miercuri, 24 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1354

Leonardo Badea (BNR): Mixul de politici ca răspuns la provocările economice actuale

„La nivel global, evoluăm gradual în direcția conviețuirii cu acest virus care a determinat  modificări importante în existența noastră. Un impact semnificativ al pandemiei a fost resimțit în calitatea vieții oamenilor, dar sectorul de activitate unde s-a înregistrat presiunea cea mai intensă a fost sistemul de sănătate. De aceea, privind în urmă, acțiunile autorităților pot fi  considerate ca fiind canalizate pe două direcții principale: pe de o parte să contracareze apariția infecțiilor și să limiteze viteza de răspândire virusului, iar pe de altă parte să amelioreze efectele economice negative asupra oamenilor și companiilor. Din păcate, prima categorie de măsuri a condus la șocuri globale de aprovizionare, în special în producție, iar blocajele și alte măsuri de izolare au cauzat perturbări pe scară largă a afacerilor. Pandemia a dus la apariția unei crize economice și financiare care este probabil să aibă repercusiuni structurale pe termen lung și a scos la iveală fragilitatea societății globale.

Statistic, economia mondială și-a revenit puternic la începutul anului 2021 de la nivelurile scăzute provocate de evoluția primelor valuri ale pandemiei, dar spre sfârșitul perioadei a încetinit din cauza noilor variante de virus și a noilor focare apărute, a blocajelor în lanțul de aprovizionare, a penuriei de forță de muncă și a evoluției în salturi a procesului de vaccinare. Este firesc ca atunci când există o amenințare la adresa sănătății și siguranței personale, așa cum este pandemia de COVID 19, să existe o reacție din partea societății, deoarece  oamenii  își adaptează obiceiurile și comportamentul, își redefinesc stilul de viață. Unele noțiuni și valori larg îmbrățișate în trecut suferă modificări în perioadele de criză. Acest lucru duce la dezbateri și preocupări profunde în cadrul societății referitor la calea de urmat și la valorile care trebuie respectate. În astfel de situații, cristalizarea noilor abordări și uzanțe nu este un proces facil și liniar, ci este marcat de intense căutări, sincope, piste false, eșecuri de etapă, dar siguranța și sănătatea semenilor trebuie să fie așezate pe primul plan.

Impactul combinat al pandemiei și al măsurilor luate pentru controlul evoluției acesteia, precum și pentru limitarea efectelor negative asupra populației și a economiei a produs modificări atât pe partea cererii, cât și a ofertei de bunuri și servicii. Mai mult, aceste efecte au fost diferite în timp. Astfel, pe perioada restricțiilor de mobilitate cererea a fost mai redusă, iar oamenii care au putut să-și conserve veniturile (urmare și a măsurilor guvernamentale de suport) au economisit mai mult. Ulterior, în perioadele de relaxare a restricțiilor de pe parcursul anului trecut, economisirea suplimentară generată anterior a alimentat o creștere semnificativă a cererii. Concomitent, aceleași restricții au determinat însă întârzieri și disfuncționalități importante în lanțurile de distribuție precum și funcționarea la capacitate mai redusă a facilităților de producție. De asemenea, costurile de realizare ale multor bunuri și servicii au crescut din cauza cheltuielilor suplimentare pe care producătorii și prestatorii le-au suportat legat de distanțarea socială la locul de muncă și de măsurile sanitare de prevenție. Ulterior, costurile au fost sensibil amplificate și de șocul prețurilor la combustibili și energie. Ca și în cazul cererii, și efectele pe partea ofertei au evoluat diferit în timp și au avut un grad redus de predictibilitate.

Elementele prezentate succint mai sus determină în prezent o combinație nocivă pentru economie și societate cu care aceasta nu a mai fost confruntata serios din anii 1970: riscuri de încetinire a creșterii economice (mai ales pe seama alternanței valurilor pandemice, impredictibilității ridicate și a epuizării cererii suplimentare determinate de economisirea crescută din perioada restricțiilor severe de mobilitate), concomitent cu un nivel ridicat al inflației (generată în mare proporție de factori plasați în afara influenței politicii monetare).

Pentru că ne aflăm într-o situație în care atât cererea cât și oferta sunt afectate, ieșirea din criza complexă pe care o traversăm necesită coordonarea tuturor politicilor publice. Așa cum știm, politica monetară acționează asupra cererii pe termen scurt și nu influențează oferta. Politica fiscală afectează cererea agregată prin modificări ale cheltuielilor guvernamentale și ale impozitării. Acești factori influențează ocuparea forței de muncă și veniturile gospodăriilor, care apoi acționează asupra cheltuielilor de consum și investițiilor. Totodată, nivelul impozitării poate influența dorința de a munci , iar cheltuielile guvernamentale pentru sănătate, educație și formare ar putea stimula productivitatea muncii pe termen lung, având astfel un impact și pe partea ofertei. Totuși, cele mai relevante pentru stimularea ofertei sunt reformele structurale despre care se vorbește atât de mult, care se circumscriu la rândul lor mixului de politici economice.

În literatura de specialitate anterioară crizei recente, mulți autorilor preocupați de teoria mixului de politici apreciază (din diferite perspective) că un mix bun funcționează numai dacă instrumentele independente sunt controlate de factorii de decizie independenți. Necesitatea de a avea instrumente independente, dedicate fiecare unor obiective specifice  și acționate de autorități ce au independență în decizie pentru atingerea acestora nu trebuie însă să împiedice cooperarea și să conducă la a ignora efectele reciproce ale politicilor (determinate de externalitățile pe care acestea le generează). Realitatea ne-a demonstrat că în situații excepționale, un regim temporar de strânsă coordonare este cel mai adecvat pentru un răspuns rapid la șocuri neanticipate, mai ales atunci când acestea sunt exogene. La fel de adevărat este însă că ieșirea dintr-un astfel de regim poate fi problematică și trebuie neapărat să fie credibilă pentru piețe.

Luate separat, nici relaxarea monetară și nici sprijinul fiscal nu ar fi fost suficiente pentru a amortiza șocul, atunci când a lovit criza COVID-19, iar derularea foarte rapidă a evenimentelor făcea imposibilă utilizarea unor politici structurale la nivel microeconomic. Astfel, autoritățile monetare și cele fiscale au trebuit să își unească forțele pentru a oferi sprijinul macroeconomic necesar, estompând granițele tradiționale dintre intervențiile monetare și cele fiscale. Politica macro-prudențială a jucat la rândul său un rol important. Acum când provocările economice s-au schimbat, mixul de politici este în continuare extrem de necesar și, în plus, trebuie să includă și partea structurală pentru a putea compensa mai bine evoluțiile negative pe partea ofertei. O astfel de coordonare monetar-fiscală poate funcționa numai dacă credibilitatea angajamentelor față de obiectivele dorite pe termen lung – creștere sănătoasă în condiții de stabilitate a prețurilor și sustenabilitatea datoriei publice – este păstrată și susținută de un cadru instituțional rezistent. Deoarece coordonarea monetară-fiscală eficientă are limitele ei, reconstruirea spațiului de politici, atât în domeniul fiscal cât și monetar este o prioritate.


Daca ne referim la politica monetară, contextul a reclamat o reacție imediată și hotărâtă la izbucnirea crizei pandemice, justificând ulterior continuarea ajustării conduitei acesteia într-o manieră prudentă. Măsurile de politică monetară au fost esențiale pentru calmarea tensiunilor financiare generate de șocul pandemic și au permis funcționarea fluentă a pieței monetare și a altor segmente ale pieței financiare, în vederea finanțării în bune condiții a economiei reale și a cheltuielilor bugetare.

În perspectivă, politica monetară va continua să urmărească menținerea stabilității prețurilor pe termen mediu corespunzător țintei staționare de inflație, într-o manieră de natură să susțină redresarea economiei în contextul procesului de consolidare fiscală și în condiții de protejare a stabilității financiare.

Implicațiile dozajului de măsuri este semnificativ pentru succesul acțiunii coordonate a politicii monetare și a politicii fiscale, în sensul de a menține stabilitatea macro-financiară (implicit a prețurilor și controlul inflației) fără a afecta semnificativ creșterea economică în decelerare vizibilă. Și din această perspectivă, decidenții sunt obligați la un „balancing act” foarte delicat. Să ne amintim că în urmă cu nu mai mult decât un an încă circulau foarte multe opinii ale unor economiști cunoscuți care afirmau că statul trebuie să profite de nivelul redus al dobânzilor de la acea vreme, care se anticipa atunci că își va menține acest nivel pentru o perioada considerabilă de timp, pentru a se împrumuta și a utiliza resursele în vederea stimulării creșterii economice. Iată că de atunci datoriile publice au crescut accelerat pretutindeni în lume, iar acum inflația în creștere pune presiune ascendentă pe dobânzi și face povara datoriei publice tot mai apăsătoare, limitând spațiul politicii fiscale și riscând să contribuie indirect la descurajarea creșterii economice. Într-un astfel de context, cu cât politica monetară acționează mai amplu pentru combaterea inflației, cu atât consolidarea fiscală trebuie să fie mai convingătoare pentru investitori, astfel încât să ofere acestora perspectiva unei curbări a creșterii datoriei publice tot mai costisitoare și menținerea unui nivel sustenabil ca pondere în PIB. Asta ar face ca, de fapt, ambele politici să acționeze cu o amploare importantă în sensul descurajării cererii, punând în pericol creșterea atât de necesară în ecuația refacerii economiei, a îmbunătățirii echilibrelor macroeconomice, a ameliorării problemelor structurale etc.

