Intre 2007 si 2010, Primaria a cheltuit peste 6 milioane de euro pe turnarea – la rece – de „covoare asfaltice foarte subtiri”
Conform siturilor de licitatii publice, in ultimii 3 ani municipalitatea bacauana a cheltuit peste 25,6 milioane RON (256 miliarde lei vechi) pe asfaltarea de strazi. Edilii au „intins” pe arterele Bacaului covoare asfaltice foarte subtiri, mixturi asfaltice, respectiv amestecuri bituminoase. Odata cu trecerea iernii, majoritatea strazilor care au beneficiat de „tratamentul” pe baza de asfaltari la rece sunt „praf”. Si la propriu si la figurat. Cu cele peste 6 milioane de euro risipite pe asfaltari de unica folosinta, municipalitatea bacauana ar fi putut finanta – de exemplu – finalizarea constructiei Teatrului de Vara, proiect care, desi inaugurat in octombrie 2009, este inca nefunctional. Lucrarile de asfaltare au fost incredintate, in cea mai mare parte a lor, unor clienti politici ai administratiei Stavarache, fara a se organiza, in prealabil, licitatii, procedura aleasa fiind cea de negociere fara anunt de participare.
Intre 2007 si 2011, municipalitatea bacauana a cheltuit peste 250 de miliarde lei vechi pentru asfaltarea de strazi prin procedeul de „intindere” de covoare asfaltice foarte subtiri, mixturi asfaltice sau amestecuri bituminoase. In intervalul amintit, Primaria a incredintat mai bine de 20 de contracte, unor societati „client”, apropiate cercurilor de interese liberale. Contractele au fost „dirijate” catre societati pe doua cai: programul parcari si alei intre blocuri, in care edilii au dispus distrugerea mai multor spatii verzi in cartiere de blocuri pentru amenajarea de locuri de parcare, respectiv faimoasele asfaltari electorale, demarate in 2008, in timpul campaniei electorale pentru alegerile locale si continuate in 2009, ca preambul al campaniei electorale pentru alegerile prezidentiale.
Casuneanu, marele beneficiar
Topul celor mai grase contracte de asfaltare „la rece” obtinute in municipiul Bacau este dominat de societatea Pa&Co ce apartine afaceris- tului Costel Casuneanu. Pe parcursul lui 2009, firma acestuia a realizat asfaltari pe aproape toate arterele importante din municipiu, valoarea „covoarelor asfaltice foarte subtiri” intinse de Pa&Co ridicandu-se la peste 80 de miliarde lei vechi. Potrivit siturilor de licitatii publice firma Pa&Co a obtinut de la Primaria Bacau un contract in valoare totala de 8.018.744 RON. Curios, desi valoarea contractului a depasit – la acea data – suma de 2 milioane de euro, municipalitatea nu a organizat licitatie electronica, multumindu-se – in schimb – cu o licitatie deschisa. In total, firma lui Casuneanu a pus „covoare asfaltice foarte subtiri” pe 40 de hectare de strazi din municipiul Bacau (402.952 de metri patrati). Strazile asfaltate de Pa&Co in urma cu 2 ani au beneficiat de o noua „toaletare” in 2010, cand municipalitatea a incredintat un nou contract de asfaltare.
Bitunova „reinnoieste” covoarele puse de Pa&Co
In vara lui 2010, municipalitatea a demarat o noua campanie de asfaltare la rece a principalelor artere rutiere din Bacau. Dupa o iarna dificila, care a distrus asfaltul intins pe strazi in 2009 contra unor sume apreciabile, edilii au incredintat un nou contract, de aceasta data societatii Bitunova Romania SRL. In suma de 4.769.716 euro, contractul prevedea executarea mai multor lucrari de „reinnoire a imbracamintei rutiere”. Primaria a atribuit lucrarea fara organizarea unei licitatii electronice, dupa principiul aplicat si la contractul oferit in 2009 societatii Pa&Co. Contractul pus pe tava societatii Bitunova a beneficiat de lucrari suplimentare in suma de 906.278 RON, atribuite prin „negociere fara anunt de participare” unei societati din Galati, Luconsa BM SRL. In doi ani, 2009 si 2010, municipalitatea a cheltuit aproximativ 13.000.000 RON pentru aplicarea de „covoare asfaltice foarte subtiri”. Banii nu se mai regasesc in strazile reabilitate pentru ca dupa mai putin de doi ani acestea sunt praf si necesita o noua „toaletare”.
