joi, 25 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1928

Pista de la aeroport, închisă timp de o lună și jumătate

Reprezentanții Aeroportului Internațional „George Enescu” Bacău informează că pista de decolare/aterizare va fi închisă complet traficului aerian, între 15 august 2020 și 30 septembrie 2020, urmând ca activitatea operațională să se reia din data de 1 octombrie 2020.

Măsura intervine în contextul implementării unui proiect complex de modernizare a pistei de decolare/aterizare, a suprafețelor de mișcare aferente și a sistemului de balizaj.

„Aeroportul Internațional „George Enescu” Bacău mulțumește pentru înțelegere pasagerilor și colaboratorilor, pe care îi asigură că vor fi depuse toate diligențele necesare pentru finalizarea lucrărilor la termenul asumat. În cazul apariției unor modificări ale Graficului de lucrări, acestea vor fi făcute publice în timp util.

Pentru informații legate de procurarea biletelor de avion și condițiile de călătorie în perioada respectivă (15.08.2020 – 30.09.2020) rugăm pasagerii să se adreseze companiilor aeriene care operează zborurile”, au transmis reprezentanții Aeroportul Internațional „George Enescu” Bacău.

Depistaţi băuţi la volan de către poliţiştii băcăuani

    La data de 16 februarie a.c, poliţişti din cadrul Secţiei 8 Poliţie Rurală Buhoci au depistat, în flagrant, un bărbat de 69 de ani, din Bacău, în timp ce conducea un autoturism pe raza comunei Tamaşi, sub influenţa alcoolului.
    Bărbatul în cauză a fost testat cu aparatul etilotest care a indicat valoarea de 0,44 mg/l alcool pur în aerul expirat şi i s-au recoltat mostre biologice de sânge în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.
    Poliţiştii au întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducere a unui vehicul sub influenţa băuturilor alcoolice sau a altor substanţe.

    De asemenea, la aceeaşi dată, poliţişti din cadrul Secţiei 3 Poliţie Rurală Oneşti au depistat un tânăr de 25 de ani, din judeţul Covasna, în timp ce conducea un ATV sub influenţa alcoolului.
    Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest care a indicat valoarea de 0,38 mg/l alcool pur în aerul expirat.
    Totodată, din verificările poliţiştilor a rezultat faptul că tânărul nu deţine permis de conducere pentru nicio categorie de autovehicule.
    S-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducere a unui vehicul pe drumurile publice fără permis de conducere.

    La data de 17 februarie a.c, poliţiştii rutieri din Bacău au depistat, în trafic, un bărbat de 34 de ani, din mun.Bucureşti, în timp ce conducea un autoturism, sub influenţa alcoolului.
    Bărbatul în cauză a fost testat cu aparatul etilotest care a indicat valoarea de 0,90 mg/l alcool pur în aerul expirat şi i s-au recoltat mostre biologice de sânge în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.
    Poliţiştii au întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducere a unui vehicul sub influenţa băuturilor alcoolice sau a altor substanţe.

    Cercetat penal de poliţişti după ce nu a respectat ordinul de protecţie

      Poliția în acțiune

      La data de 15 februarie a.c., polițiștii din cadrul Secţiei 8 Poliţie Rurală Buhoci au fost sesizați prin apel 112, de către o femeie de 33 de ani cu privire la faptul că un bărbat de 36 de ani ar fi încălcat ordinul de protecţie emis de Judecătoria Bacău.

      Din verificări, poliţiştii au stabilit că bărbatul de 36 de ani, din comuna Buhoci avea emis pe numele său un ordin de protecţie, de către Judecătoria Bacău.

      Acesta a fost găsit de poliţişti la domiciliul reclamantei.

      Cercetările continuă conform Legii 217/ 2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei în familie.

      Prins în timp ce fura colete

        Polițiștii Secţiei 2 Poliţie Bacău au depistat în flagrant delict, un tânăr de 22 de ani, din localitate care încerca să sustragă bunuri dintr-o societate comercială.

        La data de 15 februarie a.c., tânărul de 22 de ani ar fi pătruns în incinta unei societăţi comerciale din Bacău de unde ar fi încercat să sustragă bunuri, respectiv colete, fiind prins de poliţişti şi condus la sediul de poliţie pentru audieri.

        În urma verificărilor efectuate s-a constatat faptul că, în seara zilei de 08 februarie a.c, bănuitul ar fi sustras colete din depozitul societăţii în valoare totală de aproximativ 7000 de lei.

        Poliţiştii l-au reţinut pentru 24 de ore, fiind cercetat penal sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de tentativă la furt calificat şi furt calificat şi urmează a fi prezentat Parchetului de pe lângă Judecătoria Bacău.

        Istoria și viitorul industriei moderne de sloturi online

          A trecut mult timp de când a fost inventat primul aparat de tip slot. Am trecut de la Banditul cu o singură mână la sloturile moderne. Despre păcănele online mai multe informații puteți citi pe https://www.cazinouri.info/sloturi/. Însă, ca să ajungem la această comoditate de joc la un clic, sloturile au avut multe coborâșuri și suișuri, o istorie interesantă și plină de răsuciri neașteptate.

          În 1891, Sittman și Pitt au dezvoltat un joc care costa 25 de cenți. Avea cinci tamburi cu zece cărți pe fiecare tambur. Jucătorii ar putea câștiga dacă pe role apărea o mână de poker. Ca să pună aparatul în funcțiune, jucătorul trebuia să tragă de o maneta. Compania a scos cartea de 10 trefla și juvetele de inima roșie din doua motive. În primul rând, a fost mai ușor să aveți 50 de cărți în loc de 52, iar înlăturarea celor două cărți, în special, a redus posibilitatea de a obține un flush royal la jumătate, ceea ce a ridicat avantajul Casei. Flush Royal este cea mai mare mână posibilă în poker, așa că au dorit să reducă șansa de a o obține și să fie nevoiți să plătească un câștig semnificativ.

          La vremea respectivă, dispozitivul nu avea un mecanism automat de plată, astfel că jucătorii care au câștigat au trebuit să își încaseze câștigurile de la barman. Charles August Fey a creat o mașină similară cu un sistem de plată automată. Data exactă a invenției nu se știe, dar a fost cândva între anii 1887 și 1895, ceea ce înseamnă că a fost fie înainte, fie imediat după dispozitivul lui Sittman și Pitt. El trebuia să simplifice combinațiile câștigătoare, astfel încât mașina să poată recunoaște câștigul și să plătească automat, așa că a folosit trei role cu doar cinci simboluri.

          Mașina sa a fost numită “Liberty Bell”, deoarece a fost unul dintre simbolurile folosite pe role, împreună cu inimile, diamantele și potcoavele. Cea mai mare combinație posibilă a fost trei clopote. Fey nu a patentat niciodată designul, așa că alți producători l-au copiat. Mulți jucători credeau că își puteau crește șansele de câștig prin tragerea pârghiei într-un mod specific, ceea ce a dus la multe dintre superstițiile pe care unii le mai cred și astăzi.