Din punctul de vedere al politicii fiscale, până la declanșarea crizei pandemice, problematicile care erau dezbătute vizau cu precădere măsurile pro-ciclice, creșterea deficitului de cont curent și evoluția datoriei externe. Ulterior, accentul a fost pus pe necesitatea implementării măsurilor de relansare economică, simultan cu cele de consolidare fiscală.

După cum se știe, consolidarea fiscală constituie o componentă foarte importantă pentru asigurarea sustenabilității finanțelor publice și, implicit, a stabilității macroeconomice, dar și una dintre marile provocări în contextul actual, marcat de necesitatea identificării unui echilibru între nevoia reală și presantă de ajustare fiscală și imperativul de a sprijini în continuare recuperarea economică.

Foarte importantă din această perspectivă este continuarea traiectoriei de ajustare graduală a deficitului bugetar către ținta stabilită de reglementările europene, lucru foarte greu de realizat de altfel, respectiv atingerea unui nivel inferior limitei de 3% din PIB până la finele anului 2024, ceea ce va permite ieșirea de sub incidența procedurii de deficit excesiv, fără însă a aduce atingere perspectivelor de redresare a economiei în actualul context pandemic.

Câștigarea unui spațiu important de manevră a politicii fiscale prin reducerea deficitului bugetar încă din anul acesta apare ca fiind o alegere firească, chiar în condițiile continuării aplicării și în 2022 a clauzei derogatorii generale din Pactul de stabilitate și de creștere, fiind de așteptat ca aceasta să fie dezactivată din 2023.

Cu toate că sprijinirea economiei și a sistemului de sănătate continuă să fie prioritară în circumstanțele specifice actuale, paradigma politicii fiscale trebuie reconsiderată pe măsură ce impactul pandemiei se atenuează, în sensul reorientării acesteia de la măsuri cu caracter urgent și excepțional care să răspundă provocărilor generate de criza sanitară către obiective orientate spre reforme structurale, care să contribuie la transformarea economiei românești într-o economie reziliență și robustă, favorabilă incluziunii.

Banii europeni constituie o sursă de finanțare care degrevează bugetul național, astfel încât absorbția fondurilor europene reprezintă un element de bază pentru asigurarea sustenabilității fiscal-bugetare, pentru dezvoltarea economiei și a societății românești. Așa cum am mai afirmat și în alte rânduri, fondurile europene ar trebui orientate cu precădere spre investiții care să favorizeze dezvoltarea economică, precum cele care sprijină digitalizarea sau tranziția verde, reformele structurale, inclusiv în domeniul finanțelor publice, pentru eficientizarea cheltuielilor și îmbunătățirea gestionării resurselor publice.

Eforturile de consolidare fiscală și de creștere a sustenabilității bugetare pentru asigurarea unor finanțe publice sănătoase trebuie susținute totodată și de alte reforme fiscal-bugetare și economice menite să asigure convergența reală a României cu economiile dezvoltate din Uniunea Europeană în special în domenii precum administrația fiscală, guvernanța companiilor cu capital de stat, sistemul public de pensii sau sistemul salarial al personalului bugetar.

Consolidarea fiscală necesită multe reglaje fine aplicate tuturor categoriilor de venituri și cheltuieli bugetare, dar în esență ea este rezultatul efortului de a reduce considerabil dinamica cheltuielilor în raport cu creșterea veniturilor. Este nevoie, printre altele, de pragmatism și obiectivitate încă din etapa de construcție a bugetului și ulterior a rectificărilor acestuia, astfel încât ipotezele privind evoluția economiei și capacitatea de utilizare de către ordonatorii de credite a fondurilor alocate să fie cât mai realiste.

Vom avea probabil anul acesta o creștere economică reală de cel puțin 3-4 procente, ceea ce oferă condiții favorabile consolidării fiscale pentru că aduce premise pentru sporirea veniturilor chiar și în absența unor majorări de taxe și impozite, dacă sunt avute în vedere aspecte precum: reducerea evaziunii fiscale, creșterea bazei de impozitare, ameliorarea gradului de conformare fiscală și îmbunătățirea eficienței colectării veniturilor la bugetul de stat.

Într-o astfel de perspectivă privind creșterea economică, consolidarea nu presupune neapărat reducerea cheltuielilor publice, putându-se avea în vedere eficientizarea calitativă a acestora, context în care s-ar putea identifica spațiu de manevră chiar pentru o creștere rezonabilă și justificată a cheltuielilor, cu condiția ca dinamica lor să fie considerabil mai redusă comparativ cu cea aferentă veniturilor, iar accentul să fie pus pe amplificarea factorului de multiplicare în economie.

Câteva direcții de acțiune pentru continuarea consolidării fiscal-bugetare, care să contribuie la redresarea și dezvoltarea economiei pe baze sustenabile, ar putea viza:

  • creșterea colectării veniturilor fiscale, prin: reducerea evaziunii fiscale; digitalizarea proceselor de activitate și asigurarea de servicii electronice de calitate, cu scopul îmbunătățirii conformării fiscale și creșterii eficienței coletării; reducerea sarcinilor administrative și simplificarea obligațiilor fiscale; o eficiență îmbunătățită în colectarea impozitelor și scăderea decalajului fiscal;
  • eficientizarea și transparentizarea cheltuielilor publice, prin: eliminarea risipei bugetare; alocarea resurselor în funcție de indicatori de rezultat; reorientarea cheltuielilor aferente investițiilor publice prin trecerea de la investițiile finanțate din surse naționale la investiții finanțate din fonduri europene; întărirea guvernanței corporative a companiilor de stat; orientarea resurselor către investiții în infrastructură, agricultură, dezvoltarea rurală, sistemul energetic, tehnologia avansată, tranziția verde și cea digitală;
  • îmbunătățirea predictibilității politicilor fiscale, obiectiv important pentru susținerea mediului de afaceri în contextul economic foarte dificil, atât pe plan intern cât și extern.

Tot în materie de politică fiscală, din perspectiva datoriei guvernamentale, după ce în perioada 2020-2021 ponderea acesteia în PIB s-a majorat considerabil pe fondul efectelor adverse asociatei crizei sanitare, ajungând la valori apropiate de 50% (în creștere cu peste 10 puncte procentuale comparativ cu perioada 2016-2019), pentru menținerea acestui indicator la un nivel sustenabil se impune atenuarea dinamicii acesteia, prin perfecționarea instrumentelor de management al datoriei publice, dar și asigurarea faptului că îndatorarea suplimentară trebuie să aibă în corespondență schimbări structurale ale economiei, care să permită în viitor achitarea datoriilor fără sacrificii pentru generațiile care urmează.

În contextul celor menționate, alături de consolidarea fiscal-bugetară, deosebit de importante din perspectiva conduitei și implementării politicii monetare sunt reformele structurale. De asemenea, este esențial nivelul de absorbție a fondurilor europene alocate României, în condițiile în care un mix coerent de politici macroeconomice care să sporească potențialul de creștere a economiei și să întărească reziliența față de evoluții adverse este esențial pentru continuarea redresării pe baze sustenabile a economiei.

Pe măsură ce riscurile pentru sănătate se reduc, măsurile de politică economică ar trebui să treacă de la un regim de urgență la obiective orientate spre redresare durabilă și favorabilă incluziunii.

Prioritizarea orientării fondurilor europene trebuie canalizată către investiții care să stimuleze creșterea economică, în special către cele care sprijină tranziția verde și digitală, către reformele fiscal-bugetare structurale, inclusiv în vederea unei gestionări de calitate a resurselor în domeniul finanțelor publice și a eficientizării și transparentizării cheltuielilor publice. Pentru asigurarea unei dezvoltări economice sustenabile, trebuie optimizată structura cheltuielilor bugetare, în special a investițiilor publice, prin realizarea unei treceri treptate de la investițiile finanțate din surse naționale la investiții finanțate din fonduri europene.

