duminică, 21 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1699

Gimnastele de la Onești, pe primul loc la „naționale”

Sala Olimpia din Ploiești a găzduit în perioada 18-21 noiembrie ediția 2020 a Campionatelor Naționale de Gimnastică Artistică, un eveniment organizat de Federația Română de Gimnastică. Condițiile de desfășurare ale întrecerilor au fost unele deosebite, având în vedere criza sanitară creată de SARS-CoV-2. În aceste condiții, toți participanții au trebuit să prezinte un test RC-PCR negativ. Și condițiile de acces în sala de competiție au fost speciale, evenimentul derulându-se fără spectatori. La acest eveniment sportiv au participat mai multe gimnaste de la mai multe cluburi din țară, între acestea remarcându-se și sportivele legitimate la CSM Onești care au reușit să cucerească cinci medalii dintre care două de aur și trei de bronz:

Loc 1 – echipa Juniori 3 Nivelul 2 (Sara Cristea, Ioana Merchez, Daria Tanasa, Maria Mâță, Alexia Pavăl);

Loc 1 – bârna – Sara Cristea

Loc 3 – individual compus – Sara Cristea

Loc 3 – bârnă și sărituri – Ioana Merchez .

Gimnastele de la CSM Onești sunt pregătite de antrenoarele Ileana Hrisca și Alina Iacob.

Un agent electoral sinistru

Pofticioșii de fotolii naționale cu scârț în care s-au tolănit sfidarea, incompetența și corupția se află pe jarul mioritic al lui „O fi sau n-o fi”. Bezmetice, prin sediile partidelor și ale instituțiilor de tot felul se zvârcolesc strategii de scoatere din joc a adversarilor politici. Normal ar fi ca în democraticul joc electoral să fie aruncate frumos doctrine, strategii de reabilitare și de zămislire durabilă a optimismului din noi. Nimic dintre toate acestea. Cei mai mulți dintre candidați, vă asigur, habar n-au ce reprezintă o doctrină sau o strategie politică. Periculos este pentru (încă) originala noastră democrație faptul că și lupii tineri ai poftelor electorale învață să se înfrupte voluptuos din apucăturile celor hărsiți în rele.

Agentul electoral al acestor zile seamănă cu un Dachshund, cel mai agresiv câine din lume. N-are chemarea nuanțelor, a dialogului, a toleranței. Știe doar atât: opozantul trebuie sfâșiat. Școlit (n-am spus dresat) la Cotroceni, în Palatul Victoria, Palatul Parlamentului sau în sedii precum cele din Modrogan sau Kiseleff, agentul amintit are setat în minte doar imperativul defăimării. Vitriolul zicerilor sale electorale are o concentrație invidiată chiar și de chimiștii cu faimă.

În premieră, în această campanie electorală a fost trimis în scenă, fără niciun scrupul, și un agent electoral sinistru: Moartea. Acest agent umblă nedeghizat pe străzi, prin spitale, prin cenușa fierbinte a incendiilor, dar și prin trompetele electorale în care suflă cu zel nedemocratic până șivocile care, prin lege, au interdicția de a se manifesta partizan. Deși toți candidații sunt într-un fel sau altul vinovați de prăpădul cotidian al monstrului, fiecare dintre ei aruncă vina, cu priviri de carnasier înfometat, în cealaltă tabără a poftelor.

 

Ce țări europene impun restricții în contextul COVID-19

    Ministerul Afacerilor Externe a actualizat lista statelor din Europa care, în context COVID-19, impun restricții pentru cetățenii care vin din România. Acestea sunt: Austria, Belgia, Bosnia Herțegovina, Cehia, Cipru, Estonia, Danemarca, Finlanda, Federația Rusă, Grecia, Germania, Islanda, Irlanda, Letonia, Italia, Lituania, Muntenegru, Norvegia, Regatul Țărilor de Jos, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, Republica Moldova, Serbia, Slovacia, Slovenia, Spania, Ucraina și Ungaria.

    Pentru detalii privind restricțiile din fiecare stat în parte, dați click, în tabel, pe fiecare țară care vă interesează:

    Austria Belgia
    Bosnia Herțegovina Cehia
    Cipru Estonia
    Danemarca Finlanda
    Federația Rusă Grecia
    Germania Islanda
    Irlanda Letonia
    Italia Lituania
    Muntenegru Norvegia
    Regatul Țărilor de Jos Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord
    Republica Moldova Serbia
    Slovacia Slovenia
    Spania Ucraina
    Ungaria

    Dacă sunteți în străinătate și doriți să aflați informații legate de prevenirea infectării cu virusul COVID-19, puteți apela numărul de telefon +4021.320.20.20 din orice rețea, cu tarif normal, 24 de ore din 24. Linia telefonică este destinată strict informării cetățenilor și nu este un număr de urgență!

    Ministerul Afacerilor Externe recomandă cetățenilor români aflați în situații dificile să contacteze misiunea diplomatică sau oficiul consular din statul în care se află:  www.mae.ro/romanian-missions sau să apeleze numărul de telefon 0040 21 431 20 59 pentru notificarea prezenței în statele în care se află la acest moment și comunicarea datelor de contact. (sursa: mae.ro)

    Școala online care o să mă omoare

    Bun, deci știu că titlul sună un pic cam brutal, dar credeți-mă pe cuvânt că este prea puțin. Mă puteți contrazice cât vreți, apoi și eu, la rândul meu, o să vă contrazic. Să nu îmi ziceți că nu ați fost avertizați!

    Să trecem la subiect, că timpul e prețios. Dacă ești elev, știi ce zic legat de asta. Eu, de exemplu, visez de mult timp să stau în pat cu laptopul sau telefonul în brațe, și să văd și eu, ca tot omul, un film cu ”Harry Potter”. Frumos vis! Vorbesc din vise!

    Cum arată ziua unui elev care participă la școala online? Păi, se trezește, se schimbă, se apucă de învățat, scrie teme, se conectează online, pică măcar o dată netul, termină, apucă săracu și el să mănânce ceva, scrie temele, se culcă pe la unu, două. Iar dimineața o ia de la capăt. Eu, de exemplu, scriu textul ăsta și e aproape ora unu noaptea. Asta face un elev zilnic, școală zi de zi, mai nou.

    Asta nu e viață! Dar nimeni nu înțelege. Pentru că nu vor să înțeleagă. Iar dacă ei nu vor, nu îi poți schimba. Vreau la școală, deoarece mi-e teamă că în curând nu vom mai fi oameni, ci nebuni!

    Părțile rele la această școală online sunt cu munții Himalaya, sau chiar și mai și. Este o piesă de teatru care îmi place foarte mult, e scurtă și am învățat toate replicile. Dar pentru aceste timpuri trebuie schimbată. La un momendat în ea se vorbea despre cum școala ne omoară din cauza caietelor și a manualelor care sunt făcute din hârtie. Până aici, este totul corect, chiar și acum, fiindcă scriem mult mai mult față de momentele în care mergeam la școală. Diferența este acum următoarea; ”Domn profesor, acum INTERNETUL ȘI CU NEMERNICUL DE LINK ne omoară!”. Internetul, link-ul, temele, lecțiile… Au devenit dușmanii!

    Nu înțeleg de ce la cursurile opționale treaba merge așa frumos. Acum nu zic că nu vreau înapoi în sala de curs. Îmi e dor să mi se spună că suntem mai rău decât copiii mici, asta în sensul bun, și, da, are și un sens bun, dar nu îl explic azi pentru că nu ai să înțelegi. Vreau să trebuiască să mă împart în două! Să nu mai am timp liber, pentru ca vreau să merg în cinci părți deodată, iar apoi să vin acasă și tot să îmi rămână timp. Să învăț tot, să am toate temele gata, și cele de la Palat, rezumatul doar să-l scriu, să mă uit la un film, apoi să citesc o carte, pe care eu s-o aleg, nu doamna profesoară de la școală. Cum spuneam, frumos vis, chiar frumos. Vorbesc din vise!