          Aparatele de slot se aflau în baruri și saloane și acest lucru nu le oferea o reputație bună. La începutul anilor 1900, mașinile cu sloturi au fost interzise în aproape toate statele, dar producătorii lor nu erau încă gată să renunțe la această afacere. Ca să evite aceste probleme, aparatele au început să ofere alte premii în loc de bani – băuturi și trabucuri. În anul 1909, Compania Novelty a înlocuit cărțile și clopotele cu simboluri de fructe. În cazul în care jucătorul câștiga, primea o gumă cu aroma respectivă simbolurilor câștigătoare. Câțiva ani mai târziu, aceeași companie a introdus și jackpotul. Mașinile cu sloturi au continuat să fie populare de-a lungul anilor 1920 și 1930, dar noile legislații le restricționau și mai mult. Până la începutul anilor 1950, singurul loc în care se găseau aparate de slot era în Nevada, care a legalizat jocurile de noroc în 1931.

          Sfârșitul celui de al doilea război mondial, le-a oferit aparatelor de slot alte posibilități de dezvoltare. Statele căutau diferite variante de a face bani și au decis să impoziteze jocurile de noroc. Pentru prima dată, mașinile de slot au devenit populare în întreaga lume. Dezvoltarea tehnologiei a schimbat dispozitivele vechi în ceea ce știm astăzi.

          Aparatul Money Honey a fost primul care avea un buncăr fără fund, ceea ce i-a permis să plătească automat până la 500 de monede spre deosebire de cele vechi care nu puteau oferi plăți atât de mari fără a se baza pe un operator. Dispozitivele electromecanice au fost, de asemenea, primele care au oferit multiplicatori cu 3 și 5 monede, ceea ce a făcut plățile potențiale proporționale cu numărul de monede introduse.

          În 1976, compania Fortune Coin Co. a introdus primul aparat de video slot. Acesta folosea un televizor Sony de 19 inch ca sistem de afișare. Primul hotel care a oferit acest aparat a fost Hilton de pe Las Vegas Strip. Compania a folosit și plăci logice pentru a controla rolele, încercând să creeze un generator d enumere aleatorii. Oamenii de știință, matematicienii și programatorii de calculator au încercat să creeze generatoare ale numerelor aliatoare încă din anii ’40. Până în anii 1990, mașinile de slot pe care le cunoaștem astăzi erau în plină existență. Au funcționat folosind un generator de numere aliatoare și aproape toți au folosit afișajul video. În 1996, un dezvoltator de software numit WMS a lansat jocul „Reel ‘Em In.” A fost primul parat de tip slot machine cu caracteristică bonus pe un ecran secundar.

          Astăzi, aproape toate sloturile folosesc funcții bonus, rotiri gratuite și alte jocuri secundare pentru a atrage jucători noi. Mașinile de slot moderne au devenit o parte esențială din catalogul, deoarece până la 70% din veniturile lor proveneau de la jocurile ca la aparate.

          lumea sloturilor online a păstrat ritmul – multe lumini și sunete, dar nu s-a oprit aici. Cei mai buni dezvoltatori de software de cazinou s-au bazat pe ideea că jucătorii au nevoie de mai mult decât doar jocul în sine pentru a se distra. Urmărind cele mai noi inovații, NetEnt software a lansat jocul slot VR „Gonzo’s Quest VR” în anul 2017. Acest joc de tip slot a fost complet funcțional care combină pariuri pe bani reali cu realitatea virtuală. Mai multe companii au urmat compania NetEnt în dezvoltarea propriilor lor jocuri de păcănele echipate cu VR.

          Jocurile VR nu sunt pur și simplu o variantă a jocului ci reprezintă un joc nou în întregime. Acestea oferă o experiență de joc fără precedent care marchează schimbarea în domeniul iGaming. Prin VR veți avea libertatea de a vă bucura de o calitate superioară, medii interactive reale, care transferă jucătorul în centrul acțiunii, se desfășoară o poveste care se simte ca în realitate. Aceste jocuri VR deschid ușa și stabilesc standardul pentru o metodă de divertisment complet nouă și extrem de atractivă. Numai așa cazinourile online ale viitorului îi pot atrage pe generațiile următoare.

           

           

           

           

           

           

           

          Români pe care i-am uitat: inginerul Elie Radu

          Puțină lume știe că Halta Brusturoasa, de pe traseul liniei ferate Târgu Ocna – Comănești – Palanca, a purtat, o vreme numele de „Elie Radu”. Numele era scris mare pe zidul clădirii stației CFR, însă, clădirea a fost distrusă în Al Doilea Război Mondial.

          Cine a fost Elie Radu? Ne spune Wikipedia: Elie Radu (n. 20 aprilie 1853, Botoșani – d. 10 octombrie 1931) a fost un inginer constructor de poduri și șosele, pedagog și academician român. S-a dovedit un luptător pentru drepturile profesionale ale inginerilor, a stimulat și a îndrumat creația inginerească. A deținut funcția de președinte al Societății Politehnice în anii 1898, 1903 și 1904.

          Numele lui Elie Radu se leaga de tronsonul de cale ferata dintre ferate dintre Târgu Ocna și Palanca, adică pâna la granița cu Austro-Ungaria.

          Halta Elie Radu la 1918

          După ce guvernul român a preluat afacerea construcției căilor ferate de la concernul Stroussberg, i-a încredințat finalizarea lucrărilor lui Anghel Saligny. Tronsonul Târgu Ocna – Comănești – Palanca a fost realizat de inginerul Elie Radu.

          Elie Radu a contribuit la construirea șoselelor transcarpatice, realizate după Marea Unire cu Transilvania. În Ministerul Lucrărilor Publice a avansat continuu, ocupâd funcții ca subdirector, director și director general, ajungând la gradul de inginer inspector general clasa I.

          A construit 650 km de căi ferate după concepții proprii. Una dintre cele mai importante trasee de cale ferată realizate de el este linia Târgu Ocna – Comănești – Palanca.

          A proiectat și realizat numeroase poduri din beton armat și tabliere metalice, o realizare deosebită fiind considerată legarea malurilor Siretului prin opt poduri.

          Gara din Brusturoasa, jud. Bacău, arh. Giulio Magni, 1899. S-a numit și halta Elie Radu. A fost dinamitată în al Doilea Război Mondial.

          În 1889 Elie Radu a realizat o stație de captare a apei subterane la Bragadiru, unică în Europa, și prima rețea de alimentare a orașului București. Ulterior a mai realizat și alimentarea cu apă a orașelor Botoșani, Sinaia, Turnu Severin, Târgoviște, Iași.

          I se datorează proiectarea și construirea a 60 de clădiri de gări, remarcabile fiind cele de la Curtea de Argeș, Comănești și Galați. Sub conducerea sa a fost proiectată si realizată construcția clădirii Ministerului Lucrărilor Publice, în prezent Primăria Capitalei.

          Gara Comănești

          „Elie Radu, chiar din epoca sa de pregătire pentru cariera de inginer, în urma vizitării atâtor lucrări variate şi interesante, avea foarte dezvoltat simţul esteticii. Ca atare, el acorda o deosebită importanţă părţii arhitecturale a construcţiilor pe care le realiza. Una din gările de călători din staţiile liniilor ferate construite de Elie Radu este şi cea din oraşul Comăneşti. Deşi este considerată replică a gării din Lausane, sora geamănă a gării din Comăneşti se află chiar în ţară, mai precis, în Curtea de Argeş, surori pe bună dreptate, căci tatăl lor este acelaşi, inginerul Elie Radu.