Pentru exemplificare, suma aferentă implementării PNRR este de 29,18 mld. euro, fiind formată din sprijin financiar nerambursabil în valoare de aprox. 14,24 mld. euro și împrumuturi în valoare de aprox. 14,94 mld. euro. Partea de pre-finanțare reprezintă echivalentul a 13% din suma totală alocată României, respectiv cca. 3,79 mld. euro, sumă formată din 1,85 mld. euro aferentă părții de granturi și 1,94 mld. euro, aferentă părții de împrumururi. Sectoarele care vor beneficia de cea mai importantă susținere financiară prin PNRR sunt transporturile (7,62 mld. euro), educația (3,60 mld. euro), sectorul privat, cercetarea, dezvoltarea și inovarea (2,55 mld. euro) și sănătatea (2,45 mld. euro).

Investițiile și reformele cuprinse în PNRR sprijină tranziția verde și cea digitală, contribuie la soluționarea eficace a provocărilor identificate în cadrul Semestrului European și consolidează potențialul de creștere, crearea de locuri de muncă și reziliența economică și socială a României. Totodată, planul abordează și o parte semnificativă din provocările structurale mai vechi care au rămas nesoluționate, astfel cum au fost identificate în recomandările relevante specifice adresate României de către Consiliu în 2019 și în 2020.

Pentru facilitarea tranziției verzi, PNRR alocă 57% din total măsurilor de sprijinire a obiectivelor de mediu (de exemplu, pentru modernizarea sistemului căilor ferate 3,9 mld. euro, pentru mobilitatea urbană 1,8 mld. euro, pentru producerea de energie verde 0,85 mld. euro, pentru eficientizarea energetică a clădirilor 2,7 mld. euro, pentru protecția mediului și a biodiversității 1,1 mld. euro). În vederea asigurarea tranziției digitale, PNRR alocă 21% din total unor măsuri de sprijinire a acestui proces, precum digitalizarea administrației publice (1,5 mld. euro), a sistemului de sănătate (0,47 mld. euro) și a sistemului de educație (0,88 mld. euro).

Aceste obiective sunt sprijinite de politicile la nivel european, inclusiv pe termen scurt. Astfel, una dintre cele trei direcții majore ale Președinției franceze a Consiliului Uniunii Europene este un nou model european de creștere – în domeniul economic și social, demersurile aferente acestei direcții având în vedere cu precădere obiectivele privind schimbările climatice, tranziția digitală și stimularea inovării, procese care sunt direct legate de creșterea economică și de capacitatea de a crea locuri de muncă de calitate și mai bine plătite.

Deși ideile prezentate mai sus nu sunt neapărat noi, implementarea lor nu este un drum deloc facil. În realitate, acest „balancing act” este un proces continuu, pe care suntem nevoiți să îl parcurgem pas cu pas, din aproape în aproape, ajustând mereu pe parcurs pentru că nivelul de impredictibilitate al evoluțiilor economice rămâne ridicat. Mai mult, anumite soluții din zona politicii fiscale și reformelor structurale necesită sprijin politic consistent și de durată pentru a fi aplicate. Într-un articol publicat în luna noiembrie a anului trecut, Claudio Borio (Banca Reglementelor Internaționale) și coautorul său argumentau că politicile monetare și fiscale, ca funcții ale statului necesar a fi corelate, se confruntă cu o provocare dublă, pe termen lung. Pe de o parte ele trebuie să recapete spațiul de manevră pentru a-și putea îndeplini în mod eficient rolul de macrostabilizare, iar pe de altă parte, odată ce aceste marje de siguranță sunt restabilite, politicile trebuie să rămână ferm într-un „coridor de stabilitate”.

Echilibrul alegerii economice trebuie sa fie însoțit de consistența viitoare a politicilor publice, fără de care alegerea de azi nu va da roade mâine, așa cum este de dorit. Un vechi proverb chinezesc spune că „evenimentele viitoare își aruncă umbra înaintea lor” și poate tocmai de aceea, privind atent spre viitor, ne va fi mai ușor să luăm deciziile necesare azi”.

Locuri de muncă în străinătate, condiții și reglementări noi

Persoanele care vor să lucreze în străinătate au la dispoziție, în momentul de față, o ofertă de 355 locuri de muncă vacante în Spațiul Economic European, prin intermediul EURES România. Cele mai multe posibilități de angajare sunt în Germania.

Aici sunt disponibile 272 posturi pentru: lucrător în amenajarea expozițiilor și a magazinelor, tâmplar (fabricarea și asamblarea mobilierului de expoziție și de magazine), magazioner, operator mașini și sisteme (tehnologia de prelucrare a metalelor și a materialelor plastice), lucrător în producția și prelucrarea sticlei/fabricarea fibrei de sticlă, tăietor de carne și lucrător în producție. La rândul lor, firme din Norvegia caută spre angajare 71 lucrători în meseriile de schelar, electrician, croitor, șofer de autobuz, vopsitor auto, vopsitor, șofer și agent de curățenie.

Alte 8 locuri de muncă (sudor, tăietor lemne și mecanic auto) se găsesc în Estonia, 3 (măcelar abator vită), în Polonia și 1 (tâmplar), în Olanda. Cei interesaţi de unul din locurile de muncă prezentate se vor adresa Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Bacău, respectiv compartimentului EURES. Ei se vor înregistra în baza de date a acestei instituţii, cu următoarele documente: cerere tip (anexa 3 bis), copie după cartea de identitate, cu valabilitate de minimum şase luni, şi CV-ul într-o limbă de circulaţie europeană.

Informaţii suplimentare se pot obţine de pe portalul naţional www.eures.anofm.ro. Pe acest portal pot fi accesate date referitoare la angajatori, domeniul de activitate, condiţiile de muncă şi de ocupare a postului, precum şi despre salarizare. Informaţii similare sunt oferite şi de către consilierul EURES din cadrul AJOFM Bacău, str.I.S.Sturza, nr.63, telefon 0234541676. Dar o persoană poate alege și să semneze un contract de mediere cu un agent sau furnizor de servicii de plasare a forței de muncă în străinătate.

În acest caz ea va trebui să achite cheltuielile efectuate de agent sau furnizor, dacă nu își respectă obligațiile asumate. Suma datorată nu va putea depăși 200 de euro decât în cazul în care prin contract este prevăzută una mai mare.

Potrivit legislației, agenții sau furnizorii de servicii de plasare pun în legătură angajatorul străin cu persoanele care vor să lucreze în străinătate, pe baza unor oferte ferme transmise de el. Referitor la ofertă, agenții și furnizorii trebuie să menționeze în contractul încheiat datele de identificare ale angajatorului străin, inclusiv domiciliul fiscal, durata, funcția, meseria sau ocupația, perioada, condițiile de angajare și de încetare a acesteia, timpul de muncă și de repaus, remunerația brută și netă, salariul lunar brut și net, modalitățile și data de plată, sporurile, orele suplimentare și alte drepturi salariale, concediul de odihnă, modul de acordare și drepturile bănești cuvenite.

Începând de anul trecut, agenții și furnizorii au și alte obligații, cum ar fi asigurarea transportului lucrătorilor în țara de destinație prin firme autorizate, în cazul grupurilor mai mari, informarea lor despre condițiile și regulile speciale de intrare în statul de destinație și verificarea deținerii tuturor documentelor necesare. Dacă nu respectă aceste obligații, riscă amenzi cuprinse între 5.000 și 40.000 lei. Nu în ultimul rând, lucrătorii români din afara țării vor beneficia de măsuri de protecție în aproape statele din lume.

 

 

Testarea gratuită COVID-19 pentru cetățeni se extinde cu un nou centru în municipiul Bacău

    Astăzi s-a deschis al doilea centru pentru testarea gratuită a suspecților de COVID-19, în municipiul Bacău, după cel operaționalizat înainte de valul 4, la Spitalul de Pneumoftiziologie (în urma cu 3 luni). Acesta este situat pîn incinta Spitalului Elytis Bacău – strada Letea 17.

    „Anul trecut am lansat un program complet, „OXIGEN pentru Bacău”, cu mai multe componente, cu scopul de a ne îngriji mai bine de sănătatea băcăuanilor, în relație directă cu medicii de familie. Am reușit astfel să reducem presiunea pe serviciul de ambulanță, dar și pe spitale”, a declarat primarul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu.

    Accesul și testarea la cele 2 centre de testare gratuită rapidă se face în baza recomandării de la medicul de familie sau a programărilor pe site-ul: www.testaregratuita.municipiulbacau.ro/

    – Centrul 1 – Spitalul de Pneumoftiziologie Bacău – strada Oituz 72, program: 8:00 – 16:00.
    Tel: 0234-512-223 (Locatie: goo.gl/maps/vqwJELBUykEZoTMDA)

    – Centrul 2 – Spitalul Elytis Bacău – strada Letea 17, program: 8:00 – 16:00.
    Tel: 0770-987-580 (Locatie: goo.gl/maps/mHf7EEYpAzTDeyc7A)

    Bilanț și propuneri edilitare frumoase la Orbeni

    Edilii comunei Orbeni și-au propus ca în acest an să înceapă, între altele, lucrările de extindere a rețelelor de alimentare cu apă și de canalizare pe străzile din ambele sate, Scurta ș Orbeni. Proiectul – spune primarul Costache Popa – este mult așteptat de locuitori, dar și unul necesar și va fi realizat din fonduri europene, plus suma alocată de Unitatea Administrativ Teritorială a comunei, de aproximativ șase milioane de euro.

