sâmbătă, 20 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1608

IMM Leasing: Ajutor pentru cumpărarea de echipamente și utilaje, până la sfârșitul anului

Până la sfârșitul anului, firmele băcăuane care au fost afectate de pandemie pot accesa mai multe programe de susținere din partea statului. Unul dintre acestea este IMM Leasing, schemă de finanțare prin care se acordă garanţii de stat pentru finanţările de tip leasing financiar, destinate achiziţionării de echipamente și utilaje.

Împreună cu alte măsuri luate în vara lui 2020, în contextul crizei sanitare, IMM Leasing face parte din planul de relansare economică, stabilit de Guvern. De altfel, această schemă de finanțare este concepută după modelul programului IMM Invest, statul obligându-se să garanteze „finanțarea de tip leasing acordată de societatea de leasing financiar, iar beneficiarul programului își asumă obligația să ramburseze statului sumele datorate, ca urmare a executării garanției de către finanțator, în situația producerii riscului de credit”. Poate obține aceste susțineri din partea statului orice societate sau societate cooperativă, societate agricolă, cooperativă agricolă de producție, persoană fizică autorizată, întreprinzător titular al unei întreprinderi individuale sau întreprindere familială, autorizate potrivit dispozițiilor legale în vigoare, asociație sau fundație nonprofit care desfășoară activități economice.

Garanții de maximum 5.000.000 lei

Prin acest program, se urmărește stimularea dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii și a întreprinderilor afiliate care au un număr egal sau mai mare de 250 de angajaţi.

Practic, prin IMM Leasing, se acordă garanţii de stat, de cel mult 80% din valoarea finanţării, exclusiv dobânzile, comisioanele şi alte cheltuieli aferente finanţării garantate, pentru achiziţia, în cadrul unei operaţiuni de leasing financiar, de echipamente IT şi tehnologia informaţiei, sau de maximum 60% din valoarea finanţării (exclusiv dobânzile, comisioanele şi alte cheltuieli aferente finanţării garantate) pentru achiziţia, în leasing, de utilaje şi echipamente tehnologice sau vehicule pentru transport mărfuri şi persoane (doar pentru vehiculele utilizate în scop comercial). Sprijinul total cumulat poate fi de maximum 5.000.000 lei.

Conferința internațională „Le français à l’ére numérique” la Colegiul Național „Vasile Alecsandri”

    Organizată la inițiativa Colegiului Național „Vasile Alecsandri” din Bacău, Conferința internațională „Le français à l’ére numérique” („Franceza în era digitala”) a avut loc pe 19 martie 2021, fiind destinată profesorilor de limba franceză, dar și profesorilor francofoni care predau alte discipline. Evenimentul dedicat Zilei Internaționale a Francofoniei, sărbătorită în fiecare an pe 20 martie, este parte a unui proiect mai amplu al colegiului nostru, proiectul „Centenar Alecsandri”. Promovat inițial în rândul profesorilor de limba franceză din județul Bacău și din țară, prin intermediul rețelelor de socializare și al internetului, evenimentul a căpătat amploare internațională, reunind 138 de participanți, de pe 4 continente, toți motivați de dorința de a-și îmbunătăți tehnicile de predare prin integrarea aplicațiilor IT în cadrul orelor de curs.

    Remarcăm prezența unor invitați de seamă, cunoscuți în spațiul francofon internațional, precum: domnul Yann Librati, directorul Organizației Francofonia din Nice, Franța,  domnul Hicham Essadi, profesor formator Limba franceză din Maroc, doamna Monique Malique, profesor de franceză din Franța și inițiatoarea unor proiecte educaționale francofone în spațiul virtual. De asemenea, au participat cu intervenții extrem de interesante, doamnele conf. univ. dr. Maricela Strungariu și conf. univ. dr. Simina Mastacan, de la Universitatea  Vaile Alecsandri din Bacău, dar și conf. dr. Imème Chaïf, din Algeria, doamna prof. dr. Elena – Sofica Dumitrașcu,  de la Școala Gimnazială „Alexandru cel Bun”, prof. Nicoleta Grozav, de la Colegiul Național „Ferdinand I” din Bacau, încununând astfel demersurile organizatorilor: inspector școlar de Limba franceză, prof. Angela Sterpu – ISJ Bacău,directorul Colegiului Național „Vasile Alecsandri”, prof. dr. Adriana Măcincă și director adjunct al Colegiului Național „Vasile Alecsandri”, prof. Marinescu Georgeta -Limba franceză.

    Actualitatea temei în contextul pedagogic actual este demonstrată de diversitatea zonelor de proveniență a cadrelor didactice participante: Franța, Italia, Spania, Macedonia, Croația, Cipru, Republica Moldova, Rusia, Bulgaria, Gabon, Algeria, Maroc, Mexic, Japonia, România (profesori de franceză din județele : Bacău, Suceava, Galați, Arad, Dâmbovița, Sibiu, Râmnicu Vâlcea și Municipiul București). Unii participanți au ales participarea indirectă și au trimis articole pe această tema, articole care vor fi adunate într- o revistă electronică care va fi publicată cu ocazia Centenarului Colegiului.

    În cuvântul său din deschiderea Conferinței, directorul Colegiului Național „Vasile Alecsandri”, prof.dr. Adriana Măcincă, director, a vorbit despre bogata tradiție a Colegiului în ceea ce privește studiul limbii franceze și a subliniat rezultatelenotabile obținute cu elevii la Olimpiade și concursuri județene și naționale, precum și desfășurarea unor activități de amploare inițiate de departamentul de Limba franceză dedicate Francofoniei de-a lungul anilor, ceea ce face din Colegiul Național „Vasile Alecsandri”„un promotor al valorilor Francofoniei și al interculturalității”.

    În prezentarea sa, domnul Yann Librati a adus în discuție viitorul limbii franceze, o limbă a valorilor umaniste. Învățarea limbii franceze este asemeni unei călătorii, o călătorie în care profesorul, în universul sălii de clasă, gestionează o lume întreagă, prin valorile pe care le transmite, ajutându-i pe elevi să se integreze în această lume. Astfel, în acest nou context al crizei Covid-19, subliniază necesitatea unei „pedagogii a interculturalității, a solidarității și a dezvoltării etice și durabile din punct devedere economic în lumea francofoniei”, o francofonie care va deveni ”mai frumoasă și mai puternică, prin împărtășirea exemplelor de bune practici”.

    Inspectorul de Limba franceză, prof. Angela Sterpu, a subliniat faptul ca „România este unul din pilonii Francofoniei în Estul Europei dar și pe plan mondial, un membru activ în cadrul Organizației Internaționale a Fracofoniei” și a insistat asupra necesității derulării a cât mai multor proiecte educaționale în limba franceză mai ales în spațiul vitual, Internetul oferind aceată posibilitate a schimburilor educaționale.”

    Concluzia conferinței a fost formulată de prof. Marinescu Georgeta: „ În fața provocărilor internetului și a folosirii aplicațiilor la ora de curs , în cadrul școlii online, au fost puși profesorii din lumea întreagă, nu numai cei din Bcaă sau din România. Cu toții a trebuit să ne reinventăm, să găsim metodele și mijloacele cele mai bune, atractive și motivante pentru elevi în continuarea studiului limbii franceze. Datorită internetului, întâlnirea profesorilor din toate colțurile lumii a fost posibilă, iar schimbul de idei și bune practici a fost constructiv. Simt ca în fața acestei noi provocări a unui alt tip de predare nu sunt singură, ci fac parte din marea familia a francofoniei, în cadrul căreia, cu profesori din lumea întreagă, putem face din studiul limbii franceze un ambasador al respctului pentru valori și interculturalitate.”

    În intervalul 15 – 19 martie, departamentul de Limba franceză din cadrul Colegiului Național ”Vasile Alecsandri” a derulat și alte activități coordonate de prof. Aura Arminia, prof. Anca Bogdănel, prof. Ghiuș Elena, prof. Ioana Turcea, prof. Grințescu Ioan și prof. Elena Manoliu, activități care au adus în plin plan valorile promovate de către Francofonie: desene și colaje ale elevilor alecsandrieni, gastronomia franceză și francofonă, concursuri pe teme lingvistice, quizz-uri despre francofonie,dar și o întâlnire online cu cântăreața Ella Vincent din Franța, în timpul căreia elevii au putut lua un interviu acesteia. Toate activitățile au fost dedicate Zilei Francofoniei și Centenarului Alecsandri, expresia tradiției, calității și continuității.

