Este al treilea an în care colaborarea dintre poliţiştii Postului de Poliţie şi reprezentanţii Primăriei Sarata generează contexte favorabile intâlnirilor preventiv educative cu copii din cadrul comunităţii.
Atelierul s-a intitulat ,,Scut antiviolenţă”. În cadrul acestei intâlniri, cu ajutorul metodei didactice de joc de rol, copiii au înţeles că violenţa poate fi evitată folosind un ton ponderat şi o atitudine potrivită, copiii realizând un scut antiviolenţă ca un simbol a celor învăţate.
Seria atelierelor de prevenire va continua pe perioada vacanţei având ca obiectiv principal prevenirea comportamentelor antisociale în rândul tinerilor.
Foarte puţine cursuri de calificare pentru şomeri şi în august
Şi în luna august, Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Bacău va demara un număr foarte mic de programe de formare profesională gratuită, destinate şomerilor. Şi aceasta deşi peste 75 la sută dintre persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, din evidenţa AJOFM Bacău, au un nivel de pregătire şi instrucţie extrem de scăzut, unele fiind chiar analfabete. Dar, pentru că nu doresc să înveţe o meserie, iar AJOFM nu are cum să le determine să o facă, ele neavând dreptul la indemnizaţie, se complac în situaţia în care sunt.
15 calificați ca electricieni, 26 calificați instalatori
Ca atare, în august, ca şi în lunile anterioare, AJOFM Bacău va începe numai 2 cursuri de calificare a unui număr total de 30 şomeri. Jumătate dintre aceştia se vor pregăti pentru a deveni electrician în instalaţii energetice, iar ceilalţi 15 vor învăţa tainele meseriei de instalator instalaţii tehnico-sanitare şi de gaze.
La jumătatea clasamentului
Cu aceste două programe de formare profesională și cu numărul de cursanți, din nou, județul Bacău se află la jumătatea clasamentului, respectiv mai jos, la nivelul întregii țări. În 26 județe din cele 40, plus municipiul București, peste 30 șomeri se vor califica ori recalifica, începând din august, iar în 21 vor fi deschise de la 3 cursuri în sus. În fruntea clasamentului, în continuare, este județul Vrancea, unde vor începe în august 16 cursuri, la care vor participa 224 șomeri. Urmează județele Dolj, cu 196 șomeri împărțiți pe 14 cursuri, Dîmboviţa-168 (12) şi Galaţi-112 (4), precum şi municipiul București-196 (13).
Statistici
În total, în județul Bacău, în cele șapte luni din acest an au debutat doar 23 programe de formare profesională, pentru 390 șomeri, în organizarea AJOFM Bacău, ceea ce este foarte puțin. Menţionăm încă o dată că AJOFM Bacău este acreditată să desfășoare cursuri în 16 meserii, iar pregătirea profesională prin această instituție este gratuită, pentru șomerii înscrişi în evidenţa ei. Cei care locuiesc în afara municipiului Bacău beneficiază și de decontarea cheltuielilor cu transportul. La formare profesională gratuită au dreptul și cei care realizează venituri mai mici de 500 lei pe lună şi sunt înregistrați la agenţiile de şomaj. Același drept îl au și persoanele care şi-au reluat serviciul la încetarea concediului pentru creşterea copilului, precum şi cele care s-au întors la lucru, după recuperarea capacităţii de muncă, ulterior pensionării de invaliditate. Cei interesaţi să se califice ori recalifice într-o anumită meserie sunt aşteptaţi să-şi exprime din timp opţiunea la AJOFM Bacău, str.Ioniţă Sandu Sturza, nr.63, telefon 0234525265 sau 0234576286 ori la Centrul de Formare Profesională Bacău (str.V.Alecsandri, nr.25, etajul IV, 0234514859).
Proiect de hotărâre: Tichete educaționale de 250 de lei pentru elevi
Ministerul Educației a publicat pentru dezbatere publică un proiect de hotărâre prin care fiecare elev va avea dreptul, începând din această toamnă, la tichete de câte 250 de lei, împărțiți în 5 bucăți de câte 50 de lei, bani ce pot fi folosiți doar pentru achiziționarea de echipament sportiv, manuale, cărți și rechizite. Tichetele vor fi primite numai dacă părinții depun o cerere/declarație pe propria răspundere la școală. Dacă va fi aprobat acest proiect, tichetele vor fi emise în lunile octombrie-noiembrie 2019 și expiră pe 12 iunie 2020.