          Presupunerea conform căreia gara din Comăneşti ar fi o replică a gării din Lausane derivă, probabil, din faptul că schiţa şi planul ar putea avea o origine elveţiană. […]

          Halta Elie Radu

          O altă staţie C.F.R. de pe Valea superioară a Trotuşului care este legată de numele ing. Elie Radu este staţia Brusturoasa. Înaintea celui de-al doilea Război Mondial, în locul acestei staţii se afla halta „Elie Radu”. Aceasta, care nu mai are nici o legătură cu actuala haltă Brusturoasa a fost distrusă în timpul războiului.

          Clădirea originală nu a fost o construcţie oarecare, ci a fost de la bun început concepută ca un adevărat monument istoric. Ea reprezenta chintesenţa lucrărilor lui Elie Radu, în sensul că în cadrul unei clădiri de dimensiuni mici au fost cuprinse aproape toate elementele caracteristice acestor lucrări.

          Inginerul Elie Radu, care n-a fost doar un simplu inginer de structuri, ci coordonatorul unei întregi echipe, a dorit probabil să onoreze în felul acesta satul în care îşi avea rădăcinile. Din punct de vedere stilistic această clădire a fost desenată tot de arhitectul Giulio Magni, acelaşi care a desenat şi minunata gară de la Curtea de Argeş, precum şi casa de locuit a inginerului Elie Radu din Bucureşti. ” (Cf. Inginerul Elie Radu și drumul de fier de pe Valea Trotușului, Mădălina STAN, Emilia AURICĂ).

          Trei mașini implicate într-un accident la Dumbrava

            Azi-dimineața s-a petrecut un accident pe DN 2, în extravilanul localității Dumbrava, județul Bacău, cu trei autovehicule implicate și trei persoane rănite ușor.

            Se circulă pe un sens, dirijat de Poliție.

            De ce Jeremy Clarkson a fost extaziat de Transfăgărășan

            Nu mai este pentru nimeni un secret modul în care a reacționat Jeremy Clarkson (ex – Top Gear) când a descoperit drumul Transfăgărășan.

            Interesul pentru EURO 2020, de două ori mai mare decât cel pentru ediția din 2016

            Mai mult de 28 de milioane de solicitări de bilete au fost înregistrate până acum pentru meciurile de la UEFA EURO 2020, arătând astfel un nivel de interes nemaiîntâlnit pentru această ediție specială, prima organizată pe întreg continentul.

            UEFA EURO 2020, turneu organizat în 12 orașe din Europa cu ocazia aniversării de 60 de ani, a stabilit un record privind procesul de achiziție a biletelor.

            În etapa de vânzare dedicată națiunilor deja calificate, în decembrie 2019, 8.977.427 de tichete au fost solicitate de către suporteri, cerere de 3 ori mai mare decât în aceeași fază la UEFA EURO 2016.

            Contabilizând și succesul procesului de vânzare pentru publicul general din perioada 12 iunie – 12 iulie 2019, când au fost solicitate 19,3 milioane de bilete, rezultă un total de 28,3 milioane de tichete pentru care fanii au aplicat în platforma UEFA. Disponibile au fost doar 2,5 milioane. Interesul pentru EURO 2020 este de două ori mai mare decât cel pentru UEFA EURO 2016, fiind cea mai mare cerere de bilete din istorie!

            Programul ”Fans First”: prețuri accesibile pentru fani

            Cele mai accesibile bilete la meciurile de la EURO 2020, însemnând mai mult de jumătate din totalul acestora, au fost disponibile la prețul de 30 de euro – pentru faza grupelor la Baku, București și Budapesta, și 50 de euro – pentru aceeași fază în celelalte orașe. Un total de 40.000 de bilete tip ”Fans First” la semifinale și finala din Londra au fost disponibile la un preț mai mic de 100 de euro.

            Aceste cifre impresionante reprezintă dovada că fanii întâmpină cu entuziasm ediția specială a turneului care se desfășoară în 12 țări diferite de pe continent, dintre care 8 sunt pentru prima dată gazde ale Europeanului.

            Finala UEFA EURO 2020, programată pe Wembley, la Londra, pe 12 iulie, a atras cel mai mult interesul fanilor, cu 714.000 de solicitări de bilete, de aproape 8 ori capacitatea stadionului. Un alt meci atractiv, Franța – Germania, din 16 iunie, de la Munchen, a atras 710.000 de solicitări.

            64 la sută dintre solicitările de bilete au venit din partea suporterilor din țările organizatoare, demonstrând faptul că UEFA EURO 2020 va aduce fotbalul de cel mai înalt nivel aproape cât mai mulți fani de pe întreg continentul.

            Următoarea etapă de vânzare va începe în aprilie. Fanii celor patru echipe calificate în urma play-off-ului din martie vor putea aplica online la scurt timp după disputarea jocurilor de baraj.

            Eventualele bilete rămase disponibile la oricare dintre meciuri vor fi vândute pe principiul ”primul venit, primul servit” în apropierea turneului.

            Platformă UEFA de revânzare

            Fanii care doresc cedeze biletele obținute o vor putea face printr-o platformă UEFA care va deveni activă la finalul lunii februarie. În urma revânzării, cumpărătorului inițial îi va fi returnată contravaloarea biletelor.

            Pachete hospitality

            UEFA oferă o experiență de cea mai înaltă calitate la partidele de la EURO 2020 prin intermediul pachetelor hospitality. Acestea sunt disponibile pe https://euro2020.hospitality.uefa.com/.

            Vânzarea biletelor la București

            UEFA a oferit o serie de date referitoare la cumpărătorii biletelor la partidele găzduite la EURO 2020 de Arena Națională:

            • 14 iunie, ora 19:00: Austria – Câștigătoare play-off D sau A
              46,7% dintre deținătorii biletelor sunt din România, 25% din Austria
            • 18 iunie, ora 16:00: Ucraina – Câștigătoare play-off D sau A
              36,2% dintre deținătorii biletelor sunt din România, 36,4% din Ucraina
            • 22 iunie, ora 19:00: Ucraina – Austria
              29,8% dintre deținătorii biletelor sunt din România, 31,9% din Ucraina, 18,1% din Austria
            • 29 iunie, ora 22:00: Optime de finală | Locul 1 grupa F – Locul 3 grupa A/B/C/D
              54,1% dintre deținătorii biletelor sunt din România, 13% din Germania

            „La porțile Nemirei – literatură, sunet și culoare”

            Evenimentul cultural „La porțile Nemirei – literatură, sunet și culoare” va avea loc în deschiderea festivalului internațional Open Air Blues in the garden festival, în ambele zile de desfășurare a acestuia.

            Artiștii plastici invitați sunt Miruna Anton din Dărmănești, băcăuanul Mihnea Baran și oaspeții din Timișoara – Sorin Nicodim (născut la Tg.Ocna), Eugenia Drăgoi Banciu, Ioana Banciu și Rodica Banciu Regep. În data de 30 mai va avea loc vernisajul expoziției ce va conține lucări din colecțiile personale ale acestora, după care, în cadrul conceptul „art in the street”, aceștia vor realiza lucrări pe temă liberă, în piațeta din fața Primăriei. Lucrările vor fi donate ulterior către unitățile de învățământ din Dărmănești.

            În data de 31 mai, cunoscutul scriitor Paul Banciu – decorat în anul 2014 cu Ordinul Naţional „Pentru Merit” în grad de Cavaler, acordat de Președintele României pentru prestigioasa sa carieră (11 premii ale Uniunii Scriitorilor din România ) – își va lansa ultima sa carte la Dărmănești.