    Prof. Marinescu Georgeta, director adjunct

    Feedback des élèves de la Terminale du Lycée linguistique de Silandro, Italie

    „En général, j’ai apprécié la conférence. Il était intéressant d’entendre comment les gens du monde entier travaillent pour l’éducation et surtout pour le développement de la langue française, en proposant de nombreux projets à cette fin. Il était également intéressant d’avoir un aperçu des nouvelles plateformes et, dans cette courte conférence, j’ai déjà reçu un aperçu de la diversité culturelle du monde, ce qui était assez nouveau pour moi. De temps en temps, à mon avis, il y avait quelques déviations par rapport au sujet réel, mais dans l’ensemble, je peux dire que la conférence était intéressante et bien organisée.” Malloth Miriam

    „En fait, j’ai beaucoup apprécié. C’était intéressant d’écouter des gens de différents pays.Il était intéressant d’entendre un „bon” français mais il était souvent assez difficile comprendre quelque chose. De temps en temps, il y avait une interruption de l’internet mais c’était très excitant d’entendre de nombreuses opinions différentes.” Jaqueline Gurschler

    „Moi personnellement, je pense que cette conférence internationale concernant la Francophonie était vraiment intéressante et enrichissante. Selon moi ils existent beaucoup de pays où on parle le français et donc c’est aussi avantageux d’étudier le français et d’être en contact avec d’autres personnes. Selon moi, apprendre le français veut dire découvrir une culture et une communauté et communiquer avec des autres. J’ai aussi trouvé très bon que n’a pas parlé seulement une seule personne mais qu’il y avait beaucoup de participants qui ont été intégrées à la réunion. Ce dont je me souviens le plus, c’est quand quelqu’un a dit qu’aussi pendant cette pandémie de Covid-19 il faut créer des liens avec des pays francophones et partager et discuter de thèmes qui nous font penser – cela peut être particulièrement avantageux pour nous jeunes. Pour conclure, je voudrais dire que même si les réunions en ligne sont souvent fatigantes parce qu’il faut se concentrer devant l’ordinateur pour beaucoup d’ heures, cette réunion internationale était vraiment intéressante et une toute nouvelle expérience pour moi.” Koblad Lena

    „Je dois dire que cette expérience était intéressante. Il était intéressant d’écouter la langue française avec les différents accents. Tout le monde était très sympathique et informatif. Surtout Yann Librati, Mdm. Dimitrascu et Hicham Essaadani m`ont beaucoup plu. Ils étaient très informatifs et j’ai compris beaucoup. Ils ont parlé du matériel didactique intéressant, par exemple le journal scolaire qu’on fait avec les élèves, qui vont chercher les photos et des textes. Ou bien chanter et regarder des films peut aider à étudier la langue. J’ai aussi vu que la langue est difficile mais belle si on est capable de parler.”  Platzer Anna

    „Pour moi, c’était une nouvelle expérience, car je n’avais jamais participé à une réunion où tant de personnes sont présentes et où tout le monde parle français. Je pense que c’est génial que tant de personnes de différents pays soient présentes. Il a été varié car une grande variété de personnes a présenté quelque chose. On a appris beaucoup de nouvelles choses, même s’il m’a été difficile de tout comprendre. Il est également très intéressant de voir à quel point la prononciation des personnes de différents pays était différente. Il était également intéressant de voir à quel point les présentations des personnes étaient différentes. En général, c’était une réunion intéressante, où j’ai beaucoup appris, car je ne connaissais pas grand-chose à ce sujet au départ.” Stecher Theresa

    „Pour moi, cette expérience a été très intéressante et informative. C’était un bon changement par rapport aux cours habituels. J’ai surtout trouvé positif que des personnes de différents pays y aient contribué. Entre autres choses, j’ai particulièrement trouvé les paroles de Yann Libratti très convaincants et fascinants. Je ne savais pas auparavant qu’il y avait tant de pays francophones et que le français est parlé dans tant de cultures différentes. Je trouve formidable que la langue française soit si répandue et j’ espère qu’elle le restera à l’avenir. C’est pourquoi nous devrions tous y contribuer !” Stocker Franziska

    Închisoare pentru cei care se opun verificărilor Antifraudei Fiscale

      Noi reguli vor fi aplicate în cazul controalelor efectuate de inspectorii Direcției Generale Antifraudă Fiscală (DGAF). Astfel, administratorii de firme care nu le oferă angajaților Antifraudă Fiscală acces la documentele fiscale, după ce, în primă fază, au fost anunțați prin somație, riscă închisoarea de până la șase ani. Prevederea este inclusă într-un ordin al președintelui ANAF, aflat, deocamdată, în dezbatere publică. Modificările legislative intervin după ce numeroase dosare întocmite de Antifrauda Fiscală au fost clasate de instanță, pe motiv că plângerile nu erau însoțite de acte procedurale, gen somații. În prezent, inspectorii emit o simplă invitație la sediul Antifraudă Fiscală, prin care le pot cere firmelor să trimită un reprezentant, cu documentele necesare controlului. În general, aceste invitații sunt ignorate de cei controlați, caz în care riscă doar amendă de 25.000 – 27.000 de lei, dacă sunt firme mijlocii și mari, sau între 6.000 și 8.000 de lei, dacă sunt firme mici ori persoane fizice.

      „La nivelul Direcției Generale Antifraudă Fiscală există soluții de clasare comunicate de organul de urmărire penală motivate de faptul că nu s-a uzitat și comunicat contribuabililor în cauză documentul intitulat somație, nefiind astfel întrunite elementele constitutive ale infracțiunii prevăzute la art. 4 din Legea 241/2005 pentru acest considerent”, se arată în referatul de aprobare al proiectului de ordin.

      În plus, normativul pregătit de ANAF va mai introduce și un alt nou document pe care Antifrauda Fiscală îl va putea folosi în cadrul controalelor, respectiv procesul-verbal de prelevare de probe.

      Fotbal/ Liga a III-a: „CSMeii”, în ascensiune

      Sezonul de primăvară a început bine pentru singura reprezentantă a Bacăului în Liga a III-a, CSM. Autorii unei remize, 1-1 pe terenul celei de-a treia forțe a Seriei 2, CSM Focșani, în etapa a 11-a, „CSMeii” băcăuani au confirmat și în runda cu numărul 12, desfășurată sâmbăta trecută. Echipa antrenată de Giani Florian s-a impus cu 3-0 (2-0) la Letea-Veche, împotriva lui CS Făurei. Norbert Antal a deschis scorul în min. 15, în timp ce Priboi a pus victoria la adăpost prin „dubla” realizată în minutele 25 și 55.

      „Este o victorie meritată, de care aveam mare nevoie după egalul obținut la Focșani”, a declarat antrenorul CSM Bacău, Giani Florian, care a adăugat: „Le-am spus băieților că punctul luat în urmă cu o săptămână este unul mare și bun, dar că el nu valorează absolut nimic, dacă nu câștigăm cu Făureiul. Obiectivul nostru principal este să luăm puncte cu echipele aflate sub noi în clasament. Restul e bonus. Mă bucur că suntem în grafic și, totodată, beneficiem și de un bonus. Pentru o echipă ca a noastră contează foarte mult. Pregătim acum jocul cu Lieștiul, dorința noastră fiind de a continua trendul ascendent”.

      În confruntarea cu CS Făurei, CSM Bacău a mizat pe următoarea formulă de echipă: Dogaru- Prențu, Pavel, Vl. Mocanu, A. Mocanu- Preda, Adăscăliței- R. Ciobanu (min. 70 Mindirigiu), Priboi (min. 70 Istrate), Antal (min. 80 Nicodim)- Ungureanu.

      Rezultatele complete ale etapei a 12-a: Dacia Unirea Brăila- CSM Focșani 1-3, Sporting Liești- CSM Râmnicu-Sărat 5-0, Sportul Chișcani- Avântul Valea Mărului 0-2, SC Oțelul Galați- Viitorul Ianca 3-1, CSM Bacău- CS Făurei 3-0.

      Clasamentul Seriei 2

      1 SC Oțelul Galați    12      9        1        2        34-9   28p.

      2 Dacia Brăila          12      8        1        3        37-14 25p.

      3 CSM Focșani        12      6        4        2        26-14 22p.

      4 Sporting Liești     12      7        1        4        28-19 22p.

      5 CSM Rm. Sărat     12      6        2        4        18-16 20p.

      6 Viitorul Ianca       12      4        4        4        14-15 16p.

      7 CSM Bacău           12      4        2        6        10-20 14p.

      8 Avântul V. Mărului 12      3        1        8        7-22   10p.

      9 CS Făurei             12      1        4        7        11-25 5p.*

      10 Sportul Chișcani 12      1        2        9        6-37   5p.

      *CS Făurei este penalizată cu două puncte.