    Lucrările la obiectivul de investiții „Construire Grădiniță cu trei săli de grupă în satul Scurta” sunt deja în plină desfășurare. Obiectivul va fi recepționat în primăvară, iar preșcolarii vor începe noul an școlar într-o clădire frumoasă și spațioasă, dotată corespunzător. Tot în satul Scurta încep lucrările la obiectivului de investiții „Construire și dotare cămin cultural”.

    Anul abia încheiat a însemnat, la Orbeni, alte proiecte finalizate sau în curs de realizare. Acestea sunt Amenajarea curții interioare a Școlii Gimnaziale nr. 1 Orbeni – proiect finanțat prin bugetul local, Regularizarea pârâului Scurta pe circa 2.000 ml, Extinderea rețelei de alimentare cu gaz metan și realizarea de branșamente în satele Orbeni și Scurta pe străzile Streinu Elena, Tineretului, Parului, Silozului, Luzi, Nicolae Negri, Brutăriei și Răzeșilor la nr. 554, dar lucrările vor continua din primăvară pe toate străzile unde au fost solicitări.

    Pentru modernizarea drumurilor comunale, anul trecut au fost depuse la Ministerul Dezvoltării, în Programul Național de Dezvoltare Locală „Anghel Saligny”, patru proiecte pentru circa 80% din totalul drumurilor comunale. Pentru două proiecte a fost deja obținută autorizația de construire, iar pentru un obiectiv a fost finalizat proiectul tehnic.

    De asemenea, a fost realizat proiectul tehnic și a fost obținută autorizația de construire pentru obiectivul de investiții „Amenajare curte interioară la Școala primară nr. 3 Scurta”, iar lucrările vor începe în primăvară.

    Tot anul trecut, au fost acordate burse școlare tuturor elevilor care s-au încadrat în criteriile prevăzute de lege, în sumă de 90 de mii de lei.

    În 2021, a fost realizat și cadastrul sistematic pentru 986 de imobile în tarlalele situate între calea ferată și Siret, din hotarul cu Valea Seaca până la hotarul cu Parava.

    Pentru îmbunătățirea condițiilor de desfășurare a activității atât în unitățile de învățământ cât și în celelalte instituții publice proprietate a Consiliului Local Orbeni, din satul Orbeni, Școala nr. 1, Grădinița, Dispensarul, Căminul Cultural, Primăria și Centrul de zi și Sala de educație fizică școlară, au montate și puse în funcțiune centrale termice pe gaz.

    În prezent, plata taxelor și a impozitelor locale poate fi făcută prin implementarea aplicației Ghiseul.ro, iar la casieria unității pot fi făcute plăți și cu cardul bancar.

    În satul Scurta a fost dat în folosință un modern dispensar uman, dotat corespunzător, unde își desfășoară activitatea un medic de familie. Tot acolo, din această lună va funcționa și o farmacie.

    În comună au fost întreținute, balastate și reprofilate toate drumurile, iar în sezonul rece au fost deszăpezite la timp toate străzile. Iar iluminatul public stradal a fost modernizat în toata comuna.

    Bani de la stat pentru asociațiile de locatari

    Proprietarii de locuințe, organizați în asociații, vor putea primi bani de la stat pentru creșterea eficienței energetice a imobilelor. Astfel, pe lângă izolarea pereților exteriori, deja susținută cu bani de la bugetul de stat, vor mai fi finanțate atât lucrările de montare a sistemelor de ventilație, a instalațiilor de iluminat, cu tehnologie LED, din spațiile comune, cât și a rețelei de apă, de scurgere și de canalizare. Cu bani de la stat, se vor putea schimba inclusiv ascensoarele.

    Asociațiile de locatari vor putea primi bani de la stat pentru mai multe activități care vizează creșterea eficienței energetice a imobilelor de locuințe. Astfel, autoritățile propun, într-un proiect de act normativ, alocarea de fonduri modernizarea instalațiilor de iluminat din spațiile comune ale blocului, pentru montarea sau înlocuirea sistemelor de ventilație și pentru înlocuirea ascensoarelor sau a instalațiilor electrice și de apă.

    Înlocuirea tâmplăriei exterioare și izolarea termică a planșeelor

    În anii trecuți, în Bacău, de exemplu, pe perioada ultimului mandat al echipei Stavarache, câteva dintre asociațiile de locatari au fost susținute, în baza OUG 18/2009, pentru izolarea termică a pereților exteriori. Doar că selectarea celor care au beneficiat de acest sprijin s-a făcut după criterii neștiute de nimeni, cel mai probabil în interesul privat al unui grup.

    După ce va intra în vigoare normativul pregătit de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA), asociațiile de locatari vor fi sprijinite financiar pentru izolarea termică a fațadei – partea vitrată, prin înlocuirea tâmplăriei exterioare existente, inclusiv a celei aferente accesului în blocul de locuinţe, cu tâmplărie termoizolantă cu performanță ridicată pentru îmbunătăţirea performanţei energetice a părţii vitrate.

    Cu bani publici va fi posibilă și izolarea termică a planșeelor sau a pereților dintre spațiul încălzit și alte spații comune neîncălzite. Vor mai putea primi finanțare montarea, repararea sau înlocuirea instalației de ventilare (inclusiv a spațiilor comune), respectiv prevederea de soluții de ventilare mecanică cu recuperare de căldură cu performanță ridicată, centralizată sau cu unități individuale cu comandă locală sau centralizată.

    Înlocuirea ascensoarelor

    Cu sprijinul statului, se vor mai putea reabilita sau moderniza instalațiile de iluminat în spațiile de utilizare comună ale clădirii, prin înlocuirea circuitelor de iluminat deteriorate sau subdimensionate, înlocuirea corpurilor de iluminat fluorescent și incandescent cu corpuri de iluminat cu eficiență energetică ridicată și durată mare de viață, inclusiv tehnologie LED, și instalarea de corpuri de iluminat cu senzori de mişcare sau prezenţă, acolo unde acestea se impun pentru economie de energie.

    În cazul clădirilor rezidențiale, supuse unei renovări majore, unde sunt mai mult de zece locuri de parcare, se va finanța instalarea infrastructurii de cablare – conducte pentru cabluri electrice, pentru fiecare loc de parcare, unde, ulterior, vor putea fi  instalate puncte de reîncărcare a vehiculelor electrice. Nu în ultimul rând, blocurile vor putea să înlocuiască cu bani de la stat ascensoarele, instalațiile electrice și de apă, de scurgere și de canalizare cu sisteme mai moderne și mai eficiente.

    În prezent, puține asociații de locatari știu că, în baza OUG 18/2009, pot doar să reparare sau înlocuiască, după caz, mecanismele de acționare electrică a ascensoarelor de persoane.

    Bani și pentru întocmirea documentației

    Partea bună este că asociațiile de locatari vor fi susținute financiar inclusiv pentru plata cheltuielilor legate de elaborarea documentelor necesare acestor lucrări de creștere a eficienței energetice a imobilelor de locuințe. Proiectul mai stabilește că vor putea fi finanțate integral realizarea auditului energetic, a expertizei tehnice, proiectarea lucrărilor de intervenție, precum și verificarea documentațiilor tehnice pentru autorizare sau realizarea certificatelor energetice la finalizarea lucrărilor.

    Fotbal/ Liga a III-a: Divizionarele C, din nou la treabă

    CSM Bacău

    Aerostar, CSM Bacău și FC Dinamo Bacău și-au reluat luni pregătirile, în vederea stagiunii de primăvară, care se va relua pe 12 martie, cu ultimele trei etape ale sezonului regulat

    Seria 1

    CSM Bacău, loc 9, 15 puncte

    „CSMeii” antrenați de Codrin Mindirigiu și Gheoerghe Penoff au ca obiectiv salvarea de la retrogradare. Pentru aceasta, ei trebuie să evite ultimele două locuri ale clasamentului. „E drept, am încheiat 2021 pe poziție retrogradabilă, însă avem convingerea că putem să ne menținem în Liga a III„, a declarat Codrin Mindirigiu, care a condus luni, de la ora 11.00, primul antrenament al anului, la baza „Lucrețiu Avram”. Deocamdată, singura noutate de lot este revenirea atacantului Priboi, de la Brăila, însă băcăuanii au în cătare aducerea a încă doi jucători: un stoper și un mijlocaș central. A picat în schimb transferul portarului Hărăguță. La capitolul cedări, rubrica rămâne imaculată. „Plecările le vom hotărî în funcție de ce vom reuși să aducem până la finalul acestei săptămâni”, au anunțat „CSMeii”, care sâmbătă vor bifa primul joc-test al iernii, cu FC Dinamo Bacău, pe sinteticul bazei FC Bacău.