            Afișul evenimentului este realizat de către invitata noastră Ioana Banciu (23 de participări la expoziții naționale,13 participări la expoziții internaționale din Republica Moldova, Egipt, Ungaria, Germania, Maria Britanie, Olanda, cu lucrări în colecții particulare din România, Franța, Spania, Olanda, Germania și Statele Unite ale Americii).

            Pe 30 și 31 mai, Dărmăneștiul devine polul cultural al județului Bacău.
            Cumpără bilete de pe iabilet.ro și vino să fii parte la acest eveniment, în premieră pentru județul nostru.

            „Provocări colocviale”, cu universitarul, istoricul şi criticul literar Constantin Călin

            Una dintre cele mai elevate forme de comunicare a fost şi încă mai este conferinţa publică, floare la butoniera intelectualilor de rasă, înnobilaţi de Dumneazeu şi cu dar oratoric. Practicată încă din Antichitate de mari gânditori, Demostene fiind oratorul perfect pentru vremurile sale, rămas în istorie ca unul dintre cei mai mari oratori ai lumii, cu celebrele lui trei „Filipice”. La noi, Take Ionescu, „Tăkiţă gură de aur”, cum a fost denumit, sau Nicolae Iorga au strălucit prin discursurile lor în Parlamentul ţării. Conferinţele publice au devenit tot mai rare, la fel şi cei dispuşi să vorbească în public, ba, în ultimii 20 de ani, au apărut şi „stricătorii de limbă”.

            În Bacău, doar Centrul de Cultură „George Apostu” provoacă băcăuanii la colocvii, la întâlniri cu distinşi oameni de cultură, scriitori, istorici, critici şi istorici literari, artişti, chiar şi personae din mediul politic.

            „Provocări colocviale” este genericul. La ultima, de la sfârşitul săptămânii trecute, a fost invitat universitarul, doctorul în filologie, criticul şi istoricul literar, eseistul Constantin Călin, o prezenţă rară, şi de aceea aşteptată, în faţa publicului, care înnobilează, prin prezenţă şi discurs spaţiul cultural băcăuan şi nu numai. Erudit, din tagma enciclopediştilor (specie pe cale de dispariţie), Constantin Călin nu este un orator sadea, nefiind adeptul improvizaţiei, însă discursurile, conferinţele susţinute devin adevărate „opere de artă” ale artei cuvântului scris şi rostit, cu ton, cu inflexiuni specifice universitarului, care nu doreşte neapărat să impresioneze, ci să comunice. De data aceasta ne-a provocat la o dizertaţie inedită despre Răbdare, de la etimologie, apoi trecând prin Sfinţii Părinţi, Biblie, cu exemple din literatura clasică şi modernă, Răbdarea, a spus Constantin Călin, a fost şi virtutea şi apanajul marilor scriitori, marilor creatori. Răbdarea este şi „rezistenţă fizică şi morală”, este înfrânare, cumpătare. Răbdarea este ascultare, răbdarea stă la baza creaţiei, învăţării, este opusul grabei, superficialităţii, dar răbdare presupune şi chin şi înţelegere, cum răbdare trebuie să avem la critici, cât şi la laude, mai ales la laude, dar şi la tentaţii.

            „Răbdarea se verifică în situaţii de criză, în procesul deciziei, dar şi în comportamentul oamenilor dotaţi intelectual, cu o morală impecabilă. Răbdarea nu aduce totdeauna succes, însă nu trebuie confundată cu lentoarea în gândire şi acţiune. Omul de cultură trebuie să apeleze la răbdare, omului politic îi trebuie răbdare şi ştiinţă pentru a progresa el şi comunitatea pentru care se presupune că o slujeşte. Dar Răbdarea are şi un capăt”, a mai spus Constantin Călin.

            „Provocări colocviale” au fost semnale şi pilde, au fost o încântare pentru suflet, inimă şi intelect, au însemnat pentru cei prezenţi la Centrul „George Apostu” o dovadă a „răbdării” mature.

            Țăranii din Colonești, și nu numai, au învățat meserii noi

            Un proiect lansat la Primăria Colonești, în luna noiembrie a anului trecut, s-a încheiat cu succes. Calificare gratuită, transport gratuit, 1.440 de lei la finalizarea cursurilor, angajare cu contract de muncă și primă de instalare sunt beneficiile pe care le-au primit mai mulți locuitori din Colonești, pentru că au reușit să meargă până la capăt alături SC Tangi Ceramik.

            Firma, în parteneriat cu Global Turism Botoșani și cu finanțare din Fondul Social European prin POCU, Axa 3 „Locuri de muncă pentru toţi”, a derulat proiectul „Intervenții și servicii personalizate de motivare și de integrare pe piața muncii a șomerilor, persoanelor inactive, a persoanelor de etnie romă și a persoanelor din mediul rural din Regiunea Nord-Est”, pentru calificarea și inserția lor profesională.

            Concret, cursanții au putut învăța meseriile de sudor, măcelar, preparator produse din carne și pește, zootehnist, ospătar (chelner) și vânzător în unitățile alimentare. Obiectivul principal a fost integrarea pe piața muncii a 364 șomeri, persoane inactive, persoane de etnie romă și persoane din mediul rural din județele Bacău, Botoșani, Iași și Suceava. Bugetul proiectului a fost de circa 5 milioane de lei, din care aproape 95% a fost finanţare nerambursabilă, iar restul contribuția celor două firme. În acest program au fost integrate comunele băcăuane Filipeni și Blăgești, dar și altele care au arătat interes.

            Iar în final, rezultatele au fost cele așteptate.

            • În cadrul proiectului s-au calificat: 78 persoane în meseria de zootehnist în centrele din Colonești (28), Filipeni (27) și Horgești (23);
            • S-au angajat în urma calificării: 16 persoane din Colonești la SC Europrod SA, 17 persoane din Filipeni s-au angajat și 15 din Horgești se vor angaja la SC Agricola International SA;
            • 52 de persoane sunt angajate în meseria de preparator produse din carne și pește (27 persoane din Colonești și 25 din Buhuși), iar 11 persoane angajate la SC Europrod SA;
            • S-au mai angajat alte 78 de persoane în meseria de ospătar(chelner) sau vânzător în unități de alimentație (26 din Onești și 52 din Iași);
            • Alte 10 persoane sunt angajate la diverse unități, pensiuni.

            Marea realizare a proiectului este schimbarea statutului acestor oameni, care au trecut de la categoria de asistat social la cea de angajat.

            Despre bărbăţie şi curaj

            Sunt momente în viaţa omului când are nevoie de curaj pentru a depăşi momente critice din viaţă, curajul de a riposta la o agresiune, de a întreprinde peste limita normalului a unui fapt care-ţi solicită toată forţa. Curajul este aproape instinctiv, în timp ce bărbăţia, una dintre cele mai frumoase virtuţi ale omului implică demnitate, convingere, conştiinţă.

            A fi bărbat nu înseamnă doar să fii curajos, ci să fii curajos ca om de răspundere, în joc fiind renumele tău de fiinţă superioară, de stăpân pe tine însuţi şi pe soarta altora.