      Programul etapei viitoare (27 martie, ora 15.00): CSM Bacău- Sporting Liești, CS Făurei- Dacia Unirea Brăila, CSM Focșani 2017- SC Oțelul Galați, Viitorul Ianca- Sportul Chișcani, Avântul Valea Mărului- CSM Rămnicu-Sărat.

      Amenzi de 170.000 lei pentru muncă „la negru”

        Peste 15 la sută dintre angajatorii verificați în februarie de către Inspectoratul Teritorial de Muncă Bacău au fost sancționați pentru încălcarea legislației muncii, ceea ce este destul de mult. Concret, din cele 214 firme verificate, 32 au fost amendate. Valoarea totală a amenzilor aplicate se ridică la 238.600 lei. Dintre cei 214 agenți economici, 133 (cu 9.851 salariați) au fost luați la bani mărunți în ceea ce privește respectarea actelor normative care reglementează relațiile de muncă. Nu mai puțin de 37 dintre ei au fost sancționați contravențional, 20 primind amendă, iar 17, avertisment. Suma amenzilor a ajuns la 204.800 lei, ceea ce reprezintă aproape 90 la sută din valoarea totală a sancțiunilor date pentru abateri de la legislația muncii, în general.

        Cum era de așteptat, ponderea în totalul sumei o dețin și de această dată amenzile dispuse pentru practicarea muncii „la negru”. Mai exact, 9 dintre angajatorii „premiați” foloseau în activitate câte o persoană căreia nu i-au încheiat contract individual de muncă. În consecință, ei au fost nevoiți să cotizeze la bugetul statului cu 170.000 lei, în total. Restul amenzilor aplicate din cele 20 au avut ca motivație nerespectarea prevederilor legislației privind munca suplimentară și de noapte, repausul săptămânal și întocmirea și completarea la zi a registrului general de evidență a salariaților (REVISAL), în format electronic.

        Elevi în simularea Bacalaureatului. Ce spun aceștia despre cât de pregătiți sunt!

        Elevii de clasa XII-a și a XIII-a din Bacău au început săptămâna sub imperiul emoțiilor pricinuite de simulările pentru examenul de bacalaureat. Cu măsuri suplimentare luate din punct de vedere sanitar, examenul a decurs în condiții normale. Plicurile cu subiecte s-au deschis la ora 9.00, iar elevii au avut la dispoziție trei ore pentru rezolvarea lor. Proba de ieri a fost la limba română. Elevii de la profilul real au primit la primul subiect la română un text din Jean Bart „Mărturisiri literare”. Al doilea subiect a fost un fragment din piesa „Conu Leonida față cu reacțiunea” a lui Ion Luca Caragiale, iar al treilea a avut ca cerință prezentarea particularităților unui text al lui Ioan Slavici. Rezultatele obținute la simulările naționale nu se contestă.

        Ele sunt comunicate elevilor și analizate la nivelul fiecărei clase, prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării măsurilor adecvate pentru îmbunătățirea performanțelor școlare ale elevilor. Notele obţinute la simulările bacalaureatului 2021 nu se trec în catalog. Prin excepţie, la solicitarea scrisă a elevului sau a părintelui/tutorelui, notele obţinute la simulările naţionale pot fi trecute în catalog. Simulările examenului național de Bacalaureat 2021 continuă marți, 23 martie, cu proba obligatorie a profilului, pe 24 martie cu proba la alegere a profilului şi specializării, iar pe 25 martie se va încheia cu proba la  limba şi literatura maternă.

        Atmosfera la ieșirea de la „simulări” a fost diferită de la un liceu la altul și chiar în rândul elevilor. Mulți dintre aceștia, care au ieșit dezamăgiți din sala de examen, au pus eșecul pe seama învățământului online, care, după cum au susținut, nu i-a ajutat așa cum trebuie și astfel au ajuns să aibe lacune în materie. Cei care nu au făcut mai nimic sunt sceptici în continuare și nu văd cu ochi buni examenele din vară. Cu toate acestea, unora le-a trecut repede amărăciunea s-au întâlnit cu colegii și și-au reluat viața ca și cum nu s-ar fi întâmplat nimic. Alți elevi au ieșit zâmbitori. Numai că fiecare dintre ei are un cu totul alt target pentru mai departe. O domnișoară arătoasă și gătită, de parcă nu venea de la un, s-a arătat foarte mulțumită. „A fost bine. Cred că iau notă de trecere. Nici nu-mi trebuie mai mult. Să treacă mai repede să pot pleca afară”, a spus adolescenta fără să clipească după care și-a văzut de ale ei. Colega care o însoțea, după zâmbetul forțat pare să nu fie de aceeași părere: „Nu știu ce să spun. N-am făcut mare lucru, dar important este să fim sănătoși!”, și parcă dintr-o dată și-a revenit de parcă nu s-a întâmplat nimic. Peste drum de poarta liceului se discută în contradictoriu, dar și în hohote de râs. Din tot acel vacarm se distinge un băiat înalt și blond care arătând spre altul striga în gura mare: „Ăsta nici n-a auzit de «Moara cu noroc»!”, și tot grupul a început să râdă, deși se vedea pe alte chipuri că nu toată lumea înțelegea despre ce e vorba.

        Din fericire, sunt și mulți tineri care chiar au luat în serios aceste simulări. Nu le-a fost tocmai ușor dar nu se lasă doborâți doar de atât. Mulți dintre ei au visuri mari. Vor să facă facultăți cu renume și să ajungă oameni importanți în viață. Totuși, cum s-au descurcat de această dată?

        „A fost foarte bine, dar, sincer, nu mă așteptam la subiectul 3. Nu a fost greu, dar nu m-am pregătit pentru subiectul respectiv. Cu toate acestea, mă simt pregătit și am încredere că o să fac față cu bine la examenele din vară. Simulările au fost bine organizate și s-au respectat restricțiile sanitare. Ne-am simțit în afara oricărui pericol.” Eduard Pogar

         

        „Sunt mulțumit de ce am făcut azi, deci nu pot să spun că a fost prea complicat. În opinia mea, dacă așa va fi și examenul din vară, nu trebuie să-mi fac probleme. A fost un antrenament bun care îmi demonstrează că pot. Și eu m-am simțit în siguranță având în vedere pandemia, am fost așezați în bănci cu distanțare fizică și nu cred că cineva a fost pus în pericol.” Alexandru Galeru

         

        „Examenul ăsta de azi, sau mă rog, simularea asta, parcă mi-a dat mai multă ambiție să învăț și mai mult pentru la vară. În același timp, mi-e teamă că dacă acum a dat ușor să nu dea mai greu în vară. Dar a fost binevenită simularea asta, să ne testăm și să vedem cam pe unde ne situăm. Se poate lua ușor notă de trecere, dar noi, cel puțin eu, țintesc mult mai sus.” Alexandru Adam

         

        „Nu a fost foarte greu. A picat ceva ce știam. Dacă pica lirica era puțin mai bine, dar e foarte bine și așa. A fost un exercițiu care prinde bine. Ne-a ajutat foarte mult și faptul că am început din nou școala fizic și ne-am reintrat în ritm. Oricum, am încredere, iar la vară va fi foarte bine.” Ștefania Forcoș

         

        Când te joci cu cifrele…

        Eu unul m-am săturat să tot comentez cum autoritățile manipulează rata de infectare crescând și descrescând numărul de teste. Luați la rând buletinele zilnice emise de Direcția de Sănătate Publică și o să vedeți că în februarie, când era liniște și pace în județ, se procesau câte 100 de teste zilnic, iar în martie, când, chipurile, a început să crească rata de infectare, s-a ajuns la peste 300 de teste zilnice. Logic: ai teste multe, ai rate de infectare mari pentru că descoperi bolnavi. Problema cu acești bolnavi descoperiți este că – am mai spus-o de nenumărate ori – nu reprezintă o relevanță statistică. Adică, acele praguri de 1,5 la mie, 3 la mie, 8 la mie la care se întâmplă anumite lucruri sunt puse din burtă. Atât pragurile, cât și cifrele. În lipsa unei cercetări statistice totale, care să spună clar cât la mie dintre cetățeni sunt infectați, nu facem decât să aruncăm aiurea cu niște cifre, care n-au nici o legătură cu realitatea.

