duminică, 14 decembrie 2025

Titularizarea pe scoala lasa loc de aranjamente

Profesori „pe alese” in scoli

Anul trecut a fost ultimul in care titularizarea profesorilor pe catedra s-a realizat in urma unui concurs national. In vara acestui an, fiecare scoala va purta raspunderea angajarii cadrelor didactice. Asta inseamna ca, dincolo de criteriile stabilite prin metodologie, angajarea ar putea avea si un caracter arbitrar.


Din acest an, modul de angajare al cadrelor didactice va fi complet diferit fata de anii trecuti. Daca pâna acum examenul era unul national, organizat de Inspectoratul Scolar Judetean (ISJ), de acum profesorii isi vor depune dosarele si vor sustine examenul direct la unitatea de invatamânt unde vor sa lucreze, daca sunt si posturi disponibile. Conducerea scolii sau liceului va fi responsabila de organizarea examenelor de la stabilirea subiectelor, la contestatii sau componenta comisiei. Va fi totusi supravegheata de un reprezentant al ISJ, astfel incât sa nu existe suspiciuni cu privire la rezultate.

Nu vor putea candida in mai multe locuri

Chiar daca examenul se va da direct la scoala sau liceu, acesta se va desfasura paralel in toate unitatile din judet. „Toti candidatii vor sustine examenul in aceeasi zi, astfel incât se vor putea inscrie doar la o singura unitate. Ei devin in urma acestui concurs titulari ai unitatii de invatamânt si nu ai sistemului cum au fost pâna acum”, a explicat prof. Teodora Craus, inspector scolar general adjunct. Chiar daca ISJ va face monitorizarea, „noi nu vom mai avea controlul asupra modului in care sunt selectati oamenii. Un director responsabil se va lupta sa aiba cei mai buni oameni in unitate”, mai spune Craus.



Totul depinde de directori si consilii de administratie

Managerii unitatilor de invatamânt sustin ca acest nou mod de angajare nu inseamna neaparat ca anumite cadre didactice vor accede in scolile cele mai bune. „Daca vrei un om bun, interesul este sa organizezi un concurs corect. Acest sistem mi se pare bun daca vrei sa ai o selectie riguroasa a oamenilor”, sustine prof.Gigliola Ceunas, director la CN „Ferdinand I”. Altfel, mai spune directorul „ne-am trezit cu profesori veniti prin ISJ care nu aveau ce cauta la unitatea noastra. Daca noi vom organiza concurs, vom fi responsabili pentru cei pe care ii angajam”.

Mai sunt si alte etape inainte de titularizare

Dar pâna la momentul organizarii concursului de titularizare, fie el si direct la scoala, se respecta calendarul miscarii personalului didactic astfel incât intr-o prima faza se fac restrângerile de activitate si se pastreaza ore pentru profesorii titulari sau transferurile. Doar daca mai sunt posturi libere sau partial libere se organizeaza examen. Tocmai din acest motiv, „aceasta metoda era una buna daca era singura modalitate de angajare. Pâna la urma, directorul de unitate raspunde pentru performantele unitatii, dar el trebuie sa lucreze si cu oamenii care vin prin aceste etape intermediare”, sustine directorul Scolii „Nicolae Iorga”, prof.Mariana Umbrarescu. La aceasta unitate s-a organizat deja un concurs pentru ocuparea unui post de contabil, dua aceasta metodologie. „Am aplicat acelasi principiu. Dupa verificarea dosarelor am organizat concursul si a ramas cel mai bun. Daca tii cont de criterii si le aplici, vei avea un angajat performant”, mai spune prof. Umbrarescu.
O parte din directorii unitatilor de invatamânt sustin ca este nevoie de supervizarea ISJ in procesul de selectie, tocmai pentru a se evita doza de subiectivism sau o alegere preferentiala, in functie de alte criterii decât cele de performanta sau rezultate.
Cert este un lucru: abia dupa un prim examen organizat dupa aceasta meodologie se va putea analiza cum functioneaza sistemul si daca este in interesul beneficiarului ultim: elevul.
Andreea Gavrila

Consiliile de administratie din unitatile de invatamânt care au posturi didactice/catedre vacante/rezervate vor comunica situatia la ISJ si vor organiza individual concursuri pentru ocuparea lor.

Anul trecut, dupa patru etape de titularizare, in final, la catedra au ramas 7.485 de cadre didactice. Dintre acestea, 5.421 sunt titulare, 1.195 sunt suplinitori calificati, 148 – necalificati (nu au studii corespunzatoare postului). Alti 144 de profesori sunt pensionari si platiti la cumul sau cu ora, 53 lucreaza ca personal didactic asociat, iar alti 524 de dascali au ales plata cu ora.



spot_img