Deși este vorba despre un tichet social, regulile permit și prevăd acordarea acestor tichete numai elevilor din sistemul de învățământ de stat, din ciclurile primar, gimnazial, liceal și profesional. Condiția pe care trebuie să o îndeplinească elevii, pentru a primi aceste tichete, este frecventarea cursurilor. Tichetul social educațional nu afectează acordarea altor tipuri de ajutor social, precizează actul normativ, adică sumele nu sunt luate în calcul atunci când se decide venitul familiei.
Programul anunțat de minister se numește „Programul de susținere a educației «Merg la școală»”, iar valoarea estimată în bani ar fi de aproape 6 milioane de lei, la nivel național.
Atenție!
Termenul limită pentru depunerea cererii însoțită de documentele justificative prevăzute în cerere (dacă proiectul de hotărâre va fi aprobat!) este de 15 octombrie 2019, în condițiile în care școala începe anul acesta pe 9 septembrie.
În plus, titularului, adică părintelui, i se interzic:
• solicitarea și/sau primirea unui rest de bani la tichetul educațional de tip tichet social, în cazul în care suma corespunzătoare produselor solicitate este mai mică decât valoarea nominală a tichetului;
• comercializarea tichetelor educaționale în schimbul unor sume de bani și/ori altor bunuri și/ori servicii;
• utilizarea acestor tichete pentru achiziționarea altor produse decât echipament sportiv, carte școlară (manuale şcolare, auxiliare didactice, literatură obligatorie prevăzută în bibliografia programelor şcolare, atlase, dicționare) și rechizite.
Programe de tichete sau rechizite existente deja
În 2016 au fost introduse tichetele la grădiniță prin Legea nr. 248/2015 privind stimularea participării în învățământul preşcolar a copiilor provenind din familii defavorizate. Se acordă 50 de lei pe lună pentru o frecvență mai mare de 50% a prezenței. Un alt program existent deja este „Programul guvernamental național de rechizite şcolare”, prin care elevii care provin din familii cu venituri reduse primesc gratuit, în fiecare an, rechizite școlare în valoare de 25 lei (pe fiecare elev din învățământul primar) și de 30 de lei (pentru cei de gimnaziu), program prin care, numai anul trecut de exemplu, în județul Bacău au fost aproape 16.000 de beneficiari.
Fiscul oferă informații despre schemele de ajutor de stat
Pe 13 august, în Bacău, și pe 20 august, în Onești, Administrația Județeană a Finanțelor Publice (AJFP), respectiv unitatea sa din Onești, organizează sesiuni de instruire cu agenții economici interesați de ajutorul de stat.
În acord cu politicile Ministerului Finanțelor Publice de flexibilizare a procesului de implementare a schemelor de ajutor de stat, a fost adoptată HG nr. 476/ 2018 de modificare și completare a HG nr. 807/ 2014, publicată în Monitorul Oficial nr. 580 / 2018, Partea I.
Aplicarea acestei scheme de ajutor de stat urmărește stimularea creșterii economice prin realizarea de investiții, iar modificările survenite au clarificat noțiuni și au simplificat proceduri de acordare, vizând ca efect creșterea ponderii cererilor admise și, implicit, a numărului investițiilor de înaltă tehnologie, pentru realizarea produselor cu valoare adăugată mare.
Biroul „Ajutor de Stat, practici neloiale și prețuri reglementate” al Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice Iași, căreia îi este subordonat și AJFP Bacău, va fi punct de informare locală permanentă pentru toți operatorii economici care doresc să acceseze această schemă de ajutor de stat.
Târg de sclavi și lupte, în Parcul Gherăiești
Băcăuanii de acasă, precum și cei din diaspora, care vin la sfârșitul verii să-și vadă familia, vor avea parte de două zile de spectacole, ateliere și jocuri, promit organizatorii Festivalului antic „Tamasidava”, ediția a III-a.