    Cantonament: La Târlungeni, în perioada 7-13 februarie.

    Amicalele iernii: o dublă cu FC Dinamo Bacău, o dublă cu CSM 2007 Focșani, FC Bacău și Adjud.

    Ultimele trei jocuri programate în sezonul regulat: Sporting Juniorul Vaslui (12 martie, deplasare), CSM Pașcani (19 martie, acasă), Bucovina Rădăuți (26 martie, deplasare).

     

    Seria 2

    Aerostar, loc 6, 24 puncte

    „Aviatorii” au încheiat 2021 cu o importantă victorie contra celor de la CSM Râmnicu-Sărat, care-i menține astfel în cursa pentru play-off-ul. „Sigur că play-off-ul rămâne în vizorul nostru, dar esențial este să punem bazele unei echipe tinere, de perspectivă, cu care să ridicăm ștacheta de la vară încolo”, a declarat antrenorul Mișu Ionescu, care a sunat goarna luni, la ora 15.00, la stadionul „Aerostar”. La reunirea lotului a fost prezent și președintele clubului, Doru Damaschin, care a trasat linia directoare pentru 2022. Staff-ul tehnic, compus din „principalul” Mișu Ionescu, „secundul” Adi Iosub și team-managerul Gabi Voicu a fost completat cu antrenorul de portari Cristi Roca. În așteptarea primelor mutări ale anului (în vizor se află un fundaș central și un atacant), Aerostar, care și-a completat efectivul cu juniorul Iulian Coroamă de la Bucovina Rădăuți, a renunțat la Pirciu, Burlacu, Sevastian și Danale. Principala noutate este însă recuperarea golgheterului Cătălin Vraciu după intervenția chirurgicală suferită în toamnă la genunchi. O gură de foc esențială pentru Aerostar în lupta pentru play-off. Vraciu va fi menajat la primele amicale, el urmând să intre în program normal începând cu stagiul de pregătire centralizată de la Dărmănești.

    Cantonament: la Dărmănești, în perioada 9-18 februarie.

    Amicalele iernii: cu Hușana Huși, FC Dinamo Bacău, Dante Botoșani, CSM Moinești și Știința Miroslava.

    Ultimele trei jocuri programate în sezonul regulat: Sporting Liești (12 martie, deplasare), Sportul Chișcani (19 martie, acasă), FC Dinamo Bacău (26 martie, deplasare).

     

    FC Dinamo Bacău, loc 9, 7 puncte

    Două victorii, un egal și 12 înfrângeri. Acesta este bilanțul nou promovatei FC Dinamo Bacău la finalul maxi-turului, care o plasează pe poziție retrogradabilă, 9. Având în vedere că retrogradează și cea mai slab cotată a opta clasată din cele 10 serii, iar echipa de pe locul 7 în Seria 2, Viitorul Ianca are 19 puncte, misiunea dinamoviștilor băcăuani se anunță infernală. „Vom miza în principal pe tineri”, a anunțat președintele Remus Pozînărea, iar noutățile de lot vizează doar această categorie de vărstă. Prin urmare, în condițiile în care Bogdan Lupu, Gabi Boghian, Zarzu, Dascălu, Cadar, Tofan și Patriche și-au manifestat intenția de a părăsi echipa, FC Dinamo Bacău își va completa efectivul cu doi juniori de 2004 de la Aerostar, Juncu și Condruț, unul de 2004 de la Faraoani, Helciug, și alți șase, născuți între 2004 și 2007 din propria pepinieră: Năstasă, Prepeliță, Manole, Balint, Ciobanu și Luca. În situația actuală, întinerirea lotului este un lucru firesc”, a spus antrenorul Andrei Întuneric, care a condus primul antrenament al echipei luni, la ora 18.00, la Sala Atletism, de la reunire absentând, motivat, Savu, Luncanu, Hodorogea, Matei și Pușcașu.

    Cantonament: „Nu ne permitem un stagiu de pregătire centralizată. De fapt, problema e că nici nu prea avem unde să ne antrenăm în Bacău”, a subliniat „principalul” Întuneric.

    Amicalele iernii: cu CSM Bacău, Hușana Huși, CSM Pașcani, FC Bacău și Aerostar.

    Ultimele trei jocuri programate în sezonul regulat: Sportul Chișcani (12 martie, acasă), CS Făurei (19 martie, deplasare), Aerostar (26 martie, acasă).

     

     

    Cine este Auditiv-Digitalul? Ne poate face rău?

    Persoanele ce fac parte din sistemul auditiv-digital sunt caracterizate de nevoia de a găsi un sens al lucrurilor, al situațiilor și de nevoia de a înțelege. Sunt persoane preponderant raționale, logice și structurate în gândire, care dezvoltă un dialog interior extrem de accentuat. Acestea poartă conversații interioare cu ei înșiși și conversații imaginare cu diverse persoane spunându-le ce a rămas nespus, întrebându-le diverse și „primind” răspuns.

    Potrivit cunoscutului psiholog Andra Tănăsescu, vicepreședinte al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică (INLPSI), auditiv digitalul adesea se întâmplă să creadă ca au vorbit deja cu o persoană, că au facut deja o acțiune în timp ce toate acestea se întâmplă doar în imaginația lor.  Învață prin așezarea mentală a lucrurilor, sunt mai puțin spontani deoarece le place să gândească mult, să se bazeze pe logică, pe fapte și pe cifre în luarea unei decizii. Memorează pe secvențe, pași, proceduri. 

    Cum recunoști un Auditiv-Digital?

    Privit din punct de vedere al limbajului corpului, persoanele din această categorie tind să adopte caracteristici date de sistemul secundar de reprezentare. Totuși, majoritatea pot fi definiți de o rigiditate corporală evidentă, tensiune musculară accentuată și dureri de articulații sau de musculatură.

    “Nu este însă un reper fix, fiind destul de maleabili și influențați de restul sistemelor de reprezentare. Singura excepție poate apărea atunci când diferența dintre nivelul de manifestare a AD față de celelalte sisteme este semnificativ mai mare. În ceea ce privește limbajul folosit de persoanele AD, putem observa cuvinte precum: proces, gândire, logică, decizie, motivație, credință, etc. La nivel de verbe folosite, cel mai des îi putem auzi spunând că se gândesc, că învață, cred, consideră, se informează. Deci, practic, tot ce ține de descrierea unui proces cognitiv, de gândire, se va regăsi în limbajul unui AD. La nivelul expresiilor folosite, păstrează același tipar care „îi dă de gol”, privitor la gânduri, cogniții, analiză, etc.: „să rămânem conștienți că”, „înțeleg că știi că”, „am decis că”, „experiență de viață”, „am credința că”, etc.”, explică psihologul Andra Tănăsescu.

    Ce îi deranjează pe Auditiv-Digitali?

    Mai mult, specialistul afirmă că auditiv-digitalii sunt persoane care au o activitate mentală foarte pronunțată. Astfel, există o serie de lucruri care pot fi extrem de deranjante pentru ei.

    “Un lucru deranjant poate fi viteza redusă a unei conversații. Persoanele cu AD ridicat sunt, în general, persoane care gândesc mult, la multe și foarte rapid. Se pot plictisi extrem de repede dacă discursul interlocutorului este lent. Al doilea lucru care îi scoate din pepeni este o discuție fără sens. Cum am zis, persoanele AD sunt genul de oameni care se bazează pe logică, rațiune, structură, strategii. Orice discuție abstractă, fără fapte clare sau fără dovezi le poată provoca frustrare sau lipsă de interes. Se pot trezi în conflicte foarte des, pentru că uită să spună ce au gândit. Acesta este un lucru extrem de deranjant pentru un AD, pentru că, în mintea sa, a avut deja conversația, a pus deja întrebarea, a dat deja directivele. Astfel că, odată ce este întrebat despre ceva ce are impresia că a trăit deja – rulând deja în mintea sa conversația de mai multe ori – se poate înfuria sau simți neascultat”, declară psihologul Andra Tănăsescu.

    Totodată, orice discuție despre emoții, trăire, spiritualitate sau un subiect lipsit de dovezi concrete și logică îi poate crea disconfort. Pentru că multe dintre aceste lucruri nu au o definiție clară, logică, analitică, simpla „presiune” – reală sau nu – de a spune ce simt, de a participa la o conferință despre spiritualitate, le poate da o senzație de disconfort, plictiseală, frustrare sau tensiune.