        Când testezi în focar nu mai faci statistică, pur și simplu iei pulsul unei mici comunități. Dar nu poți să extrapolezi cifrele din focar la nivelul întregii comunități pentru că la nivel macro sunt alte condiții. Dacă ai într-o pungă 75 de bile negre și 25 de bile roșii, se cheamă că ai 25% bile roșii. Dar dacă pe baza testului de culoare le strângi pe cele 25 roșii într-un colț și le numeri doar pe alea, nu poți spune că dacă ai găsit 100% bile roșii și restul bilelor din pungă sunt tot roșii. Aici păcătuiesc toate calculele autorităților. Că insistă să considere că o testare scoasă din context are valoare asupra întregii comunități. Că dacă au găsit 5 bolnavi într-un focar, obligatoriu proporția se păstrează la nivelul întregii localități. Ceea ce e imposibil de concluzionat câtă vreme nu se face o testare a întregii comunități. Dar, asta e situația și autorităților le place să se joace cu cifrele, chiar dacă prin asta omoară HORECA, pun cruce școlii și mai bagă un val de înspăimântare strategică…

        Fotbal feminin/ Liga a II-a: Au stat. Și așteaptă

        Divizionara B de fotbal feminin a Bacăului, Măgura 2012, nu a jucat în etapa a doua programată weekend-ul trecut, în Grupa 3. „Pisicile Roșii” trebuiau să primească vizita Luceafărului Filiași, însă gruparea olteană a anunțat că nu se prezintă la meci. Cum echipa din Filiași nu s-a prezentat nici la jocul din prima etapă, „Pisicile” așteaptă deznodământul FRF. Ori Luceafărul va fi declarată exclusă, ori va pierde jocul de la Bacău cu 3-0.

        Mâine, formația băcăuană antrenată de Mihai Voicu va debuta oficial pe teren propriu în 2021, dar nu într-un meci de campionat, ci cu prilejul unei partide de Cupă a României. Astfel, de la ora 15.00, Măgura 2012 va primi vizita Vulpițelor Galbene Roman, într-o confruntare ce va avea loc pe stadionul „Lucrețiu Avram”. La finalul săptămânii, mai exact duminică, 28 martie, de la ora 11.00, „Pisicile Roșii” vor evolua pe terenul celor de la Atletic Club Onix 2010, în etapa a treia a Grupei 3 din campionatul Ligii a II-a.

        Duminica trecută, în campionat s-au disputat meciurile: ACS ASU Politehnica Timișoara- CSM Târgu-Mureș 0-0 și ACS United Bihor- Dream Team București 1-3. Atletic Club Onix a stat, în timp ce așa, cum am amintit, partida Măgura 2012-Luceafărul Filiași nu s-a disputat.

        Concerte, back online

          Din păcate, bucuria melomanilor este umbrită în această perioadă de înmulțirea numărului de îmbolnăviri de Covid-19, ceea ce a trimis din nou orașul sub codul roșu, care a dus și la închiderea instituțiilor de cultură. Dar chiar și așa, Filarmonica „Mihail Jora” din Bacău nu se lasă „bătută” și continuă seria evenimentelor muzicale în online.

          Astfel, în această săptămână, iubitorii de muzică adevărată se vor bucura de acasă de două concerte, după cum urmează:

          – marți, 23 martie, de la 18.30, câțiva dintre cei mai talentați instrumentiști ai Filarmonicii vor susține în formulă de nonet un recital cameral. Andrei Onofrei, vioară; Iulian Bolog, violă; George Bosnea, violoncel; Ciprian Cărare, contrabas; Veneta Shomova-Năstasă, flaut; Lavinia Cocîrță, oboi; Sorin Sîrbu, clarinet; Alexandra Stanciu, fagot și Relu Buciumaș, corn, vor interpreta Louis Spohr – Grand Nonet în Fa Major, op.31 și George Onslow – Nonet în la minor op. 77a.

          – joi, 25 martie, tot de la ora 18.30, orchestra Filarmonicii Mihail Jora va susține „Festival Johannes Brahms” alături de dirijorul Gheorghe Costin și invitații Luminitza Petre, vioară & Horațiu Ludușan, violoncel. Programul evenimentului conține două opusuri ale compozitorului german – Dublu concert pentru vioară, violoncel și orchestră în la minor, op. 102 și Simfonia a IV-a în mi minor op. 98.

          Cele două evenimente vor fi difuzate pe pagina de Facebook a instituției.

          Armistiţiu sau capitulare?

          Un nou indicator a fost introdus în statisticile zilnice, săptămânale şi lunare, care este urmărit şi calculat după cum dictează interesele politice şi, de ce nu, în multe situaţii şi cele economice sau strategice. Este faimosul de acum „Incidenţa cumulativă a cazuisticii COVID 19 la mia de locuitori” (ICCCML), în funcţie de care se mişcă populaţiile, economiile, învăţământul, cultura şi…demonstraţiile. Un singur element rămâne fix în tot acest calcul – numărul populaţiei, restul nu mai au nicio noimă sau control. S-au stabilit praguri, limite, de la… până la…trăim cât de cât normal, după ce am depăşit, trecem la una din variantele scenariului aprobat la nivel mondial: verde, galben sau roşu. Trei este numărul, procentul fatidic.

          Totul este standardizat, unificat, reguli, norme, sancţiuni, buletine, certificate, adeverinţe, din Kamciatka, în Creta, din Islanda până în Noua Zeelandă. Sănătoşi sau bolnavi, infectaţi, simptomatici sau asimptomatici, internaţi sau izolaţi la domiciliu, carantinaţi, liberi sau legaţi cu şufele prin secţiile ATI, indivizii sunt supuşi aceloraşi protocoale administrative şi medicale: medicaţie standard (nu mai tratăm bolnavi, ci doar boala!!), iar cine parcurge calvarul şi are noroc este trecut la rubrica „vindecaţi”, cine a avut comorbidităţi şi nu a avut rude bine înfipte, ia drumul ţintirimului, bifat la rubrica „decese”. Simplu, fără complicaţii, empatii, lacrimi, zbateri: aşa a fost să fie, altul la rând.

          Bacăul este iar la ROŞU şi abia ne dezmorţisem, copiii mergeau la şcoală, HoReCa mai destupa câte o şampanie… Ce s-a întâmplat de ieri până astăzi? Nimic nu se mai respectă din faimosul protocol, măştile sunt doar podoabe, purtate la evenimente, circulăm claie peste grămadă în mijloacele de transport, magazinele sunt pline ca la începutul crizei, au dispărut termometrele şi dezinfectantul, policlinicile sunt asaltate zilnic de mii de bolnavi, care stau ciotcă pe la uşile medicilor, preoţii se pun de-a câşul cu legile, testele şi vaccinarea au devenit un spectacol. Parcă am fi într-un permanent theaterstock.

          Spitalul din Buhuși, renăscut din propria cenușă!

          * unitatea medicală a intrat într-un amplu proces de reorganizare, modernizare și atragere de medici; * actualul manager a reușit să atragă, în cei doi ani de când e la conducerea spitalului, bani, atât de la bugetul local (spitalul este în subordinea Primăriei Buhuși), cât și fonduri de la Ministerul Sănătății, pentru îmbunătățirea condițiilor medicale, a calității serviciilor oferite, pentru dotări noi și circuite funcționale adaptate; * iar lucrurile nu se opresc aici, din contră, sunt în lucru noi proiecte foarte ambițioase care vor schimba în totalitate întregul spital.

          – Domnule manager Constantin Poiană, aveți deja doi ani și mai bine de când sunteți la conducerea Spitalului Orășenesc Buhuși. Un spital care, în tot acest timp, și-a schimbat total „fața”, și la propriu, și la figurat, dacă putem spune așa. Practic, de când sunteți manager, unitatea medicală a cunoscut cele mai ample schimbări, inclusiv de nume, inclusiv la nivel de fațadă și la dotările interioare.

          – Da, sunt la jumătate de mandat, cu realizări, dar și cu obiective neîndeplinite. Îmi place să cred că spitalul este pe drumul cel bun, acel drum apreciat de pacienți. Suntem departe de ceea ce ne-am propus, dar… nu stăm pe loc. Schimbarea denumirii spitalului, în Spital „Prof. Dr. Eduard Apetrei” Buhuși, era un obiectiv la nivel de imagine, era mai dificil să răzbați cu sintagma de „orășenesc”, suntem aceeași instituție sanitară, dar purtăm numele unei mari personalități, ceea ce nu este rău. După finalizarea proiectelor în care este prins Ambulatoriul integrat, acesta va purta numele unei alte personalități medicale locale. Nu eu voi decide cine va fi aceasta, ci corpul medical o va face, la fel cum a fost și cu denumirea spitalului.

          Spitalul arată bine „la nivel de fațadă”. Implementarea acestui proiect, inițiat de Primăria /Consiliul Local Buhuși, nu a fost ușoară, dar a fost o provocare, căreia se pare că i-am făcut față. Ca instituție, ne-am ocupat de avize și de tot ce a fost nevoie din partea noastră, și am urmărit pas cu pas implementarea. Am avut și personal care nu mai suporta zgomotul, muncitorii, disconfortul creat de utilaje etc, dar ceea ce contează este finalul, spitalul are o față nouă pe care o merita pe deplin!