Proiectul a fost propus de Serviciul Public Județean pentru Promovarea Turismului și aprobat de Consiliul Județean (CJ) Bacău, costurile ridicându-se la 101.000 de lei. La eveniment vor participa în jur de 150 de artiști, membri ai unor asociații de reconstituire istorică, costumați în geți, sarmați, celți, daci și romani.
„Având în vedere că pe raza județului Bacău se află ruinele unor cetăți getice și dacice, una dintre acestea fiind Tamasidava, prin acest festival se dorește informarea locuitorilor județului nostru despre aceste cetăți, cât și implicarea acestora în activitățile geto-dacilor reproduse de artiști din toată țara.”
Silviu Pravăț, vicepreședintele CJ Bacău
Tot vicepreședintele Pravăț a propus, la începutul verii, ca „Tamasidava” să devină marcă înregistrată și a cerut să fie începute demersurile necesare la OSIM.
Festivalul se va desfășura în intervalul 31 august – 1 septembrie în Parcul Gherăiești și va avea un program bogat.
Între altele, vor fi organizate „Târgul de sclavi”, de la care doritorii își vor putea cumpăra la licitație gladiatori, meșteșugari sau cântăreți de talentul și serviciile cărora se vor bucura o perioadă limitată, „Bucătăria antică”, în cadrul căreia vor fi experimentate rețete străvechi, iar cine va dori va gusta din preparate, antrenamente în aruncarea suliței și trasul cu arcul, lupte de gladiatori, dar și jocuri romane de care mulți dintre noi nici nu au auzit: latrunculi, mola, zaruri, astragalus. Decorul va fi realizat cu sprijinul Restaurantului „Podu cu Lanțuri”, care va oferi gratuit baloți de paie și obiecte de recuzită, și al Direcției Silvice, care va sponsoriza festivalul punând la dispoziție lemnul necesar pentru amenajarea cetăților și taberelor.
Proiect de integrare socială a copiilor la Centrul de Tineret din Onești
Centrul de Tineret din Onești a fost gazda unuia dintre Proiectele Internaționale de Integrare Socială a copiilor proveniți din medii sociale defavorizate.
Proiectul a fost derulat sub auspiciile Primăriei Municipiului Onești, Consiliul Local și Protoieriei Onești, în colaborare și în parteneriat cu Asociația Libra, care își are originile în Marea Britanie. Astfel de proiecte mai au loc la Moinești, Comănești și Săcele.
„Beneficiarii sunt peste 500 de copii din comunități rrome, din centre de plasament și tineri din centre sociale aflate sub protecția direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului din Bacău și Brașov. Ei vin alături de copii și tineri din învățământul de masă și sunt aduși să se joace, să interacționeze și să desfășoare activități educative în prezența și cu ajutorul unei echipe de voluntari atent selecționați și pregătiți de o echipă de traineri englezi”, spune primarul municipiului Onești, Nicolae Gnatiuc.
La Centrul de Tineret din Onești, recent inaugurat și care funcționează sub tutela Bibliotecii Municipale Radu Rosetti, copiii au învățat despre sine, despre unicitatea și rolul fiecăruia, lărgind zi după zi orizontul cunoașterii către comunitate și responsabilitățile care ne însoțesc pe parcursul vieții, precum și despre locul nostru, al oamenilor, în lume. Activitățile de Integrare Socială s-au concentrat pe activități de artă și meșteșug, muzică și teatru, liniște și sport și mișcare cu obiective concrete. În acest an, tematica a fost „Carta ONU a drepturilor și responsabilităților copiilor”.
An de aur, vară de argint și bronz
În 2019, voleibalista CSȘ Bacău, Mădălina Airoaie a cunoscut cele mai mari satisfacții: debutul la Știința și prezența pe podium, cu naționala U17, la FOTE și la Balcaniadă.
Copleșită
Dacă ar mai fi la modă calendarele de buzunar- alea mici cât palma sau, ca să înțelegeți mai bine, cât ecranul unui iPhone- probabil că Mădălina Airoaie ar păstra ca amintire unul cu 2019. Un an supercalifragilistic pentru voleibalista formată la CSȘ Bacău. Anul în care Mădă a debutat în Divizia A1 cu Știința și în care a disputat o semifinală de Cupa CEV cu echipa antrenată de Florin Grapă. Anul în care, ajunsă la naționala Under 17 a României, a cucerit bronzul balcanic în Turcia și argintul la Festivalul Olimpic al Tineretului European la Baku, în Turcia. „Continui să mă simt copleșită. Mi-e greu să descriu în cuvinte sentimentele pe care le trăiesc. Satisfacțiile s-au ținut lanț. Parcă nici nu realizez că e realitate și nu un simplu vis”, a mărturisit, pentru „Deșteptarea”, Mădălina Airoaie, la revenirea de la FOTE 2019.