            Bărbăţia nu are sex, a fi bărbat sau bărbată subsumă aceleaşi calităţi, moralitate, înţelepciune, tărie de caracter în luarea deciziilor, dar, mai ales, recunoaşterea propriilor fapte, bune sau rele, în toate situaţiile vieţii. Pentru dreptul tău la bărbăţie, cum se spune la români, înseamnă să te iei de piept cu Dumnezeu pentru binele familiei tale, al celor cu care ai pornit la drum; fără EL eşti o cârpă.

            Nu este o îngânfare, este cred orgoliul specific omului inteligent, plecat în viaţă pentru a trăi drept, a se sacrifica şi a suferi în taină. Voltaire dezvăluie într-un aforism: Adevărata bărbăţie constă în a şti să suferi, fără a abate către ai tăi, prieteni şi apropiaţi suferinţele tale, fizice, morale sau financiare.

            Bărbăţia a devenit rară, dacă nu chiar desuetă astăzi, de la o „salcie gânditoare”, în foarte multe cazuri, cu precădere în lumea politicienilor, guvernanţilor, s-a ajuns la sălcii plângătoare, coloana a luat forma semnului de întrebare, cuvântul dat doar un diftong golit de marea lui calitate: bărbăţia.

            Consiliul Local, convocat să voteze bugetul

              Consiliul Local al municipiului Bacău a fost convocat, miercuri, în ședință extraordinară pentru a vota bugetul pe anul 2020. Conform proiectului de buget, din cele 347 de milioane de lei, cele mai mari sume, câte 67 de milioane de lei, vor merge către Protecția mediului, respectiv, Asigurări și asistență socială.

              Cultura primește 33,6 milioane, Învățământul, 25,5 milioane, Transporturile, 29 de milioane, iar 52 de milioane se duc la autorități executive. Peste 18 milioane de lei merg la Sănătate, 12,9 milioane se duc la Serviciile de dezvoltare publică și locuințe, iar 14 milioane sunt rezervate pentru capitolul Ordine publică și siguranță națională.

              Pentru anul 2020 se vor acorda burse școlare și premii în valoare de 2 milioane de lei.

              Pentru finanțările nerambursabile conform Legii 350/2005, se vor acorda 1,5 milioane de lei pentru activități culturale, de tineret, culte și mediu și 600.000 de lei pentru activități sportive.

              Programul de invenstiții al municipiului cuprinde, între altele, modernizarea și reabilitarea clădirii în care a funcționat Starea Civilă, sistemul de supraveghere video al orașului, construirea și modernizarea de unități de învățământ, lucrări de construcție și modernizare la Spitalul TBC, lucrările de la Insula de Agrement și Rezerva de Apă, amenajarea de locuri de joacă, sistematizarea terenului oferit pentru construirea de locuințe pentru tineri, de pe strada Poligonului, etc.

              Nou record de donatori de sânge

              Săptămâna de foc de la Centrul de Transfuzii Bacău s-a încheiat sâmbătă, 15 februarie, când personalul centrului a efectuat o colectă mobilă în centrul comercial Auchan, colectă ce a făcut parte din campania „Speranță pentru viață! Donează sânge!” derulată de Asociația Bronx People.

              Aceasta a debutat cu o colectă mobilă la unitatea de aviație din Bacău, unde au fost prezenți 34 de donatori.

              Vârful campaniei a fost miercuri, când s-au înregistrat 81 de donatori. Joi au fost 30 de donatori iar vineri 78. Campania s-a încheiat sâmbătă când 16 peroane au participat la această acțiune.

              „A fost o săptămână extraordinară. Ne bucură că din ce în ce mai mulți oameni înțeleg cât de important este actul de donare și că astfel putem salva mai multe vieți. De la începutul lunii februarie și până acum avem un număr total de 463 de donatori ceea ce este fenomenal”, a declarat dr. Adriana Ghindă, directorul Centrului de Transfuzii Bacău.

              Ultrascurte

              * Un pachet de Marlboro va costa, în Franța, 10 euro, de la 1 martie. Gaulloises sunt deja 10 și se fac 10,60, în vreme ce Gitanes brunes se fac 11. Le Monde scrie că 80% din preț sunt taxe iar în Franța mor 75.000 de oameni anual din cauza bolilor provocate de tutun.

              * Patru cutremure de suprafață, joi dimineață, la mică distanță de Pungești. Stați liniștiți, exploatarea gazelor de șist e sigură!

              * Fostul ministru de interne Matteo Salvini e judecat în Italia pentru că NU a permis intrarea ilegală în țară a unor persoane. Mi se pare mie sau lumea e puțin cu dosul în sus?

              * Dacă tot sărbătorim 24 ianuarie, de ce n-am prăznui și 11 februarie? Cu steaguri, dansuri și discursuri despre eroismul Armatei care l-a alungat pe Cuza din țară…

              * Dacă spun că sunt în căutarea unui tratament pentru pisicile care se identifică drept iepuri, mă iau ăștia cu discriminarea?

              * Cum provoci un scurt-circuit unui hipster? Îl anunți că ultimele exemplare în viață ale rinocerului alb sunt infectate cu un virus care poate ucide întreaga umanitate…

              * Fără străini în țara noastră!”, urlă românii verzi aflând de venirea asiaticilor. Serios, voi chiar credeți că mai aveți țară?!

              * Vine Dionisie, flegmatic: Ba, ăștia mai bocesc mult pe Facebook că le fură țara sau se decid să facă oarece cu problema asta?!

              * SF-ul de săptămâna asta: peste câteva sute de ani, la o grădină zoologică din Londra sunt aduși ultimii doi oameni cu ADN nemodificat, așa cum era prin anul 2000. În paranteză, să spunem că în viitor lumea și-a făcut tot felul de modificări la ADN, pentru ca oamenii să fie mai rezistenți în fața bolilor, să poată munci mai mult și așa mai departe. Ei, bine, savanții din viitor vor să conserve acest ADN pur și încearcă să-i convingă pe ultimii doi oameni care posedă așa ceva – un bărbat și o femeie – să procreeze pe cale naturală; nu vor să apeleze la alte metode pentru că s-ar putea contamina materialul genetic. Doar că problema nu e atât de simplă cum ar părea. După multe tentative, savanții reușesc și șefa oamenilor de știință explică modalitatea în care i-au convins: Pe ea am îmbătat-o iar lui i-am promis o pizza la final”…

              * Adevăratul motiv al scandalului de la Ditrău e că aia doi imigranți din Sri Lanka nu au vut să guste palinka, ei fiind învățați cu ceaiul…

              * Când se aliază românii cu francezii = Unire. Când se aliază românii cu rușii = Comunism + electrificare. Când se aliază românii cu nemții = dictatură și pierderi de teritoriu.

              * Nooo, la privat nu se moare inutil ca la stat. Și dacă se întâmplă, merge a două zi DNA la stat să distragă atenția…

              O nouă formulă

              Știința Bacău mută și câștigă. Câștigă: trei puncte, un „universal” și un echilibru tactic care i-a lipsit până acum. Să le luăm în ordine. Sâmbătă, la Galați, băcăuancele s-au impus în trei seturi pe terenul Belorului. Victorie importantă, dar nu lipsită de oarecare emoții.