          În ceea ce privește dotările, sunt multe și diverse în ultimii doi ani, de la partea hotelieră și până la aparatură și echipamentele medicale, dar tot la fel de multe mai sunt de făcut! Sunt unele echipamente care lipsesc și care ne fac neperformanți față de alte instituții sanitare, și aici pot enumera: RMN, un CT performant, aparat radiologic mobil, brat C, ecografe, stație centrală de monitorizare ATI etc. Sperăm totuși că vom reuși să le avem până la urmă!

           – Când ați fost desemnat câștigător al concursului de manager, unde ați avut și doi contracandidați, îmi spuneați că Spitalul Buhuși are viitor. Iar prioritațile pe care vi le-ați stabilit încă de pe atunci sunt acum realizate deja, unele dintre ele chiar la un stadiu mai mult decât așteptat. Ați dorit să treceți cu bine de reacreditarea ANMCS (Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate), să atrageți medici pe specialitățile deficitare, să înființați specialități noi, absolut necesare pentru acordarea de servicii medicale de calitate. Să le luăm pe rând…

          – Cred în continuare că Spitalul Buhuși are viitor și chiar unul frumos, îmi place să spun. De fapt, viitorul depinde de noi toți, de implicarea salariaților, comunității locale și de cum știm să ne dezvoltăm ca servicii medicale, infrastructură și dotări. Pacienții trebuie să simtă că nu le lipsește nimic la Buhuși și să prefere acest spital, bineînțeles în funcție de gradul și competențele noastre!

          O mare parte dintre priorități sunt realizate, așa este. Unul dintre principalele obiective a fost atragerea de resursă umană – mai ales medici, fără aceștia nu putem să ne dezvoltăm. Zeci de medici, pe diverse specialități, au venit și au rămas la Buhuși. Acum putem să spunem că și visul de a avea specialitatea Diabet și boli de nutriție la Buhuși a devenit realitate. Vom avea medic pe această specialitate și chiar foarte curând. Să nu uitam și specialitățile: Pediatrie, Neurologie, Chirurgie, ATI, Urologie, Ortopedie/ traumatologie, Radiologie, Urgențe, Infecțioase, Psihiatrie, Anatomie patologică, Oftalmologie, ORL, iar exemplele ar putea continua, pe toate acestea avem medici, în unele specialități chiar câte doi.

          Specialități noi se impuneau la Buhuși! Să nu uităm că aveam nevoie de paturi pentru specialitatea Urologie, acum le avem, intervențiile chirurgicale pe această specialitate lipseau cu desăvârșire, acum reprezintă ceva normal. Intervențiile chirurgicale minim invazive nu se efectuau deloc la Buhuși, acum vin pacienți și din alte județe. Chiar dacă am fost la început de drum, acest gen de intervenții are continuitate, ceea ce este apreciat de pacienți.

          Avem specialitatea Diabet și boli de nutriție iar în perioada următoare vom avea și medic, e o mare realizare pentru Buhuși. Vom avea specialități noi cu paturi – pe Recuperare medicală și ORL și, să nu uităm, avem specialitatea la care nici macăr noi nu visam- T.I./ H.D.U., Terapie Intensivă / Unitate cu Dependență Ridicată, funcțională pe perioada pandemiei sau atât timp cât va fi nevoie. În această structură sunt internați pacienți confirmați pozitiv COVID-19 care au și alte patologii. Suntem printre puținele spitale de grad IV care avem continuitate pe această specialitate, cu 8 paturi, cumva la nivel de spital județean.

          Am trecut și peste acreditarea ANMCS cu bine, zicem noi, și nu a fost foarte simplu ca în plină pandemie să ai parte de vizita echipei de acreditare. În acele momente, îmi doream să nu scăpăm lucrurile de sub control, numărul de pacienți pozitivi era în continuă creștere, trebuia, împreună cu echipa medicală, să gestionăm, în special, transferurile către alte unități sanitare și, bineînțeles, să răspundem cerințelor de acreditare. Dar am fost o echipă unită și am trecut cu bine peste toate!

           – Să nu uităm că anul 2020 a fost unul în care Sănătatea a trecut prin cea mai mare provocare a istoriei sale din ultimii 100 de ani, din cauza pandemiei de coronavirus. De un an, această pandemie ne-a schimbat pe toți. Cum a fost atunci, în martie-aprilie anul trecut, când abia aflam ce înseamnă SARS-CoV-2 și ce avem de făcut, fără a ști nimic în detaliu, fără a avea materialele sanitare necesare și aparatura pe care o impunea o astfel de boală?

          – Cum a fost la început de pandemie? Am plecat la drum cu speranță și teama de necunoscut, credeam că totul se vă sfârși repede, dar… nu a fost așa. Acum, la un an de la declanșarea pandemiei, ne dăm seama că suntem departe de a reveni la vremurile normale. Am creat circuite, am introdus restricții absolut necesare, am redefinit cumva tot sistemul intern, am încercat să ne adaptăm la perioada prin care treceam. Dacă am procedat bine sau rău, ne spun rezultatele: fără nici o structură închisă, personal infectat într-un procent mic, am gestionat, împreună cu echipa medicală și nemedicală (fapt pentru care le mulțumesc), atât pacienții infectați COVID, cât și pacienții non-COVID acuți și cronici, și serviciile medicale din Ambulatoriul integrat, și laboratoarele paraclinice! Nu vom uita niciodată zilele, nopțile, săptămânile când căutam disperați un loc pentru pacienții gravi și le mulțumesc colegilor de la spitalele din Onești, Bacău, Moinești, Iași, Bârlad, Rm. Sărat, Adjud, Botoșani, Vaslui, că ne-au fost alături în acele momente.

          Acea luptă după identificarea de paturi libere în regiune și nu numai, ne-a făcut să luăm decizia de a înființa propria noastră structură de T.I. „Un vis nerealizabil”, ne-au „încurajat” unii, atât din interiorul spitalului, cât și din exterior. Dar am urmat visul nostru și acum avem o structură funcțională de T.I., unde vin pacienți transferați de la alte unități sanitare din țară dar, în primul rând, ne putem trata pacienții noștri, ceea ce nu este puțin. Nu pot să nu scot în evidență curajul și dorința de a duce acest obiectiv la final al medicului de pe specialitatea ATI, medicilor infecționiști, a celorlalți specialiști din spital. Acum, când numărul de cazuri crește din nou, se vede necesitatea și rolul acestei structuri!

          Și să nu uit, am avut înțelegere și sprijin din partea DSP Bacău, ISU Bacău, DSP Iași, DSU, UMF Iași. Fără ei nu am fi reușit! A fost și goana nebună după materiale sanitare și materiale de protecție, am reușit să aprovizionăm unitatea sanitară cu cele necesare, nici un salariat nu a dus lipsă de acestea. Acum am învățat lecția: avem stocuri pe care le actualizăm permanent!

          – Și acum? Acum parcă vorbim în alți termeni în această luptă, pentru că războiul e departe de a se fi încheiat. Cum face față acum Spitalul Buhuși, care asigură în continuare servicii medicale și pentru bolnavii infectați cu noul coronavirus?

          – Acordăm servicii medicale pentru toți pacienții, indiferent că sunt acuți, cronici sau pacienți infectați COVID, acesta este rolul nostru, până la urmă. Pot să spun chiar că am reușit să ne dezvoltăm, am adaptat structura organizatorică în funcție de necesități. Când a fost nevoie de mai multe paturi pe o specialitate, acolo am crescut numărul, când nu a mai fost nevoie, am crescut numărul în altă parte. O structură organizatorică flexibilă cred că este și are un loc determinant în gestionarea unor situații de criză.

          – Haideți să dezvoltăm și capitolul dotări. De când sunteți dumneavoastră la conducerea spitalului, atât prin Ministerul Sănătății, cât și prin contribuția Consiliului Local/Primăriei Buhuși, chiar și prin donații consistente, unitatea medicală dispune de aparatură performantă pe mai multe secții.

          – Au fost și sunt investiții mari în aparatură și echipamente medicale la nivelul instituției. Dacă nu ar fi fost acest an 2020 cu pandemia de coronavirus, probabil că eram mult mai departe, dar investițiile au continuat și continuă. Cam toate specialitățile au beneficiat sau vor beneficia de dotări specifice, avem multe proiecte în derulare, cu finanțare de la Consiliul Județean, Ministerul Sănătății, Primăria /Consiliul Local Buhuși. Sperăm să ajungem cu toate la final, să reușim astfel să devenim un spital modern, dotat, la care pacienții să vină cu încredere! Am avut parte și de oameni cu sufletul mare care au contribuit cu donații, acestea au ajutat foarte mult și nu am fi fost unde suntem fără acestea!