Cadou
Pentru a fi sigură că nu visează, Mădă păstrează pe noptieră medalia cucerită la FOTE 2019. „Dacă mă trezesc cumva noaptea și am dubii că tot ce mi s-a întâmplat, mi s-a întâmplat cu adevărat, nu trebuie să mă ciupesc de braț. E de ajuns să mă uit pe noptieră, iar strălucirea de argint mă asigură că sunt vice-campioană FOTE”, zâmbește voleibalista băcăuană care a împlinit 17 ani pe 22 iulie, în capitala Azerbaidjanului. Cel mai prețios cadou a venit tot acolo: mai întâi ieșirea din grupe cu două victorii (3-1 cu Bulgaria și 3-0 cu Ucraina) și o înfrângere (1-3 cu Rusia), iar apoi calificarea în finala cu Rusia, după splendidul succes în tie-break, din semifinala cu Italia. Se putea mai mult în finala cu Rusia? „Întotdeauna e loc de mai bine, însă, dincolo de faptul că a început pregătirile cu mult înaintea noastră, Rusia e o echipă foarte valoroasă”, precizează Mădălina.
Super-generație
Deși cucerise bronzul balcanic la U 19 în urmă cu puțin timp, în Turcia, naționala noastră nu era creditată cu șanse însemnate la Baku. Mai ales că o grupă cu Rusia, Ucraina și Bulgaria nu-i deloc o bagatelă. „Antrenorii de la lot ne încurajau și ne insuflau încredere în permananță:«Hai, fetelor, că putem face un rezultat mare și aici, la FOTE». În sinea noastră, însă, ni se părea un țel prea înalt. Cel puțin la început. Apoi, cu fiecare meci, am căpătat și mai multă încredere”, povestește trăgătoarea secundă a naționalei U17, care se declară „fericită pentru faptul că fac parte dintr-o generație fantastică și dintr-o echipă fantastică. Când mă gândesc că acum un an o accidentare mă scotea din circuit, iar acum sunt unde sunt, am senzația că zbor”.
Mulțumiri
Săptămâna aceasta, Mădălina Airoaie are parte de o vacanță. În fapt, de o mini-vacanță. De luni, se întoarce la lotul național, la Toplița. Balcaniada U17 din Bosnia și Herțegovina bate la ușă. Iar pe 3 septembrie începe Campionatul Mondial din Muntenegru. Anul de vis 2019 continuă deci pentru Mădălina: „Dacă am cucerit o medalie la Balcaniada Under 19, de ce nu am face-o și la cea U17? Cât despre Mondiale, vom încerca să dăm tot ce avem mai bun. Știți cum se spune: la mai mare!”. Pe final, e loc și de mulțumiri. Ca la Premiile Oscar. Așadar: „Țin să le mulțumesc antrenorilor de la lot, antrenorului care m-a descoperit și format la CSȘ Bacău, domnul Dumitru Matanie și în special domnului Florin Grapă, care m-a promovat la Știința. Fără ei, nu aș fi ajuns aici. Și vreau să le mulțumesc din suflet părinților mei pentru toată susținerea și dragostea”.
Investiţie de 11 milioane de euro în Corbasca şi Tătărăşti
Visurile şi dorinţele locuitorilor, ale administraţiilor locale din comunele Corbasca şi Tătărăşti au prins contur şi sunt premise pentru îndeplinirea lor. Marţi, 30 iulie, la ora 10.00, a fost semnat contractul de reabilitare şi modernizare a drumului DJ 252C, Tătărăşti – Corbasca, un drum de groază, extrem de greu şi periculos, după cum am văzut când ne-am deplasat, la invitaţia primarilor din comunele Corbasca – Andone Nicuşor Puşcaşu şi Tătărăşti – Petru Tăbăcaru, pentru a participa la ceremonia de semnare a contractului.