    Am o întrebare la care nu găsesc răspuns. Stați calmi! NU este tema mea la matematică, pe ea trebuie s-o scot singură la capăt. Bun, deci!, întrebare întrebătoare, ghici, ghicește, dumneata: Care-i partea bună din școala online? Ce găsesc bun în nesuferita asta de școală online care mă omoară nu cu zile, ci cu minute? Acum, pe bune! La modul cel mai serios. Cu ce mă ajută școala online?

    Și dacă mi se dă răspunsul legat de învățătură, vă spun că e greșit! NU are sens! Cum de la școală, la orele la care scriam nici o pagină de caiet mic dictando, cel mult una, acum am ajuns să scriu câte patru- cinci pagini? Și să am mai multe teme ca înainte, proiecte de pe o zi pe alta, la unele materii, teste în fiecare săptămână, aproape. Și după toate astea, sunt întrebată dacă sunt bine, ce fac în timpul liber, de ce nu socializez, cum mă descurc? Sunteți curioși? N-am ajuns încă la Socola! Dar în ritmul ăsta nu mai am mult!

    Păi, îmi pare rău dacă sunteți ofticoși și nu acceptați adevărul, dar eu sunt sinceră! NU îți place ce citești poți ieși. Poate nu vreți să înțelegi că acele 10 minute, pe care ni le cereți în plus, fac o mare diferență. Adică, dacă este o lecție importantă, un test, este ok să intrăm încă cinci minute, dar doar atunci. Știu că e nasol să auzi asta. Dar un elev de clasa a VI-a nu doar că are programul foarte nașpa, ci sunt cinci-șase ore de stat în fața unui ecran, apoi temele care sunt tot pe platforme. Concluzie? Mai multe ore online. Și, da, probabil că pentru un profesor care vrea platformă diferită față de ceilalți nu e important ce înseamnă asta pentru un elev. El face doar de pe aceea platformă, însă eu, ca elev, trebuie să intru altfel, să am altfel de cont. E mai greu. Dar e ok… NU mă aștept ca la școală să fim tratați cum este corect!…

    Haideți să privim puțin spre trecutul apropiat! La începutul anului 2019, un copil era forțat să iasă afară, judecat că nu lasă tehnologia. Mai țineți minte cum eram certați la școala? Eu îmi aduc aminte. Voi?

    Ne întoarcem în prezent! Ar trebui să așteptăm un ”Îmi pare rău”, de la cei care ne-au certat. Da, ar trebui. Alo! Realitate?! Unde ești?! NU vom primi aceste cuvinte, cel mai probabil. De exemplu, știu o doamnă sau un domn profesor, de fapt mai mulți, care era / erau anti – internet, anti – tehnologie. Acum stau în fața monitorului și ne ceartă, când ne pică internetul, dacă intrăm mai târziu.

    Lucruri aș mai avea de zis. Multe lucruri. Dar am obosit. Viața unui elev din generația de sacrificiu. Așa cum suntem numiți. ”De sacrificiu”. Sună de parcă am fi niște vietăți închise, pe care se fac teste. Ba chiar asta suntem acum în prezent! Și nici nu am fost întrebați, deși nu s-ar fi schimbat prea multe.

    A, era să uit. Un mic sfat pentru adulții care au copii: luați-le un animal de companie, o pisicuță, un iepuraș, un câine. – Dar nu păsări, pentru că vor fi certați și mai rău. Credeți-mă, o să fie ocupați! Eu nu răspund dacă nu v-a plăcut adevărul, de fapt, o bucățică de adevăr, și nu răspund pentru pisicile sau cățeii puși în mașina de spălat, frigider, cuptor cu microunde, veceu etc. în timpul școlii online. Poate avea efecte dăunătoare unei vieți normale…

    Maria – Alexandra Vaman, elevă în clasa a VI-a, la Școala Gimnazială „Dr. Alexandru Șafran”, membră a Cercului de Jurnalism al Palatului Copiilor Bacău

    Premiile Revistei „Ateneu” 2020 (ediţie online)

      Acum, la mijloc de noiembrie 2020, cu toate condiţiile dificile generate de pandemia de coronavirus, a continuat manifestarea de acordare a Premiilor Revistei Ateneu. Actuala ediţie a fost una online, filmul desfăşurării poate fi urmărit pe pagina de FB a revistei, realizat de Studioul Chromatique.

      Juriul care a acordat premiile a fost format din redactorii revistei: Ioan Dănilă, Adrian Jicu, Marius Manta, Dan Perşa, Violeta Savu şi Carmen Mihalache (preşedinte). Laureaţii pentru 2020 sunt:

      Premiul de Excelenţă: Cassian Maria Spiridon, poet, eseist, director al Revistei „Convorbiri literare”. Este membru al Uniunii Scriitorilor din România, preşedinte al Filialei Iaşi, membru al Societății Ziariștilor Români, al Asociației Ziariștilor Români, membru al PEN-clubului european, autor al peste 50 de volume.

      Premiul pentru Studii Critice Interdisciplinare: Emanuela Ilie, conf.univ. dr. la Universitatea „Al.I. Cuza” Iaşi, critic literar şi cunoscut didactician al limbii şi literaturii române.

      Premiul pentru Proză: Lavinia Branişte, Bucureşti, poet, prozator şi traducător.

      Premiul pentru Poezie: Alexandru Ovidiu Vintilă (Suceava), licenţiat în istorie şi filozofie, doctor în istorie. Este membru al Uniunii Scriitorilor din România, filiala Iaşi şi membru în Comitetul de conducere al Societăţii Scriitorilor Bucovineni, redactor-şef al revistei „Bucovina literară” şi membru în colegiul de redacţie al revistei „Scriptum”.

      Premiul pentru Publicistică: Liviu Franga (București), filolog și traducător, preocupat de filologia greco-romană. Este profesor doctor la Facultatea de Limbi și Literaturi Străine a Universității din București, specializat în poetica latină clasică, istoria literaturii latine (căreia i-a consacrat mai multe studii) și a civilizației romane dar și în gramatica limbii latine.

      Carmen Mihalache, director al Revistei ATENEU: Premiile Revistei Ateneu au o îndelungată şi frumoasă tradiţie, fiind acordate încă din anul 1971, de la prima ediţie a Festivalului Literar-Artistic «George Bacovia». Au fost câteva întreruperi, fiindcă revista a fost şi ea sub vremuri, neavând un drum lin, pentru ca, din anul 1984, admirabila iniţiativă a redacţiei să fie reluată, premiile «Ateneu» devenind o veritabilă instituţie care recunoaşte valoarea, o confirmă şi o omagiază.

      Colocviul Revistei din acest an are ca temă „Lectura în vremuri de pandemie”, intervenţiile invitaţilor urmând a fi publicate în numărul dublu, noiembrie-decembrie, al Revistei ATENEU.

      Unii pică ușor la fandacsie

      Lumea pare a se da în vânt după știrile senzaționale, iar presa întreține, alimentează curiozitatea asta cu bună știință. Presa în general, care este din ce în ce mai tabloidizată. Până și în unele dintre revistele de cultură găsești mereu atacuri la tabăra adversă, înțepături, sarcasme, desființări etc. E o neobosită, înverșunată plătire de polițe, reglare de conturi, în dauna cititorilor care nu au nicio vină pentru stara asta anormală de lucruri.