          O mare parte dintre specialitățile existente au avut parte de dotări specifice, printre acestea pot aminti Compartimentul de Primiri Urgențe, Radiologie și imagistică medicală, Laboratorul de analize medicale, structurile ATI, specialitatea Urologie, Blocul Operator, Boli infecțioase, Medicina internă, Obstetrică-ginecologie, Neurologie, Paliative și enumerarea ar putea continua. Să nu uitam că am reușit, tot ca o premieră pentru un spital de gradul nostru, să avem continuitate pe radiologie (RX), atât noaptea, cât și sâmbăta și duminica, dar și pe partea de analize medicale – acum toate acestea pot fi efectuate în CPU cu ajutorul analizoarelor de biochimie, hematologie și gaze sanguine, tot la fel, noaptea, sâmbăta și duminica. Este o realizare care a dus la investigarea corectă și precisă a pacienților, fără a fi nevoiți să trimitem probele sau chiar bolnavii la alte spitale superioare.

          – Ați introdus în Spitalul Buhuși și chirurgia laparoscopică. O nouă premieră.

          – Eram cam singurii din județ și din regiune care nu făceau acest lucru, aveam dotările necesare dar nu s-a vrut! Acum se opereză fluent minim invaziv, laparoscopic. E o situație care a devenit o realitate. Am demarat intervențiile minim invazive și pe specialitatea Urologie, tot o premieră pentru Spitalul Buhuși, și ne pregătim să demarăm intervențiile chirurgicale complexe pe specialitatea Ortopedie-traumatologie!

           – S-a organizat aici, la spital, și o Conferință științifică la care au participat somități din lumea medicală. Iar la începutul anului trecut vorbeam chiar că Spitalul din Buhuși este pe locul 3 în clasamentul Asociației Specialiștilor în Confidențialitate și Protecția Datelor.

          – Conferința de la Buhuși a fost un eveniment pe care dorim să-l continuăm, să devină o tradiție. Din păcate, în anul 2020 nu am putut organiza ediția a II-a, să vedem ce va fi anul acesta… Dacă pandemia bate în retragere, poate în toamnă organizăm o noua ediție la Buhuși. Prima ediție a fost una reușită, cu sute de participanți, peste 80 de unități sanitare din țară au avut reprezentanți, au fost prezente elite ale vieții medicale românești. A fost un eveniment reușit de la care cu toții am avut de învățat.

          Așa este, am ocupat și un onorabil loc 3 în clasamentul Asociației Specialiștilor în Confidențialitate și Protecția Datelor. Ba chiar am organizat și un eveniment dedicat protecției datelor cu caracter personal, invitat fiind chiar președintele asociației.

          Din organizarea acestor evenimente am avut doar de câștigat, în primul rând salariații noștri au avut acces la informații, instruiri noi, de actualitate, și imaginea instituției a fost în prim plan!

          – Tot la începutul anului trecut scriam și de Radiologie nouă la Spitalul Buhuși. Cât de necesară a fost și această schimbare?

          Aparat de radiologie

          – Oare ce am fi făcut fără un aparat radiologic digital performant, în plină pandemie? Am fost cumva cu un pas înaintea evenimentelor, cu doar câteva săptămâni înainte am pus în funcțiune aparatul. Noi aveam unul cu peste 12 ani vechime și care nu ar fi făcut față cerințelor actuale.  Imaginile se transmit digital, direct în calculatorul medicilor, este rapid, iradiază mult mai puțin pacienții, iar timpul de așteptare este foarte mic!

          Acum,  prin implementarea proiectului inițiat de Primăria /Consiliul Local Buhuși, vom avea un CT nou, performant, și un RMN. Acesta va fi punctul de cotitură, odată cu inaugurarea acestor echipamente, vom intra în rândul spitalelor selecte care fac și astfel de investigații!

           – Ați devenit și spital acreditat pentru pregătirea medicilor rezidenți, dar, de câteva zile, a farmaciștilor generaliști, fiind singurul spital orășenesc din țară care a primit o astfel de „împuternicire” pentru a forma viitorii medici și farmaciști.

          – A fost o provocare. O provocare pentru care nimeni nu ne dădea nici o șansă! Nu am abandonat, iar acum suntem acreditați pe două specialități medicale iar, încă o premieră, zilele trecute am obținut din partea Ministerului Sănătății acreditarea și pentru a treia specialitate, respectiv farmacie generală. Deci da, suntem formatori de rezidenți, ne face cinste și nu ne vom opri aici!

           – Din cauza pandemiei am vorbit numai de trecut, pentru că, așa cum spuneam la începutul discuției, de un an viața tuturor a fost dată 180 de grade peste cap. A fost trecutul, prezentul îl știm, dar viitorul cum va fi în Spitalul din Buhuși?

          – Viitorul? Dacă vom continua în acest ritm, dacă vom demonstra că se poate și la un spital mic, de provincie, atunci da, avem un viitor frumos! Până la urmă, viitorul va fi așa cum ne dorim să fie, să devenim o unitate sanitară unde pacienții să vină fără teamă, să acoperim cât mai multe specialități posibile, să atragem în continuare resursă umană, să dotăm toate specialitățile cu aparatură și echipamente medicale, atunci da, vom fi acolo unde trebuie să fim. Dacă alții au reușit, noi de ce să nu reușim? Sunt convins că se poate și la Buhuși, nu suntem perfecți, suntem departe de perfecțiune, dar ne îmbunătățim continuu și pacienții au început să simtă acest lucru!

          – Ce v-ați mai dorit să realizați în acest mandat?

          – Obiectivele din planul de management, marea lor majoritate, au fost atinse. Acum au apărut altele. Sunt obiective îndrăznețe și vă enumăr doar unul dintre ele: cum ar fi ca Spitalul „Prof. Dr. Eduard Apetrei” Buhuși să devină spital de urgență? Am făcut deja primii pași, dar depinde foarte mult de implicarea fiecărui salariat, de implicarea comunității, avem o colaborare foarte bună cu Primăria /Consiliul Local Buhuși, cu fiecare consilier în parte, indiferent de culoarea politică, cu instituțiile de la nivel județean și național, și acest lucru ne dă încredere și speranță că vom fi sprijiniți! Per total, sunt multe de realizat, sunt la jumătate de mandat și îmi doresc ca spitalul din Buhuși să își urmeze strategia de dezvoltare, strategie din care vor avea de câștigat foarte mult pacienții.

          – Observ că aveți viziune de a reconstrui, de a moderniza, de a dezvolta acest spital. Veți mai continua tot din postura de manager și pe un viitor mandat? Deși până atunci mai e… Întreb acest lucru pentru că întotdeauna am spus-o: stabilitatea duce la progres. În orice domeniu!

          – O întrebare provocatoare, ce să zic… Îmi doresc să ajung și prin alte locuri, sunt mulți oameni de bine din țară care vor să le fiu alături, nu neapărat ca manager, va trebui să fac la un moment dat și acest lucru. Mai întâi, însă, vreau să mă asigur că Spitalul Buhuși este pe drumul cel bun, că acest drum este ireversibil și atunci voi ști să mă retrag onorabil. Nu îmi doresc să continui foarte mult în postura de manager, mă gândesc foarte serios dacă voi candida din nou la postul de manager… Sincer, în acest moment, balanța este la jumătate, voi vedea ce îmi rezervă următorii doi ani de mandat! Sunt totuși mulți oameni valoroși care ar putea duce mai departe destinul acestei unități sanitare.

          Da, stabilitatea contează foarte mult, dar nici prea multe mandate nu sunt ok. Poți demonstra că poți, că ai capacitatea de a reconstrui, moderniza, de a dezvolta, chiar și într-un mandat de 4 ani!

          – Vă mulțumesc pentru amabilitatea de a ne acorda acest interviu.

          – Eu vă mulțumesc.

          Volei masculin/ Știința nu s-a mai prezentat la play-off

          Voleibaliștii divizionarei A2 Știința Bacău au încheiat sezonul 2020-2021 în devans. Și l-au încheiat în mod forțat, neprezentându-se la turneul play-off al Seriei de Est, găzduit weekend-ul trecut, de sala bucureșteană „Rapid”. Motivul? Antrenorul Științei, Eusebiu Țurcanu a fost depistat infectat cu Covid-19 și, în consecință, echipa băcăuană a renunțat, din motive de ordin medical, să mai participle la play-off.