Investiţia, care se derulează prin PNDL II, se ridică la peste 11 milioane de euro, o sumă mare, una dintre cele mai mari pe acest program, într-o localitate rurală.
La semnarea a contractului au participat europarlamentarul Dragoş Benea, Costel Neculai Dunava – deputat PSD, Ionel Floroiu – deputat PSD, Silviu Pravăţ – vicepreşedinte al Consiliului Judeţean, Valentin Ivancea – subprefect al judeţului Bacău, primarii celor două comune, numeroşi oameni din localităţile beneficiare.
Deschidere spre lume şi dezvoltare
Caracteristicile tehnice ale proiectului au fost prezentate de Silviu Pravăţ, vicepreşedinte al CJ: Tronsonul de drum care va fi reabilitat şi modernizat – DJ 252C – are punctul de plecare în satul Drăgeşti, comuna Tătărăşti şi se finalizează în localitatea Marvila, comuna Corbasca, localităţile deservite fiind Drăgeşti şi Gherdana (comuna Tătărăşti), Corbasca, Scărişoara, Marvila (comuna Corbasca). De această investiţie vor beneficia peste 7.000 de locuitori, din satele menţionate, plus cei aflaţi în tranzit, cu ieşire la drumurile judeţene şi naţionale – Sascut, Adjud, Răcăciuni – Bacău. Lucrările propuse a se executa sunt de o complexitate deosebită, care constau în lărgirea platformei drumului, supraînălţări şi supralărgiri în curbe, consolidări cu ziduri de sprijin din beton, ziduri din gabioane şi ziduri de sprijin cu piloţi foraţi, fundaţie de balast şi piatră, două straturi asfaltice, acostamente, şanţuri, rigole, patru poduri reabilitate şi unul construit în totalitate. Acest drum este al şaselea din acest an din judeţ, finanţat prin PNDL II.
Date tehnice
În urma procedurii de achiziţie, valoarea totală a contractului de execuţie + proiectare este de 52.946.119, 53 lei, cu TVA (11 milioane de euro). Durata de execuţie este de 30 de luni, 6 luni proiectare şi 24 de luni execuţie. Licitaţia a fost adjudecată de o asociere de patru firme, două din Bacău şi două din Italia: SC CO.GE.FA.S.PA SRL – lider asociere, SC S.IM.CO SRL – asociat, SC Construcţii Generale Moldova SRL (Bacău) – asociat, SC SERVRUT Construct SRL (Bacău) – asociat. Proiectant: SC STUDIO CORONA (Italia) – asociat.
Un drum de coşmar va deveni o arteră modernă
„După cum aţi văzut când am venit de la Dieneţ la Drăgeşti, mă refer acum la reprezentanţii presei, acest drum este un coşmar, eu îl ştiu de pe vremea fostului primar, Iorgu Puşcaşu, care a cerut încă de atunci să reabilităm acest drum. Nu s-a putut atunci, acum i-a venit rândul. Am mai spus-o şi o mai spun, le-am spus-o şi colegilor mei, judeţul Bacău nu înseamnă numai centrul municipiului Bacău, înseamnă şi un pod la Pârjol şi un drum la Corbasca sau în alte localităţi. Valoarea este uriaşă, ca să facem o comparaţie, suma este egală cu un sfert din suma necesară unei piste de aeroport sau a zecea parte din Centura Bacăului. Suma este uriaşă chiar şi astăzi, când sunt şi alte surse de finanţare, europene, guvernamentale, judeţene, iar această investiţie a fost posibilă ca urmare a existenţei PNLD. Felicit CJ, colectivul de la Direcţia de Drumuri, pentru că au reuşit să finalizeze licitaţia cu bine, astfel ca această lucrare să aibă parte de constructori buni şi serioşi. Vestea bună este că aici este o asociere de firme serioase, cu experienţă în domeniu. Noi ştim, şi constructorul ştie că este o lucrare pretenţioasă, grea, care necesită şi lucrări de artă. Sper ca în toamna-iarna lui 2021 să ne întâlnim tot aici şi să sărbătorim finalizarea lucrărilor.
