29 martie 2024
ActualitateLecția norvegiană

Lecția norvegiană

Cei care îi educă pe copii sunt demni de mai multă onoare decât cei care le dau viață; de aceea, pe lângă viață, dăruiți copiilor și arta de a trăi bine, educându-i… Sunt vorbele lui Aristotel. Cutremurătoare, prin profunzimea lor. El nu-i vizează aici (doar) pe educatorii profesioniști. Filosoful ne trimite cu gândul la familie și comunitate, la sistemul educațional, mai ales.
Cea mai importantă știre a anului mi-a sosit după finalizarea întrecerilor Jocurilor Olimpice de iarnă, de la Pyeonchang (Coreea de Sud). În clasamentul competiției, Norvegia, o țară cu vreo 5,2 milioane de locuitori, a ocupat primul loc. Unii înclină să creadă că acest rezultat este firesc pentru o țară în care zăpada este o prezență lipită de ființa locuitorilor ei. Am auzit chiar și comentatori sportivi oferind o asemenea explicație bolnavă de reducționism cronic. Norvegia este cea mai de succes țară din toate timpurile la Jocurile Olimpice de Iarnă, dar excelează și în alte sporturi. Chiar și actualul campion mondial la șah este norvegian. Explicația este simplă: logica impecabilă a sistemului educațional, existența unei mentalități în care firescul ființării a stabilit strategia acestuia. Un oficial norvegian a spus, după festivitatea de premiere, că în țara sa sportul este aproape o mitologie. Toți fac sport. Nu sunt investiți bani mulți în performanța sportivă la nivelul copiilor. Mai mult, în toate activitățile, inclusiv în cele sportive, până la vârsta de 13 ani, nu sunt prezente clasamentele. Pur și simplu, copiii se joacă, își descoperă aptitudini, află către ce zone ale vieții sociale au chemări. CNN a sintetizat grozav fenomenul: ,,În Norvegia, copiii sunt încurajați să facă sport, dar există reguli stricte care împiedică să le fie ținut scorul până la vârsta de 13 ani. Latura competitivă nu este dezvoltată decât foarte târziu. Copilul face sport pentru că vrea, nu caută victoria, ci distracția. Nu se dezvoltă doar ca sportiv, ci și ca om”. Și sistemul de învățământ este unul relaxant. Elevii norvegieni din clasa a XII-a au cursuri de matematică similare elevilor români de clasa a VIII-a. Profesorii și elevii sunt prieteni. Dacă prietenia se destramă, vinovatul nu este elevul. Dezbaterea, abordarea concretă a problematicii economice și sociale, argumentarea/contrargumentarea deciziilor sunt vedetele discursului educațional. Cu acest sistem educațional, în care elevii nu primesc note până când nu ajung la liceu, norvegienii au zămislit bazele unei economii care rivalizează, prin eficiență, cu economiile țărilor performante. Țara are al patrulea cel mai mare venit pe cap de locuitor din lume, în clasamentele Băncii Mondiale și ale FMI. Norvegia s-a clasat în fruntea topului Indicelui Legatum al Prosperității, timp de șapte ani la rând, până în 2015. Ea este clasată pe primul loc și după Indicele OCDE Better Life, Indicele de Integritate Publică și Indicele Democrației, ocupă același loc și după Indicele Dezvoltării Umane (I.D.U.) al ONU.
Comparația cu România este jenantă. Dar cui poți să-i pretinzi în România zămislirea unei strategii educaționale în care firescul și eficiența să fie vedetele? Să-i privim pe ultimii doi miniștri ai Educației. Poți să pretinzi unor oameni afectați de analfabetism funcțional stabilirea unei asemenea strategii? Aruncați-vă ochii pe discursul ,,intelectual” al primului nostru ministru, care pronunță de șase ori, într-o ședință de Guvern, imunoglobină în loc de imunoglobulină. Poți să discuți cu asemenea oameni despre strategii educaționale normale? Suntem o națiune iresponsabilă. Avem un sistem de învățământ bazat pe un management hiperbirocratizat, pe stresarea elevilor și părinților cu programe/planuri de învățământ supraaglomerate, cu examene și concursuri în care absurdul își face mendrele, cu lipsă de eficiență în integrarea socială, cu festivism găunos și lipsă de autonomie. Nu reușim să înțelegem că sistemul educațional este vital pentru sănătatea civilizației.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri