sâmbătă, 20 decembrie 2025

Birocrația care împiedică trupele NATO să ajungă în România

LILLE, Franța — Dacă Europa dorește să descurajeze o posibilă agresiune rusă, trebuie să îmbunătățească semnificativ mobilitatea tancurilor, trupelor și muniției pe continent, a declarat un general francez de top pentru POLITICO.

În timpul Războiului Rece, țările erau obișnuite să mute echipamente militare, o sarcină care era „foarte simplă” atunci, dar „a devenit treptat extrem de complexă”, a spus generalul Bertrand Toujouse, responsabil cu noul comandament terestru al armatei franceze pentru Europa.

„Este absolut esențial să readucem mobilitatea militară în mințile europenilor, și pentru asta trebuie să practicăm,” a adăugat el, vorbind din biroul său din Lille.



În cazul unui atac al Rusiei asupra unei țări NATO, soldații europeni și americani ar trebui să ajungă cât mai repede posibil pe flancul estic al alianței.

Însă obstacolele actuale pentru o mișcare rapidă includ procese administrative lungi și fragmentate pentru a transporta material de război peste granițe; infrastructură inadecvată — inclusiv poduri și tuneluri — pentru a muta vehicule blindate; și o lipsă de capacitate de transport, cum ar fi vagoanele de tren.

În mai, miniștrii de externe ai UE au cerut capitalelor să implementeze Angajamentul de Mobilitate Militară al blocului, care include angajamente de a investi în infrastructură și de a asigura accesul prioritar la drumuri, căi ferate și alte metode de transport pentru forțele armate.

În iunie, Franța a anunțat că se va alătura unui acord deja semnat de Polonia, Germania și Olanda pentru a crea un coridor de tranzit militar. În iulie, Grecia, Bulgaria și România au semnat o scrisoare de intenție pentru cooperarea în mobilitatea militară transfrontalieră.

Armata franceză a realizat dureros cât de dificil era să traversezi Europa în primăvara anului 2022, când a desfășurat un batalion în România ca răspuns la invazia Ucrainei de către Rusia. „Am descoperit amploarea birocrației administrative. E război în Ucraina, dar oficialii vamali explică faptul că nu ai greutatea potrivită pe axă și că tancurile tale nu au voie să treacă prin Germania,” a amintit Toujouse. „E pur și simplu incredibil.”

Dincolo de povara administrativă, soldații nu erau pregătiți pentru abilități esențiale.

Armata franceză — care și-a petrecut ultimele decenii luptând în Afganistan și în regiunea Sahel din Africa de Vest — nu mai încărcase echipamente militare pe trenuri de aproximativ 20 de ani, a spus generalul francez.

Managerii de stații de la SNCF, compania națională de căi ferate din Franța, erau și ei în necunoștință de cauză.

„Ne întoarcem la ceva ce știam să facem și am uitat complet,” a spus Toujouse.

Franța a desfășurat trupe în România ca parte a unui efort mai larg al NATO de a-și consolida apărarea estică și speră să folosească rotația regulată a trupelor și echipamentelor pentru a reînvăța arta transportului militar.

Drumuri, Mare, Cale Ferată

Toujouse a recunoscut că îmbunătățirea mobilității militare nu va fi ușoară, deoarece regulile de transport și vamale sunt în mare parte o prerogativă națională.

„Ataci în mod franc suveranitatea statului” când abordezi chestiuni „destul de sensibile” precum cine poate tranzita printr-o țară, taxele vamale și ce tipuri de arme pot fi la bord, a spus el. El dorește ca factorii de decizie politică să se concentreze mai întâi pe transportul feroviar. „Căile ferate sunt încă de departe cea mai practică” modalitate de a muta tancurile, a explicat el. „Aici trebuie să ne concentrăm.”

O idee este să reducă taxele de acces. Toujouse a spus că, în prezent, armata franceză trebuie să plătească 30 de milioane de euro pe an pentru a garanta accesul non-stop la trenurile transcontinentale. „Sperăm că … putem reuși să asigurăm accesul la un tren fără a fi obligați să plătim,” a spus el.

Franța trebuie, de asemenea, să-și îmbunătățească infrastructura de transport.

„Când o brigadă spaniolă sau portugheză va dori să tranziteze spre Slovacia, există o mare probabilitate să treacă prin Franța,” a spus Toujouse. Trupele americane de asemenea practică regulat mutarea soldaților și vehiculelor în Europa și testează frecvent porturile franceze.

Generalul-locotenent american în retragere Ben Hodges — fost comandant al Armatei SUA în Europa — a declarat pentru POLITICO că anexarea ilegală a Crimeei de către Rusia în 2014 a fost „un semnal de alarmă” asupra necesității de a îmbunătăți mobilitatea militară.

De atunci, a adăugat el, „au existat îmbunătățiri, dar sunt în principal sub forma recunoașterii că există o problemă.”



spot_img