      Plictisiți de această tevatură care nu-i privește și nu-i interesează, și care ține de câțiva ani deja, mulți cititori au și abandonat lectura unor asemenea gazete. Revenind la știrile așa-zis senzaționale, la dezvăluirile neapărat ,,cutremurătoare” (unele dintre acestea sunt umflate, trase de păr, stupide, penibile, indecente, vulgare) am citit câteva dintre acestea zilele trecute, după încetarea din viață a unor cunoscuți actori, și m-am gândit câte alte lucruri cu adevărat semnificative nu știe publicul despre aceștia.
      Despre Vladimir Găitan, de pildă, pe care m-am bucurat să-l revăd în ,,Reconstituirea” (programat la televizor săptămâna trecută), filmul zguduitor al lui Lucian Pintilie, atât de real și de adevărat încât i-a speriat pe comuniști, care l-au interzis. Găitan și George Mihăiță erau studenți când i-a descoperit Pintilie și i-a luat în filmul său, primii la care se gândise pentru distribuție fiind Dan Nuțu și Virgil Ogășanu.

      Dar șansa le-a surâs celor doi, iar șansa joacă un rol foarte mare în profesia asta. Să fii văzut de un mare regizor și să joci la el e ca și cum ți-ar pune Dumnezeu mâna în cap. Iar Vladimir Găitan a avut noroc. Avea și un fizic ieșit din comun, avea înălțimea lui Clint Eastwood, și un firesc à l’américaine. A făcut multe filme, cu roluri de toate felurile, unul dintre personajele preferate fiind Ștefan Gheorghidiu din ,,Ultima noapte de dragoste”, o coproducție (în două părți) regizată de Sergiu Nicolaescu. Camil Petrescu era unul dintre scriitorii de care actorul era îndrăgostit, așa avea să mărturisească într-un moment destinat amintirilor. Era un mare iubitor de literatură, citea enorm încă din timpul școlii, când a avut norocul unui coleg de bancă mai liniștit, reflexiv (asta în timp ce el era tipul sportiv, bătăioas, rebel) și cu o cultură serioasă, nu altul decât cel care avea să devină cunoscutul critic literar Alex Ștefănescu.

      Asta se petrecea la Suceava, locul său de baștină, moldoveanul Găitan având marea dragoste și pentru Eminescu, Creangă, Sadoveanu. Și mi-a mai plăcut ceva la actorul care ne-a părăsit de curând, bunul-simț și luciditatea. La fel, modestia, conștiința exactă a locului său pe lumea asta și în profesia sa. Găitan spunea că în povestea asta cu actoria nu există egalitate, că nu ai cum să nu vezi că doar unii sunt atinși de o aripă de înger, de genialitate. Iar el îi numea pe Ștefan Iordache, Gheorghe Dinică, Marin Moraru (au mai fost și alții, desigur, și Caragiu, și Emil Botta, și George Constantin). Una este să fii bun și util în profesia ta, alta este să ai geniu. Cine nu recunoaște asta, este un om chinuit, un infirm, așa gândea actorul. El a avut puterea să înțeleagă cum stau lucrurile cu adevărat, fără să-și facă iluzii, și de atunci a căpătat o liniște interioară și o libertate fantastice. E mare lucru să ai această putere (în special pentru cei din lumea artistică) și să nu dai în damblaua de a te crede vreun geniu nedescoperit și nedreptățit. Că unii pică ușor la fandacsie și își pierd uzul rațiunii.

      Criminalilor!!!

      Tata mi-a vorbit primul despre sistemul sanitar din România. Internat într-un spital pe când nu avea nici șaizeci de ani, după câteva zile și-a… furat hainele și a evadat. Suferințele persistau, mâncarea era oribilă… Era prin anii ʼ60. Și-a purtat multă vreme suferințele prin lume și a murit refuzând orice altă internare.

      Apoi a venit rândul meu la internare. Anii ʼ80, o secție a spitalului băcăuan cu medic de top… Într-o zi, în salonul meu, un pacient de vreo 80 de ani a devenit dependent de perfuzii. O asistentă mi-a spus: „Supravegheați-l, vă rog! Atunci când vedeți că e pe terminate lichidul din perfuzie, scoateți-i acul/ seringa din venă!” „Nuuuuuuuuuu!”, am răspuns. „Nu pot face așa ceva!” „Dacă nu faceți asta, intră aer în organism și va muri!!!”, mi-a spus. Am făcut-o. A doua zi am solicitat, cu succes, externarea. De-atunci nu m-am mai internat niciodată. Sper să mor fără a fi constrâns să mai fiu internat.

      Între timp, mentalitatea personalului din sistemul sanitar a evoluat grozav. A rămas însă neclintită drama infrastructurii, dacă ne raportăm la standardele secolului în care supraviețuim. Să ajungi în spital, un spațiu al oblojirilor, și să fii apoi livrat rudelor ca și cum ai fi solicitat servicii de crematoriu (pe viu, pe viu, pe viu!) este o monstruozitate fără egal! Am printre prieteni și medici de excepție. Toți mă sfătuiesc să-mi gestionez acasă hachițele care-mi hărțuiesc sănătatea. Ce mai tura-vura, spitalele au devenit un fel de inamic public! Nu doar ineditele servicii de crematoriu, ci și microbii care colcăie peste tot îți amenință firava ființare.

      În ultimul timp tot aud despre medici eroi. Dar știu că e vai de țara care are nevoie de eroi! Nu-i acuz pe cei din sistemul sanitar care vor să-și abandoneze meseria. Politicienii vor ca aceștia să se sacrifice lucrând într-un mediu în care investițiile serioase n-au fost prezente nici în ultimii 30 de ani. În majoritatea spitalelor avem doar o atmosferă jenantă de sclipici electoral; atât. Președinții, prim-miniștrii, miniștrii, parlamentarii post-decembriști și mulți alții care au/ avut competențe decizionale sunt pentru mine niște criminali. Ar fi inutil să ofer și alte argumente, de vreme ce instituțiile abilitate prin lege și morală să ne livreze sănătate ne oferă (contracost, evident) moarte înspăimântătoare. Tocmai de aceea, în limitele spațiului alocat de redacție, nu voi mai trimite către vinovați decât un singur cuvânt…

      Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor! Criminalilor!

      Duminica a XXVI a după Rusalii

      În Duminica aceasta ni se relatează cum Domnul Hristos s-a întâlnit cu ucenicii Săi și le-a spus lor această pildă: „Unui om bogat i-a rodit din belșug țarina. Și el cugeta în sine, zicând: Ce voi face, că n-am unde să adun roadele mele? Și a zis: Aceasta voi face: Voi strica hambarele mele și mai mari le voi zidi și voi strânge acolo tot grâul și toate bunătățile mele; Și voi zice sufletului meu: Suflete, ai multe bunătăți strânse pentru mulți ani; odihnește-te, mănâncă, bea, veselește-te.Iar Dumnezeu i-a zis: Nebune! În această noapte vor cere de la tine sufletul tău. Și cele ce ai pregătit cui vor rămâne?Așa se întâmplă cu cel ce-și adună comori sieși și nu se îmbogățește în Dumnezeu.”