Cu toţii ne dorim să facem lucrări bune, repede şi la timp, surse financiare sunt, trebuie doar seriozitate şi profesionalism. PNDL îşi arată roadele, sper ca munca celor doi primari, Nicuşor Puşcaşu şi Petru Tăbăcaru, o muncă de durată, insistentă, să fie încununată de succes. Prin acest program, în judeţul Bacău sunt deschise peste 200 de şantiere, drumuri, poduri, apă, canalizare etc”, a spus locuitorilor celor două comune Dragoş Benea, europarlamentar.
În prezenţa invitaţilor, a celor doi primari, a locuitorilor prezenţi, contractul a fost semnat de Silviu Pravăţ – vicepreşedinte al CJ, Lenuţa Ardeleanu – Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Radu Negurici, reprezentant al grupului de firme constructoare.
„Proiect pentru bunăstarea locuitorilor”
După semnarea contractului am solicitat şi opinia deputatului Costel Neculai Dunava, care are în coordonare politică şi cele două comune:
„Am 11 comune sub coordonare politică, printre care Tătărăşti şi Corbasca. Cunosc problemele acestor comune, ale primarilor, ştiu dorinţele lor şi ale locuitorilor de aici. Atât cât am putut, am susţinut acest proiect, eu şi toată echipa de parlamentari PSD băcăuani, împreună cu preşedintele partidului, domnul Dragoş Benea, în prezent europarlamentar, cu sprijinul nemijlocit al Consiliului Judeţean care, din punct de vedere administrativ a avut un rol important până la semnarea acestui contract. Sprijinul meu a fost, repet, din punct de vedere politic, am depus diligenţele necesare, am făcut lobby, cum se spune, pentru aprobarea acestui proiect. Acesta este rolul parlamentarului. Şi în continuare voi face tot ce este posibil pentru ca această lucrare să fie finalizată la timp, astfel ca zona să se dezvolte din punct de vedere economic, iar oamenii să beneficieze de această dezvoltare şi să le crească nivelul de trai”, ne-a spus Costel Neculai Dunava, deputat PSD.
O țară de pârâcioși II
E nr.II pentru că a existat şi nr.I în cotidianul nostru din data de 10 octombrie 2018. Nu credeam că va exista şi acest episod 2. Dar iată că există. Tocmai ce s-a publicat Legea nr. 129/2019 din 11 iulie 2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului. (M.O. nr. 589 din 18 iulie 2019). O astfel de lege există în variantele ei anterioare. Astfel aminteam acum un an de Legea nr. 656/2002 din 7 decembrie 2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării terorismului” Cine intră sub incidența acestei legi? Întrebam atunci, şi ofeream şi răspunsul. Dacă ne uităm la art.10, mai toată lumea, dacă are afaceri de peste 15.000 euro, respective: „auditorii, persoanele fizice şi juridice care acordă consultanţă fiscală sau contabilă: notarii publici, avocaţii; agenţii imobiliari; j) asociaţiile şi fundaţiile…etc. Doi ani după apariția sus numitei legi a fost publicată Legea nr. 571 /2004 privind protecţia personalului din autorităţile publice, instituţiile publice şi din alte unităţi care semnalează încălcări ale legii. Legea „…se aplică autorităţilor şi instituţiilor publice din cadrul administraţiei publice centrale, administraţiei publice locale, (…) autorităţilor administrative autonome, instituţiilor publice de cultură, educaţie, sănătate şi asistenţă socială, companiilor naţionale, regiilor autonome de interes naţional şi local, precum şi societăţilor naţionale cu capital de stat”. Nici școala n-a fost omisă, astfel a fost emis Ordinul nr. 5113 din 15 decembrie 2014 pentru aprobarea Metodologiei privind managementul riscurilor de corupţie în cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale şi al instituţiilor şi unităţilor subordonate/coordonate a căror activitate vizează învăţământul preuniversitar. Practic, în temeiul acestui ordin, în fiecare unitate școlară a fost desemnat un agent/consilier de integritate cunoscut doar de director care trebuie să raporteze faptele de corupție, ori ce crede el că sunt fapte de corupţie.
