O comisie de inspectori in constructii condusa de Razvan Laurentiu Dragulet, seful Serviciului de coordonare a activitatii de control din cadrul Inspectoratului de Stat in Constructii (ISC) Bucuresti, a verificat la finele lui 2011 pasajul subteran Oituz-Guse din municipiul Bacau. Solicitate de Institutia Prefectului Bacau, verificarile efectuate de echipa de inspectori venita din Capitala s-au soldat cu un raport ce evidentiaza, negru pe alb, ca pasajul subteran musteste de probleme de ordin constructiv. Lucratorii ISC Bucuresti au descoperit fisuri atât in tavanul pasajului, cât si in peretii laterali.
Efectuata chiar la sfârsitul lui 2011, ancheta privind calitatea lucrarilor de la pasajul subteran Oituz-Guse s-a soldat cu un „diagnostic” previzibil. Echipa de inspectori care a verificat pasajul a fost condusa de seful Serviciului de control al calitatii in constructii, Razvan Laurentiu Dragulet, din cadrul Aparatului central al ISC. Lucratorii ISC Bucuresti au descoperit fisuri atât in placa superioara a pasajului, cât si in peretii laterali. Potrivit Raportului emis de inspectori in urma verificarilor, constatarile conduc la suspiciunea ca proiectul tehnic aplicat, dar si calitatea materialelor folosite nu au fost conforme cu cerintele unui proiect finantat din fonduri europene.
„In urma verificarilor efectuate pe teren in data de 22.12.2011 se confirma prezenta fisurilor in peretii pasajului subteran; acestea sunt prezente atât in placa superioara, cât si in peretii laterali ai pasajului (…) Constatarile, ce nu sunt limitative, conduc la suspiciuni privind proiectul tehnic aplicat, receptia calitativa a lucrarilor de constructii executate privind pasajul rutier subteran, a calitatii materialelor folosite si implicit a cauzelor ce eu produs aparitia fisurilor in elementul prefabricat”, precizeaza Raportul de control intocmit de inspectorii ISC Bucuresti. Documentul se incheie cu mai multe masuri propuse de reprezentantii ISC, pentru continuarea verificarilor la pasaj. Astfel, potrivit concluziilor formulate de inspectori, pasajul subteran din Bacau ar urma sa faca obiectul unor investigatii amanuntite, efectuate – in parteneriat – de ISC si Institutul National de Dezvoltare Durabila – I.N.C.D. „URBAN – INCERC”.
Musamalizare dictata de interese politice
Problemele de ordin constructiv cu care se confrunta pasajul subteran Oituz-Guse au facut obiectul unei incercari de musamalizare orchestrata, in noiembrie 2011, de Razvan Murgeanu, secretar de stat in cadrul Ministerului Dezvoltarii. Aflat in Bacau – unde a participat la o emisiune difuzata de postul de casa al PNL, 1 TV – Murgeanu a decretat ca pasajul nu are nicio fisura. La inceputul lui august 2011, pe fondul unei sesizari venite din partea Prefecturii Bacau, acelasi secretar de stat declara ca proiectul de infrastructura va fi investigat cu raze X, pentru a se vedea daca exista sau nu fisuri. Controlul anuntat de Razvan Murgeanu nu a mai avut loc niciodata. In schimb, pasajul subteran a fost „verificat” din birou de o echipa a ISC Bucuresti, care a remis publicitatii un raport din care rezulta ca pasajul nu prezinta probleme de ordin constructiv (n.r. – vezi articol: „Razvan Murgeanu da dreptate Desteptarii – Pasajul subteran, controlat din birou”). Ulterior, la solicitarea prefectului Constantin Scripat, aparatul central al ISC a trimis in Bacau o echipa de control care a descoperit mai multe fisuri in structura de rezistenta a pasajului (n.r. – vezi articol: „Pasajul subteran, verificat de o echipa speciala din capitala”).
CL Bacau aproba „noile valori de cheltuieli” de la pasaj
In sedinta CL Bacau programata pe 29 februarie, alesii vor dezbate un proiect de hotarâre vizând aprobarea noilor valori a cheltuielilor legate de constructia pasajului subteran Oituz-Guse.
Reprezentantii Prefecturii Bacau sustin ca proiectul pasajului, alaturi de alte proiecte derulate cu fonduri europene in judetul Bacau, vor fi verificate la sânge de comisii venite din Bucuresti. „Dupa cum se stie, finantarile europene sunt in acest moment blocate. Se vor face mai multe verificari pe toate proiectele cu fonduri europene derulate in Bacau si, sigur, pasajul subteran va face parte dintre acestea. Vor fi comisii abilitate venite din capitala si care n-au avut legatura cu aceste proiecte. Au existat mai multe sesizari cu privire la depasirea nejustificata a costurilor proiectelor, la derapaje legate de normele in constructii”, a precizat Constantin Scripat, prefectul Bacaului.
In septembrie 2009, o asociere de firme condusa de o societate din Italia – Procom SRL – a câstigat contractul de executare a constructiei pasajului subteran care face legatura intre strazile Oituz si Stefan Guse din municipiul Bacau. Conform anuntului de atribuire nr. 78094, publicat in 4 septembrie 2009, valoarea contractului s-a cifrat la 20,4 milioane lei (fara TVA).
Pretul ofertei a avut o pondere de 70 la suta in stabilirea câstigatorului. Consortiul Procom – Cosbau Nalles – Pa&Co s-a procopsit cu mai multe contracte de lucrari suplimentare, cel mai important dintre acestea – in valoare de 9,1 milioane lei (fara TVA) – fiind atribuit in iunie 2010. In mai 2011, acelasi consortiu a mai primit un contract suplimentar, in suma de aproximativ 1 milion de lei (fara TVA). Contractele au fost incredintate fara organizarea de licitatii, asa cum prevede legislatia europeana.
Tunelul subteran are o lungime de 87 de metri. Lungimea totala a pasajului propriu-zis este de 300 metri.
Lucian Bogdanel














