sâmbătă, 27 decembrie 2025

Facturile la gaze, dusmanul din cutia postala

Dupa o iarna grea apar inevitabil si problemele. In acest moment, spaima cea mai mare a bacauanilor o reprezinta datoriile la gaze. Deloc mici dupa regularizare factura, cum indica facturile de regularizare din aceasta luna. Cei mai nemultumiti sunt pensionarii. S-au trezit acum cu o datorie la gaze care, in unele cazuri, depaseste cu mult venitul lor lunar si mai grav nici nu reflecta consumul real.

Facturi chiar si de doua ori mai mari la gaze. Cu asta se confrunta majoritatea bacauanilor care-si incalzesc locuintele cu ajutorul centralelor individuale. Motivul? Valoarea ultimei facturi este mai mare decat cea de pe factura precedenta, situatie inregistrata in urma regularizarii consumului.
Grav este faptul ca nu putini sunt cei care efectiv nu au bani sa plateasca sumele exorbitante. Aceasta modalitate de calcul al consumului se aplica o data la trei luni. Noul sistem de facturare a starnit suspiciunea si nedumerirea consumatorilor bacauani. “Eu nu am primit inca factura de regularizare, dar nepoata mea are acum de platit peste 400 de lei. E foarte costisitor gazul pentru noi. Preturile sunt mari, iar calitatea este indoielnica. Cateodata primim mai mult aer decat gaz si sa nu uitam ca si pe asta trebuie sa-l platim”, ne-a spus Mihai Baisan. Sumele solicitate de furnizor sunt imense pentru unii.

“Vinovatii fara vina”



Consumatorii sunt cei care nu au inteles foarte bine modul de facturare al consumului. Asta spun reprezentantii Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorului Bacau.

„Foarte multi dintre consumatori nu au inteles foarte bine procedura de facturare a acestor consumuri. Am aprofundat verificarile si am constatat ca nici agentul economic nu a procedat tocmai corect. Dupa ce a fost incheiat contractul cu consumatorul, agentul economic stabileste valoarea facturilor in baza consumului prezumat din anul anterior. Astfel, agentul economic nu a insistat asupra posibilitatii ca toti consumatorii sa-si faca autocitirea consumului.”
Toader Fratila, comisar sef CJPC Bacau

Odata facuta aceasta factura prezumtiva in primele doua luni, la cea de-a treia factura se aplica “blestemata” regularizare.

Sesizari “fara numar”

Numai de la inceputul anului 2011 si pana in prezent, la sediul Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorului Bacau (CJPC) au ajuns aproximativ 20 de sesizari scrise, la care se mai adauga si cele telefonice primite in fiecare zi, in care bacauanii se plang de modul de facturare abuziv al furnizorului de gaze. “Din ce in ce mai des am sesizat faptul ca toata lumea spune ca de fapt consumatorii crediteaza agentul economic prin aceste plati anticipate si ca nu este corect. Si noi consideram aceasta practica una abuziva, pe care o sanctionam ca atare”, declara Fratila.
Amenzile pe care E.ON Gaz le incaseaza pare insa sa nu-l sperie, desi valoarea lor poate pleca de la 2000 de lei si ajunge la suma de 20.000 de lei. “Odata ce i-am aplicat aceasta sanctiune, cu siguranta agentul economic ne va actiona in instanta. Din nefericire, de foarte multe ori instanta transforma aceste amenzi in avertismente”. Astfel, instanta incurajeaza furnizorul de gaze sa continue practicile abuzive.

Facturi imposibil de achitat

Multi dintre consumatorii bacauani care au primit luna aceasta facturi de regularizare uriase se confrunta cu o problema. Nu au banii necesari pentru a achita aceasta datorie. “Cand ne vin facturile la gaz ne luam cu mainile de cap. La pensia mea de 440 de lei, factura de regularizare pe care o primesc este de 500-600 de lei. Nu poti sa nu platesti. Te imprumuti cu bani, nu mai mananci, umbli cu ciupici in picioare si tot achiti datoria”, a spus Veronica Larion. In aceeasi situatie este si Maria Ana: “Am primit factura, iar suma este colosala. Daca lunile trecute am platit intre 400 si 600 de lei gazul, acum factura de regularizare este de 1200 de lei. Imi este imposibil sa o platesc. O sa incerc daca se poate sa platesc in rate pentru ca altfel nu am cum. E.ON isi face de cap cu noi pentru ca nu are concurenta pe piata”.
Pentru cei care nu-si permit sa plateasca intreaga suma odata, exista o posibilitate. Insa asta nu-i linisteste nici pe departe pe bacauani. Ei pur si simplu nu sunt de acord sa plateasca mai mult decat au consumat. “Exista posibilitatea reesalonarii datoriilor, bineinteles cu acceptul agentului economic. Noi insistam si stabilim niste masuri care sa vina in ajutorul consumatorului in vederea esalonarii sumei datorate”, a precizat comisarul sef al CJPC Bacau.
Facturile umflate nu sunt insa singura nemultumire a bacauanilor. In ultima perioada, serviciile oferite de societatea de distributie a gazului lasa mult de dorit. Presiunea mica, combinatia aerului cu gaz din tevile bacauanilor si infrastructura invechita sunt doar cateva dintre probleme.

Regularizarea e legala – consumatorii buni de plata

Reprezentantii Companiei E.ON pun facturile pe seama consumului real si, in plus, au la mana contractul agreat si semnat de consumatori. "Citirea indexului contorului se realizeaza odata la trei luni pentru toti clientii. Diferenta de consum înregistrata în cea de-a treia luna de citire este evidentiata în factura trimestriala de citire, fie ca diferenta de plata, fie ca plata în avans, dupa caz", a precizat Corneliu Zait, purtator de cuvant al E-ON Energie. In plus, in cazurile unde diferenta a fost pozitiva, iar factura a ajuns sa fie si de doua, trei ori mai mare, explicatia este simpla, din punctul de vedere al companiei: "Consumul estimat in baza caruia s-a facturat in cele doua luni anterioare a fost mai mic decat cel real, ceea ce se reflecta in contravaloarea facturii de regularizare".

Au creditat E.ON-ul

Cei care au achitat facturile uriase, iar la regularizare s-a constatat ca au consumat mai putin, au primit ulterior o factura pe minus. Ei nu trebuie sa mai achite nimic, doar ca o perioada de timp compania s-a folosit de banii consumatorilor. Furnizorul de gaze are un raspuns si pentru cei care sperau ca sa achite facturile in rate. "Daca facturile nu se achita in termen de 45 de zile de la data emiterii, ultima solutie ramane sistarea furnizarii gazelor. E.ON Energie Romania analizeaza cu atentie solicitarile privind plata esalonata a datoriilor, deciziile fiind luate in functie de fiecare situatie concreta in parte", a mai spus Zait.
Sinziana Filimon
Andreea Gavrila



spot_img