    “Vorba multă, fără scop. Este un alt aspect care le provoacă o stare neplăcută. Faptul că vorbesc în gol, fără sens sau că pur și simplu, discuția în sine nu are nici o logică, îi poate obosi foarte mult. Din ce motiv? Pentru că, voluntar sau nu, vom căuta să dea sens experienței, informației și să o codifice pe „limba lor”. Acest lucru le poate epuiza foarte multă energie și resurse interioare. O frustrare foarte mare pe care o pot simți este presiunea din partea altora de a simți, așa cum o fac ei. Desi cu toții avem impresia că alții trăiesc ca noi sau că o persoană rațională este rece și deconectată de la emoții, adevărul este altul. O persoană rațională poate simți emoțiile, însă le privește dintr-un punct detașat, astfel încât să le poată face față. Este o strategie pe care multe persoane o adoptă, conștient sau nu, pentru a gestiona cât mai ușor trăirea emoțională”, conchide psihologul Andra Tănăsescu, vicepreședinte al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică (INLPSI).

    Andra Tănăsescu, vicepreședinte al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă, este Psiholog, Coach Wing Wave, Trainer NLP și Consultant Panorama Socială. A urmat studiile în psihologie, cu specializări în terapia de cuplu și familie, dans terapie, somato-terapie, NLP și lucrul cu proiecțiile sinelui. Și-a propus ca prin ceea ce face să aducă în viața fiecărei persoane cu care lucrează un plus de conștientizare, cunoaștere și încredere în propriile forțe. Obiectivul ei este să ofere cât mai multe din experiența ei, atât personală cât și profesională, astfel încât să producă schimbări semnificative în viețile celorlalți.

    Tutorial pentru tăierile la pomi realizat în Bacău

      Dr. ing. Florin Acatrinei, în tutorialul „Bazele tăierii pomilor”

      Doctor în pomicultură și unul dintre cei mai buni specialiști în acest domeniu, inginerul Florin Acatrinei și fiul său, Rareș Florin Acatrinei, de asemenea inginer horticultor ca și ambii săi părinți, a lansat pe YouTube primul episod al unui tutorial care prezintă cum se taie pomii fructiferi și poartă titlul „Bazele tăierii pomilor”. Acest prim episod este filmat în plantația propriei ferme a familiei Acatrinei, pepiniera „Pomaltoi” din cartierul Letea al Bacăului, creată din anul 2002.

      Florin Acatrinei are o experiență de peste 35 de ani în domeniul care i se potrivește ca o mănușă și pentru care a căpătat dragoste încă de când era copil. Inginerul are și o activitate de 14 ani în cercetarea pomicolă, la fosta Stațiune de cercetare Pomicolă Bacău. Inginerul Florin Acatrinei a lucrat și ca specialist în fosta Cameră agricolă județeană, unde a organizat numeroase lecții practice de tăiere la pomi în diferite livezi sau grădini ale județului Bacău, apoi la Direcția Județeană pentru Agricultură.
      „Începem seria de tutoriale – spune Florin Acatrinei – cu prezentarea obiectivelor pe care trebuie să le avem în vedere când ne apucăm să tăiem un pom, să cunoaștem elementele structurale ale pomului, principiile care stau la baza tăierii și să cunoaștem care sunt ramurile de rod, pentru o tăiere corectă, de rodire a pomului”.
      În acest prim episod al tutorialului, echipa Pomaltoi, coordonată de dr. ing. Florin Acatrinei, prezinta regulile de bază ale tăierilor în repaus vegetativ la pomi. Capitolele episodului sunt Prezentare, Obiectivele tăierilor, Elementele structurale ale pomului, Ramurile de rod, Operații de tăiere, Suprimarea ramurilor, Scurtarea ramurilor, Palisarea ramurilor, Dresarea ramurilor, Operații speciale, Inelarea, Crestarea, Frângerea ramurilor, Torsonarea și Concluzii. Imaginile sunt completate cu interesante și utile inserții grafice.

      Episodul poate fi urmărit la adresa https://youtu.be/VujLAts5D9g.

       

      Eminescu, cel fără vârstă

        Au simţit aceasta membrii Cercului de artă plastică „Terapie prin artă” de pe lângă Clubul Pensionarilor, elevi ai Şcolii Populare de Arte şi Meserii Bacău (clasa de artă naivă, condusă de Ioan Măric), care au organizat un moment special dedicat Zilei Culturii Naţionale, împreună cu colegii lor îndrăgostiţi de frumos.

        Mioara Costea şi Olguţa Pâţu au apreciat lucrările de artă plastică expuse de pictorii naivi, pe care i-au răsplătit cu dipome omagiale.

        Nu, Novak Djokovic nu a fost expulzat pentru că ar fi încălcat regulile!

        E plin Internetul de reacții de genul „Frate, da’ așa-i trebuie dacă nu a respectat regulile. Te duci acasă la cineva, trebuie să respecți regulile de acolo”. Trecem peste comentariile de acum câțiva ani care scuzau imigranții parașutați în Europa că se comportă cam sălbatic pe motiv că nu li se pot impune regulile noastre. Trecem și peste ideile cum că trebuie respectată orice regulă, oricât de absurdă ar fi ea, pentru că dacă e regulă, asta este, n-ai ce-i face…

        Dar sârbul nu a încălcat regulile stabilite de australieni. Acest lucru a fost constatat cât se poate de oficial de prima instanță de judecată, cea care a decis eliberarea sa din carantină. Pentru că, în ciuda unor opinii foarte ferme, accesul în Australia nu este permis doar vaccinaților, ceea ce Novak Djokovic nu este, ci și unor persoane care au trecut prin boală și au un test negativ. Or exact asta a constatat judecătorul: că tenismenul a respectat această cerință impusă de autorități.

        Atunci, de ce a fost expulzat? Ei, bine, pentru că legislația australiană permite Guvernului să anuleze o viza dacă se consideră că posesorul acesteia poate produce efecte negative în țară. Iar Guvernul a spus că sârbul, fiind un simbol al nevaccinaților, ar putea perturba politicile statului referitoare la combaterea COVID.

        Iar al doilea proces nu a mai analizat dacă Novak Djokovic a îndeplinit sau nu condițiile de intrare în țară, ci dacă decizia autorităților de a anula viza pe motive politice se susține sau nu. Așadar, tenismenul nu a fost expulzat pentru că era nevaccinat, nu pentru că nu îndeplinise condițiile impuse, ci pentru că Guvernul australian a decis că Djokovic îi pune în pericol autoritatea.

        O autoritate folosită pentru a impune lockdown-uri, vaccinare obligatorie și carantinarea a sute de mii de oameni. Vă întrebați dacă politica australiană de combatere a COVID a avut succes? Ei, bine, de la o medie zilnică de vreo 2000 de cazuri noi la mijlocul lui octombrie s-a ajuns la peste 128.000 de cazuri noi pe 13 ianuarie, vârf absolut pentru ultimii doi ani, fără comparație cu cifrele de pâna acum. Asta în ciuda faptului că 77 la sută din populație e vaccinată cu 2 doze.

         

        Scutecele de față, nelegale 

        La sfârșitul săptămânii trecute, autoritățile guvernamentale din Australia au decis să anuleze viza jucătorului de tenis sârb, Novak Djokovic, numărul 1 mondial, de 9 ori campion al turneului australian de tenis, care a venit să-și apere titlul… A fost expulzat pentru că nu era vaccinat împotriva COVID… Trecuse prin boală și obținuse o derogare de vaccinare; din păcate, aceasta nu a fost recunoscută de Australia. Djokovic nu mai participă la campionat. A pierdut campionul ori campionatul, urmare a absenței lui? Cert însă, a triumfat formalismul dictaturii medicale. O rușinoasă pată pe obrazul Australiei. Decizia este importantă și pentru faptul că acest precedent poate fi invocat și în alte sporturi, de alți îndrăgostiți de dictatură. Este surprinzător că iraționalitatea devine regulă odată ce narațiunile false sunt legiferate. În orice situație de urgență primele victime sunt libertățile care se restrâng cu acordul, chiar și cu sprijinul parțial al populațiilor administrate. De parcă libertățile ar fi cauza tuturor nenorocirilor acestei lumi. Prin Hotărârea CNSU nr.1 din 5 ianuarie, anul acesta, starea de alertă a fost prelungită pe teritoriul României. De ce prelungită și nu reinstituită? Prelungirea presupune preexistența unei stări de alertă. După cum vă informam într-un număr anterior, toate stările de alertă instituite în 2021 au fost anulate de curțile de apel din țară. Dar CNSU merge mai departe. Până se soluționează în mod definitiv o contestație,  CNSU emite o nouă reglementare cu încălcarea normelor legale/constituționale, act ce își produce efectele. Chestiunea pe care acești făcători de norme nu o iau în seamă e că, cei prejudiciați, prin închiderea temporară ori limitarea activității lor în perioada în care actele normative atacate și mai apoi anulate și-au produs efectele dăunătoare, pot cere în instanță repararea prejudiciului, respectiv beneficiul nerealizat pe perioada implementării actului constatat ca nelegal.  Practic, de doi ani, avem o suspendare a libertăților ce ține să se permanentizeze. Se produce un clivaj între realitatea obiectivă (vezi cazul  sârbului Novak Djokovic sănătos și nevaccinat), versus formalizarea interdicțiilor, ce nu mai au legătură cu sănătatea, scopul inițial declarat al constituirii interdicțiilor. Miercuri, 12 ianuarie 2022, Curtea de Apel București a motivat  sentința nr. 1950/2021, pronunțată la 16 decembrie în dosarul nr. 87/2/2021, prin care a desființat obligativitatea purtării măștilor – atât în spații deschise, cât și în spații închise. Pentru a vedea dimensiunea încălcării drepturilor cetățenilor de către un guvern care pretinde că le apără, ne permitem să cităm un fragment din considerentele hotărârii;

