miercuri, 24 decembrie 2025

Drumurile judetene, intre „foarte bine” si „catastrofal”

Doar strategia e la nivelul Germaniei

CJ Bacau are o strategie care ne-ar duce „la nivelul Germaniei”. Deocamdata, jumatate dintre drumurile judetului sunt „in stare proasta”. Cum e criza si nu sunt bani, sperantele CJ se leaga de fondurile europene si de programul celor „10.000 de km” al Guvernului.

Drumurile administrate de CJ Bacau au, puse cap la cap, 979 km. Jumatate, mai exact 500 km, se afla in stare foarte buna, apoi avem 100 km in stare buna, iar 400 km se afla in stare proasta. “Din cei 400 de km, 100 sunt catastrofali”, arata Valentin Palea, directorul Serviciului Public Judetean de Drumuri (SPJD) din cadrul CJ. Ordinea in care drumurile intra in reabilitare e data de importanta lor: De exemplu, DJ 252F, Ungureni – Balaia, “e foarte slab tranzitat, practic nu circula nimeni pe el”, prin urmare, desi e un drum prost, nu reprezinta o prioritate. In schimb, 207 G, Letea Veche – Rusi Ciutea, si 119 B, Bacau – Hemeius, sunt foarte importante pentru locuitori si pentru judet. Un alt drum important, care a fost reabilitat si se afla in stare foarte buna, e DJ 118, Ardeoani – Sanduleni, care leaga doua drumuri nationale: DN 2 G si DN 11. DJ 252 Bacau, Gaiceana – Parincea – Vultureni, va fi reabilitat in curand. “E cel mai recent proiect al CJ si eu sunt foarte mandru ca am reusit sa castigam, impreuna cu echipa de la «Integrare», finantare pentru cei 55 km, spune Palea. E cea mai importanta reabilitare de la Revolutie incoace.” Va costa 20 de milioane de euro, adica bugetul SPJD pe 4 ani si CJ Bacau, daca nu castiga finantarea, nu ar fi avut niciodata acesti bani. Alte doua proiecte “valoroase”, aproape 9 milioane de euro, sunt Caiuti – Pralea, 14 km, si Pargaresti – Oituz, 10 km, la care se lucreaza si vor fi terminate in toamna.

Contestatiile, inamicul investitiilor

Din 1990 incoace, toata lumea a promis si a vrut sa repare drumurile din judet. Din pacate, au lipsit banii. Si programele. A existat o linie de finantare prin SAPARD, dar numai pentru drumurile comunale, si una prin PHARE pentru cele judetene, dar asigura sume foarte mici. Pe PHARE, CJ a obtinut 500.000 de euro pentru DJ 241 P. Turcului – Colonesti si doua poduri din Darmanesti. Restul s-a facut din fonduri proprii. Din fericire, dupa integrarea in UE, a aparut POR. “Noi am inceput sa scriem cele trei proiecte finantate prin POR din 2006, dar dureaza foarte mult implementarea”, sustine seful SPJD. Pentru DJ 116, licitatia a avut loc pe 1 iunie 2009, iar contractul de executie a fost semnat abia pe 18 februarie 2010. Principala cauza e contestarea, cu sau fara motiv. Guvernul a promis ca in toamna va schimba legea achizitiilor publice: contestatiile vor fi solutionate in 30 de zile, iar oferta prestatorilor cu bube in cap va putea fi respinsa. Chiar cu finantare europeana, lucrurile merg greu deoarece CJ pune toti banii, iar UE ii ramburseaza in 3 luni de la depunerea cererii, pe baza de devize si facturi. In situatia asta, CJ trebuia sa taie de undeva: ca sa poata sustine cele trei proiecte mari, a redus, in 2010, reparatile curente.

„Am fi la nivelul Germaniei”

Exista si nereusite. Drumul Moinesti – Bolatau e ingrozitor, mai pe ales pe ultimul segment, unde dai din groapa in groapa. Investita ar costa 10 milioane de euro, asadar, se va face pe bucati. CL Moinesti il va repara pana la intrarea in Zemes, CJ, segmentul Zemes – Pod Foale, iar Pod Foale – Bolatau, care e praf, ramane asa. “Poate il vom prinde in programul «10.000 de km»”, afirma seful SPJD. O problema ramane si drumul Onesti – Gura Vaii-Parava-Racaciuni. “Avem cel putin 5 adrese la Ministerul Dezvoltarii in care am cerut sa fim inclusi in program, dar ni s-a raspuns ca urmeaza sa se faca o evaluare. Noi speram.” Strategia 2010-2012 se va realiza “in functie de buget”. Documentul cuprinde, alaturi de cele trei drumuri finantate prin POR, care trebuie finalizate pana in 2012, si inceperea DJ 119, Dumbrava – Gura Vaii, finalizarea a doua poduri din Letea Veche si modernizarea DJ 118 Enachesti – Strugari, care face legatura cu centrul comunei. “Ma intereseaza ca toate drumurile judetene balastate, care fac legatura cu centrul comunei, sa fie modernizare”, spune Vali Palea. Lista de investitii a SPJD Bacau e mult mai lunga: 21 de drumuri, in valoare de 132,2 de milioane de euro. Mult, foarte mult, insa seful SPJD Bacau arata ca “daca am reusi sa le facem am fi la nivelul Germaniei.”



Silvia Patrascanu


spot_img