Ultima lege de prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului (Legea nr. 129/2019 din 11 iulie 2019) abrogă legea 656/2002 şi devine mai restrictivă devenind o procedură specific concentraţională. Şi asta, pentru că prelucrarea urmăririi datelor unele de-a dreptul inutile devine o obligaţie plătită din banii noştri. Textul legii e stufos şi amplu, drept care o să ne referim, punctual, scos din context, altfel nu avem cum, la câteva prevederi. Astfel, după art. 5, intră sub incidenţa legii adică, definite ca entităţi raportoare (turnătoare): toate persoanele fizice/juridice ce iau contact, prin natura serviciului, cu operaţiuni ce privesc bunuri, ori numerar mai mari de 10.000 ron, ori care acordă consultanţă/reprezentare în astfel de operaţiuni. Sunt avute în vedere şi sume mai mici. Astfel, conform art.7, pct.5: Entităţile raportoare au obligaţia de a raporta către Oficiu tranzacţiile cu sume în numerar, în lei sau în valută, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 2.000 euro.
De asemenea, entităţile raportoare, din interpretarea, -per a contrario- a legii (art. 13), au obligaţia de a suspecta şi a turna la Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor şi operaţiunile efectuate prin instrumente de plată electronice ce depăşesc suma de 150 de EURO. În scopul cunoaşterii teroriştilor şi spălătorilor de bani, entităţile raportoare aplică măsurile de cunoaştere a clientelei nu numai clienţilor noi, ci şi clienţilor existenţi chiar şi a rudelor acestora, dacă sunt persoane expuse public. Sub incidenţa acestei legi intră şi operaţiunile privind încheierea poliţelor de asigurare de viaţă, dacă prima de asigurare sau totalul ratelor de plată anuale sunt mai mici ori egale cu echivalentul în lei al sumei de 1.000 euro ori prima unică de asigurare plătită este în valoare de până la echivalentul în lei a 2.500 euro. După art. 17 (1) Entităţile raportoare pot să aplice în plus faţă de măsurile standard de cunoaştere a clientelei, măsurile suplimentare de investigare, generate de interpretări subiective. Dacă, „relaţia de afaceri se desfăşoară în circumstanţe neobişnuite; activităţi în care se rulează mult numerar; structura acţionariatului societăţii pare neobişnuit sau excesiv de complexă, având în vedere natura activităţii sale; produse noi şi practici comerciale noi, inclusiv mecanisme noi de distribuţie şi utilizarea unor tehnologii noi sau în curs de dezvoltare atât pentru produsele noi, cât şi pentru produsele preexistente”…etc.
Iar după art. 21 (1): Entităţile raportoare, atunci când aplică măsurile de cunoaştere a clientelei, au obligaţia de a păstra toate înregistrările obţinute prin aplicarea acestor măsuri, cum ar fi copii ale documentelor de identificare, monitorizărilor şi verificărilor efectuate, inclusiv informaţiilor obţinute prin mijloacele de identificare electronică privind clientela, pentru o perioadă de 5 până la 10 ani de la data încetării relaţiei de afaceri cu clientul ori de la data efectuării tranzacţiei ocazionale. Mai mult de atât: Entităţile raportoare au obligaţia de a desemna pe banii lor, una sau mai multe persoane care au responsabilităţi în aplicarea legii, cu precizarea naturii şi limitelor responsabilităţilor încredinţate, ale căror nume vor fi comunicate Oficiului, exclusiv în format electronic, prin canalele puse la dispoziţie de către acesta.
„Igienizarea” banilor, corupţia şi marota teroriştilor a devenit un pretext minunat pentru îngrădirea libertăţilor cetăţeneşti. Deşi toate se fac în numele cetăţenului, tocmai el, cetăţeanul de rând este lipsit de apărare şi protecţie.
Jr. Adrian M. Ionescu
Rezultate finale la Titularizarea 2019
S-au afișat, ieri, conform calendarului stabilit de Ministerul Educației, rezultatele finale (după contestații), în examenul de Titularizare 2019.
„După rezolvarea contestațiilor, din cei 552 de candidați care au predat lucrările la comisia de examen, 293 au note peste 7.00, însemnând 53%, 183 au note între 5.00 și 6.99, aceștia reprezentând 33%, iar note mai mici de 5.00 au 75 de candidați, adică 13,58%.”
prof. Oana Bărbuț, inspector școlar, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Bacău
Așa cum am prezentat într-o ediție anterioară a Deșteptării, înainte de contestații, patru candidați au reușit să ia nota maximă 10 (zece) la Cultură civică, Geografie, Religie romano-catolică și pentru un post în învățământul preșcolar (educator). Atunci aveau note peste 7.00 un total de 284 de candidați, iar între 5.00 și 6.99 alți 181 de candidați. În schimb, pentru că, probabil, au făcut și contestație, cu note sub 5.00 mai sunt 75 de candidați din cei 87 câți erau la prima afișare a rezultatelor.