              Și asta pentru că, deși a câștigat primele două seturi la 17, respectiv 19 și a dominat autoritar o bună parte din parțialul trei, în care a avut 8-1 și 16-9, studentele s-au văzut ajunse de gălățence, care au împins actul în prelungiri. Finalmente, Știința a câștigat setul cu 29-27, evitând să pună în practică butada conform căreia dacă la 2-0 nu câștigi și setul al treilea, riști să pierzi cu 3-2.

              „A existat o anumită relaxare în setul al treilea, dar e bine că am gestionat cum trebuie finalul său”, a declarat antrenorul Științei, Florin Grapă, care, în ziua meciului a decis să o titularizeze pe Tina Grudina în premieră ca „universal”. Slovena s-a achitat bine de sarcini, demonstrându-se o soluție viabilă pe un post pe care, de la începutul sezonului, Știința le-a rulat pe Dascălu, Nowak, Rueda, Pihlajamaki și chiar Rogojinaru. Cu Tina Grudina „fals”, cu Rogojinaru și Koleva pe extreme și cu perechea Faleș- Pihlajamaki în centru, Știința prezintă o garnitură mult mai solidă.

              Dacă Alice Kapelovies va ști să-și pună în valoare colegele într-un astfel de sextet, atunci ne putem aștepta la surprize frumoase. Inclusiv etapa viitoare, atunci când la Bacău va sosi super-campioana Alba Blaj, care tocmai a tranșat în favoarea sa și derby-ul cu Dinamo. În meciul de la Galați, băcăuancele au mizat pe formula: Kapelovies 4 puncte, Rogojinaru 13, Koleva 10, Faleș 7, Pihlajamaki 5, Grudina 9, Sain- libero. Au mai evoluat: Rueda, Dițu și Ciucu-libero.

              Celelalte rezultate înregistrate în etapa a 19-a: CS Medgidia- Rapid București 3-1, FC Argeș- CSO Voluntari 3-0, Alba Blaj- Dinamo București 3-0, CSM Lugoj- CSM Târgoviște 0-3. „U” NTT Data Cluj a stat. Programul etapei viitoare (22 februarie): CSM Târgoviște- Belor Galați, Știința – Alba Blaj, Dinamo- FC Argeș, CSO Voluntari- CSM Medgidia, Rapid- „U” NTT Data Cluj. CSM Lugoj stă. Clasament: 1) Alba Blaj 49p., 2) Dinamo 45p., 3) CSM Târgoviște 40p., 4) Știința 39p., 5) CSM Lugoj 28p., 6) Belor Galați 26p., 7) FC Argeș 20p., 8) CS Medgidia 16p., 9) „U” NTT Data Cluj 14p., 10) Rapid 6p., 11) CSO Voluntari 2p.

              Bacăul, Capitala fizicienilor din toată țara

              Onoarea organizării celei de-a 56-a ediții a Olimpiadei Naţionale de Fizică reprezintă, însă, şi responsabilitatea de a pune la dispoziţia concurenţilor şi a delegaţiilor însoţitoare toate resursele indispensabile derulării în condiţii optime a manifestării competiţionale menţionată, precum şi asigurarea confortului pe toată perioada în care participanţii vor fi oaspeţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Bacău.

              Olimpiada Naţionale de Fizică de anul acesta din Bacău se va desfăşura în perioada 13-17 aprilie 2020. Va fi o competiție care va reuni elevi din clasele de gimnaziu (VI – VIII) și liceu (IX – XII), cu rezultate deosebite obţinute la etapa judeţeană. O structură competiţională de elită, cu elevi (circa 600) şi profesori (126 de toți, profesori de fizică, profesori universitari, inspectori, profesori emeriți care vor face parte din Comisia Națională și alți invitați) din întreaga ţară.

              Reprezentanții lotului de fizică băcăuani (în anul școlar trecut, 2018-2019) care „au adus” Naționala în județul nostru, urmare a rezultatelor obținute în această competiție, sunt:
              • Ciaușu Ioan-Călin, Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu” Bacău, medalie de argint;
              • Grosu Teodor Ionuț, Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu” Bacău, medalie de bronz;
              • Ștefănescu Ștefan, Colegiul Național „Dimitrie Cantemir” Oneşti, mențiune, medalie de argint;
              • Gătej Nicolae, Colegiul Național „Dimitrie Cantemir” Oneşti, mențiune, medalie de argint;
              • Murariu Alexandra, Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu” Bacău, medalie de bronz;
              • Caragea Radu Laurențiu, Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu” Bacău, medalie de bronz;
              • Ravariu Eugen Cristian, Colegiul Național „Ferdinand I”, diplomă de onoare;
              • Mitrofan Theodor Cristian, Colegiul Național „Dimitrie Cantemir” Oneşti, diplomă de onoare.

              Descrierea proiectului

              În cadrul Olimpiadei Naţionale de Fizică se desfăşoară proba experimentală de laborator, proba scrisă, stabilirea lotului național, care să ierarhizeze elevii şi să-i selecteze pentru premiere. Proba de baraj se realizează pentru selecţia elevilor care vor face parte din lotul lărgit şi apoi din lotul restrâns al României şi care vor reprezenta ţara la etapele internaţionale. Activităţile se vor desfăşura în sălile de clasă, în laboratoare de fizică şi vor fi coordonate de profesori cu experienţă şi rezultate deosebite. Acestea vor fi îmbinate și cu excursii, vizitarea unor obiective cultural-turistice, distractive și drumeţii.

              Calendarul activităţilor

              Pe 13 aprilie 2020, de la ora 17.00 va avea loc deschiderea festivă, la Teatrul de Vară. Pe 14 aprilie 2020 este programată proba practică, de 3 ore, la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău (clasele a IX –a și a X-a), la Colegiul Economic „Ion Ghica” Bacău (clasele a VII -a , a XI-a şi a XII-a) și la Liceul Tehnologic ,,Anghel Saligny” Bacău (a VI –a și a VIII-a). Pe 15 aprilie este proba teoretică, tot de 3 ore, cu finalizarea evaluării, urmată de rezolvarea contestaţiilor şi stabilirea listei participanţilor la proba de baraj. Pe 16 aprilie va fi proba de baraj (5 ore), pentru selecţia lotului lărgit, iar pe 17 aprilie festivitatea de premiere și decernarea premiilor, tot la Teatrul de Vară, de la ora 9.00. În cadrul acestei festivităţi vor fi premiaţi elevii câştigători ai Olimpiadei Naţionale de Fizică, cu premiile I, II, III, menţiuni şi medalii din partea Societăţii Române de Fizică.

              „Judeţul Bacău este un promotor al performanţei educaţionale, aspect confirmat de către elevii care participă în fiecare an la etapele naţionale ale olimpiadelor, ocupând de fiecare dată locuri fruntaşe. Este elocventă experienţa noastră în organizarea Concursului Național Interdisciplinar de matematică şi fizică «Vrănceanu-Procopiu», de 21 de ediții, dar şi a altor competiţii educaţionale de rezonanţă. În ceea ce priveşte disciplina fizică, reprezentarea județului Bacău de către elevii băcăuani, în competiţiile de amploare, a condus la poziţionarea superioară a judeţului nostru într-o ierarhie naţională, determinând desemnarea Inspectoratului Şcolar Judeţean Bacău, printr-o adresă emisă de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, pentru a organiza în acest an şcolar a 56-a ediţie a Olimpiadei Naţionale de Fizică.”
              Prof. Ovidiu Buhuceanu,
              inspector școlar pe disciplina fizică la Inspectoratul Școlar Județean Bacău

              Proiect inedit: „Și eu sunt Teatrul Bacovia”

              Tot mai multe voci se fac auzite criticând orice. Că nu se face mai nimic, că ceva nu merge, că ar fi mai bine dacă…! În toată această nebunie sunt foarte multe locuri în care lucrurile funcționează. Și funcționează mai bine decât își pot imagina unii. Un astfel de exemplu este Teatrul Municipal „Bacovia”, acolo unde sunt în derulare o serie de proiecte, unul mai important decât altul, ceea ce arată că instituția de artă și cultură băcăuană galopează în dezvoltare.