      Bogăția omului e conștiința lui după chipul lui Dumnezeu și darurile, virtuțile dumnezeiești: credința, nădejdea, bunătatea, dreptatea, pacea, îndelunga răbdare, întelepciunea, înfrânarea poftelor, stăpânirea de sine, curajul, bărbăția așa cum spune Maxim Mărturisitorul: „Virtuțile sunt însușiri ale dumnezeirii pe care le-a răsădit Dumnezeu în noi sub forma noastră umană… În ele e Dumnezeu prezent în noi. E ochiul luminii, Harului, prin care ne împărtășim de lumina divină”. Cine se îmbogățește în Dumnezeu? „Se îmbogățește acela care devine mare prin muncă, care de la o zi la alta se leapadă de mândrie, de iubirea de sine, de aroganță, care devine treptat sărac cu duhul. Se îmbogățesc cei din ai căror ochi curg lacrimi – lacrimi pentru acea necurăție care îi înconjoară, pe care n-o pot suporta inimile lor, lacrimile unei dureri nemăsurate pentru șuvoaiele de sânge cu care popoarele creștine înroșesc fața pământului. Se îmbogățesc cei care fără de lacrimi nu pot privi la Crucea lui Hristos. Aceștia devin flămânzi și însetați de dreptatea supremă a lui Dumnezeu”(Sf. Ioan Gură de Aur).

      Hrana sufletului curat este iubirea pe care o avem către ceilalţi, este rugăciunea pe care o facem către Dumnezeu, este bucuria Harului care vine din slubele dumnezeieşti. Sufletul curat adună-n el tot ce-i frumos, de fapt adună în el dragostea pentru ceilalţi oameni şi pentru Dumnezeu. Evanghelia se încheie printr-o concluzie dureroasă pentru unii: „Aşa se întâmplă cu cel care îşi adună bogăţii lumești pentru sine însuşi şi nu se îmbogăţeşte în Dumnezeu” (Luca 12, 21). Sfârşitul în iad al bogatului lacom şi nemilostiv este cauzat de patima sau obsesia lui pentru a acumula averi materiale trecătoare.

      Evanghelia ne arată însă că există şi o altă formă de îmbogăţire decât îmbogăţirea cu averi materiale trecătoare. Şi anume, îmbogăţirea spirituală în Dumnezeu, adică îmbogăţirea sufletului cu daruri spirituale, cultivate ca virtuţi ale sufletului: credinţa, iubirea, smerenia, răbdarea, speranţa, milostenia. Aceste bogăţii sau comori spirituale se adună în sufletul nemuritor al omului, iar moartea fizică a trupului nu le poate risipi. Ele sunt lumina sufletelor sfinţilor.

      Pr. Liviu Burlacu, Centrul „Izvorul Tămăduirii” Bacău

      Teleșcoala noastră (XV)

      Ediția de toamnă

      Așteptată într-o atmosferă destinsă (orizontul examenelor e îndepărtat), seria a doua a întâlnirilor de la TVR2 (în parteneriat cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării) se ocupă în continuare de clasele terminale, oferindu-le elevilor modele de rezolvare a subiectelor și sfaturi pe care nu le-am auzit în prima serie (16 mart. – 12 iun.). De pildă, pe 7 octombrie, se dau bune sugestii de folosire a ciornei: e locul încercărilor nepenalizate, dar poate fi și o capcană perfidă dacă ne trezim că scriem în neștire, consumând din timpul rezervat redactării propriu-zise. Profesoara atenționează că pentru lizibilitate se acordă un punct, dar ea nu-l obține, pentru că scriind cu markerul pe tablă, inventează litere: t urmat de i devine un singur semn, ca și ă, realizat dintr-o singură mișcare. Nici lectura numeralului nu e cea normată: „[doisprezece] februarie”, în loc de „douăsprezece”.

      Campanie pro lectură

      Pe 13 octombrie, „profesoara (nu profesorul!) de limba şi literatura română” I. P. din Curtea de Argeș ne-a oferit o lectură onestă (cam de nota 8) a unui fragment de text și ne-a atenționat că în rezolvarea oricărui subiect de examen trebuie anticipate riscurile acestei operații. Pe 5 noiembrie, colega ei din București, C. B., a citit aproape perfect poezia „Departe sunt de tine…”, implicându-ne în gama de sentimente și trăiri eminesciene. (Nu la fel a procedat profesorul din ziua de 23 septembrie, care a parcurs textul fără a-i sublinia logica şi fără cea mai mică vibraţie afectivă.)

      Pentru nota maximă

      Matematica rămâne disciplina care cultivă partea metodică a științei, adresându-se prin aceasta nu doar elevului, ci și profesorului. Pe ecran sunt figurate cele zece evenimente ale lecției (recunoscute după acronimul CEAPDOFERT), iar trecerea de la un moment la altul nu e deloc întâmplătoare. De pildă, M. B., pe 4 nov., a „mutat” cursorul pe poziția cu nr. 6 (obținerea performanței) când a zis: „Ei, acum, dragii mei, vom păși pe o treaptă mai sus, pentru că cei ce urmăresc Teleșcoala sunt dintre cei mai isteți elevi”. A urmat o demonstrație de agerime matematică, țintind aplicarea unor repere teoretice. Concomitent cu vorbele „Aveți aici o imagine a podului de peste Tamisa”, cursorul a trecut către cifra 7, corespunzătoare feedbackului.

      Erata continuă

      a) Cratimă lipsă: „Verde Împărat”; cratimă izolată de blancuri: „Harap – Alb” (ambele, 2 nov.); în aceeași ediție (28 oct.), o cratimă pleonastică („raportul dintre geniu-om comun”) și una lipsă („Părea un fulger nentrerupt”; corect: ne-ntrerupt); cratimă polivalentă („după-amiază”, adverb, diferit de „după-amiaza”, subst.); cratimă zero: „binedispus” (DOOM îl pune la „a binedispune”, când trebuia înregistrat separat; ambele, 13 oct.); litere lipsă: ÎNAINEA REDACTĂRII (7 oct.).

      Duminica a XXXIV-a de peste an

      Iată-ne ajunşi la sfârşitul anului liturgic. Duminica viitoare va începe un nou an liturgic cu perioada Adventului. Fiecare sfârşit de an este timp de bilanţ, deci şi sfârşitul anului liturgic. Iar bilanţul pe care ni-l propune evanghelia este chiar cel ultim, judecata de pe urmă. Astfel, această solemnitate ne priveşte îndeaproape, ne angajează, pentru că şi noi facem parte din Împărăţia lui Cristos şi intenţionăm să-i fim cetăţeni cu drepturi depline.

      Textele biblice din această duminică ni-l prezintă pe Cristos în trei ipostaze: păstor, rege şi judecător. Însă tema centrală a acestei sărbători este caritatea. Fragmentul evanghelic ne prezintă ultima parabolă a lui Isus şi anume cea despre judecata universală şi sfârşitul lumii, atunci când absolut toţi oamenii se vor prezenta în faţa Regelui Cristos pentru a da cont de ceea ce au făcut sau au omis să facă în această viaţă pământească.

      În timp ce Cristos este proclamat „regele universului”, el se identifică cu cei mai săraci şi nevoiaşi dintre oameni. Realitatea este că titlul liturgic al sărbătorii, în ambiguitatea sa, subliniază radicala diferenţă dintre imaginea socială, politică sau economică a „regalităţii” ca putere, prestigiu, şi imaginea evanghelică a „împărăţiei” lui Cristos, care se defineşte exclusiv în termeni de solidaritate, slujire şi dăruire.

      Pentru Isus, la judecata finală, determinantă este deschiderea, disponibilitatea, primirea pe care am făcut-o celor mai mici; iubirea concretă şi gratuită faţă de ei. Această identificare a lui Isus cu cei săraci şi nevoiaşi, arată iubirea lui Dumnezeu faţă de oameni. De aceea, Dumnezeu vrea ca suferinţele omenirii să fie alinate prin iubirea oamenilor unii faţă de alţii.