Candidații care au obținut la acest examen note peste 7.00 (atât la proba scrisă, cât și la proba practică în profilul postului/catedrei) pot fi titulari în învățământ, pe locurile titularizabile care sunt în acest an în școlile și liceele din întreg județul. Pe lângă această notă, aceștia trebuie să aibă și Definitivatul și să ocupe un post viabil cel puțin patru ani. Pe perioadă determinată, ca suplinitori, pot fi încadrați cei 183 de candidați care au luat note între 5.00 și 6.99.
Urmează repartizarea pe post/catedră
De astăzi, 31 iulie, încep ședințele de repartizare pe posturi/catedre a candidaților admiși. În total sunt 1.183 de posturi/catedre (coduri), cu număr de ore variabile (de la o oră până la 18 ore – pentru profesori și 24 de ore – pentru învățători), iar dintre acestea numai 182 sunt titularizabile: cele mai multe în învățământul preșcolar (48, din care 16 în municipiul Bacău) și primar (15, din care doar trei în municipiul Bacău), dar și pe disciplinele Educație fizică și sport, Matematică și altele.
În prima ședință de repartizare vor fi distribuite posturile și catedrele pentru candidații titulari care vor fi încadrați pe perioadă nedeterminată. Apoi, posturile /catedrele titulare neocupate se vor transforma în posturi / catedre pentru angajarea pe perioadă determinată. Tot procesul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor se va finaliza pe 6 septembrie.
Pământul către oameni
Unii, cei mulți, nici n-au auzit de ea. Alții știu, dar o ignoră. Ea continuă însă să-și facă treaba. De fapt, alții și-o fac. Ea doar vine, conform calculelor. Vine an de an, negreșit. Din nefericire, din ce în ce mai devreme. În urmă cu 30 de ani a apărut în octombrie. În 1999, pe la finalul lui septembrie. Anul trecut pe 1 august, iar acum, pe 29 iulie.
Vorbim despre Earth Overshoot Day, ziua în care consumul resurselor umanității din anul respectiv (apă, hrana, fibre etc) depășește capacitatea Pământului de regenerare a resurselor amintite. Foarte pe scurt, momentul eco-deficitului. Earth Overshoot Day este calculată de Global Footprint Network în baza unui sistem relativ simplu. „Cascadorie publicitară șmecheră” pentru Institutul Breakthrough din Oakland, California, care susține, utilizând date furnizate de ONU, că unele resurse – cele forestiere și piscicole, de exemplu – se regenerează mai repede decât se epuizează, chiar dacă, se admite și asta, uneori surplusul nu este de cea mai bună calitate, Overshoot Day reprezintă, totuși, un reper. Care ne arată încotro ne îndreptăm. Și cât de repede ajungem acolo.
În baza ultimelor estimări făcute de Global Footprint Network, Pământul nu ne mai ajunge. Ne-ar trebui încă unul. Și trei sferturi pe deasupra. Asta acum. În 2050, când se presupune că populația va fi de 9,8 miliarde de oameni, nu ne-ar fi suficiente nici două Terra. Iar în 2075, probabil, se va adeveri previziunea lui Alexandru Mironov conform căreia oamenii vor pleca pe Lună, pe Marte sau pe stațiile orbitale. Deocamdată, rămași aici, pe Pământ, noi continuăm să ne „facem” treaba. Ieri, de pildă, a fost Ziua Mondială a Tigrului. În număr de 100.000 în urmă cu un secol, azi, toți tigrii din lume nu ajung la 4.000. Sunt, pe numărate, doar 3.980 de exemplare. Cu 97% mai puțin. Motivul? Mâna omului. Braconajul. Pentru calitatea blănii înainte de toate.
Apropo de blană, Pământul către oameni: vă simțiți bine în pielea voastră?





