              Proiectul de management al Elizei Noemi Judeu, directorul Teatrului Municipal „Bacovia”, conține patru programe: „Tu și teatrul”, „Hai și tu la teatru meu”, „Bacovia” și „BacăuFest Monodrame”. Dacă primul program vine în întâmpinarea publicului prin vernisaje, lansări de carte, spectacole lectură ș.a., programul „Hai și tu la teatrul meu” are două proiecte începând din această stagiune. Practic, continuă schimbul de spectacole cu teatrele din regiunea Moldovei, iar cel de-al doilea proiect, adresat tinerilor, este „Și eu sunt Teatrul Bacovia”. Programul „Bacovia” este cel de producții-spectacole iar „BacăuFest Monodrame” este festivalul de recitaluri dramatice.

              Voluntari în Teatru

              „Am zis că trebuie să aduc ceva nou. Voluntariatul era în mintea mea, dar voiam să îl fac mai clar, în sensul că, l-am făcut potrivit legii”, a explicat Eliza-Noemi Judeu, directorul Teatrului Municipal „Bacovia”, care a făcut referiri la noul program „Și eu sunt Teatrul Bacovia”, program destinat voluntarilor. Astfel, organizatorii au susținut un concurs la care au participat 35 de doritori, cu vârste de la 10 ani până la aproape de 50, dintre care au fost selectați 11. Concursul a constat în prezentarea CV-ului, expunerea motivației de aderare în acest proiect și interviuri personale. Cei 11 tineri voluntari au fișe de post și au coordonatori. Pe parte de P.R.-marketing coordonator este Andreea Gavrilă, Laura Huiban pe parte de documentare secretariat literar cronici și pe actrița Simona Nica, coordonator în relația cu actorii.

              Primul eveniment în care s-au implicat voluntarii a fost de Ziua Culturii Naționale când tinerii au și fost prezentați publicului după care au fost într-o deplasare la Suceava, acolo unde actorii de la „Bacovia” au jucat spectacolul „Steaua fără nume”. Într-o primă fază, voluntarii au fost lăsați să se acomodeze cu teatrul, au fost prezenți în fiecare duminică la spectacole acolo unde întâmpină publicul și dezvoltă discuții cu aceștia.

              „Majoritatea voluntarilor au trecut printr-o trupă sau fac parte dintr-o trupă de teatru, dar ei trebuie să înțeleagă că teatrul nu se rezumă doar la ceea ce vede spectatorul. Și atunci încercăm să-i facem să învețe tot ceea ce înseamnă realizarea unui spectacol, felul în care muncesc toate atelierele de la tâmplărie, croitorie, ce face sonorizatorul, ce face luministul…Trebuie să înțeleagă fiecare aspect al teatrului”, a precizat Eliza-Noemi Judeu, care a mai explicat, de exemplu, că în spatele unui spectacol cu șase actori pe scenă sunt cel puțin alți 70 de oameni.

              Ce fac voluntarii

              Sosiți în teatru cu dorințe și idei inovatoare, voluntarii au deschis o pagină de instagram a Teatrului și urmează să creeze o publicație online în care vor realiza interviuri cu actori, interviuri cu cei din spatele scenei, să exprime părerea lor despre munca în teatru, cronici de spectacol și multe alte materiale publicistice care să exprime tot ceea ce înseamnă și se întâmplă în teatru.

              Practic, voluntarii vor deveni o interfață a teatrului, și fiecare dintre ei au rude, au prieteni, au cunoștințe la școală sau în cartiere, acolo unde vor disemina informațiile despre tot ce ține de teatru. Proiectul se va derula până la finalul stagiunii și în funcție de concluzii se va stabili formula de continuare, cu actualii voluntari sau dacă vor fi organizate noi concursuri.

              „Eu am vrut să ofer tinerilor interesați de teatru siguranța că de aici vor pleca cu o hârtie care să ateste și să-i ajute în viitor. Ei vor pleca la facultăți fie în țară, fie în străinătate și vreau să aibă această hârtie care atestă că au făcut practică și că au fost voluntari la teatru și știu despre ce este vorba într-un teatru”, a concluzionat directorul Teatrului Municipal Bacovia.

              Cum simt voluntarii participarea în proiect

              „Pe mine m-a adus în acest proiect pasiunea pentru teatru. Îmi place foarte mult să observ piese de teatru, să particip în ele, să învăț de la oameni care se pricep, de la actori… În același timp iubesc voluntariatul, îmi place să ajut și cred că teatrul merită o șansă. Am participat deja la câteva evenimente și a fost surprinzător că de fiecare dată sala a fost plină. Mi-a plăcut faptul că aceste evenimente au adus împreună generațiile, pentru că au fost prezenți și oameni mai în vârstă dar și tineri. A fost ceva extraordinar pentru că asta arată că arta îi unește pe oameni.
              Cred că pentru mine, dar și pentru teatru, este un beneficiu, pentru că teatrul trebuie să fie cunoscut de cât mai multă lume, să fie mai bine pus accentul pe el. Cât despre mine…vreau să merg spre actorie și cred că pășesc pe un drum care mă duce spre ceea ce îmi doresc.”
              Diana Pecher, elevă clasa a X-a, voluntar în proiectul „Și eu sunt Teatrul Bacovia”.

              „Eu am vrut să particip în acest proiect pentru că am vrut să aflu cât mai multe din spatele scenei. Cum se montează o piesă de teatru, cine contribuie la realizarea ei. Nu cred că am talent actoricesc și de aceea cred că sunt mai atrasă de partea asta din spatele scenei. Am venit cu sufletul deschis și am găsit o lume minunată, plină de oameni interesanți și valoroși. Am fost cu trupa teatrului la Suceava și am fost fascinată de actori. Am interacționat cu ei, i-am văzut cum sunt în realitate și cum reușesc să se transpună în pielea personajelor.
              Ce fac eu în acest proiect? Păi scriu recenzii despre piese. Am făcut deja o documentare despre o piesă care a avut premiera de curând, un sinopsis care a fost deja publicat pe site-ul teatrului. Sunt mândră cu sunt parte din acest proiect și recomand tuturor să vină să susțină teatrul.”
              Ștefania Munteanu, voluntar în proiectul „Și eu sunt Teatrul Bacovia”.

              „Ziariștii scriu împreună istoria clipei!”

                Președintele Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România (UZPR), Doru Dinu Glăvan, s-a aflat, recent, pentru a doua oară în Bacău, la o întâlnire cu membrii filialei Bacău-Neamț a acestei organizații, dar și cu studenții Facultății de litere a Universității „Vasile Alecsandri”. Președintele UZPR a vorbit despre rolul Uniunii ziariștilor profesioniști, despre relația profesioniștilor din presă cu cei mai tineri jurnaliști, despre rolul UZPR de a reuni calitățile celor două categorii, pentru promovarea unui jurnalism de calitate și pentru determinarea unei percepții corecte a jurnalismului în etapa istorică pe care o traversăm. Calitatea jurnalismului trebuie să determine și calitatea consumatorilor de informații.