        ,,…… În ceea ce privește faptul că în România nu a fost declarată starea de epidemie, instanța reține că afirmația este adevărată, neexistând un ordin al Ministerului Sănătății sau alt act administrativ, general opozabil, prin care să se fi declarat starea de epidemie; ….. nici în cuprinsul Legii nr.55/2020, nici în cuprinsul HG nr.1065/2020 nu se face referire la starea de epidemie din România, în cele două acte normative invocându-se existența pandemiei, care, potrivit art.3, lit.o din Legea nr.136/2020, reprezinta ‘extinderea unei epidemii pe mai multe continente’ (noțiune nerelevantă, deoarece nu spune nimic despre situația României, din moment ce este posibil teoretic ca epidemia sa fie extinsă pe alte continente decat Europa sau să atingă și continentul Europa, dar nu România) …..În componența sa materială cea mai intimă, dreptul la viață privată implică dreptul fiecărei persoane de a dispune de propriul corp, drept atribuit prin creație persoanei, si nu comunitații; individului, și nu societății; adica de a decide asupra modului în care îl folosește, aceasta presupunând, de exemplu, locurile în care se deplasează, mișcările pe care le face, obiectele, substanțele cu care interacționeaza, felul în care se îmbracă etc. Ca atare, obligarea unei persoane de a-si amplasa pe față un material constituie o ingerință în dreptul la viața privată….. (S.N.) De asemenea, expresia facială reprezintă un vector non-verbal de comunicare interpersonală, fiind mijlocul cel mai important prin care oamenii își exteriorizeaza și își transmit trăirile, fiind deci intim legată de statutul de ființă socială al acestuia, astfel încât obligația de acoperire a acesteia, fie și parțială, constituie o împiedicare a ființei umane în exercitarea, prin utilizarea firească a unei părți a corpului, a uneia din funcțiile cu care a fost creată și care, în consecință, îi este intrinsecă, deci o încălcare a demnității umane (cu toate efectele negative în plan psihologic și sufletesc ce decurg de aici)….. În privința caracterului adecvat al obligației de a purta masca, instanța constată că pârâții nu au fost în măsură să dovedească aptitudinea acesteia de a atinge scopul urmărit, împiedicarea răspândirii virusului. (S.N.) …. rezultă cu evidență faptul că regula purtării generale a măștii, de către toate persoanele, cu simptome sau fără simptome respiratorii, cu febră, tuse și respirație dificilă sau fără aceste manifestări, nu constituie o măsura adecvată și, evident, nici necesară…  Care va fi efectul acestei hotărâri a instanței? Îndrăznim să spunem că nici unul, dacă nu se mișcă strada. Această decizie a instanței vine să ne spună că esența valorii principiului fundamental al libertății este cea a alegerii.  Dar mai avem noi oare dreptul la alegere? CNSU a hotărât de pildă din 5 ianuarie a.c. că ,, în spațiile publice pot fi purtate doar măști chirurgicale și FFP2, iar cele textile nu vor mai fi permise. În fapt, directivele vin de afară și nivelează democrațiile, transformându-le într-o dictatură. Controlul mulțimii se face și s-a făcut prin canalul emoțional, nu prin canalul rațional, pentru că oamenii (majoritatea) vor să creadă, mai mult decât să știe. A ști, a cunoaște, presupune efort și asumarea unui risc de excludere socială, în ciuda dreptului natural al constituției, etc. Nivelarea, prin vaccinarea tuturor, nu se mai face în scop medical (rezultatele vaccinării s-au văzut- exces de mortalitate în statele cele mai vaccinate și o infectare masivă). Nivelarea prin vaccinare, pe lângă scopul economic și politic, îl are și pe acela de a șterge urmele. A face să dispară eșantionul martor. Să nu uităm că aceste vaccinuri ARNm sunt experimentale, iar într-un experiment se alege întodeauna un grup de control: acesta servește drept standard de comparație între cei pe care se experimentează și ceilalți. Grupul de control nu este supus niciunui tratament. Iar dacă, statistic, în grupul pe care se experimentează apar evenimente adverse (care nu apar în grupul de control) atunci se poate bănui că acestea sunt efecte secundare produse de tratament, întrucât grupul martor nu suferă de ele. Poate de aceea OMS se dă de ceasul morții să vaccineze populația africană, care nu are nicio problemă cu infectarea Omicron ori altă tulpină. Dacă verificați ultima informare pe situl oficial  http://www.cnscbt.ro/index.php/situatia-la-nivel-global-actualizata-zilnic , dar și în istoricul datelor publicate , o să observați că țările africane nu au avut mortalitate în exces ca Europa, ori cele două Americi și nici infectări. Aproximativ în aceeași situație sunt și țările arabe slab vaccinate. În condițiile apariției unui exces de boli autoimune ori de altă natură în populația vaccinată și când aceste boli  nu depășesc media anilor precedenți în populația nevaccinată, sigur că guvernele ar trebui să explice fenomenul. Și mai mult de atât, să justifice de ce au forțat (și încă o mai fac), vaccinarea, prin șantaj. Dispariția eșantionului martor ori diminuarea acestuia la un număr care să fie nesemnificativ ar reduce șansele unei analize prin comparație. Tocmai de aceea e și în înteresul celor protejați/imunizați prin vaccin de a bloca vaccinarea obligatorie, pt. a putea verifica în ce măsură deciziile liderilor au fost corecte. De pildă, ex premierul Câțu care a dispus achiziționarea a 120 milioane doze de vaccin, el și unii ca el, și-ar dori ca aceasta pandemie să nu se mai termine. E o luptă care încă se poartă.

         

        Jr. Adrian M. Ionescu

         

         

         

        Nu (mai) merge și așa

        Am sperat, ne-am urat, am promis la sfârșitul anului 2021, că anul următor, 2022, vom fi, vom face, vom drege, vom munci, vom investi, țara va fi mai bogată și mai frumoasă. Câte nu spune omul la un pahar de…șampanie! Politic stăm prost – coaliția nu merge, se hârâie, nu reușesc, partidele aflate la guvernare să țină pasul, să vorbească aceeași limbă, să tragă la același ham. Tatăl meu avea doi cai, frumoși, puternici, se înțelegeau bine la căruță. Unul, din motive pe care eu, atunci, nu le-am înțeles, a murit, astfel că a trebuit să cumpere altul. N-am mai fost ca înainte, efectiv nu se împăcau la ham, unul trăgea hăis, unul cea, când unul se opintea, celălalt se oprea. N-a mers.

        PSD, PNL, UDMR au de gestionat o țară, ca membră a UE și NATO, într-o perioadă extrem de dificilă, crizele economică, sanitară, socială, militară, chiar de identitate presupun abordări diferite, fermitate, luciditate și inteligență, dar și voință politică. Din păcate, la fel ca anul trecut și în alți ani, se întâmplă ca în pățania tatei cu cei doi cai.

        Vă întreb, mai vorbește cineva acum de PNRR, acel faimos plan, stabilit la nivelul UE, prin care fiecare țară primește o sumă de bani pentru reforme și investiții. Știți că președintele a venit radios de la Brusellex: avem 80 de miliarde de euro! Balonul s-a dezumflat rapid, au mai rămas doar 30 – 40 de miliarde, din care jumătate împrumuturi și jumătate granturi. Din perioada de grație de implementare a celor 500 de măsuri stabilite de comun acord (impus) a trecut deja un an și n-am făcut nimic, cu toate că, în decembrie trecut am primit 1,9 miliarde de euro, iar acum câteva zile am primit alte 1,8 miliarde euro, în total 3,79 miliarde de euro. Știe vreun român votant ce s-a făcut cu acești bani? Nu știe. Ați simțit prin casă, oraș, țară că am primit acești bani? Nu. Și atunci, unde-i transparența, unde-i implicarea, unde sunt banii? Se tot vorbește de autostrăzi, spitale, combinate, măsuri verzi, energie, la nivel național, însă PNRR are foarte multe componenete destinate orașelor, municipiilor și comunelor, milioane de euro, știu autoritățile locale câți bani au la ușă? Nu știu, că nu le-a spus nimeni, se vor trezi peste trei ani că n-au…știut. De ce nu le spune nimeni? Ce interese sunt?