      Isus nu s-a limitat la cuvinte, nu s-a limitat să ne relateze o parabolă; el a învăţat alegerea celor mici prin viaţa sa. Ni s-a prezentat cu titlurile de Rege şi Mesia, dar, în acelaşi timp, ca un sărac „blând şi smerit cu inima”; s-a comportat ca milostiv şi solidar cu situaţiile umane de-a lungul întregii sale vieţi pământeşti. Să-i căutăm şi să-i iubim pe aceşti fraţi mai mici, pentru ca să auzim şi noi la sfârşitul timpurilor vocea lui Isus spunându-ne: „Veniţi binecuvântaţii Tatălui meu, moşteniţi Împărăţia pregătită pentru voi de la întemeierea lumii” (Mt 25,34).

      Pr. Richardo-Dominic Baciu, Biserica Romano-Catolică „Sf.Nicolae”

      Centura Bacăului: Se montează pasajul pietonal la ieșirea din oraș

        La ieșirea din oraș, spre Vaslui, se montează pasajul pietonal desupra Centurii Bacăului.

        Sursa

        Primăria Bacău a publicat Registrul Spațiilor verzi

          Primarul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu a anunțat că, de astăzi, Registrul Spațiilor Verzi din Municipiul Bacău este public.

          „Sunt 13 ani de la apariția legii 24 din 2007 privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localităților și 9 ani de când Primăria trebuia sa publice registrul. De abia astazi obligația publicării registrului spațiilor verzi este îndeplinită”, a declarat primarul Bacăului.

          Acesta a anunțat că așteaptă opiniile cetățenilor și sesizări despre orice neconcordanțe din acest registru.

          Registrul se găsește la adresa https://municipiulbacau.ro/fise-spatii-verzi/

          Organizația Salvați Copiii trage un semnal de alarmă și cere Guvernului 10 măsuri urgente pentru Educație

          La 30 de ani de la ratificarea Convenției ONU cu privire la drepturile copilului de către România (27 septembrie 1990), se constată că pandemia de Covid-19 a intensificat problemele sociale și economice a sute de mii de familii, afectând profund și pe termen lung modul în care copiilor le sunt respectate drepturile lor, în special în planul educației, sănătății și condițiilor generale de viață. Ținând seama de datele alarmante cu care se confruntă sistemul de educație din România, Organizația Salvați Copiii propune Guvernului României aplicarea imediată a zece măsuri fundamentale, care să restabilească dreptul tuturor copiilor la educație de calitate și în condiții de echitate.

          La 20 noiembrie, Ziua Internațională a Drepturilor Copilului, guvernele responsabile fac bilanțul progreselor și al nereușitelor. În România, legislația și numeroase structuri instituționale destinate copiilor au fost reformate, dar, cu toate acestea, în domeniul educației, inechitatea, ca efect al subfinanțării cronice, al sărăciei și excluziunii socio-economice, capătă proporții amenințătoare în contextul actual al pandemiei. Această concluzie se întemeiază pe datele statistice aflate în evoluție negativă și pe multiplele realități ostile calității în educație și accesului la școală cunoscute atât de către specialiști, cât și de către cei implicați direct în procesul educațional, cadre didactice, părinți și elevi.

          Acesta este rațiunea pentru care Organizația Salvați Copiii propune următoarele 10 măsuri pentru educația copiilor:

          1. Respectarea principiului echității

          În condițiile în care Comisia Europeană a atras atenția României asupra faptului că ”Echitatea, caracterul incluziv și calitatea educației rămân provocări importante și subliniază necesitatea unor reforme strategice în acest domeniu.” și ”Din cauza infrastructurii digitale inadecvate, a materialelor didactice necorespunzătoare și a competențelor digitale insuficiente, trecerea la învățământul la distanță, necesară în contextul epidemiei de COVID-19, creează probleme pentru instituțiile de învățământ și formare, pentru cadrele didactice și pentru elevi, în special pentru elevii defavorizați și pentru romi”, este nevoie ca Ministerul Educației și Cercetării să elaboreze și să supună dezbaterii publice un plan strategic coerent și adecvat bugetat pentru asigurarea echității în educație, cu prioritate copiilor dezavantajați, copiilor cu cerințe educaționale speciale și copiilor cu dizabilități.

          Intervențiile punctuale, finanțate din fondurile europene alocate ciclului programatic actual sau din Mecanismul de Redresare și Reziliență pot răspunde unor nevoi ale elevilor vulnerabili, dar nu pot asigura echitatea educației într-o țară în care defavorizarea și riscul educațional sunt fenomene complexe, care afectează în mod inegal și profund copiii și unitățile de învățământ.

          Copiii din comunitățile și familiile aflate în sărăcie sau aflate în condiții de marginalizare socială și economică au fost cei mai afectați în acest an, atât din punct de vedere social, prin accesul tot mai limitat la servicii sociale și de sănătate, dar mai ales în ceea ce privește accesul lor fizic la cunoaștere și interacțiune socială, prin educație de calitate. Astfel, deși situația lor s-a degradat constant, odată cu evoluția pandemiei și a impunerii unor restricții sociale, măsurile care să-i vizeze cu prioritate pe aceștia au lipsit și nu au făcut obiectul unei strategii și a unui plan de acțiune adecvat.

          2. Deschiderea școlilor și educație față în față, în condiții de siguranță, începând cu luna ianuarie 2021

          Educația on-line pentru copii de vârste mai mici (preșcolari și elevii din ciclul primar) este o pseudo-soluție deoarece nu permite dezvoltarea competențelor sociale, a abilităților de comunicare și de asimilare a valorilor sociale, creează dificultăți majore părinților care au un loc de muncă, crește considerabil timpul petrecut în fața ecranelor cu consecințe comportamentale, neurologice și medicale considerabile și nu este de natură să asigure achizițiile cognitive necesare în cea mai importantă perioadă a dezvoltării copiilor.

          De aceea, urmând exemplul altor state europene care au pus educația copiilor pe lista priorităților, Organizația Salvați Copiii solicită Guvernului României să deschidă la 11 ianuarie 2021 toate unitățile de învățământ preșcolar și din clasele 0-4, asigurând totodată măsurile de siguranță și materialele sanitare (măști, dezinfectanți etc.) necesare pentru prevenirea răspândirii COVID-19 în școală și în comunitate. Scenariile galben ori verde trebuie decise în funcție de gradul de aglomerare a grupelor de copii la clasă.

          Pentru elevii mai mari (învățământ secundar sau liceal), deși educația on-line poate reprezenta, măcar parțial, o soluție, în condiții de pandemie, se consideră că revenirea lor în spațiul școlar trebuie să constituie o prioritate mai ales în localitățile mai puțin afectate de pandemie și în școlile unde numărul redus de elevi permite distanțarea fizică de cel puțin 1,5 m între elevi.

          3. Respectarea regulii de organizare a formațiunilor de studiu pentru maximum 20 copii în clasă

          Pentru a permite respectarea unei distanțări fizice adecvate în procesul educațional față în față pentru toți preșcolarii și elevii claselor primare, este nevoie ca formațiunile de studiu să fie reduse la un număr de 15-20 copii/grupă sau clasă. În baza art. 63 alin. 3 și 3^1[3] din Legea nr. 1/2011 a educației naționale și în condițiile în care studiile ne arată că peste o treime dintre elevii din România învață în școli cu spații excedentare, în timp ce aproape un sfert dintre ei sunt înscriși la școli supra-aglomerate, de aceea Organizația Salvați Copiii solicită Ministerului Educației Naționale să facă publică situația unităților de învățământ în care funcționează formațiuni de studiu cu un număr de elevi/preșcolari mai mare decât maximum prevăzut de legea educației naționale, să identifice și să comunice soluțiile optime pentru reluarea în siguranță a activității didactice față în față în aceste unități de învățământ, dar și să supună dezbaterii publice un set de măsuri care să poată contribui la evitarea unor astfel de situații în viitor.