          „Sunt bine, dar trebuie să rămân în izolare. Având în vedere că am fost în contact cu jucătorii mei la meciurile de baraj cu CSM Râmnicu-Sărat, a trebuit să luăm o pauză forțată și să nu putem evolua în play-off”, a declarat pentru „Deșteptarea” Sebi Țurcanu.

          Știința a pierdut meciurile din play-off cu scorul de 0-3. Iată și rezultatele jocurilor decise pe teren în sala „Rapid”: Academia de Volei Constanța-Titanii ASE București 3-2, Rapid-Academia de Volei Constanța 3-0, Titanii ASE București-Rapid 3-2. Cu câte șapte puncte în cont, Rapid și Titanii ASE s-au calificat la turneul de promovare în Divizia A1.

          În altă ordine de idei, la finalul acestei săptămâni vor porni la drum, după mai bine de un an de pauză, și turneele naționale de volei juvenil. La fiecare categorie de vârstă, echipele au fost împărțite pe criterii geografice, iar faza seriilor se va derula sub forma a două turnee. Primele două clasate din fiecare serie se vor califica la turneele semifinale. Cadetele băcăuane de la CSȘ au fost repartizate în Seria A, alături de CSȘ Focșani și CSȘ Botoșani, ambele turnee, din perioada 26-28 martie, respectiv 16-18 aprilie fiind găzduite de CSȘ Focșani. La cadeți, CSȘ Bacău se va lupta pentru calificarea la turneul semifinal din Seria A, alături de CSȘ Botoșani și CSȘ Toplița. De notat că ambele turnee ale Seriei A, programate în aceeași perioadă cu cele ale cadetelor, se vor desfășura în Bacău. Atât la cadete, cât și la cadeți, turneele semifinale vor avea loc în intervalul 14-16 mai. Formațiile clasate pe primele două locuri la turneele semifinale vor accede la faza finală, programată în perioada 26-30 mai.

          În ceea ce privește campionatul junioarelor, CSȘ Bacău va evolua în Seria A, alături de LPS CSȘ Piatra Neamț (gazda ambelor turnee, din perioada 5-7, respectiv 23-25 aprilie) și CSȘ Botoșani. La juniori, avem serii de câte patru, CSȘ Bacău fiind repartizată în Seria A, laolaltă cu CSȘ LPS Suceava, LPS CSȘ Piatra Neamț și CSȘ Botoșani. Primul turneu, din 5-7 aprilie, se va desfășura la Suceava, iar cel de-al doilea, programat între 23 și 25 aprilie, va avea loc în Bacău. Atât la junioare, cât și la juniori, turneele semifinale, la care vor participa primele două clasate din fiecare serie, se vor ține între 7 și 9 mai, iar faza finală, care va desemna medaliatele, între 19 și 23 mai.

          Polițiștii băcăuani… în trafic

            Siguranţa rutieră  – obiectiv prioritar pentru poliţiştii băcăuani. Peste 450 de testări cu aparatul etilotest, 56 de permise de conducere reţinute şi 18 certificate de înmatriculare retrase, sunt câteva dintre constatările la regimul circulației pe drumurile publice din  perioada 20-21 martie a.c.

            Poliţiştii băcăuani au intensificat acţiunile în trafic, pe principalele artere din judeţ, în scopul reducerii riscului rutier şi a numărului de evenimente rutiere grave. Acţiunile au vizat prevenirea şi combaterea principalelor cauze generatoare de accidente rutiere, respectiv, viteza, traversarea străzii prin loc nepermis de către pietoni, neacordarea priorităţii pietonilor şi autovehiculelor, precum şi conducerea sub influenţa alcoolului. Astfel, au fost verificate 856 de autovehicule, legitimate peste 1200 de persoane şi 488 de testări cu aparatul etilotest.

            În perioada 20-21 martie a.c., poliţiştii rutieri şi cei de ordine publică au aplicat 585 de sancţiuni contravenţionale, care urmare a acţiunilor derulate pe principalele artere rutiere din judeţ.

            Dintre acestea, pentru nerespectarea regimului de viteză legal stabilit, polițiștii au aplicat 158 de amenzi;

            • pentru nerespectarea regulilor de circulaţie pe drumurile publice de către pietoni, au aplicat 11 sancţiuni;
            • pentru nerespectarea regulilor referitoare la efectuarea manevrei de depăşire, 4 sancţiuni;
            • pentru neacordarea priorităţii de trecere vehiculelor, 4 sancţiuni contravenționale;
            • pentru conducerea unui autovehicul de către persoane aflate sub influenţa băuturilor alcoolice au aplicat 8 sancţiuni

            Autorităţile pregătesc vaccinarea anti-COVID la medicii de familie, fără programare pe platformă

            Coordonatorul campaniei de vaccinare, medicul Valeriu Gheorghiţă, susţine că imunizarea împotriva virusului SARS-CoV-2 se va putea face şi în cabinetele medicilor de familie. Potrivit acestuia, vor fi folosite vaccinurile Johnson&Johnson și AstraZeneca, deoarece acestea nu au nevoie de condiţii speciale de depozitare.

            „Cred că spre sfârșitul lunii aprilie, începutul lunii mai, vom începe vaccinarea și în cabinetele medicilor de familie, în mod deosbit cu vaccin de la Johnson&Johnson și, foarte probabil, și AstraZeneca, fără să mai existe posibilitatea de programare în platformă. Medicii de familie își vor evalua persoanele pe care le au în evidență și le vor programa”, a spus dr. Valeriu Gheorghiță, la Digi 24.

            Acesta a precizat că serul companiei Johnson&Johnson este recomandat tuturor persoanelor de peste 18 ani. „Din punct de vedere organizatoric, este un vaccin care se pretează mai bine pentru a merge cu centre mobile de vaccinare sau în centre de tip drive-through sau, de asemenea, pentru echipe mobile sau în localități din mediul rural”, a completat medicul Valeriu Gheorghiţă. Coordonatorul campaniei de vaccinare şi-a exprimat încrederea că, până la finalul verii, ţara noastră va ajunge la imunizare colectivă.

            Ruta ecumenică din județul Bacău, recunoscută ca Rută Culturală Turistică Regională

            În calitatea sa de membru al Acordului Parţial Extins privind Rutele Culturale Certificate de Consiliul Europei (conform Legii nr. 59/2013), Serviciul Relații Internaționale și Afaceri Europene în Domeniul Turismului din cadrul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a creat un sistem voluntar de „recunoaștere” a Rutelor Cultural Turistice, dezvoltate de organizațiile din domeniul turismului/culturii sau de autoritățile publice locale/județene, pentru dezvoltarea și promovarea turismului cultural.

            Pentru obținerea recunoașterii unei astfel de rute, MEAT a solicitat celor interesați o documentație care să cuprindă o serie de date tehnice, precum denumirea și tematica rutei, descrierea obiectivelor turistice incluse în listă, lungimea totală a rutei și perioada de timp de la un obiectiv la altul, descrierea rutei, tipul transportului, localități de tranzit, unități de cazare existente pe traseul respectiv, posibilități de agrement etc.

            Rutele Cultural Turistice Naționale trebuie să cuprindă obiective turistice din minimum trei județe, iar cele realizate la nivel regional vor cuprinde obiective turistice din minimum două localități, acestea fiind folosite ca instrumente pentru promovarea și dezvoltarea produsului turistic prin schimburile de bune practici.

            Printre cele 15 instituții publice care au obținut recunoașterea Rutelor Cultural Turistice dezvoltate pe plan regional se numără și Consiliul Județean Bacău, prin Serviciul Public Județean pentru Promovarea Turismului și Coordonarea Activității de Salvamont Bacău (SPJPTCAS), cu „Ruta Ecumenică din județul Bacău”.

            Ruta cuprinde lăcașurile de cult din localitățile Bacău, Pogleț (Corbasca), Răchitoasa, Tisa Silvestri (Odobești), Diaconești (Agăș), Dărmănești, Târgu-Ocna, Slănic-Moldova, Oituz, Onești, Bogdana (Ștefan cel Mare), Mănăstirea Cașin, însoțite de toate datele tehnice prevăzute în documentație. Aceasta este, totodată, și o recunoaștere a dezvoltării și promovării turismului băcăuan din ultimii ani, la care și-a adus contibuția SPJPTCAS Bacău.

            În urma implementării sistemului voluntar de recunoaștere a Rutelor Cultural Turistice dezvoltate pe plan local/regional/național, acestea sunt promovate și pe site-ul MEAT, aici.

            Ruta ecumenică din județul Bacău poate fi accesată pe site-ul de turism al SPJPTCAS, la https://turism-bacau.ro/ruta-ecumenica/.