                – „Tinerețea se îmbină foarte bine cu maturitatea, precum și maturitatea cu tinerețea”, ați spus, la Bacău, domnule președinte, vorbind despre jurnalism și despre rolul UZPR în îmbinarea celor două categorii de jurnaliști, dar și de consumatori de presă. Deviza UZPR este „Împreună scriem istoria clipei!”, inspirată de o definiție a ziaristului dată de Albert Camus. UZPR a împlinit, recent, o sută de ani. Cum o descrieți, cum o recomandați?
                – UZPR este acum cea mai importantă organizație profesională din România, cu peste 3.500 de membri, cu jurnaliști din toate trusturile de presă (radio, televiziune, presă scrisă și online) și cu autori de cărți de publicistică și de ziaristică. Această Uniune nu atestă neapărat calitatea de ziarist, ci mai ales creația jurnalistică și publicistică. Pentru că Uniunea cuprinde lucrători din redacții, dar și colaboratori permanenți ai presei scrise, ai radioului, televiziunii și publicațiilor online. Uniunea a fost înființată pe 11 ianuarie 1919, după Marea Unire de la 1 Decembrie 1918, când jurnaliștii din București s-au hotărât să dea tonul unei armonii, pentru că tot mulți dintre ei au contribuit la ceea ce a însemnat Marea Unire, dovadă că în primul parlament România Reîntregită au fost și foarte mulți jurnaliști. Ceea ce înseamnă că breasla aceasta este foarte importantă. Iar noi suntem și astăzi ferm hotărâți să mergem spre publicul larg, să-i vorbim despre valorile publicisticii românești din toate timpurile.
                Uniunea Ziariștilor Profesioniști a traversat perioada interbelică, perioada de după 1944, a comunismului, și din 1990 etapa democrației libere, a libertății excesive de exprimare.


                – Presa clasică, așa cum am cunoscut-o mai ales noi, cei cu mai multă cu experiență de viață, traversează o perioadă specială
                – pentru a nu o numi altfel. Internetul, mai ales, impune alte maniere de a înțelege realitatea, evenimentele de lângă noi sau din toată lumea. Cum este perceput acum acest mijloc de informare în masă atât de important timp de peste două sute de ani?
                – Despre presă au fost întotdeauna opinii diferite. Acum opiniile nu sunt mai proaste decât altădată. Avem diferite păreri și convingeri, dar trebuie să avem încredere în puterea noastră de a discerne adevărul în tot ce se oferă pe piața presei, să avem înțelepciunea de a accepta diferitele informații și opinii pe care le primim, dar, desigur, să le și filtrăm. Un obiectiv al UZPR este de a încerca să transmitem publicului că dorința noastră este ca și el, publicul, să știe să discearnă, să nu urmărească doar un singur post de televiziune, un singur post de radio, să nu citească un singur ziar sau un singur canal online. Atunci și părerea despre presă se va schimba. Este un proces îndelungat, pe care îl urmărim.

                – Mai are presa „cârlig” la cei tineri? Mai are combatanți dintre ei? Se simt în acest domeniu efectele istoricului conflict dintre generații?
                – Însăși UZPR 2020 are foarte mulți tineri. Nici o treime dintre cei 3.500 de membri nu sunt jurnaliști care au ajuns la vârsta pensionării, dar ei au în urmă o carieră profesională excepțională și au făcut școală cu cei care îi urmează. Nu poți să desparți maturitatea, sobrietatea, cunoștințele, pregătirea seniorilor de avântul tinerei generații, pentru că de la ei trebuie luat tot ce este bun. UZPR are 42 de filiale, dintre care 36 în țară, celelalte în străinătate, în diaspora – în Europa, în SUA, în China, în Australia, în Canada. Și acolo, în acele medii sociale și profesionale sunt probleme. Sigur, generațiile uneori nu se înțeleg perfect între ele, dar politica noastră este să-i adunăm pe toți, să stăm de vorbă împreună, să ne cunoaștem între noi. Iar când unii merg la locul lor de muncă și răspund intereselor politice, economice sau de altă natură, să nu uite că s-au întâlnit cu ceilalți care au alte convingeri și să fie atenți cum vorbesc despre problemele spinoase.

                – Portretul lui Eminescu și tricolorul românesc stau pe frontispiciul UZPR.Toate acțiunile Uniunii stau sub aceste embleme.

                – De la Eminescu încoace, marii scriitori care au traversat perioadele au fost, cei mai mulți, ziariști, oameni care au făcut ziare, au fost editorialiști, oameni care și-au spus cuvântul pentru opinia publică. Peste 80% dintre cei pe care i-am prețuit și îi prețuim. Așa cum trebuie să-l prețuim mult pe Eminescu. Motiv pentru care el este pe frontispiciul UZPR, considerând că a fost, mai întâi, ziaristul epocii sale, cum a fost și „poetul nepereche”. Evident, Eminescu nu a fost doar ziarist și poet, ci un om care stăpânea foarte multe cunoștințe economice, geostrategice, geopolitice. A fost și cronicar de teatru și cronicar muzical. El trebuie să fie un mentor pentru noi, nu pentru numele lui, ci pentru ceea ce a lăsat pentru el. Din păcate, globalizarea, mondializarea, generalizarea care se manifestă acum, la o comandă probabil de undeva venită, duce și la ideea că națiunile nu mai au nevoie de identitate, de conștiință națională. Și este și la noi pericolul să ne pierdem identitatea. UZPR militează, însă,pentru păstrarea ideii că trebuie să ne îngrijim de identitatea noastră națională. Noi nu suntem trust de presă, dar edităm revista UZPR și revistă culturală „Cronica timpului”. Dar și ziarul „Certitudinea”, cu apariție bilunară, o publicație care tratează teme de istorie, un ziar împotriva a tot ce este antiromânesc (nu antisemit, nu antimaghiar sau antirusesc!). Trebuie să ținem la nația noastră!

                – Spre ce far îndreaptă UZPR jurnalismul profesionist?
                – Noi vrem să conducem spre un jurnalism care să fie apreciat de lume. De aceea vrem să vedem cum poate statul să susțină (nu să sponsorizeze!) presa, cum se întâmplă în foarte multe țări europene și din America. Vom milita pentru aceasta și cred că se vor găsi soluții.
                Dorim să ne adresăm publicului să încerce să aprecieze prin propria conștiință informațiile care apar în presă. UZPR face multe activități, pentru că este de utilitate publică prin creație jurnalistică și publicistică.
                Noi luptăm să impunem în calendarul național și Ziua Ziaristului Român pe 28 iunie. Pe 28 iunie 1883, Mihai Eminescu scria în ziarul „Timpul” despre libertatea presei, pe care o cerea imperios. Atunci a și fost încătușat, pus în cămașa de forță și îndepărtat. Curând i s-a tras și moartea. Nu e ușor să determinăm o astfel de sărbătoare, pentru că astăzi nu toți jurnaliștii din România vor să spună că sunt români. Dar noi, în UZPR, numai împreună scriem istoria clipei.