          4. Evaluarea rămânerilor în urmă și implementarea măsurilor remediale

          Atât organizațiile care promovează drepturile copiilor și educația incluzivă, cât și specialiștii au atras în mod repetat atenția asupra faptului că este nevoie de o evaluare serioasă a impactului pe care l-au avut închiderea școlilor și accesul inegal la internet și tehnologie, recomandând ca profesorii să fie încurajați să evalueze rămânerile în urmă și să fundamenteze planuri de remediere pentru elevii care nu au avut sau au avut un acces limitat la învățarea on-line. Orice amânare a acestor evaluări sau a implementării unor măsuri remediale adaptate nevoilor fiecărui elev și comunități școlare nu va face decât să adâncească pierderile de învățare, condamnând numeroși elevi din grupurile vulnerabile la insucces școlar și risc major de părăsire a școlii. Din această perspectivă devine crucială extinderea progresivă a programelor de tip „Școală după școală”, cu un program de la 8.00 la 16.00/17.00 și o masă caldă.

          5. Comunități sigure pentru școli sigure și resurse umane competente

          Deschiderea grădinițelor și a școlilor în condiții de siguranță depinde în mare măsură, dar nu în totalitate, de măsurile și regulile implementate în spațiile de educație. O importanță majoră o au însă și respectarea măsurilor de prevenție în proximitatea unităților de învățământ, mai ales de către adulții care însoțesc copiii către și de la școală, precum și asigurarea unor alternative sigure de transport pentru copiii care frecventează grădinițe sau școli aflate la distanță de domiciliu. O măsură imediată ar trebui să o constituie asigurarea transportului școlar, nu doar în mediul rural, ci și în cel urban, prin achiziționarea de microbuze școlare și angajarea de șoferi, folosind modelul transportului clienților marilor rețele de magazine.

          Pentru a putea asigura un număr redus de elevi în grupă sau clasă în învățământul preșcolar și primar, dar și condiții sanitare corespunzătoare în unitățile de învățământ sau intervenții adaptate de educație remedială pentru elevii care nu au acces sau au un acces limitat la educația on-line, este nevoie de suplimentarea personalului didactic și nedidactic, pe baza unei analize de nevoi derulate în toate unitățile de învățământ, și pregătirea acestora pentru dobândirea de competențe digitale și abilități de comunicare la distanță. În vederea realizării acestei redimensionări a resurselor umane, școlile trebuie să se bucure atât de sprijinul financiar necesar, cât și de suficientă flexibilitate, pentru a putea opta pentru cea mai potrivită soluție (plata suplimentară a profesorilor dispuși să își suplimenteze activitatea, angajarea altor cadre didactice calificate sau externalizarea unor servicii conexe activității didactice directe).

          6. Asigurarea predictibilității în educație

          Pentru ca școlile și comunitățile locale să-și poată planifica eficient prioritățile de alocare a resurselor și organizare a activității, autoritățile trebuie să creeze un cadru predictibil de organizare a procesului educațional, indicând scenarii alternative bazate pe indicatori clari cu privire la investițiile în infrastructură, personalul didactic și nedidactic, adaptarea curriculum-ului la noul context, asigurarea din timp a tehnologiei și resurselor didactice și a accesului la educație. Experiența modului în care a fost organizat debutul acestui an școlar arată clar modul în care lipsa acestei predictibilități a făcut ca resurse financiare importante să fie investite în adaptarea mediului școlar la cerințele scenariilor verde sau galben, pentru ca după mai puțin de două luni toate școlile să fie obligate să treacă la învățare on-line/la distanță, inclusiv în localitățile cu o rată mică de transmitere a virusului.

          Reputați specialiști în domeniu au evidențiat că, în educație, este nevoie de ”indicarea unui orizont de timp pentru reluarea activităților convenționale, eventual diversificat pe maxim două scenarii, astfel încât instituțiile școlare, cadrele didactice, elevii să poată să-și realizeze realist propriile <foi de parcurs de învățare>”.

          7. Participarea în procesul decizional a elevilor, părinților și cadrelor didactice

          Pentru a construi și dezvolta o relație de încredere cu toți partenerii educaționali și a asigura sprijinul acestora, mai ales în această perioadă, este nevoie de un mecanism funcțional care să asigure participarea elevilor, a părinților și a cadrelor didactice atât la procesul de luare a deciziilor, cât și la monitorizarea modului în care aceste decizii sunt puse în practică în fiecare școală. În mod concret, Organizația Salvați Copiii solicită Ministerului Educației și Cercetării ca, până la începutul semestrului al doilea din acest an școlar, să analizeze, împreună cu toți partenerii educaționali, cadrul juridic privind organizarea activității școlilor în contextul pandemic (Ordinul comun al ministrului educației și cercetării și ministrului sănătății nr. 5487/1494/2020) și să aducă îmbunătățirile necesare.

          Totodată, este nevoie de crearea unui mecanism participativ și eficient de monitorizare a respectării condițiilor igienico-sanitare, atât în unitățile de învățământ, cât și în afara acestora, mai ales în mijloacele de transport în comun. Nu în ultimul rând, crearea unor mecanisme legale de consultarea periodică a elevilor și modificarea structurii consiliilor de administrație ale școlilor sunt propuneri reiterate de cel puțin două decenii de către copii și ignorate sistematic de către autorități.

          8. Depolitizarea sistemului de învățământ

          Profesionalizarea sistemelor de management în domeniul educație, fie că vorbim despre inspectoratele școlare ori despre consiliile de administrație ale școlilor, reprezintă condiția fundamentală pentru obținerea performanței educaționale, a transparenței decizională și financiare și a implementării la nivelul unității de învățământ a principiului autonomiei. Presiunea partidelor politice a condus la schimbări repetate ale componenței structurilor de conducere menține statu quo-ul precar și inechitabil al educației și la slăbirea și decredibilizarea poziției de manager școlar. Datele statistice din cei 30 de ani de eșecuri în educație demonstrează acest lucru.

          Depolitizarea învățământului, prin numirea prin concurs a inspectorilor, a managerilor de școală sau a altor structuri de decizie, va face posibilă revizuirea sistemului de indicatori de performanță, asigurarea autonomiei școlare și implicarea în procesele decizionale a cadrelor didactice, a părinților și a elevilor. Totodată, eliminarea politicului din sistemul preuniversitar va întări poziția Agenției Românea Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), singura instituție independentă de evaluarea calității și echității în educație în mediul școlar preuniversitar.

          9. Majorarea costului standard per elev și introducerea unor coeficienți de corecție optimi

          Conform celor mai recente date disponibile, dintre statele membre ale Uniunii Europene, România avea cel mai scăzut nivel al cheltuielilor per elev la nivelul educației preșcolare, primare și gimnaziale, iar raportul față de media cheltuielilor la nivelul Uniunii Europene variază între 37,8% – pentru nivelul preșcolar, 24,7% – pentru nivelul primar și 40,8% pentru gimnaziu.