            Romulus-Dan Busnea

            Sancțiuni aplicate de jandarmi în ultimele zile

              18.600 de lei reprezintă valoarea totală a amenzilor aplicate de efectivele Inspectoratului de Jandarmi Județean Bacău weekend-ul, în urma misiunilor de ordine publică executate atât în sistem integrat, în cooperare cu polițiști, cât și prin patrule de jandarmi.

              Cele peste 90 de sancțiuni contravenționale au vizat în principal tulburarea liniștii publice, consumul de băuturi alcoolice în locuri publice, provocarea de scandal, adresarea de injurii, pescuit fără permis, precum și alte fapte prevăzute de legislația în vigoare, precum nerespectarea măsurilor de protecție sanitară, în special în ceea ce privește portul măștii în locuri publice.

              Jandarmii recomandă cetățenilor să se adreseze celei mai apropiate patrule de ordine şi siguranţă publică când situația o impune, iar în cazuri de urgenţă să apeleze numărul unic 112.

              MOINEȘTI: Bătaie într-un bar

                Un bărbat din Moinești va avea de dat socoteală în fața legii, în urma unui scandal provocat pentru niște neînțelegeri mai vechi. Totul s-a întâmplat duminică seară într-un bar din municipiul Moinești, unde, pe fondul consumului de alcool, bărbatul s-a năpustit cu pumnii și picioarele asupra unui client, cu care în trecut a avut niște neînțelegeri.

                Scenele de violență au durat câteva minute, persoana agresată solicitând intervenția unui echipaj de jandarmi. În câteva minute, jandarmii au ajuns la adresa indicată, unde l-au identificat pe agresor. Jandarmii au întocmit actele de constatare sub aspectul comiterii unei fapte susceptibile infracțiunii de „lovire și alte violențe”, dosarul fiind înaintat organelor de urmărire penală, în vederea continuării cercetărilor.

                Echipele mixte de control au intensificat activităţile de verificare a respectării măsurilor de protecţie sanitară

                  Sub autoritatea Instituției Prefectului, structurile teritoriale ale M.A.I. şi reprezentanţi ai instituţiilor cu atribuţii de control au intensificat, tot weekendul trecut, activităţile, pe raza judeţului Bacău, pentru siguranţa şi sănătatea cetăţenilor, fiind efectuate verificări în zonele aglomerate, pieţe, societăţi comerciale, dar şi în trafic.

                  În ultimele 48 de ore, peste 500 de efective formate din poliţişti, jandarmi, poliţişti locali şi reprezentanţi ai instituţiilor cu atribuţii de control au verificat 380 de obiective/locaţii cu privire la respectarea prevederilor Legii nr.55 din 2020.

                  În cadrul activităţilor au fost legitimate peste 4.000 de persoane, iar pentru siguranţa cetăţenilor, poliţiştii au verificat mijloace de transport persoane, fiind oprite pentru control 661 de astfel de autovehicule, din care 159 destinate transportului în comun. Pentru nerespectarea măsurilor de protecţie individuală, au fost aplicate 180 de sancţiuni contravenţionale în valoare de 23.000 lei.

                  Totodată, forţele de ordine au verificat modul de respectare a interdicţiilor privind deplasarea în intervalul orar 22.00-05.00, sens în care au fost depistate 48 de persoane pentru care au fost luate măsuri de sancţionare contravenţională.

                  Având în vedere că rata de infectare în municipiul Bacău, precum şi în unele comune băcăuane a crescut, depăşind 3 la mia de locuitori, activităţile forţelor de ordine se intensifică, pe raza întregului judeţ, în vederea conștientizării tuturor cetățenilor privind necesitatea respectării măsurilor de protecție impuse.

                  SE RECOMANDĂ să luaţi în considerare contextul epidemiologic actual, în care abordarea constantă a unei conduite preventive, responsabile, de fiecare persoană, este esenţială pentru a limita riscul de infectare şi transmitere, să respectați normele legale și nu vă expuneți la riscuri. Păstrați distanțarea fizică, purtaţi masca de protecție și respectaţi interdicțiile cu privire la evenimentele private și cu privire la deplasarea/libera circulație în intervalul orar 22.00-05.00.

                  Adrian Răspopa va lua startul în ediția aniversară a Raliului Brașovului

                    Raliul Brașovului va sărbatori în acest cea de-a 50-a sa ediție, fiind una dintre cele mai legendare etape de raliu din țara noastră. Adrian Răspopa nu putea să rateze acest eveniment și cu ajutorul celor de la Botka Rally Team, acesta va lua startul în Campionatul Național de Raliuri Betano 2021.

                    „Încep prin a mulțumi celor de la Botka Rally Team pentru sprijinul oferit astfel încât alături de Cozo să pot lua startul în acest sezon. Voi lua startul pe modelul Skoda Fabia R5 Evo 2021, o mașină revizuită complet cu ultimele specificații. În acest an vom continua proiectele ACS Rally Sprit cu o serie de evenimente importante atat în domeniul automobilistic, dar și în cel al ciclismului. Pandemia de anul trecut ne-a determinat să ne implicăm și în organizarea unei etape de ciclism din cadrul Road Grand Tour, iar în acest an împreună cu Alex CIOCAN, președintele Federației Române de Ciclism vom organiza trei curse în județul Bacau. Desigur că Raliul Moldovei Bacău ramane principalul nostru eveniment, iar în acest an, în premieră, acest eveniment va fi comun cu o etapă din cadrul competițiilor de Rally – Raid. În același weekend cele două etape, de raliu și rally – raid, vor împărți parcul de service, startul și festivitatea de premiere, dorind în acest fel să oferim publicului băcăuan un festival de motorsport. Nu în ultimul rând, vom organiza și etapa de viteză în coastă de la Dărmănești, și chiar dacă nu am reușit să intrăm în prima ligă a Campionatului Național de Viteză în Coastă, vom oferi un eveniment organizat la nivel ridicat la fel ca și anul trecut.”
                    Adrian Răspopa
                    , președintele ACS Rally Spirit.  

                    Supranumit și Monte-Carlo de România, cu aluzie la celebra etapă monegască, Raliul Brașovului a oferit suprize în numeroase rânduri, alegerea pneurilor jucând un rol crucial în gestiunea rezultatului final. În acest fel Adrian Răspopa, reușea în 2015 o supriză de proporții pe proba Babarunca, el obținând cel de-al doilea timp al probei cu o mașină de categorie 2 roți motrice, în fața mașinilor de categorie R5, tocmai datorită unei alegeri excelente a pneurilor de concurs.   

                    Adrian Răspopa va lua startul alături de navigatorul său, Cosmin Diacu la Tess Rally Brașov powered by Pro-X care se va desfășura în perioada 26-27 martie 2021, cu un model Skoda Fabia R5 EVO, pus la dispoziție de Botka Rally Team.

                    Adrian Răspopa este susținut de catre DEDEMAN – partener al echipajului cat și sponsor al compețiilor ciclistice organizate în Bacau, FIALDconstructor și dezvoltator imobiliar si GIRONAP.

                    Adrian Răspopava continua sa fie ambasador în motorsport al proiectului de infrastructură rutieră Autostrada Brașov – Bacău A13. #sustinA13

                    Primele bilete la tratament balnear  

                      Casa Județeană de Pensii (CJP) Bacău a început distribuirea primei serii de bilete la tratament balnear subvenționat, destinate pensionarilor și asiguraților. Pentru această serie CJP Bacău a primit 78 bilete care sunt, cum era de așteptat, numai în stațiunile unde baza de tratament aparține Casei Naționale de Pensii Publice. Este vorba despre stațiunile 1 Mai (6 locuri), Amara (38), Covasna (8), Moneasa (2), Nicolina (2), Lacu Sărat (2), Pucioasa (10) și Sarata Monteoru (10).

                      Când vor cumpăra biletul, beneficiarii vor prezenta la Casa de Pensii recomandarea (în original și copie) de la medicul de familie ori de la cel de specialitate, pentru tratamentul balnear pe care îl vor urma, dar și actul de identitate. Persoanele cu dizabilități, care au dreptul la gratuitate, vor aduce în plus certificatul de încadrare în grad de handicap și ”Programul individual de reabilitare și integrare socială”. Acest act este eliberat de către Comisia Județeană de Evaluare a Persoanelor cu Handicap Adulte.

                      Beneficiarii vor pleca în stațiune în data de 23 martie. Sejurul va fi, ca în anii trecuți, de 16 zile, din care 2 sunt rezervate transportului, iar 12 sunt de tratament balnear. Să mai notăm că următoarea serie va debuta în data de 6 aprilie.