        Săptămâna viitoare începe vaccinarea copiilor cu vârsta cuprinsă între 5 și 11 ani

          Începând cu data de 26 ianuarie 2022, copiii cu vârste între 5 și 11 ani pot primi vaccinul împotriva COVID-19. De la data de 13 ianuarie, programările se pot realiza doar în centrele de vaccinare dedicate acestora, regăsite în platformă cu denumirea P_Ped, prin intermediul conturilor părinților sau ale reprezentanților legali.

          Vaccinul adminstrat este Comirnaty, produs de compania Pfizer/ BioNTech, iar schema de vaccinare prevăzută pentru această categorie de vârstă este de 10 micrograme/doză (10 µg), la interval de 21 de zile. Administrarea fiecărei doze se efectuează intramuscular, similar celorlalte grupe de vârstă eligibile.

          Vaccinarea se poate realiza și fără programare, prin prezentare directă în cabinetele centrelor de vaccinare dedicate copiilor sau în cabinetele medicilor de familie care au solicitat doze pediatrice, pe tot parcursul programului de lucru.

          Informații detaliate privind programarea și vaccinarea copiilor cu vârste între 5 și 11 ani găsiți pe platforma națională de informare: https://vaccinare-covid.gov.ro.

          Vântul de luni seara, mediator în conflictul dintre viceprimarul Ghingheș și primarul Viziteu

            Pentru că săptămâna trecută mai mulți arbori groși din Parcul Cancicov au fost puși la pământ, viceprimarul Cristian Ghingheș a transmis primarului o interpelare pe acest subiect.

            „Din informațiile pe care le dețin, pentru tăierea acestor copaci nu a existat niciun aviz prealabil al Agenției pentru Protecția Mediului (APM) și, după cum a remarcat și Ion Holban (Agent Green), nicio cioată nu avea marcaj silvic”, spune viceprimarul Ghingheș. Printre altele, acesta a solicitat primarului să îi spună câți arbori au fost tăiați în Parcul Cancicov, din ce motiv, ce s-a întâmplat cu masa lemnoasă, cum este a fost măsurată starea arborilor care au fost puși la pământ, cine a luat decizia tăierii și dacă are la cunoștință că Parcul Cancicov este, conform unei hotărâri a Consiliului Județean din 1995, arie protejată (categoria IV IUCN).

            „Cât timp am avut atribuții în ceea ce privește spațiile verzi, am stopat tăierile abuzive din oraș și doar copacii care prezentau un risc iminent de cădere au fost înlăturați. După ce mi-au fost retrase atribuțiile și spațiile verzi au devenit responsabilitatea directă a primarului, primăria a încercat tăierea de-a valma a tuturor pomilor fructiferi și a gardurilor vii, dar, din fericire, inițiativa a fost stopată de APM Bacău.

            Înainte să ne gândim la nu știu ce tip de modernizare a parcului (care nicidecum nu ar trebui să conducă la o defrișare a arborilor existenți), ar fi cazul să îngrijim ce avem și să conștientizăm că oxigenul produs de arborii maturi din parcurile băcăuane este vital pentru sănătatea noastră, a celor care locuim în Bacău” a mai spus Cristian Ghingheș.

            În replică, primarul Lucian – Daniel Stanciu – Viziteu a spus, într-o replică pe pagina sa de Facebook, că arborii tăiați erau rupți sau uscați.

            Luni seara, vântul puternic a doborât mai mulți copaci în Parcul Cancicov.

            Poliția investigheaza cazul unui carucior luat de vânt. În el se afla un copil de un an și trei luni

            La data de 18 Ianuarie a.c, polițiștii din cadrul Secției 1 Poliție Bacău s-au sesizat din oficiu cu privire la imaginile video apărute în spațiul public, în care apare o persoană care lasă nesupravegheat un cărucior în care se bănuia că ar fi fost un copil, în fața unei săli de jocuri din localitate.

            Din primele verificări, s-a stabilit că, o tânără de 21 de ani, din mun. Bacău, ar fi intrat în sala de jocuri, în seara zilei de 17 ianuarie a.c, unde s-ar fi aflat și soțul acesteia, lăsând-o nesupravegheată în cărucior, pe fiica lor, o minoră de un an și 3 luni.

            Polițiștii continuă verificările în acest caz în cadrul unui dosar penal sub aspectul comiterii infracțiunii de rele tratamente aplicate minorului.

            Au fost anunțați și reprezentanții DGASPC Bacău.

            DSP anunță 446 de noi infectări, în vreme ce în spitale au ajuns doar 8 noi pacienți

            Direcția de Sănătate Publică a județului Bacău a anunțat, astăzi, că în ultimele 24 de ore au fost depistate 446 de persoane infectate cu virusul SARS COV 2. Dintre acestea, în spitale au ajuns numai opt persoane.

            Astfel, numărul pacienților internați cu COVID în spitalele din județ a ajuns la 137, ceea ce înseamnă că sunt ocupate 30 la suta din paturile rezervate pacienților COVID.

            Conform DSP Bacău, rata de incidență cumulată la 14 zile a ajuns, la nivelul județului, la 3,61 la mie.

            În municipiul Bacău, rata de incidență a ajuns la 5,28 la mie, la Onești – 3,83 iar la Moinești – 3,60.


            Hoțul de biciclete furase și alcool

              La data de 17 ianuarie a.c, în jurul orei 06:30, un bărbat din Bacău a seizat polițiștii cu privire la faptul că, i-a fost sustrasă o bicicletă, din faţa unui magazin alimentar de pe str.Gării, din localitate.

              O patrulă mixtă, formată din poliţist și jandarm au depistat un bărbat, în vârstă de 31 ani, din mun. Bacău, pe strada Mioriţei, la scurt timp după ce ar fi sustras bicicleta.

              De asemenea, cu ocazia controlului bagajului pe care îl avea asupra sa, au fost găsite 4 sticle de alcool, două dintre acestea prezentând sigiliu antifurt.

              Bărbatul este cercetat penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de furt.

              Prejudiciul a fost recuperat integral de polițiști.

              Identificați de polițiști după ce ar fi părăsit locul accidentului

                La data de 17 ianuarie a.c., polițiștii Biroului Rutier Bacău au fost sesizaţi despre faptul că, în jurul orei 13:15, pe raza localităţii Gioseni, s-a produs un accident de circulaţie soldat cu vătămarea corporală a unei persoane şi cu părăsirea locului accidentului fără încuviinţarea organelor de poliţie.

                Din cercetări, polițiștii au stabilit că, un autoturism care se deplasa pe DJ 252B din localitatea Gioseni, ar fi surprins şi accidentat o minoră, de 11 ani care ar fi traversat strada neregulamentar, pe trotinetă, fără să se asigure, ulterior conducătorul auto părăsind locul accidentului fără încuviinţarea organelor de poliţie.

                Minora a fost transportată la spital, unde a rămas sub supraveghere medicală.

                În urma verificărilor efectuate a fost identificat conducătorul autoturismului respectiv, un bărbat de 56 de ani, din mun Bacău, care a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind 0,00 mg/l.

                S-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de vătămare corporală din culpă şi părăsirea locului accidentului fără încuviinţarea organelor de poliţie.

                Totodată, în urma investigaţiilor efectuate de către poliţiştii din cadrul Biroului Rutier Bacău, a fost identificată, o șoferiță de 34 de ani, din mun. Bacău, care, la data de 08 ianuarie a.c., ar fi condus un autoturism pe strada B-dul Unirii, din localitate și ar fi surprins şi accidentat un pieton care s-ar fi angajat în traversarea străzii în alergare, pe marcaj pietonal semnalizat corespunzător.
                În continuare se efectuează cercetări sub aspectul comiterii infracţiunilor de vătămarea corporală din culpă şi părăsirea locului accidentului fără încuviinţarea organelor de poliţie.

                Adolescent de 13 ani, bătut până a fost bagat în spital. Agresorul a fost reținut

                Polițiștii Secției 2 Poliție Bacău au luat măsura reținerii penrtu 24 de ore a unui bărbat de 35 de ani, bănuit de comiterea infracțiunii de lovire sau alte violențe.

                La data de 17 ianuarie a.c., polițiștii Secției 2 Poliție Bacău au fost sesizați despre faptul că, un minor de 13 ani, din localitate ar fi fost agresat de un bărbat.

                Din cercetările efectuate de polițiști, s-a stabilit că, bărbatul de 35 de ani, din județul Harghita, ar fi lovit minorul de 13 ani, leziuni ce au condus la internarea acestuia la spital pentru investigații medicale.

                Faţă de bănuit a fost dispusă măsura reţinerii pe o durată de 24 de ore, fiind introdus în Centrul de Reţinere şi Arestare Preventivă al Inspectoratului de Poliţie Judeţean Bacău.