          În plus, trebuie să se țină cont de faptul că desfășurarea în condiții de calitate și siguranță a procesului educațional în condițiile generate de criza COVID 19 necesită resurse suplimentare, atât sub aspectul resurselor umane (pentru a asigura un număr adecvat de elevi/copii la nivelul formațiunilor de studiu), cât și sub aspectul bunurilor și serviciilor (dispozitive și echipament ITC, acces adecvat la internet, produse igienico-sanitare etc.). Viitorul cost standard per elev trebuie să răspundă și nevoilor emergente de formare profesională a cadrelor didactice și să beneficieze de coeficienți flexibili de corecție pentru a permite obținerea finanțării echitabile în zonele dezavantajate.

          E important de menționat că finanțarea deficitară a învățământului a perpetuat participarea financiară a părinților în susținerea școlilor (așa-numitele costuri ascunse), care, în 2018, era în medie per copil de 3.093 de lei, dublu față de costurile din 2010, de 1.490 de lei.

          10. Respectarea legii în alocarea a cel puțin 6% din PIB pentru educație începând cu anul 2021

          Comisia Europeană și-a reiterat recent avertismentul cu privire la faptul că România continuă să aibă unul dintre cele mai scăzute niveluri ale cheltuielilor publice pentru educație, ajungând la doar 3,2% din PIB în 2018, față de o medie la nivelul UE de 4,6% și cu o creștere reală de doar 1% față de anul 2010. La fel de îngrijorător este faptul că nivelul acestor cheltuieli a scăzut cu 16% pentru nivelurile preșcolar și primar, etape ale procesului educațional care pot asigura cel mai eficient egalitatea de șanse și incluziunea reală a copiilor proveniți din grupurile vulnerabile.

          În această perioadă, mai mult decât niciodată, date fiind condițiile crizei sanitare generate de COVID-19, fără o finanțare suplimentară a educației publice, România nu va putea asigura respectarea dreptului la o educație publică de calitate pentru fiecare copil.

          Lipsa evaluării stării sistemului de educație (infrastructură, personal suplimentar, programele „A doua șansă”, „Școală după școală”, bunuri și servicii pentru elevi, medicină școlară, transport etc.) perpetuează inegalitățile între urban și rural.

          sursa: edumanager.ro

          Ajutoare de la stat pentru sectorul cultural

            100 de milioane de euro sunt puse la dispoziție printr-o schemă de ajutor de stat firmelor din domeniul evenimentelor culturale. Granturile se vor acorda organizatorilor de evenimente culturale și festivaluri, dar editurilor și librăriilor. Sprijinul individual poate ajunge până la maximum 800.000 de euro pentru un beneficiar.

            Pot solicita aceste sume organizațiile neguvernamentale și societățile comerciale care au desfășurat activități în ultimii doi ani, în domeniul artelor spectacolului (teatru, muzică, dans), în artele vizuale (pictură, sculptură, film, fotografie), dar și în patrimoniu, carte, audio-vizual, educație culturală. Pentru a primi banii, mai întâi, solcitanții trebuie să se înscrie în Registrul Sectorului Cultural gestionat de Institutul Naţional de Cercetare şi Formare Culturală. Termenul până la care pot face acest demers expiră pe 25 noiembrie.

            Preînscrierea este necesară pentru evaluarea impactului bugetar al schemei de ajutor de stat pentru sprijinirea sectorului cultural, astfel încât bugetul alocat să fie cel necesar și suficient, au transmis reprezentanții ministerului de resort.

            Înscrierea în Registrul Sectorului Cultural se face pe categorii de beneficiari – organizații neguvernamentale (ONG) și societăți comerciale, în niciun caz nu va fi permisă antreprenorilor care lucrează ca persoană fizică autorizată.

            Între 4.000 și 800.000 euro

            În total, sunt cinci tipuri de granturi care se acordă acestui domeniu, în funcție de numărul de bilete vândute în anii precedenți.

            Astfel, la măsura 1, se asigură microgranturi de câte maximum 4.000 euro/beneficiar pentru operatorii culturali care nu au avut venituri din vânzarea de bilete.

            Prin măsura 2, beneficiarii care au  organizat, anul trecut, un festival cultural cu vânzare de bilete vor putea accesa granturi reprezentând 25% din valoarea brută a biletelor vândute, dar nu mai mult de 800.000 euro.

            Măsura 3 prevede ajutoare de stat operatorilor culturali care au organizat evenimente culturale în 2019 și au avut venituri din bilete vândute la evenimentele muzicale și evenimente de tip stand-up comedy. Aceștia pot primi un ajutor de stat reprezentând 5% din valoarea brută a biletelor vândute la maximum 10 evenimente organizate, 7% din valoarea brută a biletelor vândute la 11 și 50 de evenimentele organizate în 2019, sau 9% din valoarea brută a biletelor vândute la peste 50 de evenimentele organizate.

            Ajutoarele sunt valabile și pentru alte tipuri de evenimente culturale decât cele muzicale ori de stand-up comedy, caz în care se va plăti echivalentul în lei a 50% din valoarea brută a biletelor vândute la evenimentele organizate în 2019, dar nu mai mult de 800.000 euro.

            Măsura 4 se va adresa librăriilor care pot primi granturi de 25% din valoarea brută a vânzărilor de carte din 2019, dar nu mai mult de 800.000 euro.

            În fine ultima măsură vizează editurile, acestea putând obține sprijin de stat reprezentând 25% din valoarea brută a vânzărilor fizice directe de carte înregistrate anul trecut.

            O nouă investiție de amploare în Moinești

              A fost demarată procedura de atribuire a contractului de execuție lucrări pentru AMENAJAREA TERENULUI DE SPORT AL COLEGIULUI TEHNIC „GRIGORE COBĂLCESCU” din municipiul Moinesti.
              Primarul municipiului Moinești, Valentin Vieru, a anunțat că lucrările vor începe în primăvara anului viitor și vor cuprinde:
              – amenajarea a 3 TERENURI DE SPORT (2 terenuri multisport și un teren de tenis);
              – lucrări de refacere a infrastructurii terenului – refacerea planeității suprafeței;
              – lucrări la suprastructura terenului – covor sintetic și delimitarea celor 3 terenuri de sport;
              – tribună, împrejmuire teren și iluminat.
              Valoarea estimată a lucrărilor este de 670.440 lei.

              Urmărit naţional, depistat de poliţiştii Secţiei 3 Poliţie Rurală Oneşti

                Poliţiştii din cadrul Secţiei 3 Poliţie Rurală Oneşti au depistat şi reţinut un tânăr, de 26 de ani, din comuna Coţofăneşti, dat în urmărire naţională pentru comiterea infracţiunilor de conducerea unui autovehicul sub influenţa alcoolului şi cu permis anulat.

                Ieri, 20 noiembrie a.c., poliţiştii din cadrul Secţiei 3 Poliţie Rurală Oneşti au depistat un tânăr care era dat în urmărire naţională. Pe numele acestuia a fost emis mandat de executare a pedepsei închisorii pentru o perioadă de 2 ani şi 4 luni pentru comiterea infracţiunilor de conducerea unui autovehicul sub influenţa alcoolului şi cu permis anulat.

                Bărbatul a fost încarcerat în Penitenciarul Bacău.

                Sancționat contravențional pentru transport ilegal de persoane

                  La data de 20 noiembrie a.c., polițiștii rutieri din Bacău au depistat un bărbat, de 68 de ani, care transporta, contra cost, 5 persoane, pe ruta Bacău-Roşiori, fără a deţine autorizaţie taxi. Bărbatul a fost sancționat contravențional cu amendă în valoare de 1.000 de lei, conform Legii 38/2003 și i-au fost reţinute certificatul de înmatriculare şi plăcuţele cu numărul de înmatriculare pentru 6 luni.