Aleile dintre blocuri, indestularea clientelei
Incepand cu 2007, Primaria a a demarat un vast program de asfaltare a cartierelor de blocuri din Bacau. Suprafete intregi de spatiu verde au fost distruse, fiind transformate in parcari. Investitiile in „alei intre blocuri” s-au ridicat la peste 11,3 milioane RON (113 miliarde lei vechi), majortatea contractelor fiind atribuite societatilor Comnef, Roman Impex Prest, Eurostrade respectiv Electronus Piaf. Asfaltarile, derulate in cartiere precum Milcov, Letea, Tache, Republicii – Aviatori, Cornisa, arata, in marea lor majoritate, jalnic, covoarele de mixturi asfaltice fiind mult prea subtiri pentru a face fata traficului auto din zona. Cel mai important contract in programul „alei intre blocuri” a fost atribuit, in noiembrie 2009, unei societati din comuna Magura, Eurostrade SRL. Valoare acestuia a fost de 3.147.148 RON, contractul constand in reparatii de strazi si alei in zona Nord a municipiului, precum si in cartierul Miorita. Lucrarea a fost atribuita fara organizarea unei licitatii electronice, edilii optand pentru licitatie deschisa.
Promisiuni de 36 milioane RON
Potrivit bugetului pe 2011, municipalitatea si-a propus sa reabiliteze sau sa construiasca mai multe strazi din Bacau, suma totala pusa in joc de municipalitate fiind de aproximativ 36 milioane RON (360 de miliarde lei vechi). Cu acesti bani, Primaria vrea sa amenajeze cai de acces, sa largeasca anumite artere rutiere si sa semaforizeze o parte din intersectiile nesemaforizate din Bacau. Cea mai mare parte din suma planificata pe 2011 va fi suportata din bugetul local, aproximativ 27 de milioane RON, adica 270 de miliarde lei vechi. In ultima scrisoare transmisa bacauanilor, in martie 2010, primarul Romeo Stavarache promitea ca intre 2010 si 2012, an cu alegeri electorale, institutia pe care o conduce va construi 30 de strazi, cu canalizare, utilitati si asfalt.
24 de kilometri de strazi lasati in plata Domnului
Potrivit Planului Integrat de Dezvoltare Urbanistica (PIDU) al municipiului Bacau, peste 24 de kilometri de strazi din oras sunt in stare deteriorata, in timp ce 12,7 kilometri sunt in stare satisfacatoare. 59 de strazi din municipiu au fost complet neglijate de diriguitori – conform informatiilor centralizate in PIDU – in timp ce 87 de artere rutiere au fost reabilitate. Acelasi document precizeaza ca in ultimii ani municipalitatea a „uitat” de trotuarele din oras, acestea fiind degradate in proportie de 60 la suta. PIDU este o analiza SWOT (puncte tari/puncte slabe) de 222 de pagini contractata de Primarie la firma Intergroup Engineering din Bucuresti, pe baza careia edilii vor sa dezvolte infrastructura orasului. Documentul arata ca doar jumatate din infrastructura rutiera a Bacaului ar fi in stare buna (115 kilometri din peste 200) si ca semaforizarea principalelor interesectii nu mai reuseste sa fluidizeze traficul supraaglomerat, municipiul fiind drastic penalizat de absenta unei sosele de centura.
Zeci de dosare pe rolul instantelor
Starea precara a strazilor din municipiu produce victime colaterale si este decontata, in final, tot din buzunarele bacauanilor. Concret, municipalitatea se razboieste in instanta, in 20 de dosare, cu o societate de asigurari de calibru. Obiectul dosarelor il reprezinta pretentiile invocate de asigurator, acesta fiind pus sa deconteze daunele provocate autoturismelor bacauanilor de catre drumurile foarte proaste din oras. Dupa ce a suportat pagubele, asiguratorul s-a indreptat in instanta impotriva municipalitatii, socotind-o vinovata de starea drumurilor din Bacau. Surprinzator, in cateva dosare din cele 20, instantele bacauane au dat castig de cauza Primariei, scutind institutia edilitara de la plata unor daune semnificative.
Lucian Bogdanel