                  Sadoveanu – 140

                    Captură filmare „Șezătoare la Săucești”, ținută în toamna anului 2013

                    A devenit o frumoasă tradiție ca în fiecare toamnă Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Bacău să aloce o ediție a „Conexiunilor culturale” evocării personalității lui Mihail Sadoveanu. Argumentul este unul cronologic (coincidența face ca ambele date din parcursul biografic al uriașului scriitor să se situeze în sfera toamnei: 5 nov. 1880 – 19 oct. 1961), dar mai ales unul valoric: Eugen Simion vorbea de „continentul Sadoveanu”, Al. Paleologu îl găsea „cel mai intelectual scriitor român de la Eminescu încoace”, iar Constantin Ciopraga, tot cu un superlativ, constata că Sadoveanu este „cel mai mare cunoscător al limbii române”. Sunt surprinse aici dimensiunea impresionantă a operei, erudiția și respectiv devotamentul față de graiul străbun.

                    La 140 de ani de la naștere, se cuvine să reactivăm, la întâmplare (anvergura personalității sale ne permite hazardul), puncte din tabloul sadovenian, devenite aproape curiozități: romanul „Baltagul” a fost scris în doar 8 zile, însă dospirea subiectului a înregistrat ani în şir; „Hanul Ancuței” (pe care autorul îl consideră „tot un fel de roman”) a zăbovit în mintea sa nu mai puțin de 7 ani, iar subiectul din „Nunta domniței Ruxanda” l-a urmărit 5 ani. Chintesențe ale gândirii sadoveniene merită a fi rostite oricând. Iată două dintre ele – una despre limba română: „Dicționarele au unele cuvinte uzate care așteaptă un scriitor nou, capabil să le redea vigoarea”, și cealaltă despre viața datoare Celui de Sus: „Proprietatea pământului și a lucrurilor nu-i a omului, ci a lui Dumnezeu”.

                    În condițiile speciale pe care le traversăm, propunem o întoarcere în timpul deloc îndepărtat. Din arhiva C.J.C.P.C.T. Bacău, am extras secvențe dintr-o „Șezătoare la Săucești”, ținută în toamna anului 2013, sub tutela „Hanului Ancuței” (moderator, Florin Zăncescu; realizator, Amedeo Spătaru). Cu vorbe meșteșugite asimilate natural de elevii școlii din localitate, cu Rugăciunea Domnească rostită de slujitorul bisericii (ca altădată vlădica Iosif, chemat să blagoslovească popasul din „Frații Jderi”), cu muzică și jocuri tradiționale, totul în decorul autentic al bogatei toamne săuceștene, evenimentul ne-a umplut sufletul de bucuria întâlnirii cu arta românească nepieritoare.

                    Evenimentul poate fi vizionat pe canalul Youtube, accesând „Şezătoare la Săuceşti”.

                    Lucian Șova a demisionat din toate funcțiile deținute în PSD Bacău

                      Lucian Șova a anunțat pe pagina sa de facebook că a demisionat din funcțiile de președinte executiv al organizației județene și președinte al organizației municipale Bacău.
                      „Doar rațiuni de simetrie m-au făcut să amân cu o lună gestul pe care ar fi trebuit să-l fac pe 22 Octombrie 2020. 22 Noiembrie 2018 a fost ziua demisiei de onoare din funcția de Ministru al Transporturilor, ca urmare a votului unanim împotriva mea, al șefilor de organizații județene, deși nici măcar unul nu a putut explica acest vot, în fine, a fost de fapt voința președintelui de atunci al PSD, de a crea loc altei persoane. Se pare că “istoria se repetă”… oarecum.
                      22 Noiembrie 2020, consider că trebuie să fie ziua demisiei de onoare din funcțiile de conducere ale organizațiilor județeană și municipală, gest firesc urmare a votului împotriva candidaturii mele pentru locul întâi la Senat, unanim exprimat, nu știu de ce, tot neargumentat de colegii șefi de organizații.
                      PRIVIND RETROSPECTIV, gândesc că poate am „supărat “ cu….
                      Centura Bacăului
                      – Aeroportul George Enescu
                      – Radioterapie
                      – Drumuri naționale…..proiecte de suflet pentru Bacău.
                      Vă mulțumesc tuturor celor care ați avut încredere in mine, mi-ați scris, m-ați motivat și încurajat să împlinesc vise pentru Bacău. Vă doresc sărbători cu sănătate și liniște !”, a scris Lucian Șova, pe pagina sa de facebook.
                      Lucian Șova (n. 31 mai 1960) este un om politic român, ales deputat în 2012 și 2016, și numit ministru al Comunicațiilor și Societății informaționale în Guvernul Mihai Tudose. Șova a urmat cursurile Facultății de Inginerie Mecanică din cadrul Universității din Brașov (1980-1985), specialitatea Autovehicule Rutiere. Este masterand în Managementul Calității în Transporturi Rutiere la Universitatea din Oradea (2006).

                      A studiat la Institutul Național de Administrație București, obținând calificarea de manager în Administrația Publică. În 2009, a urmat un curs de securitate și bună guvernanță la Universitatea Națională de Apărare „Carol I”.

                      În politică a intrat în septembrie 1999, în organizația municipală Bacău, fiind consilier local în perioada 2000-2002. În 2010 a fost ales vicepreședinte al organizației județene Bacău. A fost președinte al Consiliului de administrație al Spitalului Județean Bacău între 2010 și 2012.

                      În cadrul Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului a deținut funcțiile de: consilier personal al ministrului Transporturilor (ianuarie-mai 2001); director general adjunct la Autoritatea Rutieră din România (2001-2002); director general la Departamentul Transporturi Rutiere (2002-2005).

                      A fost membru în comisiile de transporturi și de industrie din Parlament, secretar de stat la Ministerul Economiei (2009) și consilier personal al Ministrului Economiei.

                      În legislatura 2012-2016, a fost deputat PSD, votat în Colegiul 4 Bacău. În Parlament a fost membru în Comisia pentru Industrii și Servicii și, din 2014, secretar în comisia pentru Transporturi și Infrastructură. A fost reales deputat PSD de Bacău în 2016 și numit secretar al Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură. Între 29 ianuarie 2018 și 22 februarie 2019 a fost ministru al Transporturilor și infrastructurii.

                      Pestă porcină, la intrarea în Bacău

                        Încă un focar de pestă porcină africană a fost identificat, în județ, de la cea mai recentă raportare. Astfel, potrivit Direcției Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Bacău, la această dată, în județ evoluează trei focare de Pestă Porcină Africană la porcul domestic. Mai exact, pe lângă focarele din Răcăciuni și Parava, deja anunțate cu câteva zile în urmă, a mai fost identificat încă unul, în comuna Letea Veche. Cazurile sunt la gospodăriile populației din localitatea Ruși – Ciutea.

                        „În trasabilitatea bolii, 2 suine au murit, iar în cadrul măsurilor de combatere și asanare a bolii, 31 suine au fost ucise și neutralizate, cu respectarea legislației sanitare veterinare în vigoare”, au precizat reprezentanții DSV Bacău.

                        Proprietarii animalelor afectate de pesta porcină africană vor fi despăgubiți de stat, în condițiile prevazute de lege. Gospodăria afectată, inițial, a  fost plasată sub supraveghere oficială, fiind aplicate măsuri de restricție pentru circulația persoanelor, animalelor, produselor, subproduselor și mijloacelor de transport. De asemenea, sunt active restricțiile pentru 43 cazuri de pestă porcină africană la porc mistreț în Fondurile cinegetice de pe raza județului Bacău.